«A Beginner's Guide»: Ιαπωνικό Heavy Metal

Μια περιήγηση στον κλασικό metal ήχο της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου

Από τον Σπύρο Κούκα, 14/04/2021 @ 12:29

Κάθε σκηνή έχει τη δική της ιστορία, τους δικούς της ήρωες που την οδήγησαν στο σημείο που βρίσκεται σήμερα, έστω κι αν αυτοί οι ήρωες λίγη σχέση μπορεί να έχουν μουσικά μεταξύ τους. Κάπως έτσι, η ιστορία πίσω από την πορεία και την κλιμάκωση του ιαπωνικού heavy metal, από τις απαρχές του μέχρι και τις μέρες μας, φαντάζει ένα αφήγημα που έχει να αποκαλύψει πολλές σημαντικές, αλλά και παραγνωρισμένες μπάντες. Δρώντας, καταρχάς, εντός των ιαπωνικών συνόρων, δίχως, όμως, να μην έχουν βλέψεις για παγκόσμια αναγνώριση, σε μια εποχή που κάτι τέτοιο φάνταζε σχεδόν ακατόρθωτο για σχήματα εκτός του διπόλου Ηνωμένων Πολιτειών - Ευρώπης (κυρίως, δηλαδή, Μεγάλης Βρετανίας και Γερμανίας), οι ιαπωνικές μπάντες έχουν τις δικές τους όμορφες ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά που φέρουν λόγω καταγωγής, με πρώτο και σημαντικότερο εκείνο των «εξωτικών» φωνητικών αποδόσεων, κυρίως λόγω της αγγλικής προφοράς των περισσοτέρων Ιαπώνων τραγουδιστών, αλλά και της εκτεταμένης χρήσης της μητρικής τους γλώσσας.

Με αφορμή, λοιπόν, το υπέροχο φετινό ντεμπούτο των Significant Point, εστιάζουμε λίγο περισσότερο στο κλασικό τμήμα του ιαπωνικού metal οικοδομήματος, ανακαλώντας στο νου μερικές μπάντες κι επιλεγμένα έργα τους, τα οποία αποτέλεσαν σημαντικούς σταθμούς για την πορεία και την εξέλιξη των πραγμάτων στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Spotify Playlist


Anthem - Bound To Break
(Nexus, 1987)

Anthem - Bound To Break

Οι Anthem φαντάζουν ένα σχήμα - συνώνυμο του ιαπωνικού heavy metal ήχου, όντας στις επάλξεις του σχεδόν από την αυγή του, εκεί στις αρχές της δεκαετίας του '80. Έχοντας μια πορεία που κρατά μέχρι και τις μέρες μας, με σπουδαία άλμπουμ στο ενεργητικό τους παρά τις συχνές αλλαγές μελών, αποτελούν μια σταθερά της σκηνής της χώρας που δύσκολα λαθεύει. Από τις πρώτες ιαπωνικές μπάντες που περιόδευσαν σταθερά εκτός Ιαπωνίας, επισκεπτόμενες τις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και με συνεργασίες που αργότερα θα ακολουθούσαν πολλά δημοφιλή σχήματα για λόγους promotion (όπως η παρουσία ενός τραγουδιού του σε βιντεοπαιχνίδι εκείνης της εποχής - συγκεκριμένα, του "Dragon Slayer II: Xanadu"), οι Anthem είναι μια από τις πρώτες μπάντες που έρχονται στο νου όταν μιλάμε για τη σκηνή της χώρας - και δικαίως.


Blizard - Kamikaze Killers - My Tears Evaporate
(Warner-Pioneer Corporation, 1984)

Blizard - Kamikaze Killers - My Tears Evaporate

Οι Blizard από την πρωτεύουσα την Ιαπωνίας αποτελούν μια από τις αδίκως ξεχασμένες και παραγνωρισμένες μπάντες της χώρας, με πανέμορφες κυκλοφορίες δυναμικού heavy metal. Με μέλη που συνεργάστηκαν και κατόπιν με πολλούς καταξιωμένους Ιάπωνες μουσικούς, συμβόλαιο με τη Warner για μια σειρά δίσκων και, το κυριότερο, δουλειές που δεν είχαν να ζηλέψουν τίποτα από κάποια μπάντα της εποχής, φαντάζει παράδοξο ότι μνημονεύονται από ελάχιστους ρέκτες του ήχου εκτός των ιαπωνικών συνόρων. Όσο, δε, για το "Kamikaze Killers", πέραν του ύμνου "The Second Diamond" που εύκολα θα ξεχώριζε και θα αποθεωνόταν αν είχε κυκλοφορήσει από κάποια βρετανική μπάντα της εποχής, κρύβει μερικές μόνο από τις πολλές εκπλήξεις που περιμένει κάποιον που θα ανακαλύψει τη δισκογραφία τους.


Bow Wow - Warning From Stardust
(VAP, 1982)

Bow Wow - Warning From Stardust

Ένας κιθαρίστας σχεδόν εφάμιλλος του Eddie Van Halen, ένα μουσικό όραμα που εκκινούσε από το εκκωφαντικό hard & heavy για να εξελιχθεί και να προσεγγίσει το heavy metal (και όχι μόνο) και μια μπάντα που παρουσίασε εντυπωσιακό έργο με όχι ένα, αλλά με δύο ονόματα (όσο και αν ο ίδιος ο Kyoji Yamamoto θεωρεί τους Vow Wow ξεχωριστό σχήμα), οι Bow Wow στέκονται ως ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα εξαγώγιμα προϊόντα του ιαπωνικού σκληρού ήχου. Μάλιστα, για να κατανοήσει κανείς την επίδραση τους και την αποδοχή που το έργο τους έχει κερδίσει, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Rolling Stone Japan, το οποίο συμπεριέλαβε τον εδώ παρουσιαζόμενο δίσκο τους ως ένα από τα σημαντικότερα rock άλμπουμ στην ιστορία της Ιαπωνίας, πάνω από πολλά κλασικά άλμπουμ σημαντικών συναδέλφων τους.


Crowley - Whisper Of The Evil
(Electric Lady Land, 1986)

Crowley - Whisper Of The Evil

Σε έναν παραλληλισμό με τους Sabbrabells, οι Crowley του ενδεικτικού των προθέσεων τους ονόματος, υπήρξαν εξίσου προσηλωμένοι στο αποκρυφιστικό/occult μονοπάτι, με αρκετά ακραία εικόνα για την εποχή και συγκριτικά με τον υπόλοιπο τοπικό τους περίγυρο. Φλερτάροντας έντονα με το πρώιμο speed metal και με το ενδιαφέρον παγκόσμιων μέσων για την περίπτωση τους να είναι έντονο, το ντεμπούτο τους εμφάνισε πάμπολλες προοπτικές για ένα επιτυχημένο μέλλον που δεν ήρθε ποτέ. Έτσι, παρόλο που τα άλμπουμ που μας έδωσαν μετά την επανασύνδεση τους είναι επιεικώς μέτρια, το "Whisper Of The Evil" φαντάζει ένα από τα κλασικά δείγματα που είχε να δώσει το ιαπωνικό metal εντός των '80s, με την ίδια την μπάντα να μοιάζει ως πρόγονος του visual kei ρεύματος που θα ακολουθούσε λίγο αργότερα.


Dead End - Dead Line
(Night Gallery, 1986)

Dead End - Dead Line

Οι πιθανότατα αδικοχαμένοι Dead End (καθώς ο βιρτουόζος κιθαρίστας τους, Yuji Adachi, απεβίωσε μόλις πέρυσι) υπήρξαν εκ των πρωτεργατών του visual kei, όντας εκ των πρωταγωνιστικών σχημάτων που το εκπροσωπούσαν. Όσο για τον ήχο τους, φανταστείτε την περίοδο του Jake E. Lee στο σχήμα του Ozzy Osbourne, προσθέστε μια έντονα ιαπωνική - σε προφορά κι αισθητική - φωνή και θα έχετε επακριβώς τη γενική εικόνα του ιστορικού τους ντεμπούτου, ενός άλμπουμ - σταθμού για την εξέλιξη του ιαπωνικού metal. Η εξέλιξη τους, δε, με τις προσμίξεις gothic και post-punk στοιχείων στον ήχο τους θα ήταν υποδειγματική, τοποθετώντας τους ως ένα ξεχωριστό act του χώρου.


Earthshaker - Earthshaker
(Nexus, 1983)

Earthshaker - Earthshaker

Με όνομα παρμένο από το ντεμπούτο των Y&T, των οποίων - προφανώς - ήταν μεγάλοι οπαδοί, ένα νεαρό Minoru Niihara να αποτελεί μέρος των πολύ πρώιμων lineup τους και τον «πολύ» Adrian Smith να έχει συνθετικά credits σε ένα από τα κομμάτια του ντεμπούτου τους (βλέπε "Dark Angels"), καταλαβαίνει κανείς πως η περίπτωση των Earthshaker μονάχα τυχαία δεν ήταν. Όντας το μεγαλύτερο συγκρότημα που γέννησε η Osaka - προφανώς κατόπιν των θρυλικών Loudness - και διακρινόμενοι για τη σαφώς κιθαριστική τους προσέγγιση που βρισκόταν μόνιμα σε πρώτο πλάνο, η μπάντα πέρασε από μια περίοδο τεράστιας ακμής και αποδοχής σε μια περίοδο παρακμής εντός των '90s. Με ένα μικρό, πενταετές διάλειμμα, συνεχίζουν μέχρι και σήμερα, έχοντας επιστρέψει για τα καλά στις hard & heavy ρίζες που τους καθιέρωσαν.


EZO - EZO
(Geffen, 1987)

EZO - E.Z.O

Μετακομίζοντας στις Ηνωμένες Πολιτείες για να διεκδικήσoυν με περισσότερες αξιώσεις την πιθανότητα της άμεσης εμπορικής καταξίωσης σε παγκόσμια κλίμακα, οι EZO στέκονται ως μια από τις περιπτώσεις που λόγω καταγωγής και συγκυριών δεν κατάφεραν όσα πιθανόν να μπορούσαν. Άλλωστε, οι προϋποθέσεις υπήρξαν όλες υπέρ τους, με τον Gene Simmons μέντορα και παραγωγό, περιοδείες ως support στους Guns 'N' Roses και δισκογραφικό συμβόλαιο στην Geffen Records, πέραν των αδιαμφισβήτητων ικανοτήτων τους. Τελικά, η μπάντα, παρά την επιτυχία της (υπήρξε η δεύτερη ιαπωνική μπάντα μετά τους Loudness που μπήκε στα Billboard charts), σύντομα αποδεσμεύτηκε από τη δισκογραφική της εταιρεία και λίγο μετά διαλύθηκε, με τα μέλη της να βρίσκονται σε άλλα σημαντικά ιαπωνικά σχήματα (βλέπε Loudness, Anthem) από καιρό σε καιρό.


Galneryus - Angel Of Salvation
(VAP, 2012)

Galneryus - Angel Of Salvation

Δεν γίνεται να μιλάμε για την Ιαπωνία και το εκεί heavy metal και να παραβλέψουμε το πλέον αγαπημένο παρακλάδι του ήχου για τη χώρα τα τελευταία 25 χρόνια, εκείνο του power metal. Βλέπετε, το power metal είναι παντού στην Ιαπωνία, με τον ήχο να μην έχει χάσει παρά ελάχιστα την αίγλη του στη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου και τα σχήματα του είδους που το εκπροσωπούν εκεί να είναι, κυριολεκτικά, αμέτρητα. Κορυφαίοι, δε, εκπρόσωποι του διακρίνονται οι Galneryus, μια υπέρ-μπάντα βιρτουόζων παιχταράδων με νεοκλασικές ανησυχίες και φιλοπρόοδες δομές, οι οποίοι από την εμφάνιση τους το 2001 μέχρι και σήμερα δισκογραφούν αδιάκοπα και πάντα με τον ποιοτικό πήχη στα ύψη, παραδίδοντας μαθήματα power metal σύνθεσης κι εκτέλεσης. Μάλιστα, ο Shusuke Ueda (ή αλλιώς Syu) αυτή τη στιγμή ξεχωρίζει ως ο πιθανόν αρτιότερος νεοκλασικός metal κιθαρίστας σε παγκόσμια κλίμακα, με τα δεξιοτεχνικά του leads να αποτελούν από μόνα τους ένα λόγο να τσεκάρει κανείς τις δουλειές του κύριου σχήματος του.


Loudness - Disillusion
(Nippon Columbia, 1984)

Loudness - Disillusion

Τί μπορεί να ειπωθεί για τους θρυλικούς Loudness που δεν έχει ήδη ειπωθεί νωρίτερα; Η πλέον γνωστή και καταξιωμένη παγκοσμίως ιαπωνική metal μπάντα, εκείνη που παραδέχεται και ακούει με την ίδια ευκολία κι ευχαρίστηση τόσο ο Ιάπωνας, όσο και ο Αμερικάνος, ο Γερμανός ή ο Έλληνας metal ακροατής, οι πρώτοι, σταθερότεροι και συνεπέστεροι εκπρόσωποι της Ιαπωνίας στο μεταλλικό χάρτη χωρίς αμφιβολία˙ οι Loudness είναι αυτά και ακόμη περισσότερα. Το "Thunder In The East" φαντάζει το σημείο καμπής μιας ολόκληρης σκηνής για την αναγνώριση της σε παγκόσμιο επίπεδο, το "Hurricane Eyes" πέτυχε εξαιρετικές πωλήσεις και είναι ένα αντιπροσωπευτικό άλμπουμ της εποχής του, αλλά ήταν τα τέσσερα πρώτα άλμπουμ της μπάντας που αποκάλυψαν τις ικανότητες της σε όλο τους το μεγαλείο - με αποκορύφωμα το φοβερό και τρομερό "Disillusion". Αν μία μπάντα μπορεί να ταυτιστεί με το ιαπωνικό metal στις συνειδήσεις των περισσότερων, αυτή είναι οι Loudness, ένα συγκρότημα φανταστικών μουσικών (ο Akira Takasaki φαντάζει ως ένας από τους κορυφαίους guitar heroes ανεξαρτήτως εποχής) που πέτυχε πολλά περισσότερα από όσα μια επιφανειακή ανάγνωση των πεπραγμένων της αφήνει να φανούν.


Marino - Target
(Sounds Marketing System, 1984)

Marino - Target

Από τα πλέον παλαιά συγκροτήματα του αφιερώματος, οι Marino θα μπορούσε να ειπωθεί πως αποτέλεσαν απογόνους του NWOBHM κινήματος μουσικά, έτσι τουλάχιστον όπως αφήνει να διαφανεί το ντεμπούτο και η λοιπή τους '80s δισκογραφία. Με παιχνιδιάρικο μπάσο, έντονο street attitude στις συνθέσεις κι έναν ακατέργαστο ήχο που βασιζόταν στις επιθετικές του κιθάρες για να προσελκύσει τα βλέμματα, το υλικό των Marino φαντάζει ιαπωνικό μονάχα λόγω φωνητικών και στίχων, γεγονός που λέγεται με την καλύτερη των προθέσεων και των εννοιών. Η παραγωγή του ντεμπούτου μοιάζει ακατέργαστη αλλά κρίνεται πλέον, σε αντιστοιχία με την εποχή της, επιεικώς, με τις συνθετικές ιδέες της μπάντας να είναι πλούσιες και διακριτές, παρά το παραγνωρισμένο της φύσης τους.


Nokemono - From The Black World
(Sounds Marketing System, 1979)

Nokemono - From The Black World

Μια από τις πρώτες, αλλά και πιο βραχύβιες ιαπωνικές heavy metal μπάντες, οι Nokemono θεωρούνται cult θρύλοι στη χώρα τους. Με έτος ίδρυσης το 1977, την αμέσως επόμενη χρονιά θα κέρδιζαν στο μουσικό διαγωνισμό MidLand '78 της Yamaha Music Foundation και θα άνοιγαν τις εμφανίσεις των Judas Priest στην Ιαπωνία, προτού κάν κυκλοφορήσουν το ντεμπούτο τους. Αυτό θα ερχόταν το 1979, με το "From The Black World" να αποτελεί ένα χαρακτηριστικό δείγμα του heavy metal της εποχής, το οποίο ακόμη χρωστούσε πολλά στον hard rock ήχο. Με τη μπάντα, ωστόσο, να διαλύει λίγο μετά, ο δίσκος θα αποκτούσε θρυλικές διαστάσεις, όντας πλέον ένα κειμήλιο της ιαπωνικής heavy metal ιστορίας.


Sabbrabells - One Night Magic
(Nexus, 1987)

Sabbrabells - One Night Magic

Οι εκ Tokyo ορμώμενοι Sabbrabells υπήρξαν μια από τις πρώτες ιαπωνικές metal μπάντες που χρησιμοποίησαν occult θεματολογία στη στιχουργική τους προσέγγιση, γεγονός που σε συνδυασμό με το σκοτεινό image τους, αποτέλεσαν πόλο έλξης για τα δεδομένα του '80s metal. Συγχρόνως, υπήρξαν εκ των πρωτοπόρων συγκροτημάτων της χώρας που υπέγραψαν με ισχυρό δισκογραφικό label εκείνη την εποχή, έχοντας τρία πολύ ενδιαφέροντα άλμπουμ και βρίσκοντας το μουσικό τους αποκορύφωμα με το "One Night Magic", τον τρίτο τους δίσκο. Ομοίως με αρκετές ακόμη περιπτώσης του αφιερώματος, δεν απέφυγαν τη διάλυση, έχοντας επανακάμψει προσφάτως στην ενεργό δράση.


Seikima-II - The End Of The Century
(Flitzbeat, 1986)

Seikima-II - The End Of The Century

Μια από τις σπουδαιότερες μπάντες της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, οι Seikima-II αποτέλεσαν ένα heavy metal-ικό αντίστοιχο των Kiss (σε ό,τι αφορά την εικόνα τους), με ένα διασκεδαστικό fictional backstory, το οποίο τήρησαν ευλαβικά μέχρι και την επίσημη διάλυση τους (το τελευταίο δευτερόλεπτο του 1999). Με πωλήσεις εκατομμυρίων, απίστευτα live shows και δίσκους αγνού heavy metal με ιαπωνικούς στίχους και (ενίοτε) αγγλικά refrains, η μπάντα από το Tokyo υπήρξε ένα act που επηρέασε τα μέγιστα την ιαπωνική pop κουλτούρα, με αναφορές στο έργο και την παρουσία τους να υπάρχουν διάσπαρτες σε διάφορα ακόμη έργα ιαπωνικής προέλευσης, προεξεχούσας της βιομηχανίας των anime.


Show-Ya - Outerlimits
(Eastworld, 1989)

Show-Ya - Outerlimits

Μια εποχή που ο όρος «ανδροκρατούμενος» μπορούσε να χαρακτηρίσει το χώρο του σκληρού ήχου επαρκώς, οι Show-Ya υπήρξαν ένα all-female metal σχήμα που ταρακούνησε τα λιμνάζοντα και συντηρητικά νερά της μουσικής βιομηχανίας. Πολύ πριν τη μόδα του female fronted, των κάθε λογής Babymetal και της μείωσης των αποστάσεων των δύο φύλων ακόμη και στο μυαλό των πιο συντηρητικών, το αυστηρά γυναικείο κουιντέτο υπήρξε ένα από τα πιο επιτυχημένα και σημαντικότερα - βάσει πωλήσεων - σχήματα της Ιαπωνίας. Μετά από ένα επταετές διάλειμμα, την περίοδο 1998 - 2005, επανήλθαν ξανά στη δράση συναυλιακά και στουντιακά, αν και το "Outerlimits" (και το "Hard Way" που διαδέχτηκε εκείνο) παραμένει ως το πλέον απαραίτητο πόνημα τους, όντας ένα γυαλισμένο, πληκτροφόρο hard & heavy με σωρεία catchy στιγμών και εξαιρετική κιθαριστική δουλειά.


X-Japan - Blue Blood
(Sony Music, 1989)

X-Japan - Blue Blood

Πιθανόν μιλάμε για την πλέον γνωστή και σημαντική metal μπάντα της Ιαπωνίας, μαζί με τους Loudness. Το επίπεδο και η δημοφιλία των X-Japan στη χώρα τους ξεπερνά ακόμη και φτασμένες μπάντες του χώρου, όντας το metal σχήμα εκείνο με τις περισσότερες πωλήσεις δίσκων στην ιστορία των ιαπωνικών σχημάτων. Καταλαβαίνει κανείς πως μιλάμε για ένα συγκρότημα που ξεπέρασε τα σύνορα του metal εντός των συνόρων του τόπου καταγωγής του, έχοντας σημαντικό ρόλο στην εδραίωση του visual kei glam κινήματος χάρη και στα εξαιρετικά studio άλμπουμ που κυκλοφόρησε, αλλά επηρεάζοντας μουσικά και κοινωνικά μια ολόκληρη χώρα. Ενδεικτικό του τελευταίου είναι το κύμα αυτοκτονιών που ακολούθησε εκείνη του κιθαρίστα τους, Matsumoto Hideto, η δημοφιλία του οποίου ήταν τέτοια που οδήγησε στις προαναφερθείσες ακραίες πράξεις μιμητισμού της πράξης του από πληγωμένους οπαδούς του, αλλά και σε λοιπά περιστατικά τίμησης της μνήμης του.

  • SHARE
  • TWEET