Καλύτερα να σου βγει το μάτι...

Ο Νίκος Παπαδογιάννης γράφει για την εμφάνιση των Placebo στα Rockwave Nights

Από τον Νίκο Παπαδογιάννη, 23/07/2022 @ 01:20

Οι Placebo είναι μία παράξενη περίπτωση: υπερτιμημένοι ασφαλώς στην Ελλάδα, όπου έχουν παίξει 13 φορές από το Rockwave του 1999 και μετά, υποτιμημένοι όμως στην ίδια τους την πατρίδα, όπου προφανώς οι βεντετισμοί του Brian Molko γίνονται εμπόδιο στις δημόσιες σχέσεις του συγκροτήματος και το εξοβελίζουν στα «ψιλά» του μουσικού Τύπου.

Ο Molko δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για όλα αυτά ούτε προσπαθεί να τα αλλάξει. Ο κυνισμός που ξεχειλίζει από τους στίχους του είναι βγαλμένος μέσα από τη ζωή και την κοσμοθεωρία του. «Αυτός είμαι και σε όποιον αρέσω».

Την τελευταία φορά που οι Placebo εμφανίστηκαν στη Θεσσαλονίκη, έφυγαν από τη σκηνή στα 50-55 λεπτά και (οι τεχνικοί που ανέλαβαν να μαζέψουν τα ασυμμάζευτα καλώδια) δέχθηκαν βροχή από μπουκάλια. Οι ίδιοι οι Placebo θα ισχυριστούν ότι η «αρπαχτή» προκλήθηκε από τη συμπεριφορά του πλήθους στη διάρκεια του live και η αλήθεια προφανώς κρύβεται κάπου στη μέση. Προφανώς δεν έφταιγε ο Molko, αν ο διοργανωτές πουλούσε ακόμη εισιτήρια στην πόρτα 35 λεπτά μετά την έναρξη και 20 πριν τη λήξη της συναυλίας.

Όταν εν έτει 2022 ανακοινώθηκε ότι οι Placebo περιέλαβαν τη Θεσσαλονίκη στην ευρωπαϊκή περιοδεία τους, πολλοί ξαφνιάστηκαν. Τελικά, το live στη Μονή Λαζαριστών ματαιώθηκε μόλις λίγες ώρες πριν τη διεξαγωγή του. «Μάλλον ο Molko είδε τον Πύργο τον Λευκό και θυμήθηκε τα επεισόδια του 2010», συμπέραναν οι κυνικοί.

Καλύτερα να σου βγει το μάτι, ή έστω το ρεμπέτικο μουστάκι, παρά το όνομα. Η επίσημη δικαιολογία της μπάντας μιλούσε για κάποια ασθένεια. «Η συναυλία της Αθήνας θα γίνει κανονικά», ανακοινώθηκε το επόμενο μεσημέρι. Μυστηριώδης ασθένεια, μα την αλήθεια! Γιατρεύεται εν μία νυκτί...

Όσοι βέβαια παρακολουθούσαν το tour του συγκροτήματος θυμήθηκαν ότι δύο πρόσφατες συναυλίες τους (στη Βόρεια Μακεδονία και στη Ρουμανία) αναβλήθηκαν λόγω του απρόσκλητου Covid-19. Και εμείς που πήγαμε να στριμωχτούμε με χιλιάδες άλλους στην κατάμεστη από κόσμο και από κορονοϊό Τεχνόπολη διαπιστώσαμε ιδίοις όμμασι ότι ο ασθενής ήταν ο ίδιος ο τραγουδιστής.

Η λαρυγγίτιδα είχε αφήσει το σημάδι της και η φωνή του Molko έβγαινε με χίλια ζόρια ή καθόλου. Τα τραγούδια ακούστηκαν «πειραγμένα» ώστε να μπορούν να αποδοθούν χαμηλόφωνα (σχεδόν ψιθυριστά σε κάποιες περιπτώσεις), ενώ κάποια πιο εξωστρεφή, όπως το Special K, εξαφανίστηκαν από το setlist. Εγώ που ήμουν στο πλάι είδα τον Molko να αποχωρεί εξουθενωμένος στο τέλος της συναυλίας, την ίδια ώρα που κάποιος βοηθός τον τύλιγε σε μία ζακέτα. Δεν θα εκπλαγώ, αν οι επόμενες εμφανίσεις των Placebo αναβληθούν.

Στα 85-90 λεπτά που κράτησε η παράσταση στην Τεχνόπολη, ο Molko υπέφερε και πάσχιζε να διασώσει τη φωνή του πίνοντας αφεψήματα από μία κούπα λευκή σαν τα ρούχα του. Τα παλαιομοδίτικα άσπρα γυαλιά ηλίου που φορούσε στο Mad Cool της Μαδρίτης, τρεις εβδομάδες νωρίτερα (όταν oι Placebo έπαιξαν σαπόρτ στους Metallica και στους Imagine Dragons) έμειναν σε κάποιο συρτάρι του ξενοδοχείου.  

Για μια φορά, λοιπόν, η ασθένεια ήταν αληθινή και όχι «διπλωματική». Για μια στιγμή φοβηθήκαμε ότι θα είχαμε παρατράγουδα τύπου Θεσσαλονίκης, αλλά η διαμαρτυρία του Μolko προς κάποιους ανόητους που τσακώνονταν στην πρώτη σειρά («αν δεν σας αρέσει εδώ, να πάτε κάπου αλλού») τελείωσε με κάποια χαμηλόφωνα «fuck you» εκατέρωθεν. Και με χειροκροτήματα από τους πολλούς.

Οι Placebo ικέτευσαν τον κόσμο να κρύψει τα ρημάδια τα κινητά, αλλά του κάκου: «Όπως βλέπετε καταβάλλω μεγάλη προσπάθεια για να τραγουδήσω παρά τη λαρυγγίτιδα, αλλά έτσι δεν μπορώ να συγκεντρωθώ», παραπονέθηκε ο Μolko. «Αφήστε τα στην τσέπη τα κινητά και απολαύστε τη στιγμή. Άλλωστε, δεν θέλω να με απαθανατίσετε με αυτήν τη χάλια φωνή»!

Πολλοί παραπονέθηκαν -δικαίως- για τις συνθήκες διεξαγωγής της συναυλίας, αφού ο χώρος στην Τεχνόπολη ήταν μικρός ακόμα και τον Slowthai, πόσο μάλλον για τους δημοφιλέστατους στην Ελλάδα Placebo. Το ίδιο το συγκρότημα, όμως, έδωσε μία παράσταση τίμια, τηρουμένων των αναλογιών, και δεν έδωσε αφορμές για νέο κύμα γκρίνιας.

Το setlist των 17 τραγουδιών παραλείπει πολλά σουξέ της «χρυσής εποχής» και αφιερώνει όλο το πρώτο ήμισυ στον -διόλου κακό- καινούριο δίσκο "Never Let Me Go". Αλλά αυτό το γνώριζαν όσοι κοίταξαν κλεφτά τη λίστα προηγούμενων συναυλιών. Οι αλλαγές από συναυλία σε συναυλία είναι υποτυπώδεις, συχνά ανύπαρκτες. Σε σύγκριση με το Mad Cool, που είδα εγώ στις αρχές του μήνα στην Ισπανία, η μοναδική ουσιαστική διαφοροποίηση ήταν η απουσία του "Special K", το οποίο αντικαταστάθηκε από το "Scene Of The Crime". Σύμφωνοι, δεν είναι το ίδιο.

Τα πρώιμα, πιο «νευρικά» και ακατέργαστα άλμπουμ εκπροσωπήθηκαν όπως συνήθως από το "Bionic", ενώ το υπέροχο "Went Missing" ήταν μάλλον το χαϊλάιτ από το φρέσκο υλικό, μαζί με το πιο συναυλιακό "Beautiful James". Συνολικά, οι Placebo μάλλον κέρδισαν παρά έχασαν οπαδούς αυτήν τη φορά. Δεν μπορούν να ισχυριστούν το ίδιο για όλες τις προηγούμενες (13+1) εμφανίσεις τους στην Ελλάδα.

  • SHARE
  • TWEET