Adrestia: «Οι ιδέες που προπαγανδίζονται εντός της punk κοινότητας δουλεύουν»

​Οι Σουηδοί crust punks σε μια εκτενή συζήτηση για την punk κοινότητα, τη σουηδική σκηνή, τη Ροζάβα, τα δύο πρόσφατα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν ταυτόχρονα, καθώς και το νέο συνεργατικό τους δίσκο με τον Tomas Jonsson των Anti Cimex

Από τον Αποστόλη Ζαμπάρα, 14/06/2023 @ 18:58

You can find the english version of the interview here.

Οι Σουηδοί Adrestia αποτελούν ένα από τα πλέον ποιοτικά και αξιόλογα σχήματα του σύγχρονου crust punk. Πολιτικοποιημένοι, με έντονες επιρροές από (σουηδικό) death metal, με κάθε νέα τους κυκλοφορία εδραιώνονται στο σύγχρονο underground της σκηνής. Το 2022, τους βρήκε να κυκλοφορούν δύο δίσκους, το crust "III: The Betrayal" και το black/death metal "IV: The Mark Of Cain", κυκλοφορίες που απέδειξαν το ταλέντο και τη συνθετική τους δεινότητα. Αυτές τις ημέρες, το συγκρότημα επανέρχεται με ένα δωδεκάιντσο EP τεσσάρων κομματιών.

Το "Dead End Roads" δεν είναι όμως μια τυπική κυκλοφορία. Ο νέος δίσκος, βρίσκει τους Adrestia να συμπράττουν με τον σπουδαίο Tomas Jonsson, την φωνή των μυθικών Anti Cimex (επίσης μετέπειτα στους Wolfpack). Ο τραγουδιστής, που έχει υπάρξει guest σε προηγούμενες κυκλοφορίες των Adrestia, ανέλαβε εξ’ ολοκλήρου τα φωνητικά στο άλμπουμ, για πρώτη φορά σε δίσκο έπειτα από το 1998 και το "Two Fucking Pieces" των Moment Maniacs. Με αφορμή αυτή την τόσο ιδιαίτερη σύμπραξη, ο βασικός συνθέτης Martin Shukevich (φωνητικά, κιθάρες), και η Elma Roth Sandell (μπάσο), συστήνουν την μπάντα, μυώντας μας στην πολιτική της φιλοσοφία, το "Punks For Rojava", τους ηχητικούς τους πειραματισμούς, καθώς και κάθε πτυχή γύρω από τη συνεργασία τους με τον Jonsson. Φυσικά και η συζήτηση πήγε στους Anti Cimex και τη σουηδική σκηνή!

Adrestia

Χαίρεται, είμαι ο Αποστόλης και σας καλωσορίζω θερμά στο Rocking.gr! Πρώτα από όλα, οφείλω να σας ρωτήσω πως πήρατε το όνομά σας, μιας και προέρχεται από την ελληνική μυθολογία! Τι σημαίνει για εσάς;

Martin: Ευχαριστούμε! Όταν ξεκινήσαμε την μπάντα, αφιερώσαμε πολύ χρόνο αναζητώντας ένα καλό όνομα. Άρχισα να ψάχνω χαρακτήρες και όρους της ελληνικής μυθολογίας, και όταν έμαθα πως υπήρχε μια θεά της επανάστασης, θεώρησα πως το όνομά της θα ταίραζε με την επαναστατική μας ιδεολογία καθώς και το φεμινιστικό μας μήνυμα αρκετά καλά.

Οφείλω επίσης να σας συγχαρώ για τα δύο εξαιρετικά πρόσφατα LP σας! Πριν ασχοληθούμε με τη νέα σας συνεργατική κυκλόφορία, θα θέλατε να μοιραστείτε τι είδους ανταπόκριση λάβατε για τα "III: The Betrayal" and "IV: The Mark Of Cain";

Martin: Ευχαριστούμε και πάλι! Δεν έχουμε δει πολλές κριτικές είναι η αλήθεια, αλλά οι όσες λίγες υπέπεσαν στην αντίληψή μας ήταν πολύ θετικές. Υποθέτω πως ήταν λίγο ασυνήθιστη ιδέα να μοιράσουμε μια ηχογράφηση σε δύο ξεχωριστά άλμπουμ και να τα κυκλοφορήσουμε την ίδια στιγμή. Έχουμε λάβει πολύ θετική ανταπόκριση σε μεμονωμένα κομμάτια, καθώς και για τα video clips που κυκλοφορήσαμε για τα "We Are The Storm" και "Lärnmasken". Περίμενα πως ο κόσμος θα ήταν πιο σκεπτικός αναφορικά με τα λιγότερο ορθόδοξα στοιχεία στα άλμπουμ (σαξόφωνο, καθαρά φωνητικά, κλπ).

Είναι θετικό να πειραματίζεσαι με διαφορετικά μουσικά είδη για να βρεις νέους ήχους και να εξελίξεις τη μουσική σου

Οι δύο δίσκοι παρουσιάζουν την αγάπη σας τόσο για το crust punk όσο και το extreme metal. Πως προέκυψε η ιδέα να πειραματιστείτε περισσότερο και τόσο διακριτά με αυτούς τους δύο κόσμους;

Elma: Επειδή είναι καλό. Μας αρέσει και ο κόσμος που τα ακούει τους αρέσουν, και αυτό είναι αρκετό. Όλα με αυτό έχουν να κάνουν. Επίσης, θεωρώ πως είναι θετικό να πειραματίζεσαι με διαφορετικά μουσικά είδη για να βρεις νέους ήχους και να εξελίξεις τη μουσική σου. Αλλά και πέρα από αυτό, όπως είπα, αυτό που είναι το πιο σημαντικό είναι πως είναι διασκεδαστικό. Θεωρώ πως η ανάμειξη των ιδιωμάτων ήρθε αβίαστα.

Στιχουργικά, επίσης διαφέρουν οι δίσκοι. Το "III" συνεχίζει την πολιτική σας προσέγγιση, ενώ το "IV" διαθέτει ένα πιο προσωπικό τόνο. Τι σας ώθησε στο να εξερευνήσετε βαθύτερα και ξεχωριστά τα δύο ζητήματα;

Martin: Όταν ξεκινήσαμε να δουλεύουμε πάνω στην διπλή κυκλοφορία, δεν ήμασταν σε θέση να ξέρουμε πως θα κατέληγαν να είναι δύο δίσκοι και 20 τραγούδια. Όταν φτάσαμε στους στίχους, ένιωσα αρκετά νωρίς στη διαδικασία πως θα ήθελα να δοκιμάσω κάτι διαφορετικό. Υποθέτω πως αυτό είχε επίσης να κάνει με το γεγονός πως το "The Wrath Of Euphrates" ήταν σχεδόν ένας concept δίσκος για τη Ροζάβα, το δημοκρατικό συνομοσπονδισμό και τα YPG/YPJ, οπότε δεν θα ήταν εφικτό για μένα ως στιχουργό να ολοκληρώσω δύο ακόμη δίσκους πάνω στην ίδια θεματική.

Συνήθως γράφω για πράγματα που λαμβάνουν χώρα στον κόσμο πολιτικά και κοινωνικά, αλλά μιας και τα δίδυμα άλμπουμ γράφτηκαν και συντέθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, και ήμουν σε μια αρκετά σκοτεινή φάση εκείνη την περίοδο, αντιλήφθηκα πως περίπου οι μισές συνθέσεις ήταν αρκετά εσωστρεφείς. Στο τέλος, αποφασίσαμε να βάλουμε τα κομμάτια με τον πολιτικό στίχο στο "The Betrayal" και τα περισσότερο εσωστρεφή στο "The Mark Of Cain".

Δεν χρειάζεται να πάρει 200 χρόνια για μια περιοχή ή μια χώρα για να μεταβεί από δικτατορία σε δημοκρατία.
Στη Ροζάβα πήρε μερικούς μήνες

Το "III: The Betrayal", συνεχίζει να επικεντρώνεται σε όσα λαμβάνουν χώρα στην ευρύτερη σύγκρουση στη Ροζάβα. Πρόκειται για ένα κρίσιμο πολιτικό ζήτημα που είναι του ενδιαφέροντός σας από το ξεκίνημα της μπάντας. Γιατί θεωρείτε πως είναι σημαντικό για τον έξω κόσμο, και ειδικά για την punk κοινότητα, να ενημερωθεί αναφορικά με τα πολιτικά τεκταινόμενα της περιοχής;

Martin: Πρώτα απ’ όλα, το γεγονός πως το σύστημα στη Ροζάβα υφίσταται και βρίσκεται εκεί από το 2012, δείχνει πως οι ιδέες που προπαγανδίζονται εντός της punk κοινότητας δουλεύουν στην πραγματικότητα. Επίσης πιστεύω πως είναι σημαντικό επειδή παρουσιάζει πως οι μεγάλες και ριζοσπαστικές αλλαγές είναι εφικτές μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Δεν χρειάζεται να πάρει 200 χρόνια για μια περιοχή ή μια χώρα για να μεταβεί από δικτατορία σε δημοκρατία. Στη Ροζάβα πήρε μερικούς μήνες.

Adrestia

Τι μπορεί ο κόσμος να μάθει από την πολιτική και κοινωνική επανάσταση στη Ροζάβα και τι πιστεύετε πως θα μπορούσε το δυτικό αναρχικό κίνημα να ενσωματώσει στη θεωρία και την πράξη του από όσα διαδραματίζονται εκεί;

Martin: Θεωρώ πως το πιο σημαντικό μέρος είναι η ευελιξία τόσο της ιδεολογίας όσο και του τρόπου που είναι οργανωμένη η κοινωνία. Ένα πράγμα που πραγματικά εκτιμώ στο δημοκρατικό συνομοσπονδισμό είναι πως δεν πρόκειται για στατική ιδεολογία. Εάν για παράδειγμα διαβάσεις τα γραπτά του Abdullah Öcalan, είναι σαφές πως δεν ισχυρίζεται πως διαθέτει την τέλεια λύση η οποία μπορεί να εφαρμοστεί παγκοσμίως ανεξαρτήτως κοινωνικοπολιτικού και γεωγραφικού πλαισίου.

Αντιθέτως, θεωρώ πως είναι αρκετά ξεκάθαρος αναφορικά με την ανάγκη να είμαστε ευέλικτοι και να λαμβάνουμε υπόψη όλων των ειδών τις κοινωνικές και πολιτικές παραμέτρους όταν επιχειρούμε να εφαρμόσουμε ιδέες όπως ο δημοκρατικός συνομοσπονδισμός σε διαφορετικά μέρη του κόσμου.

Επίσης πιστεύω πως ο τρόπος που αυτή η προσαρμοστικότητα έχει εφαρμοστεί στη Ροζάβα είναι κάτι από το οποίο σίγουρα θα μπορούσαμε να μάθουμε.

Εάν συγκρίνεις την punk κοινότητα της Σουηδίας με την αντίστοιχη άλλων χωρών, πέφτει μεγαλύτερη προσοχή στη μουσική και λίγοτερη στον ακτιβισμό και την πολιτική

Ως metal punks με χρόνια εμπειρία, πως βλέπετε τη σχέση της punk κοινότητας σήμερα με ριζοσπαστικές και αντιεξουσιαστικές πολιτικές; Πως είναι η κατάσταση στη Σουηδία σε αυτό τον τομέα;

Martin: Νομίζω πως οι περισσότερες μπάντες καθώς και ο πιο πολύς κόσμος που είναι ενεργά στην punk κοινότητα της Σουηδίας έχουν κοινές κάποιες βασικές πεποιθήσεις όσον αφορά την πολιτική, αλλά προσωπικά δεν έχω δεί ή δεν έχω διαβάσει πολλά αναφορικά με πολιτικές συζητήσεις εντός της κοινότητας τα τελευταία χρόνια. Εάν συγκρίνεις την punk κοινότητα της Σουηδίας με την αντίστοιχη άλλων χωρών, θεωρώ πως πέφτει μεγαλύτερη προσοχή στη μουσική και λίγοτερη στον ακτιβισμό και την πολιτική γενικότερα. Για παράδειγμα, όταν ήμασταν αρκετά ενεργοί και μας απασχολούσε η δημιουργία και η εξέλιξη του δικτύου Punks For Rojava, νομίζω πως είχαμε αρκετά μικρή ανταπόκριση από τη Σουηδία, ενώ σε αντίθεση πολλοί άνθρωποι από άλλα μέρη του κόσμου ενεπλάκησαν και δούλεψαν σκληρά για να κάνουν τη διαφορά για τους κατοίκους της Ροζάβα.

Εξεπλάγην αρνητικά όταν έμαθα ότι υπήρχαν τόσοι πολλοί απολογητές του Πούτιν στην κοινότητά μας

Πόσο δύσκολο είναι για μια underground D.I.Y. μπάντα σήμερα να μιλήσει ανοιχτά για τα επαναστατικά ιδεώδη της; Αντιμετωπίσατε ποτέ αντιξοότητες εξαιτίας των πεποιθήσεών σας;

Martin: Ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε αντιξοότητες ή κριτική, εφόσον εμμέναμε σε ιδανικά και θέματα που παραδοσιακά ήταν κοινά στην punk κοινότητα. Ωστόσο, δεχθήκαμε αρκετά σκληρή κριτική επειδή μιλήσαμε υπέρ της Ουκρανίας στην αρχή της ρωσικής εισβολής. Συγκλονίστηκα και εξεπλάγην αρνητικά όταν έμαθα ότι υπήρχαν τόσοι πολλοί απολογητές του Πούτιν στην κοινότητά μας.

Υπήρχαν κάποιοι που προβληματίστηκαν με τη θέση μας με εύλογο τρόπο, για παράδειγμα αμφισβητώντας το γεγονός ότι χρησιμοποιούσαμε τα σύμβολα ενός έθνους - κράτους και ούτω καθεξής. Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, και δεν έχω τίποτα εναντίον της, αλλά τότε υπήρξαν και Πουτινικοί που αναφέρθηκαν στις λεγόμενες Λαϊκές Δημοκρατίες του Ντονμπάς και του Λουγκάνσκ ως κάποιου είδους ιδανικές κοινωνίες, και που διέδιδαν ρωσικά αφηγήματα κατηγορώντας την Ουκρανία ότι είναι ναζί και πάει λέγοντας. Ωστόσο, αυτοί οι άνθρωποι είναι πολύ σιωπηλοί έπειτα από τις πρώτες εβδομάδες του πολέμου.

Όπως φαίνεται καταφέραμε επίσης να εξοργίσουμε μερικούς ανθρώπους μέσω ενός νέου τραγουδιού από το επερχόμενο split LP μας με τους Collapsed που ονομάζεται "Fuck Islamism". Αφού το παίξαμε ζωντανά κάποιοι μας κατηγόρησαν ότι είμαστε ισλαμοφοβικοί, κάτι που (αν με αυτό εννοείς κάποιου είδους φοβία εναντίον ανθρώπων που πιστεύουν στο Ισλάμ) είναι ένας αρκετά γελοίος ισχυρισμός, αφού υποθέτω ότι τουλάχιστον το 90% των κατοίκων της Ροζάβα προέρχονται από μουσουλμανικό υπόβαθρο, και περίπου οι μισοί δίσκοι που φτιάξαμε είναι concept άλμπουμ για την υποστήριξη της επανάστασης της Rojava.

Για εμάς που συνεργαζόμαστε πολιτικά με τους Κούρδους εδώ και χρόνια, είναι αρκετά σαφές ότι ο ισλαμισμός (ο πολιτικός κλάδος του φονταμενταλιστικού Ισλάμ που στοχεύει στην εφαρμογή της θρησκευτικής νομοθεσίας σε κοινωνίες των πολιτών) είναι εξίσου φασισμός με τον εθνικιστικό φασισμό στην Ευρώπη. Βλέποντας τι κάνουν τα καθεστώτα στην Τουρκία και το Ιράν σε ανθρώπους που απαιτούν ελευθερία και ισότητα τα τελευταία χρόνια, χρειάζεται να είναι κανείς ένας πραγματικός υποκριτής ώστε να μην αναγνωρίσει το γεγονός ότι αυτά τα καθεστώτα είναι συγκρίσιμα με τον σημερινό κοσμικό ολοκληρωτισμό όσον αφορά την καταπίεση και τα αντιανθρωπιστικά ιδεώδη, αν όχι χειρότερα.

Είναι ανησυχητικό αν οι άνθρωποι στην punk κοινότητα δεν μπορούν να επικρίνουν το Ισλάμ ή οποιαδήποτε θρησκεία χωρίς να κατηγορηθούν για «φοβία» ή μίσος προς τους ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτές

Τούτου λεχθέντος, νομίζω ότι είναι ανησυχητικό αν οι άνθρωποι στην punk κοινότητα δεν μπορούν να επικρίνουν το Ισλάμ ή οποιαδήποτε θρησκεία χωρίς να κατηγορηθούν για «φοβία» ή μίσος προς τους ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτές τις θρησκείες. Προσωπικά, είμαι πολύ υπέρ της επιστήμης, της λογικής και των θεωριών που βασίζονται σε στοιχεία. Δυσκολεύομαι να σεβαστώ οποιοδήποτε είδος παλαιών μανιφεστων που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από υπερφυσικά όντα, και όταν αυτά τα κείμενα αρνούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα των γυναικών και των ατόμων HBTQI και είναι γεμάτα από ισχυρισμούς που έχουν αποδειχθεί λανθασμένοι από την επιστήμη εδώ και χρόνια, θα τα επικρίνω.

Είναι απολύτως δυνατό να απορρίψεις μια ιδέα και να σεβαστείς τους οπαδούς αυτής της ιδέας

Φυσικά αυτό δεν σημαίνει ότι είμαι κατά των ανθρώπων που πιστεύουν σε αυτές τις θρησκείες σε ένα επίπεδο όπου δεν απαιτούν θρησκευτική επιρροή στην κοινωνία των πολιτών. Είναι απολύτως δυνατό να απορρίψεις μια ιδέα και να σεβαστείς τους οπαδούς αυτής της ιδέας. Για παράδειγμα, μπορεί μερικές φορές να είμαι θυμωμένος με το σουηδικό σοσιαλδημοκρατικό κόμμα, αλλά ξέρω πολλούς καλούς ανθρώπους που είναι μέλη του ίδιου κόμματος.

Ήταν μια καταπληκτική εμπειρία να ηχογραφήσω μουσική με τον Tomas Jonsson (Anti Cimex)

Ας πάμε στο "Dead End Roads". Σε αυτό το δίσκο, Tomas Jonsson των θρυλικών Anti Cimex αναλαμβάνει εξολοκλήρου τα φωνητικά, σε αυτό που αποτελεί άλλο ένα κεφάλαιο στις συνεργασίες σας. Θα θέλατε να μας πείτε πώς γνωριστήκατε και πώς προέκυψε η πρώτη του guest εμφάνιση στο "The Wrath Of Euphrates" του 2019;

Martin: Εγώ και ο Jack (ντράμερ) γνωρίζαμε τον Jonsson από την εποχή που ζουσε στο Linköping στα τέλη των ‘90s. Άραζα μαζί του κάθε μια στο τόσο, και επίσης ζούσε στο διαμέρισμα του Jack για κάποιο χρονικό διάστημα.

Αφού μετακόμισε από το Linköping χάσαμε την επαφή για μερικά χρόνια, αλλά μετά εγώ και ο Jack του τηλεφωνήσαμε όταν ξεκινήσαμε την Adrestia, για να προτείνουμε μια guest εμφάνιση στο πρώτο μας LP. Δεν ήταν έτοιμος σε εκείνο το σημείο, αλλά κρατήσαμε επαφή και το 2018, όταν ετοιμαζόμασταν να ηχογραφήσουμε το "The Wrath Of Euphrates", συμφώνησε να ηχογραφήσει μερικά φωνητικά για 2 κομμάτια του άλμπουμ. Είχα ήδη ολοκληρώσει τους στίχους για αυτά τα 2 κομμάτια, το "See You In Hell" και το "The Message", οπότε τους έστειλα στον Jonsson μαζί με demo εκδόσεις των τραγουδιών. Έκανε εξάσκηση στο σπίτι και μετά βρεθήκαμε στο στούντιο. Ήμασταν πραγματικά ικανοποιημένοι με το αποτέλεσμα και για μένα προσωπικά ήταν μια καταπληκτική εμπειρία να ηχογραφήσω μουσική με τον Jonsson. Έχω ακούσει πολλά τα προηγούμενα συγκροτήματά του όλα αυτά τα χρόνια και ο τρόπος που τραγουδά επηρέασε επίσης αρκετά τους Adrestia, οπότε ήμουν πολύ χαρούμενος που η συνεργασία κατέληξε τόσο καλή.

Adrestia

Πώς φτάσατε στην ιδέα να ηχογραφήσετε ένα δίσκο σαν το "Dead End Roads";

Martin: Είχαμε μιλήσει για την ιδέα να κάνουμε ένα ολόκληρο EP με τον Jonsson να αναλαμβάνει όλα τα φωνητικά από τότε που ηχογραφήσαμε το "The Wrath Of Euphrates". Ο Jonsson πέρασε μια αρκετά ταραχώδη περίοδο που τελείωσε όταν πήγε σε κέντρο αποτοξίνωσης το 2020. Με πήρε τηλέφωνο κάποια στιγμή το φθινόπωρο του 2021 και είπε ότι ήθελε να κάνει το EP. Άρχισα να δουλεύω τα τραγούδια αμέσως και μετά από μερικούς μήνες σκληρής δουλειάς στο logic pro x είχα έτοιμα 4 κομμάτια. Πήγαμε να ηχογραφήσουμε τα φωνητικά σε demo εκδόσεις των τραγουδιών στο στούντιο Skogsbrynet τον Δεκέμβριο του 2021 και έπειτα ηχογραφήσαμε τη μουσική μερικούς μήνες αργότερα.

Θα θέλατε να μας εξηγήσετε τον τίτλο του δίσκου;

Ο τίτλος προέρχεται εν μέρει από τον τελευταίο στίχο του εναρκτήριου κομματιού "Ticking Bombs" (Ticking bombs/Set to explode/Our future/A dead end road), αλλά έχει επίσης να κάνει με τη ζωή του Jonsson τις τελευταίες 2 δεκαετίες, τις εμπειρίες του όταν έρχεται σε επαφή με τις αρχές και ιδρύματα/θεσμούς, και τις προσωπικούς του μάχες.

Υπήρχαν προκλήσεις ή/και εμπόδια που αντιμετωπίσατε κατά την δημιουργία του;

Martin: Νομίζω ότι κλείσαμε το στούντιο δύο φορές πριν μπορέσουμε να ηχογραφήσουμε τα φωνητικά. Τις 2 προηγούμενες φορές έπρεπε να ακυρώσουμε με σύντομη προειδοποίηση λόγω προβλημάτων υγείας του Jonsson. Πέρα από αυτό, φυσικά είναι δύσκολο να γράψεις και να ηχογραφήσεις μουσική από μεγάλη απόσταση, όταν στην πραγματικότητα δεν συναντιέσαι ποτέ μέχρι να μπεις στο στούντιο. Ξέραμε όμως ότι θα ήταν δύσκολο όταν ξεκινούσαμε τη διαδικασία. Προσωπικά, ήμουν σχεδόν έκπληκτος που δεν αντιμετωπίσαμε περισσότερα εμπόδια, αλλά νομίζω ότι καταφέραμε να ξεκινήσουμε και να ολοκληρώσουμε την όλη διαδικασία κατά τη διάρκεια ενός χρονικού παραθύρου που ήταν δυνατό να το βγάλουμε εις πέρας.

Πρόκειται για έναν δίσκο όπου η μουσική κληρονομιά των Adrestia και του Jonsson συναντιούνται στα μισά του δρόμου

Προσεγγίσατε τη μουσική σας διαφορετικά αυτή τη φορά, δεδομένης της ειδικής περίστασης;

Martin: Ναι. Υποθέτω ότι θα μπορούσες να πεις πως πρόκειται για έναν δίσκο όπου η μουσική κληρονομιά των Adrestia και του Jonsson συναντιούνται στα μισά του δρόμου. Όταν άρχισα να γράφω τα τραγούδια και να δοκιμάζω riffs, είχα πολλές ιδέες για διαφορετικές μουσικές κατευθύνσεις, αλλά στο τέλος ένιωσα ότι οι στίχοι και τα στιχουργικά θέματα γενικότερα απαιτούσαν ένα μουσικό πλαίσιο που θα μπορούσε να σχετίζεται τόσο με τους Adrestia όσο και με τα προηγούμενα συγκροτήματα του Jonsson.

Adrestia

Θα θέλατε να μας αναλύσετε τις στιχουργικές θεματικές και την έμπνευση καθεμιάς εκ των τεσσάρων συνθέσεων;

Martin: Θα ήταν καλύτερο εάν ο Jonsson απαντούσε αυτή την ερώτηση ο ίδιος την ερώτηση μιας και έγραψε όλους τους στίχους. Θα προσπαθήσω όμως.

Το εναρκτήριο κομμάτι "Ticking Bombs" είναι ένα τραγούδι για τη στρατιωτική απειλή από τη Σοβιετική Ένωση και τη Ρωσία. Γράφτηκε πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά είναι ένα θέμα που εγώ και ο Jonsson συζητάμε πολύ τα τελευταία χρόνια. Είμαστε και οι δύο τρελοί με τους απολογητές του Πούτιν και με ανθρώπους που προσπαθούν να βρουν δικαιολογίες για τη φρικτή δικτατορία που ασκήθηκε από την ελίτ εξουσίας στη Σοβιετική Ένωση καθώς και στη σημερινή Ρωσία, τόσο από την άποψη της καταπίεσης του ίδιου τους του πληθυσμού, όσο και μέσω του ιμπεριαλιστικού πολέμου και του δικτατορικού ελέγχου σε άλλες χώρες.

Το "Crushed To Pieces" υποθέτω ότι αφορά την αγάπη χωρίς ανταπόκριση, ενώ το "How I Feel" ασχολείται βασικά με το αίσθημα του να είσαι παρίας και να περνάς μια ζωή σε εναντίωση με την κοινωνία.

Το τελευταίο τραγούδι ονομάζεται "No Way Out", και όπως το αντιλαμβάνομαι, είναι για τα διάφορα ιδρύματα, τα κέντρα αποτοξίνωσης και τις αρχές που εμπλέκονται στην καταναγκαστική θεραπεία ατόμων με εθισμό στο αλκοόλ στη Σουηδία. Το ρεφρέν (Another year/Another war/I’ve seen it all/Too many times before) μιλάει από μόνο του υποθέτω.

Οι στίχοι για αυτά τα τραγούδια γράφτηκαν σε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Όταν ξεκινήσαμε να μιλάμε για πρώτη φορά για τη δημιουργία ενός EP το 2018, ο Jonsson είχε τελειώσει μερικές γραμμές και μερικές ιδέες για στιχουργικές θεματικές. Πέρασε μια πολύ δύσκολη περίοδο τότε, αλλά κρατούσαμε επαφή και κάθε τόσο μου διάβαζε μερικές γραμμές που έγραφε από το τηλέφωνο. Το "No Way Out" και το "How I Feel" συντάσσονται από τέτοιες γραμμές και από ιδέες από εκείνη την περίοδο.

Κυκλοφορείτε και αυτό το άλμπουμ μέσω της σπουδαίας Alerta Antifascista. Πόσο σημαντικό είναι για εσάς να συνεργάζεστε με ένα τέτοιο label;

Martin: Είναι πάντα σημαντικό να έχεις ένα καλό label να κυκλοφορεί το άλμπουμ σου. Ο Timo και εγώ γνωριζόμαστε από το 2006, οπότε είναι σπουδαίο το γεγονός πως θέλει να κυκλοφορεί τους δίσκους μας.

Ποτέ δεν ήμασταν το είδος της μπάντας που μένει σε έναν ήχο και ένα στυλ

Τι σημαίνει για τους Adrestia να έχουν έναν τόσο επιφανή καλεσμένο στο άλμπουμ; Επιπρόσθετα, πως ένιωσε ο Tomas που επέστρεψε στην δισκογραφία με μια «κανονική» ηχογράφηση πέραν των περιστασιακών guest συμμετοχών του;

Martin: Για εμάς ως συγκρότημα ήταν ένας πολύ καλός τρόπος να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό τόσο μουσικά όσο και από άποψη στίχου. Ποτέ δεν ήμασταν το είδος της μπάντας που μένει σε έναν ήχο και ένα στυλ, οπότε η εξερεύνηση νέου μουσικού εδάφους είναι μέρος αυτού που είμαστε, νομίζω. Νομίζω ότι η φωνή του Jonsson συμβάλλει πολύ στον ήχο αυτού του δίσκου. Εννοώ, κανείς άλλος δεν τραγουδάει σαν αυτόν, και μόλις ακούσετε την πρώτη φράση στο πρώτο τραγούδι, μπορείτε να πείτε απευθείας ότι είναι αυτός. Λαμβάνοντας υπόψη τη μουσική του κληρονομιά και το πόσο έχουμε ακούσει τις προηγούμενες μπάντες του, είναι φυσικά μια εξαιρετική εμπειρία το να μπορώ να κάνω αυτόν τον δίσκο μαζί του.

Δεν μπορώ πραγματικά να μιλήσω για τον Jonsson όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο αισθάνεται για τη συμμετοχή του σε αυτόν τον δίσκο, αλλά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας εξέφρασε αρκετές φορές ότι ήταν σημαντικό για εκείνον το ότι έγραψε ο ίδιος τους στίχους και από ό,τι έχω καταλάβει από τις συζητήσεις μας για τους στίχους και τα τραγούδια, ήταν σημαντικό για εκείνον να μπορεί να πει την ιστορία του.

Οι Anti Cimex είναι ένα από αυτά τα συγκροτήματα που απλώς συνεχίζουν να μεγαλώνουν σε δημοτικότητα, παρά το γεγονός ότι σταμάτησαν να είναι ενεργοί

Οι Anti-Cimex είναι μια πάντα που έχει λίγο πολύ επηρεάσει μυριάδες metal/punk συγκροτημάτων. Πώς εκλαμβάνετε την κληρονομιά τους σήμερα και πώς διαμόρφωσαν τους Adrestia;

Martin: Νομίζω ότι οι Anti Cimex είναι ένα από αυτά τα συγκροτήματα που απλώς συνεχίζουν να μεγαλώνουν σε δημοτικότητα, παρά το γεγονός ότι σταμάτησαν να είναι ενεργή μπάντα πριν από σχεδόν 30 χρόνια. Τα τελευταία χρόνια νομίζω ότι η αυξανόμενη δημοτικότητα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην εξαιρετική δουλειά του Charlie (ο εμβληματικός τους ντράμερ) με την Cimex Records και στο γεγονός ότι τόσο οι δίσκοι όσο και το υπόλοιπο merch διατηρούνται διαθέσιμα. Προσωπικά, ανυπομονώ να δω το ντοκιμαντέρ του Tomas Hagström για τους Anti Cimex. Ας ελπίσουμε ότι θα κάνει πρεμιέρα του χρόνου.

Οι Anti Cimex σημαίνουν πολλά για τους Adrestia, τόσο από την άποψη πως είναι μια από τις μπάντες που οι περισσότεροι από εμάς ακούγαμε όταν μπήκαμε εξαρχής στο punk, όσο και αργότερα. Μουσικά έχουν υπάρξει προφανώς τεράστια επιρροή για εμάς, αυτό δεν χρειάζεται να το αναφέρουμε καν.

Υποτιμάται η σημασία των Anti Cimex για όλο το crust punk ιδίωμα

Προσωπικά πιστεύω επίσης ότι υποτιμάται η σημασία των Anti Cimex για όλο το crust punk ιδίωμα. Όταν ακούω μοντέρνο crust punk και d-beat, νομίζω ότι η κληρονομιά και η επιρροή από το riffmaking του Jocke είναι πολύ πιο παρούσα στον ήχο πολλών συγκροτημάτων από την επιρροή των Discharge ή άλλων παρόμοιων συγκροτημάτων από εκείνη την εποχή. Οι Anti Cimex ήταν μοναδικοί από πολλές απόψεις, και κατάφεραν να δημιουργήσουν και να εξερευνήσουν πολύ νέο έδαφος μουσικά κατά τη διάρκεια των ετών που ήταν ενεργοί. Νομίζω ότι είναι πραγματικά εντυπωσιακό το πώς μπόρεσαν να περάσουν από τον ακατέργαστο ήχο των πρώτων EP στον επηρεασμένο από τους Motorhead ήχο του "Scandinavian Jawbreaker" (σ.σ. υπερ-κλασικό) χωρίς να χάσουν ποτέ την ποιότητα. Δεν θα μπορούσαν πολλές μπάντες να το πετύχουν αυτό.

Adrestia

Για παράδειγμα, εδώ στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο οι σπουδαίοι Mob 47 θα εμφανιστούν στο D.I.Y. φεστιβάλ "Punk Against Capitalism" και πολύς κόσμος έχει ενθουσιαστεί για αυτό. Θεωρείτε πως υπό μια έννοια η γενιά σας συνεχίζει την παράδοση της σκηνής;

Elma: Θα ήθελα να το πιστεύω. Είναι δύσκολο για μένα να συγκρίνω τη σημερινή σκηνή με τη σκηνή του τότε, αλλά από ό,τι έχω ζήσει φαίνεται ότι η όλη ιδέα D.I.Y. και οι πολιτικές πτυχές του punk είναι ακόμα πολύ παρούσες.

Μετά, φυσικά, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασχολούνται κυρίως με τη μουσική, αλλά έχω την αίσθηση ότι προσεγγίζοντας τη μουσική προσεγγίζεις επίσης τις αξίες και την ηθική της κουλτούρας, και αυτό είναι ένα θετικό πράγμα υποθέτω.

Συνεπώς, η σουηδική hardcore/crust σκηνή εν γένει, έχει υπάρξει μια από τις πιο σημαντικές στην ιστορία του ιδιώματος. Πώς βλέπετε την κατάστασή της σήμερα; Υπάρχουν νεότερες μπάντες που θα προτείνατε στους αναγνώστες μας;

Elma: Συνεχίζει να υφίσταται σίγουρα, αλλά έρχεται κατά κύματα. Υπάρχουν πολλές φοβερές μπάντες στη σκηνή, αλλά προσωπικά δεν θα με πείραζε να υπήρχαν και άλλες, γιατί εννοώ, όσο περισσότερα τόσο καλύτερα. Αν και νομίζω ότι εξαρτάται πολύ και από το πού μένεις. Και πρέπει να ξέρεις πού να βρείς την κοινότητα. Δεν μπορώ να πω με σιγουριά γιατί δεν γεννήθηκα όταν ξεκίνησε το όλο θέμα, αλλά μπορώ να μαντέψω και να πω ότι αφού η κοινωνία γενικά είναι διαφορετική από ότι στο παρελθόν, αυτό επηρεάζει και την punk κοινότητα, αλλά υποθέτω πως συνεχίζει να ζει.

Πρόσφατα ηχογραφήσαμε πέντε τραγούδια από ένα επερχόμενο split LP με τους Καναδούς Collapsed

Τελευταία ερώτηση, και θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για το χρόνο σας! Υπάρχουν νεότερα πλάνα που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας; Ο επίλογος δικός σας!

Martin: Σε ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη, καθώς επίσης και για τις όμορφες κριτικές των προηγούμενων δίσκων μας! Πρόσφατα ηχογραφήσαμε 5 τραγούδια από ένα επερχόμενο split LP με τους Καναδούς Collapsed (σ.σ. εξαιρετικοί). Περισσότερα μελλοντικά πλάνα θα αποκαλυφθούν στους επόμενους μήνες.

Φωτογραφίες συγκροτήματος: Peter Rosvik    

  • SHARE
  • TWEET