Γιάννης Ευσταθίου: «Προτιμώ να διοργανώνω ένα φεστιβάλ από το να παίζω μουσική»

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για το Street Mode Festival από το στόμα του «ειδικού»

Από τον Γιάννη Βόλκα, 27/07/2018 @ 13:30

To φετινό, επετειακό για τα δέκα του χρόνια, Street Mode Festival αρχίζει και πλησιάζει και στη Θεσσαλονίκη όλοι εργάζονται πυρετωδώς. Εμείς βρήκαμε ευκαιρία να απασχολήσουμε ένα από τα βασικότερα μέλη της διοργάνωσης, τον Γιάννη Ευσταθίου ο οποίος είχε να μας πει πολλά για το παρελθόν, το παρόν και το άμεσο μέλλον του φεστιβάλ που μέχρι σήμερα έχει να επιδείξει μόνο επιτυχίες και σταθερή ανοδική πορεία.

Πού, πότε και πώς ξεκίνησε το Street Mode Festival;

Η όλη ιδέα ξεκίνησε το 2009 στη Θέρμη. Μόλις είχα επιστρέψει από τις σπουδές μου στη Μυτιλήνη, πολιτισμική τεχνολογία και επικοινωνία. Είχε να κάνει με την προβολή πολιτισμικών προϊόντων. Ταυτόχρονα ασχολούμουν με το graffiti ενώ από 18 χρονών εργαζόμουν, έστω και χωρίς να το έχω σπουδάσει, ως γραφίστας. Τότε ήταν στα πολύ πάνω του το skate και η πλατεία της Θέρμης είχε διαμορφωθεί ανάλογα. Μια μέρα, τελείως αυθόρμητα, προέκυψε η ιδέα. «Δεν κάνουμε μια φάση στην πλατεία;» Έτσι και έγινε. Διαγωνισμός skate, grafiti και μια συναυλία, αυτή των Vodka Juniors.

Street Mode Festival

Ουσιαστικά δηλαδή ήταν συνοδευτική η μουσική;

Το πρώτο Street Mode ήταν ακριβώς αυτό που έλεγε και το όνομά του, μια γιορτή του δρόμου με όλα αυτά μου μας άρεσαν και ήταν σε έξαρση τότε. Έτσι στη συνέχεια μπήκε και το breakdance και αργότερα το hip-hop και έτσι την δεύτερη χρονιά είχαμε live και τον 12ο Πίθηκο. Χρόνο με τον χρόνο οι προαναφερθείσες δράσεις εξελίσσονταν και σιγά σιγά βάζαμε περισσότερες συναυλίες. Μπήκε και η reggae στο παιχνίδι, αρχικά με τους Anima Nation και γενικότερα θέλαμε η μουσική να έχει μια street φιλοσοφία, punk, hip-hop, reggae κτλ. Κάναμε επίσης την πρώτη εκδήλωση με parkour το οποίο ξεκινούσε τότε, ο κόσμος ακόμα απορούσε και εξηγούσαμε περί τίνος πρόκειται. Μετά την 5η χρονιά δεν χωρούσε πλέον στην πλατεία της Θέρμης και έπρεπε να μεταφερθούμε.

Και μεταφερθήκατε στο λιμάνι.

Ναι, στο λιμάνι για τρεις συνεχόμενες χρονιές και μετά στον χώρο του Fix.

To μεγάλο μπαμ θεωρώ, συναυλιακά έγινε το 2016 όταν προστέθηκαν στο line-up ονόματα εξωτερικού.

Η πρώτη μεγάλη αλλαγή έγινε με τη μεταφορά από τη Θέρμη στο λιμάνι, η δεύτερη έγινε το 2015 που είχαμε για πρώτη φορά πολλά ονόματα, αν και όχι του εξωτερικού ακόμα. Ήταν τότε η εποχή με τα capital controls και γενικότερα μια εποχή μεγάλης αβεβαιότητας και έτσι αποφασίσαμε να το κάνουμε μαζί με το Thessalonink-Tattoo Convention ώστε να αλληλοβοηθηθούμε. Ο συνδυασμός αυτός δημιούργησε ακόμα μεγαλύτερο ντόρο και την επόμενη χρονιά που συνεχίσαμε πάλι μόνοι μας ήταν η μεγάλη αλλαγή με ονόματα εξωτερικού όπως Alpha Blondy και Sugar Hill Gang. Από τότε, σε συνδυασμό με την ύπαρξη πλεον εισιτηρίου, το φεστιβάλ παίρνει άλλη μορφή, γίνεται πλεόν πιο επαγγελματικό.

Τα τελευταία χρόνια που το παρακολουθώ πάντως γίνεται μια τελείως επαγγελματική δουλειά. Πάμε όμως λίγο στο σήμερα. Εκατό μπάντες φέτος, και με ένα πολύ φθηνό εισιτήριο!

Αυτό είναι κατάλοιπο του παρελθόντος. Όταν για τόσα χρόνια κάνεις κάτι με ελεύθερη είσοδο, μετά είχαμε και εμείς οι ίδιοι ένα «κόμπλεξ» να κάνουμε κάτι με εισιτήριο. Φυσικά από την άλλη με ένα πρόγραμμα τόσο πλούσιο θα ήταν αστείο να πει κάποιος οτιδήποτε. Πρέπει όμως να το κάνεις για να δεις τις αντιδράσεις του κόσμου. Η τιμή ανέβηκε όσο το δυνατόν λιγότερο ώστε να έχει και ο κόσμος τη δυνατότητα να προσαρμόζεται.

Μετά το φετινό Street Mode με εκατό μπάντες, μπορεί να πάει πιο ψηλά;

Η αλήθεια είναι ότι όχι, δεν μπορεί να πάει πιο πάνω. Το φετινό είναι ουσιαστικά το τελευταίο που θα γίνει με αυτήν τη μορφή. Πέρσι το πρόγραμμα βγήκε οριακά από πλευράς χρόνου. Δυστυχώς ο Έλληνας δεν έχει συνηθίσει να βλέπει live από το μεσημέρι. Οπότε το περσινό στοίχημα ήταν αν θα έχουμε κόσμο στις 18:30. Φέτος θα το πάμε στις 18:00 και πραγματικά δεν πιστεύω ότι μπορεί κανείς να κάνει επιτυχημένο live νωρίτερα στην Ελλάδα. Επίσης, τα εσωτερικά stages φέτος θα κλείνουν περίπου στις 5:00 το πρωί. Από πλευράς χώρου έτσι και αλλιώς στην πόλη δεν υπάρχει μέρος που να μπορεί να φιλοξενήσει 5-6 stages. Τέλος το επόμενο φετινό στοίχημα είναι οι τέσσερις μέρες. Δεν νομίζω ότι ο κόσμος μπορεί να αντέξει περισσότερες μέρες συνεχόμενες ενώ και φέτος, στις τέσσερις, είμαστε οριακά. Έτσι, φέτος που είναι και επετειακή χρονιά για τα δέκα χρόνια, το Street Mode με αυτήν τη μορφή φτάνει στο τέρμα του και πρέπει να αλλάξει.

Δηλαδή του χρόνου, μπορεί να κάνετε κάτι άλλο και να ονομαστεί διαφορετικά ή θα είναι το Street Mode με άλλη μορφή;

Το όνομα είναι το τελευταίο που θα σκεφτούμε αλλά δεν παύει να είναι το "brand name" του event. Ο κόσμος το γνωρίζει, το γουστάρει, το εμπιστεύεται και το αγαπάει. Αυτό φαίνεται και από το merchandise. Πολλές φορές θα πουλήσουμε περισσότερα Τ-shirt απ' ό,τι οι μπάντες. Μεγάλη μερίδα του κοινού έρχεται για την εμπειρία και το όλο event και όχι για να δει κάποιες συγκεκριμένες μπάντες. Κατά συνέπεια, αν διατηρηθεί το όνομα, ίσως παραμείνει έτσι και η ανταπόκριση του κοινού.

Για να επανέλθω στην ερώτηση, αυτό που μπορεί να γίνει είναι μια αλλαγή στην «ποιότητα», πχ υπάρχουν μπάντες, κυρίως ελληνικές, οι οποίες είναι κάποια χρόνια οι ίδιες. Φέτος λόγω επετειακής χρονιάς το κρατήσαμε αλλά αν γίνει και του χρόνου πιστεύω ότι θα αρχίζει να κουράζει.

Street Mode Festival

Η συζήτηση πηγαίνει προς την κατάλληλη κατεύθυνση για να σε ρωτήσω κάποια πράγματα που ήθελα. Η εντύπωση που έχω λάβει είναι ότι παρά τις πολλές και αξιόλογες μπάντες από το εξωτερικό που φέρνετε, ο περισσότερος κόσμος έρχεται για τις ελληνικές, τους Nightstalker, τους Planet Of Zeus, τους Vodka Juniors κτλ.

Είναι μια λογική σκέψη αλλά δεν πιστεύω ότι ισχύει αυτό. Αν δεις τον κόσμο που μαζεύουν όλες οι μπάντες, ελληνικές και ξένες, από μόνες τους είναι πολύ λιγότερος από αυτόν που θα συναντήσεις στο φεστιβάλ. Ο κόσμος που ακούει Mods, Planet, 'Stalker είναι χοντρικά 1000-2000 άτομα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στη σκηνή του Hip-Hop. Το θέμα είναι, πως καταλήγουμε να φτάσουμε το όριο των 10.000 ατόμων την κάθε μέρα, όπου εκεί περίπου γίνεται και το sold out για να αποφύγουμε το περσινό «στρίμωγμα». Το νούμερο αυτό δεν βγαίνει από καμία μπάντα μεμονωμένα όσο καλή και αν είναι αυτή. Φέτος πχ θα έχουμε τους Locomondo, όπως πέρσι είχαμε τους Koza Mostra, μπάντες οι οποίες φέρνουν ένα τελείως διαφορετικό κοινό απ' ό,τι οι Planet ή ο Τζαμάλ. Περισσότερο πιστεύω ότι το φεστιβάλ στηρίζεται στην ποικιλομορφία και όχι σε κάποια μπάντα μεμονωμένα. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ξένες μπάντες. Άλλος κόσμος μαζεύεται στους Therapy? όπου θα είναι επί το πλείστον σαραντάρηδες όπως αντίστοιχα πέρσι στους Senser και άλλος κόσμος θα πάει στον Ocean Wisdom που είναι ανερχόμενος rapper και απευθύνεται σε πιο νεανικό κοινό.

Στα πλαίσια της προαναφερθείσας αλλαγής, έχετε σκεφτεί να φέρετε μεγαλύτερα (από πλευράς εμπορικότητας και budget) ονόματα τα οποία κατα συνέπεια θα αυξήσουν και την τιμή του εισιτηρίου;

Ουσιαστικά αυτή είναι η κατεύθυνση που πάει να πάρει το φεστιβάλ. Αναγκαστικά θα πρέπει να γίνει μια ποιοτική επιλογή τόσο στις ελληνικές όσο και στις ξένες μπάντες. Ειδικότερα στις μπάντες του εξωτερικού αυτό γίνεται με τον τρόπο που ανέφερες. Μέχρι τώρα δεν μας ενδιέφερε τόσο η προσέλευση του κόσμου για κάθε μπάντα. Αυτό που θέλαμε ήταν όλες οι μπάντες να ήταν ικανές να κάνουν ένα performance κατάλληλο για φεστιβάλ. Αυτό που έχει σημασία είναι η μπάντα να έχει εμπειρία πάνω στο stage, να βγει μπροστά σε ένα τόσο ετερόκλητο κοινό και να κερδίσει αυτούς που δεν γνωρίζουν την μπάντα από πριν.

Υπήρξε καμιά μπάντα που δεν φέρθηκε όπως περιμένατε; Που φέρθηκε άσχημα;

Ωραία ερώτηση, ιντριγκαδόρικη! Θα σε απογοητεύσω όμως γιατί δεν έχει συμβεί κάτι πραγματικά άσχημο. Πέρα από μικροπαρεξηγήσεις ή πχ κάποιος να έχει πιεί λίγο παραπάνω δεν θυμάμαι κάτι άξιο αναφοράς.

Βοήθεια από τον Δήμο Θεσσαλονίκης έχετε; Ή αντιθέτως προβλήματα ο Δήμος Θεσσαλονικής σας δημιούργησε;

Θα μπορούσα να πω ότι κυρίως δημιουργεί προβλήματα. Τρανταχτό παράδειγμα το πέρσινο πρόβλημα με τα σκουπίδια τα οποία ο Δήμος είχε υποχρέωσει να μαζέψει κάτι που δεν γινόταν και χωρίς κάποια ουσιαστική και λογική δικαιολογία. Όπως επίσης στις προσπάθειες μας να δοθεί χώρος ώστε να βοηθηθεί η προσέλευση και αποχώρηση του κόσμου, ο Δήμος έριχνε την ευθύνη στην τροχαία και αντιστρόφως. Φυσικά ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν έχει δώσει ποτέ ούτε ένα ευρώ για το φεστιβάλ και δεν έχει βοηθήσει ποτέ! Φέτος καταφέραμε ουσιαστικά να θεωρείται το φεστιβάλ υπό την αιγίδα τους, αφού επιτέλους κατάλαβαν ότι γίνεται κάτι σημαντικό εδώ αν και ακόμα περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα. Φυσικά είναι ξεκάθαρο γιατί δεν έχουμε βοήθεια. Δεν είμαστε και δεν ήμασταν ποτέ «κομματικοί» και αντίστοιχα προβλήματα είχαμε και τα πρώτα χρόνια στον Δήμο Θέρμης. Δεν ανήκουμε σε καμία παράταξη, δεν είμαστε συγγενείς κάποιου πολιτικού και δεν ανήκουμε στον κύκλο των πλουσίων επιχειρηματιών ώστε να έχουμε την βοήθειά τους.

Αντιθέτως όμως, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Street Mode βοηθά στον τουρισμό της πόλης.

Για να λέμε την αλήθεια, το τμήμα Τουρισμού είναι άλλο πράγμα και η Βούλα Πατουλίδου μας έχει βοηθήσει στο παρελθόν, προσπαθεί αλλά δέχεται και αυτή τον δικό της «πόλεμο». Θα ήθελα να αναφέρω κάτι όσον αφορά τον τουρισμό αν και δεν γνωρίζω αν έχει πραγματοποιηθεί ακόμα. Το παγκόσμιο Vice κληρώνει φέτος προσκλήσεις για τα είκοσι καλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης και ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγει και το Street Mode και οφείλω να τονίσω ότι είναι καθαρά μια πρωτοβουλία δική τους και όχι κάτι που γίνεται επί πληρωμή, για διαφημιστικούς λόγους κτλ. Δεν λέω ότι έρχεται μεγάλος πληθυσμός από το εξωτερικό αλλά έστω και μια μικρή μερίδα θα επισκεφτεί το φεστιβάλ. Κυρίως έρχεται κόσμος από τα υπόλοιπα Βαλκάνια αλλά και από το Ισραήλ καθώς και αρκετοί Έλληνες του εξωτερικού που επιλέγουν να έρθουν εκείνες τις ημέρες στην πόλη και επισκέπτονται και το φεστιβάλ.

Έχεις κάποιο φεστιβάλ του εξωτερικού που σε έχει επηρεάσει από πλευράς οργάνωσης;

Μια επίσκεψη σε φεστιβάλ του εξωτερικού ήταν και η αφορμή ώστε να ξεκινήσουμε το Street Mode. To 2007 είχαμε επισκεφτεί το Exit στην Σερβία και χωρίς να το γνωρίζουμε εξαρχής βρεθήκαμε στο καλύτερο φεστιβάλ του κόσμου εκείνη την χρονιά. Βλέποντας τους Prodigy, ξεκίνησε η κουβέντα και αναρωτιόμασταν «τί είναι πιο γαμάτο, να είσαι οι Prodigy ή να είσαι αυτός που κάνει όλο αυτό το πράγμα;». Αν είσαι οι Prodigy, είσαι γαμάτος αλλά είσαι κάθε μέρα για όλη σου τη ζωή το ίδιο πράγμα. Αντιθέτως, αυτός που οργανώνει το φεστιβάλ είναι κάθε μέρα κάτι διαφορετικό. Κάθε μέρα είναι κάτι διαφορετικό, μια διαφορετική μπάντα ή ένα διαφορετικό τμήμα της όλης φάσης. Έτσι κατέληξα ότι θα προτιμούσα να διοργανώνω ένα φεστιβάλ από το να παίζω μουσική. Επίσης τα τελευταία χρόνια ένα φεστιβάλ που με ελκύει πολύ είναι το Hellfest και δεν το βλέπω τόσο από πλευράς line-up όσο από πλευράς οργάνωσης και εμπειρίας.

Street Mode Festival

Μπορεί το Street Mode να γίνει Helffest;

Για να είμαι ειλικρινής, νομίζω πως όχι. Δεν έχουμε το know-how, την τεχνογνωσία. Μη με παρεξηγείς, θεωρώ ότι έχουμε μια πάρα πολύ δυνατή ομάδα παραγωγής αλλά θέλει πολύ μεγαλύτερες γνώσεις για να φτάσεις σε αυτό το επίπεδο. Φυσικά αυτός είναι και ένας λόγος που συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε. Πιστεύω ότι φέτος συγκεκριμένα θα μάθουμε πολλά πράγματα σε πολλούς τομείς. Από την άλλη πλευρά, δεν φταίμε μόνο εμείς. Είναι και το γενικότερο κλίμα στην Ελλάδα ακατάλληλο. Υπό άλλες συνθήκες θα έπρεπε όλοι μας να έχουμε τη δυνατότητα να μην ασχολούμαστε με τίποτα άλλο και να τρέχουμε όλη τη χρονιά για το Street Mode.

Έχετε κλείσει ονόματα για του χρόνου;

Ναι, έχουμε κλείσει ορισμένα ονόματα και θα προσπαθήσουμε να ανακοινώσουμε κάποια κατά τη διάρκεια του φετινού Street Mode.

Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου Γιάννη και τα λέμε στο Street Mode.

Ευχαριστώ πολύ.

  • SHARE
  • TWEET