Rock Culture #10: Μιλήσαμε για μουσική παραγωγή με τον Forrester Savell

«Σήμερα είναι πιο εύκολο να ορίσεις κάτι ως rock αν έχει έναν δυναμικό ρυθμό στα drums και μερικές θορυβώδεις κιθάρες»

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 15/05/2013 @ 12:16
To rock δεν είναι μόνο μουσική. Στις αμέτρητες εκφράσεις του, άγγιξε άλλες μορφές τέχνης, μεταμόρφωσε επαγγέλματα, γέννησε τεχνοτροπίες, έδωσε ρυθμό στην ιστορία, εμπνεύστηκε και ενέπνευσε: δημιούργησε μια ολόκληρη κουλτούρα με ποικιλία και δυναμική. Το Rocking.gr, στη νέα στήλη του που βαφτίσαμε «Rock Culture», θα παρουσιάσει μια σειρά από άρθρα, αφιερώματα και συνεντεύξεις, με κεντρικό άξονα αυτή τη rock κουλτούρα, σαν τμήμα της πολιτιστικής δημοκρατίας της λεγόμενης «pop culture». Θέλουμε να αφηγηθούμε την μυθολογία της μουσικής που αγαπάμε, να αναζητήσουμε την αλληλεπίδρασή της με άλλες τέχνες, με την ιστορία, με την καθημερινότητα. Θέλουμε να μετρήσουμε τα πολιτιστικά της τέκνα και να μοιραστούμε τις απίστευτες εξιστορήσεις που έκαναν το rock ένα πολιτιστικό φαινόμενο.

Ο Forrester Savell είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους παραγωγούς στη rock μουσική σκηνή. Υπεύθυνος για μια σειρά από δουλειές με καταπληκτικό ήχο, βρίσκεται σχεδόν πίσω από κάθε κυκλοφορία της αυστραλιανής rock σκηνής αποτελώντας τον κρυφό συνδετικό κρίκο μεταξύ τους.

O ρόλος του παραγωγού, ο τρόπος δουλειάς του, η προσέγγιση κάθε project, καθώς και η άποψή στο τι μπορεί να κάνει μια μπάντα ώστε να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες είναι μερικά από τα θέματα που συζητήθηκαν και παρουσιάζονται σε αυτή τη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

Για περισσότερες πληροφορίες γύρω από τις δουλειές του μπορείτε να επισκεφτείτε το site του: www.forrestersavell.com

Forrester SavellΚατά τα τελευταία χρόνια έχεις δημιουργήσει ένα σημαντικό όνομα ως παραγωγός στη rock μουσική. Πώς αποφάσισες να γίνεις παραγωγός και ειδικότερα σε τόσο νεαρή ηλικία;
Ξεκίνησε ενώ ήμουν στο πανεπιστήμιο και σπούδαζα sound design. Συνειδητοποίησα πως απολάμβανα πραγματικά το να δημιουργώ μουσική και να δουλεύω με μουσικούς. Το να έχω πρόσβαση σε στούντιο και σε εξοπλισμό ηχογράφησης μου επέτρεψε να ικανοποιώ αυτή τη δημιουργική μου ανάγκη. Οι μπάντες είχαν την τάση να με αποκαλούν παραγωγό στις ηχογραφήσεις τους. Σταδιακά απέκτησα την απαιτούμενη εμπιστοσύνη και την εμπειρία μέσα σε ένα δημιουργικό περιβάλλον, αρκετό ώστε να αποκαλώ τον εαυτό μου παραγωγό.

Συχνά, οι μουσικοί γίνονται παραγωγοί όπως οι ποδοσφαιριστές γίνονται προπονητές. Έπαιζες μουσική πριν γίνεις παραγωγός;
Ναι, αλλά όχι επαγγελματικά και αρκετά λίγο ώστε να αποκαλέσω τον εαυτό μου μουσικό! Πάντως, έπαιζα πολλή μουσική στο σπίτι, πειραματιζόμουν με διάφορα όργανα, ηχογραφούσα τον εαυτό μου σε μαγνητόφωνα και στο PC μου. Ξεκίνησα με drums στο σχολείο και σύντομα συνειδητοποίησα πως για να μπορώ να έχω μεγαλύτερη ικανοποίηση μέσω των δικών μου μουσικών δημιουργιών  χρειαζόμουν να μάθω περισσότερα όργανα. Μέσα από τα χρόνια κατάφερα να ανακατευτώ με όσο το δυνατόν περισσότερα όργανα ταυτόχρονα, έτσι ώστε αν έχω την ικανότητα να καταλαβαίνω και να επικοινωνώ με τους μουσικούς τους οποίους ηχογραφώ.

Πώς θα περιέγραφες το ρόλο ενός παραγωγού και πως προσεγγίζεις τις μπάντες με τις οποίες συνεργάζεσαι;
Ο ρόλος ενός παραγωγού είναι κάποιος που συνεργάζεται με έναν καλλιτέχνη έχοντας ως θεμελιώδη ρόλο το να δημιουργήσουν ένα μουσικό έργο. Είναι κάπως ασαφές, αλλά επί της ουσίας οποιοσδήποτε συνεισφέρει ή έχει μια άποψη που επηρεάζει τη συνολική καλλιτεχνική κατεύθυνση ενός μουσικού έργου θα μπορούσε να θεωρηθεί παραγωγός. Ο δικός μου ρόλος ως παραγωγός είναι πολύ επεμβατικός, κάτι το οποίο περιμένουν οι καλλιτέχνες με τους οποίους δουλεύω. Αλλάζει από δουλειά σε δουλειά, αλλά συνήθως θα δουλέψω με μια μπάντα από το στάδιο της σύνθεσης, βοηθώντας να επιλέξουν τραγούδια και δομές, φτάνοντας μέχρι τη δουλειά του μηχανικού και το να κάνω μίξη στη μπάντα.

Forrester SavellΥπάρχουν, λοιπόν, διαφορετικές προσεγγίσεις όταν μιλάμε για τον ρόλο του παραγωγού. Κάποιοι μένουν στη τεχνική πλευρά αυτού (να κάνουν το αποτέλεσμα να ακουστεί σωστά), ενώ άλλοι επεμβαίνουν στη μουσική και αλλάζουν τον ήχο της μπάντας. Εσύ πού θα έλεγες ότι στέκεσαι μεταξύ των δύο αυτών προσεγγίσεων;
Οπωσδήποτε, αυτό εξαρτάται από τον καλλιτέχνη, αλλά συνήθως θα προσπαθήσω να εντοπίσω τι είναι αυτό που κάνει έναν καλλιτέχνη ιδιαίτερο και αυθεντικό και θα προσπαθήσω να το αναπτύξω. Είμαι της άποψης πως οτιδήποτε μπορεί να αλλαχτεί αν είναι να έχεις ένα καλύτερο αποτέλεσμα και δεν έχω πρόβλημα να προτείνω ή να εξετάσω ιδέες και αλλαγές στον ήχο ενός καλλιτέχνη αν αυτό δημιουργεί κάτι ενδιαφέρον.

Με βάση τα λεγόμενά σου, θα μπορούσε κάποιος σαν τον Rick Rubin να θεωρηθεί πραγματικά μουσικός παραγωγός ή θα ήταν πιο ακριβές να μιλάμε για έναν product manager;
Ειλικρινά, δεν μπορώ να σχολιάσω το τι είναι ή το τι κάνει, καθώς δεν έχω δει από πρώτο χέρι πως δουλεύει. Έχω ακούσει ιστορίες, αλλά πιστεύω πως αν έχει αναπτύξει έναν τρόπο αλληλεπίδρασης με τις μπάντες, τέτοιον ώστε να μπορεί να αποκομίσει ένα σπουδαίο αποτέλεσμα, δεν θα έπρεπε να του αρνείται ο τίτλος του παραγωγού.

Forrester SavellΠοιόν θα ξεχώριζες ως αγαπημένο σου παραγωγό και με ποιόν τρόπο έχουν άλλοι παραγωγοί επηρεάσει τη δική σου δουλειά;
Ειλικρινά και πάλι, δεν έχω κάποιον αγαπημένο παραγωγό. Σίγουρα, έχω επηρεαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό από κάποιους σπουδαίους παραγωγούς ή μηχανικούς στη rock μουσική, όπως ο Alan Moulder, ο Dave Sardy, ο Brendan O'Brien κλπ. Επίσης, με συνεπαίρνουν ακόμα περισσότερο καλλιτέχνες από την ηλεκτρονική μουσική που κάνουν τις παραγωγές τους μόνοι τους. Ο Amon Tobin, ο Shpongle, οι Nine Inch Nails.

Ας μιλήσουμε για κάποιες από τις δικές σου παραγωγές. Ποιές θα ξεχώριζες ως τις πιο σημαντικές ως τώρα και γιατί;
Το "Themata" των Karnivool θα ήταν σίγουρα ένα εκ των πιο σημαντικών άλμπουμ που έχω κάνει, απλά και μόνο γιατί ήταν το πρώτο άλμπουμ που έκανα ή είχα τη δυνατότητα να κάνω και στο οποίο είχαμε την ελευθερία να είμαστε απόλυτα δημιουργικοί και είχαμε τους ελάχιστους χρονικούς περιορισμούς. Καθώς το μεγαλύτερο μέρος του άλμπουμ δεν ηχογραφήθηκε σε στούντιο, ξοδέψαμε πάνω σε αυτό όσο χρόνο χρειαζόμασταν για να επιτύχουμε τους ήχους και το vibe που κυνηγούσαμε. Επίσης, το "A History Of Houses" των The Siren Tower είναι ένας ακόμα σημαντικός δίσκος για μένα, καθώς είχε τεράστιο εύρος και ήταν ένα βήμα προς μια διαφορετική κατεύθυνση για εμένα, μια ευκαιρία να δημιουργήσω διαφορετικές δομές και συναισθήματα.

Karnivool - Sound AwakeΠάντως, όλοι αναφέρονται στον ήχο-φαινόμενο του "Sound Awake" των Karnivool. Πώς κατάφερες να δημιουργήσεις αυτό το σπουδαίο ηχητικό αποτέλεσμα; Δώσε μας μερικές λεπτομέρειες γύρω από το πώς δούλεψες πάνω σε αυτό και πες τι πιστεύεις πως κάνει τον ήχο του τόσο ξεχωριστό.
Σχεδιάζαμε να προσπαθήσουμε να κάνουμε αυτό το άλμπουμ πιο οργανικό σε σχέση με το προηγούμενο άλμπουμ των Karnivool. Δεν υπάρχει τίποτα σε γενικό επίπεδο, το οποίο θα μπορούσα να αναφέρω και το οποίο το κάνει αυτό που είναι, παρά πρόκειται για ένα συνδυασμό πολλών μικρών επιλογών. Σχεδίαζα να χρησιμοποιήσω όσο περισσότερο χώρο μπορούσα για τα drums, οπότε έδωσα ειδική προσοχή στην τοποθέτηση και τον ήχο τους, κατά την ηχογράφηση. Δύο από τα κομμάτια, το "Goliath" και το "Deadman", ηχογραφήθηκαν σε πολύ μεγαλύτερο δωμάτιο, με τον ενισχυτή του μπάσου να είναι μέσα στο δωμάτιο με τα drums. Αυτό σήμαινε πως το παίξιμό τους έπρεπε να είναι τέλειο και πως ήμασταν εξαιρετικά περιορισμένοι στο πόσο edit μπορούσαμε να κάνουμε. Γενικά ήταν μία νοοτροπία που υιοθετήσαμε για όλο το δίσκο, δηλαδή να προσπαθήσουμε να μειώσουμε το «σουλούπισμα» όσο μπορούμε, αφήνοντας έναν πιο ωμό ήχο, πράγμα που σίγουρα δεν κάναμε στον προηγούμενο δίσκο. Θυμάμαι χαρακτηριστικά πόσο προσπαθήσαμε να μην "παίξουμε" με τις υψηλές συχνότητες κατά την τελική μίξη, πράγμα που φαίνεται να έχει δώσει ένα σκοτεινό τόνο στο δίσκο..

Dead Letter Circus - This Is The WarningΔιόρθωσέ με αν κάνω λάθος, αλλά το άλμπουμ με την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία που έχεις κάνει παραγωγή είναι το "This Is The Warning" των Dead Letter Circus. Τι χρειάζεται για να έχει κάποιος επιτυχία στη rock μουσική σήμερα;
Οι Dead Letter Circus τα πήγαν πράγματι πολύ καλά με το "This Is The Warning", έχοντας περιοδεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια. Νομίζω πως υπάρχει μια ιδιαίτερη ενέργεια στη μουσική τους και θα έλεγα πως οι περισσότεροι ακροατές πραγματικά συνδέονται με τις μελωδίες και τους στίχους του Kim Benzie. Η μπάντα, επίσης, έχει ένα πολύ ξεχωριστό ήχο, κάτι που κάνει ευκολότερο για τους ακροατές να την αναγνωρίσουν και να συνδεθούν με τη μουσική, όποτε την ακούσουν.

Τώρα με τι ασχολείσαι; Υπάρχουν κάποιες κυκλοφορίες πάνω στις οποίες δουλεύεις αυτή την περίοδο και θα έπρεπε να περιμένουμε;
Αυτή τη στιγμή δουλεύω με τους The Butterfly Effect σε νέο υλικό, με το νέο τους τραγουδιστή. Είναι πιο βαρύ, πιο τραχύ και φοβερό. Επίσης, καθώς είμαι εδώ, κάνω και την προ-παραγωγή με τους Dead Letter Circus για το δεύτερο άλμπουμ, το οποίο ξεκινάμε να ηχογραφούμε σε ένα μήνα περίπου. Να περιμένετε κι ένα νέο τραγούδι από τον Flynn Gower (των COG) επίσης.

Υπάρχει μια όλο και αυξανόμενη σκηνή στην Αυστραλία με φανταστικές μπάντες να βγαίνουν συνεχώς και έχεις συνεργαστεί με τις περισσότερες εξ' αυτών. Είναι κάτι σαν το νέο Seattle; Πώς το βλέπεις να εξελίσσεται από εδώ και πέρα;
Ναι, σίγουρα έχουν υπάρξει κάποιες φανταστικές μπάντα που προήλθαν από την Αυστραλέζικη rock σκηνή. Όσο μεγαλώνω και μπορώ να βλέπω τις μουσικές μεταβολές εκ των υστέρων, είναι πιο εύκολο να δω που έχουν αναπτυχθεί μόδες, αλλά το που θα εξελιχθεί από εδώ και πέρα είναι κάτι που δεν μπορεί να προβλέψει οποιοσδήποτε!

Είμαι σίγουρος πως λαμβάνεις πολλές προσφορές από όλο τον κόσμο από μπάντες που θέλουν να αναλάβεις την παραγωγή των νέων άλμπουμ τους. Έχεις κάποια standards που μια μπάντα θα έπρεπε να έχει για να συνεργαστεί μαζί σου;
Ζητάω demo για όλες τις ενδεχόμενες μπάντες και συνήθως αυτό θα καθορίσει αν τα «standards» είναι αυτά που θέλω για να συνεργαστώ.

Υπήρξε κάποια διάσημη μπάντα που σε προσέγγισε να δουλέψεις μαζί της;
Χα, αυτό μάλλον εξαρτάται από τον ορισμό του «διάσημη». Αν αναγνωρίζεις κάποια από την ιστορία μου, τότε ναι.

Forrester SavellΠοιές μπάντες θα ήταν ένα πραγματικό όνειρο και μια πρόκληση να δουλέψεις μαζί τους;
Κάθε άλμπουμ που δουλεύω είναι μια πρόκληση κατά κάποιο τρόπο και για αυτό απολαμβάνω αυτή τη δουλειά. Ποτέ δεν ξέρεις πόσο δύσκολη θα είναι μια μπάντα για να δουλέψεις μαζί της, μέχρι να μπεις στη διαδικασία. Πάντα βρίσκω πως οι πιο ευχάριστες εμπειρίες είναι όταν δουλεύω με παθιασμένους και δημιουργικούς ανθρώπους με κίνητρο, αλλά είναι επίσης και οι πιο απαιτητικοί άνθρωποι για να δουλέψεις μαζί τους.

Αν μπορούσες να επιλέξεις ένα άλμπουμ από το παρελθόν που θα ήθελες να ήσουν ο παραγωγός του, ποιό θα ήταν αυτό και γιατί; Τι θα άλλαζες στον ήχο του;
Το "The Downward Spiral" των Nine Inch Nails θα ήταν η επιλογή μου, από οποιοδήποτε άλμπουμ για να αναμιχθώ. Όσον αφορά το να άλλαζα τον ήχο του.. δεν ξέρω τι θα έκανα!

Πώς βλέπεις τη rock μουσική γενικότερα σήμερα; Τι θα έλεγες πως είναι το πιο αναζωογονητικό και καινοτόμο που άκουσες τελευταία;
Η rock μουσική είναι τόσο ευρεία αυτές τις μέρες, που είναι αρκετά πιο εύκολο να ορίσεις κάτι ως rock αν έχει έναν δυναμικό ρυθμό στα drums και μερικές θορυβώδεις κιθάρες. Το πιο αναζωογονητικό πράγμα που άκουσα τελευταία είναι ένας καλλιτέχνης Jack Weaving, στου οποίου το project είχα την ευχαρίστηση να δουλέψω. Αναμιγνύει ένα συνδυασμό από hip hop ρυθμούς, ζωντανά drums και rock κιθάρες σε κάτι που είναι πραγματικά καινοτόμο.

Ξέρω πως έχεις ακούσει κάποια δείγματα ελληνικών rock συγκροτημάτων. Τι πρόταση θα έκανες για να μπορέσουν να έχουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας σε διεθνές επίπεδο;
Ενώ πιστεύω πως το να δημιουργήσεις κάτι φρέσκο και καινούργιο είναι ένας καλός στόχος, το να αποδόσεις κάτι με πάθος και vibe είναι αρκετό για να τραβήξεις την προσοχή του κόσμου, ακόμα κι αν αναπαράγεις ένας ξεπερασμένο από τον χρόνο ήχο.
  • SHARE
  • TWEET