ProgSession #6: Brainticket

Από τον Πάνο Παπάζογλου, 13/09/2011 @ 12:50
Όση χαρά προσφέρει στους απανταχού μουσικόφιλους η παρακολούθηση της επικαιρότητας και η βιωματική συναίσθηση του παρόντος, άλλο τόσο, και ίσως και περισσότερο, ενδιαφέρον έχει η ενασχόληση με το άγνωστο παρελθόν, με το σκάλισμα της Ιστορίας, με τις πιο αφώτιστες γωνιές της. Στα πλαίσια αυτής της διαστροφής, το Rocking.gr κάθε μήνα θα παρουσιάζει, μέσω μίας στήλης που καθόλου τυχαία επέλεξε να παίξει με τις λέξεις progress και obsession, ένα δίσκο από το ευρύτατο φάσμα και την κληρονομιά του progressive rock, που δεν κατάφερε ποτέ να ξεφύγει ενός cult συλλεκτικού επιπέδου.

Days of progressive past Vol. 6:

Brainticket - Celestial Ocean
1974
RCA Victor

Σε κάθε δεκαετία, γύρω από τη μουσική υπάρχουν μερικές μπάντες που καθορίζουν τις εξελίξεις, φτιάχνουν συγκεκριμένα ιδιώματα και γενικώς πρωταγωνιστούν, αφήνοντας υλικό προς εξερεύνηση και δημιουργώντας μια υστεροφημία, η οποία με τον καιρό εξελίσσεται σε μια δυναμική που τείνει να αποθεώσει τις συγκεκριμένες προσπάθειες. Από την άλλη, και μιλώντας πάντα για τα '70s, όταν και η progressive rock σκηνή με τα παρακλάδια της έζησαν την κορύφωσή τους, οι μπάντες που έδρασαν σε πιο άγνωστα νερά και πλέον μετά από 40 χρόνια επανέρχονται στις προτιμήσεις των ακροατών του ήχου είναι και αυτές που αποδεικνύουν την επιδραστικότητα και τη διαχρονική αξία εκείνης της μουσικής. Οι πολυεθνικοί, με έδρα την Ελβετία, Brainticket αποτελούν ένα σαφές παράδειγμα των παραπάνω, κινούμενοι στον χώρο του krautrock περισσότερο και εγγύτερα σε ήχους που φέρνουν κάτι από τις προσπάθειες των Γερμανών Ash Ra Tempel ή των πρώιμων Kraftwerk. Ο Βέλγος Joel Vandroogenbroeck, mastermind των Brainticket, ανέλαβε να αποδώσει το όραμά του με τον καλύτερο τρόπο στο τρίτο άλμπουμ της μπάντας, "Celestial Ocean", μετατρέποντάς το σε ένα από τα κορυφαία μυστικά της περιόδου εκείνης γύρω από τον kraut ήχο.

Βασισμένο θεματολογικά εξ' ολοκλήρου στην αρχαία αιγυπτιακή μυθολογία, το "Celestial Ocean" κατάφερε να συνδυάσει την παρελθοντική μαγεία που ανέκαθεν ενέπνεε ο μεγάλος αιγυπτιακός πολιτισμός, με πειραματικούς ήχους και μια μοναδική ατμόσφαιρα, όπως εξάλλου θα ήταν και αναμενόμενο. Συγκεκριμένα, η Βίβλος των νεκρών για τους αρχαίους Αιγυπτίους ήταν μιας μορφής εγχειρίδιο για να καταφέρουν να πορευτούν προς τη μεταθανάτια ζωή, στο κοσμικό ταξίδι, μέσα από ορισμένες δοκιμασίες που τους έφερναν κοντά με τους θεούς στην αναζήτησή τους προς την αιωνιότητα. Βασισμένο στα παραπάνω, το concept του άλμπουμ είναι από εκείνα τα οποία συνδυάζουν το μυστικισμό που προσδίδει οιαδήποτε ασχολία με την αρχαία Αίγυπτο και μεταφέρουν τον ακροατή σε ένα ταξίδι στο χρόνο, με συνοδεία φυσικά τη μουσική επένδυση των Brainticket.

Το "Celestial Ocean" συνεχίζει την πειραματική, προοδευτική πορεία της μπάντας, παρουσιάζοντας σαφώς αλλαγές στον ήχο της σε σχέση με τα δύο προηγούμενα άλμπουμ, αυτή τη φορά ως τρίο, με τα πλήκτρα της Carole Muriel να πρωταγωνιστούν καθ' όλη τη διάρκεια και να δίνουν εξαρχής το στίγμα του δίσκου. Απομακρυσμένοι από τις εμφανείς '60s, πιο ψυχεδελικές επιρροές του "Psychonaut", δημιουργούν, συμπαρασυρόμενοι και από την πειραματική διάθεση της εποχής, ένα άλμπουμ που ακροβατεί μεταξύ της προοδευτικής επιρροής και του ταχέως αναπτυσσόμενου ηλεκτρονικού ήχου, που τους φέρνει και εν τέλει στο kraut πεδίο. Ένας ηλεκτρονικός ήχος, που βασίζεται στα synths και τα συνεχόμενα ατμοσφαιρικά περάσματα, τα οποία, σε συνδυασμό με τα πνευστά και τα διάφορα κρουστά, δημιουργούν μερικές εικόνες που προφανώς συνδέονται με μαγευτικά, ειδυλλιακά τοπία της Άνω Αιγύπτου, στις όχθες του Νείλου. Και ενώ η στροφή των Brainticket στους ηλεκτρονικούς ήχους προσέδωσε έναν άλλον αέρα στη μπάντα, το "Celestial Ocean" αποτελεί ένα παράδειγμα νέας τεχνοτροπίας, με μερικά, μεγαλύτερα σε διάρκεια κομμάτια να υποστηρίζονται ηχητικά με διάφορες συνθέσεις, που λειτουργούν σαν ιντερλούδια. Το "Egyptian Kings", η καταπληκτική σύνθεση που ανοίγει θριαμβευτικά το άλμπουμ, μπλέκει διάφορους «θορύβους» οι οποίοι οδηγούν στη μελωδία που χαρίζουν τα synthesizers και επαναλαμβάνεται καθ' όλη τη διάρκεια. Φωνές παρεμβάλλονται, διαφορετικές ηχητικές παρεμβάσεις των πλήκτρων και σταδιακό δυνάμωμα στα drums. Το επίσης εντυπωσιακό, χαρακτηριστικό κομμάτι της νέας τότε ηλεκτρονικής δομής, το "Era Of Technology", περιπλέκει τα πράγματα, δημιουργεί μια πιο «trippy» ατμόσφαιρα και κρυφοκοιτάζει και τα χωράφια του space rock. Παράλληλα, η πολυεθνική πλευρά της μπάντας γίνεται ορατή μέσα και από τις τρεις διαφορετικές γλώσσες που συνεισφέρουν στο κομμάτι (αγγλικά, γερμανικά και γαλλικά).

Γενικά, το "Celestian Ocean" καταφέρνει μέσα από τη σύγχρονη αντίληψη της εποχής του να προσδώσει μια έθνικ πινελιά, ακόμα και με χρήση sitar, ώστε να ανταπεξέλθει στο έργο της μουσικής εξιστόρησης ενός τέτοιου concept. Ο Joel Vandroogenbroeck σχεδόν ψιθυρίζει τους στίχους του, ενώ η Carole Muriel επαναλαμβάνει τα λόγια σα σε διαδικασία ερωτοαπάντησης, προσθέτοντας ακόμα περισσότερο μυστήριο στην ήδη ιδιόμορφη ατμόσφαιρα που δημιουργεί η μουσική. Τα φωνητικά, βέβαια, κάθε άλλο παρά ιδιόμορφα θα φανούν σε οπαδούς-ακροατές των Gong.  

Οι Brainticket μετά το, μάλλον καλύτερο άλμπουμ τους, "Celestial Ocean" αποσύρθηκαν, επανενώθηκαν με διαφορετικά line-ups γύρω από τον
Vandroogenbroeck, αποσύρθηκαν ξανά, ενώ ο Vandroogenbroeck ακολούθησε solo καριέρα, παίρνοντας το φλάουτό του και ταξιδεύοντας διαλογιζόμενος ανά τον κόσμο, ανακαλύπτοντας αρχαίες μουσικές επιρροές και όργανα, με αποτέλεσμα να κυκλοφορήσει μερικούς «meditation music» δίσκους.

Τον επόμενο μήνα επιστροφή στο Ηνωμένο Βασίλειο με συνοδοιπόρο μια μπάντα που βρέθηκε στο ξεκίνημα της prog έξαρσης και παρέμεινε εκεί, παραδίδοντας ένα μόνο άλμπουμ.

Πάνος Παπάζογλου
  • SHARE
  • TWEET