Anders Nystrom (Katatonia): «Δεν μπορώ να συγκρίνω το Spotify με ένα βινύλιο»

Ο κιθαρίστας και βασικός συνθέτης των Katatonia μας μίλησε για το νέο, πιο progressive και τολμηρό άλμπουμ τους και τις επερχόμενες κινήσεις της μπάντας

Από τον Νίκο Καταπίδη, 06/05/2016 @ 12:33

Μετά από μια ακουστική περίοδο, οι Katatonia επιστρέφουν με νέα μουσική, σε έναν δίσκο που δείχνει ότι η μπάντα δεν φοβάται να πειραματιστεί και να εξελίξει τον ήχο της. Ο Anders Nystrom που αποτελεί τον άτυπο ηγέτη και μουσικό mastermind του συγκροτήματος, έκανε μαζί μας μια κουβέντα τόσο για το "The Fall Of Hearts", όσο και για τις αλλαγές που έγιναν στη σύνθεσή τους, τα σχέδιά τους για το άμεσο μέλλον και την άποψή του για τις νέες τάσεις στον χώρο της μουσικής διανομής.

Katatonia Anders Nystrom

Γεια σου Anders! Τι κάνεις;

Γεια σου Νίκο, είμαι καλά! Εσύ;

Πολύ καλά, χαίρομαι που τα ξαναλέμε μετά από περισσότερο από δυο χρόνια!

Πω, ναι, πέρασε κιόλας τόσος καιρός!

Πάντα περνάει γρήγορα... Αυτήν τη φορά, λοιπόν, μιλάμε με αφορμή την κυκλοφορία του νέου σας δίσκου, "The Fall Of Hearts", ενώ έχουν μεσολαβήσει και αλλαγές στο lineup της μπάντας. Πόσο δύσκολο ήταν να ξαναπεράσετε τέτοιες αλλαγές στο δυναμικό σας και να γράψετε έναν νέο δίσκο;

Ξέρεις, είναι πάντα μια εύθραυστη κατάσταση όταν μπαίνουν νέες προσωπικότητες και μουσικοί σε μια μπάντα που υπάρχει εδώ και 25 χρόνια! (γέλια) Θα έλεγα όμως πως αυτήν τη φορά ήταν κάτι που από την πλευρά μας το δεχθήκαμε με ευχαρίστηση, γιατί τα παιδιά είναι πρώτα απ' όλα φοβεροί μουσικοί. Το επίπεδό τους είναι πολύ υψηλό, οπότε δεν υπήρξε ποτέ θέμα όσον αφορά στη μουσική. Απλά θέλαμε να σιγουρευτούμε πως θα ταίριαζαν και σαν χαρακτήρες ανάμεσά μας, να είναι τύποι που θα θέλουμε να κάνουμε παρέα μαζί τους και σε κοινωνικό επίπεδο. Όταν είδαμε πως πληρούσαν όλα αυτά τα κριτήρια, τους υποδεχθήκαμε με χαρά στην μπάντα.

Πόσο συνέβαλαν στη σύνθεση των κομματιών; Έπαιξαν μόνο τα μέρη που είχατε γράψει εσείς, ίσως με κάποιες αλλαγές, ή είχαν και ρόλο στο songwriting και το χτίσιμο των κομματιών;

O νέος μας ντράμερ, ο Daniel Moilanen ήρθε αρκετά νωρίς στην μπάντα ώστε να αναμειχθεί όταν ακόμη γράφαμε τον δίσκο και το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να μιλήσω μαζί του και να τον ρωτήσω εάν ήθελε να σκεφτώ κάτι συγκεκριμένο όταν θα έγραφα τα τύμπανα, αν ήθελε να προσέξω κάτι ή να αποφύγω κάτι, και μου είπε «όχι, έχω δύο χέρια και δύο πόδια, οπότε οτιδήποτε κάνεις σε αυτό το πλαίσιο θα το παίξω». Αυτό μου έδωσε μια φανταστική ελευθερία στο να είμαι δημιουργικός και να μην έχω να σκεφτώ τυχόν εμπόδια. Ο Daniel απέδειξε πως ό,τι και να είχαμε γράψει το έπαιζε τέλεια, και ξέρεις γράφουμε πολύ λεπτομερή μέρη όταν κάνουμε τα demos, αλλά έπαιξε άψογα την κάθε λεπτομέρεια. Δυστυχώς δεν μπορώ να πω το ίδιο και για τον κιθαρίστα μας Roger (Öjersson), επειδή μπήκε στην μπάντα ενώ ήμασταν στα τελειώματα των ηχογραφήσεων. Φυσικά θα ήταν κρίμα να αφήσουμε έξω έναν τόσο φοβερό κιθαρίστα, οπότε του είπα να έρθει στο στούντιο γιατί είχα αφήσει ανολοκλήρωτα μερικά μέρη για σόλο, οπότε ήρθε και έπαιξε πάνω από τέσσερα σόλο και έδωσε κι αυτός το στίγμα του στον δίσκο.

Ακούγοντας τον δίσκο, σκεφτόμουν πως η ακουστική περίοδος της μπάντας, από το "Dethroned And Uncrowned", με την περιοδεία μέχρι και το "Sanctitude", έπαιξε αρκετά σημαντικό ρόλο στην κατεύθυνση της μουσικής σας. Ειδικά κάποια μέρη με κρουστά ή κομμάτια όπως το "Pale Flag" δείχνουν σαν το αποτέλεσμα αυτής της επιρροής. Είναι όντως έτσι;

Ναι, σίγουρα, ήταν μέρος του σχεδίου, εξάλλου από τη δημιουργία του "Dethroned And Uncrowned", μέχρι την περιοδεία και το live άλμπουμ "Sanctitude". Το κάναμε αυτό ώστε το κοινό να έχει ανοικτό μυαλό και να έχει μια οικειότητα με τον ήχο, επειδή αυτές τις μέρες είναι κομμάτι του trademark της μπάντας, αποδείξαμε πως μπορούμε να λειτουργήσουμε σε ένα ακουστικό περιβάλλον και να διατηρήσουμε τον χαρακτήρα των Katatonia. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως θα λειτουργήσει εις βάρος της βαρύτερης πλευράς μας, οπότε το σχέδιο γι' αυτόν τον δίσκο ήταν να έχουμε μια ισορροπία και των δύο και απλά να δημιουργήσουμε έναν πιο ποικίλλο ήχο που θα παραμένει χαρακτηριστικά Katatonia.

Aς πούμε πως η ακουστική περιοδεία δεν ήταν τόσο επιτυχημένη και η αντίδραση των οπαδών σας λιγότερο θετική. Παρόλο που δεν φοβηθήκατε ποτέ τον πειραματισμό, πιστεύεις πως αυτή η επιτυχία ήταν μια επιβεβαίωση πως μπορείτε να κινηθείτε σε μια πιο progressive και λιγότερο metal κατεύθυνση;

Νομίζω πως μπορούμε να κάνουμε και τα δύο, το έχουμε αποδείξει, αυτό νιώθει και το κοινό μας σήμερα. Αν βάλεις να ακούσεις το "Dethroned" και ένα παλιότερο άλμπουμ, ακούγεται ακόμη 100% Katatonia, οπότε νομίζω πως απλά μας ανοίγει κάποιες πόρτες και αυτήν τη στιγμή βρίσκουμε αυτήν την progressive κατεύθυνση πιο ενδιαφέρουσα για τους εαυτούς μας, οπότε πιθανότατα θα συνεχίσουμε να πορευόμαστε προς τα εκεί και νιώθουμε καλά με αυτό.

Οπότε υπήρχε συγκεκριμένο όραμα για τον δίσκο εξαρχής; Προσωπικά μου φαίνεται πως έχει μια μεγαλύτερη γκάμα συναισθημάτων, ενώ, όπως είπαμε, είναι και αρκετά πιο «δύσκολο» και progressive. Αναρωτιέμαι αν ο ήχος καλλιεργήθηκε από το όραμά σας ή προέκυψε έτσι κατά τη σύνθεση.

Είχαμε ένα όραμα στο μυαλό μας, ελπίζοντας να κάνουμε κάτι διαφορετικό, γιατί παρατηρήσαμε ενώ είχαμε γράψει λίγα τραγούδια πως προέκυψαν μεγαλύτερα σε διάρκεια. Πάνε πολλά χρόνια για να έχουμε ένα κομμάτι μεγαλύτερο από επτά λεπτά, πιθανότατα πρέπει να πας πίσω στη δεκαετία του '90 για να βρεις κάτι τέτοιο. Το στοιχείο αυτό ήταν κάτι νέο για μας, κάτι πολύ φρέσκο, γιατί τα τελευταία άλμπουμ γράφτηκαν με πάνω κάτω το ίδιο format, που περιστρέφεται γύρω από το ρεφρέν και το κουπλέ, είναι ένας πιο πιασάρικος - δεν θα έλεγα εμπορικός - τρόπος να γράφεις τα κομμάτια, οπότε προσπαθήσαμε να ξεφύγουμε λίγο αυτήν τη φορά, τα τραγούδια ακόμη είναι πιασάρικα, αλλά σε μια αρκετά πιο ιδιαίτερη μορφή. Έτσι, τα κομμάτια έγιναν μεγαλύτερα και ξαφνικά βρεθήκαμε με ένα άλμπουμ που έχει διάρκεια σχεδόν εβδομήντα λεπτά, είναι κάτι που δεν έχουμε ξανακάνει, πιστεύω αυτό είναι κομμάτι αυτής της progressive προσέγγισης.

Τα πλήκτρα έχουν μια αρκετά έντονη παρουσία στον δίσκο, τόσο στη μίξη όσο και στην ενορχήστρωση. Ποιός έγραψε και έπαιξε αυτά τα μέρη;

Όλα τα πλήκτρα γράφονται από μένα και τον Jonas, παλιότερα συνεργαζόμασταν με έναν φίλο μας, τον Frank Default, αλλά ψιλοεξαφανίστηκε από τη σκηνή, δεν ήθελε πια να το κάνει αυτό. Ωστόσο, εγώ κι ο Jonas πάντα είχαμε μεγάλη συμμετοχή στα πλήκτρα, οπότε δεν ήταν κάτι το δύσκολο.

Έχετε σκεφτεί να προσθέσετε έναν πληκτρά στην μπάντα κάποια στιγμή;

Ναι, το έχουμε σκεφτεί και το έχουμε συζητήσει πολλές φορές, αλλά αποδεικνύεται πως το να βρούμε μέλη γι' αυτήν την μπάντα είναι μια δύσκολη αποστολή. Βέβαια, ποτέ μη λες ποτέ, σε ένα ιδανικό σενάριο κι εάν περνούσε από το χέρι μου φυσικά, θα προτιμούσα να έχουμε έναν πληκτρά, αλλά στην πράξη είναι πιο προβληματικό απ' ότι το φανταζόμαστε. Σε αυτή τη φάση, νομίζω τόσο εμείς όσο και το κοινό, νιώθουμε άνετα με το να έχουμε backing tracks στα live, πολλές μπάντες το κάνουν και δεν είναι κάτι το περίεργο πλέον, αλλά είναι ένας συμβιβασμός που πρέπει να δεχθούμε όλοι μας προς το παρόν.

Όσον αφορά στους στίχους, τους έχει αναλάβει ο Jonas εξ ολοκλήρου; Μπορείς να μας μιλήσεις για τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται;

Ναι, σε αυτόν τον δίσκο είναι 100% δουλειά του Jonas, μερικές φορές γράφω κι εγώ στίχους, αλλά συμβαίνει σπάνια κι επίσης είναι κάτι που ο Jonas απολαμβάνει πολύ. Νομίζω πως ο κόσμος έχει αναδείξει τον Jonas σε έναν αρκετά ιδιαίτερο και ξεχωριστό στιχουργό, μερικοί τον θεωρούν ποιητή μάλιστα. Βλέποντάς το με μια απόμακρη ματιά, συμφωνώ με αυτό, εκτιμώ πολύ τους στίχους που γράφει, πάντα κατάφερνε να γράφει υλικό που είναι κάπως μυστηριώδες, πρέπει να το σκεφτείς πολύ για να καταλάβεις τι εννοεί. Επίσης, δεν του αρέσει να εξηγεί τους στίχους του, δεν θέλει να γίνεται υπερανάλυση, επειδή δεν τους γράφει με αυτόν τον σκοπό, θέλει ο καθένας να τους ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο. Οπότε ξέρεις, ως προς το θέμα είναι αυτό που κάναμε πάντα, διαφορετικές πλευρές της σκοτεινής πλευράς της ανθρώπινης ζωής.

Σε αυτό το άλμπουμ επιστρέφει ο Jens Bogren στη μίξη και το mastering, είναι αυτή η συνεργασία μια συνταγή καταδικασμένη στην επιτυχία;

Η αλήθεια είναι πως είναι η πρώτη φορά μετά από περίπου δέκα χρόνια που ο Jens αναλαμβάνει ξανά τη μίξη, στους προηγούμενους δίσκους την έκανε ο David Castillo, φυσικά το mastering είναι πολύ σημαντικό, αλλά η μίξη είναι ακόμη σημαντικότερη. Γνωριζόμαστε με τον Jens εδώ και πολλά χρόνια, νομίζω πως πίσω στο 2003 που συνεργαστήκαμε ήταν η πρώτη του δουλειά, οπότε έχουμε μια ιδιαίτερη σχέση και σήμερα είναι ένας πολύ δημοφιλής παραγωγός και μηχανικός ήχου, οπότε νιώσαμε πως μας αρέσει αυτό που κάνει και είχε έρθει η ώρα να συνεργαστούμε ξανά. Κάναμε λίγες αλλαγές, η δουλειά του David ήταν άψογη, αλλά μερικές φορές λίγη αλλαγή είναι καλή.

Τα τελευταία χρόνια ο prog ήχος γνωρίζει μια αναγέννηση, από τα πιο παραδοσιακά '70s - τύπου συγκροτήματα, μέχρι πιο ακραία metal συγκροτήματα. Με τον ήχο σας να κινείται σε μια ολοένα πιο προοδευτική κατεύθυνση, αναρωτιέμαι ποιες μπάντες και καλλιτέχνες παρακολουθείς αυτόν τον καιρό.

Μμμ, κανέναν βασικά.(γέλια) Δεν έχουμε ιδιαίτερη ανάμειξη στη σκηνή, όσον αφορά στο progressive, απλά μας αρέσει να προσθέτουμε αυτό το στοιχείο, να το χρησιμοποιούμε στον ήχο μας, δεν είναι ότι γίναμε μια progressive μπάντα σε μια νύχτα, φλερτάρουμε με αυτό, παίρνουμε όλες τις μικρές λεπτομέρειες που μας αρέσουν. Φυσικά, έχουμε αγαπημένες μπάντες, οι οποίες παραμένουν κλασσικές, ειδικά της δεκαετίας του '70 που ήταν και η μεγάλη ακμή της παραδοσιακής progressive σκηνής, πολλές μπάντες που μεγαλώσαμε μαζί τους, όπως οι Jethro Tull και οι King Crimson, αλλά όσον αφορά στη σύγχρονη σκηνή; Δεν έχω ιδέα να σου πω την αλήθεια!

Katatonia Anders Nystrom

Πέραν της αναγέννησης του ήχου, βλέπουμε και μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις βινυλίου, ποιά είναι η γνώμη σου γι' αυτό; Είδα πως στην έκδοση βινυλίου για το "The Fall Of Hearts" έχετε βάλει και μερικά bonus tracks, ήταν επιλογή της μπάντας ή της εταιρίας αυτό;

Ναι ακριβώς, αυτές τις μέρες βλέπουμε παντού τις ψηφιακές πλατφόρμες και το βρίσκουμε πολύ κενό αυτό, δεν μπορεί να μεταδώσει τη μαγεία της κυκλοφορίας ενός νέου δίσκου, νομίζω πως δεν μπορείς να το συγκρίνεις με το φυσικό αντίτυπο, ειδικά αν έχεις το βινύλιο που σε πάει ακόμη πιο πίσω χρονικά. Για μένα αυτό είναι πολύ νοσταλγικό κι όπως είπα, δεν μπορώ να συγκρίνω το να ακούω έναν δίσκο από το spotify με το να βάλω έναν δίσκο στο πικάπ, οπότε θέλω να επιβραβεύσω τον κόσμο που αγοράζει το φυσικό προϊόν, θέλω να νιώθουν ότι έχει αξία αυτό που αγόρασαν, οπότε ναι, αποφασίσαμε να βάλουμε μερικά bonus κομμάτια σ' αυτές τις εκδόσεις. Φυσικά, η δισκογραφική τα συντόνισε όλα, αλλά κι εμείς κάναμε αυτό που έπρεπε, μπήκαμε στο στούντιο με δεκάξι κομμάτια (γέλια), οπότε είχαμε πολλές επιλογές.

Έχετε ήδη κλείσει μερικές εμφανίσεις σε φεστιβάλ, όπως και το επετειακό live για το "The Great Cold Distance" με την ορχήστρα, αλλά φαντάζομαι πως θα ακολουθήσει και μια headlining περιοδεία. Έχετε επιλέξει το setlist; Να περιμένουμε εκπλήξεις;

Ναι, δουλεύουμε τώρα πάνω στο setlist, όσον αφορά στις εκπλήξεις, προσπαθούμε να παίξουμε κομμάτια που δεν έχουμε παίξει ποτέ ζωντανά ή παίζουμε πολύ σπάνια, ώστε να είναι σαν έκπληξη, επειδή εδώ και περίπου δυο χρόνια είχαμε το ίδιο setlist. Τώρα που έχουμε και νέα μέλη στην μπάντα, είναι σίγουρα η στιγμή να κάνουμε μια μεγάλη αλλαγή.

Οπότε να υποθέσω ότι και κομμάτια με brutal φωνητικά μπορεί να κάνουν την εμφάνισή τους;

Νομίζω πως μερικά από αυτά θα είναι μέρος των επετειακών εμφανίσεων, αλλά δεν νομίζω να έχουν κάποιο ρόλο στα κανονικά live που θα ακολουθήσουν.

Πώς προέκυψε η ιδέα για το επετειακό show; Σκοπεύετε να βγάλετε κάποιο live άλμπουμ ή DVD από αυτό;

Ναι, εξαρτάται από το πόσο καλά θα πάει το show. (γέλια) Αν παίξουμε καλά και υπάρχει καλό κοινό και μαγεία εκείνη τη βραδιά, νομίζω πως σίγουρα θα το προχωρήσουμε σε DVD ή σε ένα live άλμπουμ. Πρέπει να το δούμε, αλλά υπάρχουν τέτοια σχέδια, ναι. Αυτήν τη χρονιά είναι η 25η επέτειος της μπάντας, και τόσο η δισκογραφική όσο και το management μας ρώτησαν πώς σκοπεύουμε να το γιορτάσουμε. Έτσι προέκυψε η ιδέα, κάτι βέβαια στο οποίο δεν πρωτοπορούμε, αλλά το να παίξουμε με συμφωνική ορχήστρα είναι κάτι που δεν έχουμε ξανακάνει, οπότε είπαμε να το δοκιμάσουμε. Αποφασίσαμε να γιορτάσουμε και το "The Great Cold Distance" αφού κλείνει τα δέκα χρόνια και ήταν το πιο δημοφιλές άλμπουμ σε μια ψηφοφορία που είχαμε κάνει. Μας φάνηκε μια καλή απόφαση κι αποφασίσαμε να κάνουμε κι άλλο ένα set, με κομμάτια απ όλη τη δισκογραφία μας, οπότε νομίζω πως όσοι παρευρεθούν εκείνο το βράδυ θα βρουν κάτι να τους ευχαριστήσει.

Ποιος έχει αναλάβει το συντονισμό της ορχήστρας και την ενορχήστρωση;

Είναι ένας μαέστρος που παίζει εκεί στη Βουλγαρία, δεν μπορώ να θυμηθώ το όνομά του, αλλά εκτός από μαέστρος αγαπάει πολύ και τη metal μουσική, οπότε το να δουλέψει μαζί μας σε τέτοιο υλικό είναι φυσικό γι' αυτόν.

Σ' ευχαριστώ για τον χρόνο σου. Μπορείς να κλείσεις τη συνέντευξη όπως θες, κατά προτίμηση με μια υπόσχεση να έρθετε σύντομα στην Ελλάδα! (γέλια)

(Γέλια) Φυσικά! Εννοείται πως η Ελλάδα είναι μέσα στα σχέδιά μας, δυστυχώς δεν μπορούμε να σας συμπεριλάβουμε στην ευρωπαϊκή περιοδεία που ξεκινά τον Σεπτέμβρη, αλλά πιθανότατα θα γίνει, όπως πάντα, μια ξεχωριστή εμφάνιση, ελπίζω το συντομότερο δυνατό, αλλά είναι σίγουρα στα πλάνα μας. Ανυπομονούμε να έρθουμε, η Ελλάδα μας υποδεχόταν πάντα με τον καλύτερο τρόπο, είναι από τα αγαπημένα μας μέρη, οπότε ελπίζω να το καταφέρουμε όσο πιο σύντομα γίνεται.

  • SHARE
  • TWEET