Jordan Rudess: «O κόσμος δεν ξέρει ποιος γράφει τι στους Dream Theater»

O «μάγος» των keyboards μιλά για τη νέα δουλειά των Levin Minnemann Rudess, αλλά και το παρόν και το μέλλον των Dream Theater

Από τον Νίκο Καταπίδη, 11/07/2016 @ 11:13

Μετά από μια αμφιλεγόμενη, αλλά ομολογουμένως διαφορετική δουλειά με τους Dream Theater, το "The Astonishing", εν μέσω περιοδείας και με επικείμενη την κυκλοφορία του δίσκου των Levin, Minnemann, Rudess, o πολυάσχολος Jordan Rudess απάντησε στις ερωτήσεις μας τόσο για τις δυο αυτές κυκλοφορίες, όσο και για το αν θα τον δούμε να παίζει το "12 Step Suite" μαζί με τον Mike Portnoy...

Jordan Rudess

Γεια σου Jordan! Πώς είσαι; Ξέρω πως βρίσκεσαι στη Λατινική Αμερική με τους Dream Theater αυτήν τη στιγμή, αλήθεια πώς είναι η εμπειρία να παίζετε ολόκληρο το "The Astonishing" μπροστά σε ένα τόσο ενθουσιώδες κοινό;

Είμαι πολύ καλά, σ’ ευχαριστώ! Αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στο Μεξικό για τις τρεις τελευταίες εμφανίσεις μας. Είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι που παίζουμε το "Astonishing" εδώ, το κοινό είναι πολύ παθιασμένο και εκφραστικό. Είναι τόσο όμορφο να βλέπεις τον κόσμο να τραγουδά σε όλα τα κομμάτια και να διασκεδάζει!

Είχα τη χαρά να ακούσω τον νέο δίσκο "From The Law Offices Of Levin Minnemann Rudess" αρκετές φορές ως τώρα, και φαίνεται να είναι ακόμη πιο progressive σε σχέση με το ντεμπούτο, με μια πληθώρα ιδεών. Πόσο καιρό σας πήρε να το συνθέσετε και να το ηχογραφήσετε, και πόσο διαφορετική ήταν η διαδικασία αυτήν τη φορά;

Μεταξύ των προγραμμάτων όλων μας ήταν αρκετά περίπλοκο. Ο καθένας δούλευε όποτε είχε χρόνο... Για μένα ο χρόνος ήταν περίπου δυο μήνες, όπου συνέθεσα και ηχογράφησα τα μέρη μου. Η διαδικασία ήταν παρόμοια, όλοι γράφουμε και στέλνουμε tracks μεταξύ μας, με τον καθένα να προσθέτει τις ιδέες του... Υπάρχουν τόσο πολλές σπουδαίες ιδέες που κυκλοφορούν και η έμπνευση μας είναι μεγάλη... Έχει πλάκα να δεις πώς μεταμορφώνονται τα κομμάτια στην τελική παραγωγή!

Ο Scott Schorr είναι ο παραγωγός σε αυτόν τον δίσκο, και με δεδομένη τη χαοτική σε σημεία φύση του, αναρωτιέμαι ποιά ήταν η δική του συμβολή στη δημιουργία των κομματιών;

Πολλά πράγματα ο Scott τα αφήνει ανέγγιχτα. Αρκετά από τα κομμάτια που είναι πιο συγκροτημένα δεν τα πειράζει καθόλου. Κάποιες άλλες φορές του αρέσει να είναι δημιουργικός και δουλεύει πάνω σε υλικό που έχουμε αρχίσει να γράφουμε. Αυτό έχει πάντα την πλάκα του γιατί μας δίνει ένα ακόμη επίπεδο δημιουργικότητας που είναι διαφορετικό από το ήδη υπάρχον μεταξύ μας.

Πώς συνδέετε τα μέρη των κομματιών και ποιος είναι αυτός που παίρνει τις τελικές αποφάσεις εάν υπάρχει διαφωνία μεταξύ σας;

Συνήθως πρέπει να πάμε στο δικαστήριο και να αποφασίσει ο δικαστής. Συνήθως είμαστε πολύ υποστηρικτικοί με τη δουλειά του άλλου οπότε αυτό δεν συμβαίνει ιδιαίτερα!

Ο Marco θεωρείται ένας εκ των καλύτερων και πιο περιζήτητων ντράμερ στη βιομηχανία αυτήν τη στιγμή. Τι πιστεύεις πως είναι αυτό που κάνει το παίξιμό του τόσο ιδιαίτερο; Είναι εξίσου καλός κιθαρίστας;

Ο Marco είναι ένας από τους αγαπημένους μου ντράμερ σε αυτόν τον πλανήτη. Έχει μια μουσικότητα και μια ροή στο παίξιμό του σε συνδυασμό με την ικανότητά του να μπορεί να παίξει οποιαδήποτε ρυθμική παράνοια μπορεί να σκεφτεί κανείς. Το κιθαριστικό παίξιμό του είναι μια προέκταση της μουσικότητάς του. Όταν ένας μουσικός έχει τόση μουσική μέσα του μπορεί να βγει με διάφορους τρόπους!

Είχατε κάποιο συγκεκριμένο στόχο για τη μουσική αυτού του δίσκου; Ήταν αποτέλεσμα jamming, ή ο καθένας συνεισφέρει με τις ιδέες του κι έτσι δημιουργούνται τα κομμάτια;

Ο καθένας συνεισφέρει με τις ιδέες του σε διάφορες μορφές κι έπειτα τις στέλνει στους υπόλοιπους. Δεν είναι στ' αλήθεια jamming, αλλά την ίδια στιγμή υπάρχει μια ρευστότητα στη μουσική. Πιθανότατα επειδή δεν υπάρχουν κανόνες. Η μουσική μπορεί να πάει σε τόσες κατευθύνσεις και όντως πηγαίνει. Είναι η υπέρτατη σούπα...

Έχετε σκεφτεί να παίξετε τη μουσική σας ζωντανά; Πρέπει να είναι αρκετά δύσκολο να συμπέσουν τα προγράμματά σας για κάτι τέτοιο, αφού είστε όλοι πολύ απασχολημένοι...

Ακριβώς, το έχουμε συζητήσει όμως, και ίσως συμβεί μια μέρα! Η πραγματικότητα είναι πως έχουμε όλοι μας μπάντες από τις οποίες ζούμε και παίρνουν μεγάλο μέρος του χρόνου μας!

Levin Minnemann Rudess

Πόσο διαφορετικό είναι για σένα να γράφεις μουσική για μια πειραματική, ορχηστρική μπάντα σαν τους LMR, σε αντίθεση με τους Dream Theater; Είναι πιο απελευθερωτικό για σένα, εφόσον δεν έχεις να ανταποκριθείς στις προσδοκίες του κοινού;

Όλα έχουν να κάνουν με την ελευθερία. Για έναν μουσικό σαν κι εμένα που παίζω τόσα διαφορετικά είδη μουσικής και μου αρέσει να τα συνδυάζω, οι LMR είναι μια σπουδαία διέξοδος. Βέβαια, και οι Dream Theater είναι μια μίξη διαφορετικών στυλ, απλά είναι πιο περιορισμένο και με περισσότερες προσδοκίες από τους ακροατές...

Μιλώντας για προσδοκίες, ας περάσουμε στους Dream Theater. Το "The Astonishing" είναι κάτι αρκετά διαφορετικό για την μπάντα και νιώθω πως είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό άλμπουμ όσον αφορά στη δική σου επιρροή στη σύνθεση. Είναι επίσης το πρώτο άλμπουμ της μπάντας όπου τα μουσικά credits είναι αποκλειστικά δικά σου και του John Petrucci. Είναι κάτι που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και καιρό, εφόσον είστε και οι βασικοί συνθέτες;

Νομίζω πως όσον αφορά στα credits είναι κάτι δίκαιο και το βλέπαμε να έρχεται εδώ και καιρό. Αυτό που είναι αστείο είναι πως ο κόσμος δεν ξέρει στην πραγματικότητα ποιος γράφει τι. Μπορεί να νομίζουν πως ξέρουν αλλά δεν ξέρουν. Μερικές φορές θα γράψω τα πιο heavy μέρη και ο John τα πιο γλυκά, μελωδικά σημεία! Είμαστε μια καλή ομάδα!

Ακούγοντας τα side projects σου (LTE, LMR) όπως και τους solo δίσκους που έχεις βγάλει, βλέπω μια μεγάλη γκάμα ειδών και ήχων, οι οποίοι νομίζω πως δεν βγαίνουν ιδιαίτερα στον ήχο των Dream Theater. Έχεις νιώσει ποτέ περιορισμένος στον λεγόμενο "Trademark" ήχο της μπάντας και έχεις ποτέ προσπαθήσει να τον αλλάξεις;

Όπως παρατήρησες κι εσύ, το "The Astonishing" ήταν ένα μεγάλο μουσικό έργο για μας που ανέδειξε περισσότερο τις δυνατότητές μου... Φαντάζομαι πως με αυτό δεδομένο όλα είναι πιθανά στο μέλλον.

Η περιοδεία για το άλμπουμ δείχνει πως έχετε μεγάλη πίστη και αυτοπεποίθηση στη μουσική σας, εφόσον το setlist αποτελείται αποκλειστικά με τα νέα κομμάτια. Πριν ξεκινήσει η περιοδεία, είχατε αμφιβολίες γι' αυτήν την απόφαση;

Χρειαζόταν μεγάλα κότσια για να το κάνουμε αυτό. Είμαστε πολύ παθιασμένοι με αυτό που δημιουργήσαμε και θέλαμε να πάρουμε αυτό το ρίσκο. Τελικά μας βγήκε σε καλό.

Είναι η επιτυχία της περιοδείας μια ένδειξη πως η μπάντα μπορεί να πάρει μεγαλύτερα ρίσκα και να κρατήσει την ίδια στιγμή το fanbase που έχει χτίσει τόσα χρόνια;

Το fanbase μας είναι φοβερό. Έχουν μια τεράστια όρεξη για μουσική όλων των ειδών και μεγεθών. Είναι επίσης αρκετά εκφραστικοί και κάποιες φορές αρκετά διχασμένοι. Τουλάχιστον, όμως, πραγματικά νοιάζονται και ασχολούνται ενεργά!

Ο δίσκος κινείται από πιο μινιμαλιστικά σημεία με πιάνο σε σύνθετα μέρη που έχουν πλήκτρα μαζί με ορχήστρα. Ποια θεωρείς πως ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για σένα στο να δημιουργήσεις ήχους για έναν σχεδόν soundtrack δίσκο;

Το να μπορώ να υποστηρίξω πλήρως την ιστορία με όλα τα συναισθήματα μέσω της μουσικής. Θέλαμε η μουσική να βοηθά την ιστορία να εξελιχθεί...

Jordan Rudess

Θα ήθελα να μας πεις ένα κομμάτι από το "The Astonishing" και ένα από όλο τον κατάλογο της μπάντας, που ευχαριστιέσαι περισσότερο να παίζεις ζωντανά...

Αυτές τις μέρες μου αρέσει πολύ το "Ravenskill". Είναι ένα κομμάτι που βασίζεται περισσότερο στο πιάνο και τη φωνή και είναι αρκετά μυστηριώδες... Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιο αγαπημένο από τα υπόλοιπα αυτήν τη στιγμή.

Μετά από ένα τόσο μεγάλο εγχείρημα, πού βλέπεις να πηγαίνουν στη συνέχεια οι Dream Theater; Έχουν υπάρξει συζητήσεις ή και ιδέες για τον επόμενο δίσκο; Θα γράψετε πάλι σαν μπάντα ή θα μείνετε μόνο εσύ και ο John στη βασική σύνθεση όπως έγινε την τελευταία φορά;

Ποιος ξέρει που θα πάμε μετά! Είμαστε ακόμη απασχολημένοι με το "The Astonishing"! Το έχουμε συζητήσει και έχουμε κάποιες ιδέες... Μείνετε συντονισμένοι για όλες τις απαντήσεις!

Το progressive rock και metal φαίνεται να ζει μια αναγέννηση πρόσφατα, με πολλή καλή μουσική να βγαίνει από παλιές και νέες μπάντες. Υπάρχει κάποιος καλλιτέχνης ή συγκρότημα που θα μας πρότεινες να ακούσουμε; Κάτι που να έπιασε το ενδιαφέρον σου ή που βρήκες πρωτότυπο;

Μου αρέσουν πολύ οι νέες δουλειές των Haken και των Frost*!

Πρόσφατα ο Mike Portnoy ανακοίνωσε πως θα παίξει όλο το "12 Step Suite" για πρώτη φορά, στα πλαίσια του εορτασμού των πεντηκοστών γενεθλίων του. Ξέρω πως είστε ακόμη καλοί φίλοι με τον Mike, οπότε θα μπορούσαμε να περιμένουμε μια guest εμφάνιση από σένα σε αυτό το event;

Δεν θα βρίσκομαι εκεί, όχι...

Επίσης, δουλεύοντας ξανά με τον Tony Levin, σκέφτηκες καθόλου να ξαναδουλέψετε και με τους Liquid Tension Experiment; Υπάρχει καμιά πιθανότητα για μια νέα δουλειά;

Κανείς δεν ξέρει τι μπορεί να γίνει στο μέλλον... Προς το παρόν, πάντως, δεν έχουμε σχέδια για κάτι τέτοιο.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πεις εάν έχουν υπάρξει συζητήσεις ή σχέδια για να επιστρέψετε στην Ελλάδα κάποια στιγμή, πέρασαν πέντε χρόνια από την τελευταία φορά και ήταν πριν καν κυκλοφορήσει το "A Dramatic Turn Of Events". Γνωρίζω πως είναι κυρίως δουλειά των promoters να σας κάνουν μια ικανοποιητική πρόταση, οπότε έχει υπάρξει κάποια τέτοια πρόταση μέχρι στιγμής; Οι οπαδοί σας περιμένουν να ακούσουν πολλά από τα κομμάτια των τριών τελευταίων δίσκων ζωντανά όπως καταλαβαίνεις...

Θα ήταν πολύ ωραίο να επιστρέψουμε κάποια στιγμή! Νομίζω πως απλά είναι δύσκολο για τους promoters να το καταφέρουν λόγω της τρέχουσας κατάστασης εκεί...

  • SHARE
  • TWEET