Το κινηματογραφικό νέο της εβδομάδας: «Οργισμένη» επιστολή του Kubrick στην MGM

Fake μεν, απολαυστική και πιστευτή δε

Από τον Βασίλη Παπαδόπουλο, 12/06/2014 @ 12:10
«Αγαπητέ James,

Υπέπεσε στην αντίληψή μου ότι εσύ και το στούντιο σου εξετάζετε το ενδεχόμενο να παραγάγετε το sequel του "2001: A Space Odyssey", παρά τις ενστάσεις μου. Ο δικηγόρος μου με πληροφορεί ότι έχετε τη δυνατότητα και, νομικά, δεν υπάρχουν πολλά που μπορώ να κάνω για να σας σταματήσω.

Παρά ταύτα, θα ήθελα να ξέρεις ότι έχω στην κατοχή μου το πρωτότυπο οστό ταπίρου από το 2001 - εκείνο που ο «Moonwatcher» πετά ψηλά στον ουρανό. Αν επιχειρήσετε να φτιάξετε sequel, θα χώσω αυτό το μηριαίο οστό στον κώλο σας τόσο βαθιά, που θα χρειαστεί ανεξερεύνητη εξωγήινη ευφυΐα για να βρει τον τρόπο να το αποκολλήσει. Σοβαρά, μην παίζεις μαζί μου.

Με τις καλύτερες ευχές,
Stanley»




Αυτό το γράμμα, που προέρχεται από ένα χιουμοριστικό άρθρο, έγινε viral στα social media, με τους περισσότερους να ενθουσιάζονται και να δοξάζουν την καλλιτεχνική ιδιοφυία του Kubrick, που δεν λογάριαζε τίποτα όταν κάποιος έπαιζε με τα δημιουργήματά του. Βέβαια, καμία φήμη και καμία συνωμοσιολογία δεν κερδίζει τόσο μεγάλη δημοσιότητα, αν δεν απαντά σε γεγονότα της πραγματικότητας.

Μπορεί sequel στο "2001" να έγινε, και μάλιστα ενώ ο Kubrick ήταν εν ζωή και χωρίς να είναι αντίθετος, αλλά ο Kubrick είχε πράγματι κάποιες γνωστές καλλιτεχνικές διαφωνίες και δημόσιες αντιπαραθέσεις, ειδικά για τα σενάρια των ταινιών του. Και ο κύριος λόγος για όλες αυτές τις διχογνωμίες ήταν το ότι ο Kubrick έβλεπε τον κινηματογράφο πρωτίστως ως μη βερμπαλιστικό μέσο. Ήταν ισχυρός υποστηρικτής της άποψης ότι καλό είναι ο θεατής να διαβάσει υποκειμενικά μια ταινία, και όχι να του δίνεται στο πιάτο μία απόλυτη ροή και ματιά. Πίστευε στη δύναμη του μέσου να επιτρέψει στο θεατή να κινηθεί συναισθηματικά και φιλοσοφικά λαμβάνοντας ως ερέθισμα την ταινία, όπως θα λάμβανε το ερέθισμα από έναν πίνακα ή ένα ποίημα. Αυτό ήρθε κόντρα στους υποστηρικτές του ρεύματος «το βιβλίο ήταν καλύτερο», κυρίως με το "The Shining", για το οποίο ο Stephen King έχει κάνει κατά καιρούς ουκ ολίγα αρνητικά σχόλια για το ότι πολλά στοιχεία της ιστορίας μεταβλήθηκαν στην κατεύθυνση του να εξηγηθούν όσο το δυνατόν λιγότερα, δευτερευόντως με το "2001", όπου το διήγημα που γράφτηκε παράλληλα με την ταινία ανέλυε πολλά περισσότερα από την -πιο αφηρημένη- ταινία ορόσημο, και ενδεχομένως και με το "Lolita", αν και εκεί το πρόβλημα ήταν η λογοκρισία των '60s, η οποία τον οδήγησε στο να δηλώσει ότι μετάνιωσε που επέλεξε να κάνει την ταινία εξαρχής.

Φυσικά, δεν γίνεται να μη γίνει και μια ειδική μνεία στο σάλο που προκάλεσε το "A Clockwork Orange", με την περιβόητη απόσυρση της ταινίας από τις βρετανικές αίθουσες, καθ' οδηγίαν του Kubrick, έπειτα από τις πολλές απειλές που δέχτηκε. Ο λόγος, το ότι συνδέθηκαν με την ταινία περιστατικά ανθρωποκτονίας από εφήβους καθώς και ένας βιασμός.



Η πιο άμεση σύνδεση πάντως του εν λόγω φανταστικού περιστατικού και πραγματικότητας, έχει να κάνει με το ανολοκλήρωτο project που προηγήθηκε του "A Clockwork Orange", το "Napoleon". Η ταινία είχε φτάσει στο pre production, μετά από δύο χρόνια εκτενούς έρευνας σε έγγραφα της εποχής και στις περιοχές που σημάδεψαν την πορεία του Ναπολέοντα, όταν η MGM πήρε την απόφαση να ακυρώσει το project λόγω του υψηλού κόστους και της προσδοκώμενης χαμηλής εισπρακτικής επιτυχίας. Αυτό φυσικά έδωσε το δικαίωμα στους ανά τον κόσμο θαυμαστές του αμερικανού σκηνοθέτη να μιλούν για την καλύτερη ταινία που δεν έγινε, κάτι που συμβαίνει βέβαια σε τέτοιες περιπτώσεις. Το Μάρτιο πάντως ο Spielberg ανακοίνωσε ότι θα δουλέψει πάνω στο σενάριο του Kubrick με σκοπό την παραγωγή μιας μίνι τηλεοπτικής σειράς. Απειλητική επιστολή πάντως μην ψάξετε, μιας και η φιλία μεταξύ Kubrick και Spielberg είναι γνωστή.
  • SHARE
  • TWEET