Oak: «Υπάρχει πάντα η καλλιτεχνική ανάγκη να κρατάμε τους ακροατές σε αγωνία»
Οι Simen Valldal Johannessen και Sigbjørn Reiakvam μας μιλάνε για το τέταρτο άλμπουμ των Νορβηγών proggers
Οι Oak από το Oslo της Νορβηγίας αποδεικνύουν σιγά-σιγά πως, εκτός από πολύ καλή μπάντα, είναι και συνεπής. Φτάνοντας αισίως στο τέταρτο άλμπουμ τους - τρία χρόνια από το θαυμάσιο "The Quiet Rebellion Of Compromise" - δεν αποτελούν ένα γκρουπ - πυροτέχνημα, ούτε rookies: είναι πλέον μια ανερχόμενη, υπολογίσιμη progressive rock δύναμη με μόνο καλούς δίσκους στο ενεργητικό της. Το "The Third Sleep" αποτελεί την καλύτερη απόδειξη επ’ αυτού.
Εμείς φυσικά δεν χρειαζόμασταν άλλη αφορμή για μια νέα συζήτηση με την μπάντα. Ο Simen και ο Sigbjørn, με το γνωστό τους πλέον ήθος, ύφος κι επαγγελματισμό, απάντησαν στις ερωτήσεις του Rocking.gr και μας ξενάγησαν βαθύτερα μέσα στις διεργασίες της μουσικής τους. Με χαρά μας, βλέπουμε τους Oak να γίνονται πιο αναγνωρίσιμοι, κυρίως όμως απολαμβάνουμε την βαθιά, όμορφη μουσική τους. Γνωρίστε και απολαύστε τους!
Γεια σας και συγχαρητήρια για άλλη μια εξαιρετικά ποιοτική δουλειά με το "The Third Sleep". Πρώτα απ' όλα, πώς είστε και πώς πάνε τα πράγματα στο στρατόπεδο των Oak;
Simen: Ευχαριστούμε! Ήταν μια παραγωγική και πολυάσχολη περίοδος, τόσο δημιουργικά όσο και όσον αφορά τις πιο πρακτικές πτυχές της δουλειάς μας. Αυτή τη στιγμή είμαστε απλά πολύ ενθουσιασμένοι, περιμένοντας να δούμε πώς θα γίνει αποδεκτό το νέο άλμπουμ.
Εχουμε περάσει πολύ χρόνο εξερευνώντας και αναθεωρώντας παλιά προσχέδια, κάτι που αποτέλεσε βασικό στοιχείο για να διατηρήσουμε το αρχικό όραμα της μπάντας ζωντανό και ακμαίο
Πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα για εσάς από την κυκλοφορία του υπέροχου "The Quiet Rebellion Of Compromise"; Σας έδωσε αυτό το άλμπουμ την ευκαιρία να διευρύνετε το κοινό σας και να κάνετε ένα βήμα μπροστά εμπορικά;
Simen: Υποθέτω ότι οι μεγαλύτερες αλλαγές έχουν να κάνουν με τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουμε, η ισορροπία μεταξύ των προβών, της σύνθεσης και της διοικητικής δουλειάς που πρέπει να γίνει - λίγο στεγνό, το ξέρω! Δημιουργικά, έχουμε περάσει πολύ χρόνο εξερευνώντας και αναθεωρώντας παλιά προσχέδια, κάτι που αποτέλεσε βασικό στοιχείο για να διατηρήσουμε το αρχικό όραμα της μπάντας ζωντανό και ακμαίο, καθώς προχωράμε. Με το "The Quiet Rebellion Of Compromise" προσεγγίσαμε ένα ευρύτερο κοινό, αλλά ελπίζω ότι το αποτέλεσμα θα είναι ακόμα πιο ισχυρό με την κυκλοφορία του "The Third Sleep".
Υπάρχει πάντα η ουσιαστική ανάγκη να κρατάμε τους ακροατές σε αγωνία. Θα πρέπει κάτι να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο ως Oak, αλλά ποτέ προβλέψιμο
Ποια ήταν η εμπειρία της ηχογράφησης αυτού του άλμπουμ και ποιος ήταν ο καλλιτεχνικός σας στόχος αυτή τη φορά;
Sigbjørn: Η ηχογράφηση έγινε για άλλη μια φορά στο δικό μας Ljugekroken Studio στο Όσλο, με εμένα και τον Øystein ως μηχανικούς του άλμπουμ, όπως και στα "False Memory Archive" και "The Quiet Rebeliion of Compromise"... Είναι πολύ άνετο να ηχογραφούμε σε ένα μέρος που γνωρίζουμε τόσο καλά και εύκολο να πετύχουμε τους σωστούς ήχους. Η μίξη έγινε από τον David Castillo στη Στοκχόλμη, πήγαμε εκεί για τις τελικές ρυθμίσεις και περάσαμε υπέροχα με τον David.
Simen: Καλλιτεχνικά, υπήρχε πάντα η ουσιαστική ανάγκη να κρατήσουμε τους ακροατές σε αγωνία. Θα πρέπει να είναι εύκολα αναγνωρίσιμο ως Oak, αλλά ποτέ προβλέψιμο. Επίσης, αυτό το άλμπουμ απαιτούσε να αλλάξει λίγο η στιχουργική εστίαση - από την εσωστρέφεια σε μια πιο παρατηρητική οπτική γωνία.
Το εξώφυλλο απεικονίζει ένα είδος ονειρικού τοπίου και τη γοητεία που ασκεί το ασυνείδητο
Ποια είναι η σημασία της φράσης the third sleep (ο τρίτος ύπνος); Πού αναφέρεται;
Sigbjørn: Είχαμε λίγο ελεύθερο χρόνο, όταν παίζαμε μια συναυλία στο Σικάγο πριν από μερικά χρόνια, και επισκεφτήκαμε το Art Institute of Chicago. Εκεί είδαμε έναν πίνακα της Kay Sage που ονομάζεται «In the third sleep». Μου άρεσαν τόσο ο πίνακας όσο και ο τίτλος και όταν ήρθε η ώρα να δώσουμε το όνομα του άλμπουμ, πρότεινα αυτό ως τίτλο, καθώς ταίριαζε όμορφα, τόσο γιατί τον είχε ζωγραφίσει κατά τη διάρκεια του (δεύτερου παγκόσμιου) πολέμου, όσο και γιατί απεικονίζει ένα είδος ονειρικού τοπίου και τη γοητεία που της ασκεί το ασυνείδητο. Το τρίτο στάδιο του ύπνου είναι επίσης το βαθύτερο, και όταν η υπνοβασία συμβαίνει πιο συχνά. Οπότε, αποτελεί και μια μικρή αναφορά στην απάθεια και την παράλυση, όπως αυτά περιγράφονται σε μερικούς από τους στίχους.
Η εστίαση των στίχων έχει μετατοπιστεί λίγο, από τα ατομικά σε πιο συλλογικά ζητήματα
Περιγράφοντας το "The Third Sleep", το δελτίο τύπου εστιάζει πολύ στα στιχουργικά θέματα και τις ποιότητές του. Πώς θα περιγράφατε τις στιχουργικές πτυχές αυτού του άλμπουμ; Το έργο αυτό επενδύει περισσότερο σε κοινωνικά ή ατομικά ζητήματα;
Simen: Οι στίχοι ήταν πάντα αντικείμενο πολύ σχολαστικής δουλειάς, αλλά καθώς η εστίαση έχει μετατοπιστεί λίγο, από τα ατομικά σε πιο συλλογικά ζητήματα, η προσπάθεια ήταν να συνεχίσουμε να εξισορροπούμε το περιγραφικό και το ποιητικό με διαφορετικό τρόπο απ' ό,τι πριν. Είναι η ίδια γλώσσα, αλλά μια διαφορετική προσέγγιση - ιδιαίτερα ορατή ίσως σε κομμάτια όπως το "Sensory Overload".
To "The Third Sleep" μοιάζει να έχει λιγότερα σκοτεινά στοιχεία και ότι τα vibes του είναι ίσως λίγο πιο εξωστρεφή, ακόμα και ελπιδοφόρα. Ποιες οι σκέψεις σας επί αυτού;
Sigbjørn: Υποθέτω ότι μάλλον έχετε δίκιο! Αλλά δεν είναι κάτι που σχεδιάσαμε ή σκοπεύαμε να κάνουμε στην πραγματικότητα.
Γιατί επιλέξατε το "Shimmer" ως την πρώτη γεύση single του άλμπουμ; Ποιο στοιχείο σας έκανε να επιλέξετε αυτό το τραγούδι; Τα τελευταία τρία λεπτά του τραγουδιού είναι σίγουρα ένα από τα highlights του άλμπουμ...
Sigbjørn: Το να έχουμε το "Shimmer" ως single προτάθηκε στην πραγματικότητα από την εταιρεία μας, ενώ αρχικά είχε σχεδιαστεί ως το δεύτερο single. Ίσως να μην είναι ένα πολύ τυπικό single με διάρκεια άνω των επτά λεπτών, αλλά το στοιχειωτικό ρεφρέν του, το σαξόφωνο που μοιάζει σχεδόν με klezmer και το τζαζ τέλος έμοιαζαν με μια καλή πρώτη γεύση από το άλμπουμ.
Συνήθως τα τραγούδια καταλήγουν να διαρκούν γύρω στα 7 λεπτά, τα οποία υποθέτω είναι όσα συνήθως χρειαζόμαστε για να πούμε μια ιστορία
Αυτή τη φορά δεν συνθέσατε ένα πολύ μεγάλο τραγούδι και φαίνεται ότι επενδύσατε σε πιο στέρεες, παραδοσιακές φόρμες. Ήταν αυτό σκόπιμο; Γενικά, αποφασίζετε αυτά τα πράγματα πριν από τη συνθετική διαδικασία ή ακολουθείτε τη ροή των πραγμάτων;
Sigbjørn: Το κάθε τραγούδι είναι τόσο μεγάλο όσο χρειάζεται να είναι πραγματικά. Με το "Sensory Overload", νομίζω ότι ξέραμε αρκετά νωρίς στη διαδικασία σύνθεσης ότι θα ήταν ίσως το μεγαλύτερο σε διάρκεια τραγούδι και το πιο βαρύ κομμάτι του δίσκου, ίσως και το πιο βαρύ που έχουμε κυκλοφορήσει γενικότερα. Ωστόσο είναι επίσης πολύ δυναμικό. Οι αντιθέσεις του, με τα ήπια και τα πιο βαριά μέρη, είναι ένα καλό παράδειγμα μιας εξέχουσας πτυχής των αρχών μας για τη σύνθεση: οι συνεχείς αλλαγές μεταξύ φωτός και σκοταδιού.
Simen: Συνήθως τα τραγούδια καταλήγουν να διαρκούν γύρω στα 7 λεπτά, τα οποία υποθέτω είναι όσα συνήθως χρειαζόμαστε για να πούμε μια ιστορία.
Αν δεν κάνω λάθος, υπάρχει μόνο ένα σόλο κιθάρας στο "Shapeshifter" και ακούγεται υπέροχo. Πώς και δεν έχετε περισσότερα κιθαριστικά σόλο σαν αυτό στο άλμπουμ;
Sigbjørn: Το σόλο το έπαιξε ο Dave Foster (από την Steve Rothery Band, την Dave Foster Band και πρώην Big Big Train). Είναι αρκετά ασυνήθιστο για τους Oak να έχουν ένα τέτοιου είδος σόλο, αλλά σε αυτό το κομμάτι ένιωσα ότι θα ήταν υπέροχο να έχουμε αυτό που θα περιέγραφα ως «soulful shredding». Περιοδεύσαμε με τους Dave Foster Band πριν από μερικά χρόνια και ήξερα ότι θα ήταν τέλειος για αυτό. Και ευτυχώς ήταν πολύ χαρούμενος να παίξει στο κομμάτι!
Βλέπουμε τα growls περισσότερο ως εφέ παρά ως κάτι που είναι απαραίτητο στον ήχο μας
Το τέλος του "Sensory Overload" περιέχει και πάλι κάποια growl φωνητικά, όπως κάνατε και στο "Paperwings". Γίνεται ένα στοιχείο που νιώθεις ότι θέλεις να εξερευνήσεις περισσότερο στις μουσικές σου προσπάθειες;
Sigbjørn: Δεν νομίζω ότι το growling θα αποτελέσει βασικό στοιχείο στον ήχο των Oak ποτέ, αλλά κάποια σημεία μοιάζουν να αποδίδονται πιο σωστά με αυτή τη μορφή έκφρασης.
Simen: Ναι, το βλέπουμε περισσότερο ως εφέ παρά ως κάτι που θα πρέπει να είναι απαραίτητο στον ήχο μας. Η αντίθεση ανάμεσα στο φως και στο σκοτάδι πρέπει να επεκτείνεται μερικές φορές, και μια μικρή δόση από growling βοηθάει, κατά τη γνώμη μου.
Σχετικά με αυτό το άλμπουμ, υπάρχουν σχέδια για πιο εκτεταμένες περιοδείες σε σχέση με το παρελθόν;
Simen: Το ελπίζουμε. Έχουμε προγραμματίσει κάποιες συναυλίες, αλλά έχουμε ακόμα θέσεις να καλύψουμε - και είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις.
Το να ζητάς από κάποιον που χρειάζεται 7 λεπτά για ένα κανονικό τραγούδι να χρησιμοποιήσει μόνο μία λέξη για να το περιγράψει είναι απλά κακό
Αν η μουσική σας είχε τη δύναμη να μεταφέρει μόνο ένα συναίσθημα στον ακροατή, ποιο θα ήταν αυτό; Γενικά και με αυτό το νέο άλμπουμ ειδικότερα;
Simen: Το να ζητάς από κάποιον που χρειάζεται 7 λεπτά για ένα κανονικό τραγούδι να χρησιμοποιήσει μόνο μία λέξη για να το περιγράψει είναι απλά κακό, χαχα. Αλλά είναι μια καλή ερώτηση. Αν έπρεπε να διαλέξω μία, αυτή θα ήταν η μελαγχολία.
Sigbjørn: Θα συμφωνούσα με τη μελαγχολία.
Αν έπρεπε να φτιάξετε μια playlist με 3-5 άλμπουμ από την σύγχρονη prog σκηνή που είτε σε επηρέασαν (υποτυπωδώς ή συνειδητά) στη δημιουργία του "The Third Sleep", είτε απλά ταιριάζουν όμορφα με αυτό, ποια θα διάλεγες;
Sigbjørn: Για να είμαι ειλικρινής, δεν ακούω πολύ prog. Έχω ακούσει το νέο άλμπουμ των Opeth, αλλά αυτό κυκλοφόρησε αφότου τελειώσαμε τη σύνθεση του άλμπουμ. Αυτές τις μέρες ακούω κυρίως τζαζ και χιπ-χοπ...
Simen: Όντως, είναι δύσκολο να διαλέξω κάποιες πρόσφατες κυκλοφορίες, καθώς δεν είχα το χρόνο να κάνω πολλές εξερευνήσεις τελευταία. Αυτή τη στιγμή ακούω κυρίως ένα μείγμα κλασικής μουσικής, 70's πράγματων και παλιών αγαπημένων άλμπουμ. Ίσως θα ήταν πιο εύκολο να επιλέξω μερικά prog άλμπουμ που έχουν αποτελέσει έμπνευση για εμάς γενικότερα:
Porcupine Tree - "In Absentia"
Opeth: "Deliverance"& "Damnation"
David Bowie: "Heathen" (ίσως όχι «prog» καθαυτό, αλλά αρκετά προοδευτικό για να μπει στη λίστα.)
Pink Floyd: "Division Bell"
Απ' όσο ξέρουμε, η νορβηγική μουσική τα πάει καλά στην Ελλάδα, οπότε θα θέλαμε πολύ να συνεχίσουμε αυτή την παράδοση
Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε στην Ελλάδα κάποια στιγμή σύντομα;
Simen: Αυτό θα ήταν υπέροχο, αλλά προς το παρόν δεν γνωρίζουμε κανέναν διοργανωτή που θα μπορούσε να το κάνει να συμβεί αυτή τη στιγμή. Αλλά απ' όσο ξέρουμε, η νορβηγική μουσική τα πάει καλά στην Ελλάδα, οπότε θα θέλαμε πολύ να συνεχίσουμε αυτή την παράδοση.
Τα τελευταία λόγια είναι δικά σας. Σας ευχαριστούμε για το χρόνο σας.
Sigbjørn: Εμείς σας ευχαριστούμε! Ελπίζουμε να σας αρέσει το νέο άλμπουμ και ελπίζουμε να σας δούμε σε μια από τις συναυλίες μας κάποια μέρα!