God Is An Astronaut: «Δεχτήκαμε απειλές θανάτου μετά το live της Αθήνας»

Μια συνέντευξη με τον Torsten Kinsella για το καινούριο άλμπουμ της μπάντας, τις δημιουργικές τους προκλήσεις και τα γεγονότα του πιο πρόσφατου αθηναϊκού live

Από τον Αντώνη Καλαμούτσο, 09/02/2021 @ 12:29

Οι God Is An Astronaut επιστρέφουν με το νέο, δέκατο full length τους και δεν θελήσαμε ν' αφήσουμε την ευκαιρία να πάει χαμένη: μια κουβέντα γύρω από τη δημιουργία του "Ghost Tapes #10" ήταν επιβεβλημένη, όπως κι ένας απολογισμός της ως τώρα πορείας της ιρλανδικής μπάντας. Μιλήσαμε με τον Torsten για την πανδημία, τη λαχτάρα των live, τη πορεία του post rock και τα τερτίπια της μουσικής βιομηχανίας, σε μια αναλυτική και κατατοπιστική συζήτηση.

Χωρίς να αποτελεί το επίκεντρο της κουβέντας, θελήσαμε να πάρουμε και την άποψη της μπάντας γύρω από το άσχημο περιστατικό που συνέβη στο τελευταίο live στην Αθήνα με support τους Head On. Πήραμε μια εκτεταμένη και λεπτομερή απάντηση-κατάθεση, η οποία περιέχει πτυχές που αξίζει να προβληματίσουν. Το περιστατικό είναι πια πίσω αλλά η κριτική και η αυτοκριτική είναι επιβεβλημένες, τόσο για την ποιότητα των συμπεριφορών όσο και για την ποιότητα μιας σκηνής.

Παρ' όλα αυτά, ευχόμαστε η μουσική να είναι το μόνο επίκεντρο.

Σας καλωσορίζω ξανά στο Rocking.gr και συγχαρητήρια για το καινούριο σας άλμπουμ! Αυτήν τη στιγμή στην Ιρλανδία έχουμε σκληρό lockdown, σε τι κατάσταση βρίσκεστε;

Ευχαριστούμε, κάνουμε ό,τι μπορούμε να παραμένουμε ασφαλείς, υγιείς και απασχολημένοι σε αυτούς τους παράξενους καιρούς. Είναι απογοητευτικό για τους πάντες, εξαρτιόμαστε απόλυτα από τις περιοδείες στο να βγάζουμε τα προς το ζην και η μουσική βιομηχανία έχει πραγματικά γονατίσει. Το θετικό είναι ότι μπορούμε να εστιάσουμε περισσότερο στο να συνθέτουμε, να πειραματιζόμαστε και να ηχογραφούμε. Προβάρουμε μερικά παλιά τραγούδια που δεν έχουμε παίξει για καιρό. Είναι σημαντικό να μετατρέπεις το αρνητικό σε θετικό αλλά, στ' αλήθεια, ελπίζουμε να επιστρέψουμε στις περιοδείες κάποια στιγμή μέσα στο 2021, αν και μάλλον οι περισσότερες συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στα μέσα του 2022.

Το νέο άλμπουμ είναι πιο ωμό, πιο ζωντανό και πολύ πιο εκφραστικό

Φαίνεται ότι το "Epitaph" σηματοδότησε ένα είδος καλλιτεχνικής αναγέννησης για την μπάντα και το "Ghost Tapes #10" κρατάει τον πήχη ψηλά, πρόκειται για πολύ ωραίο άλμπουμ. Πώς ήταν να προετοιμάζεις ένα άλμπουμ εν μέσω μιας παγκόσμιας πανδημίας και ποιες οι προκλήσεις κατά την ηχογράφηση του;

Όταν αρχικά ξεκίνησε το lockdown μείναμε ανενεργοί για μερικούς μήνες, σταδιακά όμως, η κυβέρνηση επέτρεψε σε κάποιες καλλιτεχνικές δραστηριότητες να συνεχίσουν. Είχαμε προβάρει σαν μπάντα όλα τα τραγούδια πριν ηχογραφηθούν, έχοντας μπορέσει να δουλέψουμε πάνω στα ακριβή tempo που θα λειτουργούσαν καλύτερα στα live. Με όλο ν αυτόν τον ελεύθερο χρόνο, μπορέσαμε να επιστρέψουμε στα τραγούδια και να πειραματιστούμε με πετάλια και ενισχυτές. Μείναμε πολύ ευχαριστημένοι με τον ήχο και πουλήσαμε τα digital modelling amps που είχαμε. Το νέο άλμπουμ είναι πιο ωμό, πιο ζωντανό και πολύ πιο εκφραστικό. Είχα επίσης χρόνο να αφιερώσω στην τέχνη της ηχογράφησης, του mixing και του mastering. Επενδύσαμε σε ένα καλό ζευγάρι monitor Genelec 8351A. Βοήθησαν πολύ! Στη μίξη, τοποθετήσαμε τα όργανα όπως βρίσκονται στη σκηνή. Θέλαμε να αιχμαλωτίσουμε τον ήχο μιας live μπάντας, χωρίς overdubs. Ηχογραφήσαμε τα πάντα σε μια βδομάδα, προβάραμε όμως για δύο μήνες πριν το recording.

God Is An Astronaut - Ghost Tapes #10

Πρόκειται πιθανόν για έναν από τους σκληρότερος και σκοτεινότερους δίσκους σας, κατά τη γνώμη μου. Σίγουρα είναι πολύ κιθαριστικός. Συμφωνείς; Ποιος ήταν αυτήν τη φορά ο αισθητικός σας στόχος και πόσος διαφορετικός ήταν αυτός ο στόχος από τα προηγούμενα άλμπουμ;

Νιώσαμε ενστικτωδώς ότι το "Ghost Tapes #10" έπρεπε να είναι πιο up tempo κι έντονο, δεν γράφτηκε για ένα συγκεκριμένο γεγονός αλλά, σίγουρα, έχει επηρεαστεί από τα γεγονότα των δύο τελευταίων χρόνων. Σίγουρα μας επηρέασε σε ένα βαθμό ο εγκλεισμός (σσ:"Cabin Fever"), ο οποίος νομίζω πως προσέθεσε στην ένταση των παιξιμάτων. Ο Niels έγραψε μερικές aggressive παραμορφωμένες μπασογραμμές επηρεασμένες από το Punk, που αποτέλεσαν αρχικές ιδέες σε κάποια τραγούδια, θέλαμε επίσης ο δίσκος να έχει μερικούς δύσκολους ρυθμούς κι ενορχηστρώσεις με ανατροπές, που θα διατηρήσουν το ενδιαφέρον του ακροατή. Το άλμπουμ είναι όσο δυναμικό γινόταν, συνεπώς αποφύγαμε το πολύ compression στη μίξη. Όλοι έπαιξαν τα μέρη που τους αναλογούν. Στο παρελθόν μπορεί να ηχογραφούσα ενίοτε και κάποια δεύτερη κιθάρα ή πιάνο, τώρα όμως ο Jamie έπαιξε όλες τις γραμμές που παίζει live, προσθέτοντας φυσικότητα και χαρακτήρα. Το άλμπουμ είναι επικεντρωμένο στο γεγονός ότι τα τραγούδια έχουν προβαριστεί από μπάντα πριν την ηχογράφηση, αυτή ήταν η μεγαλύτερη αλλαγή για εμάς.

Στο άλμπουμ υπάρχει θυμός, ένταση κι απογοήτευση, υπάρχει όμως και η ανάγκη να προχωρήσουμε μπροστά

Υπάρχει επίσης μια πολύ ενδιαφέρουσα ροή, από τα πιο heavy προς τα πιο ατμοσφαιρικά τραγούδια. Ποια είναι τα συναισθήματα που θέλει να ξυπνήσει στον ακροατή το "Ghost Tapes #10";

Το άλμπουμ αιχμαλωτίζει τη διάθεση μας, υπάρχει θυμός, ένταση κι απογοήτευση, υπάρχει όμως και η ανάγκη να προχωρήσουμε μπροστά. Ήταν μια μπερδεμένη και απρόβλεπτη περίοδος για εμάς. Η τελευταία μας ζωντανή εμφάνιση ήταν στη Βοστώνη, σχεδόν 16 μήνες πίσω. Η επετειακή περιοδεία του 2020 για τα 15 χρόνια του "All Is Violent, All Is Bright" ακυρώθηκε, κάτι που ήταν ιδιαίτερα στενόχωρο διότι δεν ήμασταν και πολύ ενεργοί συναυλιακά το 2019. Η περιοδεία στη Σκανδιναβία ακυρώθηκε τον Απρίλη και η US tour το φθινόπωρο θα μας κόστιζε πολλά χρήματα. Η απίστευτη γραφειοκρατία και τα σκανδαλώδη έξοδα για αν εξασφαλίσουμε visa ήταν αρκετά για μένα για να μην ξαναμπώ ποτέ σε αυτήν τη διαδικασία. Και σαν να μην έφταναν αυτά, η πεθερά του Niels έχασε τη μάχη της με τον καρκίνο και παίξαμε τα πρώτα shows χωρίς μπασίστα. Ήταν μια αληθινή πρόκληση και πολύ αγχωτικό, τα καταφέραμε αλλά για μένα δεν ήταν το ίδιο. Όταν επιστρέψαμε, το να γράψουμε κάτι με μεγάλη ένταση ήταν πολύ φυσικό. Στο "Epitaph” - γραμμένο στη μνήμη του επτάχρονου ξαδέρφου μου - το "Séance Room” ήταν το τελευταίο τραγούδι που γράψαμε και στο "Ghost Tapes" πρώτο γράφτηκε το "Burial", αποτελεί δηλαδή τη μετάβαση ανάμεσα στα δύο άλμπουμ.

Μπορείς να μας πεις για τον τίτλο του άλμπουμ; Υπήρξε στο νου σας κάποιο συγκεκριμένο θέμα; Πες μας επίσης για τους guests που εμφανίζονται.

Ο τίτλος έρχεται από μια αμερικανική εκστρατεία προπαγάνδας που λεγόταν "Operation Wandering Soul", όπου εναέριες δυνάμεις χρησιμοποιούσαν απειλητικούς ήχους και αλλοιωμένες φωνές που υποκρίνονταν πως είναι νεκροί Viet Cong, έτσι ώστε να εμφυσήσουν μια αίσθηση αναταραχής και φόβου. Η ηχογράφηση είχε τον αριθμό 10 και γινόταν αναμετάδοση από μεγάλα ηχεία έξω από αμερικανικές βάσεις και ελικόπτερα. Αφού αυτό είναι το δέκατο άλμπουμ μας, ταίριαξε καλά με τη διάθεση και την ένταση που θέλαμε να διοχετεύσουμε. Η Jo Quail έπαιξε στο "Luminous Waves", προσέθεσε το όμορφο cello της και δημιούργησε ατμοσφαιρικούς ήχους στο background. Ο Jimmy Scanlon είναι πολύ καλός μας φίλος και έχει το Jimi's Music Store στο Δουβλίνο. Έχει έναν θησαυρό από σπάνιο vintage εξοπλισμό! Έφερε έναν ενισχυτή Vox AC30 του 1963 κι έπαιξε κιθάρα στο "Barren Trees".

God Is An Astronaut

Άλμπουμ νούμερο 10 σε μια καριέρα 20 χρόνων, δεν είναι και μικρό επίτευγμα! Πώς αισθάνεστε με τη συμπλήρωση τόσων σημαντικών κύκλων; Ποιες ήταν οι φιλοδοξίες σας όταν ξεκινούσατε και ποιοι στόχοι μένει να επιτευχθούν;

Όταν ξεκινούσαμε το 2002, δεν είχαμε ιδέα ότι θα κυκλοφορούσαμε ακόμα άλμπουμ 19 χρόνια μετά, για ένα κοινό που ενδιαφέρεται. Το ότι φτάσαμε στο δέκατο άλμπουμ μας είναι όντως ένα επίτευγμα, δεν είναι εύκολο να παραμένεις επίκαιρος για τη μουσική βιομηχανία. Είμαστε ευχαριστημένοι με το "Ghost Tapes #10" και ανυπομονούμε να ακουστεί. Ελπίζουμε ότι με τη βοήθεια της Napalm η μουσική μας θα φτάσει σε ευρύτερα ακροατήρια. Έχουμε ακόμα μια πολύ έντονη επιθυμία να γράφουμε και να ηχογραφούμε μουσική.

Νομίζω ότι η ίδια η έννοια του μουσικού άλμπουμ είναι υπό αμφισβήτηση, αν δεν υπήρχε το βινύλιο θα ήταν εντελώς άσκοπο

Καταλαβαίνουμε ότι η μουσική βιομηχανία και ο τρόπος που το κοινό προσλαμβάνει τη μουσική έχουν αλλάξει πολύ σε αυτά τα είκοσι χρόνια. Προτιμάς τα πράγματα όπως ήταν παλιότερα ή την παρούσα πραγματικότητα;

Υπάρχουν πλεονεκτήματα κι ελαττώματα και στις δύο περιπτώσεις. Ενώ το streaming έχει μειώσει αποτελεσματικά την ευρεία πειρατεία, οι απολαβές είναι μηδαμινές. Νομίζω ότι η ίδια η έννοια του μουσικού άλμπουμ είναι υπό αμφισβήτηση, αν δεν υπήρχε το βινύλιο θα ήταν εντελώς άσκοπο. Υπάρχει μια γενική απάθεια στον κόσμο της μουσικής, οι καλλιτέχνες ωθούνται στο να παράγουν περισσότερο, το να κυκλοφορείς ένα άλμπουμ δεν είναι πια το ίδιο σημαντικό. Μια βδομάδα μετά την κυκλοφορία είναι ήδη μπαγιάτικο νέο και με την έλλειψη περιοδειών η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη.

Πόσο δύσκολο είναι για μια instrumental rock μπάντα να βρίσκει συνεχώς τρόπους να εκφράζεται και να διατηρεί τα πράγματα πάντα φρέσκα κι ενδιαφέροντα;

Η μουσική μας πλάθεται από τις εμπειρίες μας, άρα συνεχώς υπάρχει κάτι που μας κάνει να θέλουμε να γράψουμε. Είναι μια πρόκληση να διατηρείς ένα στιλιστικό ενδιαφέρον αλλά είμαστε έτοιμοι γι' αυτήν. Το κάθε άλμπουμ μας αποτελεί εξέλιξη του προηγούμενου, όταν έχεις χρόνο να χωνέψεις τις αντιδράσεις για το προηγούμενο και να τις αναμίξεις με το mindset σου στο παρόν, αυτό μετατρέπεται στο σημείο εκκίνησης για το επόμενο άλμπουμ.

Δεν θα έπρεπε το είδος να υπαγορεύει στις μπάντες τι θα παίξουν, κάτι που συμβαίνει αρκετά στο post-rock στις μέρες μας και δεν βοηθάει στη μακροπρόθεσμη ζωτικότητα του

Θεωρείστε ως μία από τις σημαντικές post-rock μπάντες, ποια είναι όμως η θέση του post rock στη σύγχρονη μουσική; Είναι ένα στάσιμο μουσικό στυλ ή αισθάνεσαι πως έχει ακόμα πράγματα να δώσει;

Όπως και σε κάθε άλλο είδος, υπάρχει μια άμπωτη και μια ροή, ένα υψηλό κι ένα χαμηλό σημείο. Πολλοί λένε εδώ και είκοσι χρόνια ότι πρόκειται για ένα είδος που δεν θα ζήσει πολύ, υποθέτω ότι έχουν κάνει λάθος. Γενικά πιστεύω ότι δεν θα έπρεπε το είδος να υπαγορεύει στις μπάντες τι θα παίξουν, κάτι που συμβαίνει αρκετά στο post rock στις μέρες μας και δεν βοηθάει στη μακροπρόθεσμη ζωτικότητα του.

Πολλοί Ιρλανδοί καλλιτέχνες έχουν μια πολύ δυνατή σύνδεση με την πατρίδα τους - με το τοπίο, τον καιρό μας κλπ. Αισθάνεστε κι εσείς έτσι; Ποια είναι τα στοιχεία που εμπνέουν περισσότερο τη μουσική σας;

Είναι μια όμορφη χώρα κι είναι το σπίτι μας. Τα φυσικά τοπία είναι μεγάλη έμπνευση για εμάς, το Glendalough, το Djouce Forest και το Powerscourt Waterfall στην επαρχία Wicklow, το The Burren στην επαρχία Clare, το Newsgrange στην επαρχία Meath, είναι όλα ιδιαίτερα μέρη που μας έχουν εμπνεύσει στο παρελθόν. Η μουσική μας είναι βασικά ένα snapshot στον χρόνο που απεικονίζει τα γεγονότα που βιώνουμε. Για εμάς, το να γράφουμε μουσική είναι μια θεραπευτική διαδικασία και ο τρόπος έκφρασης μας.

God Is An Astronaut

Έχετε τη φήμη μιας θαυμάσιας live μπάντας, ήλπιζα μάλιστα να σας ξαναδώ στο Academy του Δουβλίνου τον Μάρτιο. Πόσο δύσκολο είναι να προγραμματίζεις την προώθηση ενός άλμπουμ καταμεσής μιας τέτοιας κατάστασης; Έχετε προγραμματίσει την περιοδεία σας με plan b σε περίπτωση ακυρώσεων;

Δυστυχώς, το show στο Academy θα ακυρωθεί. Ελπίζουμε ότι θα περιοδεύσουμε για το άλμπουμ, ακόμα κι αν είναι shows με social distancing, αλλά ρεαλιστικά μιλώντας, νομίζω ότι θα είναι 2022 όταν αρχίσουμε να παίζουμε live ξανά. Θα κυκλοφορήσουμε μια σειρά από live άλμπουμ φέτος, προετοιμάζοντας την επέτειο των 20 χρόνων μας το 2022. Θα συνεχίσουμε επίσης να συνθέτουμε όλη τη χρονιά.

Υπάρχει μια έντονη σύνδεση με το ελληνικό κοινό, συνήθως οι συναυλίες σας είναι sold out και οι οπαδοί σας αγαπούν! Πώς εξηγείς αυτόν τον δεσμό;

Νομίζω πως η μουσική μας αντηχεί καλά εκεί κι ότι ο κόσμος καταλαβαίνει ότι είμαστε αληθινοί. Μπορούν να συσχετιστούν με τα συναισθήματα που περιγράφει η μουσική μας. Μας λείπουν οι Έλληνες οπαδοί μας κι ελπίζουμε να είναι όλοι ασφαλείς.

Μετανιώνουμε για το περιστατικό, το διαχειριστήκαμε με λάθος τρόπο και δεν έχουμε καμία δικαιολογία γι αυτό, τελεία

Να ρωτήσω τώρα για το δυσάρεστο γεγονός στην τελευταία σας συναυλία στην Αθήνα; Κάποιοι κατηγόρησαν εσάς ή τους Head On, κάποιοι έμειναν αδιάφοροι, λέγοντας ότι τέτοια σκηνικά μπορούν να συμβούν σε rock n roll περιβάλλοντα. Πώς νιώθεις τώρα για εκείνη τη μέρα;

Μετανιώνουμε για το περιστατικό, το διαχειριστήκαμε με λάθος τρόπο και δεν έχουμε καμία δικαιολογία γι αυτό, τελεία. Ζητάμε συγγνώμη ξανά. Ήταν μια κατάσταση κατά την οποία μια μπάντα που είναι πολύ κουρασμένη από τις περιοδείες συναντά ένα γκρουπ χωρίς εμπειρία και με υπερβάλλοντα ζήλο. Φαίνεται ότι ζούσαν σε μια στερεοτυπική αντίληψη ενός punk ήθους όταν αποφάσισαν να επαναστατήσουν και να μην σεβαστούν τα όρια που τους είχαν ευγενικά τεθεί στην αρχή εκείνης της μέρας. Ήταν μια μεγάλη σκηνή οπότε δεν υπήρχε ζήτημα έλλειψης χώρου, κι επειδή η απάντηση τους ήταν λίγο ασαφής, ο τεχνικός σκηνής είχε διαχωρίσει καθαρά τα όρια με ταινία, δεν υπήρχε πιθανότητα σύγχυσης.

Η support μπάντα χρησιμοποίησε αφελώς το περιστατικό για να βελτιώσει το προφίλ της. Ξεκίνησαν έναν ξενοφοβικό παροξυσμό, με πικρία εναντίον μας online, και όλο αυτό υποστηρίχθηκε από τα ελληνικά media

Όλα επιδεινώθηκαν αργότερα από έναν ανάρμοστο stage manager που δεν πήρε καθόλου στα σοβαρά τις ανησυχίες μας όταν ήμασταν backstage και έδειχνε να βρίσκει πολύ διασκεδαστικό το γεγονός ότι όλος ο ηχητικός και φωτιστικός μας εξοπλισμός τσαλαπατήθηκε, ως μέρος της εμφάνισης του support. Είχα οδηγήσει για δώδεκα σερί ώρες χωρίς ύπνο, έχασα την ψυχραιμία μου στην κάψα της στιγμής κι έληξα το set της μπάντας με το να ανέβω ηλιθιωδώς στη σκηνή ενώ έπαιζαν.

Κάποιοι ενθαρρύνθηκαν να στέλνουν απειλές θανάτου σ' εμάς και τις οικογένειες μας για μήνες, όπως και να στέλνουν email στη Napalm απαιτώντας να μας διώξουν από το roster της εταιρίας

Φυσικά, στη συνέχεια απολογηθήκαμε στα παιδιά backstage αλλά η συγγνώμη μας δεν έγινε αποδεκτή, υποστήριζαν ότι δεν είχαν κάνει πουθενά κάποιο λάθος - κάτι το οποίο ποτέ δεν θα καταλάβω. Τώρα υποπτεύομαι ότι ο promoter είχε κάποια ιδέα της πιθανής συμπεριφοράς τους πριν κλείσουν ως support, διότι όταν επέστρεψα σπίτι και διάβασα το αρχικό email, ο promoter είχε αναφέρει ότι δεν πίστευαν ότι το show τους θα αναμιχθεί με το δικό μας. Κάτι τέτοιο είναι πολύ περίεργο ακόμα και να αναφερθεί. Ύστερα από το γεγονός, η support μπάντα χρησιμοποίησε αφελώς το περιστατικό για να βελτιώσει το προφίλ της. Ξεκίνησαν έναν ξενοφοβικό παροξυσμό, με πικρία εναντίον μας online, και όλο αυτό υποστηρίχθηκε από τα ελληνικά media, από κάποιους που τώρα είναι πρώην οπαδοί μας και τους αλληλέγγυους φίλους τους. Είναι ντροπή αλλά κάποιοι ενθαρρύνθηκαν να στέλνουν απειλές θανάτου σ' εμάς και τις οικογένειες μας για μήνες, όπως και να στέλνουν email στη Napalm απαιτώντας να μας διώξουν από το roster της εταιρίας. Μερικές τοπικές μπάντες βρήκαν επίσης την ευκαιρία να μοιραστούν τον θυμό τους για την έλλειψη ευκαιριών στην Ελλάδα (το οποίο συμμερίζομαι απόλυτα) και μας στοχοποίησαν άδικα ότι στερούμε ευκαιρίες από την τοπική σκηνή, παρά το γεγονός ότι πάντα επιμείναμε να έχουμε τοπικό support, σε κάθε μία από τις συναυλίες που δώσαμε ποτέ στην Ελλάδα. Αφού είπαν κι έκαναν όλα αυτά, δεν νομίζω ότι η μπάντα τους έφτασε σε κάποιο ευρύτερο ακροατήριο ή ότι πήραν περισσότερες ευκαιρίες. Δεν υπάρχουν σύντομοι δρόμοι, τίποτα δεν αντικαθιστά το να είσαι αφιερωμένος και να δουλεύεις σκληρά. Αυτό είναι το δικό μας ήθος.

Πώς αισθάνεσαι προσωπικά για τις δυστοπίες του παρόντος που όλοι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε; Είσαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος για το μέλλον;

Το παρόν είναι ιδιαίτερα σκληρό αλλά πιστεύω στ' αλήθεια ότι υπάρχει φως στο τέλος του τούνελ κι ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες. Είναι σημαντικό να παραμένεις θετικός.

Ευχαριστώ πολύ για την κουβέντα κι εύχομαι τα καλύτερα για το μέλλον!

Ευχαριστούμε πολύ για τη συνέντευξη!

Photos by Brian Meade

  • SHARE
  • TWEET