Nightwish: «Υπάρχουν περισσότερα πράγματα στη μουσική από το Spotify»

Η φωνή του σχήματος, Floor Jansen, μας μιλά για τις περιοδείες, τη δημιουργική συμμετοχή της στην μπάντα και τη μουσική βιομηχανία

Από τον Αντώνη Μαρίνη, 18/11/2016 @ 12:26

Έναν χρόνο μετά την κυκλοφορία του υπέρ-επιτυχημένου "Endless Forms Most Beautiful", οι Nightwish έχουν ξαναβρεί τις ισορροπίες τους και φαίνεται να βρίσκονται στην καλύτερη στιγμή της καριέρας τους. Σε αυτό, τα μέγιστα έχει συμβάλλει η Floor Jansen, της οποίας η παρουσία επιτρέπει στο συγκρότημα να στήσει τις εμφανίσεις του χωρίς κανέναν περιορισμό και πολλαπλασιάζει τις δυνατότητες, τόσο ζωντανά όσο και στο στούντιο. Με την κυκλοφορία του νέου live άλμπουμ "Vehicle Of Spirit" να πλησιάζει, είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με την Ολλανδή frontwoman για τις τεράστιες σκηνές, τη λογική πίσω από τη δημιουργική διαδικασία του τελευταίου τους δίσκου και τον τρόπο που βλέπει τη σημερινή μουσική βιομηχανία.

Floor Jansen

Πρώτα απ' όλα θα ήθελα να σου ευχηθώ ό,τι καλύτερο για την εγκυμοσύνη!

Σε ευχαριστώ!

Περιοδεύσατε αρκετά ενώ ήσουν έγκυος, ακόμα και μετά την ανακοίνωσή σου δυο μήνες πριν. Δεν μπορώ παρά να φανταστώ ότι πρέπει να ήταν δύσκολη όλη αυτή η διαδικασία για σένα, το τραγούδι, το τρέξιμο...

Όχι πραγματικά. Μια έγκυος γυναίκα μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, δεν είναι ότι αρρωσταίνεις ή κάτι. Κι όταν είσαι υγιής μπορείς να ανταπεξέλθεις σε πολλά.

Όσο για το μέλλον, φαντάζομαι ότι το σχέδιο του συγκροτήματος είναι να συνεχίσει τις μεγάλες περιοδείες και θα βρεθεί κάποιος τρόπος για να έχετε χρόνο με τις οικογένειές σας ενδιάμεσα.

Ναι, δεν θα σταματήσουμε τις περιοδείες.

Η περιοδεία για το "Endless Forms Most Beautiful" ήταν τεράστια. Φαντάζομαι ότι πρέπει να ήταν αρκετά διαφορετική σε σχέση με την προηγούμενη.

Γιατί να ήταν διαφορετική;

Εννοώ ότι στην περιοδεία για το "Imaginaerum" πήρες μέρος από τα μέσα της και χρειάστηκε να μάθεις πολλά κομμάτια σε μικρό χρονικό διάστημα.

Ναι, αλλά αυτό ισχύει για κάθε περιοδεία! Το ξεκίνημα όντως ήταν πολύ διαφορετικό. Μπήκα στην μπάντα την τελευταία στιγμή και σε σύντομο χρονικό διάστημα έπρεπε να μάθω πολλά καινούργια κομμάτια. Όμως, όταν κάνεις μια νέα παγκόσμια περιοδεία υπάρχουν επίσης πολλά άλλα πράγματα που πρέπει να προετοιμάσεις. Αυτό που πιστεύω ότι εννοείς είναι ότι το όλο ξεκίνημα ήταν διαφορετικό, καθώς αυτήν τη φορά ήμουν μέρος του δίσκου ο οποίος θα προωθούνταν στην περιοδεία και ναι, από αυτήν την άποψη ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό.

Nightwish

Βρισκόμουν στη συναυλία στη Wembley Arena και πρέπει να πω ότι το show ήταν θεαματικό. Τι σου έχει μείνει από εκείνη τη βραδιά;

Ευχαριστούμε! Ήταν μια πολύ ξεχωριστή συναυλία, σε έναν μυθικό χώρο. Η όλη κατάσταση γίνεται ξεχωριστή, γιατί απλά το καταλαβαίνεις ότι είναι. Σε τελική ανάλυση ήταν απλά μία αρένα, όσο παράξενο κι αν ακούγεται, ένα ίδιου τύπου κτήριο που με εκείνα στα οποία περιοδεύαμε για πέντε εβδομάδες, καθώς ήταν το τέλος της περιοδείας. Το οποίο είναι κάτι καλό, επειδή δεν θα ήθελες να αγχωθείς υπερβολικά, γνωρίζοντας ότι είναι η Wembley Arena κι όχι οποιαδήποτε άλλη αρένα. [γέλια]

Και φυσικά είχαμε τον Richard Dawkins στη σκηνή μαζί μας, που είναι κάτι ασυνήθιστο και υπέροχο. Ήταν εκεί ήδη από το απόγευμα, και πρόβαρε το κομμάτι του μαζί μας.

Για να είμαι ειλικρινής ξαφνιάστηκα κάπως βλέποντας τον καθηγητή Dawkins στη σκηνή μαζί σας. Δεν μοιάζει να είναι της rock, αλλά παρ' όλα αυτά έδειχνε να περνάει μια χαρά.

Δεν είναι καθόλου της rock, αλλά δεν ήταν αυτός ο λόγος για τον οποίο βρισκόταν εκεί. Είναι ένας πολύ ανοιχτόμυαλος άνθρωπος, με ένα δυνατό μήνυμα και πιστεύω πως δεν αποκλείει οποιαδήποτε πλατφόρμα δει ότι μπορεί να λειτουργήσει. Κατά κάποιον τρόπο αναγνώρισε το ποιόν των Nightwish, κάτι εξαιρετικό από μόνο του, και ήταν ανοιχτός για μια τέτοια συνεργασία. Το να σταθεί μπροστά σε έναν sold-out χώρο 12.000 ατόμων ήταν κάτι που ούτε εκείνος είχε κάνει στο παρελθόν, αλλά ήταν τέλεια! [γέλια]

Συμπεριλάβατε το "Stargazers" σε αυτήν την περιοδεία, που ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για τους παλιότερους οπαδούς. Η ερώτησή μου είναι, πόσο δύσκολο είναι για μια μπάντα σαν τους Nightwish με είκοσι χρόνια παρουσίας να επιλεγούν τα κομμάτια που θα παρουσιάζονται ζωντανά;

Είναι τόσο δύσκολο! Υπάρχουν τόσα πολλά τραγούδια που θα θέλαμε να παίξουμε! [γέλια] Εν μέρει αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο παίζουμε δύο ώρες, καθώς οτιδήποτε λιγότερο μοιάζει πολύ λίγο και υπάρχουν ήδη τόσα πολλά που αφήνουμε εκτός. Είναι σίγουρα μια πρόκληση! [γέλια]

Έπαιξε κάποιον ρόλο αυτό το γεγονός στην επιλογή σας να έχετε δύο συναυλίες και κάποια επιπλέον τραγούδια στο "Vehicle Of Spirit";

Όχι γι' αυτό, ιδιαίτερα. Ήταν περισσότερο επειδή θέλαμε να δείξουμε τις διαφορετικές πλευρές μιας περιοδείας των Nightwish, τα διαφορετικά show, ένα εκτός, ένα εντός...

Όντως, η συναυλία από τη Φινλανδία ήταν open air...

Ακριβώς! Κι επίσης τα διαφορετικά μέρη του κόσμου. Δεν είναι πάντα μια τεράστια σκηνή με φωτιές, οθόνες κι όλα αυτά. Οι Nightwish παίζουν παντού και οπουδήποτε. Είναι η μουσική που κάνει τους Nighwish αυτό που είναι κι εμείς παίζοντας, είτε είμαστε μπροστά από τεράστιες οθόνες ή ένα απλό backdrop. Θέλαμε να δείξουμε πώς είναι για εμάς όλο αυτό, πόσο διαφέρουν οι οπαδοί ανά τον κόσμο και τελικά όλο αυτό κατέληξε σαν ένα ντοκιμαντέρ ολόκληρης της περιοδείας.

Nightwish

Κοιτώντας πίσω στη δημιουργία του "Endless Forms Most Beautiful", πόσο διαφορετική ήταν η διαδικασία σε σχέση με τους ReVamp όπου είχες πλήρη δημιουργικό έλεγχο;

Δεν μπορεί να γίνει σύγκριση. Στους ReVamp καθοδηγούσα όλη τη διαδικασία και συνέθετα. Αλλά δουλεύοντας με μια τόσο έμπειρη ομάδα όσο οι Nightwish, έχοντας ένα φανταστικό συνθέτη όπως ο Tuomas Holopainen, δεν χρειάζεται να εμπλακώ περισσότερο μόνο και μόνο επειδή έτσι έχω συνηθίσει. Θέλεις να συμμετάσχεις επειδή βλέπεις ότι θα βελτιώσεις κάτι. Αυτός είναι ο σκοπός μιας συνεργασίας· δεν είναι θέμα εγωισμών. Για εμένα ήταν φυσικό να περιμένω το υλικό και, τότε, να βάλω τη δημιουργική μου ενέργεια μέσα του. Για παράδειγμα, πώς να τραγουδήσεις μια μελωδία παιγμένη σε πιάνο ή οι στίχοι, πώς θα ταιριάξουν στη μελωδία, το συναίσθημα, το χρώμα της φωνής, οι δυναμικές...

Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα με τα οποία μπορείς να παίξεις, στα οποία είχα πλήρη ελευθερία και όπου πραγματικά μπήκαμε σε μια δημιουργική διαδικασία όλοι μαζί. Προβάραμε ένα βασικό στήσιμο των κομματιών για έξι εβδομάδες και τότε ήταν έτοιμα για ηχογράφηση. Αυτό ήταν ξεκάθαρα μια διαδικασία στην οποία συμμετείχε όλο το συγκρότημα, κάτι το οποίο δεν είχα ξανακάνει, αλλά και κάτι που δεν είχε ξανακάνει το συγκρότημα, να έχει τα φωνητικά από αυτό το στάδιο. Συνήθως η τραγουδίστρια έμπαινε απευθείας στο άλμπουμ, χωρίς να παίρνει μέρος στις πρόβες. Πιστεύω ότι αυτό ήταν υπέρ-σημαντικό, τουλάχιστον για εμένα, και ήταν ωραίο που έγινε έτσι. Έδωσα ό,τι είχα γι' αυτόν τον δίσκο! [γέλια]

Οπότε μπορούμε να περιμένουμε υλικό γραμμένο από εσένα στο μέλλον;

Χμμ, δεν νομίζω, αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Όπως είπα, δεν το βλέπω εγωιστικά, είναι θέμα ποιότητας. Και όταν έχεις τον Tuomas Holopainen στην μπάντα...

Βέβαια, σε κάθε δίσκο υπάρχουν κομμάτια γραμμένα από τον Marco (Hietala) και τον Emppu (Vuorinen)...

Ναι, βέβαια! Αν ταιριάζει, ταιριάζει, αλλά θεωρώ σημαντικό να πω ότι δεν νιώθω την ανάγκη να γράψω τραγούδια επειδή μπορώ. Δεν πιστεύω ότι η μουσική των Nightwish χρειάζεται κάτι τέτοιο για να ολοκληρωθεί, είναι ήδη ολόκληρη. Αλλά αν έχω κάποια εξαιρετική ιδέα, θα την παρουσιάσω!

Γνωρίζω ότι κάνετε ένα διάλλειμα αυτόν τον καιρό, όμως έχετε συζητήσει με τους υπόλοιπους σχετικά με νέα μουσική; Τι νομίζεις ότι θα ακολουθήσει;

Δεν φαντάζομαι, αλλά ξέρω τι θα ακολουθήσει! [γέλια]

Φυσικά και ξέρεις! [γέλια]

Φυσικά και ξέρω! Οι Nightwish δεν είναι μια μπάντα που θα κάνει ένα διάλλειμα και κάποια στιγμή έναν χρόνο μετά θα βρεθούμε και θα πούμε «Τι λέτε να κάνουμε τώρα;»· το μέγεθός τους είναι πολύ μεγάλο για κάτι τέτοιο. Σχεδιάζουμε για αρκετά χρόνια, για παράδειγμα αυτό το διάλλειμα ήταν καθορισμένο από την αρχή της παγκόσμιας περιοδείας. Δεν ήταν κάτι που απλά προέκυψε. Το συγκρότημα είναι μια μεγάλη μηχανή, για την οποία μπορείς και πρέπει να σκέφτεσαι σε βάθος χρόνου. Κάτι που πιστεύω ότι είναι φανταστικό, είναι ωραίο συναίσθημα να γνωρίζεις τι έρχεται. Βέβαια, ποτέ δεν ξέρεις τι ακριβώς έρχεται, αλλά υπάρχουν κάποιες βασικές γραμμές, ένας χρόνος περιοδεία, ένας χρόνος αυτό ή το άλλο. Γνωρίζαμε ότι το 2017 θα ήταν εκτός, το αποφασίσαμε όλοι μαζί, όπως αποφασίσαμε τι θα κάνουμε στη συνέχεια και ότι δεν θα πούμε σε κανέναν τι είναι αυτό, για να είναι έκπληξη! Έχουμε κάτι τέλειο στο μυαλό μας και είμαι σίγουρη ότι κάθε οπαδός των Nightwish θα δει ότι αξίζει την αναμονή, οπότε δεν θα το χαλάσουμε κάνοντας κάποιο spoiler.

Nightwish

Κατά τη διάρκεια της καριέρας σου έχεις δοκιμάσει διάφορα στυλ φωνητικών, από περισσότερο rock σε οπερετικά. Ένα που ξεχωρίζει για εμένα είναι κάποια πιο επιθετικά, όπως σε μερικά κομμάτια των ReVamp ή στο "Yours Is An Empty Hope". Πιστεύεις ότι θα ακούσουμε περισσότερο από αυτά στο μέλλον;

Δεν γνωρίζω! Εξαρτάται από τα κομμάτια που θα προκύψουν. Κάποιες φορές όταν κάνω τις δικές μου ερμηνείες σε παλιότερα κομμάτια, αυτή η πιο ωμή, σκληρή προσέγγιση βγαίνει, αλλά αυτό πάντα εξαρτάται από τη μουσική. Όπως και κάθε άλλο στυλ φωνητικών, ανάλογα με την ατμόσφαιρα μπορεί να είναι οπερετικά, rocky, poppy ή οτιδήποτε χρειάζεται το τραγούδι. Είναι ωραίο να έχεις αυτήν την πλούσια παλέτα χρωμάτων για να διαλέξεις. Δούλεψα πολύ για να την αποκτήσω και είναι σαν ένα πραγματικά όμορφο παζλ.

Αν έπρεπε να διαλέξεις έναν δίσκο των Nightwish για να αποδοθεί στην ολότητά του, ποιος θα ήταν αυτός;

Ποτέ δεν είχα σκεφτεί κάτι τέτοιο. Δεν έχω κάποια απάντηση, δεν έχω τέτοιες φιλοδοξίες! [γέλια]

Νωρίτερα φέτος είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε δύο υπέροχα τραγούδια που ηχογράφησες με τους Evergrey. Πώς προέκυψε αυτό;

Είμαστε φίλοι. Θέλω να πω, ο αρραβωνιαστικός μου είναι πρώην ντράμερ των Evergrey και κάπως έτσι γνωριστήκαμε. Τους ήξερα απ' όταν ήμουν έφηβη, άκουγα τη μουσική τους για πολλά χρόνια, οπότε ήταν κάπως αστείο για εμένα να γνωρίσω τον Tom (Englund) και τη γυναίκα του. Για την ακρίβεια ήταν η γυναίκα του που μου είπε ότι ο Tom της είχε πει κάτι σχετικό για τη συνεργασία αλλά δεν με είχε ρωτήσει και ποια ήταν η γνώμη μου. Η αντίδρασή μου ήταν «Πλάκα μου κάνεις; Θα ήταν κάτι παραπάνω από τιμή μου! Διάολε, είμαι οπαδός τόσα χρόνια»! Αργότερα ο αρραβωνιαστικός μου είπε ότι ήμουν το πρώτο μη-Englund άτομο που τραγούδησε σε δίσκο των Evergrey, αφού πάντα ήταν ο Tom, η γυναίκα ή η κόρη τους, οπότε από αυτήν την άποψη ήταν τρομερό. Όταν μου έδωσε τη μουσική ήταν τέλεια, μου έδωσε το "Into Orbit" για να δουλέψω και όσο ήμασταν στο στούντιο ηχογράφησα επιπλέον φωνητικά και για το άλλο κομμάτι. Ήταν μια δημιουργική διαδικασία μεταξύ φίλων για εμένα, το οποίο είναι ό,τι καλύτερο.

Επίσης θα πάρεις μέρος, για μια ακόμη φορά, στο Ayreon project. Τι μπορείς να αποκαλύψεις σχετικά;

Ναι! Ανέβηκαν κάποια δείγματα από αυτά που ηχογράφησα στο διαδίκτυο, οπότε μπορείς να φανταστείς ποιοι θα συμμετέχουν ακόμα, θα είναι αρκετοί μουσικοί. Θα είναι πολυδιάστατος, όπως είναι πάντα η μουσική των Ayreon. Ο Arjen είπε ότι έχω μεγάλο ρόλο σε αυτήν την ιστορία και η ότι η θέση μου είναι σημαντική, είμαι η Βιολόγος αυτήν τη φορά. Αλλά ακόμα κι εγώ δεν ξέρω κάτι παραπάνω. Μου έστειλε κάποια μικρά κομμάτια και θα είναι ωραίο να δούμε αυτό το μυστήριο να λύνεται σιγά σιγά. Μπορώ να πω ότι όλα ήταν τέλεια και ότι είναι υπέροχες οι συνεργασίες με τον Arjen. Αν με ρωτήσει, δεν χρειάζεται σκέψη· είναι πάντα «ναι, στείλε μου τη μουσική». Για οποιονδήποτε άλλον θα ήταν «στείλε μου τη μουσική κι αν μου αρέσει συνεχίζουμε από εκεί», αλλά με εκείνον ξέρω ότι θα μου αρέσει και θα είναι κάτι καλό.

Είσαι μέρος της σκηνής από τις πρώιμες μέρες της, με τους After Forever, μέχρι τώρα και την παγκόσμια επιτυχία των Nightwish. Πόσο θα έλεγες ότι έχουν επηρεάσει οι αλλαγές στη μουσική βιομηχανία τα συγκροτήματα και τελικά τους ανθρώπους σε αυτά;

Οι μπάντες είναι μέρος της μουσικής βιομηχανίας. Δεν είναι οι μπάντες εναντίον της μουσικής βιομηχανίας...

Θέλω να πω ότι οι δύο πλευρές πρέπει να δουλεύουν μαζί κι αυτό δεν φαίνεται να δουλεύει πάντα.

Η μουσική βιομηχανία είναι το βιομηχανικό κομμάτι που περιβάλλει τη μουσική. Οτιδήποτε εμπορικό στη μουσική είναι μουσική βιομηχανία. Το CD σου είναι μουσική βιομηχανία. Αν θέλεις να είσαι ένας μουσικός κλεισμένος στη σοφίτα σου και να μη πουλήσεις πουθενά τη μουσική σου, τότε είναι απλά μουσική. Αλλά κάθε μπάντα χρειάζεται να είναι μέρος της μηχανής που λέγεται «μουσική βιομηχανία». Για να επιτευχθεί μια ομαλή συνεργασία χρειάστηκαν αρκετές δεκαετίες, όπου οι μουσικοί ήθελαν να είναι μουσικοί τόσο πολύ που έξυπνοι μάνατζερ τους εκμεταλλεύονταν σε τεράστια κλίμακα. Φαντάζομαι ότι αυτό συμβαίνει ακόμα, όμως τα πράγματα εξελίχθηκαν με την πάροδο των χρόνων, κυρίως λόγω του διαδικτύου, και άλλαξαν. Τα χαρτιά στο τραπέζι είναι πολύ διαφορετικά πλέον. Η δύναμη και τα χρήματα μετακινήθηκαν και τα συγκροτήματα έγιναν εξυπνότερα. Οι πιο πλούσιες δισκογραφικές εταιρίες έχασαν πολλά χρήματα όταν τα CD σταμάτησαν να πουλάνε, η μουσική δεν αγοραζόταν και το streaming έγινε κάτι το οποίο όλοι έπρεπε να αντιμετωπίσουν. Τα πάντα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση, με τις έξυπνες μπάντες να είναι μέρος της μουσικής βιομηχανίας σε ρόλο οδηγού κι όχι απλά να ακολουθούν, όπως παλιότερα. Νομίζω ότι αυτή είναι η υγιέστερη οδός και πιστεύω ότι όλο αυτό είναι ένας χορός μεταξύ δυνάμεων. Κι από αυτήν την οπτική, με τον καιρό η κατάσταση βελτιώνεται, παρότι ο τρόπος που καταναλώνεται η μουσική είναι αρκετά ανησυχητικός...

Πράγματι, είναι κάπως τρελό όπως το βλέπω εγώ. Από τη μια το βινύλιο έχει ανακάμψει κι από την άλλη υπάρχει το χαμηλής ποιότητας streaming...

Ναι! Η θετική πλευρά είναι ότι όλο και περισσότερος κόσμος έρχεται σε επαφή με περισσότερη μουσική. Η μουσική που καταναλώνεται είναι περισσότερη από ποτέ. Αλλά σε κάποιο σημείο, ο κόσμος, η νέα γενιά, άρχισε να πιστεύει ότι η μουσική είναι δωρεάν, επειδή μπορείς να την κατεβάσεις από το κινητό σου και να την ακούσεις από το άθλιο ηχείο του. Αν έτσι έχεις μεγαλώσει κι αυτό πιστεύεις ότι είναι η μουσική, ναι, πφφ. Υπάρχουν βέβαια και οι πιουριστές που θέλουν καλό ηχοσύστημα, φυσικό αντίτυπο, αποκλειστικές εκδόσεις βινυλίου και ακούν ολόκληρο τον δίσκο. Πιστεύω ότι αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι περισσότερος κόσμος ενημερώθηκε. Σε ό,τι έχει να κάνει με τη νέα γενιά και τον τρόπο που μεγαλώνει σε σχέση με τη μουσική, εξαρτάται από εμάς τους μουσικούς, τα σχολεία και τους γονείς να δείξουμε στα παιδιά τι είναι η μουσική και πώς μπορούν να την ευχαριστηθούν· υπάρχουν περισσότερα πράγματα από το Spotify και τα mp3 στα κινητά. Και φυσικά τα ίδια τα παιδιά πρέπει να διαλέξουν τι τους αρέσει! [γέλια]

Και για την προφανή ερώτηση: ποιες είναι οι πιθανότητες για μια συναυλία των Nightwish στην Ελλάδα; Πάνε περίπου δέκα χρόνια από την τελευταία φορά που έπαιξε η μπάντα εδώ, και τότε όλα πήγαν λίγο-πολύ στραβά.

Δεν το γνώριζα αυτό, αλλά η πρώτη καλή προσφορά θα μας φέρει εκεί! Δεν είναι ότι δεν θέλουμε, αλλά ό,τι υπήρξε ήταν αδύνατο για εμάς να δεχθούμε· δυστυχώς.

Σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου, για άλλη μια φορά τις καλύτερες ευχές μου κι ελπίζω πραγματικά να σας δω κάποια στιγμή σύντομα!

Σε ευχαριστώ πάρα πολύ κι εγώ το ελπίζω! Να το ξέρεις, δεν ξεχνάμε την Ελλάδα, ποτέ δεν τη ξεχάσαμε. Απλά πρέπει να βρεθεί η κατάλληλη ευκαιρία. Να προσέχεις, να έχεις καλές διακοπές και θα τα ξαναπούμε το 2018!

  • SHARE
  • TWEET