Naxatras

IV

Self Released (2022)
Από τον Παντελή Κουρέλη, 09/05/2022
Οι Naxatras βάζουν πλήκτρα και προχωράνε στην πιο πολυσυλλεκτική τους δουλειά μέχρι σήμερα
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Μέσα σε δέκα χρόνια από τότε που ξεκίνησαν, οι Naxatras έχουν καταφέρει με το σπαθί τους να αναρριχηθούν στην εμπροσθοφυλακή της εγχώριας σκηνής, ξεχωρίζοντας από τον συνωστισμό που επικρατεί σε αυτήν. Στο τέταρτό της δίσκο, η μπάντα από τη Θεσσαλονίκη έχει πλέον γίνει κουαρτέτο, μιας και στο line-up της έχει προστεθεί μόνιμα και πληκτράς (ο συνονόματος Κάργας). Μια κίνηση που εκ του αποτελέσματος, κρίνεται επιτυχημένη και κομβικής σημασίας μιας και οι Naxatras παραδίδουν μια ενδιαφέρουσα κυκλοφορία, η οποία μάλλον είναι και η πιο πολυσυλλεκτική τους μέχρι σήμερα.

Το εναρκτήριο "Reflection (Birth)" έχει ένα φευγάτο, ταξιδιάρικο συναίσθημα και ολίγη από jam αισθητική, ανοίγοντας ελπιδοφόρα τον δίσκο. Στο "Omega Madness" έχουμε το πρώτο δείγμα διαστημικής ψυχεδελικής εξερεύνησης συνδυασμένης με βαριά riffs, όπως μας έχουν συνηθίσει οι Naxatras και με τις προηγούμενες δουλειές τους, απλώς ίσως ελαφρώς πιο εκλεπτυσμένα εδώ. Το "Journey To Narahmon" μας ήταν ήδη γνωστό, ως το πρώτο single. Ξεκινάει με έναν σφιχτό ρυθμό από την τριπλέτα τύμπανα-μπάσο-κιθάρα για να έρθουν τα πλήκτρα να του δώσουν μια τέταρτη διάσταση. Οι φωνητικές γραμμές - χωρίς στίχους - της Εύας Σεϊτανίδου συμπληρώνουν την ατμόσφαιρα από τη μέση και μετά.

Η εισαγωγή, αλλά και κάποια σημεία μέσα στο "The Answer" θα θυμίσουν, εντελώς αναπάντεχα, AOR στιγμές. Κατά βάση το τραγούδι έχει υπνωτιστικό ρυθμό, στον οποίο βοηθάνε και τα φωνητικά, που είναι στο ίδιο ύφος, καθώς και το παίξιμο στα πλήκτρα. Τα "Ride With Time" και "Radiant Stars" είναι δύο μικρής διάρκειας τραγούδια που βρίσκονται στη μέση ακριβώς του δίσκου, επίσης σε πιο χαλαρό ύφος, με το δεύτερο να μοστράρει funky ‘70s πλήκτρα που πρωταγωνιστούν και αναμετρώνται με την κιθάρα.

Αυτή η αναμέτρηση κιθάρας και πλήκτρων είναι συχνά παρούσα και διάσπαρτη στο "IV". Σίγουρα οι εναλλαγές του κιθαρίστα Γιάννη Δελιά από σκληρό riffing σε prog παίξιμο και ταξιδιάρικες φόρμες εξακολουθούν να είναι αξιοσημείωτες και χαρακτηριστικές του ήχου των Naxatras, όπως επίσης και το στιβαρό παίξιμο του Γιάννη Βαγενά στο μπάσο και του Κώστα Χαριζάνη στα τύμπανα. Η μόνιμη προσθήκη των πλήκτρων όμως φαίνεται να τους ανοίγει έναν νέο ορίζοντα.

Μιας και είπαμε «ορίζοντας», το "Horizon" είναι το τραγούδι με τις πιο prog φόρμες (και ίσως με το καλύτερο κιθαριστικό σόλο). Ένα εφέ βροχόπτωσης που είναι παρόν καθ’ όλη τη διάρκειά του, προσθέτει λίγο ακόμα στη μελαγχολία της μελωδίας. Το "The Battle Of Crystal Fields" ξεκινάει με ένα riff που φαίνεται αρκετά περιπετειώδες και όσο προχωράει το τραγούδι, η αρχική εντύπωση δικαιώνεται. Το μεσαίο μέρος είναι ένα οργανωμένο τζαμάρισμα στο οποίο το μπάσο κρατάει την ισορροπία για να ανταγωνιστούν για μια ακόμη φορά ο Δελιάς με τον Κάργα σε κιθάρα και πλήκτρα, με λίγο φωνητικό αλατοπίπερο στο τελευταίο μέρος. Ο κύκλος του "Reflection (Birth)" κλείνει με το "Reflection (Death & Rebirth)", ενώ ολόκληρο το "IV" κλείνει με τις ακουστικές κιθάρες και το western αίσθημα που εκπέμπει το "Shape Of The Evening".

Οι Naxatras με το "IV" κάνουν ένα βήμα προς τα εμπρός, εξελίσσονται και μεγαλώνουν το όνομά τους. Όπως πάντα, παραγωγή και εξώφυλλο είναι πολύ προσεγμένα και κάνουν το όλο πακέτο πιο ελκυστικό. Οι βασικές επιρροές τους, όπως άλλωστε οι ίδιοι είχαν δηλώσει όταν έφτιαχναν αυτόν τον δίσκο, είναι η ψυχεδέλεια και το prog των '70s. Επομένως, είναι λογικό που με τις ακροάσεις έρχεται στη μύτη ένα ελαφρύ άρωμα από πρώιμους και ενδιάμεσους Porcupine Tree (τους πιο καλούς δηλαδή), αλλά και από Riverside. Η ψυχεδέλεια και το prog όμως δεν είναι μονοκαλλιέργεια, αλλά υπάρχουν και εξτραδάκια που σπάνε το δίπολο, ενώ τα κομμάτια έχουν γίνει μικρότερα σε διάρκεια. Τέλος, μπορεί οι προηγούμενες δουλειές τους ("II" και "III", για παράδειγμα) να είχαν πλήκτρα, αλλά η μόνιμη προσθήκη του Παντελή Κάργα, ο οποίος κάνει αισθητή την παρουσία του σε κάθε σχεδόν κομμάτι, τους έδωσε μια διάσταση και ένα βεληνεκές που ίσως και να μην μπορούσαν να φτάσουν πριν.

Ακούμε/αγοράζουμε τον δίσκο εδώ.

  • SHARE
  • TWEET