Η πιστότητα των οπαδών της metal μουσικής

Πώς αυτό που επιζητούν όλοι οι υπόλοιποι, καταφέρνει να της γυρνάει boomerang

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 06/04/2015 @ 10:40
Δεν ξέρω πόσος κόσμος είναι εξοικειωμένος με την έννοια του «loyalty» ή της «πιστότητας» για να μιλάμε στη γλώσσα μας. Πρόκειται για ένα πεδίο του marketing, που μπορεί να μην είναι καινούργιο, αλλά στις μέρες μας έχει αποκτήσει μεγαλύτερη σημαντικότητα από ποτέ και στο οποίο επενδύουν όλοι οι μεγάλοι κολοσσοί της παγκόσμιας οικονομίας, με διάφορους τρόπους.

Εν ολίγοις, η έννοια του πιστού κοινού / πελάτη έχει να κάνει με τη δέσμευση του ενδιαφέροντός του γύρω από κάτι, ώστε να ασχολείται, με αυτό, να μιλάει για αυτό, να ξοδεύει τα λεφτά του σε αυτό και εν τέλει γίνεται όλο και πιο πιστός. Ταυτόχρονα, να αποτελεί τον πρεσβευτή του, προσελκύοντας νέο κόσμο και εν τέλει να αυξάνει την αξία του προϊόντος / ιδέας / υπηρεσίας ή τέλος πάντων αυτού για το οποίο αναζητείται πιστότητα.

Δεν είναι όλες οι αγορές ίδιες. Άλλη πιστότητα έχεις στον αθλητισμό και στην ομάδα που επιλέγεις να υποστηρίζεις από μικρός, άλλη πιστότητα έχεις γιατί εμπιστεύεσαι ένα καταναλωτικό αγαθό (π.χ. σαμπουάν) που δεν το αλλάζεις κι άλλη πιστότητα έχεις γύρω από τη μουσική την οποία ακούς. Σε κάθε περίπτωση πάντως η πιστότητα είναι σημαντική για πάρα πολλούς λόγους.

Έρχεται λοιπόν μια έρευνα του Spotify να αναδείξει αυτό που λίγο πολύ όλοι υποψιαζόμασταν: οι οπαδοί της metal μουσικής είναι οι πιο πιστοί στο είδος που ακούνε, σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα μουσικά είδη. Αν και έχω κάποιες ενστάσεις για το κριτήριο και τη μεθοδολογία που επιλέχθηκε να αξιολογήσει την εν λόγω πιστότητα, ας δεχθούμε ως σωστά τα αποτελέσματα της έρευνας.

Βεβαίως και οι οπαδοί της metal μουσικής διαφέρουν από την πλειονότητα των υπολοίπων ειδών. Βασικά είναι ΟΠΑΔΟΙ. Το ντύσιμό τους, η όλη εξωτερική εμφάνιση, το lifestyle πολύ συχνά αντικατοπτρίζουν την μουσική που ακούει ο metal οπαδός, κάτι που συμβαίνει λιγότερο με άλλα είδη. Διάολε, ξέρω ανθρώπους που η αγάπη τους για τη metal μουσική έχει καθορίσει όλη τους τη ζωή και σας διαβεβαιώνω ότι τους νιώθω πολλές φορές.

Αλλά δεν μπορώ να μην διακρίνω και μια παθογένεια σε όλο αυτό, κάποιες συμπεριφορές που δημιουργούνται από την υπερβολική πιστότητα, καθιστώντας την από θετικό στοιχείο σε προβληματικό.

Πρώτον, παρόλο που -όπως προείπα- υπάρχουν διαφορετικά είδη πιστότητας, αυτή των metal οπαδών προσεγγίζει σε πολλές την αντίστοιχη του αθλητισμού, λόγω του οπαδισμού στον οποίο στηρίζεται. Μεγάλη μερίδα των ακροατών νιώθει μια υποχρέωση να διαχωρίζει τη metal μουσική από τις υπόλοιπες, να επιδεικνύει την διαφορετικότητά και την ανωτερότητά της από τους υπόλοιπους «νοικοκυραίους», δημιουργώντας αντιπαλότητες. Ευτυχώς το φαινόμενο αυτό φθίνει, αν και θα υπάρχουν κάποιοι που βολεύονται από αυτή την κατάσταση ως άλλοι πρόεδροι μεγάλων ομάδων, που θα ήθελαν τον λαό μαντρωμένο...

Δεύτερον, η υπερβολική πιστότητα δημιουργεί συχνά έναν αχρείαστο ανταγωνισμό ανάμεσα στους ίδιους τους οπαδούς της metal μουσικής, αναφορικά με το ποιος την έχει πιο μεγάλη (την πιστότητα, την γνώση κλπ). Δεν είναι τυχαίο πως υπάρχουν παγκοσμίως αστεία για τον metal ελιτιστή, για τον prog snob, για τον κάφρο μεταλλά κλπ και μην μου πείτε πως δεν έχετε γίνει ποτέ μάρτυρες μουσικού bullying από παλιότερο σε πιο νέο μεταλλά. Πάντα για πλάκα, ε...

Τρίτον, η πολλή αφοσίωση οδηγεί στην στασιμότητα ή σε μια οπισθοδρομική λογική, καθώς ο μεταλλάς είτε δεν μπορεί να ξεκολλήσει από τους Maiden, τους Metallica και πέντε-έξι ακόμα ονόματα, είτε απορρίπτει πολύ εύκολα (σε πρώτη ανάγνωση) ό,τι σπάει τα στεγανά και προσφέρει μια νέα πνοή σε αυτή τη μουσική. Πόσες φορές έχετε ακούσει τους μεταλλάδες να μιλάνε για ξεπούλημα; Μήπως τελικά ο Akerfeldt έχει δίκιο περί συντηρητισμού;

Ξέρετε που θα ήθελα εγώ να δω τα αποτελέσματα αυτής της πιστότητας;

- Στον κόσμο που πάει στις συναυλίες. Που υποστηρίζει metal συναυλίες ακόμα κι αν δεν ξέρει την μπάντα που παίζει, που θέλει να είναι εκεί όταν συμβαίνουν πράγματα, που αξιολογεί τη διαφορετική προσέγγιση και δεν την απορρίπτει a priori.

- Στις πωλήσεις δίσκων. Ακόμα κι αν η μπάντα σου έδωσε τη μουσική της δωρεάν στο internet, αγόρασε το γαμημένο το φυσικό προϊόν αν σου άρεσε. Στις περισσότερες των περιπτώσεων θα μειώσεις μια χασούρα, αλλά κυρίως θα προσφέρεις μια ηθική ικανοποίηση στον δημιουργό, που δύσκολα θα μετρηθεί.

- Στη δεκτικότητα νέου κόσμου και στο μπόλιασμα διαφορετικών ειδών στη metal μουσική, που θα αυξήσει τον συνολικό κόσμο που ασχολείται, θα δημιουργήσει νέες σκηνές και εμμέσως θα βοηθήσει και τους παλιότερους / πιο παραδοσιακούς του χώρου. Δεν χρειάζεται να αρέσει ντε και καλά, αλλά δεν είναι κακό να συνυπάρχει το παραδοσιακό metal με το nu, το black με το metalcore, ούτε να αποπαίρνουμε τον πιτσιρικά που δεν είχε το ίδιο αρχικό ερέθισμα με τον καθέναν από εμάς.

Είθισται σε όλα τα προγράμματα πιστότητας ο πελάτης να επιζητάει κάποια επιβράβευση για την στήριξή του. Π.χ. στο προϊόν ζητάει έκπτωση, από την ομάδα επιζητά τίτλους ή/και προσπάθεια κοκ. Το θέμα είναι ότι στη μουσική αυτή η επιβράβευση πρέπει να έρχεται από την ικανοποίηση που σου προσφέρει η ίδια η μουσική κι όχι από προσπάθεια / επιβολή να επιδείξουμε το «πόσο σημαντικός», πόσο «διαφορετικός» ή «πόσο γαμάτος» νομίζει πως είναι κάποιος λόγω αυτής.

Αν το κατανοήσουμε αυτό και σταματήσουμε να προσεγγίζουμε τη metal μουσική με την γηπεδική έννοια του οπαδισμού, τα πράγματα θα γίνουν σίγουρα καλύτερα για όλους.

* Τον σχολιασμό για την κατάταξη των επιμέρους μουσικών ειδών στη χώρα μας θα αφήσω να την αναλύσει ο Αντώνης Μουστάκας στο επερχόμενο editorial του.
  • SHARE
  • TWEET