The Necks: «Κάθε συναυλία είναι ένα μοναδικό έργο»

Μιλήσαμε με τον Tony Buck, ενόψει της πρώτης επίσκεψης των Αυστραλών στην Ελλάδα

Από τον Θεοδόση Γενιτσαρίδη, 09/11/2023 @ 14:09

Η επερχόμενη, πρώτη επίσκεψη των The Necks στην Ελλάδα, μας έδωσε την ευκαιρία να επικοινωνήσουμε με τον Tony Buck. Ο μπασίστας του διεθνώς αναγνωρισμένου jazz τρίο από την Αυστραλία μίλησε για τον νέο δίσκο, τον κόσμο που ζούμε, το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της μουσικής τους. Επαναλαμβάνω, μιας και πρεπει να καταλάβετε ότι υπάρχουν από το 1987. Είναι μακρινό. Φτιάχνουν μουσική και γέρασαν μαζί πολλά χρόνια. Άσπρισαν και έπεσαν τα μαλλιά τους. Είναι 36 ολόκληρα χρόνια. Όταν κυκλοφόρησαν το ντεμπούτο τους "Sex" δεν είχαμε ακόμα '90s! Ήταν εικοσάρηδες και έχουν γίνει εξηντάρηδες. Και ακόμα παίζουν αλλά και μας τα λένε πολύ όμορφα! Αναμένουμε να τους δούμε στις 9 του Δεκέμβρη.

The Necks

Γεια σου, είμαι ο Θεόδοσης από το Rocking.gr. Πού βρίσκεσαι αυτή τη στιγμή;

Tony: Γεια σου, Θεόδοση! Είμαι στο Βερολίνο, όπου και μένω.

Ποια η σχέση σου με την Ευρώπη;

Tony: Κοίτα, ζω στο Βερολίνο εδώ και 20 χρόνια, και οι Necks περιοδεύουν τακτικά στην Ευρώπη εδώ και περίπου 20 χρόνια! Πριν από την πανδημία, συνήθως περιοδεύαμε δύο φορές τον χρόνο. Αυτή η επερχόμενη περιοδεία, όμως, είναι η πρώτη μετά από 4 χρόνια. Παρόλες μας τις προσπάθειες, ο Covid έβαλε φρένο στα πράγματα από το 2019.

Πώς θα μπορούσες να περιγράψεις το μουσικό ταξίδι σας από τα '80s μέχρι σήμερα;

Tony: Λοιπόν, νομίζω ότι ξεκινήσαμε με μια αρκετά σαφή ιδέα για τα πράγματα που θέλαμε να εξερευνήσουμε με το συγκρότημα. Ήταν μια αργή και σταθερή επέκταση αυτών των ιδεών τα τελευταία 30 χρόνια περίπου. Αν και αισθάνομαι ότι το "λεξιλόγιο" του συγκροτήματός μας έχει επεκταθεί σημαντικά με την πάροδο του χρόνου, δεν νομίζω ότι ποτέ απορρίψαμε κάποιο από τα αρχικά μας μουσικά ενδιαφέροντα. Αντιθέτως, τα επεκτείναμε και προσθέσαμε νέες προσεγγίσεις για να επιτύχουμε τους ίδιους στόχους. Θα μπορούσα να πω ότι γίναμε πιο ελεύθεροι, ενώ ταυτόχρονα γίναμε πιο εστιασμένοι και ικανοί για πιο διακριτική μουσική δημιουργία.

Είστε ένα κλασικό τζαζ τρίο ή θεωρείτε το συγκρότημά σας κάτι διαφορετικό;

Tony: Ναι, θα θεωρούσα τη μουσική των Necks ως κάτι που απομακρύνεται κάπως από την κλασική τζαζ παράδοση, αν και η επιρροή αυτής της παράδοσης έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μουσικής που παράγουμε, μεταξύ πολλών άλλων επιρροών.

Είναι οι Necks ένα συγκρότημα που ασχολείται με ένα πολύ συγκεκριμένο πλαίσιο;

Tony: Αν με τον όρο "πλαίσιο" εννοείς τις διαδικασίες που χρησιμοποιούμε για να δημιουργήσουμε τη μουσική μας, θα έλεγα πως ναι, μας απασχολεί ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το υλικό που χρησιμοποιούμε - οι μέθοδοι και οι φιλοσοφίες που περιβάλλουν τον τρόπο με τον οποίο επιτρέπουμε στη μουσική να αναπτυχθεί με έναν αργό και σκεφτόμένο τρόπο, αποτελεί ένα πλαίσιο που είναι σημαντικό για τη μουσική μας.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες αλλαγές στη μουσική βιομηχανία τα τελευταία 40 χρόνια που σας έχουν επηρεάσει;

Tony: Νομίζω ότι, όπως και πολλοί μουσικοί, το internet και οι υπηρεσίες streaming (καθώς και ο απλός διαμοιρασμός αρχείων) αποτελούν τη μεγαλύτερη αλλαγή που έχουμε δει κατά τη διάρκεια ύπαρξης του συγκροτήματος. Η διανομή, η αγορά και η πώληση μουσικής έχουν αλλάξει σημαντικά και μας επηρεάζουν σίγουρα πολύ.

Το τελευταίο σας άλμπουμ είναι πραγματικά καλό. Νομίζω ότι είναι στο ίδιο επίπεδο με το "Drive By" από το 2003. Θεωρείτε ότι το νέο σας άλμπουμ σχετίζεται με κάποιο από το παρελθόν;

Tony: Νομίζω ότι όλα τα άλμπουμ μας έχουν κάποιου είδους σχέση με τα προηγούμενα μας. Συχνά προσπαθούμε να βάζουμε σε αντίθεση το συναίσθημα και το "κλίμα" ενός άλμπουμ σε σύγκριση με το προηγούμενο. Όλα τα άλμπουμ μας ασχολούνται με κομμάτια που επικεντρώνονται σε ένα συγκεκριμένο είδος υλικού και συναισθήματος και προσπαθούν να αναπτύξουν αυτό το υλικό με οργανικό τρόπο, σχεδόν σαν να η μουσική να καθορίζει τη δική της πορεία. Ενώ τα άλμπουμ μας και οι ζωντανές εμφανίσεις μας είναι πολύ διαφορετικά, νομίζω ότι αντιμετωπίζουμε τα μουσικά "στοιχεία" με παρόμοιο τρόπο - αφήνοντας τα κομμάτια να αναπτυχθούν στον δικό τους ρυθμό.

Η σύνθεση είναι συνολικό και συνεργατικό έργο της τριάδας, έτσι δεν είναι;

Tony: Ναι, στο στούντιο, όλοι έχουμε ίσο λόγο σε ό,τι αφορά την ηχογράφηση, τη διασκευή και τη μίξη. Εάν κάποιο μέλος της μπάντας δεν είναι 100% ικανοποιημένο με κάτι, τότε αυτό δεν περνάει.

The Necks

Πώς ηχογραφείτε; Κάθεστε όλοι μαζί; Τα κομμάτια σας είναι αυτοσχεδιαστικά. Κάνετε πρακτικά ζωντανή ηχογράφηση στο στούντιο;

Tony: Συνήθως μπαίνουμε στο στούντιο με έναν πολύ απλό σκελετό στο μυαλό, είτε πρόκειται για την ιδέα να δημιουργήσουμε ένα άλμπουμ που αντιτίθεται στο προηγούμενο, είτε ένα γενικό "κλίμα" που έχουμε φανταστεί. Συνήθως παίζουμε μια αρχική λήψη μαζί, μερικές φορές μόνο μπάσο και ντραμς, μερικές φορές οι τρεις από εμάς, μερικές φορές αυτοσχεδιάζοντας, μερικές φορές με πιο συγκεκριμένους στόχους στο μυαλό. Έχοντας τελειώσει μια αρχική δομή, σκεφτόμαστε τυχόν άλλα μέρη που μπορούμε να προσθέσουμε με overdub για να συμπληρώσουμε ή να δημιουργήσουμε αντίθεση με αυτό που έχουμε ηχογραφήσει μέχρι στιγμής. Κάποιες φορές υπάρχουν πολλά overdub μέρη, τα οποία θα επεξεργαστούμε και θα διαμορφώσουμε σε ένα τελικό κομμάτι. Κατά κάποιον τρόπο, ένα κομμάτι δεν υπάρχει μέχρι να μιξαριστεί, και αυτή η μίξη είναι, ουσιαστικά, μόνο μία από τις πολλές πιθανές εκδοχές του υλικού που έχουμε ηχογραφήσει.

Τέσσερα κομμάτια διάρκειας 20 λεπτών. Είναι κάτι που σχεδιάσατε εκ των προτέρων ή είναι απλώς μια μουσική συνομιλία μεταξύ σας;

Tony: Τα κομμάτια διάρκειας 20 λεπτών στο άλμπουμ "Travel " ηχογραφήθηκαν "ζωντανά" στο στούντιο ως ομαδικός αυτοσχεδιασμούς. Θέλαμε να περιορίσουμε αυτά τα κομμάτια σε 20 λεπτά ώστε να μπορούν να κυκλοφορήσουν ως πλευρές σε ένα βινύλιο! Είναι μαλλον διαφορετικά από μερικά από τα πιο μακρόχρονα και πολύπλοκα κομμάτια μας, δεν κάναμε πολλή μεταπαραγωγή σε μορφή overdubbing ή επεξεργασίας, προτιμώντας να καταγράψουμε τον αυτοσχεδιασμό, όπως σε μια συναυλία, με στουντιακό ήχο και τον περιορισμό των 20 λεπτών.

Υπάρχει περίπτωση να ακούσουμε ένα κομμάτι ακριβώς όπως η εκδοχή του από το στούντιο, ή ο αυτοσχεδιασμός είναι ακόμη πιο έντονος στις ζωντανές εμφανίσεις;

Tony: Ποτέ δεν προσπαθούμε να αναπαράγουμε ένα ηχογραφημένο κομμάτι σε μια συναυλία. Απλώς βγαίνουμε και παίζουμε, χωρίς να συζητούμε τίποτα εκ των προτέρων. Κάθε συναυλία είναι ένα μοναδικό έργο που αντλεί έμπνευση από την ημέρα και τον τόπο στον οποίο βρισκόμαστε.

Θυμάσαι λογικά τις κασέτες, την εποχή των CD και τώρα ζεις την αναβίωση των βινυλίων. Είναι αυτό απλώς μια μόδα ή τα βινύλια προωθούν τη μουσική ως ένα υψηλής ποιότητας προϊόν και είναι εδώ για να μείνουν;

Tony: Προσωπικά μου αρέσει το αντικείμενο του βινυλίου. Είναι μια όμορφη ιδέα συσκευασίας και ένα αντικείμενο που μπορεί να παρουσιάσει μια σαφή και δυνατή οπτική και φυσική αισθητική που μπορεί να βοηθήσει στην εκφραση των ιδεών που υπάρχουν στη μουσική. Ωστόσο, για εμάς, η εισαγωγή του CD ήταν πολύ στιγμιαία, αφού μπορούσαμε να κυκλοφορήσουμε μεγάλα, 60λεπτα κομμάτια χωρίς την ανάγκη να διακόψουμε τη μουσική σε πολλές πλευρές βινυλίου. Όσον αφορά την ποιότητα του ήχου, ενώ το βινύλιο έχει έναν πολύ ζεστό, αναλογικό ήχο, δεν συγκρίνεται πραγματικά με το ευρύ φάσμα συχνοτήτων που αναπαρίσταται σε μια υψηλής ανάλυσης ψηφιακή ηχογράφηση.

Εχεις παρατηρήσει μετατοπίσεις στη δυναμική του συγκροτήματος αυτά τα 35 χρόνια;

Tony: Ένα πράγμα που συνεχώς με εκπλήσσει και με εμπνέει σχετικά με τη δυναμική στους Necks, είναι η ικανότητά μας να προσαρμόζουμε διάφορα είδη υλικού που καθένας μας φέρνει στο συγκρότημα. Φαίνεται ότι η μουσική που κάνουμε ασχολείται με τον τρόπο που επεξεργαζόμαστε το υλικό αντί για τα συγκεκριμένα του υλικά σε όρους ύφους ή ιδιώματος. Διότι όλοι κάνουμε διάφορα πράγματα έξω από το συγκρότημα και το κάνουμε έτσι για ολόκληρη τη διάρκεια της ζωής της μπάντας, υπάρχουν αμέτρητες νέες επιρροές που φέρουμε όλοι στο τραπέζι συνεχώς. Σε διάφορες περιόδους τα τελευταία 30(και) χρόνια, νομίζω ότι έχουμε όλοι αναπτύξει διαφορετικά ενδιαφέροντα που επηρεάζουν το έργο των Necks. Και αυτά τα ενδιαφέροντα και επιρροές αλλάζουν με τον χρόνο φυσικά, έτσι;!.

Ποιες ήταν οι κύριες επιρροές σας ή οι αγαπημένοι καλλιτέχνες όταν ήσασταν νέοι; Κατά την περίοδο που σχηματίσατε το συγκρότημα.

Tony: Όταν σχηματίσαμε το συγκρότημα, ήμασταν όλοι πολύ αφοσιωμένοι στο παίξιμο και την ακρόαση της jazz, καθώς και σε άλλες επιρροές, όπως Reggae, Κλασική Ινδική Μουσική, το Classic Rock κ.α. Η επιρροή μερικών μεγάλων φιγούρων της jazz ήταν πολύ εμπνευστική για εμάς, πιθανώς κυρίως ο Miles Davis και ο John Coltrane και οι άλλοι καλλιτέχνες που συσχετίζονταν μαζί τους.

Ο σχεδιαστής/φωτογράφος Traianos Pakioufakis είναι φίλος σας; Το όνομά του είναι σίγουρα ελληνικό! Τι τρέχει με αυτόν;

Tony:Σίγουρα έχει ελληνικές ρίζες! Αν και δεν τον έχω συναντήσει προσωπικά, είναι μακρόχρονος συνεργάτης του φίλου μας Lawrence English και της εταιρείας Room40 του. Έχουμε μια μακρά φιλία με τον Lawrence και έχουμε κυκλοφορήσει διάφορες ηχογραφήσεις ατομικά με τη Room40. Πάντα μας εντυπωσίαζε το έργο του Traianos, οπότε φάνηκε μια καλή ευκαιρία να τον έχουμε στα γραφικά στοιχεία για το "Travel", ιδιαίτερα επειδή θα κυκλοφορούσε ως διπλό βινύλιο με ανοιγόμενο εξώφυλλο, το οποίο, όπως ανέφερα παραπάνω, είναι ένα πολύ ωραίο φορμάτ που προσφέρει μεγάλες ευκαιρίες για ισχυρή, λεπτομερή, οπτική σχεδίαση.

Υπάρχει ελληνική κοινότητα στο Σίδνεϊ όπως γνωρίζουμε για τη Μελβούρνη; Έχετε κάποια σχέση ή αγαπημένα φαγητά, ποτό, παραδόσεις;

Tony: Υπάρχει μεγάλη ελληνική κοινότητα τόσο στο Σίδνεϊ όσο και στη Μελβούρνη. Φυσικά, η ελληνική κουλτούρα στο φαγητό είναι πολύ δημοφιλής. Άλλες πτυχές της ελληνικής κουλτούρας είναι ίσως λιγότερο γνωστές στον αυστραλιανό πολιτισμό, όπως η μουσική και η τέχνη, για παράδειγμα, παραμένοντας ίσως πιο κοντά στις πρακτικές της ελληνικής διασποράς, αλλά θα έλεγα ότι πολλοί Αυστραλοί γνωρίζουν και συμμετέχουν σε πολλές πτυχές της ελληνικής κουλτούρας. Τελευταία, στην ανεξάρτητη μουσική σκηνή, το έργο του Γιώργου Ξυλούρη στη συνεργασία του με τον Jim White, "Xylouris White", έχει αυξήσει το προφίλ των ήχων των ελληνικών κλιμάκων και μουσικών οργάνων αρκετά.

The Necks

Εβγαλαν ακόμα έναν όμορφο δίσκο οι Xylouris White, ναι. Στην Ελλάδα αγαπάμε πολύ τον Nick Cave και τους Swans. Υπάρχει περίπτωση για μια νέα συνεργασία μαζί τους ή με άλλον καλλιτέχνη στο εγγύς μέλλον;

Tony: Είμαστε πάντα ανοικτοί σε συνεργασίες και τις θεωρούμε αναζωογονητικές και εμπνευστικές για το συγκρότημα. Ωστόσο, πάντα αισθανόμαστε ότι αυτού του είδους οι συνεργασίες προκύπτουν καλύτερα με κοινωνικό και οργανικό τρόπο, έτσι ώστε κάθε νέα συνεργασία που ενδεχομένως εξερευνούμε να μην είναι το αποτέλεσμα κάποιας ιδέας τύπου προμηθευτή ή διαφημισης, αλλά μια έκφραση του ενδιαφέροντος των Necks και του ατόμου με το οποίο ενδεχομένως θα συνεργαζόμασταν. Αν και είναι ακόμα νωρίς για να πούμε περισσότερα, υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι με τους οποίους έχουμε μιλήσει για μια μελλοντική συνεργασία - αλλά πάντα υπάρχουν σκέψεις και συζητήσεις στον αέρα. Να συνεργαστούμε με τον Michael Gira ή τον Nick Cave στο μέλλον είναι και οι δύο ιδέες που ακούγονται ως μια ωραία ιδέα για εμένα, έχοντας πραγματικό σεβασμό και έχοντας απολαύσει την εμπειρία στο παρελθόν!

Η περιοδεία είναι κάτι που σας αρέσει; Εφόσον εσύ εισαι μακριά (από τους άλλους) εκτός από το να είστε μαζί και να παίζετε, τι άλλο απολαμβάνετε κατά τη διάρκεια μιας περιοδείας;

Tony: Δεν μπορώ πραγματικά να μιλήσω για τους άλλους, αλλά για μένα αυτό είναι μία από τις αγαπημένες μου δραστηριότητες. Μου αρέσει ο ταξιδιωτικός χαρακτήρας, το παίξιμο και η συνάντηση με παλιούς και νέους φίλους σε όλο τον κόσμο! Είναι ενδιαφέρον και εμπνευστικό ταξίδι να επισκεφθείς μέρη όπου έχουμε πάει πριν και να επανασυνδεθείς με ανθρώπους και κοινό από προηγούμενες επισκέψεις, καθώς και να επισκεφθείς νέα μέρη και να μάθεις για τη μουσική, τον πολιτισμό, την τέχνη, το φαγητό, την αρχιτεκτονική...

Ποια προετοιμασία κάνετε πριν από ένα show; Έχετε κάποιες συνήθειες;

Tony: Πραγματικά δεν έχουμε καμία συνήθεια ή τελετουργικό πριν τα show. Νομίζω ότι μας αρέσει πολύ η διαδικασία του παιξίματος να είναι όσο το δυνατόν φυσική και οργανική. Για εμένα, είναι σαν να επεκτείνω τη μέρα μου, απλώς ανοίγοντας ένα παράθυρο για τη συγκεκριμένη ώρα του συναυλίας, μέσω του οποίου μοιράζομαι τη μουσική που νιώθω με τους συναδέλφους μου, τον Chris και τον Lloyd, καθώς και με το κοινό που έχει έρθει εκεί μαζί μας.

Κάποιες προσδοκίες για την επίσκεψή σας στην Ελλάδα;

Tony: Έχω έρθει στην Ελλάδα μερικές φορές πριν, αλλά ποτέ με τους Necks. Έχω την αίσθηση ότι υπάρχουν μερικοί άνθρωποι που ξέρουν τι κάνουμε και περιμένουν με ανυπομονησία την πρώτη μας συναυλία εκεί. Η μόνη μου προσδοκία είναι να είναι μια υπέροχη εμπειρία και να μοιραστούμε τη μουσική μας με νέους ανθρώπους.

Ισχύει ότι υπάρχει κόσμος που σας περιμένει. Έχετε κάποιο μήνυμα για τους Έλληνες θαυμαστές σας;

Tony: Το μόνο μήνυμα μου θα ήταν ότι πραγματικά ανυπομονούμε να βρεθούμε εκεί και να παίξουμε για όλους. Και, όπως ανέφερα πριν και συμφώνησες, να παίξουμε για ανθρώπους που μας γνωρίζουν και να φέρουν φίλους που μπορεί να είναι νέοι στη μπάντα ώστε να βιώσουμε την ανάπτυξη της μουσικής μαζί.

Ευχαριστώ!

Tony: Εγώ σ’ ευχαριστώ

  • SHARE
  • TWEET