Dury Dava: «Θεωρούμε τους εαυτούς μας live μπάντα»

Το συγκρότημα μας αναλύει τη διαδικασία δημιουργίας του "Deluxe"

Από την Αθανασία Χρυσανθοπούλου, 28/07/2022 @ 12:30

Οι Dury Dava πριν λίγο διάστημα κυκλοφόρησαν τον δίσκο "Deluxe", ο οποίος σηματοδοτεί το επόμενο βήμα της μπάντας. Σήμερα τους πετυχαίνουμε σε διάφορα μέρη της χώρας να δίνουν συναυλίες και να πασπαλίζουν το κοινό με ψυχεδέλεια και ζούπα.

"Deluxe" λοιπόν το όνομα του νέου σας δίσκου και ένα τραπέζι πλούσιο σε εδέσματα απλώνεται μπροστά μας. Ποια είναι η ιδέα πίσω από την εμφάνιση του δίσκου;

Το όνομα προκύπτει μάλλον από μια διάθεση να παίξουμε με τις απαιτήσεις που ίσως υπάρχουν πίσω από τη δημιουργία ενός δεύτερου δίσκου. Θέλαμε να δηλώσουμε ξεκάθαρα πως δεν βλέπουμε την πορεία της δικής μας μπάντας σαν μια διαδρομή απ’ το καλό στο καλύτερο, το πιο προσεγμένο, το πιο δημοφιλές κλπ. Εμείς συνεχίζουμε κάτι που αρχίσαμε εδώ και εφτά χρόνια και ελπίζουμε να πάει καλά. Δεν θα το πουλήσουμε όμως για κάτι που δεν είναι. Το Deluxe, στα δικά μας αυτιά, ακούγεται σαν μια λέξη που περιέχει όλη αυτή τη διαφημιστική ανάγκη να πουληθεί κάτι για κάτι άλλο. Για το τραπέζι τώρα, θεωρούμε ότι είναι μια ταιριαστή μεταφορά για τον τίτλο του δίσκου και όλο το εννοιολογικό βάθος που (για εμάς) υπάρχει πίσω του. Το τραπέζι φαίνεται πλούσιο, χορταστικό, όμως είναι κάπως αηδιαστικό αν το δεις από κοντά. Είναι μια σχετικά άμεση αναφορά στην τάση που έχουν οι άνθρωποι να δείχνουν περισσότερα από αυτά που νιώθουν, να εξωραΐζουν την πραγματικότητά τους και να την προωθούν ως κάτι άλλο.

Πήγαμε σ’ έναν ναό της κατανάλωσης (σούπερ μάρκετ), αγοράσαμε πληθώρα προϊόντων και μετά γυρίσαμε σε ένα από τα σπίτια μας και στήσαμε το απεικονιζόμενο γεύμα

Ποιος επιμελήθηκε το εξώφυλλο;

Το εξώφυλλο, παραδόξως, προέκυψε αρκετά νωρίς στη διαδικασία της παραγωγής του δίσκου. Η ιδέα είναι της φίλης μας, της Πίνας, η οποία έκανε έρευνα σε παλιά βιβλία μαγειρικής και κατέληξε σε μια πρόταση για το πώς μπορούσαμε να βγάλουμε την αίσθηση που θέλαμε. Πρακτικά, μια μέρα του Σεπτέμβρη του 2021 πήγαμε (ένας από εμάς μαζί με την Πίνα) σ’ έναν ναό της κατανάλωσης (σούπερ μάρκετ), αγοράσαμε πληθώρα προϊόντων και μετά γυρίσαμε σε ένα από τα σπίτια μας και στήσαμε το απεικονιζόμενο γεύμα. Ήταν δύσκολη διαδικασία, πήρε πολλές ώρες και μας άφησε με περίεργα συναισθήματα για το όλο θέμα «φαγητό».

Για τον συγκεκριμένο δίσκο, μάλλον επικεντρωνόμαστε στην έννοια του νόστιμου

Πώς συνδέεται το φαγητό με τη μουσική σας στη συγκεκριμένη περίσταση;

Μπορεί να μας ενδιαφέρει περισσότερο απ’ όσο νομίζουμε το φαγητό καλλιτεχνικά. Είναι ένας απ’ τους τομείς της ζωής μας που τυχαίνει να βρίσκεται ακόμα κατά κάποιο τρόπο στην αφάνεια. Δεν είμαστε σίγουροι για διάφορες παραμέτρους της διαδικασίας του φαγητού. Για τον συγκεκριμένο δίσκο, μάλλον επικεντρωνόμαστε στην έννοια του νόστιμου. Μας αρέσει που περιέχει ταυτόχρονα το στιγμιαίο και το διαρκές, το σωματικό και το πνευματικό, κάτι ρηχό και κάτι βαθύ ταυτόχρονα. Δεν ξέρουμε τι σημαίνουν όλα αυτά.

Οι διαφορές εντοπίζονται στο ύφος των κομματιών, στη διάρκεια τους σε σχέση με την πρώτη σας δουλειά. Πώς προέκυψε αυτή η αλλαγή;

Σε αντίθεση με τον πρώτο μας δίσκο, τα κομμάτια του Deluxe δουλευτήκαν εξαρχής με το σκεπτικό να συντελέσουν ένα άλμπουμ. Μάλλον από εκεί προκύπτει η συμπύκνωση στις διάρκειες και στον ήχο τον κομματιών. Είχαμε την ανάγκη να φτιάξουμε κάτι πιο συμπαγές.

Μάλιστα παρατηρεί κανείς ότι αυτή τη φορά λείπουν τα μακρόσυρτα σόλο του κλαρίνου, κάτι το οποίο μας προξένησε απορία γιατί είναι ένα έντονο σας χαρακτηριστικό. Στο "Deluxe" τα κομμάτια είναι πιο στοχευμένα. Τί σας οδήγησε εκεί;

Όπως είπαμε και πριν, το Deluxe δουλεύτηκε σαν ολότητα, οπότε είναι φυσικό τα κομμάτια να είναι πιο συγκεκριμένα, πιο στοχευμένα, να επικοινωνούν και να αλληλοσυμπληρώνονται. Τώρα σχετικά με την έλλειψη του κλαρίνου, που ίσως έκανε μια αίσθηση παραπάνω σαν πρωταρχικό συστατικό στις ενορχηστρώσεις μας, όπως και κάθε άλλη υφολογική διαφορά που μπορεί να εντοπίσει κανείς σε σχέση με το ντεμπούτο μας, έχει προκύψει αυθόρμητα μέσα από τη διάθεση και τις ανάγκες μας κατά τη διάρκεια της σύνθεσης των κομματιών.

Είστε μια πολυμελής μπάντα, είναι εύκολο να καταλήξετε σε ένα κοινό ύφος κάθε φορά που τζαμάρετε;

Όχι, καθόλου. Αλλά πιστεύουμε ότι η ζύμωση των διαφορετικών στοιχείων που φέρνει ο καθένας μας στην πρόβα και οι διαφορετικές αντιλήψεις που μπορεί να έχουμε οι πέντε μας πάνω στο υλικό στην πρωταρχική του μορφή, μπορούν να προκαλέσουν έντονες δημιουργικές συγκρούσεις. Ξέρουμε ότι αν είμαστε τολμηροί, υπομονετικοί και λίγο τυχεροί, τέτοιες δημιουργικές συγκρούσεις μπορεί να γεννήσουν κομμάτια τα οποία υφολογικά θα μας εμπεριέχουν και αισθητικά θα εκφράζουν και τους πέντε μας, πράγμα πολύ σημαντικό για εμάς.

Ο μουσικός σας χαρακτήρας δεν είναι ακριβής και καλά κάνει αν θέλετε τη γνώμη μου. Πώς θα τον προσεγγίζατε; Ποια είναι τα μουσικά είδη δηλαδή που συνθέτουν τους Dury Dava;

Ακούμε όλοι πολλή και διαφορετική μεταξύ μας μουσική. Από ψυχεδελικό ροκ μέχρι χιπ χοπ και από δυτική κλασική μουσική μέχρι νεοδημοτικα, Πολλά από αυτό τα ακούσματα μπαίνουν στους αυτοσχεδιασμούς μας και καθώς το τζαμ είναι βασικό κομμάτι της συνθετικής μας διαδικασίας, περνάνε και στα κομμάτια μας. Είναι δύσκολο να μιλήσουμε πολύ συγκεκριμένα για μουσικά είδη, αν όμως έπρεπε να πούμε κάτι που εκφράζει και τους πέντε μας μάλλον αυτό θα ήταν το krautrock της δεκαετίας του ‘70.

Και οι δύο δίσκοι ηχογραφήθηκαν ζωντανά. Γιατί προτιμάτε αυτόν τον τρόπο;

Είναι ο πιο φυσικός τρόπος για εμάς. Θεωρούμε τους εαυτούς μας λάιβ μπάντα. Ο ήχος και τα κομμάτια μας διαμορφώνονται λάιβ στις πρόβες και έτσι νιώθουμε πως θέλουμε να τα αποτυπώνουμε στους δίσκους. Φυσικά, δεν αποκλείεται στο μέλλον να πειραματιστούμε με διάφορους τρόπους ηχογράφησης.

Πριν λίγες μέρες κυκλοφόρησε το videoclip του "Μεγάλο Μωρό", μιλήστε μας για τους συντελεστές και την ιδέα γι' αυτό το εγχείρημα.

Το video για το "Μεγάλο Μωρό" στήθηκε με μικρό μπάτζετ και πολλές φιλικές συμμετοχές. Τη σκηνοθεσία, το μοντάζ και τη διαμόρφωση του κόνσεπτ ανέλαβε ο Ηλίας Δούλης. Η σκηνογραφία είναι της Πίνας Κούλογλου και ενδυματολογία η Φωτεινή Κορρέ. Έπαιξαν ο Οδυσσέας Πάππος, η Ελένη Τζιρτζιλάκη, ο Βασίλης Λιόσης, ο Δημήτρης Χατζής και ο Βασίλης Ζιάκας. Γενικά, οι συντελεστές μας έκαναν ως φίλοι και φίλες μια τεράστια χάρη που ασχολήθηκαν με αυτό το εγχείρημα και τους/τις ευχαριστούμε πάρα πολύ.

Dury Dava

Ποιοι είναι οι σκηνοθέτες των κλιπ σας και ποια η σχέση σας μαζί τους;

Το κλιπ για το ‘Έλα πάλι να’ το σκηνοθέτησε ο Χρήστος Αργυρός, με τον οποίο γνωριζόμασταν χαλαρά πριν την πραγματοποίηση του εγχειρήματος. Μέσα από τα γυρίσματα και άλλες διαδικασίες, γνωριστήκαμε καλύτερα και συνυπήρξαμε αρμονικά. Με τον Ηλία Δούλη, ο οποίος έκανε το κλιπ του ‘Μεγάλου Μωρού’, μας συνδέει μια αντίστοιχη, χαλαρή σχέση, μέχρι που δουλέψαμε μαζί για ατέλειωτες ώρες και είδαμε ότι μας συνδέουν πολλά. Πρόκειται για άτομα που εκτιμάμε και χαρήκαμε που δουλέψαμε μαζί. Μας άρεσε επίσης το γεγονός ότι μπλεχτήκαμε σε συνεργατικές διαδικασίες και συνδιαμορφώσαμε το αποτέλεσμα.

Περιγράψτε μου μια μέρα από αυτές της ηχογράφησης.

Καλοκαιρινές μέρες με ζέστη, ανεβαίναμε στο Χαλάνδρι αργά το πρωί, νωρίς το μεσημέρι (γύρω στις έντεκα-δώδεκα). Βρίσκαμε εκεί τον Γιάννη και συζητούσαμε πράγματα σχετικά ή άσχετα, ενώ παράλληλα φροντίζαμε να προμηθευτούμε τα απαραίτητα σαντουιτσάκια (ωμό ψωμί τοστ με τυρί) και άλλα υλικά. Σιγά σιγά συντονιζόμασταν στη διαδικασία και ξεκινούσαμε την ηχογράφηση, προσπαθώντας να οργανώσουμε τον χρόνο όσο καλύτερα γινόταν. Όλο το πράγμα προχώρησε πολύ ομαλά και ανυπομονούμε να το ξανακάνουμε.

Παίρνουμε πολύ θετικά σχόλια και βλέπουμε ότι ο κόσμος γουστάρει αυτό που έχουμε φτιάξει

Πρόσφατα παρουσιάσατε ζωντανά το άλμπουμ, ποια ήταν η αντίδραση του κοινού στα νέα κομμάτια;

Όλη τη χρονιά, σε όσα λάιβ καταφέραμε να κάνουμε, παίζαμε τα καινούρια τραγούδια και δοκιμάζαμε τις αντιδράσεις, δεν έγινε αυτό τώρα για πρώτη φορά, παρόλο που τυπικά πριν ένα μήνα περίπου έγινε η παρουσίαση του δίσκου. Παίρνουμε πολύ θετικά σχόλια και βλέπουμε ότι ο κόσμος γουστάρει αυτό που έχουμε φτιάξει. Ταυτόχρονα, ξέρουμε ότι υπάρχει προσμονή για περισσότερο υλικό και αυτό είναι κάτι για το οποίο δουλεύουμε καθημερινά. Σκοπεύουμε δηλαδή να βγάλουμε σύντομα κάτι ακόμα.

Μετά από καιρό προβλέπεται πλούσιο συναυλιακό καλοκαίρι, πού και πότε θα γίνουν οι επόμενες συναυλίες σας;

Τελευταίο live μας στην Αθήνα είναι στο διαβόητο Στιβαλφέ με Λος Τρε και Σκλάβος, στον λόφο του Φιλοπάππου στις 29 Ιουλίου. Μετα παίρνουμε τα πλοία για τα νησιά: Τήνος 15 Ιουλίου (στο Jam Retreat Festival), Κεφαλονιά 29 Ιουλίου στο Saristra, Ικάρια 5 Αυγούστου στο Φρικαρία και 16 Αυγούστου στην Αμοργό, στον Βοτανικό Κήπο. Υπάρχουν πολλά ακόμα που θα ανακοινώνονται στην πορεία και ελπίζουμε να σας δούμε εκεί!

  • SHARE
  • TWEET