We.Own.The.Sky: «Τα πράγματα στο underground είναι πιο δύσκολα από ποτέ»
Οι Αθηναίοι post-rockers μας μιλούν για τον πρώτο τους δίσκο και τη μουσική πραγματικότητα του σήμερα
Έχοντας μερικά χρόνια εμπειρίας στην πλάτη τους, οι We.Own.The.Sky κυκλοφορούν επιτέλους το πρώτο τους full-length άλμπουμ και δείχνουν πως η χώρα μας διανύει μια περίοδο μεγάλης δημιουργικότητας με ολοένα και περισσότερες ποιοτικές δουλειές. Με αφορμή λοιπόν το "Earths Collide", μιλήσαμε μαζί τους τόσο για το δίσκο όσο και για την επικαιρότητα του μουσικού γίγνεσθαι.
Αρχικά, πώς προέκυψε το όνομα της μπάντας;
Το "we.own.the.sky" προέκυψε από ένα sticker που είδαμε κολλημένο σε έναν πυροσβεστικό κρουνό στο μακρινό πλέον 2011 και αφού είχαμε στο μεταξύ αλλάξει ένα σωρό άλλα ονόματα. Μας άρεσε ακουστικά και το κρατήσαμε, ενώ ο τελείες είναι μια εξίσου τυχαία επιλογή.
Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε και ολοκληρώθηκε με δικά σας έξοδα. Η παραγωγή είναι ιδιαίτερα καλή, οπότε αναρωτιέμαι πόσο εύκολο είναι πλέον για μια μπάντα να καταφέρει να «χτίσει» έναν δίσκο χωρίς τη βοήθεια μιας εταιρίας;
Τα πράγματα σήμερα, ειδικά στους κύκλους του underground όπου κινούμαστε, είναι ίσως πιο δύσκολα από ποτέ. Η ηχογράφηση ενός δίσκου δεν είναι απλή υπόθεση και όταν θέλεις ένα σοβαρό κι επαγγελματικό αποτέλεσμα, αυτό αυτομάτως συνεπάγεται αρκετά έξοδα, οπότε προφανώς και είναι δύσκολο για μια μπάντα να αντεπεξέλθει. Το μοντέλο με τις δισκογραφικές, επίσης έχει αλλάξει σε τεράστιο βαθμό, δε νομίζω ότι συμβαίνει συχνά πλέον να χρηματοδοτεί ένα label εξυπαρχής έναν δίσκο μικρής μπάντας. Ευτυχώς υπάρχουν και φθηνότερες εναλλακτικές πλέον, όπως το να γράψει κανείς από την άνεση του σπιτιού του, αλλά αυτή είναι μια μέθοδος που σίγουρα δεν μπορεί να λειτουργήσει για εμάς.
Με ποιον τρόπο γίνεται η σύνθεση των κομματιών; Δουλεύετε όλοι μαζί τζαμάροντας ή υπάρχουν βασικοί συνθέτες που συνεισφέρουν με κάποια demos ή πιο συγκεκριμένες ιδέες;
Η μουσική μας είναι σε μεγάλο βαθμό αυστηρά δομημένη, οπότε το τζαμάρισμα δεν αποφέρει συνήθως καρπούς. Αυτό που συμβαίνει τις περισσότερες φορές είναι να φέρνει κάποιος από τους κιθαρίστες μας μια ιδέα ή έναν σκελετό κομματιού, τα οποία μετά δουλεύουμε σε συλλογικό επίπεδο, αλλάζοντας τις δομές, προσθέτοντας πράγματα κλπ. Οπότε στο τέλος της ημέρας, η δημιουργία είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ των πέντε μας.
Ποιες θα λέγατε πως είναι οι βασικές σας επιρροές; Νομίζω οι God Is An Astronaut είναι μια από αυτές, έχω δίκιο;
Όλοι στη μπάντα έχουμε ετερόκλιτα ακούσματα, μάλιστα οι περισσότεροι από εμάς, παραδόξως, έχουνε εντελώς επιδερμική σχέση με το "post-rock". Ίσως οι God Is An Astronaut να είναι μια υποσυνείδητη επιρροή, δεν ξέρω. Θα ανέφερα σίγουρα μπάντες όπως οι Tool και οι Killswitch Engage, ενώ από πιο post-rock μονοπάτια, μπάντες όπως οι Caspian και οι Sleepmakeswaves.
Ενώ παρουσιάζετε αρκετά heavy υλικό στον δίσκο, υπάρχουν και οι πιο απαλές στιγμές όπως στο "22 Halo", με την ακουστική κιθάρα να πρωταγωνιστεί. Πιστεύετε πως είναι απαραίτητο να υπάρχει αυτή η αλλαγή εντάσεων και συναισθημάτων στη μουσική σας;
Έχουμε πάρα πολλή μουσική στο κεφάλι μας και μας αρέσει, στο μέτρο του δυνατού, να μπολιάζουμε τα κομμάτια μας με διάφορα στοιχεία, ασχέτως μουσικών ταμπελών. Στο πλαίσιο αυτής της «ποικιλομορφίας», θέλαμε να συμπεριλάβουμε στο "Earths Collide" ένα κομμάτι πολύ διαφορετικό απ' οτιδήποτε είχαμε κάνει στο παρελθόν, το οποίο τοποθετήσαμε στη μέση της ροής του δίσκου και αποτελεί για εμάς μια ανάσα στην ακρόαση, μια στιγμή γαλήνης. Όπερ και εγένετο "22 Halo".
Έχει υπάρξει η σκέψη για προσθήκη φωνητικών στα κομμάτια σας;
Όχι, τα θεωρούμε περιττά κι έχουμε μάθει να λειτουργούμε σε instrumental πλαίσια. Εξυπακούεται ότι δεν το αποκλείουμε, αλλά είναι μάλλον απίθανο.
Πόσο εύκολα πιστεύετε ότι μπορεί μια instumental post μπάντα από την Ελλάδα να ανοίξει τα φτερά της εκτός συνόρων, χωρίς μια δισκογραφική πίσω της;
Όπως είπα και πρωτύτερα, δεν θεωρώ ότι το να έχεις μια δισκογραφική από πίσω σου σημαίνει αυτό που θα σήμαινε δέκα ή είκοσι χρόνια πριν. Βγάζοντας τις εταιρίες εκτός της συζήτησης, πιστεύω ότι είναι αρκετά δύσκολο για μια underground ελληνική μπάντα να αναδειχθεί στο εξωτερικό, τόσο λόγω γεωγραφικής θέσης όσο και μιας γενικότερης δυσπιστίας ενδεχόμενως, η οποία μάλλον σχετίζεται και με το τρέχον κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι. Παρ' όλα αυτά, κανείς δεν το βάζει κάτω και προσπαθούμε συλλογικά για το καλύτερο.
Έχοντας επενδύσει χρόνο, χρήμα και ενέργεια στη δημιουργία του δίσκου, θα ήθελα να μάθω ποια είναι η γνώμη σας για το παράνομο downloading, αλλά και τις streaming υπηρεσίες τύπου Spotify. Είναι κάτι που σας ενοχλεί;
Είναι ξεκάθαρο πως είτε το θέλουμε είτε όχι, βιώνουμε την εποχή της υπερπληροφόρησης και της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας. Το παράνομο downloading είναι μια αναπόφευκτη συνέπεια όλου αυτού και ενώ εκ πρώτοις σαφώς μας ενοχλεί το να αποκτά κάποιος δωρεάν αυτό για το οποίο εμείς έχουμε ρίξει τόσο κόπο και χρήμα, δεν μπορούμε να αρνηθούμε ότι και χωρίς αυτό δεν θα είχαμε τη δυνατότητα να φτάσουμε σε τόσα αυτιά. Εξάλλου, είναι μια τακτική που συνέβαινε και παλιότερα, με τακτικές όπως το tape trading. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, δεν είναι ότι το καταδικάζουμε, απλώς εκτιμούμε ιδιαιτέρως όταν κάποιος που γουστάρει αυτό που κάνουμε επιλέγει να μας στηρίξει εμπράκτως, είτε αγοράζοντας κάτι απ’το merch μας, είτε ερχόμενος σε ένα live. Αντίστοιχα αναγκαίο κακό είναι και το streaming. Αν μη τι άλλο είναι μια νόμιμη οδός για να ακούσεις μουσική και να ανακαλύψεις ένα σωρό μικρές μπάντες, όπως είμαστε εμείς.
Παίζοντας μουσική σε ένα είδος που απαιτεί τη χρήση πολλαπλών εφέ και layers στον ήχο, πόσο δύσκολο είναι να αποδώσετε το υλικό σας σε ένα live περιβάλλον;
Η ζωντανή απόδοση του υλικού μας είναι πράγματι μια αρκετά περίπλοκη υπόθεση, συν τοις άλλοις και επειδή έχουμε τρεις κιθάρες. Για τον λόγο αυτό έχουμε τον δικό μας τεχνικό ήχου, τον Άλεξ Κετεντζιάν, ο οποίος γνωρίζει πολύ καλά τα κομμάτια και τις τεχνικές απαιτήσεις και μας βγάζει πάντοτε ασπροπρόσωπους στο θέμα του live ήχου.
Υπάρχουν κάποια σχέδια για περιοδεία τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό;
Μετά την παρουσίαση του δίσκου στην Αθήνα στις 8 Απριλίου, έχουμε κλείσει κάποιες ημερομηνίες για τη Βόρεια Ελλάδα που θα ανακοινωθούν άμεσα και κοιτάμε για κάποια καλοκαιρινά φεστιβάλ. Στο εξωτερικό ευχόμαστε να καταφέρουμε να βγούμε το φθινόπωρο, ελπίζουμε να τα καταφέρουμε.
Ευχαριστούμε για το χρόνο σας, καλή επιτυχία με την κυκλοφορία του "Earths Collide"!
Κι εμείς ευχαριστούμε πολύ για το ενδιαφέρον!