Septicflesh: «Δύο δρόμοι υπάρχουν μπροστά μας: πνευματική εξέλιξη ή παρακμή»

Ο Σωτήρης Βαγενάς, η μυστηριώδης δημιουργική δύναμη των Septicflesh μας μιλά για το παρελθόν και το μέλλον της μπάντας.

Από τον Νίκο Καταπίδη, 04/09/2017 @ 11:35

Έχοντας καθιερωθεί ως μια από τις μεγαλύτερες μπάντες στο χώρο του συμφωνικού extreme metal ήχου, οι Septicflesh ξαναπροκαλούν το μυαλό και τις αισθήσεις μας, με το μεγαλειώδες "Codex Omega". Εξελίσσοντας τον ήχο τους αλλά λοξοκοιτάζοντας και στο παρελθόν, μας ταξιδεύουν γι ακόμη μια φορά σε μια σκοτεινή, πομπώδη περιπέτεια. Ο στιχουργός και μελωδικός τραγουδιστής της μπάντας Σωτήρης Βαγενάς μας μίλησε για τη νέα δισκογραφική δουλειά, την αλλαγή ντράμερ, τον τρόπο που προσεγγίζουν όλη την καλλιτεχνική τους υπόσταση, και πολλά άλλα…

Σωτήρης Βαγενάς

Τίποτα δεν είναι προκαθορισμένο. Η μουσική κατεύθυνση προκύπτει με φυσικό τρόπο

Μετά το εξαιρετικό "Titan", πως προσεγγίσατε τη σύνθεση του "Codex Omega"; Είχατε ήδη κάποιες ιδέες, ή ξεκινήσατε να γράφετε χωρίς κάποια προκαθορισμένη κατεύθυνση;

Εγώ ουσιαστικά δεν σταματάω να γράφω μουσική. Αρκετές φορές μου έρχονται διάφορες μελωδίες στο μυαλό χωρίς συγκεκριμένη προσπάθεια και απλά εάν είμαι τυχερός και βρίσκομαι σε κατάσταση που να μπορώ να τις καταγράψω και να τις αποθηκεύσω πρόχειρα με κάποιο τρόπο, το κάνω, αλλιώς δυστυχώς χάνονται. Έτσι πάντα έχω ένα απόθεμα ιδεών πριν ξεκινήσουμε την διαδικασία ενός άλμπουμ. Επί της ουσίας όμως, η κυρίως δουλειά γίνεται όταν αρχίζει «επίσημα» η διαδικασία σύνθεσης και ο καθένας μας προσηλώνεται στο να δημιουργήσει κομμάτια, ενώ ξεκινάει και η αλληλεπίδραση μεταξύ μας. Έτσι τίποτα δεν είναι προκαθορισμένο και η μουσική κατεύθυνση προκύπτει με φυσικό τρόπο. Στο τέλος προκρίνονται οι ιδέες που αρέσουν περισσότερο σε όλους μας.

Πάντα προσπαθούμε να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας και να σκεφτούμε κάτι καινούργιο

Έχοντας ήδη εννιά δίσκους στο ενεργητικό σας, πόσο δύσκολο είναι να βρείτε καινούριες ιδέες για ένα νέο άλμπουμ;

Υπάρχουν κάποιες τεχνοτροπίες και ηχητικές «ατμόσφαιρες» που μας αρέσουν ιδιαίτερα και έτσι έχουν γίνει πλέον κομμάτι του ήχου μας. Παρά το γεγονός αυτό, πάντα προσπαθούμε να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας και να σκεφτούμε κάτι καινούργιο. Γενικά, όπως θα έχουν διαπιστώσει πλέον όσοι μας ακούνε τόσα χρόνια, μας αρέσει ο πειραματισμός.

Σας προβλημάτισε η αλλαγή drummer στο συνθετικό κομμάτι; Αξιόλογοι παίκτες υπάρχουν πολλοί, ωστόσο πόσο εύκολο είναι να μοιραστεί κανείς το ίδιο όραμα στη σύνθεση;

Εννοείται ότι μας προβλημάτισε η αλλαγή ντράμερ. Γι αυτό επιλέξαμε έναν ντράμερ που πέρα από εξαιρετικός παίκτης, είναι και συνθέτης. Μάλιστα έχει κυκλοφορήσει και τρία full length solo άλμπουμ, όπου όλες οι συνθέσεις είναι δικές του, ενώ παίζει και όλα τα όργανα. Ο Krimh ενσωματώθηκε γρήγορα στην νοοτροπία των Septicflesh ενώ έδειξε ιδιαίτερο ενθουσιασμό και εργατικότητα κατά την περίοδο που συνθέταμε κομμάτια. Μάλιστα έβγαλε και μερικά riff για το άλμπουμ. Στο "Gospels Of Fear" έπαιξα κιθαριστικές ιδέες που αυτός δημιούργησε, ενώ συνεργαστήκαμε σε πολύ μεγάλο βαθμό και για την εξεύρεση των κατάλληλων συνοδευτικών riff για τις συμφωνικές ιδέες του Χρήστου που «έχτισαν» το Enemy of Truth.

Νιώθω ότι το "Codex Omega" είναι ένας πιο κιθαριστικός δίσκος, με πολλές μελωδίες, riff αλλά και ακουστική κιθάρα σε πολλά σημεία. Ωστόσο η ορχήστρα και πάλι κάνει αισθητή την παρουσία της. Πόσο εύκολο είναι να παντρέψεις τόσα πολλά όργανα και μελωδίες χωρίς να κάνεις το αποτέλεσμα χαοτικό;

Είναι πολύ δύσκολο και είναι θέμα αφενός να υπάρχει εξαρχής σωστό στήσιμο των κομματιών και αφετέρου να γίνουν και οι σωστές τελικές επιλογές όταν πλέον τα πάντα έχουν ηχογραφηθεί. Για να υπάρξει ισορροπία μερικές φορές πρέπει να γίνουν και κάποιες θυσίες. Για παράδειγμα, όταν είχε φέρει αρχικά το "Faceless Queen" ο Σπύρος υπήρχαν πολλαπλάσιες γραμμές με κιθαριστικές μελωδίες. Καθώς κάποιες από αυτές ηχογραφήθηκαν και με ορχηστρικά όργανα, το σύνολο στο τέλος ηχούσε φορτωμένο, ειδικά στο ρεφρέν όπου υπάρχει και η επιπλέον μελωδική γραμμή των φωνητικών. Τελικά αποφασίστηκε σε σημεία να επικρατήσει η ορχήστρα και να αφαιρεθούν παράλληλες μελωδικές κιθάρες, ενώ απέμεινε να ηχεί μια μελωδική κιθάρα που παίζει διαφορετική μελωδία από την βασική, δημιουργώντας ένα είδος απάντησης στην μελωδία της ορχήστρας. Έτσι το αποτέλεσμα έγινε πιο ισορροπημένο και ευδιάκριτο. Αντίστοιχα σε άλλα κομμάτια, όπου κρίθηκε ότι αυτό ήταν το καλύτερο για το σύνολο, επικράτησαν κιθαριστικά, έναντι ορχηστρικών σημείων.

Septicflesh

Η μίξη και η παραγωγή από τον Jens Bogren είναι μάλλον η καλύτερη που είχατε ποτέ, ογκώδης αλλά και ισορροπημένη. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;

Θέλαμε έναν πιο φυσικό και οργανικό ήχο και ο Bogren εξειδικεύεται σε αυτό. Ο χρονικός ορίζοντας που θέλαμε για τις ηχογραφήσεις ήταν συμβατός με το πρόγραμμά του, ενώ τον ενδιέφερε και αυτόν να συνεργαστούμε και γενικότερα η πρόκληση να μιξάρει μέταλ με συμφωνική μουσική. Γενικά η συνεργασία μας ήταν άψογη, ενώ το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.

Σε αρκετά κομμάτια υπάρχουν και καθαρά φωνητικά, κάτι που σίγουρα θα ικανοποιήσει πολλούς (όπως και εμένα). Η απόφαση για τα φωνητικά και τις μελωδίες έρχεται αργότερα όταν ήδη έχει ολοκληρωθεί η σύνθεση των κομματιών, ή είναι κάτι που γίνεται παράλληλα;

Ανάλογα την περίπτωση. Πχ τα φωνητικά του "Our church, below the sea" προέκυψαν καθώς έβγαζα το riff του κομματιού γιατί μου ήρθε παράλληλα η συγκεκριμένη φωνητική μελωδία στο μυαλό, ενώ για το “Dark Art” αρχικά σκεπτόμουν το συγκεκριμένο μέρος να είναι μόνο κιθαριστικό. Ο Σπύρος είναι αυτός που πρότεινε να δοκιμάσω να βρω φωνητικά, κατά προτίμηση μελωδικά, καθώς ένιωθε ότι το απαιτούσε το συγκεκριμένο μέρος. Οπότε σε αυτήν την περίπτωση τα μελωδικά φωνητικά προέκυψαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.

Αν βάλεις κάτω όλες τις κυκλοφορίες μας, έχουμε γράψει μέχρι σήμερα πάνω από 100 τραγούδια, είναι μοιραίο να προκύπτουν κάποιες ιδέες που να ηχούν οικίες στον ακροατή

Στο "Codex Omega" σε κάποια κομμάτια ένιωσα την ατμόσφαιρα κοντά σε παλιότερες δουλειές σας, με χαμηλωμένες ταχύτητες και περισσότερη μελωδία. Κοιτάτε ποτέ το παρελθόν σας ως πηγή έμπνευσης η επαναπροσανατολισμού του ήχου της μπάντας;

Γενικά όταν συνθέτουμε δεν έχουμε κάποιο συγκεκριμένο άλμπουμ ή κομμάτι ως πρότυπο στο μυαλό μας. Ότι προκύπτει, προκύπτει πηγαία. Καθώς αν βάλεις κάτω όλες τις κυκλοφορίες μας, έχουμε γράψει μέχρι σήμερα πάνω από 100 τραγούδια, είναι μοιραίο να προκύπτουν κάποιες ιδέες που να ηχούν οικίες στον ακροατή. Επίσης, το γενικό ύφος του κάθε δίσκου μας είναι και θέμα ποιες συνθέσεις θα προκριθούν τελικά από όλους μας. Πάντα γράφονται πολλαπλάσια κομμάτια από αυτά που επικρατούν στο τέλος, κάποια πιο μελωδικά, άλλα πιο σκληρά.

Έντονη είναι επίσης και η χρήση ακουστικής και δη δωδεκάχορδης κιθάρας, κάτι που με εξέπληξε ευχάριστα, βγάζει ένα μεσαιωνικό θα έλεγα χαρακτήρα και συμπληρώνει με ιδιαίτερο τρόπο τον ήχο. Αλήθεια, πώς αποφάσισες να χρησιμοποιήσεις αυτό το όργανο; Γράφεις με βάση την ακουστική, ή κυρίως ξεκινώντας από riff στην ηλεκτρική κιθάρα;

Η χρήση της δωδεκάχορδης κιθάρας όντως προσδίδει ένα έντονο μεσαιωνικό στοιχείο και ήταν κάτι που ήθελα να κάνω από παλιότερα, απλά δεν είχε προκύψει. Αυτή την φορά ήμουν αποφασισμένος από την αρχή, να στήσω ένα τραγούδι με κατάλληλα σημεία και έτσι προέκυψε το "Trinity". Παράλληλα καθώς μας άρεσε ιδιαίτερα το αποτέλεσμα, η δωδεκάχορδη μπήκε και σε άλλα κομμάτια όπου ταίριαζε. Όσον αφορά τον τρόπο που συνθέτω γενικά, συνήθως ξεκινάω με ηλεκτρική κιθάρα μιας και βολεύει για την εξεύρεση riff, αν και υπάρχουν φορές που μου έρχονται εξαρχής πολυφωνικές ιδέες όποτε σε αυτές τις περιπτώσεις βολεύει καλύτερα να τις καταγράφω παίζοντας keyboard και σε δεύτερη φάση τις μετατρέπω σε κιθάρες κλπ.

Έχει έρθει η ώρα να αναλάβει η ανθρωπότητα της ευθύνες για τις πράξεις της, χωρίς θεϊκά ή δαιμονικά άλλοθι

Στιχουργικά, φαίνεται το άλμπουμ να αντλεί έμπνευση τόσο από τη θρησκεία, τόσο σε φιλοσοφικό επίπεδο όσο και σε πραγματικό, με γεγονότα που έχουν συμβεί στο όνομα κάποιας θρησκείας. Θεωρείς πως αυτή η θεματολογία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τους Septicflesh; Ποιες είναι οι βασικές πηγές έμπνευσής σου;

Υπάρχουν πολλές πηγές έμπνευσης, από το παρελθόν με όχημα την ιστορία και την μυθολογία, το παρόν και τα διάφορα γεγονότα συμβαίνουν και γενικότερες τις καταστάσεις που επικρατούν στην ανθρωπότητα, αλλά και το μέλλον με όχημα την φαντασία. Γενικά γράφω για πράγματα που μου προκαλούν είτε θετικά είτε αρνητικά συναισθήματα, αλλά σε κάθε περίπτωση έντονα. Επίσης, μου αρέσει να βλέπω την πραγματικότητα ως σύνολο και η πραγματικότητα περιλαμβάνει τόσο πράγματα οικία και ορατά, όσο και μυστηριώδη και αόρατα. Οι θρησκείες είναι πρωτόγονες απόπειρες απάντησης θεμάτων όπως η κοσμική δημιουργία, ο θάνατος κλπ, ενώ παράλληλα προωθούν συγκεκριμένα μοντέλα συμπεριφοράς και εγκαθιστούν μια ιεραρχία από άτομα που «εκφράζουν την θέληση» του θεϊκού στοιχείου. Το γεγονός είναι ότι περισσότερα λέγονται παρά τηρούνται στην πράξη. Δισεκατομμύρια ανθρώπων στον κόσμο, ακολουθούν κάποια θρησκεία που ισχυρίζεται ότι επιδιώκει την ειρήνη, την αγάπη, την αλήθεια κλπ. Θα έπρεπε λοιπόν γύρω μας να επικρατούν αυτά τα πράγματα και όλα να πηγαίνουν καλά. Όμως συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Η αποκάλυψη που δίνεται μέσα από την τρίτη και τελευταία διαθήκη που αναφέρει το νέο άλμπουμ μας, είναι ότι το ανθρώπινο μυαλό βρίσκεται πίσω από την συγγραφή οποιασδήποτε βίβλου και έτσι οι θεοί και οι δαίμονες είναι καθ’ ομοίωση του ανθρώπου και όχι το αντίστροφο. Νομίζω ότι έχει έρθει η ώρα να αναλάβει η ανθρωπότητα της ευθύνες για τις πράξεις της, χωρίς θεϊκά ή δαιμονικά άλλοθι. Κατά την γνώμη μου δύο δρόμοι υπάρχουν μπροστά μας, πνευματική εξέλιξη ή παρακμή. Και δυστυχώς η παρακμή συνοδεύεται από καταστροφή και ενδεχομένως εξάλειψη του είδους.

Δύο δρόμοι υπάρχουν μπροστά μας: πνευματική εξέλιξη ή παρακμή

Septicflesh

Πριν μερικά χρόνια κυκλοφόρησαν κάποιες επανεκδόσεις των παλαιότερων άλμπουμ σας, με καινούριο artwork από τον Seth, και κάποιo bonus υλικό. Ποιο ήταν το κίνητρό σας για μια τέτοια κίνηση;

Η πρώτη μας περίοδος ήταν παραμελημένη καθώς τα δικαιώματα ανήκαν στην Holy recs η οποία εδώ και χρόνια έχει υποτονική παρουσία. Η Season Of Mist αποφάσισε και απέκτησε τα σχετικά δικαιώματα και πλέον το σύνολο της δισκογραφίας μας είναι διαθέσιμο για όποιον επιθυμεί να την αποκτήσει. Η επανακυκλοφορίες ήταν μια ευκαιρία ώστε οι νεότεροι οπαδοί μας να έρθουν σε επαφή με το παρελθόν μας. Χαίρομαι γιατί ήταν κρίμα να εστιάζει αναγκαστικά ο κόσμος μόνο στην δεύτερη περίοδό μας.

Οι αρχικές κυκλοφορίες αν και με φτωχό ήχο, έχουν ιδιαίτερη συναισθηματική αξία

Η αλήθεια είναι πως ο ήχος ιδιαίτερα των πρώτων άλμπουμ ακούγεται πλέον παλαιολιθικός, ωστόσο μεταφέρει το χαρακτήρα της εποχής τους κι έχει κάτι το ρομαντικό. Σκεφτήκατε ποτέ να επανηχογραφήσετε κάποια παλιότερη δουλειά σας, έχοντας πλέον όλη τη γνώση και την εμπειρία αυτών των χρόνων;

Δεν το έχουμε σκεφτεί. Θα ήταν κάτι ενδιαφέρον καθώς θα μπορούσαμε πχ θέματα που παίζαμε τότε σε keyboards να τα ηχογραφήσουμε με ορχήστρα, ενώ σίγουρα ο ηχητικά η παραγωγή θα ήταν σαφώς πολύ ανώτερη. Βέβαια  η μαγεία της στιγμής που έχει καταγραφεί στις αρχικές ηχογραφήσεις, είναι κάτι που δεν θα  αναπαραχθεί ξανά και επομένως σε κάθε περίπτωση οι αρχικές κυκλοφορίες αν και με φτωχό ήχο, έχουν ιδιαίτερη συναισθηματική αξία.

Όποιος επικεντρώνεται μόνο στο ηχητικό γεγονός της χρήσης ορχήστρας και δεν παρατηρεί το συνθετικό σύνολο, την ουσία των κομματιών, κοιτάζει το δέντρο ενώ χάνει το δάσος

Θεωρείς πως υπάρχει κίνδυνος να εγκλωβιστεί η μπάντα στον ήχο που έχει δημιουργήσει; Μετά το "Revolution DNA" άρχισε μια στροφή και μια εξέλιξη, ενώ από το "Communion" και μετά πολλοί λένε πως ηχητικά υπάρχει μια στασιμότητα, παρά την αναμφίβολη ποιότητα των άλμπουμ που ακολούθησαν. Θα ήθελα τη δική σου οπτική σε αυτό.

Μόνο στασιμότητα δεν υπάρχει μετά το "Communion". Έχουμε πειραματιστεί πάρα πολύ και έχουμε δοκιμάσει αρκετά διαφορετικά πράγματα σε κάθε άλμπουμ. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι δουλεύουμε ιδιαίτερα σκληρά επί πολλούς μήνες πριν αποφασίσουμε να μπούμε στο στούντιο, ενώ ποτέ δεν βιαζόμαστε να κυκλοφορήσουμε κάτι. Απλά υπάρχει ένα νέο κυρίαρχο στοιχείο που ξεχωρίζει το πριν και το μετά στον ήχο μας, η χρήση αληθινής ορχήστρας. Ο φυσικός ορχηστρικός ήχος έχει στιγματίσει με την καλή έννοια την μετά "Communion" περίοδο. Ξέρω όμως τι εννοείς. Μερικοί με το που θα ακούσουν να μπαίνουν τα πνευστά και τα έγχορδα σε ένα νέο κομμάτι, θα βιαστούν να πουν κατευθείαν «πάλι τα ίδια» και ας υπάρχουν αντισυμβατικές και προοδευτικές συνθετικές γραμμές. Πιστεύω ότι όποιος επικεντρώνεται μόνο στο ηχητικό γεγονός της χρήσης ορχήστρας και δεν παρατηρεί το συνθετικό σύνολο, την ουσία των κομματιών, κοιτάζει το δέντρο ενώ χάνει το δάσος. Σαν Septicflesh είμαστε από την φύση μας ανήσυχα πνεύματα και δεν μας αρέσει η στασιμότητα. Έχουμε  να δώσουμε και άλλα πράγματα στο κοινό μας στο μέλλον.

Καθώς η μουσική μας είναι θεατρική, ταιριάζει και η εμφάνιση μας να έχει μια θεατρική, εξωπραγματική υπόσταση

Στο εικαστικό κομμάτι, πέραν του artwork που επιμελείται ο Seth, βλέπουμε ότι και οι στολές έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της μπάντας τα τελευταία χρόνια. Θεωρείς πως συμπληρώνει με κάποιον τρόπο την καλλιτεχνική υπόσταση των Septicflesh; Έχεις σκεφτεί ποτέ πως υπάρχει κίνδυνος αυτό να θεωρηθεί γραφικό από το κοινό;

Σίγουρα κάποιοι θα μας σχολιάζουν αρνητικά για την εμφάνισή μας, ενώ σε άλλους θα αρέσει. Πιο ασφαλές θα ήταν να ήμαστε όπως οι περισσότεροι. Δεν είναι ανάγκη όμως να αρέσουμε σε όλους, τόσο μουσικά όσο και εμφανισιακά. Προσωπικά πιστεύω ότι καθώς η μουσική μας είναι θεατρική, ταιριάζει και η εμφάνιση μας να έχει μια θεατρική, εξωπραγματική υπόσταση. Τις στολές μας τις φτιάχνει ο Προκόπης Βλασερός ο οποίος εξειδικεύεται στα special effects και γενικότερα έχει μεγάλο ταλέντο στο να κατασκευάζει ότι μπορείς να φανταστείς με έμφαση στο Sci-Fi και το splatter. Ο καθένας μας επιλέγει κάποια βασικά στοιχεία που θέλει να υπάρχουν στο κοστούμι του και έτσι κάθε στολή έχει διαφορετικό χαρακτήρα. Ο Σπύρος ως πιο έμπειρος εικαστικά, επιβλέπει και καθοδηγεί τον Προκόπη ώστε να βγει το αποτέλεσμα που θέλουμε.

Πόσο επηρεάζουν οι στίχοι και οι θεματολογίες σου τα artwork του Seth; Συζητάτε από κοινού το τι θέλετε να πετύχετε, ή είναι εξ ολοκλήρου δουλειά του ίδιου;

Υπάρχει μεγάλη αλληλεπίδραση με τoν Σπύρο. Ανταλλάσουμε απόψεις και προτάσεις τόσο για τους στοίχους με έμφαση και στην τοποθέτηση των φωνητικών,  όσο και για το artwork ώστε να υπάρχει σύνδεση εικόνας και νοήματος . Βέβαια, όπως εγώ είμαι ο αρμόδιος να γράψει τους στίχους, ο Σπύρος είναι ο κατεξοχήν αρμόδιος να δημιουργήσει το artwork.

Τα live show τα ορχηστρικά προηχογραφημένα μέρη οπισθοχωρούν στο παρασκήνιο και βγαίνει πιο μπροστά το extreme metal στοιχείο

Σας προβληματίζει το γεγονός ότι αναγκαστικά στις συναυλίες της μπάντας πολλά μέρη είναι προηχογραφημένα; Νιώθετε πως αλλοιώνεται λίγο η έννοια του live με τη χρήση προηχογραφημένων μερών;

Σίγουρα θα προτιμούσαμε να ήταν παρόντες όλοι οι μουσικοί ζωντανά στα live. Αυτό όμως είναι από οικονομική άποψη ανέφικτο. Γενικά όμως επί της ουσίας αυτό που κάνει ξεχωριστό ένα live show είναι η αλληλεπίδραση των μελών του συγκροτήματος που παίζει, με το κοινό το οποίο είναι μέρος και αυτό της εμπειρίας. Επίσης το μουσικό και ηχητικό αποτέλεσμα δεν αναπαράγεται ακριβώς το ίδιο. Κάθε live είναι διαφορετικό. Όσον αφορά τους Septicflesh, στα live show τα ορχηστρικά προηχογραφημένα μέρη οπισθοχωρούν στο παρασκήνιο και βγαίνει πιο μπροστά το extreme metal στοιχείο το οποίο αναπαράγεται ζωντανά. Έτσι υπάρχει πάντα ένταση και αδρεναλίνη.

Έχουμε δεί αρκετές μπάντες τελευταία να κάνουν live με ορχήστρα, για παράδειγμα στη Βουλγαρία (Paradise Lost, Katatonia). Υπάρχει πιθανότητα να δούμε κάτι τέτοιο κι από εσάς;

Όπως είπα καταρχήν είναι θέμα οικονομικό. Εμείς σίγουρα θέλουμε να συμβεί κάποια στιγμή.

Μένοντας στο συναυλιακό κομμάτι, τα τελευταία χρόνια τα setlist σας είναι κατά κύριο λόγο βασισμένα στην μετά-Communion εποχή. Αυτό γίνεται λόγω δημοφιλίας των κομματιών; Πολλοί οπαδοί λένε πως έχετε ρίξει μαύρη πέτρα στο παρελθόν σας με αυτή την απόφαση...

Έχουν υπάρξει και περιπτώσεις που παίξαμε κομμάτια από το παρελθόν μας και από κάτω το κοινό κοίταζε με απορία. Γενικά είναι δύσκολο να φτιάξεις ένα setlist που να ικανοποιήσει τους πάντες όταν έχεις κυκλοφορήσει τόσα άλμπουμ και έχεις οπαδούς που έχουν ξεκινήσει από διαφορετική αφετηρία, καθώς έχουμε κλείσει δύο δεκαετίες ύπαρξης και αν πάνε όλα καλά σε μερικά χρόνια θα κλείσουμε και τρίτη. Επίσης, όταν κυκλοφορούμε ένα καινούργιο άλμπουμ, όπως τώρα το "Codex Omega", είναι λογικό τα νέα κομμάτια να παίρνουν τη μερίδα του λέοντος στο setlist. Παράλληλα υπάρχουν κάποια ιδιαίτερα δημοφιλή και συνάμα συναυλιακά κομμάτια από την δεύτερη περίοδο μας όπως Anubis, Pyramid God, Persepolis, Communion, The Vampire from Nazareth που είναι must για το setlist και αν παίζαμε κάτι άλλο στη θέση τους, πάλι θα υπήρχαν παράπονα.

Παρακολουθείς την ελληνική metal σκηνή γενικότερα; Υπάρχουν κάποιες μπάντες που να έχεις ξεχωρίσει;

Υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες μπάντες όπως για παράδειγμα Dead Congregation, Hail Spirit Noir, W.E.B., Scar of the Sun, Diviner, Katavasia.

Τα πράγματα τώρα για κάποιον που θέλει να παρουσιάσει την μουσική του σε ένα παγκόσμιο κοινό , είναι απείρως πιο εύκολα

Πόσο θεωρείς ότι έχει αλλάξει το διαδίκτυο την προώθηση και την διάδοση της μουσικής μιας μπάντας; Έχοντας ζήσει εποχές tape trading, πόσο διαφορετική σου φαίνεται πλέον η μουσική πραγματικότητα;

Πολύ διαφορετική. Τα πράγματα τώρα για κάποιον που θέλει να παρουσιάσει την μουσική του σε ένα παγκόσμιο κοινό , είναι απείρως πιο εύκολα. Θετικό είναι και το γεγονός ότι οι ακροατές προωθούν και αυτοί τα ακούσματά που τους εντυπωσιάζουν και τα διάφορα νέα των συγκροτημάτων. Απλά επειδή καθημερινά προωθούνται πάρα πολλά διαφορετικά πράγματα με έμφαση στα πιο γνωστά συγκροτήματα, είναι και πιο εύκολο αυτό που κάνει ένα λιγότερο γνωστό ή ακόμα άγνωστο συγκρότημα να περάσει στα ψιλά γράμματα και να μην λάβει την προσοχή που ενδεχομένως του αξίζει.

Ποια είναι η γνώμη σου για το crowdfunding; Μιλώντας για παράδειγμα για μια συναυλία με συνοδεία συμφωνικής, θα ήταν κάτι που θα σκεφτόσασταν να κάνετε, για να καλύψετε τα έξοδα και να πραγματοποιήσετε ένα τέτοιο εγχείρημα;

Δεν το έχουμε ψάξει σαν ιδέα. Σίγουρα είναι ένας άμεσος τρόπος εξεύρεσης απαραίτητων πόρων για την υλοποίηση ενός οικονομικά απαιτητικού project, αποφεύγοντας μεσάζοντες.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τους Septicflesh με την κυκλοφορία του "Codex Omega"; Υπάρχει περίπτωση να σε δούμε στη σκηνή με την μπάντα σύντομα;

Έχει προγραμματιστεί μια εκτεταμένη tour σε χώρες της Λατινικής Αμερικής μαζί με τους Fleshgod Apocalypse για Οκτώβριο - Νοέμβριο. Προς το παρόν δεν έχει προγραμματιστεί κάτι συγκεκριμένο για Ελλάδα, αλλά εννοείται ότι θα γίνουν και εδώ live shows, ενώ θα δώσω και εγώ το παρόν σε κάποιες εμφανίσεις, όπως έγινε και στην προηγούμενη περιοδεία.

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Codex Omega" από τον Νίκο Καταπίδη.

  • SHARE
  • TWEET