Titan To Tachyons: «Όλη η μουσική είναι συνδεδεμένη»

Συζητώντας με τους νέους jazz metal τιτάνες για το πόσο η καλή προοδευτική μουσική δεν είναι καθόλου χαμένη υπόθεση

 Με τη φόρα της πάντα ξεχωριστής underground σκηνής της Νέας Υόρκης, οι Titan To Tachyons μας συστήθηκαν προ διετίας με το εξαιρετικό "Cactides". Με νωπές ακόμα τις αναμνήσεις του ντεμπούτου τους, ο διάδοχος του με τίτλο "Vonals" έρχεται να προεκτείνει την ιδιαίτερη τους μουσική πρόταση και, πιθανόν, να τους εδραιώσει ακόμα περισσότερο στη συνείδηση ενός ανήσυχου μα πάντα πεινασμένου κοινού που εξακολουθεί, κόντρα σε θεούς και δαίμονες, να αναζητάει τη μεταλλική πρωτοπορία.

Αν και πρόκειται καταρχήν για το σχήμα της κιθαρίστριας Sally Gates, είδαμε με μεγάλη μας χαρά τις ερωτήσεις μας να απαντώνται από όλη την μπάντα. Και μην νομίσεις ότι εδώ έχουμε με τίποτα πρωτοεμφανιζόμενους: ο John Zorn, οι Mr Bungle και οι Imperial Triumphant αποτελούν μέρος αυτής της κουβέντας. Μια κουβέντα που δεν περιστρέφεται γύρω από ζητήματα αφηρημένα αλλά περιέχει τόνους και τόνους μουσικής άποψης και ιστορίας.

Titan To Tachyons

Σας καλωσορίζουμε με μεγάλη χαρά στο Rocking.gr και συγχαρητήρια για το νέο σας άλμπουμ. Με ποιους τρόπους θεωρείτε ότι το "Vonals" επεκτείνει το μουσικό σύμπαν της μπάντας και ποια είναι η υποδοχή ως τώρα;

Sally: Ευχαριστούμε πολύ! Το "Vonals" επεκτείνει το ύφος αλλά και τη χημεία της μπάντας, αφού είχαμε την ευκαιρία να αναπτύξουμε μαζί τις συνθέσεις και να εξερευνήσουμε νέα μονοπάτια μέσω από τις ατομικές μας «φωνές» και από την ενορχήστρωση με δύο μπάσα. Θεματικά, το άλμπουμ είναι εμπνευσμένο από εσωτερικά ταξίδια και από τη φύση της συνειδητότητας, εκεί που το "Cactides" ήταν περισσότερο επηρεασμένο από την επιστημονική φαντασία και τα διαστρικά ταξίδια. Η υποδοχή ως τώρα είναι σπουδαία, ειδικά στις συναυλίες μας.

Το άλμπουμ γράφτηκε σε μία πολύ δύσκολη περίοδο μέσα στην περίοδο της πανδημίας και νομίζω πως αυτή η σκοτεινή οπτική αποτυπώνεται και στη μουσική

Κατά τη γνώμη μας, το "Vonals" είναι πιθανόν λιγότερο μελωδικό από τον προκάτοχο του και λίγο περισσότερο δυσαρμονικό κι εξερευνητικό. Θα συμφωνούσατε;

Sally: Είναι σίγουρα περισσότερο εξερευνητικό. Το προσέγγισα από μία μινιμαλιστική γωνία, να κάνουμε περισσότερα πράγματα με λιγότερα μέσα. Επί της ουσίας, πήραμε μερικές ιδέες και τις εξερευνήσαμε μέχρι να προκύψουν κάποιες παραλλαγές, αντιθέσεις και αυτοσχεδιαστικά μέρη. Γράφτηκε σε μία πολύ δύσκολη περίοδο μέσα στην περίοδο της πανδημίας και νομίζω πως αυτή η σκοτεινή οπτική αποτυπώνεται και στη μουσική. Από την αρχή ως το τέλος, αποτέλεσε ένα πολύ διαφορετικό ταξίδι από εκείνο του "Cactides", το οποίο είχε γραφτεί σε μια περίοδο τεσσάρων χρόνων που περιελάμβανε τη μετακόμιση μου από το Miami στη Νέα Υόρκη.

Είναι ο Trevor Dunn πλέον μόνιμο μέλος της μπάντας; Με ποιο τρόπο επηρέασε η απόδοση του τον ήχο και το στυλ σας;

Sally: Είναι μέλος αυτήν τη στιγμή και θα θέλαμε όλοι να δουλέψουμε και στο επόμενο άλμπουμ, απλώς πρέπει να δούμε που θα μας πάει η μουσική και το μέλλον. Το να γνωρίζεις ότι θα παίξει οτιδήποτε κι αν του ζητήσεις πραγματικά διευρύνει τα πράγματα και μας προκαλεί να γίνουμε καλύτεροι. Στ’ αλήθεια εκτιμώ πολύ τη συμβολή του, ειδικά στο να δημιουργεί ενορχηστρώσεις και αντιστίξεις. Η παρουσία του μας βοήθησε να κινούμαστε ανάμεσα σε μελωδικούς και ρυθμικούς ρόλους και συνέβαλλε πραγματικά στον σχηματισμό του ήχου του άλμπουμ.

Matt: Αυτό που είναι σπουδαίο με τον Trevor είναι ότι δεν φοβάται τις περίπλοκες ιδέες, γι αυτό και σπανίως θα πάρει τον εύκολο δρόμο όταν συνθέτει. Συχνά θα φτιάξει μια πιο ιντριγκαδόρικη και σύνθετη εκδοχή, ακόμα κι αν τελικά δεν λειτουργήσει ή δεν χρησιμοποιηθεί. Αυτή η προσέγγιση μας εμπνέει όλους να προσπαθήσουμε να βρούμε την καλύτερη δυνατή ιδέα στη μουσική μας. Σχετικά με τις ενορχηστρώσεις, έχει μεγάλη αντίληψη της «μηχανικής» των ενορχηστρώσεων και της ροής των τραγουδιών, είναι συνεπώς πάντα σημαντικό να ακούμε την οπτική του στο πως εξελίσσεται μια σύνθεση.

Titan To Tachyons

Είναι ιδιαίτερα απαιτητικό το να συνδυάζεις μέρη και συχνότητες ανάμεσα σε μια κιθάρα και δυο μπάσα;

Trevor: Οπωσδήποτε είναι, γι αυτό και περνάμε πολύ χρόνο να βρούμε τον συσχετισμό ανάμεσα στα έγχορδα. Ο Matt προσεγγίζει το εξάχορδο μπάσο από την οπτική ενός κιθαρίστα, γι αυτό μπορεί να κινείται ανάμεσα στους δύο ρόλους. Αυτό με ώθησε να κάνω κι εγώ το ίδιο. Υπάρχουν στιγμές στο άλμπουμ που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις ποιος παίζει τι. Κι αν παίζουμε κι οι δύο τον ρόλο του μπασίστα, φροντίζουμε να διαχωρίζουμε τα μέρη μας με τρόπο διακριτό. Η ενορχήστρωση των παραμορφώσεων μας και των εφφέ μας ήταν επίσης κάτι που και οι τρεις δώσαμε μεγάλη προσοχή.

Μου αρέσει το αυτοσχεδιαστικό στοιχείο διότι κρατάει τα πράγματα ρευστά, κάνει κάθε show διαφορετικό και δένει τους μουσικούς

Όταν συνθέτετε τη μουσική σας, το κάνετε περισσότερο με προετοιμασμένο ή με αυτοσχεδιαστικό τρόπο;

Sally: Μια μίξη και των δύο. Η πλειοψηφία της μουσικής είναι δομημένη εξαρχής, όμως όλα τα κομμάτια έχουν μέρη για αυτοσχεδιασμό ή για τυχαίες, αφηρημένες ιδέες. Συνθέτω αυτοσχεδιάζοντας και στη συνέχεια αναπτύσσω τις ιδέες σε «οριστικά» μέρη και δομές. Κάποια στιγμή, παρουσιάζω το νέο υλικό στους υπόλοιπους και ψάχνουμε να βρούμε πως θα μοιραστούν οι ρόλοι. Τζαμάραμε αρκετά στο studio κι έτσι αναπτύχθηκαν πολλές ιδέες. Υπάρχουν μέρη που είναι εξολοκλήρου αυτοσχεδιαστικά, με κάποιες όμως οδηγίες: για παράδειγμα, η αποσύνθεση ενός θέματος μπορεί να κάνει την μπάντα σαν να ακούγεται ότι χάνει χαοτικά τον έλεγχο. Μου αρέσει το αυτοσχεδιαστικό στοιχείο διότι κρατάει τα πράγματα ρευστά, κάνει κάθε show διαφορετικό και δένει τους μουσικούς. Δεν βουλιάζεις σε πανομοιότυπες εκτελέσεις που βασίζεται στη μυϊκή μνήμη, ακούς και ανταποκρίνεσαι τους υπόλοιπους και μένεις στην ουσία της στιγμής.

Πώς αισθάνεστε που ανήκετε πια στο roster της θρυλικής Tzadik Records; Σας κάνει αυτό να αισθάνεστε σαν οι νεότεροι εκπρόσωποι μιας πολύ μακράς καλλιτεχνικής κληρονομιάς; Και ποια η γνώμη σας για τον ίδιο τον John Zorn;

Sally: Είναι τιμή μας να ανήκουμε στην Tzadik και σίγουρα νιώθουμε ότι είμαστε μέρος μιας ευρύτερης κληρονομιάς. Ο Trevor, ο Matt και ο Kenny δεν είναι καινούριοι στην Tzadik, για μένα όμως είναι η πρώτη μου κυκλοφορία μαζί της. Ο Zorn είναι ένας απίστευτα παραγωγικός καλλιτέχνης και με εμπνέει κάνοντας με να νιώθω ότι όλα είναι πιθανά στη μουσική. Ξέρει πώς να παίρνει το καλύτερο από τους μουσικούς με τους οποίους δουλεύει και ταυτόχρονα τους ωθεί να ωριμάζουν παικτικά.

Παρατηρούμε ένα κοινό στοιχείο και στα δύο σας εξώφυλλα, την κυματιστή αλυσίδα από μαύρους κύκλους. Έχει κάποια σημασία αυτή η λεπτομέρεια; Πως συνδέεται η αισθητική των εξωφύλλων με τη μουσική σας;

Sally: Τα εξώφυλλα αποτυπώνουν τον τρόπο που αντιλαμβάνομαι τη μουσική στο κεφάλι μου. Βασικά, είμαι πολύ επηρεασμένη από τις εικαστικές τέχνες και βγάζει νόημα για μένα να εκφράζομαι και με τους δύο τρόπους. Ζωγραφίζω όπως γράφω μουσική: ξεκινάω με μια γενική ιδέα ή σχέδιο και στη συνέχεια το έργο αναπτύσσεται με τη διαίσθηση σαν οδηγό.

Titan To Tachyons

Οι Titan To Tachyons αντλούν έμπνευση από ταινίες sci-fi, τρόμου και φαντασίας. Υπάρχουν συνθέσεις που έχουν εμπνευστεί απευθείας από συγκεκριμένα φιλμ; Επίσης, υπάρχει κάποια ταινία που θα θέλατε πολύ να έχετε γράψει το soundtrack της;

Sally: Αντλώ έμπνευση κυρίως από τον Σουρεαλισμό, την επιστημονική φαντασία και την κβαντική φυσική. Αυτά δεν περιορίζονται μόνο σε ταινίες. Άλλα μέσα όπως πίνακες ζωγραφικής και βιβλία είναι εξίσου σημαντικά. Έργα των Phillip K. Dick, Stanley Kubrick, David Lynch, Douglas Adams, Salvador Dali, Yayoi Kusama, Victor Vasarely και πολλών ακόμα. Σχετικά με τη Φυσική, συγγραφείς όπως οι Michael Talbot, Rick Strassman, Stephon Alexander και Jim Al-Khalili. Πέραν όμως όλων αυτών, υπάρχουν συνθέσεις απευθείας επηρεασμένες από τον David Lynch, τον Stanley Kubrick κι ακόμα από το "Red Dwarf". Σχετικά με τα soundtrack, θα λάτρευα να συνθέσω σε κάτι με σουρεαλιστικά ή ψυχεδελικά στοιχεία. Κάθε είδους soundtrack όμως είναι μια ιδιαίτερα απολαυστική πρόκληση αφού είναι μια διαφορετική διαδικασία από το να γράφεις ένα άλμπουμ. Συχνά καταλήγεις να ψάχνεσαι και να εμπνέεσαι από στυλ που δεν θα ασχολιόσουν σε φυσιολογικές συνθήκες.

Υπάρχει περίπτωση να επεκτείνετε τις ενορχηστρώσεις σας με νέα όργανα ή και με φωνητικά στο μέλλον;

Sally: Σίγουρα υπάρχει περίπτωση, δεν έχουμε περιορισμούς όταν γράφουμε. Αν η μουσική φωνάζει για επιπρόσθετη ενορχήστρωση, θα το κάνουμε. Παρόλα αυτά, μου αρέσει να μιμούμαι άλλα ηχοχρώματα με την κιθάρα μου, χρησιμοποιώντας την τεχνική και τα εφφέ μου. Οπότε προσπαθούμε πρώτα να δημιουργήσουμε αυτούς τους επιπρόσθετους ήχους πριν καλέσουμε κάποιον.

Τα τραγούδια σκοπεύουν να είναι αυτόνομα και γραμμικά αλλά, όπως συμβαίνει στους περισσότερους σύγχρονους συνθέτες, το πλάτος των επιρροών είναι άπειρο

Κατά τη γνώμη σας, τι είναι αυτό που κάνει το metal και την jazz να αναμιγνύονται τόσο καλά;

Trevor: Δεν είμαι σίγουρος ότι αναμιγνύονται τόσο καλά αλλά σίγουρα μπορούν να δανειστούν στοιχεία εκατέρωθεν. Η δική μας μπάντα δεν διαχωρίζει τα είδη. Τα τραγούδια σκοπεύουν να είναι αυτόνομα και γραμμικά αλλά, όπως συμβαίνει στους περισσότερους σύγχρονους συνθέτες, το πλάτος των επιρροών είναι άπειρο. Δεν «κόβουμε και ράβουμε», απλώς επενδύουμε στις δυναμικές.

Όλη η μουσική είναι συνδεδεμένη και τα genres είναι ένα ψέμα

Υπάρχει ένας διαρκώς αυξανόμενος αριθμός συγκροτημάτων που αναμιγνύουν metal και jazz με δυσαρμονικά και αυτοσχεδιαστικά στοιχεία. Πιστεύετε πως έχει αυξηθεί αντίστοιχα και το ενδιαφέρον του κοινού ή όλο αυτό παραμένει μια κυρίως "underground” υπόθεση;

Kenny: Το κοινό σπανίως έχει κάποια βαρύτητα στις μουσικές αποφάσεις που λαμβάνει ένας δημιουργός, εάν αυτός δεν συνθέτει συγκεκριμένα για να ικανοποιήσει κάποιο κοινό πέραν του να ευχαριστηθεί ο ίδιος, κάτι που μπορεί να συμβαίνει για οικονομικούς λόγους ή για τη φήμη. Είναι δεδομένο ότι πολλές μουσικές που γράφονται σήμερα, είτε είναι Hip Hop είτε metal ή οποιοδήποτε άλλο είδος εμπορικής μουσικής, διαχρονικά ασπάζονται αυτά που θεωρούν πως είναι jazz στοιχεία. Συμβαίνει όμως και το αντίθετο: Υπάρχει μια διαρκώς αυξανόμενη τάση στην jazz και την κλασική μουσική κατά την οποία οι μουσικοί γίνονται πιο heavy ή ασπάζονται τη rock και τη hip hop κουλτούρα, στην πραγματικότητα όμως τίποτα από όλα αυτά δεν είναι καινούριο. Κάτι συμβαίνει στα μουσικά είδη εδώ και δεκαετίες, κάποιος θα υποστήριζε ότι πάντα κάτι συμβαίνει από την πρώτη φορά που ο άνθρωπος παρήγαγε ήχο με πρόθεση. Απλώς ζούμε σε μια εποχή υπέρ-σύνδεσης στην οποία η απαξίωση της έννοιας του genre (καλοδεχούμενη απαξίωση) είναι ταυτόχρονα άχρηστη και άγευστη για τον ακροατή αλλά και χρησιμοποιείται ευρέως μέσα στη βιομηχανία, με σκοπό να παραμένουν κάποια πράγματα επίκαιρα. Χωρίς τις Big Bands των 40s ή τις πρώιμες καταγραφές των blues ή την έκρηξη της Bebop και του rock n’ roll στα 50s, δεν θα είχαμε Sabbath, Zeppelin, Cream, Stones, Beatles ή Yardbirds, και καταλαβαίνουμε όλοι πως αυτό θα επηρέαζε την ανάπτυξη του metal. Θα ανακάλυπταν οι μουσικοί κάποια στιγμή αυτούς τους ήχους και τους ρυθμούς; Ναι, δεν θα διέθεταν όμως την ίδια κουλτούρα και το ίδιο πνεύμα που χαρακτηρίζει το metal σήμερα. Όλη η μουσική είναι συνδεδεμένη και τα genres είναι ένα ψέμα, για να απαντήσω όμως στην ερώτηση, η Jazz ήταν πάντα μέρος της δημιουργίας του Metal αφού συνυπάρχουν στο μουσικό συνεχές. Με τις αλλαγές όμως στην κοινωνία και στον τρόπο που διαμοιράζεται η πληροφορία, περισσότεροι άνθρωποι ενσωματώνουν στη μουσική τους στοιχεία που θεωρούν πως προέρχονται έξω από αυτήν.

Αυτό που είναι νέο είναι ο τρόπος που η jazz ενσωματώνει κάποια πιο μοντέρνα και πρόσφατα στοιχεία από το extreme metal

Matt: Η ανάμιξη της jazz και του metal δεν είναι κάτι νέο, υπάρχει κοινό έδαφος εδώ και κάποιες δεκαετίες. Αυτό που είναι νέο είναι ο τρόπος που η jazz ενσωματώνει κάποια πιο μοντέρνα και πρόσφατα στοιχεία από το extreme metal. Νομίζω πως είναι δύσκολο να υπολογίσεις αν το κοινό έχει αυξηθεί ή όχι. Έχω λάβει πολλά ενθουσιώδη μηνύματα τα τελευταία χρόνια για jazz/metal δίσκους που έχω εμπλακεί αλλά δεν γνωρίζω αν αυτό σημαίνει ότι αυτοί οι άνθρωποι ακολουθούν γενικότερα αυτές τις τάσεις.

Όταν παίζετε live, ποια είναι η αντίδραση από το κοινό που σας ικανοποιεί περισσότερο;

Kenny: Όταν πηγαίνουν σπίτι με ένα χαμόγελο. Η μουσική είναι το μεγαλύτερο δώρο.

Matt: Μου αρέσει η αντίδραση που ξεκινάει από αδιαφορία και καταλήγει σε σωματική ικανοποίηση. Αποσκοπώ σε μια εκστατική κάθαρση με όλα τα γκρουπ που παίζω.

Titan To Tachyons

Σχέδια για περιοδεία; Θα σας δούμε στην Ευρώπη;

Sally: Ξεκινάμε μια σύντομη περιοδεία στην ανατολική ακτή, θέλουμε πάρα πολύ να έρθουμε στην Ευρώπη του χρόνου!

Ποια είναι τα όνειρα και οι μουσικές σας φιλοδοξίες για το μέλλον των Titan To Tachyons;

Sally: Θέλω να συνεχίσω να αναπτύσσομαι και να ωριμάζω μουσικά, εκφράζοντας τον εαυτό μου μέσα από την μπάντα με όσο μεγαλύτερη αυθεντικότητα γίνεται, και να συνεχίσουμε να γράφουμε υλικό σαν γκρουπ. Η συνεργασία μας σε αυτό το άλμπουμ ήταν θαυμάσια κι έμαθα πολλά πράγματα από τα μέλη της μπάντας. Θέλω επίσης να περιοδεύσω όσο περισσότερο γίνεται, το να ταξιδεύεις τον κόσμο παίζοντας μουσική είναι ένα μεγάλο δώρο.

Ευχαριστούμε για τον χρόνο σας και την υπέροχη μουσική!

Σας ευχαριστούμε πολύ!

Φωτογραφίες: Naeemah Z. Maddox 

  • SHARE
  • TWEET