Kamelot: «Θέλαμε να επαναφέρουμε τις ρομαντικές μελωδίες και τα μεγάλα ρεφρέν»

O τραγουδιστής των Kamelot, Tommy Karevik, μας μιλά για τη νέα δισκογραφική δουλειά της μπάντας που γλυκοκοιτάει το παρελθόν, το κομμάτι - sequel στο "Ghost Opera" αλλά και την πρόκληση ενός frontman που βρίσκεται σε δυο διαφορετικές μπάντες

Από τον Νίκο Καταπίδη, 21/03/2023 @ 22:25

Οι Kamelot είναι από αυτές τις μπάντες που στο μικρόκοσμο που έχουν δημιουργήσει, παραμένουν μια σταθερή αξία. Χωρίς μεγάλες εκπλήξεις, συνεχίζουν πιστά να υπηρετούν τον ήχο τους, και με το φετινό "The Awakening" επανέρχονται μετά από πολυετή δισκογραφική απουσία, επαναφέροντας ένα τμήμα της ταυτότητάς τους που με τα χρόνια είχε δείξει να χάνεται στη σκιά ενός πιο σκοτεινού καλλιτεχνικού οράματος. Ο frontman της μπάντας, Tommy Karevik μας μίλησε εφ’ όλης της ύλης, για τη νέα μουσική, πως επηρέασε η πανδημία τα σχέδια του συγκροτήματος, αλλά και την προσέγγιση που έχει σε κάθε διαφορετικό project, είτε πρόκειται για τους Kamelot, τους Seventh Wonder ή τις guest εμφανίσεις του.

Kamelot - Tommy Karevik

Καλωσήρθες στο Rocking.gr Tommy! Επιστρέφετε δισκογραφικά, πέντε χρόνια μετά το "The Shadow Theory". Ποιός ήταν ο στόχος σας με τη νέα σας δουλειά "The Awakening";

Σ’ευχαριστώ για το καλωσόρισμα αρχικά! Η αλήθεια είναι πως δε σκεφτόμαστε ποτέ το πως θα προχωρήσουμε σε σχέση με το προηγούμενο μας άλμπουμ. Είναι το φυσικό βήμα εξέλιξης. Βέβαια, με την πανδημία μας πήρε περισσότερο χρόνο, αφού δεν θέλαμε να κυκλοφορήσουμε κάτι για το οποίο δε θα μπορούσαμε να περιοδεύσουμε, δε θα είχε και νόημα κάτι τέτοιο. Πήραμε περισσότερο χρόνο γι αυτό το δίσκο το οποίο μας ωφέλησε νομίζω. Τώρα όσον αφορά στο στόχο, θέλαμε να επαναφέρουμε τις πιο κλασικές, ρομαντικές μελωδίες και τα μεγάλα ρεφρέν. Είναι κάτι που και στις ζωντανές εμφανίσεις έχει θετικές αντιδράσεις. Πλέον ξέρουμε τι δουλεύει και στα live και θέλαμε να έχουμε το ίδιο συναίσθημα. Τελικά κάθε κομμάτι κατέληξε να είναι φτιαγμένο για live.

Θέλαμε να επαναφέρουμε τις ρομαντικές μελωδίες και τα μεγάλα ρεφρέν

Αυτό που λες συμβαδίζει και με τις εντυπώσεις που μου άφησε το άλμπουμ. Μετά από αρκετό καιρό ένιωσα να μην υπάρχει τόσο έντονη προσήλωση στο πιο σκοτεινό ύφος, ενώ μου ήρθαν στο μυαλό στιγμές από παλιότερα άλμπουμ, όπως το "Epica". Ήταν λοιπόν συνειδητή επιλογή αυτή η κατεύθυνση;

Ναι, βλέπουμε και στα live τι λειτουργεί και τι αρέσει στον κόσμο, κάτι που μας κάνει κι εμάς να περνάμε καλά. Οπότε θέλαμε να το επαναφέρουμε, αλλά ταυτόχρονα να το ντύσουμε με τα ρούχα του 2023, να ξεφύγουμε λίγο από το γοτθικό ύφος, να έχουμε μια πιο ογκώδη παραγωγή που να παντρεύει τη μοντέρνα αισθητική με τον κλασικό μας ήχο.

Ανέφερες πως ο δίσκος καθυστέρησε να κυκλοφορήσει λόγω της πανδημίας. Ήταν κάτι που είχε ολοκληρωθεί και απλά περιμένατε την κατάλληλη στιγμή να το βγάλετε, ή τελικά ο χρόνος αυτός έφερε κι αλλαγές στο αποτέλεσμα; Τι αντίκτυπο είχε όλη η κατάσταση στη λειτουργία της μπάντας;

Επειδή κλείναμε τον κύκλο της περιοδείας για το "The Shadow Theory", ξέραμε ήδη ότι δεν είχαμε κάποιο άλλο πλάνο για να συνεχίσουμε. Σε αυτό το κομμάτι δε μας επηρέασε ιδιαίτερα η πανδημία, τουλάχιστον όχι μέχρι πέρσι. Είχαμε μπει στη διαδικασία δημιουργίας του νέου δίσκου. Για να απαντήσω στην ερώτησή σου, δεν είχαμε τίποτα ολοκληρωμένο μέχρι και την τελευταία μέρα που έπρεπε να τελειώσουμε. Τα τραγούδια είχαν γραφτεί από νωρίς, αλλά η πολυτέλεια του χρόνου μας επέτρεψε να κάνουμε αλλαγές μέχρι να είμαστε πλήρως ικανοποιημένοι. Αυτή την πολυτέλεια δεν την έχουν πολλές μπάντες, συνήθως υπάρχουν σφιχτά χρονοδιαγράμματα.

Υπάρχουν κομμάτια όπως το "One More Flag In The Ground" που φαινομενικά είναι τα απλούστερα, τουλάχιστον ως προς τη δομή. Αυτά είναι που παίρνουν και τον περισσότερο χρόνο, επειδή η απλότητα δεν είναι πάντα το πιο εύκολο να πετύχεις. Νομίζω πως είναι ευκολότερο να γράψεις ένα progressive κομμάτι που μπορείς να το πας σε πολλές κατευθύνσεις. Δεν χρειάζεται να προσπαθήσεις να το απογυμνώσεις και να φτάσεις στην ουσία. Οπότε υπήρχαν διάφορες προκλήσεις, σίγουρα όμως βοήθησε ο χρόνος, αφού μπορούσαμε να επιστρέψουμε σε πράγματα που θέλαμε να αλλάξουμε, κάποιες λεπτομέρειες ή να επανηχογραφήσουμε κάποια μέρη. Από την άλλη, το να υπάρχει ένα deadline είναι σημαντικό, διαφορετικά όλες οι επιλογές που ανοίγονται μπορεί να μη βοηθάνε στη λήψη αποφάσεων.

Kamelot

Σε μια αναπάντεχη κίνηση, βγάλατε επίσης και το "Οpus Of The Night (Ghost Requiem)", ένα sequel ουσιαστικά στο "Ghost Opera". Δε σου κρύβω ότι ξαφνιάστηκα ακούγοντας τις μελωδίες, έξυπνα τοποθετημένες σε ένα νέο κομμάτι. Θα ήθελα να μοιραστείς μαζί μας το σκεπτικό πίσω από αυτή την κίνηση, αλλά και την προσωπική σου εμπειρία να ερμηνέυεις τη συνέχεια ενός κομματιού στο οποίο τραγουδούσε ο προκάτοχός σου.

Από την πρώτη στιγμή που ήρθα στους Kamelot, η προσέγγισή μου ήταν να είμαι ταπεινός, να σεβαστώ αλλά και να τιμήσω την ιστορία της μπάντας. Ταυτόχρονα, να φέρω κάτι φρέσκο από την πλευρά μου. Οπότε για τους παλιούς φίλους της μπάντας, ήθελα να είναι ξεκάθαρο πως σέβομαι το παρελθόν αλλά θα φέρω και το δικό μου στοιχείο. Νομίζω κάτι αντίστοιχο ήταν και αυτό το κομμάτι, πάντα αγαπούσα πολύ το "Ghost Opera" και όταν άρχισα να γράφω τη μουσική για το "Opus" ήθελα να κάνω το sequel, να επανέλθουμε σε αυτή τη σκοτεινή μουσική αλλά με μια λύτρωση στην τραγική ιστορία. Όταν το παρουσίασα στη μπάντα, άρεσε σε όλους η ιδέα οπότε έγινε αρκετά φυσικά. Η σκέψη υπήρχε στο μυαλό μου από την αρχή, έτσι προέκυψε και η μελωδία. Θεωρώ πως αυτό είναι κι ένα από τα δυνατά στοιχεία των Kamelot, ότι πάντα υπάρχει το φως μέσα στο σκοτάδι, υπάρχει η ελπίδα. Αυτό ήθελα να μεταδώσω και σε αυτό το κομμάτι.

Ήθελα να είναι ξεκάθαρο πως σέβομαι το παρελθόν

Δεν ξέρω εάν γνωρίζεις την ιστορία του "Ghost Opera", έχει να κάνει με μια τραγουδίστρια που είναι στο δρόμο για την πρεμιέρα της, που είναι το μεγάλο της όνειρο. Δυστυχώς πέφτει θύμα επίθεσης και δεν τα καταφέρνει ποτέ. Στο "Opus Of The Night" η εγγονή της εκπληρώνει το όνειρο, γίνεται primadonna και έχει στο κοινό μια ηλικιωμένη κυρία, τη γιαγιά της που πάσχει από άνοια, η οποία ακούγοντας όμως τραγούδι θυμάται τα πάντα και δάκρυα γεμίζουν το πρόσωπό της από τις αναμνήσεις. Νομίζω πως είναι μια όμορφη ιστορία και υπάρχει και η μουσική ομοιότητα στο ύφος που δένει το παρελθόν με το τώρα.

Με τη μπάντα να είναι διασκορπισμένη σε διάφορες περιοχές, πώς δουλεύετε κατά τη δημιουργία ενός δίσκου; Υπήρξε κάποια διαφορά και λόγω των περιορισμών της πανδημίας στον τρόπο σύνθεσης αυτή τη φορά;

Συνήθως συναντιόμαστε σε μικρά groups, όπως εγώ με τον Oliver (Palotai) και τον Thomas (Youngblood), εγώ μπορεί να πάω στη Γερμανία και να δουλέψω με τον Sasha (Paeth). Αυτό δεν μπορούσε να γίνει λόγω των lockdowns οπότε έπρεπε καθένας μόνος του να γράψει ξεχωριστά. Επειδή υπήρχε και περισσότερος χρόνος δουλέψαμε πολύ σκληρά κι εγώ έγραψα πολύ περισσότερο γι αυτό το δίσκο. Είχα και μεγαλύτερο χώρο να φέρω μουσικές ιδέες το οποίο έκανα και με τους Seventh Wonder αλλά ήταν πιο φυσικό αυτή τη φορά. Οπότε ανταλλάσσουμε ιδέες μεταξύ μας, αυτή τη φορά είχαμε την ιδέα να φέρουμε πίσω κάποια στοιχεία από το παρελθόν, ήταν στο πίσω μέρος του μυαλού μας.

Για πρώτη φορά ακούμε και τον Alex Landerburg στα τύμπανα σε δισκογραφική δουλειά της μπάντας, είχε κάποια συμμετοχή ή είχατε ήδη γράψει τα μέρη και ανέλαβε να τα ηχογραφήσει;

Η αλήθεια είναι πως όταν γράφουμε τα demo το αποτέλεσμα είναι πολύ κοντά στο τελικό, ακόμη και τα τύμπανα που είναι προγραμματισμένα ακούγονται αρκετά κοντά στυλιστικά. Ο Alex βέβαια έφερε το δικό του χαρακτήρα και σε πολλά σημεία τα βελτίωσε αισθητά. Είναι φοβερός ντράμερ και ιδιαίτερα μουσικός, οπότε έχει την ικανότητα να φέρνει το δικό του στυλ κρατώντας παράλληλα το ύφος των Kamelot. Είναι εξάλλου καθηγητής, μπορεί να κάνει τα πάντα νομίζω (γέλια).

Kamelot

Σίγουρα βοηθάει και η παραγωγή, που κατα τη γνώμη μου είναι ίσως η καλύτερη που είχατε ποτέ, ακούγεται πιο ογκώδης αλλά παράλληλα κάθε λεπτομέρεια στα ορχηστρικά μέρη ξεχωρίζει. Έχετε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις ενορχηστρώσεις, και αναρωτιέμαι εάν είναι στο μυαλό σας να χρησιμοποιήσετε πραγματική ορχήστρα είτε σε κάποιο δίσκο είτε σε μια live εμφάνιση.

Είναι το επόμενο βήμα, θέλουμε πολύ να το κάνουμε, ένα show με μεγάλη ορχήστρα επί σκηνής θα ήταν φανταστικό, ένα άλλο επίπεδο. Κάποιος με ρώτησε κάτι αντίστοιχο και φαίνεται πως είναι μια καλή στιγμή για μας, το θέμα είναι που και πότε, σίγουρα όμως θα συμβεί κάποια στιγμή.

Το σημαντικό είναι να υπάρχει πάντα ενα σημείο να εστιάσεις, είτε είναι η μουσική είτε τα φωνητικά

Φέτος δίσκος με τους Kamelot, πέρσυ με τους Seventh Wonder για σένα. Απαιτητικά φωνητικά και στις δυο δουλειές, παράλληλα όμως υπάρχει μια διαφορετική προσέγγιση στις δυο μπάντες. Αλήθεια, πόσο διαφορετικά αντιμετωπίζεις τις ερμηνείες σου για κάθε μπάντα;

Θα ήταν περίεργο αν τραγουδούσα με τον ίδιο τρόπο δύο διαφορετικά στυλ μουσικής, με άλλο ύφος. Πάντα σκέφτομαι τι επιτάσσει η μουσική, συνήθως οι Seventh Wonder κινούνται σε πιο "χαρούμενο" ύφος, τόσο στη μουσική όσο και στους στίχους. Οπότε αυτή είναι η πρώτη διαφορά. Επίσης, εκεί είμαι τελείως ελεύθερος να κάνω ότι θέλω επειδή και η μουσική πάει παντού, θεωρώ πως είναι ξεχωριστό ύφος ακόμη και μες στο progressive metal, έχει μια πιο pop αισθητική αλλά φέρνει και σε μιούζικαλ μερικές φορές. Επειδή συμβαίνουν και πολλά πράγματα ταυτόχρονα, θέλω να κάνω το αντίθετο, αν η ενορχήστρωση είναι πιο απλή προσπαθώ να κάνω κάτι πιο ενδιαφέρον. Το σημαντικό είναι να υπάρχει πάντα ενα σημείο να εστιάσεις, είτε είναι η μουσική είτε τα φωνητικά.

Στους Kamelot έμαθα να λειτουργώ με βάση τις ανάγκες του κάθε project, και χρειάστηκα και χρόνο να βρώ τα πατήματά μου. Τα πρώτα πράγματα που έγραψα για τους Kamelot μάλλον έμοιαζαν με τους Seventh Wonder λιγακι.

Λογικό βέβαια, εφόσον είσαι ο ίδιος άνθρωπος πίσω από το μικρόφωνο. Οι επιρροές θα ξεγλιστρήσουν σίγουρα. Συμμετείχες επίσης και στο "The Alchemy Project" των Epica, στο κομμάτι "Wake The World". Ο δεσμός μεταξύ Kamelot και Epica πάει πολύ πίσω στα χρόνια, θα ήθελα να μας πεις πως προέκυψε η συνεργασία σας σε αυτό το κομμάτι.

Πράγματι όπως είπες ο δεσμός αυτός πάει αρκετά πίσω. Επίσης ο Oliver (Palotai) είναι και σύζυγος της Simone οπότε είμαστε πρακτικά οικογένεια. Για το συγκεκριμένο κομμάτι, ο Rob (van der Loo - μπάσο) με προσέγγισε και μου είπε πως είχαν ένα κομμάτι που θεωρούσαν πως μου ταίριαζε. Είπα ναι με τη μία, εξάλλου συμπαθώ όλα τα παιδιά της μπάντας, είναι εξαιρετικοί άνθρωποι. Οπότε κάπως έτσι έγινε, εγώ ήμουν απλά ο εαυτός μου στο κομμάτι, όπως ειπα πάντα προσπαθώ να δω τι χρειάζεται κάθε κομμάτι, και νομίζω το τελικό αποτέλεσμα ήταν πολύ ενδιαφέρον.

Kamelot

Επιστρέφετε στην Ελλάδα μετά από έξι χρόνια. Μπορούμε να περιμένουμε κάποια έκπληξη από την εμφάνισή σας;

Σίγουρα θα δείτε τους Kamelot σε μεγάλη φόρμα. Θα παίξουμε φυσικά νέα κομμάτια, κι επειδή ξεκινάμε την περιοδεία στην Ευρώπη θα είμαστε ήδη σαν μια καλολαδωμένη μηχανή. Θέλουμε πολύ να έρθουμε ξανά στην Ελλάδα, θυμάμαι ακόμη το 2017, που πήγαμε και στην Ακρόπολη, ήταν εκπληκτικά. Ηταν η πρώτη φορά στην Αθήνα για μένα, παρότι είχα πάει στα νησιά, και τη λάτρεψα.

Σ’ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου, και τα λέμε σύντομα στην Αθήνα!

Εγώ ευχαριστώ, ανυπομονώ να έρθουμε και να σας δούμε από κοντά!

  • SHARE
  • TWEET