Haken: «Όταν απολαμβάνεις αυτό που κάνεις, αυτό θα βγει στην τέχνη σου»

Μια συζήτηση με τον Peter Jones για την επιστροφή του στους Haken και το υπέροχο νέο άλμπουμ τους

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 06/03/2023 @ 14:04

Ξεκαθαρίζω ευθύς εξαρχής ότι το νέο άλμπουμ των Βρετανών progressive metallers, Haken, έχει θέσει από τώρα υποψηφιότητα για «άλμπουμ της χρονιάς» στα κιτάπια μου. Δηλώνω ενθουσιασμένος με το άλμπουμ και είμαι πολύ χαρούμενος που είχα την ευκαιρία να μοιραστώ αυτόν τον ενθουσιασμό μου για το "Fauna" με τον Peter Jones.

O Peter είναι μεν ο νέος πληκτράς του συγκροτήματος, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι και τόσο νέο μέλος της οικογένειας των Haken, καθώς ήταν εκεί στις πολύ πρώτες μέρες του συγκροτήματος. Το "Fauna" είναι η πρώτη δισκογραφική δουλειά του με τη μπάντα, αλλά με την παρουσία του o Peter αποδεικνύει με τη μία ότι αποτελεί μια εξαιρετική προσθήκη, ενώ μέσα από την κουβέντα που ακολουθεί είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται και για έναν καταπληκτικό τύπο! Α, και πατριωτάκι κατά το ήμισυ όπως μας αποκάλυψε!

Haken

Συζητήσαμε για όλα τα θέματα που αφορούν τους Haken, φυσικά για το νέο άλμπουμ και την συμβολή του σε αυτό, για το πως έχει η κατάσταση με τις περιοδείες, καθώς και για το πόσο σημαντικό είναι να είσαι μέλος μιας μπάντας που οι υπόλοιποι ψοφάνε για χαβαλέ όσο κι εσύ!

Ελπίζω μόνο να μην προκύψει οποιαδήποτε παρεξήγηση μεταξύ του Peter και των υπολοίπων παιδιών, λόγω των πνευματικών ζώων που του ζήτησα να επιλέξει και να αντιστοιχήσει σε κάθε συμπαίκτη του!

Κάντε τη χάρη στον εαυτό σας κι απολαύστε το "Fauna" και την παρακάτω κουβέντα!

Γεια σου Peter! Πως είσαι;

Είμαι πολύ καλά! Είμαστε στη Βαρσοβία. Αργήσαμε λίγο με το soundcheck, αλλά μόλις τελειώσαμε. Οπότε , τώρα έχουμε μερικές ώρες κενές πριν το δείπνο. Και είμαι μια χαρά…

Κι έχεις έναν τύπο να ξοδεύει τον ελεύθερο χρόνο που έχεις να ξεκουραστείς, να σε καλεί από μια μικρή χώρα στα ανατολικά της Ευρώπης, για να σου κάνει ερωτήσεις για τους Haken.. (γέλια)

Είμαι μια χαρά με αυτό. Είναι η πρώτη μου φορά στην Πολωνία και βγήκα λίγο νωρίτερα να εξερευνήσω το μέρος, αλλά δεν μπορούσα να δω και πολλά εδώ γύρω από το venue που παίζουμε, διότι δεν έχει και πολύ καλό καιρό σήμερα. Είναι βροχερά και γκρίζα, οπότε μια χαρά είμαι εδώ με αυτό που κάνουμε…

Η περιοδεία σας με τους Between The Buried And Me μόλις έχει ξεκινήσει. Έχετε παίξει ένα σόου ως τώρα;

Τρία σόου…

Οι Between The Buried And Me είναι απίστευτοι μουσικοί και είναι υπέροχο το να τους παρακολουθείς να παίζουν κάθε βράδυ

Α οκ, κάπου έχασα τις ημερομηνίες… Όπως και να έχει, πως έχουν ξεκινήσει τα πράγματα;

Είναι φανταστικά! Έχουμε παίξει τρία σόου στη Γερμανία, σε Αμβούργο, Λειψία και Βερολίνο και ως τώρα το ξεκίνημα είναι εξαιρετικό. Τρομερά ακροατήρια και τρομερή ενέργεια! Είμαστε πολύ χαρούμενοι που οι Haken επέστρεψαν στην Ευρώπη και είναι ακόμα πιο φοβερό το ότι παίζουμε μαζί με τους Between The Buried And Me, οι οποίοι είναι απίστευτοι μουσικοί και είναι υπέροχο το να τους παρακολουθείς να παίζουν κάθε βράδυ. Οπότε, μπορούμε να πούμε ότι είμαστε πολύ χαρούμενοι με το πως έχει ξεκινήσει η περιοδεία. Αλλά είναι μόνο η αρχή, έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για το υπόλοιπο της περιοδείας, αφού έχουμε κάπου 30-35 σόου ακόμα. Αλλά έχουμε ζεσταθεί και είμαστε ενθουσιασμένοι…

Πραγματικά δεν ξέρω αν μπορώ να εκφράσω το πόσο θα ήθελα να δω αμφότερες τις δυο μπάντες. Πρώτον επειδή τις λατρεύω και τις δυο εδώ και πολλά χρόνια και δεύτερον επειδή και οι δυο είστε στην καλύτερη φάση της καριέρας σας νομίζω. Οπότε φαντάζομαι με καταλαβαίνεις… Είναι κρίμα που καμία από τις δυο μπάντες δεν έχει έρθει στην Ελλάδα…

Όντως είναι κρίμα! Δεν ήξερα ότι οι Haken δεν έχουν έρθει ποτέ στην Ελλάδα. Και η Ελλάδα είναι πολύ κοντά μου! Στην πραγματικότητα είμαι μισός Έλληνας! Η ελληνική κουλτούρα αποτελούσε πάντα μεγάλο μέρος της ανατροφής μου. Οπότε, θα ήθελα πολύ να έρθουμε εκεί με τους Haken.

Πρέπει να κρατήσουμε επαφή και να βρούμε έναν τρόπο να έρθετε εδώ! Θα είσαι εσύ ο σύνδεσμός μας κι εγώ ο δικός σας… (γέλια)

Ελπίζω να τα καταφέρουμε… (γέλια)

Ξεπεράσαμε τα χειρότερα όσον αφορά στον COVID, αλλά το κόστος ζωής έχει αυξηθεί τόσο πολύ που κάνει τα πάντα πιο δύσκολα

Περιοδεύσατε πέρσι με τους Symphony X στις Η.Π.Α., αλλά αυτή είναι η πρώτη κανονική περιοδεία σας μετά από σχεδόν τρία χρόνια. Θα έλεγες πως παράγοντες όπως ο COVID και το Brexit έχουν επηρεάσει σημαντικά τα πράγματα για μια μπάντα όπως εσείς;

Προφανώς η βιομηχανία συνολικά είχε επηρεαστεί τρομερά από τον COVID, αφού σταμάτησαν να γίνονται περιοδείες. Το ότι καταφέραμε να βγούμε σε περιοδεία πέρσι ήταν κάτι το καταπληκτικό. Η δική μου επιστροφή στις τάξεις της μπάντας, η επιστροφή της μπάντας μετά τον COVID, το ότι παίζαμε με τους Symphony X οι οποίοι ήταν κάτι σαν θρυλικοί ήρωες για πολλούς από εμάς όταν μεγαλώναμε… όλα αυτά το κατέστησαν υπέροχο το να είμαστε εκεί έξω και να παίζουμε. Και τώρα επιστρέψαμε και στην Ευρώπη.

Μπορείς όμως να δεις τις επιπτώσεις που έχουν αφήσει πίσω τους και τα δυο αυτά. Η ζωή έχει γίνει πολύ ακριβή πλέον, κι αυτή είναι μια πραγματικότητα που βιώνουμε όλοι μας, μέσα ή έξω από την μουσική βιομηχανία. Ο COVID πλέον δεν φαίνεται να παίζει και τόσο μεγάλο ρόλο σε πολλά μέρη του κόσμου. Υπάρχουν βέβαια κάποια μέρη που τον αντιμετωπίζουν πολύ σοβαρά ακόμα, αλλά σε γενικό επίπεδο έχει ανοίξει η μουσική βιομηχανία, ο κόσμος πηγαίνει σε συναυλίες και οι μπάντες βγαίνουν σε περιοδεία. Στην πραγματικότητα είναι πάρα πολλές οι μπάντες που έχουν βγει ξανά σε περιοδεία κι αυτό καθιστά πολλές φορές δύσκολο για τον κόσμο τι να επιλέξει να πάει να δει.

Οπότε, από τη μια ευτυχώς δείχνουμε να ξεπερνάμε τα χειρότερα όσον αφορά στον COVID, αλλά το κόστος ζωής έχει αυξηθεί τόσο πολύ που κάνει τα πάντα πιο δύσκολα. Και το Brexit δημιουργεί ακόμα περισσότερες δυσκολίες, ειδικά για τις βρετανικές μπάντες που θέλουν να περιοδεύσουν στην Ευρώπη. Πράγματα που ήταν απλά πριν, τώρα έχουν γίνει πολύ πιο γραφειοκρατικά ή ακριβά. Υπάρχουν πολλές προκλήσεις που έχεις να αντιμετωπίσεις στην πορεία.

Η δική μας, όμως, προτεραιότητα ως μπάντα – όπως είμαι σίγουρος ότι είναι η ίδια για κάθε άλλη μπάντα – είναι να βγούμε εκεί έξω και να παίξουμε, να παρουσιάσουμε νέα μουσική, να χτυπήσουμε ξανά αυτές τις αγορές και να συναντηθούμε με τους οπαδούς μας. Οπότε, πάνω από όλα, επικεντρωνόμαστε σε αυτό και προσπαθούμε να το ευχαριστιόμαστε κάθε βράδυ.

Haken

Μπορεί να είναι πολλά τα εμπόδια, αλλά εγώ όπως σου είπα θα ήθελα πολύ να σας δω ζωντανά και υπάρχει ένας επιπλέον λόγος για αυτό… Λόγω του ότι το νέο σας άλμπουμ, το "Fauna", θα μπορούσε να είναι το καλύτερο άλμπουμ που έχουν βγάλει οι Haken ως τώρα. Είναι φοβερό φίλε! Πραγματικά συγχαρητήρια!

Σε ευχαριστώ! Είμαστε πολύ υπερήφανοι για αυτό!

Περιμέναμε από ένα άλμπουμ σαν το "Fauna", που έχει πολλή πληροφορία, είναι πολυσυλλεκτικό και αρκετά μεγάλο σε διάρκεια, πως θα χρειαστεί αρκετές ακροάσεις για να το χωνέψει ένα μέρος του κόσμου

Σοβαρά τώρα, εδώ και πάνω από δυο μήνες που το έχω στα χέρια μου δεν μπορώ να σταματήσω να το ακούω. Είναι εντυπωσιακό! Αλήθεια, ποια είναι η ως τώρα ανταπόκριση; Εγώ προφανώς δεν μπορώ να κρύψω τον ενθουσιασμό μου…

Κατά κύριο λόγο η ανταπόκριση που λαμβάνουμε είναι θετική. Προφανώς, οι τέχνες είναι υποκειμενικό θέμα, οπότε μπορείς να δεις ένα μεγάλο εύρος διαφορετικών αποκρίσεων. Αλλά σίγουρα εισπράττουμε πολύ ενθουσιασμό, και σε αντιστοιχία με αυτό που είπες είναι πολύς ο κόσμος που λέει πως «αυτό παίζει να είναι το αγαπημένο μου άλμπουμ από τους Haken» ή πως «πρόκειται για κάτι τελείως νέο!». Σίγουρα ενθουσιαζόμαστε όταν βλέπουμε τέτοια σχόλια. Είναι ακριβώς αυτό στο οποίο στοχεύαμε!

Όπως είναι απολύτως φυσιολογικό, υπάρχει κόσμος που δεν είναι ακόμα σίγουρος για το τι πιστεύει. Αυτό που θα περιμέναμε από ένα τέτοιο άλμπουμ κι αυτό στο οποίο θα ελπίζαμε – όπως με όλη την progressive μουσική κι ακόμα περισσότερο με ένα άλμπουμ σαν το "Fauna" που έχει πολλή πληροφορία, είναι πολυσυλλεκτικό και αρκετά μεγάλο σε διάρκεια – είναι πως πιθανότατα θα χρειαστεί αρκετές ακροάσεις για να το χωνέψει ένα μέρος του κόσμου. Αυτό είναι κάτι αναμενόμενο. Το ίδιο θα ίσχυε και για εμάς, αν ακούγαμε αυτό το άλμπουμ αλλά το είχε φτιάξει κάποιος άλλος. Δεν είναι κάτι που μπορείς να επεξεργαστείς πλήρως με την πρώτη ακρόαση. Έχει τόσες πολλές ιδέες, τόσα διαφορετικά στυλ και δεν χαλαρώνει σε κανένα σημείο. Είναι μουσικά έντονο και πολύ πυκνό σε πληροφορία. Σε γενικές γραμμές, όμως, το feedback που λαμβάνουμε μας ζεσταίνει την καρδιά. Ο κόσμος φαίνεται να το λατρεύει, κρίνοντας από τα reviews που μας έρχονται.

Προφανώς, είναι κάτι που το δημιουργήσαμε πρωτίστως για τους εαυτούς μας, καθώς προσπαθούμε να εκφράσουμε κάτι μέσα από αυτό. Αλλά, όταν βλέπεις τα reviews την ανταπόκριση που έχει, κι αντιλαμβάνεσαι ότι ο κόσμος δείχνει να καταλαβαίνει αυτό που προσπαθείς να κάνεις, αυτό είναι ένα πολύ έντονο συναίσθημα ανταμοιβής. Νιώθω ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται τι θέλαμε να κάνουμε με αυτό το άλμπουμ κι αυτό είναι σημαντικό για εμάς. Είναι κάτι που μας ενθουσιάζει.

Προς το παρόν έχουμε κυκλοφορήσει κάποια singles, αλλά σε μια εβδομάδα από τώρα κυκλοφορεί ο δίσκος και ανυπομονούμε να τον ακούσει ο κόσμος, καθώς θεωρώ ότι έχουμε κρατήσει μερικά από τα πιο ζουμερά και ουσιώδη τραγούδια για να τα ακούσουν μέσα από το άλμπουμ, παρά σαν singles. Γενικά, είμαστε πολύ υπερήφανοι και χαιρόμαστε πολύ να βλέπουμε την ανταπόκριση που έρχεται από τον κόσμο, ο οποίος είχε ως τώρα την ευκαιρία να το ακούσει.

Ακόμα κι ο ένας και μοναδικός, ο Mike Portnoy εξέφρασε την έγκρισή του χτες. Είναι κάτι σαν σφραγίδα ποιότητας η γνώμη του, έτσι δεν είναι;

Ναι, είναι πάντα ωραίο όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο… Θέλω να πω, ο Mike ήταν πάντα μεγάλος υποστηρικτής της μπάντας, εδώ και πολλά χρόνια. Και, ξέρεις, η άποψή του σημαίνει πολλά σε αυτή τη βιομηχανία. Οπότε το να έχουμε την σφραγίδα αποδοχής του για το νέο μας άλμπουμ, είναι πάντα ένας σημαντικός έπαινος, όπως είπες κι εσύ…

Όταν προέκυψε η ανοιχτή θέση στη μπάντα και μου ζήτησαν να επιστρέψω, στην πραγματικότητα δεν ήθελε καν ερώτημα… Έμοιαζε απόλυτα φυσιολογικό. Ήταν σαν να πηγαίνω ξανά για δουλειά με τους φίλους μου

Αυτή είναι η πρώτη σου δουλειά με την μπάντα, αλλά ακούγοντας το άλμπουμ και βλέποντας τα βιντεάκια που βγάλατε στο youtube, μιλώντας για τραγούδια του άλμπουμ, αν δεν ήξερα την ιστορία της μπάντας θα ήμουν σίγουρος ότι ήσουν μέλος των Haken από πάντα. Ένιωθες τα πάντα να είναι τόσο φυσιολογικά, όσο φαίνονται σε έναν εξωτερικό παρατηρητή;

Ναι… θέλω να πω… Ναι, είναι απλή η απάντηση… Ξέρεις, είμαστε μια παρέα πολύ αυθεντικών ανθρώπων και δεν υπάρχει τίποτα ψεύτικο ή προσποιητό. Αυτή η φυσικότητα που βγαίνει προς τα έξω προκύπτει κυρίως από τη σχέση που έχω με τα υπόλοιπα παιδιά. Προφανώς, παίζει ρόλο το ότι ήμουν μέλος τον Haken πριν από 15-16 χρόνια, όπως και ότι με τον Ray Hearn, τον drummer, γνωριζόμαστε όλη μας τη ζωή. Είμαστε φίλοι εδώ και πάνω από 30 χρόνια. Κι όταν έφυγα από τους Haken – το οποίο έγινε απλά και μόνο για να συνεχίσω τις ακαδημαϊκές σπουδές μου – δεν υπήρξε τίποτα αρνητικό στην μεταξύ μας σχέση. Κράτησα επαφή με τα παιδιά και πήγαινα συχνά σε συναυλίες τους, ενώ ο Ray συγκεκριμένα είναι ο καλύτερος μου φίλος. Οπότε ήμουν πάντα κοντά στην μπάντα.

Πάντα πήγαινα στις συναυλίες τους και τους υποστήριζα, ενώ ξεκίνησα να δουλεύω μαζί τους σε πολύ μικρό βαθμό, για το "Vector" και το "Virus", κάνοντας κάποιες μικρές εμφανίσεις με τη μπάντα. Και φυσικά δούλεψα με τον Rich (σ.σ.: ή Hen πιο κάτω, είναι ο Richard Hensall, κιθαρίστας) στον δίσκο των Nova Collective, και μαζί με τον Dan Briggs βεβαίως (σ.σ.: μπασίστας των Between The Buried And Me). Οπότε, πέραν της προσωπικής φιλίας, τα τελευταία 5-6 χρόνια πριν ενταχθώ εκ νέου στους Haken είχα ξεκινήσει να χτίζω και μια πιο επαγγελματική σχέση μαζί τους, δουλεύοντας με την μπάντα σε μουσικό επίπεδο. Έτσι, όταν έφτασε το σημείο όπου προέκυψε η ανοιχτή θέση στη μπάντα κι αναζητούσαν πληκτρά και μου ζήτησαν να επιστρέψω, στην πραγματικότητα δεν ήθελε καν ερώτημα… Ήμουν σε φάση «ναι, φυσικά»! Έμοιαζε απόλυτα φυσιολογικό. Ήταν σαν να πηγαίνω ξανά για δουλειά με τους φίλους μου.

Η όλη διαδικασία κύλησε αβίαστα, ενώ είχα συμμετοχή κι εγώ σε αυτή, όπως όλοι μας. Και οι έξι συμμετείχαμε ενεργά στη δημιουργία του άλμπουμ. Αλλά κι εγώ προσωπικά είχα συμμετοχή στη συνθετική διαδικασία για το "Fauna", τόσο στα πρώτα στάδιά του, όσο και στην εβδομάδα που μαζευτήκαμε όλοι μαζί για αυτόν τον σκοπό. Όλη η διαδικασία ήταν πολύ συνεργατική, δουλέψαμε ως ομάδα και αυτό βγαίνει στις συνεντεύξεις που γυρίσαμε για τα τραγούδια.

Επίσης, είναι πάρα πολύ όμορφο σε προσωπικό επίπεδο για μένα το να βλέπω σχόλια από κόσμο που λέει «είναι σαν να μην έφυγε ποτέ». Απλά, ένιωσα πολύ φυσιολογικά και προφανώς είναι ένα πολύ ωραίο συναίσθημα. Όντως έτσι νιώθω με τα υπόλοιπα παιδιά και χαίρομαι που αυτό βγαίνει και προς τα έξω.

Haken

Δεν προσεγγίζω τον ρόλο μου έχοντας κατά νου πως να παίξω περισσότερα lead μέρη στα πλήκτρα. Αυτό είναι κάτι που με ενδιέφερε πολύ περισσότερο όταν ήμουν νεότερος και με ενδιαφέρει πολύ λιγότερο πλέον

Ένας ακόμα λόγος είναι γιατί έκανες τρομερή δουλειά! Και δεν το λέω επειδή μιλάμε τώρα μαζί… Όντως έκανες καταπληκτική δουλειά! Αλήθεια, τι διαφορετικό προσπάθησες να φέρεις σε σχέση με τα προηγούμενα άλμπουμ με την παρουσία σου και με τον τρόπο που προσέγγισες τη μουσική του άλμπουμ;

Είναι μια καλή ερώτηση αυτή! Θα έλεγα ότι υπάρχουν τρεις τομείς…

Ο πρώτος έχει να κάνει με το γεγονός ότι αυτό το άλμπουμ είναι προϊόν συνεργατικής δουλειάς, οπότε αφενός είχα σημαντικό ποσοστό στη σύνθεσή του. Έγραψα αρκετά μέρη. Κυρίως γράφω με τον Ray και τον Rich παρά με τους άλλους τρεις. Η μουσική που έγραψα έφερε τον δικό μου χαρακτήρα ως συνεισφορά. Ειδικά σε τραγούδια όπως το "Nightingale" και το "Beneath The White Rainbow", είχα πολύ έντονη συνθετική συνεισφορά. Αλλά, όταν φτάνουμε στο σημείο να ολοκληρωθεί ένα τραγούδι, όλοι έχουν συμβάλλει με τη δική τους συνεισφορά και είναι πλέον αποτέλεσμα της συνολικής συνέργειας της μπάντας. Οπότε, ο πρώτος τομέας είναι ο συνθετικός…

Έπειτα, είναι το τι προσπάθησα να φέρω ως πληκτράς, όπου θεωρώ ότι έφερα μια διαφορετική προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει περισσότερο πιάνο. Λατρεύω τον ήχο του Rhodes πιάνο και λατρεύω τον ήχο του ακουστικού πιάνο. Λατρεύω τις χαμηλές νότες στο πιάνο που ακούγονται σαν σφυροκόπημα (σ.σ.: low pounding, thumping piano notes). Είμαι μεγάλος οπαδός - όπως κι άλλα παιδιά στη μπάντα – του Tigran Hamasyan, του Αρμένιου jazz πιανίστα, ο οποίος έχει ένα βαρύ και χαμηλό ήχο στο πιάνο, με πολύ syncopation. Αυτού του είδους ο ήχος εμφανίζεται σε κάποια τραγούδια του άλμπουμ, όπως στο "Eyes Of Ebony", στο "Nightingale" και στο "Beneath The White Rainbow". Οπότε υπάρχουν κάποιοι σχετικά διαφοροποιημένοι ήχοι λόγω της ύπαρξης του πιάνο… όχι επειδή παίζω πιάνο σε χαλαρά σημεία, αλλά επειδή παίζω πιάνο στα πιο βαριά μέρη των τραγουδιών.

Η άλλη πλευρά της συνεισφοράς μου ως πληκτράς έχει να κάνει με το ότι φέρνω την δική μου προσέγγιση στον σχεδιασμό του ήχου. Πρόκειται για έναν τομέα που εμπίπτει συχνά στις αρμοδιότητες των πλήκτρων. Είναι δική τους δουλειά να επιβλέπουν τον συνολικό σχεδιασμό του ήχου, υπό την έννοια ότι εξερευνούν το ηχητικό τοπίο που καλύπτει η μουσική. Λόγω αυτού, παρόλο που δεν έχει το ρόλο του μηχανικού μίξης, ο πληκτράς εμπλέκεται πολύ στο πως διαμορφώνεται το συνολικό προϊόν.

Παράλληλα, έχω ξεκινήσει τα τελευταία πέντε-έξι χρόνια να κάνω τις δικές μου ηλεκτρονικές παραγωγές και έχω ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον χώρο και για διάφορους τομείς του, όπως το processing και η μικροδομική σύνθεση (σ.σ.: granular synthesis). Οπότε, προσπαθώ να εμφυσήσω αυτά τα ambient σημεία και τους περίεργους ήχους στη μίξη. Τις περισσότερες φορές δεν προσεγγίζω τον ρόλο μου έχοντας κατά νου πως να παίξω περισσότερα lead μέρη στα πλήκτρα. Αυτό είναι κάτι που με ενδιέφερε πολύ περισσότερο όταν ήμουν νεότερος και με ενδιαφέρει πολύ λιγότερο πλέον. Με ενδιαφέρει πολύ περισσότερο το πως τα πλήκτρα μπορούν να ενισχύσουν την συνολική ηχητική αίσθηση της μουσικής και πως μπορούν να συμπληρώσουν και να αναδείξουν την υπόλοιπη μπάντα, παρά πως θα βγουν περισσότερο μπροστά τα ίδια ως όργανο. Κατ’ αυτό τον τρόπο προσέγγιζα την μουσική και στις δικές μου δουλειές τα τελευταία χρόνια.

Νομίζω πως αυτός ήταν κι ένας λόγος για τον οποίο τα παιδιά από τους Haken ενδιαφέρθηκαν στο να με φέρουν στη μπάντα, διότι τους άρεσαν αυτά που έκανα σε προσωπικό επίπεδο και σκέφτηκαν πως «αυτό θα μπορούσε να σηματοδοτεί μια νέα εποχή για τους Haken. Άσε που ο Peter δουλεύει ήδη μαζί μας…». Θα έλεγα πως αυτό ήταν κάτι που μου βγήκε φυσιολογικά να προσφέρω στο άλμπουμ. Γενικότερα, θεωρώ πως ως μπάντα προσπαθήσαμε να φέρουμε μερικούς νέους ήχους για τα δεδομένα των Haken και να πειραματιστούμε σε κάποια νέα ηχητικά τοπία.

Αν απολαμβάνεις αυτό που κάνεις, τότε αυτό θα βγει στην τέχνη σου

Τα όσα ανέφερες βγάζουν νόημα όσο σκέφτομαι τα τραγούδια και την συνεισφορά σου σε αυτά. Επίσης, κάτι άλλο που παρατήρησα στα video που προαναφέραμε και κάτι που ήδη έχεις αναφέρει είναι το συλλογικό πνεύμα που φαίνεται να έχετε ως μπάντα, καθώς όλοι συνεισφέρετε ιδέες σε κάθε τραγούδι και γενικά βγαίνει μια συντροφικότητα μεταξύ των μελών της μπάντας. Φαίνεται πως το διασκεδάζετε. Είναι έτσι τα πράγματα; Θεωρώ πως αυτός είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που με κάποιο τρόπο βγαίνει στη μουσική του άλμπουμ…

Έτσι είναι, όντως. Ξέρεις, μοιραστήκαμε το άλμπουμ μας με έναν παλιό συμπαίκτη μας, τον Matt Marshall, που ήταν ο πρώτος κιθαρίστας που είχαμε όταν ακόμα ήμουν κι εγώ στη μπάντα. Του στείλαμε το άλμπουμ πριν μερικούς μήνες και αφού μας είπε ότι το βρίσκει εξαιρετικό, μας είπε «ακούγεται σαν να περάσατε πολύ καλά, δημιουργώντας το». Κι εκεί ακριβώς βρισκόταν όλο το νόημα…

Υπήρχαν πολλοί στόχοι και πολλές φιλοδοξίες όταν γράφαμε αυτό το άλμπουμ. Προφανώς, θέλαμε να γράψουμε ένα άλμπουμ που θα σηματοδοτούσε ότι βγήκαμε από την πανδημία, πως επιστρέψαμε με μια νέα δήλωση, καθώς και πως έχουμε ένα νέο μέλος… Αλλά, ταυτόχρονα θέλαμε να περάσουμε καλά δημιουργώντας το. Θέλαμε να νιώθουμε ότι δεν υπάρχουν περιορισμοί και δεσμεύσεις. Και θεωρώ ότι με αυτό το άλμπουμ τα καταφέραμε…

Επίσης, υπάρχει το κομμάτι των περιοδειών… Προσωπικά δεν είμαι συνηθισμένος στις περιοδείες, καθώς αυτή είναι μόλις η δεύτερη περιοδεία μου, σε αντίθεση με τους υπόλοιπους που το κάνουν εδώ και χρόνια. Θεωρώ πως οι περιοδείες είναι υπέροχες. Πέρασα τρομερά πέρσι και το διασκεδάζω πολύ ως τώρα. Όμως, την ίδια στιγμή οι περιοδείες είναι δύσκολες και κουραστικές ως εξαντλητικές και εμπλέκονται και με άλλους τομείς. Οπότε, οφείλεις να περνάς καλά κατά τη διάρκειά τους και το με ποιους είσαι μαζί κάνει μεγάλη διαφορά σε αυτόν τον τομέα.

Είμαστε αρκετά χαβαλέδες και νομίζω πως δεν βοήθησα ιδιαίτερα σε αυτόν τον τομέα… Μάλλον έκανα χειρότερα τα πράγματα από τότε που επέστρεψα στη μπάντα

Πραγματικά, απολαμβάνουμε τις δυναμικές που υπάρχουν στην μπάντα και το πως ταιριάζουμε μεταξύ μας ως φίλοι και προσπαθούμε να το ευχαριστηθούμε όσο γίνεται. Οφείλεις να περνάς καλά και να το διασκεδάζεις τόσο στο στούντιο, όσο και στο δρόμο .Κι αν το καταφέρεις αυτό, αν απολαμβάνεις αυτό που κάνεις, τότε αυτό θα βγει στην τέχνη σου. Κι οι οπαδοί σου θα το εισπράξουν κι αυτοί. Αν έχεις τέχνη που δημιουργείται από ανθρώπους που δεν περνάνε καλά στην μπάντα στην οποία βρίσκονται ή που δεν θέλουν να κάνουν το ένα ή το άλλο, αυτό βγαίνει προς τα έξω. Διότι, δεν μπορεί με αυτό τον τρόπο να βγει μια ειλικρινής έκφραση αυτού που προσπαθείς να πεις ως καλλιτέχνης. Οπότε, έχεις απόλυτο δίκιο, περνάμε καλά.

Εδώ οφείλω να πω ότι είμαστε αρκετά χαβαλέδες ως άνθρωποι και νομίζω πως δεν βοήθησα ιδιαίτερα σε αυτόν τον τομέα… (γέλια). Μάλλον έκανα χειρότερα τα πράγματα από τότε που επέστρεψα στη μπάντα, διότι εγώ πρώτος είμαι πολύ του χαβαλέ. Όπως είπα και νωρίτερα, με τον Ray είμαστε φίλοι εδώ και 30 χρόνια και απλά κάνουμε ηλίθια αστεία όλη την ώρα. Προσπαθούμε να αφήνουμε αυτή την πλευρά μας ανοιχτή προς τον κόσμο για να τη δει. Να δει τι κάνουμε και πως περνάμε πραγματικά καλά…

Υπήρχαν διαφορετικές γνώμες και συμβιβασμοί, όπως θα περίμενε κανείς όταν έχεις έξι μυαλά να δουλεύουν μαζί πάνω σε κάτι

Τώρα, έχοντας όλα αυτά τα μέλη να συνεισφέρουν ιδέες και να εμπλέκονται στη δημιουργική διαδικασία, πως ισορροπείτε τα πράγματα όταν παρουσιάζετε ιδέες στο στούντιο κλπ; Υπήρξαν προστριβές σε αυτό το κομμάτι ή όλα λειτούργησαν οργανικά ώστε να προκύψει κάτι από τις επιμέρους ιδέες;

Κοίτα, πάντα θα υπάρχουν μερικοί συμβιβασμοί. Ο τρόπος με τον οποίο ξεκινάει κάθε τραγούδι πάντως διαφέρει. Βασικά, ποτέ δεν μαζευόμαστε έξι άτομα στον ίδιο χώρο για να γράψουμε ένα νέο τραγούδι από το μηδέν. Πάντα ξεκινάει από ένα άτομο ή δύο άτομα ή και τρία άτομα τα οποία μπορεί να δουλεύουν μαζί για μερικές εβδομάδες ή και μήνες, να φτιάχνουν την βασική δομή του τραγουδιού κι έπειτα τα τελικά στάδια που αφορούν την ενορχήστρωση, τις φωνητικές μελωδίες κλπ είναι πιο συνεργατικά. Πάντα το ξεκίνημα είναι διαφορετικό αλλά όταν φτάνουμε στο τελικό στάδιο δουλεύουμε όλοι μαζί. Αυτή τη φορά μαζευτήκαμε για μια εβδομάδα, περίπου ένα χρόνο πριν, όπου και οι έξι μαζί δουλέψαμε για επτά μέρες, δεκαπέντε ώρες την ημέρα, ολοκληρώνοντας το άλμπουμ. Αυτό είναι κάτι που οι Haken το κάνουν για πρώτη φορά, το να έχουν και τα έξι μέλη της μπάντας μαζί σε μια έντονη περίοδο, οπότε είναι φυσιολογικό να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Κι εκεί είναι που προκύπτουν οι συμβιβασμοί.

Κι αυτό είχε αντίκτυπο στα τραγούδια. Για παράδειγμα, τόσο το "Taurus" όσο και το "Lovebite", δυο τραγούδια που εν τελεί κυκλοφόρησαν ως singles, αλλάχτηκαν εντελώς. Είχαμε σχεδόν τελειωμένα τα σχέδιά τους όταν κάποιος είπε «δεν μου κάθονται καλά». Και τότε τα πετσοκόψαμε και τα αλλάξαμε τελείως. Επίσης, υπήρχε ένα τραγούδι που γράψαμε και ακριβώς πριν ξεκινήσουμε την ηχογράφηση κάποιος είπε «δεν νομίζω ότι αυτό το τραγούδι είναι έτοιμο». Και το κόψαμε από το άλμπουμ και αλλάξαμε όλη τη σειρά των τραγουδιών σε αυτό. Οπότε, πάντα θα υπάρχουν συμβιβασμοί και πάντα θα υπάρχουν διαφορετικές απόψεις. Και στην πραγματικότητα δεν είναι ποτέ αρκετά αργά για να πει κάποιος «είμαστε σίγουροι για αυτό ή θέλουμε να το αλλάξουμε για να διασφαλίσουμε ότι το άλμπουμ θα είναι όσο καλό μπορεί να είναι ως σύνολο, το οποίο είναι που έχει και σημασία;». Υπήρχαν αυτές οι διαφορετικές γνώμες και οι συμβιβασμοί, όπως θα περίμενε κανείς όταν έχεις έξι μυαλά να δουλεύουν μαζί πάνω σε κάτι. Αλλά βρήκαμε το τον τρόπο να δουλέψουμε πάνω σε αυτές τις διαφορές και εν τέλει νομίζω ότι όλοι είμαστε πραγματικά υπερήφανοι με το τελικό αποτέλεσμα και ενθουσιασμένοι που εν τέλει θα βγει για να το ακούσει ο κόσμος σε μια εβδομάδα από τώρα.

Haken

Το να κυκλοφορήσουμε ένα single τόσο νωρίς ήταν περίεργο. Αλλά τα πάντα είναι περίεργα από το 2020 κι έπειτα...

Αποφασίσατε να κυκλοφορήσετε το πρώτο τραγούδι και δείγμα μέσα από το άλμπουμ, το "Nightingale", αρκετά νωρίς, περίπου ένα χρόνο πριν την επίσημη κυκλοφορία του. Λειτούργησε καλά αυτό για εσάς ή κοιτώντας πίσω θεωρείς ότι θα πράττατε διαφορετικά;

Κοίτα, σίγουρα δεν είναι κάτι που θα κάναμε υπό φυσιολογικές συνθήκες. Ένας λόγος που το κάναμε είναι επειδή είχαμε ένα καινούργιο νέο μέλος στη μπάντα. Μόλις είχα μπει ξανά στο συγκρότημα και ήμασταν έτοιμοι να φύγουμε για περιοδεία, για πρώτη φορά με εμένα. Επίσης, ήταν η πρώτη περιοδεία μετά την πανδημία. Έτσι, είχαμε μια επιθυμία να βγάλουμε κάτι καινούργιο να έχει ο κόσμος. Εν μέρει για να με βάλει ξανά στο κλίμα της μπάντας, και για να έχουμε ένα καινούργιο τραγούδι να το παίζουμε στην περιοδεία και παράλληλα για να δείξουμε στον κόσμο ότι επιστρέψαμε: «Ξέρουμε πως ήταν δυο εξαντλητικά χρόνια, αλλά επιστρέψαμε, δουλεύουμε πάνω σε ένα νέο άλμπουμ και να ένα single!". Εκείνη την εποχή δεν ξέραμε αν θα το συμπεριλάβουμε στο άλμπουμ. Είχαμε γράψει το σύνολο του άλμπουμ αλλά δεν είχαμε αποφασίσει αν θα βάλουμε το "Nightingale" σε αυτό. Αλλά το κυκλοφορήσαμε, γνωρίζοντας πως λόγω της περιοδείας και άλλων υποχρεώσεων που είχαμε το καλοκαίρι πως θα περνούσε καιρός μέχρι να βγει το άλμπουμ. Απλά θέλαμε να έχουμε ένα νέο single εκεί έξω.

Σε έναν φυσιολογικό κύκλο μεταξύ άλμπουμ πιθανότατα δεν θα είχαμε ποτέ μια τόσο μεγάλη χρονική απόσταση. Αλλά δεν νομίζω πως οτιδήποτε στον κόσμο τα τελευταία χρόνια ήταν και τόσο φυσιολογικό, οπότε είπαμε να κάνουμε κι εμείς μια εξαίρεση. Ήταν κάπως περίεργο, αλλά τα πάντα είναι περίεργα από το 2020 κι έπειτα… (γέλια).

Με κάθε επιλογή single θέλαμε να αναδείξουμε την πολυσυλλεκτικότητα του άλμπουμ

Το καταλαβαίνω. Αλήθεια, πάντως, δεν μπορώ να πω ότι έχω ένα συγκεκριμένο τραγούδι ως αγαπημένο μέσα από το άλμπουμ, καθώς αυτό αλλάζει κάθε φορά που ακούω το "Fauna". Αλλά, το "The Alphabet Of Me" σίγουρα ξεχώρισε από την πρώτη φορά που το άκουσα. Είναι κάτι διαφορετικό για τους Haken, όχι όμως και τόσο ξένο στην πραγματικότητα. Θεωρείς ότι είναι ένα τραγούδι που τονίζει την πολυσυλλεκτικότητα του άλμπουμ συνολικά;

Ναι! Και μάλιστα αυτός ήταν εν μέρει ο λόγος που αποφασίσαμε να κυκλοφορήσουμε το "The Alphabet Of Me" μετά το "Nightingale". Ήταν, επίσης, εν μέρει ο λόγος για τον οποίο το χρησιμοποιήσαμε ως -τρόπον τινά- το πρώτο επίσημο single μέσα από το "Fauna", αφού το κυκλοφορήσαμε την ίδια μέρα που ανακοινώσαμε και την κυκλοφορία του άλμπουμ.

Το "The Alphabet Of Me" είναι σχετικά διαφορετικό με οτιδήποτε έχουν κάνει οι Haken στο παρελθόν και περιμέναμε πως θα αναδείξει την πολυσυλλεκτικότητα του άλμπουμ. Το ελπίζαμε! Φαντάζομαι πως όταν ο κόσμος άκουσε το "The Alphabet Of Me" θα σκέφτηκε «α, κατάλαβα, όλο το άλμπουμ θα είναι κάπως έτσι». Δεν θα έβγαζε νόημα κάτι τέτοιο, μιας και οι Haken δεν έχουν κάνει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν. Περισσότερο υπήρχε μια αίσθηση πως «είναι κάτι διαφορετικό».

Την ίδια στιγμή ήταν πολύ διαφορετικό σε σχέση με το "Nightingale" και μαζί αυτά τα δυο τραγούδια ήταν πολύ διαφορετικά από την αισθητική που είχαν τα "Vector" και "Virus", τα οποία με τη σειρά τους ήταν ένα βήμα σε διαφορετική κατεύθυνση σε σχέση με το "Affinity". Με κάθε επιλογή single θέλαμε να αναδείξουμε την πολυσυλλεκτικότητα του άλμπουμ και για αυτό το λόγο ήταν πάρα πολύ δύσκολο το να διαλέξουμε singles. Διότι, κανένα τραγούδι από μόνο του δεν αντιπροσωπεύει πλήρως το άλμπουμ. Ούτε καν. Οπότε μας δυσκόλεψε να επιλέξουμε singles… (γέλια).

Όπως και να έχει, για εμάς ήταν ένας νέος ήχους που νιώθαμε ότι είναι φρέσκος και διαφορετικός. Και μας άρεσε πολύ. Και το διασκεδάζουμε πολύ όταν το παίζουμε ζωντανά ως τώρα. Οπότε, ναι, ήταν σκόπιμη εκ μέρους μας η επιλογή του συγκεκριμένου τραγουδιού ως πρώτου επίσημου single μέσα από το άλμπουμ.

Επιφανειακά μοιάζει ως ένα απλό και πιασάρικο ρεφραίν το οποίο θες να τραγουδήσεις, αλλά αν κάτσεις κι ακούσεις τι παίζουν τα drums, θα νομίζεις ότι το κεφάλι σου πάει να εκραγεί

Ένα ακόμα τραγούδι που ξεχωρίζει είναι το "Sempiternal Beings". Πες μας λίγο πως προέκυψε αυτό το τραγούδι και σε τι αφορά.

Ωραία ερώτηση. Το "Sempiternal Beings" είναι ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια μέσα από το άλμπουμ. Νομίζω είναι ένα από τα πρώτα τραγούδια που ξεκινήσαμε να γράφουμε ο Rich, ο Ray κι εγώ. Εκτείνεται σε διάφορες κατευθύνσεις περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο τραγούδι στο άλμπουμ, και με κάποιο φυσιολογικό τρόπο ακολουθεί την αισθητική του "Virus" όσον αφορά στον ήχο του. Αλλά έχει κάποιες ενδιαφέρουσες διαφοροποιήσει και σε τεχνικό και σε αισθητικό επίπεδο. Αυτό που μας αρέσει πολύ είναι το chorus του τραγουδιού, γιατί καταφέρνει να είναι πιασάρικο, αλλά αν προσπαθήσεις να πιάσεις τον ρυθμό που παίζει από πίσω, απλά θα συγχυστείς. Εγώ, πάντως, πάντα μπερδεύομαι… (γέλια). Φαίνεται επιφανειακά ως ένα απλό και πιασάρικο ρεφραίν το οποίο θες να τραγουδήσεις, αλλά αν κάτσεις κι ακούσεις τι παίζουν τα drums, θα νομίζεις ότι το κεφάλι σου πάει να εκραγεί. Αυτός είναι ο λόγος που το καθιστά διασκεδαστικό, όπως και το ότι αλλάζει αρκετά ανάμεσα στα διάφορα μέρη του…

Τώρα, σχετικά με το τι αφορά αυτό το τραγούδι… Στην πραγματικότητα, όπως και κάθε τραγούδι του άλμπουμ, αποτελεί μια μεταφορά σχετιζόμενη με ένα ζώο. Δεν ενεπλάκην με τους στίχους καθόλου σε αυτό το άλμπουμ, καθώς δεν είμαι συνηθισμένος στο να γράφω στίχους, οπότε επικεντρώθηκα στην μουσική συνεισφορά προς το παρόν. Αλλά στην πραγματικότητα το πνευματικό ζώο για αυτό το τραγούδι ήταν κάτι που σκέφτηκα εγώ. Το εμπνεύστηκα από αυτό το είδος της αυτό-αναπαραγόμενης μέδουσας (σ.σ.: jellyfish), το οποίο είναι αθάνατο, αφού μπορεί να πεθάνει στην πραγματικότητα. Από εκεί προέρχεται και ο τίτλος του τραγουδιού. Ο Ross πήρε αυτή την ιδέα και την χρησιμοποίησε ως μεταφορά, για να αναπτύξει ιδέες γύρω από την αιωνιότητα, το παντοτινό, καθώς και πράγματα που την ίδια στιγμή είναι θεραπευτές, αλλά κι αυτά που προκαλούν πόνο. Υπάρχουν διάφορες ενδιαφέρουσες αναφορές μέσα στο τραγούδι, αλλά η αρχική ιδέα ήταν αυτή. Θεωρώ πως η μουσική με πολύ όμορφο τρόπο αποτυπώνει αυτό το κάπως υγρό, απομονωμένο, σκοτεινό και κάπως λεπτομερές τοπίο το οποίο προσπαθούμε να δημιουργήσουμε. Και σίγουρα είναι ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια του άλμπουμ!

Haken

Μιας και το ανέφερες, θεωρώ πως οι στίχοι είναι ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά του άλμπουμ. Είναι καλογραμμένοι και τόσο ανοιχτοί σε ερμηνεία όσο θα έπρεπε να είναι…

Ναι, ακριβώς!

Τα πάντα αποτελούν προϊόν συνεργατικής διαδικασίας, ακόμα και οι στίχοι

Συνεισφέρατε όλοι σας ιδέες για στίχους ή ήταν κυρίως δουλειά του Ross το να τους γράψει;

Ήταν μια μεγάλη συνεργασία, στην πραγματικότητα. Ήταν κατά τη διάρκεια της περιοδείας την περσινή χρονιά όταν αρχίσαμε να πετάμε ιδέες, την ώρα που ήμασταν στο λεωφορείο, γύρω από τα πνευματικά ζώα. Είχαμε ήδη την ιδέα γύρω από την πανίδα και μετά προσπαθούσαμε να δούμε πως θα μπορούσε να υλοποιηθεί, υπό την έννοια του γύρω από ποια θέματα θέλαμε να γράψουμε και πως αυτά θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν τα ζώα και το ζωικό βασίλειο εν γένει και την φύση. Όλες αυτές οι συζητήσεις γινόντουσαν από κοινού μεταξύ όλων μας.

Πάρε για παράδειγμα το "Taurus"… Όπως είπα και πριν, όσον αφορά στους στίχους δεν έγραψα τίποτα, αλλά συνεισέφερα στο κομμάτι των αρχικών ιδεών και των concept. Έτσι, ήταν δική μου συνεισφορά η ιδέα περί της μετανάστευσης σε αναζήτηση ενός ειρηνικού κόσμου για το "Taurus", όπως και τα περί της αθάνατης μέδουσας για το "Sempiternal Beings".

Όλοι μας πετάγαμε ιδέες. Και έπειτα κάποιος – συνήθως ο Ross, αν και έγραψε κάποια τραγούδια ο Charile κι ένα τραγούδι το έγραψε ο Connor – θα έγραφε τους στίχους γύρω από τις ιδέες. Όμως, αντιμετωπίζουμε τα πάντα που κάνουμε ως Haken ως απολύτως συνεργατικά. Όλοι οι στίχοι κι όλη η μουσική είναι γραμμένα από τους Haken. Δεν έχει κανένα απολύτως νόημα να πούμε ότι σε ένα τραγούδι έγραψε τη μουσική ο Hen και τους στίχους ο Charlie. Διότι, όταν θα φτάσει η στιγμή που το προϊόν είναι ολοκληρωμένο, αυτό θα είναι αποτέλεσμα συνεργατικής δουλειάς. Οπότε μοιράσαμε τα πάντα, ακόμα και τους στίχους. Βέβαια, τους περισσότερους στίχους τους έγραψε ο Ross, αν και άλλα τραγούδια τα έγραψε εξ ολοκλήρου κάποιος άλλος. Σε κάθε περίπτωση, όλα περνάνε από όλους και τσεκάρονται και γενικά τα πάντα αποτελούν προϊόν συνεργατικής διαδικασίας, ακόμα και οι στίχοι.

Πάμε και σε μια διαφορετική ερώτηση τώρα. Αν έπρεπε να επιλέξεις ένα πνευματικό ζώο για κάθε έναν από τους συμπαίκτες σου, ποια θα διάλεγες και γιατί;

(γέλια) Μπορώ να επιλέξω οποιοδήποτε πνευματικό ζώο θέλω ή πρέπει να είναι μέσα από το "Fauna";

Ό,τι θέλεις…

Νομίζω ο Charlie θα ήταν βραδύποδας (sloth)… (γέλια). Έχει αυτή την ωραία, αργή, αρχοντική αίσθηση σε κάθε του κίνηση. Κάθε κίνηση που κάνει έχει τη σκοπιμότητά της.

Ο Connor τώρα… Θα λέω το πρώτο ζώο που μου έρχεται στο μυαλό… Ο Connor θα ήταν κούκος, αλλά δεν ξέρω γιατί…

Ο Hen θα ήταν πιθανότατα λιοντάρι. Μου βγάζει κάτι από λιοντάρι ο Hen…

O Ross είναι δύσκολος… Για κάποιο λόγο σκέφτομαι πως θα μπορούσε να είναι φώκια… Δεν ξέρω γιατί.

Κι ο Ray είναι ο πιο δύσκολος από όλους. Όπως σου είπα και πριν με τον Ray γνωριζόμαστε από πάντα και ξέρω τόσα πολλά για αυτόν…Αλλά τι θα διάλεγα για τον Ray… Για κάποιο λόγο τον φαντάζομαι σαν χαρακτήρα από το Super Mario. Και πάλι δεν ξέρω γιατί…. Είναι ένας χαρακτήρας που λέγεται Thwomp. Είναι μεγάλος, τετράγωνος και έχει μια πολύ αγριεμένη φάτσα… Δεν είναι καν κανονικό ζώο, αλλά αυτό μου έρχεται στο μυαλό ως πνευματικό ζώο για τον Ray… (γέλια)

Θυμάμαι ακόμα την πρώτη φορά που είδα τους Dream Theater! Ήταν όλα απίστευτα…

Αλήθεια, πλέον με τόσο υλικό, πως διαχειρίζεστε το θέμα των setlist στις συναυλίες σας; Θα σκεφτόσασταν να κάνετε μια σειρά εμφανίσεων τύπου "A Night With Haken", παίζοντας 2,5 με 3 ώρες σετ για τους οπαδούς σας; Ξέρεις, όπως κάναν κάποτε οι Dream Theater… κατά την άποψή μου ήταν ένα στοιχείο που τους βοήθησε να χτίσουν το θρύλο γύρω από το όνομά τους…

Οπωσδήποτε θα το κάναμε! Πω, εκείνα τα σόου των Dream Theater… Θυμάμαι ακόμα την πρώτη φορά που τους είδα! Ήταν όλα απίστευτα, τα φώτα και η μουσική. Πρέπει να ήμουν περίπου 13-14 χρονών, δεν θυμάμαι πόσο ακριβώς ήμουν την πρώτη φορά που τους είδα. Αλλά θυμάμαι να περιμένω πως και πως να τους δω κι όταν ήρθαν στο Λονδίνο έπαιξαν δυο σερί βραδιές τύπου "An Evening With Dream Theater". Την πρώτη βραδιά έπαιξαν τρεις ώρες με δικά τους τραγούδια και την δεύτερη βραδιά μετά το δικό τους σετ έπαιξαν ολόκληρο το "Dark Side Of The Moon". Όπως λες κι εσύ, αυτές οι βραδιές ήταν θρυλικές! Και σίγουρα θα μας άρεσε πολύ να κάνουμε κι εμείς κάτι αντίστοιχο…

Τώρα, όσον αφορά στην επιλογή των τραγουδιών για το setlist, γίνεται όλο και πιο δύσκολο. Όσο η μπάντα κυκλοφορεί περισσότερα άλμπουμ, τόσο πιο δύσκολο είναι να ικανοποιήσεις του πάντες και να εκπροσωπήσεις τα διάφορα στάδια της ιστορίας της μπάντας. Αυτή τη στιγμή έχει ενδιαφέρον το σετ που παίζουμε γιατί υποτίθεται ότι είμαστε σε περιοδεία για υποστήριξη του "Fauna", το οποίο όμως δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα. Και ταυτόχρονα ποτέ δεν πραγματοποιήθηκε η περιοδεία για την υποστήριξη του "Virus" στην Ευρώπη. Οπότε η περιοδεία είναι πιο επικεντρωμένη στο "Virus", μαζί με κάποιο επιπλέον υλικό. Αλλά καπάκια μετά πάμε στις Ηνωμένες Πολιτείες και εκεί το σετ θα είναι φουλ βασισμένο στο "Fauna". Όλοι μας ελπίζουμε να επιστρέψουμε στην Ευρώπη και να δώσουμε μερικά ακόμα σόου πιο επικεντρωμένα στο "Fauna".

Βέβαια, όπως είπες κι εσύ, υπάρχει έντονη επιθυμία τόσο από τους οπαδούς μας, όσο κι από εμάς τους ίδιους να κάνουμε και διαφορετικού τύπου περιοδείες, ενδεχομένως κάποιες που να είναι πιο επικεντρωμένες σε παλιότερες κυκλοφορίες του καταλόγου μας, ή ακόμα και κάποια περιοδεία που θα παίζουμε μεγαλύτερα σετ. Πραγματικά θέλουμε να αφήσουμε ανοιχτή κάθε πιθανότητα, σχετικά με αυτό. Δεν έχω συγκεκριμένες απαντήσεις να δώσω, αλλά σίγουρα μας ενδιαφέρουν αυτού του είδους οι προτάσεις. Οπότε είναι πιθανό, ναι…

Πάντως, είμαι σίγουρος ότι στην τρέχουσα περιοδεία σας θα υπάρχει κόσμος που θα φεύγει βρίζοντας γιατί δεν παίξατε εκείνο το "Cockroach" τραγούδι…

(γέλια). Έτσι ακριβώς είναι. Ε, εντάξει το περιμέναμε. Αλλά είναι ένα τραγούδι που έχει παιχτεί πάρα πολύ… Άσε που λόγω του υπόλοιπου υλικού που παίζουμε είναι σχεδόν σα να το παίζουμε κι αυτό εν μέρει… Οπότε, θα έλεγα πως έγινε σκόπιμα όλο αυτό… (γέλια)

Haken

Τώρα, αν ερχόταν ένας πιτσιρικάς που τώρα ξεκίναγε να ερωτεύεται την progressive metal μουσική και θέλει να ακούσει κάτι από Haken, ποια πέντε τραγούδια θα επέλεγες να του προτείνεις να ακούσει πρώτα για να εντυπωσιαστεί περισσότερο; Ή μήπως θα του πρότεινες να ακούσει κάποιο συγκεκριμένο άλμπουμ στην ολότητά του;

Για να είμαι απόλυτα αντικειμενικός δεν θα επιλέξω τίποτα από το "Fauna", γιατί έτσι μου φαίνεται πιο δίκαιο…

Ωραία ερώτηση… Προσωπικά, λατρεύω το "The Mountain". Θεωρώ ότι είναι ένα καταπληκτικό άλμπουμ. Αλλά, προφανώς η μουσική βιομηχανία έχει προχωρήσει κι αν μιλάμε για κάποιον που τώρα μπαίνει σε αυτή τη μουσική και είναι πιθανότατα στα 15-16 του και θες να τον εντυπωσιάσεις, τότε πιθανότατα το "The Mountain" δεν είναι η καλύτερη επιλογή για να ξεκινήσει.

Πάμε, λοιπόν, στα πέντε τραγούδια. Κάτσε να σκεφτώ… Λοιπόν, το "Falling Back To Earth από το "The Mountain" είναι από τα πιο αγαπημένα μου τραγούδια των Haken. Επίσης, πιθανότατα θα επέλεγα το "Messiah Complex" που συνοψίζει πολλά στοιχεία του τι είναι οι Haken. Πιθανότατα και το "1985" το οποίο καλύπτει ένα μεγάλο μέρος από τα πράγματα που θεωρώ ότι αρέσει στους Haken να κάνουν. To "Drowning In The Flood" από το "Aquarius" θα ήταν στη λίστα... Και για #5…

Άντε, πες ένα τραγούδι από το "Fauna" για 5ο

Αν έπρεπε αν επιλέξω ένα τραγούδι από το "Fauna" πιθανότατα θα ήταν το "Sempiternal Beings". Ειδικά αν είσαι λίγο νεότερος και θέλεις να μπεις στη φάση και να ακούσεις κάτι που θα σε κολλήσει με την μπάντα. Υπάρχουν και κάποια άλλα τραγούδια στο "Fauna" στα οποία γίνεται περισσότερος χαμός, αλλά νομίζω ότι θα έβαζα το "Sempiternal Beings" σε αυτή τη λίστα…

Ωραία! Να σου πω ότι είμαι πολύ χαρούμενος που είχαμε τη δυνατότητα να τα πούμε. Πραγματικά ευχαριστήθηκα την κουβέντα μας, ελπίζω κι εσύ. Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου! Το εκτιμώ …

Ναι, και σε ευχαριστώ πολύ!

Να κρατήσουμε επαφή όπως είπαμε τώρα που έμαθα ότι είσαι και μισός Έλληνας για να σου υπενθυμίζω ότι πρέπει να έρθετε και στην Ελλάδα κάποια στιγμή… Έχεις ευθύνη απέναντι στην κατά το ήμισυ πατρίδα σου… (γέλια)

Θα το ήθελα πολύ να συμβεί αυτό. Θα το δουλέψω με τα άλλα παιδιά…

  • SHARE
  • TWEET