«10»: Thom Yorke Quotes
«Arrest this man he talks in maths...»
Από τον Πάνο Κατσούρη, 13/11/2013 @ 12:07
Κατά πολλούς, η ουσία του έργου ενός καλλιτέχνη πηγάζει από την συμβίωση συγκεκριμένων παραγόντων. Κάποιες μεταβλητές που με την σύμπραξη τους δημιουργούν κανόνες τους οποίους αρκετοί την σήμερον ημέρα παραβλέπουν και ως αποτέλεσμα έχουμε να βρίσκουμε συνέχεια μπροστά μας υπερεκτιμημένα προβαλλόμενα πρόσωπα.
Οι τέχνες συνδέονται ρητά με την κοινωνικοπολιτική φύση του εκάστοτε δημιουργού. Έτσι το έργο ενός καλλιτέχνη δεν νοείται να ξεπερνά την προσωπικότητα ή τον χαρακτήρα του. Η φιγούρα της πραγματικότητας πρέπει να υπερνικά ή στην ελάχιστη να συμβαδίζει με τον καθρέφτη της ψυχικής του διάτασης στον έξω κόσμο.
Δεν μακρηγορώ μήτε ξεφεύγω με το καλημέρα. Είναι αναγκαίο να αναφέρω τα παραπάνω διότι αυτό το κείμενο αφορά ένα από τα μεγαλύτερα μυαλά που γέννησε ο χώρος της μουσικής. Ένα μυαλό που ξέρει να μπλέκει αριστοτεχνικά τα τρία βασικά κεφάλαια της νοημοσύνης (διανοητική, συναισθηματική, πνευματική) με την μουσική νοημοσύνη αυτών που τον περιτριγυρίζουν.

Μικρή σκιαγράφηση ατομικού προφίλ
Αλλόκοτος, αχάριστος προς οποιαδήποτε επιτυχία της μπάντας του, πικρός, κάποιες φορές μίζερος και σίγουρα ρεαλιστής, για μερικούς όσο περνούν τα χρόνια μεταβαίνει από το κακό στο χειρότερο. Για αρκετούς από εμάς συνεχίζει να εκπέμπει σε συχνότητες αδιανόητες για μυαλά μέσου ανθρώπου των οποίων οι δέκτες αδυνατούν να εκλάβουν και να επεξεργαστούν την ανώμαλη και διαστημική ομορφιά της ιδιαιτερότητας του. Δείχνει πια να ξεφεύγει από τους Radiohead και επιδιώκει να τραβήξει ένα δικό του δρόμο.

Από την αρχή της καριέρας του μέχρι σήμερα δεν άλλαξε και δεν συμβιβάστηκε για κανέναν και τίποτα. Μάλιστα ότι πιο χαρακτηριστικό μπορεί να ειπωθεί για να αποδείξει την αντισυμβατικότητά που τον διακατέχει είναι πως ορισμένες φορές ούτε ο ίδιος μπορεί να δεχθεί τον εαυτό του και τα βάζει μαζί του. Πιο πρόσφατο παράδειγμα το ότι στην τελευταία του δουλειά με τους Atoms For Peace και στο κομμάτι "Ingenue" μας μιλά μεταφορικά και στενάχωρα γλυκά για την μουσική του καριέρα. Ο όρος προέρχεται από τη γαλλική και το επίθετο Ingenu που σημαίνει «αφελής» ή αθώα, ενάρετος, και ειλικρινής. Γενικά ένα κορίτσι ή μια νεαρή γυναίκα που είναι αθώα και υγιεινά συμπαθής... Ένας χαρακτήρας αποθεμάτων στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, και ένας τύπος ρόλου στο θέατρο. («You know like the back of your hand / Who let em in / You got me into this mess so / You get me out / You know like the back of your hand / Your bell jar / Your collection / Ingenue»). Λες και φαντάζει πως δηλώνει ευθέως ότι η ζωή του έχει αλλάξει προς το χειρότερο και η μουσική τον έχει μπλέξει σε ένα μπέρδεμα το οποίο επηρεάζεται από τις λιτανείες και την πολυπλοκότητά του έργου του.
Βέβαια η έκφραση της παραξενιάς του αλλά και τα ριζοσπαστικά του πιστεύω μπορούν να βρεθούν διάχυτα και σε άλλους στίχους του. Από τις Οργουελικές αναφορές σε τραγούδια όπως το "2+2=5", "Karma Police" κ.ά., στα φουτουριστικά χασίματα του "Reckoner", μέχρι την κατάθλιψη των γηρατειών και τα θέλω μιας ακόμα ενηλικίωσης στα b-sides κάποιου "Last Flowers".
Και στο ηχητικό μέρος; Μέσα από τους Radiohead αλλά και πέρα από αυτούς με την βοήθεια άλλων πρωτοπόρων, ήταν και θα είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από την εποχή του. Με δίσκους που άλλαξαν την ροή της μουσικής ιστορίας όπως το "OK Computer" και το "Kid A" (κομμάτια σαν το "Idioteque" γκρέμισαν παραδόσεις και δημιούργησαν νέες στο πως αντιλαμβάνεσαι τον όρο rock) ή σε συνεργασίες με σκοτεινά ή περιθωριοποιημένα λαμπρά αστέρια (Four Tet, Burial, FlyLO) που γνώρισαν στους οπαδούς του νέους κόσμους.

Ένα απαράμιλλο weirdo αντικατοπτρίζεται και μέσα από τα midfuck καλούδια που κρύβουν οι δίσκοι των Radiohead σε συνεργασία με τις κινήσεις που τους κάνουν παρέα. Οι θεωρίες «συνωμοσίας» δίνουν και παίρνουν με το "Kid A" να μην κουβαλά μονάχα μια ηθελημένη στροφή που θα τους βοηθούσε να ξεπετάξουν από πάνω τους μια δισκογραφική που δεν γούσταραν, αλλά και να έχει καταχωνιασμένο στην κυκλοφορία βινυλίου του και ένα ολάκερο bootleg με τους στίχους των επόμενων δύο δίσκων τους. Τώρα όσον αφορά το "In Rainbows" το οποίο με τον πρωτοποριακό τρόπο κυκλοφορίας του θέλησε να δείξει τα δόντια του στην μουσική βιομηχανία... θεωρείτε πως έχει μια δεκάχρονη σύνδεση στο παρελθόν που ενώνει τα τραγούδια του με αυτά του "OK Computer" με τις οδηγίες χρήσης να δεσπόζουν σε εξόφθαλμα σημεία που δεν γίνεται να δώσεις βάση.
Από την άλλη νομίζω πως δεν χρειάζεται να αναλύσω το πόσο σημαντικό είναι όταν αποφασίζει να ανοίξει το στόμα του. Φέτος ήταν μια από τις χρονιές που ήταν ιδιαίτερα δραστήριος σε αυτό τον τομέα. Όμως δεν μετρά η ποσότητα αλλά η ποιότητα, διότι βάση όσων είπα στην αρχή συνεπάγεται το ότι και οι δηλώσεις του θα πρέπει στην ελάχιστη να συμβαδίζουν με το έργο του.
Το πιο λυπηρό απ όλα είναι πως υπάρχουν άνθρωποι που τον γνωρίζουν αλλά έχουν σχηματίσει εντελώς λανθασμένη άποψη για αυτόν η οποία προέρχεται από την επιδερμική σχέση που είχαν με τους Radiohead πριν μια δεκαετία.
Η παράθεση των δηλώσεων προτιμήθηκε να είναι στην αγγλική έτσι ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε παραποίηση των λεγόμενων και να μην αλλοιωθεί το ύφος. Η σειρά δεν παίζει κανέναν ρόλο.
Οι τέχνες συνδέονται ρητά με την κοινωνικοπολιτική φύση του εκάστοτε δημιουργού. Έτσι το έργο ενός καλλιτέχνη δεν νοείται να ξεπερνά την προσωπικότητα ή τον χαρακτήρα του. Η φιγούρα της πραγματικότητας πρέπει να υπερνικά ή στην ελάχιστη να συμβαδίζει με τον καθρέφτη της ψυχικής του διάτασης στον έξω κόσμο.
Δεν μακρηγορώ μήτε ξεφεύγω με το καλημέρα. Είναι αναγκαίο να αναφέρω τα παραπάνω διότι αυτό το κείμενο αφορά ένα από τα μεγαλύτερα μυαλά που γέννησε ο χώρος της μουσικής. Ένα μυαλό που ξέρει να μπλέκει αριστοτεχνικά τα τρία βασικά κεφάλαια της νοημοσύνης (διανοητική, συναισθηματική, πνευματική) με την μουσική νοημοσύνη αυτών που τον περιτριγυρίζουν.

Μικρή σκιαγράφηση ατομικού προφίλ
Αλλόκοτος, αχάριστος προς οποιαδήποτε επιτυχία της μπάντας του, πικρός, κάποιες φορές μίζερος και σίγουρα ρεαλιστής, για μερικούς όσο περνούν τα χρόνια μεταβαίνει από το κακό στο χειρότερο. Για αρκετούς από εμάς συνεχίζει να εκπέμπει σε συχνότητες αδιανόητες για μυαλά μέσου ανθρώπου των οποίων οι δέκτες αδυνατούν να εκλάβουν και να επεξεργαστούν την ανώμαλη και διαστημική ομορφιά της ιδιαιτερότητας του. Δείχνει πια να ξεφεύγει από τους Radiohead και επιδιώκει να τραβήξει ένα δικό του δρόμο.

Από την αρχή της καριέρας του μέχρι σήμερα δεν άλλαξε και δεν συμβιβάστηκε για κανέναν και τίποτα. Μάλιστα ότι πιο χαρακτηριστικό μπορεί να ειπωθεί για να αποδείξει την αντισυμβατικότητά που τον διακατέχει είναι πως ορισμένες φορές ούτε ο ίδιος μπορεί να δεχθεί τον εαυτό του και τα βάζει μαζί του. Πιο πρόσφατο παράδειγμα το ότι στην τελευταία του δουλειά με τους Atoms For Peace και στο κομμάτι "Ingenue" μας μιλά μεταφορικά και στενάχωρα γλυκά για την μουσική του καριέρα. Ο όρος προέρχεται από τη γαλλική και το επίθετο Ingenu που σημαίνει «αφελής» ή αθώα, ενάρετος, και ειλικρινής. Γενικά ένα κορίτσι ή μια νεαρή γυναίκα που είναι αθώα και υγιεινά συμπαθής... Ένας χαρακτήρας αποθεμάτων στη λογοτεχνία, τον κινηματογράφο, και ένας τύπος ρόλου στο θέατρο. («You know like the back of your hand / Who let em in / You got me into this mess so / You get me out / You know like the back of your hand / Your bell jar / Your collection / Ingenue»). Λες και φαντάζει πως δηλώνει ευθέως ότι η ζωή του έχει αλλάξει προς το χειρότερο και η μουσική τον έχει μπλέξει σε ένα μπέρδεμα το οποίο επηρεάζεται από τις λιτανείες και την πολυπλοκότητά του έργου του.
Βέβαια η έκφραση της παραξενιάς του αλλά και τα ριζοσπαστικά του πιστεύω μπορούν να βρεθούν διάχυτα και σε άλλους στίχους του. Από τις Οργουελικές αναφορές σε τραγούδια όπως το "2+2=5", "Karma Police" κ.ά., στα φουτουριστικά χασίματα του "Reckoner", μέχρι την κατάθλιψη των γηρατειών και τα θέλω μιας ακόμα ενηλικίωσης στα b-sides κάποιου "Last Flowers".
Και στο ηχητικό μέρος; Μέσα από τους Radiohead αλλά και πέρα από αυτούς με την βοήθεια άλλων πρωτοπόρων, ήταν και θα είναι πάντα ένα βήμα μπροστά από την εποχή του. Με δίσκους που άλλαξαν την ροή της μουσικής ιστορίας όπως το "OK Computer" και το "Kid A" (κομμάτια σαν το "Idioteque" γκρέμισαν παραδόσεις και δημιούργησαν νέες στο πως αντιλαμβάνεσαι τον όρο rock) ή σε συνεργασίες με σκοτεινά ή περιθωριοποιημένα λαμπρά αστέρια (Four Tet, Burial, FlyLO) που γνώρισαν στους οπαδούς του νέους κόσμους.

Ένα απαράμιλλο weirdo αντικατοπτρίζεται και μέσα από τα midfuck καλούδια που κρύβουν οι δίσκοι των Radiohead σε συνεργασία με τις κινήσεις που τους κάνουν παρέα. Οι θεωρίες «συνωμοσίας» δίνουν και παίρνουν με το "Kid A" να μην κουβαλά μονάχα μια ηθελημένη στροφή που θα τους βοηθούσε να ξεπετάξουν από πάνω τους μια δισκογραφική που δεν γούσταραν, αλλά και να έχει καταχωνιασμένο στην κυκλοφορία βινυλίου του και ένα ολάκερο bootleg με τους στίχους των επόμενων δύο δίσκων τους. Τώρα όσον αφορά το "In Rainbows" το οποίο με τον πρωτοποριακό τρόπο κυκλοφορίας του θέλησε να δείξει τα δόντια του στην μουσική βιομηχανία... θεωρείτε πως έχει μια δεκάχρονη σύνδεση στο παρελθόν που ενώνει τα τραγούδια του με αυτά του "OK Computer" με τις οδηγίες χρήσης να δεσπόζουν σε εξόφθαλμα σημεία που δεν γίνεται να δώσεις βάση.
Από την άλλη νομίζω πως δεν χρειάζεται να αναλύσω το πόσο σημαντικό είναι όταν αποφασίζει να ανοίξει το στόμα του. Φέτος ήταν μια από τις χρονιές που ήταν ιδιαίτερα δραστήριος σε αυτό τον τομέα. Όμως δεν μετρά η ποσότητα αλλά η ποιότητα, διότι βάση όσων είπα στην αρχή συνεπάγεται το ότι και οι δηλώσεις του θα πρέπει στην ελάχιστη να συμβαδίζουν με το έργο του.
Το πιο λυπηρό απ όλα είναι πως υπάρχουν άνθρωποι που τον γνωρίζουν αλλά έχουν σχηματίσει εντελώς λανθασμένη άποψη για αυτόν η οποία προέρχεται από την επιδερμική σχέση που είχαν με τους Radiohead πριν μια δεκαετία.
Η παράθεση των δηλώσεων προτιμήθηκε να είναι στην αγγλική έτσι ώστε να μην υπάρξει οποιαδήποτε παραποίηση των λεγόμενων και να μην αλλοιωθεί το ύφος. Η σειρά δεν παίζει κανέναν ρόλο.
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|
|||||||||||
![]() |
|