Playgrounded: «Η πανδημία ανέδειξε εντονότερα την αναγκαιότητα της τέχνης»

Ο Ορέστης Ζαφειρίου (synths/sampling) μας μιλάει για το εξαιρετικό, μυστηριώδες "The Death Of Death" και τις επερχόμενες ζωντανές εμφανίσεις της μπάντας

Από τον Νίκο Καταπίδη, 05/05/2022 @ 10:04

Με μια εξαιρετική δισκογραφική δουλειά στη φαρέτρα τους, οι Playgrounded επιστρέφουν στη σκηνή μετά από καιρό. Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον Ορέστη Ζαφειρίου, και να μάθουμε περισσότερα γύρω από το μυστηριώδες "The Death Of Death", αλλά και τις επερχόμενες ζωντανές εμφανίσεις της μπάντας.

"The Death Of Death", ένας τίτλος δίσκου γεμάτος μυστήριο. Μοιάζει σαν μια μηδενιστική ιδέα, όμως από την άλλη σαν μια απελευθέρωση από την εγωκεντρική θεώρηση του θανάτου.

O τίτλος του δίσκου πραγματεύεται τη γενική και αντικειμενική συνθήκη στη φύση, την αναπόφευκτη καταστροφή του παλιού μέσα από τη γέννηση του καινούργιου. Ερευνά την άρρηκτη σχέση μεταξύ αυτών των δύο καταστάσεων, ηχητικά και στιχουργικά. Οι ιδέες που πραγματεύεται ο δισκος κάθε άλλο παρα μηδενιστικές είναι, αντιθέτως αναζητούν, μέσω της μουσικής, να αναδείξουν και να συμβάλλουν στις αλλαγές της κοινωνίας αλλα και στον ανθρώπου..

Στη διαδικασία της δημιουργίας η σύγκρουση με το παλιό είναι αναγκαία συνθήκη

Να ξεπεράσουν το "θάνατο" μέσω της δημιουργίας, της αντίστασης, της αλληλεγγύης και της σύμπραξης . Κατά μια έννοια, στη διαδικασία της δημιουργίας η σύγκρουση με το παλιό είναι αναγκαία συνθήκη, ώστε να αποκαλυφθούν τα χαρακτηριστικά που το συναποτελούν και μέσω της ανασύνθεσης των μερών που αναπτύσσονται να φτάσει κανείς στο νέο, το αλλαγμένο,το ποιοτικά ανώτερο.

Playgrounded

Πώς εξελίχθηκε η διαδικασία της σύνθεσης σε σχέση με το "In Time With Gravity", και την εμπειρία που είχατε αποκομίσει από αυτό; Υπήρχαν συγκεκριμένοι στόχοι σε σχέση με τη σύνθεση και την κατεύθυνση του ήχου σας;

Μπορούμε να βρούμε αρκετά κοινά χαρακτηριστικά μεταξύ των δύο δίσκων, με το καίριο να είναι η αναζήτησης μιας όλο και πιο ισορροπημένης σχέσης ανάμεσα στον βαρύ, οργανικό ήχο και το χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής. Μέσα από το "In time with gravity", αναγνωρίσαμε αυτά που θεωρούσαμε ως σημαντικά αλλα και ως ελλιπή, προσπαθώντας να τα εξελίξουμε στο "The Death of Death". Συνειδητοποιήσαμε καλύτερα το πόσο πολύπλευρη είναι η δημιουργία ενός δίσκου και φροντίσαμε να αναπτυχθούμε ως μουσικοί, ως φίλοι και συνεργάτες. Να βρούμε ένα πιο καθαρό τρόπο να επικοινωνούμε τη μουσική και τις ιδέες πίσω από αυτή και να συμπεριλάβουμε στη διαδικασία συνεργάτες που συνέβαλαν ουσιαστικά στην υλοποίηση του.

Τα ηλεκτρονικά στοιχεία μοιάζουν να έχουν ακόμη πιο πρωταγωνιστικό ρόλο αυτή τη φορά. Τί κατευθύνει τα κομμάτια σας όταν είστε σε διαδικασία σύνθεσης; Είναι κάποιο riff το οποίο εξελίσσεται, ένας ρυθμός ή ένα ηχοτοπίο με ηλεκτρονική προέλευση;

Στο δίσκο αυτό υπάρχει ένα συνεχές πηγαινέλα μεταξύ των στοιχείων που το αποτελούν. Το κλειδί είναι πράγματι η μορφή της εξέλιξής στην οποία αναφέρεσαι. Μια σχέση διαλεκτική και κάθε φορά διαφορετικής φύσης, με τα ηλεκτρονικά στοιχεία άλλοτε να λειτουργούν ως ένα ηχητικό και ρυθμικό πεδίο που υποδεικνύει την ανάπτυξη των συνθέσεων και άλλοτε να γεννιούνται και να αποκτούν υπόσταση λόγω της ανάπτυξης όλων των άλλων οργάνων.

Η ηλεκτρονική μουσική ενθαρρύνει τον πειραματισμό και αγκαλιάζει την έκπληξη

Μέσω της έντονης χρήσης των ηλεκτρονικων στοιχείων αποκαλύπτωνται νέες ρυθμικές σχέσεις, διευρύνεται η δυνατότητα χρωματισμού του μουσικού χώρου και αναδεικνύεται εντονότερα η ατμόσφαιρα και το ύφος των κομματιών. Η ηλεκτρονική μουσική ενθαρρύνει τον πειραματισμό και αγκαλιάζει την έκπληξη κατά την ακρόαση μέσα από την αναλογική και ψηφιακή μεταλλαγή των ήχων βοηθωντας στο να γεννηθούν αναπάντεχοι δρόμοι και νέες συνδέσεις.

Η φαινομενική ομοιογένεια του άλμπουμ δείχνει σκόπιμη, με το αποτέλεσμα να θυμίζει soundtrack στο σύνολό του. Υπήρχε αυτή η κατεύθυνση στο μυαλό σας κατά τη δημιουργία των κομματιών;

Η αλήθεια είναι ότι δεν υπήρχε ξεκαθαρη επιλογή στο να φτιάξουμε ένα δίσκο που θα πραγματεύεται μια πολύ συγκεκριμένη ιδέα αλλα περισσότερο να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο σκέψεων και στίχων, που τελικά συνετέλεσε σε μια σκόπιμη ομοιογένεια τόσο στη συνθεση όσο και στην παραγωγή και τη μίξη.

Τα κομμάτια κατευθύνονται μέσω συσχετισμών και συγκρούσεων και συνεχώς εξελίσσονται μέσω μιας ιδέας μέχρι τη λύση της και την αντικατάστασή της από μια άλλη νέα. Αναπτύσσονται σταδιακά και εκφράζονται μέσα από τις αντιθέσεις των στοιχείων που τα αποτελούν σε πολλά επίπεδα. Τα κομμάτια γεφυρώνονται ακριβώς επειδή το καθένα θέλει να αναδείξει καινούργιες πτυχές της ίδιας προσέγγισης.

Ενδεικτικά κάποιες ηχητικές - συνθετικές παράμετροι που τα φέρνουν κοντά και ενοποιούν τον χαρακτήρα του δίσκου είναι η ένταση, η πυκνότητα, το μέγεθος, το συχνοτικό ευρος , το ηχόχρωμα, η ροή και ο χώρος.

Βρισκόμαστε σε μια εποχή που η ταχύτητα εναλλαγής των ερεθισμάτων αυξάνεται ραγδαία και δεν επιτρέπει στον ακροατή να ταυτιστεί ουσιαστικά με το έργο. Ο ενιαίος χαρακτήρας του δίσκου αποκαλύπτεται μόνο με την ενεργή συμμετοχή του ακροατή. Με την ενεργοποίηση μιας ακρόασης που επιτρέπει στα συναισθήματα να αναπτυχθουν, που κινητοποιεί και καλλιεργεί τη φαντασία, την περισυλλογή και την έκφραση, την αλλαγή.

Playgrounded

Το άλμπουμ δημιουργήθηκε σε μια περίοδο όπου η πανδημία άλλαξε τις ζωές όλων μας. Επηρέασε με κάποιο τρόπο η κατάσταση το μουσικό αποτέλεσμα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο υλοποιήθηκε;

Η πανδημία μέσα σε πολλά άλλα έκοψε και μια απο τις βασικές συνδέσεις μεταξύ του έργου και του ακροατή. Βγήκε στο προσκήνιο εντονότερα η μοναχική απόλαυση και καταστράφηκε προσωρινά η γεφύρωση με την ουσιαστική επικοινωνία, με τον αναγκαίο δηλαδή χώρο και χρόνο, όπου η υποκειμενική εμπειρία αποκτά συλλογικά χαρακτηριστικά. Η πανδημία ανέδειξε εντονότερα την αναγκαιότητα της τέχνης, μια κατάφαση απέναντι στην αποξένωση και τη δυσκολία. Παράλληλα όμως εντάθηκε και η απαξίωση της μαζί με πολλούς άλλους κοινωνικούς τομείς, από πολιτικές εχθρικές προς τον ίδιο τον άνθρωπο και το περιβάλλον του.

Η διαδικασία σύνθεσης του δίσκου είχε ξεκινήσει κάποιους μήνες νωρίτερα από την αρχή της πανδημίας αλλά για εμάς λειτούργησε καταλυτικά, αφού αφοσιωθήκαμε στην υλοποίηση του δίσκου κρίνοντας ότι ήταν απαραίτητο να συνεχίσουμε παρα το θολό τοπίο που σχηματιζόταν.

Πλέον είστε στο roster της Pelagic Records, ένα αν μη τι άλλο ιδανικό ταίριασμα με βάση τον ήχο σας. Πώς προέκυψε η συνεργασία, και τι προοπτική δίνει στη μπάντα για το μέλλον;

Με την ολοκλήρωση του δίσκου αναζητούσαμε τρόπους να επικοινωνήσουμε το δίσκο με ανθρώπους που ενδεχομένως θα στήριζαν καλλιτεχνικά αλλα και οικονομικά το εγχείρημα μας. Με μεγάλη χαρά λάβαμε τη θερμή ανταπόκριση από τον Robin Staps, κιθαρίστα των Ocean, δηλώνοντας το ενδιαφέρον του να μας εντάξει στην ομάδα της Pelagic records, μιας εταιρείας που αναδεικνύει τον πειραματισμό και συμβάλλει μέσω των μουσικών σχημάτων που την αποτελούν, στη διαμόρφωση της σημερινής αισθητικής στα πλαίσια του ευρύτερου, προοδευτικού ήχου. Εμάς μας φέρνει πιο κοντά σε καλλιτέχνες με εμπειρία και άποψη για τη μουσική και τους τρόπους διαδοσης της, μας φέρνει πιο κοντα σε καλλιτέχνες με ενδιαφέροντες προβληματισμούς και αξίες.

Αν μπορούσατε να σχεδιάσετε ένα «ιδανικό» συναυλιακό πακέτο, με ποιες μπάντες θα θέλατε να εμφανιστείτε;

Απώτερος σκοπός μας είναι να φανταζόμαστε το ιδανικό πακέτο ως μια ολιστική συναυλιακή εμπειρία, όπου το κάθε σχήμα συμβάλλει με τα ιδιαίτερα μουσικά χαρακτηριστικά του. Να επικοινωνούμε τη μουσική μας μαζί με μπάντες που να συγκλίνουν και να αποκλίνουν ταυτόχρονα από τον ήχο μας. Να διευρύνεται η ηχητική και εκφραστική παλέτα και να συγκεντρώνεται κόσμος με ευρύ φάσμα ακουσμάτων.

Σχεδιάζετε και μια περιοδεία στην Ελλάδα, με την παρουσίαση δίσκου να είναι στην Αθήνα μαζί με τους we.own.the.sky. Τι να περιμένουμε από αυτό το live; Πως είναι να επιστρέφετε στη σκηνή μετά από καιρό;

Μια απο τις μπάντες που ταιριάζει στο μίγμα που ανέφερα παραπάνω ειναι και οι We own the SKy. Μια μπάντα που εκτιμούμε και ακολουθούμε εδώ και πολύ καιρο, που με την ενέργεια, την ατμοσφαιρα και την ποιοτητα τους θα στηρίξουν και θα συνδιαμορφώσουν μια βραδιά που θα κινηθεί μέσα σε ένα ιδιαίτερο πλέγμα ήχων και συναισθημάτων. Μια βραδιά που απλόχερα αποζητά να συμβάλλει στην επικοινωνία και την εξέλιξη των μουσικών ρευμάτων στη Ελλαδα και στο εξωτερικό.

Το μικρό τουρ που αναφέρεις περιλαμβάνει και την Πάτρα στις 30 Απριλίου στο Frida και τη Θεσσαλονίκη στο 8ball στις 5 Μαϊου.

  • SHARE
  • TWEET