Συνέντευξη Shining (Jorgen Munkeby)

«Είμαστε jazz μουσικοί, όχι metal μουσικοί που προσπαθούν να παίξουν jazz»

Από τους Βαγγέλη Ευαγγελάτο, Μάνο Πατεράκη, 25/06/2013 @ 12:02
Όταν έχει προηγηθεί η πειραματική ακρότητα του "Blackjazz", η προσαρμογή σε «κανονικά» καλούπια ίσως είναι το αμέσως τολμηρότερο βήμα. Κάτι τέτοιο επιχειρούν φέτος οι Shining, ντύνοντας το παρανοϊκό μουσικό τους μείγμα με τον μανδύα του εμπορικού μέσω του νέου τους άλμπουμ, "One One One". Ο Jørgen Munkeby είναι αποφασισμένος να δώσει στο mainstream το μάθημά του σαν άλλος Jack με το τσεκούρι στο χέρι, έχει το χάρισμα της διορατικότητας του Danny που κάποιοι αποκαλούν «λάμψη», το μυαλό του γεννάει διαστροφές σαν αυτό του μετρ Stephen και το ταλέντο του στην ενορχήστρωση του χάους είναι εφάμιλλο μ’ αυτό του μεγάλου Stanley. Η κουβέντα μας με τον ιθύνοντα νου των Νορβηγών υπήρξε απολαυστική, ακόμα κι όταν προς το τέλος της οι ρόλοι αντιστράφηκαν και η συνέντευξη πήρε μια διαφορετική τροπή. Όσοι blackjazz rebels προσέλθετε...

ShiningΜιας και πρόκειται για την πρώτη μας συνέντευξη με τους Shining, θα ήθελες να συστηθείς στους αναγνώστες μας;
Ναι, είμαστε από τη Νορβηγία, δημιουργηθήκαμε το 1999 με τη μορφή ενός κουαρτέτου ακουστικής jazz. Έχουμε εφτά κυκλοφορίες - έξι στούντιο άλμπουμ και ένα live CD / DVD. Ξεκινήσαμε ως jazz μπάντα, αλλά τώρα παίζουμε ένα είδος jazz πιο προσανατολισμένο στο metal, που το ονομάζουμε «blackjazz».

Έχουν περάσει τρία χρόνια από τότε που βγήκε το επιτυχημένο σας άλμπουμ, "Blackjazz" και αυτές τις μέρες κυκλοφορείτε το νέο σας άλμπουμ, το οποίο οφείλω να πω ότι είναι εκπληκτικό. Καταρχήν, πού το ηχογραφήσατε; Και είστε ευχαριστημένοι με το αποτέλεσμα;
Σ’ ευχαριστώ! Είμαι πολύ χαρούμενος με το αποτέλεσμα, πραγματικά χαρούμενος. Υπάρχουν πολλά περισσότερα τραγούδια σ’ αυτό το άλμπουμ που μπορώ να τα αποκαλέσω «αγαπημένα μου» από ό,τι στους προηγούμενους δίσκους μας όταν είχαν κυκλοφορήσει, κι αυτό πιστεύω ότι είναι πολύ καλό σημάδι. Πέρασα περίπου έναν χρόνο δημιουργώντας το άλμπουμ, γράφοντας και ηχογραφώντας πολλά από τα demo εδώ στο Λος Άντζελες, όπου και είμαι τώρα, σ’ ένα σπίτι που έχει επίσης στούντιο και κήπο. Ήμουν εδώ συνθέτοντας και ηχογραφώντας demo και δούλευα με τον παραγωγό μας, ο οποίος ζει στο Laurel Canyon, που απέχει 20 λεπτά δυτικά από εδώ. Επίσης δούλεψα και στο δικό μου στούντιο στο Όσλο της Νορβηγίας, όπου ζω, και με την υπόλοιπη μπάντα ηχογραφήσαμε εκεί. Κατόπιν στείλαμε τις ηχογραφήσεις στον Sean Beavan που δουλεύει εδώ. Στη συνέχεια, όταν νιώσαμε ότι το άλμπουμ ήταν έτοιμο, έκανα την παραγωγή στην Νορβηγία, φτιάχνοντας rough mixes με τα οποία ήμασταν ευχαριστημένοι, και πήγα ξανά στο Los Angeles για να κάνω την τελική μίξη με τον Sean.

Shining - One One OneΜπορούμε να ακούσουμε πολλά διαφορετικά όργανα στο άλμπουμ. Θέλεις να μας πεις πόσα ακριβώς χρησιμοποιήσατε;
Στην πραγματικότητα δεν ήταν τόσα πολλά. Υπάρχουν τύμπανα και μπάσο και δύο κιθάρες -μία στην αριστερή πλευρά και μία στη δεξιά- και υπάρχουν επίσης τα synthesizer, το σαξόφωνο και τα φωνητικά. Στο παρελθόν είχαμε πολλά περισσότερα, οπότε τώρα είναι σίγουρα λιγότερα από πριν. Αλλά έτσι ακριβώς είμαστε και σαν μπάντα πάνω στη σκηνή.

Ποιές είναι οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ του "One One One" και του "Blackjazz"; Μπορεί το "One One One" να θεωρηθεί ως η λογική συνέχεια του προηγούμενου άλμπουμ σας;
Ναι, σίγουρα, νομίζω ότι πρόκειται για λογική εξέλιξη. Στο "One One One" τα τραγούδια είναι μικρότερα, πιο ακριβή και πιο εστιασμένα, ενώ στο "Blackjazz" ήταν μεγαλύτερα σε διάρκεια και πιο πειραματικά στις δομές τους. Ο λόγος που λέω ότι πρόκειται για φυσική εξέλιξη είναι ότι πιστεύω πως είναι απόλυτα φυσικό να αναπτυσσόμαστε με οποιονδήποτε τρόπο, γιατί τα πάντα αλλάζουν, η ίδια μας η ζωή αλλάζει. Έτσι για μένα είναι πολύ φυσικό και ίσως να υπάρξει κι άλλη εξέλιξη στον επόμενο δίσκο μας, ποτέ δεν ξέρεις.

Jørgen Munkeby (Shining)Ένα ερώτημα που μου έρχεται στο μυαλό όταν ακούω το "One One One" είναι το εξής: Πώς καταφέρατε να χωρέσετε το άκρως αντισυμβατικό και ακραίο μείγμα της μουσικής σας σε «συμβατικές» δομές τραγουδιών;
Αυτή είναι η ουσία αυτού που θέλαμε να κάνουμε. Πώς το κάναμε; Απλώς δουλέψαμε πάνω σ’ αυτό. Θέλω να πω πως δεν υπήρχε κάποια προαποφασισμένη λύση, απλά θέλαμε να το κάνουμε και το κάναμε. Γράψαμε μερικά ωραία ρεφρέν, τα τοποθετήσαμε ανάμεσα στις στροφές και απομακρύναμε οτιδήποτε περιττό. Προσπαθήσαμε να αφαιρέσουμε τα βαρετά μέρη, γιατί κανονικά τα τραγούδια ξεκίνησαν έχοντας εφτά ή οκτώ λεπτά διάρκεια. Οπότε κόψαμε οτιδήποτε δεν χρειαζόταν να βρίσκεται εκεί και προσπαθήσαμε να περιορίσουμε τα τραγούδια σε μία διάρκεια όπου τα πάντα να ακούγονται ενδιαφέροντα. Μ’ αυτόν τον τρόπο το κάναμε βασικά.

Οπότε ήταν εντελώς σκόπιμο...
Ναι.

Το "Paint The Sky Black" μου θύμισε αρκετά Strapping Young Lad, ενώ σε όλο το άλμπουμ μπορούμε να ακούσουμε στοιχεία από Dillinger Escape Plan ή ακόμα και Marilyn Manson. Θα έλεγες ότι οι μπάντες αυτές αποτελούν επιρροές των Shining;
Οι Dillinger Escape Plan είναι οπωσδήποτε μία από τις επιρροές μας, όπως επίσης και ο Marilyn Manson αλλά και οι Nine Inch Nails. Δεν έχω ακούσει ιδιαίτερα Strapping Young Lad, πάντως. Είμαι καλός φίλος του Devin Townsend, όμως τον ανακάλυψα τα τελευταία δύο χρόνια, οπότε έχω ακούσει κυρίως προσωπικούς δίσκους του. Άκουσα και λίγο Strapping Young Lad, αλλά λίγα πράγματα και αραιά. Οπότε, αν ακούγεται σαν Strapping Young Lad, θα είναι επειδή ίσως μας εμπνέουν τα ίδια πράγματα, κι έτσι μπορεί να υπάρχουν κάποιες ομοιότητες.

Jørgen Munkeby (Shining)Θέλω να μας πεις σε ποιούς αναφέρεται το τραγούδι "Blackjazz Rebels".
Πρόκειται απλώς για εμάς -το συγκρότημα- και τους οπαδούς μας.

Πιστεύεις ότι η μουσική μπορεί να είναι ποιοτική και παράλληλα δημοφιλής; Και θα ήθελα να μας δώσεις μερικά παραδείγματα από την καλύτερη δημοφιλή μουσική που σου αρέσει να ακούς.
Καταρχήν, ναι, νομίζω ότι είναι δυνατόν η καλή μουσική να ταυτιστεί με την εμπορικότητα. Προσωπικά μου αρέσουν πολλά διαφορετικά είδη μουσικής, ακούω τα πάντα, μέχρι και την πιο εμπορική μουσική που υπάρχει και επίσης ακούω και ακραία instrumental μουσική. Έτσι, όταν βγαίνει ένα νέο single της Nicki Minaj ή της Rihanna το ακούω, προκειμένου να ενημερωθώ για τις νέες τεχνικές παραγωγής και πώς ακούγεται η σύγχρονη pop μουσική. Και ορισμένα από αυτά τα τραγούδια μου αρέσουν, ενώ άλλα όχι και τόσο. Αλλά όσο αφορά συγκροτήματα που έχουν συνδυάσει πραγματικά την ποιότητα και τη δημοτικότητα, πιστεύω ότι οι Nine Inch Nails αποτελούν ένα πολύ καλό παράδειγμα, όπως και οι Muse είναι επίσης ένα καλό παράδειγμα. Θα έλεγα ότι και οι Meshuggah είναι μία πραγματικά ποιοτική μπάντα, όμως δεν είναι τόσο μεγάλοι όσο οι Nine Inch Nails ή οι Muse. Αυτά είναι μόνο δύο παραδείγματα, αλλά νομίζω ότι υπάρχουν πάρα πολλές ωραίες μπάντες που είναι ταυτόχρονα και μεγάλες εμπορικά.

ShiningΑυτό μας οδηγεί στην επόμενη ερώτηση: Υπάρχουν μουσικά στιλ που να σου αρέσουν αλλά να τα αφήνεις σκοπίμως έξω από την παλέτα των Shining;
Ω, ναι! Έχουμε συμπεριλάβει πολλά διαφορετικά πράγματα στη μουσική μας στο παρελθόν. Έχουμε συμπεριλάβει σύγχρονη μουσική, κλασική μουσική όπως Olivier Messiaen, Schönberg, Penderecki, τέτοιου είδους κλασικούς συνθέτες του 21ου αιώνα. Και έχουμε αφήσει έξω πολλά στοιχεία που είχαμε παλιότερα με βάση την electronica. Στα δύο άλμπουμ μας του 2005 και του 2007 (σ.σ.: "In The Kingdom Of Kitsch You Will Be A Monster" και "Grindstone", αντίστοιχα) είχαμε κάποια ηλεκτρονικά drums και τέτοια πράγματα, αλλά πλέον δεν τα χρησιμοποιούμε. Επίσης αφήνουμε σκόπιμα έξω μερικά από τα bebop ή hard bop στοιχεία της jazz και έχουμε επικεντρωθεί στη free jazz και στα τελευταία του Coltrane, στον Pharaoh Sanders, και γενικά σ’ αυτό το είδος της free jazz από το '66 έως τις αρχές της δεκαετίας του '70, αντί του bebop και το είδος της μουσικής του Michael Brecker, για παράδειγμα. Ουσιαστικά προσπαθούμε να αφήνουμε έξω πολλά από τα πράγματα που έχουμε συμπεριλάβει στο παρελθόν. Το "Blackjazz" ήταν περισσότερο εστιασμένο στη free jazz και στο metal και τώρα έχουμε κάποια rock στοιχεία και λιγότερα jazz στοιχεία. Οπότε ναι, προσπαθούμε να περιοριζόμαστε κάπως.

Jørgen Munkeby (Shining)Η jazz δεν είναι κάτι νέο στη rock και στη metal μουσική˙ έχουν υπάρξει κι άλλες μπάντες που έχουν προσπαθήσει να ενσωματώσουν παρόμοια στοιχεία. Έχεις κανέναν υπόψη σου που πιστεύεις ότι το έχει κάνει με επιτυχία, είτε πρόκειται για σύγχρονο συγκρότημα ή από τη δεκαετία του '70, του '80 ή οποτεδήποτε;
Ναι, υπήρχαν πολλά συγκροτήματα που συνδύασαν με επιτυχία αυτά τα στοιχεία στη δεκαετία του '70, οι King Crimson είναι ένα από αυτά. Επίσης υπάρχουν πολλά συγκροτήματα που το κάνουν τώρα στη metal σκηνή, δηλαδή metal μπάντες που έχουν ενσωματώσει σιγά-σιγά κάποια jazz στοιχεία. Αλλά νομίζω ότι πολλά απ’ αυτά τα συγκροτήματα είναι ακόμη νέα στον κόσμο της jazz και γι’ αυτό ακούγονται έτσι, σαν να έχουν μόλις ανακαλύψει κάτι, αλλά δεν το έχουν πραγματικά στο αίμα τους. Ωστόσο μερικοί από αυτούς είναι φοβεροί, όπως για παράδειγμα οι Dillinger Escape Plan και οι Meshuggah, που μπορεί να μην ακούγονται πολύ «jazzy», ωστόσο η όλη φιλοσοφία τους είναι «jazzy». Πιστεύω λοιπόν ότι αυτές οι δύο μπάντες είναι οι καλύτερες άμα μιλάμε για έναν σωστό συνδυασμό αυτών των στοιχείων. Όσο για εμάς -σαν μπάντα- είμαστε jazz μουσικοί, όχι metal μουσικοί που προσπαθούν να παίξουν jazz. Ξεκινήσαμε ως jazz μπάντα, όμως όλοι μας μεγαλώσαμε με το metal όταν ήμασταν νέοι, κι έτσι αισθανόμαστε άνετα και με τα δύο είδη. Νομίζω ότι αυτός είναι ο λόγος που ακουγόμαστε διαφορετικοί, επειδή ερχόμαστε από τον κόσμο της jazz και πηγαίνουμε προς την άλλη κατεύθυνση.

ShiningΝαι, σίγουρα φαίνεται ότι είστε jazz μουσικοί. Οπότε, ποιός είναι ο απόλυτος ήρωας σου στη jazz, ο αγαπημένος σου μουσικός; Από τον John Coltrane μέχρι τον Miles Davis, ο καθένας...
Ο John Coltrane είναι η μεγαλύτερη επιρροή μου, σε όλη μου τη ζωή. Θα έλεγα ότι ο δεύτερος πιθανώς να είναι ο Michael Brecker, αλλά ο Coltrane είναι πολύ πιο σημαντικός για μένα.

Δουλεύεις σε κάποιο άλλο project αυτόν τον καιρό; Έχει αποφέρει καρπούς η συνεργασία σου με την Melissa Auf Der Maur;
Ξεκινήσαμε ένα project με την Melissa στις αρχές του 2012. Πήγα στη Νέα Υόρκη για να παίξω μαζί της και για να φτιάξουμε τις δικές μας εκδοχές σε πολλά τραγούδια από τα οποία είχε εμπνευστεί κυρίως αυτή. Μεγάλωσε ακούγοντας Killing Joke, Type O Negative και τέτοια πράγματα. Έτσι κάναμε μερικές εμφανίσεις στην Νέα Υόρκη και στο Μόντρεαλ και ήταν πολύ ωραία. Σκεφτόμασταν να βγάλουμε ένα άλμπουμ, ή έστω ένα EP. Όμως μετά ήμουν απασχολημένος, είχα να γράψω αυτό το νέο άλμπουμ των Shining, ενώ αυτή γέννησε την πρώτη της κόρη, πράγμα που φυσικά πήρε πολύ από τον χρόνο της. Οπότε όχι, δεν έχουμε καταφέρει να προχωρήσουμε τη συνεργασία μας, αλλά θα ήταν ωραία να το κάναμε κάποια στιγμή στο μέλλον. Όσον αφορά στα υπόλοιπα project, πάντα υπάρχει κάτι. Αυτόν τον καιρό βρίσκομαι στο Λος Άντζελες και γράφω ένα 20-λεπτο κομμάτι για σαξόφωνο και σύνολο εγχόρδων για ένα νορβηγικό φεστιβάλ. Επίσης, πριν από περίπου μία εβδομάδα ο Devin Townsend μού έστειλε δύο κομμάτια και έπαιξα σαξόφωνο σ’ αυτά στο στούντιό μου εδώ και του τα έστειλα πίσω, οπότε θα συμμετέχω στο νέο άλμπουμ του Devin Townsend που θα ονομάζεται "Casualties Of Cool". Και ο Marty Friedman, ο παλιός κιθαρίστας των Megadeth που τώρα ζει στην Ιαπωνία, μόλις μου έστειλε ένα κομμάτι στο οποίο θέλει να παίξω σαξόφωνο και μάλιστα ήθελε να γράψω και τη μουσική, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν έχω χρόνο γι' αυτό. Πάντως υπάρχουν πάντα πράγματα να κάνω, ξέρεις...

Jørgen Munkeby (Shining)Είσαι αρκετά απασχολημένος, ναι... Θα ήθελα να μου πεις τι θα ήταν οι Shining αν ήταν i) ...ένα βιβλίο; ii) ...μία ταινία; iii) ...ένα φαγητό / ποτό; και iv) ...μία εμπειρία ζωής;
Ok... Αν ήταν βιβλίο, θα μπορούσε να έχει γραφτεί από τον Stephen King και θα ήταν για ένα ξενοδοχείο και για κάποιον που πήγαινε σ’ αυτό το ξενοδοχείο για να το συντηρήσει κατά τη διάρκεια του χειμώνα στο βουνό. Και θα σκεφτόταν ότι υπάρχουν φαντάσματα στο ξενοδοχείο και θα συνέβαιναν διάφορα πράγματα... Αν ήταν ταινία θα ήταν μια κινηματογραφική μεταφορά αυτού του βιβλίου και ίσως να γινόταν από τον Stanley Kubrick. Ίσως να χρησιμοποιούσε τη φοβερή μουσική του Béla Bartók ή κάτι τέτοιο, και θα μπορούσε να διαλέξει κάποιον σαν τον Jack Nicholson για τον πρωταγωνιστικό ρόλο, θα ήταν ωραίο αυτό... Αν ήταν ένα είδος φαγητού ή ποτού, θα ήταν πιθανότατα ένα ποτό όπως ένα που έχουν στις ΗΠΑ και ονομάζεται Moonshine, το οποίο είναι κάτι που πίνουν συνήθως στην ύπαιθρο. Είναι αλκοόλ παρασκευασμένο σε σπίτι, πραγματικά δυνατό και όλοι τρελαίνονται όταν το πίνουν. Έτσι, το ποτό ‘Shining’ θα ήταν απλώς ένα νέο όνομα για το ποτό Moonshine... Και αν ήταν μια εμπειρία ζωής θα ήταν μάλλον μια νορβηγική blackjazz μπάντα που θα έπαιζε jazz και metal ταυτόχρονα.

Jørgen Munkeby (Shining)Λοιπόν, θα ήθελα να σ’ ευχαριστήσω πολύ για αυτή τη συνέντευξη! Ελπίζω μια μέρα να είμαστε αρκετά τυχεροί ώστε να ζήσουμε το φαινόμενο των Shining στην Ελλάδα!
Σ' ευχαριστώ, αυτό θα ήταν όντως ωραίο!

Υπάρχει κάτι άλλο που θα ήθελες να προσθέσεις ή να πεις στους οπαδούς σας στην Ελλάδα;
Ναι. Πώς είναι η κατάσταση με την οικονομία στην Ελλάδα σήμερα;

Είναι αρκετά άσχημα τα πράγματα. Προσπαθούμε να το διαχειριστούμε, να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε.
Είναι καλύτερα τώρα ή χειρότερα; Θέλω να πω, ο τελευταίος χρόνος ήταν πολύ δύσκολος, έτσι δεν είναι;

Ναι, είναι κάπως σταθερά τα πράγματα τον τελευταίο καιρό, αλλά το μέλλον δεν φαίνεται ιδιαίτερα ευοίωνο.
Θέλετε να βγείτε από την ΕΕ;

Στις τελευταίες εκλογές ψηφίσαμε να παραμείνουμε, αλλά φαίνεται πως ό,τι και να γίνει θα είναι άσχημα για μας. Επειδή, ξέρεις, πρόκειται για μία κρίση των φτωχών, οι πλούσιοι εξακολουθούν να παραμένουν πλούσιοι.
Οπότε δεν ευθύνεται πραγματικά η ΕΕ, ουσιαστικά έχει να κάνει περισσότερο με το πώς έχετε οικοδομήσει το σύστημά σας και ολόκληρη την κοινωνία σας, σωστά;

ShiningΝαι, κάπως έτσι είναι. Το μόνο που ξέρουμε είναι ότι η ανώτερη τάξη εξακολουθεί να μην έχει κανένα πρόβλημα, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση επιλέγει να παίρνει χρήματα από τους φτωχούς που δουλεύουν όλη μέρα και έχουν πολύ χαμηλό μισθό. Είναι μια κρίση που δεν θα επιλυθεί από μόνη της, τα χρήματα των φορολογουμένων και όλα αυτά δεν πρόκειται να λύσουν το πρόβλημα. Χρειαζόμαστε σχέδια για ανάπτυξη προκειμένου να λύσουμε αυτό το πρόβλημα.
Ναι, καταλαβαίνω... Η Νορβηγία δεν είναι μέλος της ΕΕ, πράγμα που νομίζω ότι είναι καλό για εμάς. Αλλά το πιο σημαντικό είναι αυτό που λες, το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι τα χρήματα σε κάθε χώρα δεν είναι ισότιμα κατανεμημένα, έτσι δεν είναι;

Jørgen Munkeby (Shining)Ναι. Φυσικά, εσείς έχετε και το πετρέλαιο...
Ναι, κι αυτός είναι ο μόνος λόγος που δεν είμαστε φτωχοί, όχι τίποτα άλλο. Έχουμε και την αλιεία, αλλά είμαστε τεμπέληδες, αν δεν είχαμε πετρέλαιο θα την είχαμε γαμήσει. Φυσικά, το πετρέλαιο δεν θα διαρκέσει για πάντα, ο κόσμος λογικά θα βρει σύντομα κάποια νέα μορφή ενέργειας και τότε τη γαμήσαμε. Αλλά ακόμα κι εγώ που είμαι μουσικός και περιοδεύω σε διεθνές επίπεδο και πουλάω δίσκους σε όλον τον κόσμο, έχω νιώσει την κρίση εδώ και πολύ καιρό. Όταν ταξιδεύουμε, δεν έχει σημασία αν οι Νορβηγοί είναι πλούσιοι, όταν οι άνθρωποι στη Γερμανία ή στις ΗΠΑ δεν μπορούν να έρθουν στις συναυλίες μας ή να αγοράσουν τα άλμπουμ, ξέρεις... Έτσι, είμαι ήδη κι εγώ μέρος της διεθνούς κρίσης εδώ και πολύ καιρό. Αλλά οι περισσότεροι Νορβηγοί που ζουν και εργάζονται στη Νορβηγία δεν έχουν καταλάβει τίποτα. Όμως θα το καταλάβουν για τα καλά σε ένα-δύο ή ίσως πέντε χρόνια από τώρα, είμαι βέβαιος ότι η κρίση θα φτάσει και σε εμάς.

Και είναι κάτι που επηρεάζει και τις τέχνες, γιατί αν ένας μουσικός δεν μπορεί να ασχοληθεί με την τέχνη του σε πλήρες ωράριο και πρέπει να διατηρεί παράλληλα και μία κανονική δουλειά, τότε είναι πιο δύσκολο γι' αυτόν να είναι δημιουργικός.
Ναι, έχεις δίκιο. Για μένα, για να γίνω ο σαξοφωνίστας που είμαι τώρα, εξασκούμουν από πέντε μέχρι και δέκα ώρες κάθε μέρα για δέκα χρόνια. Θέλει χρόνο και ακόμα και τώρα δουλεύω επίσης συνέχεια. Αν δεν ήμουνα σε θέση να δουλεύω πάνω στη μουσική μου σε πλήρες ωράριο, τότε σίγουρα δεν θα ήταν καλή. Γι' αυτό ουσιαστικά η κρίση επηρεάζει και τις τέχνες, ναι.

Ας ελπίσουμε ότι θα δούμε φως στο τέλος του τούνελ... Λοιπόν Jørgen, ήταν πραγματική ευχαρίστηση που μιλήσαμε, ελπίζω να τα πούμε και στην Ελλάδα κάποια μέρα.
Ναι, το ελπίζω και εγώ! Καλή τύχη με τα επόμενα δύο χρόνια.
  • SHARE
  • TWEET