Kayo Dot

Moss Grew On The Swords And Ploughshares Alike

Prophecy (2021)
Από τον Αντώνη Καλαμούτσο, 29/11/2021
Το αγριολούλουδο που φυτρώνει μέσα από το άχρηστο ατσάλι
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Οι Kayo Dot είναι μια εξαιρετικά παράξενη περίπτωση μπάντας. Αν και αναγνωρίζονται από τους πάντες ως ηγετική δύναμη του μεταλλικού avant garde, εξακολουθούν να κινούνται σε σχεδόν underground πλαίσια, χωρίς όμως αυτό να τους έχει εμποδίσει να οικοδομήσουν μια συνεπέστατη και ανήσυχη δισκογραφία. Σαν τα άρρητα των Ελευσίνιων Μυστηρίων, η μουσική τους παραμένει μυστική, αινιγματική και δύσκολη στην αποκωδικοποίηση της.

Το δέκατο τους full length με τον ποιητικό τίτλο "Moss Grew On The Swords And Ploughshares Alike" σηματοδοτεί μία ακόμη ειδολογική στροφή. Προσωπικά, το "Blasphemy" του 2019 με είχε συνεπάρει με τις prog ανησυχίες του και το Herbert-ικό του concept, φαίνεται όμως ότι η άποψη μου ήταν μάλλον μειοψηφική. Στο νέο άλμπουμ τα πράγματα βαραίνουν αρκετά, στο βαθμό που ο mastermind Toby Driver αυτοχαρακτηρίζει τη δουλειά αυτή ως avant doom. Το "The Knight Errant" που ξεκινάει τον δίσκο προσφέρει τα πρώτα δικαιολογητικά αυτού του χαρακτηρισμού, με αργούς - αν και όπως πάντα αέρινους - ρυθμούς, σκληρά φωνητικά κι ένα φινάλε που μου θύμισε μέχρι και τις αρχέγονες εποχές των Tiamat. Ενδιάμεσα όμως, τα πλήκτρα έχουν κάνει τα new age μαγικά τους και ο στίχος ‘’Wildflowers grow through useless steel’’ έχει δώσει το χαρακτηριστικά αμφίσημο Kayo Dot πρόσταγμα.

Βλέπεις, είναι ανόητο να προσπαθούμε ακόμα να βρούμε ταμπέλα για τους Kayo Dot. Ο Toby Driver δεν έχει κρύψει ποτέ τις επιρροές και τα σημεία αναφοράς του. Πρόκειται για έναν ιδιόμορφο καλλιτέχνη που εμφανώς αρέσκεται στον μοντερνισμό της τέχνης και διαλέγει πάντα στοιχεία από σύγχρονη synthpop, από γοτθικό rock, από extreme metal, από new age κι από ατονική μουσική. Όλα αυτά μπορούν να γίνουν αισθητά και σε αυτό το άλμπουμ, με τις αναλογίες να αλλάζουν από τραγούδι σε τραγούδι. Είναι εμφανής η «αδυναμία» του όμως να κάνει τις συνθέσεις του να μοιάζουν με κάτι, όπως επίσης και η αδιαφορία του να γράψει ευκολομνημόνευτα τραγούδια. Το βατό και προσβάσιμο "Void In Virgo" ξεχωρίζει σαν κορυφαία στιγμή του δίσκου λόγω της γλυκόπικρης darkwave του ατμόσφαιρας και του εξαιρετικού nordic του ρεφρέν, είναι όμως μάλλον η εξαίρεση ευκολίας μέσα στο άλμπουμ. Οι υπόλοιπες συνθέσεις είναι δύστροπες, παράξενες, απόμακρες. Απαιτούν προσοχή.

Το άλμπουμ βέβαια συγκροτεί το δικό του πολύ-σύμπαν. Ο Toby συχνά ακούγεται να τραγουδάει με έναν αλά Roger Waters σαρκασμό (παρατήρησε το ξεκίνημα του "Brethren Of The Cross"), είναι όμως η επιστροφή των πιο ακραίων του φωνητικών που ενθουσιάζουν - κι εδώ που τα λέμε, εμπλουτίζουν πολύ τις συνθέσεις. Το άλμπουμ σκληραίνει καθώς κυλάει, οι ατμόσφαιρες των "Spectrum Of One Colour", "Get Out Of The Tower" και "The Necklace" γίνονται σχεδόν αποπνικτικές. Το "Moss Grew..." μοιάζει σαν να στροβιλίζεται πάνω από το κεφάλι σου και να προσπαθεί να κρυφτεί στις σκιές των παρυφών της λογικής. Παραμένει περισσότερο μια αίσθηση παρά μια βεβαιότητα.

Κι ύστερα έρχεται το κλείσιμο με το 13λεπτο "Epipsychidion" όπου μια black metal καταιγίδα έρχεται να προσδώσει έναν καθαρτικό χαρακτήρα στην όλη εμπειρία, πριν το αφαιρετικό noise/ambient φινάλε. Το "Moss Grew…" τότε φαίνεται πως έχει ολοκληρώσει έναν μεγάλο, αδιόρατο στην αρχή, κύκλο. Χωρίς σημείο εστίασης και χωρίς κεντρικό μουσικό άξονα, σε έχει απορροφήσει σε μια συναισθηματική δίνη και σε έχει ξεράσει σε μια παρθένα ακτή. Δεν είσαι σοφότερος, είσαι όμως καθαρός. Είναι η δύναμη της πρωτοπορίας και οι Kayo Dot ξέρουν να τη γεννούν και να την ελέγχουν. Το γεγονός ότι το άλμπουμ ηχογραφήθηκε από την original σύνθεση των Maudlin Of The Well (την αρχική μπάντα που μετεξελίχθηκε σε Kayo Dot) δεν σημαίνει επιστροφή στο παρελθόν. Ο χρόνος δεν υπήρξε ποτέ γι' αυτήν την μπάντα.

Παρά τη συγκρατημένη μου αρχική άποψη, το άλμπουμ με κέρδισε με την κάθε ακρόαση, καταλήγοντας να με εγκλωβίσει για τα καλά στον ποιητικό και πνιγηρό του κόσμο. Αν και θεωρώ το ντεμπούτο των Alora Crucible το καλύτερο άλμπουμ που μας παρέδωσε ο Toby μέσα στη χρονιά, το "Moss Grew On The Swords And Ploughshares Alike" είναι ένα ακόμα αμίμητο, γνήσιο Kayo Dot δημιούργημα. Αινιγματικό, ξένο σαν το στάχυ στο ατσάλι, αληθινό μουσικά και πάντα ανοιχτό σε ερμηνείες, τώρα και στο μέλλον. Οι Kayo Dot συνεχίζουν για πάντα στο μοναχικό τους δρόμο, εκεί που απαντήσεις δεν υπάρχουν και οι ερωτήσεις έχουν μόνο σημασία.

Bandcamp

  • SHARE
  • TWEET