Αξίζουν οι Scorpions τόσο χλευασμό;

Τα καυτά ζητήματα και οι απαντήσεις

Από τον Θοδωρή Ξουρίδα, 12/07/2018 @ 13:20

Παρά τις πολλές χιλιάδες ακολούθων που διαθέτουν στην χώρα μας οι Scorpions, αδυνατώ να φέρω στη μνήμη μου κάποιο άλλο μεγάλο συγκρότημα που να έχει χλευαστεί όσο εκείνοι. Βασική αιτία υπήρξε η αποχαιρετιστήρια περιοδεία που μόνο τέτοια δεν ήταν τελικά, οι μίνι ελληνικές περιοδείες του 2009 και του 2010 ήρθαν σε κακή συγκυρία και προσέφεραν έδαφος για αστεϊσμούς, ενώ και στο καθαρά μουσικό κομμάτι οι Γερμανοί έχουν δώσει αφορμές, παρά το μέγεθος και την αξία της δισκογραφίας τους.

Το ουσιαστικό ζήτημα είναι εάν το μέγεθος των ατοπημάτων δικαιολογεί την όλη φασαρία που έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Σε διαφορετική περίπτωση, το ιδιότυπο χιούμορ που μας χαρακτηρίζει ως λαό μάλλον έχει παρατραβήξει, διαστρεβλώνοντας την πραγματικότητα. Με αφορμή την πολλοστή επίσκεψη των Γερμανών στην χώρα μας για συναυλία, την ερχόμενη Δευτέρα 16 Ιουλίου στο Καλλιμάρμαρο Στάδιο, θέσαμε τα καυτά ζητήματα και αναζητήσαμε με ψυχραιμία τις απαντήσεις, προσπαθώντας να δούμε προς τα που γέρνει η ζυγαριά.

Scorpions

To μεγάλο λάθος της αποχαιρετιστήριας περιοδείας

Το γεγονός ότι η αποχαιρετιστήρια περιοδεία που ανακοινώθηκε το 2010 ήταν λάθος δεν μπορεί να αμφισβητηθεί από κανέναν. Το ουσιαστικό είναι να δούμε εάν υπήρχε δόλος και κατ΄επέκταση εκμετάλλευση των οπαδών. Λέτε οι Scorpions να είπαν «ας κάνουμε μια αποχαιρετιστήρια περιοδεία για να τα αρπάξουμε και μετά συνεχίζουμε σαν να μην τρέχει τίποτα;» Χωρίς να είμαι λογιστής τους, δεν νομίζω να είχαν ανάγκη τα έσοδα.

Αντιθέτως, τουλάχιστον οι ιδρυτές Meine και Schenker, έχοντας καβατζώσει τότε τα 60, είναι λογικό να σκέφτηκαν ότι δεν θα μπορούμε να παίζουμε για πάντα. Ζωή να χουν οι άνθρωποι, βλέπουμε σχεδόν καθημερινά ανθρώπους πολύ νεότερους να «την κάνουν» και αντιλαμβανόμαστε πόσο εύθραυστη είναι η ζωή που ζούμε.

Από την πλευρά του οπαδού, όλοι όσοι «πίστεψαν το ψέμα» με ποιον τρόπο ζημιώθηκαν; Ήθελαν να δουν για μια τελευταία φορά τους Scorpions και τους κάθε Scorpions. Και τους είδαν. Ας μην τους ξαναδούν αν τους δοθεί η ευκαιρία. Κανείς δεν θα τους τραβήξει με το ζόρι. Εκτός και αν με κάποιο τρόπο ζημιώθηκαν ανεπανόρθωτα, που το θεωρώ εξαιρετικά σπάνιο.

Scorpions

Η «εκμετάλλευση» των Ελλήνων οπαδών

Με αφορμή τις μίνι ελληνικές περιοδείες το 2009 και το 2010, πολλοί ήταν εκείνοι που είπαν ότι οι Γερμανοί εκμεταλλεύονται και το τελευταίο Ευρώ του Έλληνα οπαδού τους, δίνοντας συναυλία σε μέρη που ξένοι καλλιτέχνες μικρότερης εμβέλειας ούτε καν σκέπτονται να επισκεφθούν, απλά επειδή δεν έχουν που αλλού να παίξουν.

Αν δει κανείς όμως τους χώρους και τις χώρες που οι Scorpions παίζουν, αλλά και τη θέση που έχουν σε φημισμένα, κυρίως metal, φεστιβάλ, μάλλον χάρη μας έκαναν όταν έπαιζαν σε Πάτρα, Γιάννενα, Ξάνθη, Λάρισα, Χανιά και Μυτιλήνη. Εκτός και αν πιστεύει κανείς ότι με το "MTV Unplugged" εκμεταλλεύτηκαν τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό για να προωθήσουν τους εαυτούς τους.

Παρά την τεράστια δημοφιλία τους στην χώρα μας από τη δεκαετία του '80, οι Scorpions από το 1990 μέχρι το 2004 είχαν δώσει επτά συναυλίες στην χώρα μας, όχι πολλές δηλαδή. Το twist έγινε το 2005, όταν έπαιξαν για πρώτη φορά στο Καραϊσκάκη και το γέμισαν, ενώ την προηγούμενη χρονιά έπαιζαν στον Λυκαβηττό. Παχιές αγελάδες θα μου πείτε, μαγκιά των ίδιων ή διοργανωτών θα πω εγώ, καθώς με αρκετά φθηνό εισιτήριο προσέλκυσαν πολλές περισσότερες χιλιάδες κόσμου, που κατάφεραν να διατηρήσουν και τις επόμενες φορές.

Scorpions

Τα καλλιτεχνικά ατοπήματα

Παρά το μέγεθος και την αξία της δισκογραφίας τους, οι Scorpions είχαν κατηγορηθεί από πολύ παλιά, όταν ελάφρυναν το ήχο τους και πλήθυναν τις μπαλάντες με πιθανή αιτία την προσέλκυση μεγαλύτερου σε μέγεθος ακροατηρίου. Η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι ήταν το ανεκδιήγητο single "To Be No. 1" το 1999.

Ευτυχώς, με την αλλαγή του αιώνα, ξαναέπιασαν καλλιτεχνικά standard που αντιστοιχούν στην ιστορία τους και την ηλικία τους και «καθάρισαν», τρόπον τινά, το όνομά τους. Όπως όλα τα μεγάλα συγκρότηματα με πορεία δεκαετιών, έτσι και οι Γερμανοί έχουν αδύνατες στιγμές στη δισκογραφία τους, ακόμη και αν στην περίπτωσή τους η κοιλιά ήταν αρκετά μεγάλη.

Παρομοίως χαρακτηριστική υπήρξε σχεδόν ανέκαθεν η απουσία από τα setlist τραγουδιών από την δεκαετία του '70 και την χρυσή εποχή του φοβερού και τρομερού Uli Jon Roth, παρά τις όποιες διορθωτικές κινήσεις των τελευταίων ετών. Τα καλλιτεχνικά ατοπήματα λοιπόν αποτελούν κατά την γνώμη μου την μόνη σοβαρή κατηγορία, σε καμία περίπτωση όμως δεν συνεπάγονται και δικαιολογούν τον χλευασμό.

Scorpions

Το ροκ των δεινοσαύρων

Λίγο πολύ, όλα τα μεγάλα συγκροτήματα που ξεκίνησαν την δεκαετία του '70 ή και παλιότερα, κατηγορούνται στην εποχή μας ως «δεινοσαύροι» που ποδοπατούν όσα νέα προσπαθούν να ορθοποδήσουν. Κλασικό παράδειγμα, ειδικά στην χώρα μας που ανέκαθεν βρίσκονταν κάποια χρόνια πίσω σε σχέση με τα συναυλιακά δρώμενα διεθνώς, είναι οι επαναλαμβανόμενες συναυλίες από μεγάλα ή μικρότερα συγκροτήματα του παρελθόντος και οι ελάχιστες από καλλιτέχνες που βρίσκονται στα ντουζένια τους.

Από την άλλη μεριά όμως, υπάρχουν δύο μεγάλες αλήθειες. Σίγουρα για αυτή την κατάσταση μόνο τα ίδια τα συγκροτήματα δεν ευθύνονται, ενώ, καλώς η κακώς, για το rock και για το metal η χρυσή εποχή ήταν και θα είναι η δεκαετία του '70 και του '80. Όσο μάλιστα ο καλλιτέχνης μπορεί να στέκεται αξιοπρεπώς στο σανίδι, μάλλον τυχεροί είμαστε, όπως διαπιστώσαμε ακόμη και την τελευταία φορά που οι Scorpions μας επισκέφθηκαν για συναυλία.

Scorpions

Αντί επιλόγου

Καλλιτέχνης που δεν έχει κάνει λάθη, ειδικά μεγάλος σε μέγεθος και αξία, μάλλον δεν υπάρχει. Στην περίπτωση που εξετάζουμε, ο χλευασμός που έχουν αντιμετωπίσει στην χώρα μας οι Scorpions, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται από τις πράξεις ή τις παραλείψεις τους. Αντιθέτως, εγώ θα τους έβγαζα το καπέλο, καθώς μετά από τόσα χρόνια καριέρας εξακολουθούν να παίρνουν credits από τους ακολούθους τους (π.χ. Metallica) και διαθέτουν την σπάνια ικανότητα να διατηρούνται σε κορυφαίο επίπεδο. Δεν είναι πολλοί αυτοί που μπορούν να ανταπεξέλθουν στην πίεση και σίγουρα αξίζουν την αναγνώριση.

  • SHARE
  • TWEET