Jordan Rudess: «Στηρίξτε τους μουσικούς. Είναι δύσκολη εποχή»

Ο «μάγος» των πλήκτρων μας μίλησε για τη νέα δουλειά των Liquid Tension Experiment, την επανασύνδεση με τον Mike Portnoy, αλλά και το επερχόμενο άλμπουμ των Dream Theater

Από τον Νίκο Καταπίδη, 24/03/2021 @ 12:34

Έχοντας ακούσει ενδελεχώς το νέο άλμπουμ των Liquid Tension Experiment, το πρώτο μετά από 22 χρόνια δισκογραφικής απουσίας για το supergroup, η μισή ώρα που είχαμε στη διάθεσή μας για να μιλήσουμε με τον Jordan Rudess έμοιαζε λίγη. Ένας άνθρωπος με αστείρευτο ταλέντο αλλά και αληθινή αγάπη για τη μουσική, παθιασμένος με την τέχνη του, μας μίλησε για όλα σχεδόν όσα θέλαμε να τον ρωτήσουμε, ξεκινώντας από τους LTE και τη δισκογραφική επανασύνδεση με τον Mike Portnoy, τη δύσκολη πραγματικότητα που έφερε η πανδημία στη μουσική βιομηχανία, αλλά και το επερχόμενο άλμπουμ των Dream Theater.

Jordan Rudess

Χαίρομαι πολύ που έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με αφορμή τη νέα κυκλοφορία των Liquid Tension Experiment! Αρχικά, θα ήθελα να σου πω τα συγχαρητήριά μου για το άλμπουμ, μιας και το έχω ακούσει εκτενώς εδώ κι αρκετό καιρό. Νομίζω πως στέκεται επάξια στη δισκογραφία της μπάντας, αλλά και απένταντι στις αναμενόμενα υψηλότατες προσδοκίες που υπάρχουν, μετά από ένα χρονικό διάστημα 20 χρόνων περίπου. Αλήθεια, πως είναι η υποδοχή που έχετε δει μέχρι στιγμής;

Η αλήθεια είναι πως με όσους δημοσιογράφους έχουμε μιλήσει, όλοι έχουν να πουν τα καλύτερα. Αυτό είναι φοβερό για μας. Φυσικά δεν το έχει ακούσει πολύς κόσμος ακόμη πέρα από φίλους μας, αλλά νομίζω πως θα τύχει πολύ θερμής υποδοχής. Ξέρεις, μόνο από το βίντεο που έχουμε βγάλει, ο κόσμος έχει ξετρελαθεί, το αγαπούν. Οπότε ναι γενικά περιμένω να αρέσει στους περισσότερους όταν κυκλοφορήσει.

Πώς ήταν για σας το να ξανασυναντηθείτε μετά από τόσα χρόνια; Άλλαξε κάτι στον τρόπο που γράψατε τη μουσική, ή ήταν σαν να μην πέρασε μια μέρα;

Περισσότερο το δεύτερο. Πήγαμε στο στούντιο και αμέσως ξεκινήσαμε να τζαμάρουμε και να ευχαριστιόμαστε την παρέα μεταξύ μας. Δεν φάνηκε καθόλου σαν να είχαν περάσει όλα αυτά τα χρόνια. Ακριβώς το αντίθετο βασικά, ηταν σαν να κλείσαμε τα μάτια και ξαφνικά είμαστε όλοι μαζί πάλι, γράφοντας μουσική.

Είναι κάτι φοβερό αυτό, ένα μάθημα αν θες για την αντίληψη του χρόνου, ότι είναι σαν να μην πέρασε στιγμή, μετά από τόσα χρόνια.

Θεωρείς ότι η πανδημία ήταν τελικά η απόλυτη ευκαιρία για την επανασύνδεση; Είχες πει παλαιότερα ότι ήταν κάτι που συζητούσατε, και ήταν θέμα χρόνου να γίνει.

Ξέρεις όπως λένε μερικοί, τα σύννεφα που υπήρχαν (σσ. στις σχέσεις) είχαν καθαρίσει, και ο ήλιος έλαμπε ξανά πάνω σε όλους μας. Δεν υπήρχε κάποιο θέμα στο να δουλέψουμε ξανά μαζί, ούτε από πλευράς εργασιακής ούτε χρονικής. Ήταν η τέλεια ευκαιρία, οπότε μιλήσαμε, όλοι θέλαμε να το κάνουμε. Όταν ξαναβρεθήκαμε, είπαμε «ουάου», είναι τρελό που περιμέναμε τόσο καιρό. Μόλις τελειώσαμε το γράψιμο και τις ηχογραφήσεις είπαμε αμέσως ότι πρέπει να το ξανακάνουμε, γιατί περάσαμε πολύ καλά. Είναι κάτι σπουδαίο για μας, και ο κόσμος εκτιμά τη μουσική μας, το οποίο μας δίνει κίνητρο.

Η σύνθεση και οι ηχογραφήσεις έγιναν στο στούντιο των Dream Theater που έχετε φτιάξει, το λεγόμενο "DT HQ";

Ναι, όπως θα ξέρεις ο Mike (Portnoy) με τον John (Petrucci) είχαν δουλέψει πρόσφατα μαζί για το σόλο δίσκο του John που είχε ηχογραφηθεί πάλι εκεί. Οπότε αφού είχαν ήδη ηχογραφήσει γι αυτό το σκοπό, ήταν δυνατό για όλους μας να μαζευτούμε στο στούντιο και να γράψουμε τον δίσκο των LTE.

Πώς είναι αλήθεια για σας τώρα που έχετε τον δικό σας χώρο; Ειδικά συγκρίνοντας με το παρελθόν όπου κλείνατε διάφορα στούντιο, αλλάζει κάτι στον τρόπο που γράφετε μουσική, μιας και δεν έχετε χρονικούς περιορισμούς; Σας δίνει μεγαλύτερη ελευθερία; Ξέρω ότι γράφετε με πολύ γρήγορους ρυθμούς βέβαια, αλλά αναρωτιέμαι αν σας έχει επηρεάσει με κάποιο τρόπο.

Η ειλικρινής απάντηση είναι ναι, αν και ξέρεις είτε δουλεύαμε ως Dream Theater ή ως Liquid Tension Experiment, κλείναμε πάντα ενα στούντιο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, δεν πήγαινε με τη μέρα. Ξεκινούσαμε πχ 12 το μεσημέρι και τελειώναμε στις 8 το βράδυ. Οπότε πάντα έχουμε το χρόνο να δουλέψουμε με τον τρόπο που θέλουμε, αλλά σίγουρα τώρα έχουμε μεγαλύτερη ελευθερία. Ένα καλό παράδειγμα είναι τώρα που ηχογραφώ τα πλήκτρα για το επόμενο άλμπουμ των Dream Theater, δεν έχει σημασία αν θα μου πάρει δύο ή τρεις εβδομάδες, γιατί δεν έχω κάποιο deadline. Είναι πολύ ευχάριστο το γεγονός πως έχουμε το δικό μας χώρο και το απολαμβάνουμε όλοι πολύ.

Επιστρέφοντας στη σύνθεση του δίσκου, είχατε κάποιες ιδέες εκ των προτέρων για το που θέλετε να πάει ο ήχος; Νιώσατε πως έπρεπε να ανταποκριθείτε στις υψηλότατες προσδοκίες του κόσμου, συνθετικά αλλά και παικτικά;

Ναι εγώ προσωπικά ήθελα να είμαι σίγουρος πως θα είναι ένα σπουδαίο άλμπουμ. Ξέρεις, είχα μια ανησυχία όταν μπαίναμε στο στούντιο πως ίσως δε θα υπήρχε η ίδια μαγεία. Καλώς η κακώς δεν ξέρεις ότι θα σου βγεί εκείνη τη στιγμή. Οπότε αυτό που έκανα είναι ότι πέρασα λίγο χρόνο πριν να ξεκινήσουμε τα sessions και έγραψα κάποιες ιδέες που ήθελα πολύ να φέρω, ήθελα να είμαι σίγουρος ότι θα υπάρχει μελωδική ευαισθησία, όχι μόνο τα τρελά γρήγορα παιξίματα, αλλά και έναν πιο ανοικτό ήχο. Μερικές όμορφες μελωδίες και συγχορδίες.

Ένιωθα υπεύθυνος γι αυτό το κομμάτι και ήθελα να είμαι βέβαιος ότι το στοιχείο αυτό θα υπάρχει. Οπότε και προετοιμάστηκα εκ των προτέρων γι αυτό. Πολλές από αυτές τις ιδέες χρησιμοποιήθηκαν τελικά. Βέβαια μετά και στο στούντιο υπήρχε μεγάλη έμπνευση, οπότε κάποιες ιδέες έχουν παραμείνει στο iPhone μου, για την επόμενη φορά.

Εκεί έρχεται να κολλήσει και ο δεύτερος δίσκος που απ' όσο γνωρίζω είναι δεδομένο ότι θα έρθει κάποια στιγμή.

Ακριβώς, αυτή είναι η σκέψη. Και αυτό θέλω, να φέρνω τα μελωδικά στοιχεία στην εξίσωση.

Αν μου επιτρέπεις νομίζω πως το πετύχατε αυτό. Πιστεύω πως υπάρχει μια ωραία αναλογία μελωδικών στιγμών στο δίσκο. Προσωπικά αυτό το στοιχείο θεωρώ πως πάντα ξεχώριζε τους Liquid Tension Experiment, πέρα από τη σαφέστατη τεχνική αριστοτεχνία που σας χαρακτηρίζει. Μου δίνεις ωραία πάσα για την επόμενη μου ερώτηση, που έχει να κάνει με το ρόλο σου στους LTE σε σύγκριση με τους Dream Theater. Από τη μια ένας πιο αυτοσχεδιαστικός χαρακτήρας, από την άλλη μια αναμφίβολα πιο metal αισθητική. Αλλάζει η προσέγγισή σου σε κάθε περίπτωση;

Ξέρεις η βασική διαφορά με τους LTE και τους Dream Theater είναι ότι στους πρώτους δεν υπάρχουν φωνητικά, οπότε αυτό αφήνει περισσότερο χώρο για παιξίματα, όλοι έχουν ευκαιρία για μεγαλύτερα σόλο, πρέπει τα όργανα να έρθουν στο προσκήνιο και αυτό δημιουργεί μια διαφορετική μουσική εμπειρία, το οποίο φυσικά είναι ενδιαφέρον. Εννοείται πως λατρεύω και τη μουσική που έχει βάση τα φωνητικά, είναι φανταστική, αλλά επίσης αγαπώ και την instrumental πλευρά.

Γενικά είναι διαφορετικό το στυλ σύνθεσης μεταξύ των δύο. Το άλλο ενδιαφέρον με τους LTE είναι όλο αυτό το μείγμα ειδών, κάπως σουρεαλιστικό, είναι σαν μια σούπα από τις προσωπικότητες και τη μουσικότητα όλων μας. Αυτή η συνταγή αποτελείται από όλα τα στοιχεία αυτά. Φυσικά οι Dream Theater είναι κάτι διαφορετικό. Οπότε παρόλο που είμαστε τρία άτομα από τους Dream Theater, ή τουλάχιστον ήμασταν τρεις, έχει μια ξεχωριστή ταυτότητα μουσικά.

Πώς ήταν να ξαναδουλεύεις με τον Mike μετά από τόσα χρόνια; Είχες παίξει ξανά μαζί του σε live, αλλά αυτή ήταν η πρώτη σας δισκογραφική συνεργασία. Λαμβάνοντας υπόψη ότι γράψατε και στο στούντιο των Dream Theater, μιλήσατε με τους υπόλοιπους για να μην υπάρξει καμιά παρεξήγηση;

Σίγουρα σεβαστήκαμε και τους άλλους, τους είπαμε το πλάνο μας, πάντα υπάρχει σκέψη για όλους.

Jordan Rudess

Βέβαια από ότι μας είπες στο μουσικό κομμάτι, ήταν σαν να ξαναπιάνεις το ποδήλατο μετά από μερικά χρόνια, σαν να μην πέρασε μια μέρα.

Πράγματι, ακριβώς όπως το λες.

Δυστυχώς δεν είχα ακόμη την ευκαιρία να ακούσω το δεύτερο CD που περιλαμβάνει τζαμαρίσματα και είναι περίπου μια ώρα επιπλέον μουσικής. Πως αποφασίσατε να δώσετε και αυτό το έξτρα στο κοινό; Θα μπορούσατε να κρατήσετε ιδέες για τον επόμενο δίσκο.

Θέλαμε πολύ να το κάνουμε, και είναι αλήθεια πως και η δισκογραφική το ήθελε, να δώσουμε κάτι επιπλέον, ένα δεύτερο δίσκο. Εξάλλου κάναμε τόσα πολλά τζαμαρίσματα, φαντάσου ότι χρησιμοποιήσαμε μόνο ένα μικρό κομμάτι για να χωρέσει σε αυτό το δίσκο. Οπότε επιλέξαμε τα καλύτερα κομμάτια και τα συγκεντρώσαμε σε ένα CD που νομίζω είναι ένα αξιόλογο bonus.

Θα ήθελες να περάσουμε για λίγο στους Dream Theater, μιας και είσαι στη διαδικασία ηχογράφησης;

Φυσικά!

Μπορείς να μας δώσεις κάποια στοιχεία για την κατεύθυνση του δίσκου; Το "Distance Over Time" έτυχε θερμής υποδοχής, είναι αυτό κάτι που σας επηρέασε για το επόμενο βήμα;

Ξέρεις τις προάλλες που ήμουν στο στούντιο μιλούσα με τον John Petrucci, μιας και δουλεύαμε σε ένα πραγματικά καυτό κομμάτι, που έχει φοβερά σολο και είναι δυναμίτης, και γελούσαμε γιατί του έλεγα ότι παρότι μεγαλώνουμε, δεν μειώνουμε τις ταχύτητες. Μιλάμε για πολύ έντονο υλικό.

Νομίζω σε αυτό το δίσκο θα είναι προφανές σε όλους, όπως είναι και σε εμάς οτι προσέχουμε τους εαυτούς μας, όσον αφορά στη φυσική και ψυχική μας κατάσταση, αλλά και τη μουσική ικανότητα. Πιστεύω ότι αυτό φαίνεται γιατί μπορούμε και μαθαίνουμε από κάθε δίσκο, είτε πρόκειται για διάφορα κόλπα στην παραγωγή, τις ενορχηστρώσεις και τη μηχανική ήχου. Υπάρχουν θετικά πράγματα που μας αρέσουν και θέλουμε να τα συνεχίσουμε.

Πιστεύω πως αυτός ο δίσκος είναι μια ξεκάθαρη εξέλιξη, με θετικό πρόσημο σε σχέση με το προηγούμενο άλμπουμ. Σίγουρα δεν κατεβάζουμε ταχύτητες πάντως, δεν υπάρχει αμφιβολία. Όπως καταλαβαίνεις δεν μπορώ να σου πω περισσότερα αυτήν τη στιγμή, αλλά είμαι πάρα πολύ ενθουσιασμένος, και ανυπομονώ να το ακούσει ο κόσμος, πιστεύω πως θα ξετρελαθεί.

Αλήθεια, έχοντας ήδη γράψει τόση μουσική σε μια δύσκολη χρονιά, νιώθεις πως σε επηρέασε η πανδημία και το lockdown σε επίπεδο έμπνευσης; Πέρασε πλέον μια ολόκληρη χρονιά χωρίς περιοδείες, τι αντίκτυπο έχει αυτό ψυχικά για σένα;

Όταν ξεκίνησε το lockdown ξεκίνησα να κάνω livestreams κάθε μέρα, έβαζα το iPhone μου στο πιάνο κι έπαιζα καθημερινά στο Facebook, ένιωθα πως είχα πολλά πράγματα να εκφράσω και ήθελα να μοιραστώ τη μουσική μου με τον κόσμο, ώσπου μια μέρα συνειδητοποίησα πως ίσως αυτό δεν είναι και τόσο καλή ιδέα, να δίνω μουσική δωρεάν. Αν και ξέρεις πως με το streaming και το Spotify πλέον όλοι θεωρούν πως η μουσική είναι δωρεάν, αλλά αυτό είναι πηγή πολλών δεινών για τους μουσικούς. Οπότε όσο και αν συναισθηματικά με ευχαριστούσε αυτό, αποφάσισα να ξεκινήσω ένα Patreon. Το γνωρίζεις σαν πλατφόρμα;

Ναι, μια συνδρομητική υπηρεσία για δημιουργούς που μπορούν να μοιράζονται περιεχόμενο (μουσική, βίντεο κλπ) με τους συνδρομητές τους.

Ακριβώς, το ξεκίνησα πριν περίπου οκτώ μήνες. Είναι φοβερό, και καλώ κόσμο να μπει στον εσωτερικό μου κύκλο και να ακούσουν τη μουσική που δημιουργώ, δίνοντας ένα μικρό αντίτιμο. Είναι ένας καλύτερος τρόπος αυτό και με κάνει κι εμένα να νιώθω πως δεν κάνω κακό στους μουσικούς και τη βιομηχανία γενικότερα.

Οπότε γενικά σε επίπεδο έμπνευσης δεν μπορώ να σου πω πως έχω πρόβλημα, γιατί νιώθω πως έχω πολλά να πω ακόμη. Το ότι έγραψα με τους Liquid Tension Experiment ήταν κάτι πολύ σπουδαίο επίσης. Φυσικά, μου λείπουν οι περιοδείες, αν και μου αρέσει και το στούντιο και το patreon, οπότε δημιουργικά νιώθω πλήρης. Απλά περισσότερο μου λείπουν οι φίλοι μου στον δρόμο, η σύνδεση με το κοινό και η χαρά που μοιραζόμαστε όταν κάνουμε μια συναυλία. Είναι ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής μου.

Βέβαια είναι και ο οικονομικός παράγοντας που έχει δημιουργήσει τρομερά προβλήματα στους καλλιτέχνες και τους μουσικούς ειδικότερα, εφόσον ουσιαστικά έχετε αποκλειστεί από τη δουλειά σας και ένα βασικό κομμάτι εισοδήματος.

Έχεις τεράστιο δίκιο. Ξέρεις είναι πολύ μεγαλύτερο το πρόβλημα απ’ ότι φαίνεται, και πολλοί δεν το αντιλαμβάνονται, γιατί έχουμε χάσει εισόδημα τόσο από τις συναυλίες, αλλά και απο τα πνευματικά δικαιώματα, ειδικά μουσικοί που γράφουν για τηλεοπτικά spots, ντοκιμαντέρ και λοιπά. Μιλούσα με έναν φίλο μου που ασχολείται με αυτό, και μου έλεγε πως οι τελευταίες επιταγές που πήρε ήταν πολύ μικρότερες. Ο ίδιος δεν παίζει ζωντανά, κάνει μόνο αυτό, έχει ένα μεγάλο κατάλογο που χτίζει εδώ και χρόνια. Αλλά το εισόδημά του είναι μισό σε σχέση με παλαιότερα.

Φαντάσου να είσαι ένας καλλιτέχνης που κάνει περιοδείες για να ζήσει, και βγάζει και κάποια χρήματα από τα πνευματικά δικαιώματα και τις πωλήσεις δίσκων. Τώρα που και τα δυο έχουν πέσει τόσο, είναι πραγματικά τρομακτικό και θέμα επιβίωσης.

Δεν ξέρω τι θα συμβεί. Το λέω και σε κόσμο στα social media αλλά και στο Patreon, αν αγαπάτε τη μουσική, προσπαθήστε να στηρίξετε τους μουσικούς με τους οποίους νιώθετε μια σύνδεση, γιατί είναι πολύ δύσκολοι καιροί. Εντάξει, εμένα με στηρίζετε, αλλά σκεφτείτε τη μουσική συνολικά γιατί τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα για όλους. Πρέπει να υπάρξει κατανόηση για τις ανάγκες των μουσικών, και πρέπει να στηριχθούν για να παραμείνουν παραγωγικοί.

Ας μην ξεχνάμε και όλο τον κόσμο που δουλεύει στο παρασκήνιο, τους τεχνικούς και το προσωπικό, που επίσης έχουν πληγεί τρομερά. Σας τιμά η κίνηση που κάνατε σαν Dream Theater με το χριστουγεννιάτικο τραγούδι που κυκλοφορήσατε για να στηρίξετε τους τεχνικούς σας.

Ήταν πολύ σημαντικό για μας να το κάνουμε αυτό, ξέρεις τα παιδιά υποφέρουν, εφόσον δεν γίνονται περιοδείες. Πρακτικά δεν δουλεύουν, για μερικούς αυτό είναι η αποκλειστική τους απασχόληση, οπότε θέλαμε να τους στηρίξουμε με αυτόν τον τρόπο.

Κυκλοφορήσατε πρόσφατα σε livestream μια παλαιότερη εμφάνισή σας στο Budokan όπου παίξατε όλο το "Images And Words". Θεωρείς πως αυτό το μέσο θα το χρησιμοποιήσετε και μελλοντικά, δεδομένης και της αβεβαιότητας γύρω από τη διεξαγωγή συναυλιών φέτος; Αν και έχετε κλείσει κάποιες ημερομηνίες, όπως στη Βραζιλία αργότερα μες στο 2021...

Καλά αυτό είναι μια εμφάνιση μόνο (γέλια). Όλοι ψάχνονται στο τι να κάνουν, είναι και που κοιτάω κι εγώ, ξέρεις ένας καλλιτέχνης που ήταν πάντα μπροστά από τον καιρό του είναι ο Todd Rundgren. Αυτός κάνει livestreams σε διαφορετικές πόλεις κάθε βράδυ, για παράδειγμα τη μια βραδιά στη Νέα Υόρκη, την επόμενη στο Los Angeles. Είμαι πολύ περίεργος για το πως θα πάει αυτό, κι ο manager μου κοιτάει πολύ τι συμβαίνει και τι κάνει ο καθένας, γιατί πρέπει να βρούμε νέους τρόπους και να ελιχθούμε.

Ξέρεις όλοι είμαστε στην ίδια βάρκα, και είναι ένα δύσκολο ταξίδι αυτήν τη στιγμή. Με τους Dream Theater θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε να ηχογραφούμε δίσκους ή να κάνουμε άλλο ένα LTE δίσκο, αλλά και πάλι πρέπει να δούμε πως θα είναι βιώσιμο κάτι τέτοιο. Πρέπει να γίνει σε επίπεδο μουσική βιομηχανίας αυτό, αλλά και προσωπικά για τον καθένα. Τι θα κάνουμε, εφόσον και οι περιοδείες είναι πολύ μεγάλο κομμάτι της ζωής και των οικονομικών μας.

Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πείς τι θυμάσαι από την τελευταία σας εμφάνιση στην Αθήνα, και αν έχεις να μοιραστείς κάποιο μήνυμα με τους Έλληνες οπαδούς σου.

Έχω πολλούς φίλους στην Ελλάδα, δε θυμάμαι το όνομα του χώρου που παίξαμε την τελευταία φορά, αλλά θυμάμαι ότι έκανε πολλή ζέστη. Έκανα μερικές βόλτες στην Αθήνα, και συναντήθηκα και με ένα φίλο μου που είναι στη βιομηχανία του ήχου, φτιάχνει φοβερούς ήχους και software. Πάντα τρώμε τέλεια στην Ελλάδα, και φυσικά έχετε και τις καλύτερες ντομάτες στον κόσμο (γέλια). Είναι φοβερό μέρος και η αλήθεια είναι πως δεν μπορέσαμε να έρθουμε πολλές φορές τα τελευταία χρόνια, για λόγους που γνωρίζεις κι εσύ. Αλλά έχουμε φοβερό κοινό εκεί, και πραγματικά ανυπομονώ να επιστρέψουμε.

Κι εμείς το ίδιο. Σ’ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου!

Ευχαριστώ κι εγώ φίλε μου, χάρηκα πολύ που τα είπαμε.

  • SHARE
  • TWEET