Disillusion: «Η κατάσταση στην παγκόσμια μουσική σκηνή μοιάζει πολύ τρομακτική»

Ο Andy Schmidt μας ξεναγεί στα άδυτα του σπουδαίου "Ayam"

Από τους Χρήστο Καραδημήτρη, Νίκο Καταπίδη, 16/01/2023 @ 15:05

Το "The Liberation" του 2019 μας είχε δώσει να καταλάβουμε για τα καλά πως οι Disillusion επέστρεψαν στα δρώμενα με άγριες διαθέσεις, αλλά και πάλι οι Γερμανοί κατάφεραν να μας εκπλήξουν με την τέταρτη ολοκληρωμένη δουλειά τους, το "Ayam", τον καλύτερο progressive metal δίσκο του 2022. Ο ιθύνων νους του συγκροτήματος, τραγουδιστής, κιθαρίστας, βασικός συνθέτης και παραγωγός, ο Andy Schmidt δέχθηκε με χαρά τις ερωτήσεις μας για το εν λόγω άλμπουμ αλλά και για το συγκρότημα γενικότερα και είχε αρκετά ενδιαφέροντα πράγματα να μας πει. Δίχως αμφιβολία, πρόκειται για μια δουλειά και μια μπάντα που αξίζουν της αναγνώρισης από το ευρύτερο metal κοινό.

Disillusion

Andy, καλώς ήρθες στο Rocking.gr. Πως είναι τα πράγματα στο στρατόπεδο των Disillusion;

Χαίρεται! Το νέο μας άλμπουμ, το "Ayam" κυκλοφόρησε περίπου πριν κάνα μήνα και έκτοτε ήμασταν για αρκετό καιρό στον δρόμο, το οποίο είναι υπέροχο μεν, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι αυτές τις ημέρες επιστρέψαμε όλοι στις κανονικές ζωές και στις οικογένειες μας, μετά από μια αγχωτική και απαιτητική περίοδο της δημιουργίας του άλμπουμ, την περασμένη χρονιά. Οπότε, νιώθουμε πολύ ωραία που είμαστε σπίτι ξανά!

Κάθε φορά που ξεκινάμε έναν νέο δίσκο η πίεση είναι έντονη!

Φυσικά, θέλουμε να σε συγχαρούμε για το "Ayam"! Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό άλμπουμ και θα θέλαμε να μάθουμε μερικά παραπάνω πράγματα γύρω από τη δημιουργία του. Το "The Liberation" που προηγήθηκε ήταν ένα πολύ δυνατό comeback από πλευράς σας και έτυχε θερμής υποδοχής. Θα έλεγες ότι αυτή η υποδοχή επηρέασε τη δημιουργία του "Ayam"; Έφερε κάποια επιπρόσθετη πίεση ή λειτούργησε ως ένα παραπάνω κίνητρο για εσάς;

Αρχικά, σας ευχαριστώ! Δεν είναι εύκολο να απαντήσω σε αυτό, διότι συνέβησαν πολλά εκείνη την περίοδο, κατά το ξεκίνημα του 2020. Ήρθε η πανδημία, το ξαφνικό κλείσιμο των συναυλιών και συνεπώς η το ξαφνικό σταμάτημα της προώθησης του "The Liberation". Όλα τελείωσαν κάπως πρόωρα δυστυχώς.

Σε κάθε περίπτωση, θεωρώ πως κάναμε καλή δουλειά στο να αφήσουμε πίσω τον προηγούμενο δίσκο μας πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε νέο υλικό. Επίσης, πριν τα lockdown προλάβαμε να δώσουμε κάποιες συναυλίες κι αυτό μας βοήθησε να ξεκινήσουμε μια φρέσκια ενέργεια. Αλλά, φυσικά, κάποια πράγματα προκύπτουν και αργότερα όταν επισκέπτεσαι εκ νέου τα τραγούδια. Αυτό που θέλω να πω είναι πως όταν ξεκινήσαμε με το νέο άλμπουμ η πίεση ήταν αρκετά έντονη, όπως είναι έντονη κάθε φορά που ξεκινάμε έναν νέο δίσκο.

Το άλμπουμ ξεκινάει με το "Am Abgrund", το οποίο διαρκεί 11 λεπτά και λειτουργεί υπέροχα ως εναρκτήριο τραγούδι. Θα τολμούσα να πω ότι είναι το αγαπημένο μου τραγούδι του άλμπουμ και ίσως το καλύτερο τραγούδι που έχετε γράψει! Σας προβλημάτισε ότι ένα τόσο μεγάλο σε διάρκεια τραγούδι θα άνοιγε το άλμπουμ και ίσως ήταν αρκετά απαιτητικό για τους ακροατές σας ή ήταν κάτι που δεν σας απασχόλησε καν;

Για να είμαι ειλικρινής, όχι δεν μας προβλημάτισε. Στην πραγματικότητα ήταν κάτι που μας το επεσήμαναν μερικές φορές, μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ. Οπότε, ναι, το εν λόγω τραγούδι ίσως αποτελεί μια απαιτητική αρχή για τον ακροατή, ειδικά για αυτούς που η μπάντα τους είναι ακόμα νέα. Οπότε, ενδεχομένως θα μπορούσαμε να κάνουμε τα πράγματα λίγο ευκολότερα για όλους...

Όμως, εκείνη την εποχή έμοιαζε η απολύτως σωστή κίνηση το να ξεκινήσουμε με το "Am Abgrund", διότι θέλαμε να αποτελεί και μια συνέχιση του προηγούμενου δίσκου, και συγκεκριμένα του τελευταίου τραγουδιού, του "The Mountain". Θέλαμε να το κάνουμε να ακούγεται με τέτοιο τρόπο, σαν κατά μια έννοια να συνεχίζεται η ιστορία.

Όταν γράφαμε τα περισσότερα τραγούδια ήρθαμε αντιμέτωποι με τα συναισθήματά μας, τους φόβους μας και τις αμφιβολίες μας

Ένα στοιχείο που λατρεύω τόσο στο άλμπουμ, όσο και γενικότερα στη μουσική σας είναι πως αποτυπώνετε έναν ξεκάθαρα δικό σας ήχο και μια ταυτότητα στη μουσική σας. Πόσο σημαντικό είναι για εσένα το να έχετε αυτόν τον ξεχωριστό ήχο; Την ίδια στιγμή, ποιες θα ξεχώριζες ως τις βασικές επιρροές σας σε αυτό το άλμπουμ οι οποίες διαμορφώνουν αυτό τον χαρακτήρα σας;

Αρχικά, σε ευχαριστώ! Φυσικά και προσπαθούμε να έχουμε τον δικό μας ήχο όσο μπορούμε και να δουλεύουμε πάνω σε αυτόν λεπτομερώς. Ορισμένες φορές αφήνουμε κάποια πράγματα εκτός, άλλες φορές εντάσσουμε πράγματα, αλλά τις περισσότερες φορές είναι πράγματι σημαντικό το να έχεις έναν συγκεκριμένη, διακριτή μουσική ταυτότητα, βεβαίως!

Οι κύριες επιρροές για αυτό τον δίσκο είναι η ίδια η μπάντα και το ιστορικό των κυκλοφοριών μας, όπως και - οφείλω να το πω - η πανδημία. Όπως και πολλοί άλλοι, αναγκαστήκαμε να σταματήσουμε τα πάντα πολλά ερωτήματα αναδείχθηκαν εκείνη την περίοδο. Όταν γράφαμε τα περισσότερα τραγούδια ήρθαμε αντιμέτωποι με τα συναισθήματά μας, τους φόβους μας, τις αμφιβολίες μας και τόσες πολλές συζητήσεις. Κάποια στιγμή αποφασίσαμε να εμβαθύνουμε σε αυτά τα συναισθήματα και να τα αφήσουμε να εξελιχθούν μουσικά. Οπότε, πήγαμε πολύ βαθιά στον συναισθηματικό μας κόσμο και προσπαθήσαμε να τα βάλουμε όλα αυτά στη μουσική.

Disillusion

Το μουσικό επίπεδο και οι τεχνικές ικανότητες που παρουσιάζετε κατά τη διάρκεια του άλμπουμ είναι σίγουρα εντυπωσιακά, οπότε θα με ενδιέφερε να μάθω περισσότερα σχετικά με το τι συνεισφέρουν τα υπόλοιπα μέλη της μπάντας κατά τη διαδικασία της σύνθεσης των τραγουδιών.

Παρόλο που ήταν πολύ δύσκολο να συναντηθούμε από κοντά για αρκετούς μήνες, λόγω των lockdown, στο "Ayam" όλη η μπάντα και κάθε μέλος της ενεπλάκησαν τόσο πολύ στο κομμάτι της σύνθεσης όσο ποτέ πριν. Οπότε, μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι πρόκειται για συλλογική προσπάθεια. Περνάμε πολλές ώρες σε συναντήσεις μέσω zoom, ενώ επίσης κάναμε πολλές συναντήσεις από κοντά πριν ξεκινήσουμε να γράφουμε για το άλμπουμ, συζητώντας το τι θέλουμε να επιτύχουμε, τι θα θέλαμε να αλλάξουμε, που θα θέλαμε να πάμε. Όλα αυτά άσκησαν μεγάλη επιρροή και αποδείχθηκε πως τα πράγματα εξελίχθηκαν όπως περίπου θέλαμε να είναι από τα πρώτα στάδια.

Θα μπορούσες να μας δώσεις λίγες παραπάνω πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία σύνθεσης που ακολουθείτε; Φερ’ ειπείν, τα τραγούδια προκύπτουν μέσα από έναν αυτοσχεδιαστικό τρόπο δουλειάς; Ή έρχονται ολοκληρωμένες ιδέες που παρουσιάζονται στην υπόλοιπη μπάντα; Επίσης, θέτετε μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα ή θεματολογία πριν ακόμα ξεκινήσετε να συνθέτετε;

Βασικά, εξαρτάται. Κάποιες φορές ξεκινάει με έναν αυτοσχεδιασμό στην κιθάρα, στα φωνητικά ή στα πλήκτρα, άλλες φορές ξεκινάει μετά από έναν περίπατο στο δάσος, κι άλλες φορές συνθέτοντας ιδέες που έχουν άλλοι… Μερικές φορές τα πράγματα απλώς προκύπτουν. Μετά τοποθετώ τα πάντα μαζί, προσπαθώντας να δημιουργήσω όσα περισσότερα κενά διαστήματα γίνεται, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για τελειωμένο τραγούδι, χωρίς απλά τα σόλο της κιθάρας και φυσικά το τέλειο drumming. Αυτή η διαδικασία συνήθως δεν παίρνει χρόνο. Το δύσκολο μέρος είναι όταν πρέπει να βάλεις τις τελικές πινελιές στα πάντα, και για αυτό το στάδιο πηγαίνω στο δάσος σε ένα εξοχικό σπίτι στην Τσεχία, ώστε να συγκεντρωθώ απολύτως σε αυτά που έχω να κάνω. Για παράδειγμα, το μεσαίο μέρος του "Abide The Storm" μου πήρε παραπάνω από μια εβδομάδα στο δάσος για να ολοκληρωθεί…

Ο δίσκος έχει μια σημαντική ανάπτυξη προς τα μέσα, όσο εξελίσσεται

Η δομή του άλμπουμ μοιάζει να κατευθύνεται σταδιακά προς μια πιο ήπια πλευρά, όσο αυτό προχωράει. Ήταν μια συνειδητή επιλογή, υπό την έννοια της σειράς με την οποία τοποθετήθηκαν τα τραγούδια για να παρουσιαστούν στον ακροατή;

Ναι, ήταν πολύ συνειδητή επιλογή και επίσης ήταν μια επιλογή που κληθήκαμε να πάρουμε λόγω του πως εν τέλει διαμορφώθηκαν τα τραγούδια. Όλα τα τραγούδια ήταν σημαντικά για εμάς και δεν θέλαμε να αφήσουμε εκτός κάποιο. Αλλά, ήταν πολύ ξεκάθαρο σε εμάς ότι πηγαίναμε όλο και πιο βαθιά συναισθηματικά, οπότε ναι ο δίσκος έχει μια σημαντική ανάπτυξη προς τα μέσα, όσο εξελίσσεται.

Για μια ακόμα φορά ηχογράφησες και έκανες την παραγωγή του άλμπουμ μόνος σου, αλλά συνεργάστηκες με τον Jens Borgen για το mixing και το mastering. Και αμφότεροι κάνατε εξαιρετική δουλειά νομίζω. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες προκλήσεις που κλήθηκες να αντιμετωπίσεις και τι στόχο είχες σε επίπεδο παραγωγής, ώστε να αυτή να υπηρετεί βέλτιστα τη μουσική σας;

Ναι, φυσικά, η μουσική μας είναι αρκετά περίπλοκη και εκλεπτυσμένη στη λεπτομέρεια, οπότε έπρεπε να κάνουμε την παραγωγή του δίσκου μόνοι μας. Το ότι έχω το δικό μου στούντιο είναι μια πολύ ευχάριστη συνθήκη.

Όπως συμβαίνει με τον καθένα που είναι παράλληλα και μουσικός και αναλαμβάνει μίξεις, τις περισσότερες φορές δεν θέλεις να κάνεις τη μίξη στο δικό σου υλικό. Ήδη ήθελα και τη μίξη του "The Liberation" να την αναλάβει κάποιος άλλος, αλλά δυστυχώς δεν είχα αυτήν την επιλογή εκείνη την περίοδο. Είναι μια πολύ δύσκολη διαδικασία να μιξάρεις αφού έχεις ηχογραφήσει ή ακόμα και να ηχογραφείς όσο μιξάρεις, καθώς απαιτεί δύο ανθρώπους στη συσκευασία του ενός. Οπότε, ήμουν τρομερά χαρούμενος που είχαν την ευκαιρία να δουλέψω με τον Jens και την ομάδα του στο "Ayam". Παρόλο που ήταν μια πολύ σύντομη συνάντηση μας στη Σουηδία, ήταν εξαιρετικά καλό αυτό που συνέβη για τον δίσκο, για τον ήχο του, την έντασή του, και τη συνολική συγκέντρωση στο πως προόδευαν τα πάντα. Οι αποφάσεις που κληθήκαμε να πάρουμε κατά τη διάρκεια της μίξης του άλμπουμ θα έλεγα πως ήταν όλες «προς όφελος του ακροατή», παρόλα αυτά σχεδόν καμία λεπτομέρεια δεν χάθηκε, κάτι που είναι πολύ-πολύ καλό! Είμαι ευγνώμων για αυτό!

Andy Schmidt & Jens Borgen

Πάμε λίγο και στο artwork και πες μας δυο λόγια και για αυτό. Πέραν, του "Abide The Storm" που είναι προφανές, όσο ακούω το άλμπουμ έχω μια διαρκή αίσθηση πως μια καταιγίδα ή θα ξεσπάσει ή πρόκειται να ξεσπάσει, και το artwork με κάποιο τρόπο ταιριάζει απόλυτα σε αυτό το συναίσθημα. Πως καταλήξατε σε αυτό και πόσο σημαντικό το θεωρείς ως κομμάτι του άλμπουμ;

Ισχύει, είμαστε όλοι πολύ ευχαριστημένοι με το πως βγήκε το artwork του άλμπουμ. Η Sandra η οποία επίσης ήταν υπεύθυνη για στο "Alea" και το "The Liberation", έκανε υπέροχη δουλειά. Για το "Ayam" δεν χρειάστηκε να μιλήσουμε πάρα πολύ πριν το φτιάξει. Βασικά, άκουσε τη μουσική και της βγήκε αυτό. Όταν το είδαμε είπαμε ότι είναι τέλειο και να το προχωρήσουμε ως έχει. Με άλλα λόγια, για το "Ayam" δεν είναι ότι είχαμε κάποιο εικαστικό concept, αντιθέτως είχαμε μερικά προβλήματα προσπαθώντας να βρούμε εικόνες που θα αντανακλούσαν όλα τα τραγούδια και όλα τα στοιχεία. Για αυτό το λόγο είμαι πολύ ευγνώμων στη Sandra για τη δουλειά που έκανε! Αυτή μας έπεισε!

Προσπαθώ να γράφω στίχους τους οποίους θα μπορούσες να διαβάσεις και χωρίς να παίζει η μουσική

Βρίσκω τους στίχους των τραγουδιών καλογραμμένους και ενδιαφέροντες, καλά δομημένους αλλά και αμφίσημους την ίδια στιγμή. Υπάρχει μήπως κάποιο θέμα που μπορεί να τους ενώνει; Με ποια θέματα καταπιάνεσαι γενικώς; Η αίσθησή μου πάντως είναι ότι δίνεις σημασία στις λέξεις που συνοδεύουν τη μουσική σας…

Φυσικά! Και σε ευχαριστώ που το επισημαίνεις! Βεβαίως και δίνω προσοχή και προσπαθώ να γράφω στίχους τους οποίους θα μπορούσες να διαβάσεις και χωρίς να παίζει η μουσική… πέραν όλων των άλλων.

Ήμουν λίγο φοβισμένος όταν είχε έρθει η ώρα να γράψω στίχους, ώστε να ηχογραφήσω τα φωνητικά μου μόλις μερικές ημέρες μετά. Ήταν κάτι που το ανέβαλα για καιρό, λόγω του ότι συνέβαιναν τόσα πολλά πράγματα και ήξερα πως θα έπρεπε να μιλήσω για πολλά πράγματα με τη μια όταν θα έγραφα τους στίχους. Είναι πολύ προσωπικοί και ταυτόχρονα πολύ γενικοί, αναφερόμενοι στους φόβους, στις αλλαγές, στον πόλεμο, στην εξαπάτηση… σε όλα όσα συμβαίνουν τα τελευταία δυο-τρία χρόνια στον κόσμο. Στο πως όλοι μας κλεινόμαστε στον εαυτό μας με όλα αυτά τα ερωτήματα στο μυαλό μας, με την κλιματική αλλαγή, με τις αβεβαιότητες… όλα αυτά ταυτόχρονα με τη διαρκή αναζήτηση του εαυτού μας, αυτό είναι το "Ayam".

Χαρακτηρίζεστε ως μια progressive metal μπάντα των ημερών μας, και παρόλο που συμφωνώ πως τα prog στοιχεία είναι τα πιο εμφατικά στη μουσική σας, δεν είστε μια progressive metal μπάντα με τον παραδοσιακό ορισμό του είδους. Πως νιώθεις επί αυτού και που θεωρείς εσύ ότι ταιριάζει καλύτερα η μουσική των Disillusion γενικά και του "Ayam" στο σύγχρονο metal στερέωμα;

Δεν ξέρω φίλε! Αυτή είναι η σκοτεινή πλευρά του να κάνεις αυτό που νιώθεις και σκέφτεσαι. Ειλικρινά δεν ξέρω. Και δεν έχω μια ταμπέλα για να ταιριάζει σε όλα τα τραγούδια που γράφουμε. Στην πραγματικότητα, παραιτήθηκα από την προσπάθεια του να βρω μια ταμπέλα πριν πολλά χρόνια, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν με ενδιαφέρει κιόλας. Αλλά δεν έχω κάτι κατά νου.

Disillusion

Την τρέχουσα prog σκηνή την ακολουθείς; Κι αν ναι, βρίσκεις μουσικές ή μπάντες που να σε εμπνέουν μέσα από αυτή;

Και ναι και όχι. Φυσικά παραμένω ακροατής και λάτρης της μουσικής. Η ενέργεια, ο ήχος και η εκφραστικότητα πολλών άλλων καλλιτεχνών με εμπνέουν. Όμως, όταν γράφω για κάθε νέο άλμπουμ των Disillusion, μετά βίας ακούω οποιαδήποτε μουσική. Στην καλύτερη να ακούσω λίγο ambient μουσική το πρωί. Βουτάω τόσο βαθιά στη μουσική μας και προσπαθώ να μην επηρεαστώ από τίποτα. Τις περισσότερες φορές είναι κάτι που οδηγεί σε απόσπαση της προσοχής…

Αυτήν την εποχή ακόμα και οι επιτυχημένες μπάντες δίνουν μεγάλο αγώνα για να επιβιώσουν

Ξεκίνησες τους Disillusion πίσω στα μέσα της δεκαετίας του ’90, κυκλοφόρησες δυο άλμπουμ κατά τη διάρκεια των 00s, μετά επήλθε μια παύση που διήρκησε δεκατρία χρόνια και πλέον η μπάντα μοιάζει πιο δυνατή από ποτέ. Αλήθεια, πόσο διαφορετικό ήταν να είσαι ενεργός metal μουσικός και να έχεις μπάντα στα 90s, στα 00s και στο σήμερα; Υπάρχουν ομοιότητες και διαφορές; Και ποια περίοδο θα έλεγες ότι ήταν η καλύτερη;

Κοίτα, πρώτα από όλα, οφείλω να πω ότι είναι δύσκολο να συγκρίνεις έναν άνθρωπο στα 20 του με έναν άνθρωπο στα 40 του. Βλέπεις τα πάντα τελείως διαφορετικά σε όλες τις πτυχές της ζωής. Θα ήθελα πολύ να ήξερα κάποια πράγματα που ξέρω σήμερα τότε, και πιθανότατα θα έκανα κάποια πράγματα διαφορετικά.

Αλλά, πιο σημαντικό από το να συγκρίνουμε εκείνες τις δυο περιόδους είναι να δούμε την τωρινή κατάσταση στην παγκόσμια μουσική σκηνή: οι περιοδείες, το merchandise και οι πωλήσεις εισιτηρίων όλα περνούν κρίση, όλα είναι στην καλύτερη στο μισό από ότι ήταν και από τις προσδοκίες που υπήρχαν. Στην πραγματικότητα, η κατάσταση μοιάζει πολύ τρομακτική αυτήν τη στιγμή. Πάρα πολλές περιοδείες καταλήγουν με μεγάλη οικονομική ζημιά για τα συγκροτήματα. Οπότε, μάλλον τα πράγματα ήταν λίγο πιο εύκολα 20 χρόνια πριν, σε πολλούς τομείς. Επίσης, στις μέρες μας ο καθένας μπορεί κυριολεκτικά να ηχογραφήσει ένα άλμπουμ σπίτι του, με αποτέλεσμα να έχουμε πάρα πολλούς δίσκους εκεί έξω. Βέβαια, πάντα ήταν δύσκολο να γίνεις επιτυχημένος σε βαθμό που να μπορείς να ζήσεις μόνο από τη μουσική. Αλλά, αυτήν την εποχή ακόμα και οι επιτυχημένες μπάντες δίνουν μεγάλο αγώνα για να επιβιώσουν. Οπότε, τίποτα δεν συγκρίνεται με αυτήν την περίοδο.

Περιμένω είναι να κάνω μερικές διακοπές, για να πάρω ένα διάλειμμα από τη μουσική και να μπορέσω να βρω ποιο θα είναι το επόμενο θέμα με το οποίο θα καταπιαστεί αυτή η μπάντα

Πως νιώθεις ότι ο ήχος σας έχει εξελιχθεί από την αρχή της καριέρας σας ως και σήμερα; Προσωπικά, νομίζω ότι η προοδευτική πλευρά σας σταδιακά έχει δώσει περισσότερο χώρο και βαρύτητα στο ατμοσφαιρικό κομμάτι του ήχου σας, ενώ παράλληλα διατηρείτε κάποια επιθετικά περάσματα που αυξάνουν την ένταση…

Νομίζω πως έχεις δίκιο. Την ίδια στιγμή, μιλάμε για τον συγκεκριμένο δίσκο που κάναμε τα τρία τελευταία χρόνια. Δεν είναι δα και στενάχωρο το ότι συνεχίζουμε σε αυτό το μονοπάτι. Σίγουρα, δεν θέλουμε να αντιγράφουμε τους εαυτούς μας, το θεωρούμε κάτι βαρετό εξαρχής. Δεν έχουμε καν ξεκινήσει να σκεφτόμαστε του τι θα επακολουθήσει, οπότε δεν μπορώ να ξέρω ακόμα. Για να είμαι ειλικρινής, αυτό που περιμένω είναι να κάνω μερικές διακοπές για να πάρω ένα διάλειμμα από τη μουσική και να μπορέσω να βρω ποιο θα είναι το επόμενο θέμα με το οποίο θα καταπιαστεί αυτή η μπάντα. Αλλά, ναι, έχουμε γίνει πιο ατμοσφαιρικοί όσο περνάνε τα χρόνια, και παράλληλα έχουμε γράψει τα πιο επιθετικά τραγούδια μας σε αυτόν τον δίσκο, οπότε συμβαίνουν και τα δυο.

Disillusion

Έχετε ανακοινώσει κάποιες εμφανίσεις για το 2023. Υπάρχει πιθανότητα να κάνετε μια πιο εκτεταμένη περιοδεία και ενδεχομένως να συμπεριλαμβάνετε στα πλάνα σας και η Ελλάδα;

Θα ήταν υπέροχο να επιστρέψουμε στην Ελλάδα και να κάνουμε μια Ευρωπαϊκή περιοδεία. Προς το παρόν, όμως, δεν υπάρχουν πλάνα. Υπάρχουν αρκετές μεμονωμένες εμφανίσεις σε Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία και Ολλανδία πάντως. Και τον Σεπτέμβριο ήμασταν σε περιοδεία με τους Obscura και τους Persefone, οπότε βασικά μόλις επιστρέψαμε σπίτια μας… (γέλια)

Υπήρξε κάποιο άλμπουμ που κυκλοφόρησε το 2022 και ξεχώρισε κατά την άποψή σου; Περιττό να σου πω ότι το "Ayam" ήταν ψηλά στη δική μου λίστα…

Ω, σε ευχαριστώ! Προσωπικά λάτρεψα το νέο άλμπουμ των Porcupine Tree. Χρειάστηκαν μερικές ακροάσεις στην αρχή, αλλά μετά μου άρεσε πολύ.

Σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου Andy! Οι τελευταίες λέξεις είναι δικές σου!

Εγώ σε ευχαριστώ Χρήστο! Όπως και όλους τους φίλους και οπαδούς μας στην Ελλάδα, σας ευχαριστώ πολύ και πραγματικά ελπίζω να σας δούμε από κοντά μέσα στη χρονιά! Έχουν περάσει αιώνες από την τελευταία φορά…

  • SHARE
  • TWEET