«10»: Συνθέσεις made in Coven
Τραγούδια που φέρουν φαρδιά πλατιά την υπογραφή των Coven χωρίς να τους ανήκουν
Το γιατί είναι ακόμα στο προσκήνιο οι Coven έπειτα από κοντά 60 χρόνια είναι σα να προσπαθείς να βρεις το ελιξήριο νεότητας της Jinx Dawson. Δύσκολη αποστολή αν όχι αδύνατη. Δεν είναι πως έβγαλαν και τα τόσα άλμπουμ. Δεν είναι πως η μπάντα ήταν ενεργή για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Δεν είναι ακόμα ικανή συνθήκη η όποια συσχέτισή τους με τους Black Sabbath προκειμένου να μιλάμε ακόμα γι’ αυτούς. Ούτε η καταγωγή των devil horns. Αυτά είναι εναύσματα για κουβέντες μεταξύ μας, που μπορεί μέσω διαφωνιών να καταλήξουν, όπως γίνεται συνήθως, στο πουθενά.
Οπότε; Έχει βάση το αρχικό ερώτημα; Κι αν ναι, υπάρχει τελικά απάντηση σε αυτό; Πέρα από τον ελέφαντα στο δωμάτιο που είναι η στιχουργική αισθητική των Coven, υπάρχει ζουμί και στο συνθετικό κομμάτι. Οκ ναι, αυτό που έγινε με το "Witchcraft Destroys Minds And Reaps Souls" του 1969 περιέχει μια δόση σοκ στους χίπηδες της εποχής. Από τα λουλούδια και την αγάπη, πήγαμε σε ανθρωποθυσίες, τελετές και δόξα στον Εωσφόρο. Δεν τη λες και ομαλή την μετάβαση. Υπάρχει η κοινή συνισταμένη της σεξουαλικής απελευθέρωσης, οι άμεσες όμως αναφορές της μπάντας σε evil καταστάσεις δεν συνάδουν με το τότε μουσικό κίνημα, τουλάχιστον στιχουργικά.
Με λόγια της ίδιας της Jinx έπειτα από σύντομη συζήτησή μας, "Το άλμπουμ μας "Withcraft…" κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 1969 και κάναμε συναυλίες τότε με τους Vanilla Fudge, τους Yardbirds του Jimmy Page, τους The Faces του Rod Stewart, τον Frank Zappa, τους The Stooges, τον Alice Cooper και τους MC5 από το 1967. Με επηρέασαν πολύ οι δύο μεγάλες μου θείες για το όνομα του συγκροτήματος, που ήταν μέλη μιας σύναξης μαγισσών τότε και έκαναν δικές τους καθημερινές τελετές στο νεοκλασικό που έμεναν, κατά τη διάρκεια της παιδικής μου ηλικίας". Αυτό από μόνο του εξηγεί πολλά. Ακόμη περισσότερο όμως εξηγούν τα γούστα και οι επιρροές της δεκαετίας των 60s στην Jinx Dawson. Η όπερα και όχι τόσο η ψυχεδέλεια ήταν αυτή που στιγμάτισε τη μουσική της: "Σίγουρα δεν ταίριαξα τις μουσικές μου με καμία ψυχεδέλεια καθώς δεν είχα ψυχεδελικό τρόπο ζωής και δεν άκουγα πολύ ροκ μουσική. Ήμουν φοιτήτρια όπερας με υποτροφία στο Jordan School of Music στο Πανεπιστήμιο Μπάτλερ από την ηλικία των 13 ετών. Έτσι, ανακάτεψα τις οικογενειακές μου πεποιθήσεις με τις κλασικές μου σπουδές και γεννήθηκαν οι Coven.Το ξεκίνημά μου ήταν μάλλον η προσοχή που δόθηκε πάνω μου μέσω της της όπερας καθώς κέρδισα πολλά βραβεία ως μαθήτρια που συνήθως δίνονταν σε φοιτητές.".
Πέρα από τον ενθουσιασμό της για την επίσκεψή της στην Ελλάδα που μεταξύ άλλων θεωρεί πολύ μαγικό μέρος, η Jinx μοιράστηκε κι άλλες μαγικές στιγμές που έχει βιώσει σε περιοδείες, ελπίζοντας να μοιραστεί κάποιες από αυτές και μαζί μας: "Ένα από τα πιο περίεργα Σαββατοκύριακα που έχω βιώσει ήταν όταν ο Timothy Leary έτρεχε πάνω-κάτω στους διαδρόμους ενώ ήμασταν στη σκηνή και ούρλιαζε, "σταματήστε το σόου, σταματήστε το τώρα". Υποθέτω ότι ήταν αναστατωμένος με το περιεχόμενο και το κρανίο, τις κάπες και τα κεριά. Αλλά πιο ανησυχητικό ήταν ο έλεγχος που έπρεπε να περάσουμε το προηγούμενο απόγευμα. Το σετ μας ζητήθηκε να το δει μια ομάδα εκκλησιαστικών, αστυνομικών και πολιτικών ανθρώπων. Έκοψαν το σετ μας σε τέσσερα τραγούδια και δεν έπρεπε να μιλήσουμε αγγλικά. Υπήρξε μεγάλη ταραχή σε εκείνη την εμφάνιση εκείνο το βράδυ αφού μίλησα αγγλικά στο πλήθος. Και μας σταμάτησαν τη συναυλία!".
Παρόλο που η ίδια η Jinx δεν ακούει τόσο rock, πόσο μάλλον νέα συγκροτήματα και μουσική κατά τα λεγόμενά της, νομίζω η απάντηση του αρχικού ερωτήματος βρίσκεται στα τραγούδια και στα συγκροτήματα και στις ψυχές τους, οπότε καλύτερα να μιλήσουν οι ίδιοι οι άνθρωποι που επηρεάστηκαν βαθειά από τη μουσική των Coven. Μπάντες και συνθέσεις που έχουν σαφείς παραπομπές στους Coven με τόσα χρόνια ηλικιακής διαφοράς, που συνδυάζουν την απόκοσμη/μυστηριακή ατμόσφαιρα με τις catchy, σχεδόν pop μελωδίες αποτελούν τον καλύτερο λόγο που το επερχόμενο live στις 22 Απριλίου στο Gazarte θα είναι sold out από μεσήλικες και νεανίες. Προτού οι Coven μπουν στη διαδικασία να κυκλοφορήσουν δική τους, νέα μουσική, αφού όπως μας είπαν: "Πάντα ήξερα ότι για μια ζωή θα προάγω τη μυστικιστική κοινότητα και οτιδήποτε γύρω της στη μουσική μου. Βρισκόμαστε λοιπόν στο στούντιο τα τελευταία πέντε χρόνια δημιουργώντας μουσική. Ο πληκτράς μας έχει ένα στούντιο, επομένως είναι πολύ εύκολο να αφιερωθεί εάν χρειαστεί πολύς χρόνος για την ολοκλήρωση ενός άλμπουμ, αλλά υπάρχουν τέσσερα τραγούδια που έχουν τελειώσει και έχουμε μια εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε. Οπότε ελπίζω ότι θα υπάρξει νέος δίσκος πολύ σύντομα.". Πάμε να δούμε τα καλύτερα κομμάτια που επηρεάστηκαν από την κληρονομιά τους.
