Live show στην εποχή της πανδημίας και ο ψηλός πήχης που έθεσαν οι Behemoth
Παρακολουθήσαμε το livestream της παρέας του οξυδερκή Nergal και διαπιστώσαμε ότι η διορατικότητα και το καλλιτεχνικό όραμα μπορούν να βρουν και άλλους τρόπους εκτόνωσης σε αυτήν την εποχή περιορισμών που ζει ο πλανήτης
Αν για τον απλό κόσμο σαν εμάς οι συναυλίες είναι μια μορφή διασκέδασης και εκτόνωσης και να δούμε από κοντά τους καλλιτέχνες που λατρεύουμε για τους ίδιους τους καλλιτέχνες είναι κάτι πολύ σημαντικότερο. Στο ανθρώπινο και καλλιτεχνικό επίπεδο και αυτοί θέλουν αυτή τη σύνδεση. Οι περισσότεροι ζούνε για να παρουσιάζουν «ζωντανά» τη μουσική τους. Για αυτή την αλληλεπίδραση με το κοινό, για τα φώτα, τη μουσική, τον ιδρώτα. Είναι το «ναρκωτικό» τους και ο λόγος που βγάζουν μουσική στην τελική. Από τον indie καλλιτέχνη με μιά κιθάρα ή τον DJ που θέλει να παρουσιάσει τα τελευταία mixes του μέχρι μεγαθήρια όπως οι Metallica για παράδειγμα που μπορεί να είναι επιχείρηση με χιλιάδες άτομα από πίσω αλλά σίγουρα ο Hetfield προτιμά να ανεβαίνει κάθε βράδυ στη σκηνή από το να είναι σε ένα studio. Στο επιχειρηματικό επίπεδο, στην digital εποχή που βρισκόμαστε τα κέρδη των καλλιτεχνών προέρχονται από το streaming της μουσικής τους αλλά και φυσικά από τα Live. Η πανδημία έχει προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στα σε αυτό το τομέα με τους περισσότερους διοργανωτές παγκοσμίως να έχουν ξεγράψει το 2020 και ποιός πιστεύει ότι άραγε όλα αυτά τα live που προγραμματίζονται για το 2021 θα γίνουν;
Σε όλο αυτό το κλίμα αβεβαιότητας οι καλλιτέχνες άρχισαν να γίνονται πιό ενεργοί στα social media αλλά και σιγά-σιγά να ενεργοποιούνται στο χώρο του live streaming με νέες πλατφόρμες να εμφανίζονται ολοένα και συχνότερα και πλέον να είναι μέρος της μουσικής μας καθημερινότητας. Το 2011 οι χρήστες της πλατφόρμας StageIt πλήρωναν κατα μέσο όρο $3 για μια συναυλία streaming 30 λεπτών ενώ τώρα αυτό το ποσό εκτινάχθηκε στα $16 ενώ οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι το streaming θα έχει αξία 20 δισ. δολάρια το 2020 με τον τελευταίο τεράστιο παίκτη το Spotify να ξεκινά και αυτό να μπαίνει στο παιχνίδι των live events. Φυσικά όταν μιλάμε για live events πρέπει να τα υποστηρίζει και η τεχνολογία. Αφενός πρέπει να μπορεί να streamάρεται χωρίς lag και buffering από χιλιάδες κόσμο και αφετέρου θα πρέπει η όλη εμπειρία να είναι άκρως δελεαστική έτσι ώστε ο κόσμος να ψηθεί και να πληρώσει για να δει κάτι από μια οθόνη. Σε αυτό ρόλο παίζει και ο καλλιτέχνης που θα πρέπει να προσφέρει κάτι παραπάνω από ένα από live. Θα πρέπει να βάλει τον τηλεθεατή κυριολεκτικά σπίτι του. Να τον κάνει να νιώσει ότι παίζει για αυτόν και να ξεπεράσει και τον awkwardness που τελειώνει το τραγούδι και δεν υπάρχει καμία επιβράβευση εκτός ίσως από τα χειροκροτήματα των τεχνικών.
Κάποια στιγμή η πανδημία θα τελειώσει (;) και η ιστορία θα δείξει σε τί βαθμό θα αντικαταστήσει το live streaming τις συναυλίες με κόσμο. Για εμάς τους παλαιότερους το να μην πας σε συναυλία αλλά να κάτσεις σπίτι και να βλέπεις πχ τους Behemoth φαντάζει απλά μια εναλλακτική και τίποτα παραπάνω. Δεν γίνεται στο μυαλό μου να αντικατασταθεί το Live συναίσθημα. Από την άλλη βλέπω τον 10χρονο γιό μου κολλημένο όλη μέρα σε μια οθόνη και φαντάζομαι ότι ίσως αυτό θα είναι το normal από εδώ και πέρα. Αλλά δεν θέλω καν να το φανταστώ. Μπορώ να φανταστώ συναυλίες πιό immersive και πιό interactive εκμεταλλευόμενες στο έπακρο τις νέες τεχνολογίες αλλά με ζωντανό κοινό αλλά όχι να καθόμαστε όλοι σε μια οθόνη και οι καλλιτέχνες απλά να παίζουν στο σπίτι τους. Αλλά αυτό ακριβώς έκατσα να κάνω στην περίπτωση των black metal superstars Behemoth.
O Nergal όπως έχουμε ξαναπεί είναι αρκετά δραστήριος στον χώρο των social media και καθημερινά μας κρατά ενήμερους για όλα τα δρώμενα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ζωής. Εδώ και πολλές εβδομάδες είχε δημιουργηθεί ένα αρκετά μεγάλο hype σχετικά με το live event που σχεδίαζαν οι Πολωνοί και θα στοιχηματίζαμε σε ένα για να παρουσιάσει κάτι εμβληματικό, πρωτότυπο και βλάσφημο αυτός θα ήταν σίγουρα ο Nergal. Στις 5 Σεπτεμβρίου λοιπόν συντονιστήκαμε στην ιστοσελίδα των Behemoth και παρακολουθήσαμε ένα μοναδικό High Definition και High Satanic υπερθέαμα. Κάτι που σίγουρα αποτελεί ορόσημο στην καριέρα τους αλλά που αυτόματα θέτει τον πήχη των livestreams σε μεγάλα ύψη. Μας υποσχέθηκαν ότι με το livestream αυτό ο Θεός θα λείψει από τη Γή ("In Absentia Day") και μπορεί και να το κατάφεραν!
Μια εγκαταλελειμμένη εκκλησία, στα δάση της Πολωνίας, ήταν το σκηνικό της 'κόλασης επί γής' όπως ανέφεραν. Οι παρατηρητικοί θα διαπιστώσουν ότι πρόκειται για την ίδια εκκλησία στο video "Blow Your Trumpets Gabriel". 4Κ ποιότητα φυσικά, πολλαπλές κάμερες να επιλέξεις και η σχετική σήμανση για το περιεχόμενο που απαιτεί να είσαι άνω των 18 και που μπορεί κάποιοι να βρούν προσβλητικό κάτι που φυσικά άνοιξε την όρεξη μας ακόμα περισσότερο. To σετ άνοιξαν οι avant-garde Imperial Triumphant με μόλις 30 λεπτά εντυπωσιακότατης παρουσίας όμως γεμάτη ενέργεια. Οι Behemoth εμφανίστηκαν καβάλα στα άλογα τους ως άλλοι καβαλάρηδες της Αποκάλυψης κρατώντας τα μαύρα λάβαρα τους. "Evoe" από το τελευταίο EP "A Forest" και ακούγοντας το live με έκανε να αλλάξω άποψη γι'αυτό. Οι Behemoth στημένοι αρχοντικά στο ιερό της εκκλησίας, φωτιές παντού, drones να καταγράφουν τα φώτα της εκκλησίας απ'έξω δημιουργώντας την εντύπωση ότι οι πύλες της κόλασης έχουν ανοίξει και οι δαίμονες έχουν βγεί υπό συνοδεία της μουσικής του Σατανά. "Black Metal Magic" όπως αποκαλεί τη βραδιά ο Nergal σε ένα ιντερλούδιο. Υπάρχουν 4 κυρίως πράξεις με τη κάθε μια να ξεκινά με ένα βίντεο εισαγωγής που σκοπό έχει να προκαλέσει σοκ, εντύπωση και να συνοδέψει τα θεατρικά των Behemoth επί σκηνής. Η αρχή της δεύτερης πράξης γίνεται με μια μαυροφορεμένη φιγούρα να χορεύει συνοδεία πυρωμένων καντηλιών και το οπτικό αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό καθώς ακούς τις νότες του "Blow Your Trumpets Gabriel". Στο "Antichristian Phenomenon" μια χορεύτρια αιωρείται σε έναν καιόμενο κύκλο και παρά το γεγονός ότι η κραυγή στο "Conquer All" δυσκολεύεται να βγεί, δυσκολεύτηκα και εγώ να μην αρχίσω να κοπανιέμαι μπροστά στην οθόνη μου.
Η τρίτη πράξη ξεκινά με μια ημίγυμνη γυναίκα να δένεται και να τσιγκελώνεται αιωρούμενη σαν τον Ιησού ενώ από κάτω παίζει το "Ora Pro Nubis Lucifer". Ομολογώ ανατρίχιασα όταν έβλεπα τα αίματα να κυλάνε στην πλάτη της αλλά έξτρα πόντοι για τη θεατρικότητα του όλου πλούσιου οπτικοακουστικού αποτελέσματος. Πολύ οργή και μίσος στη υπέροχη παρουσίαση του "Chwała mordercom Wojciecha", τρομερή εκτέλεση του "Slaves Shall Serve" και το κλασσικό πλέον "Chant for Eschaton 2000" ολοκληρώνει την τρίτη πράξη με τον Nergal να φτύνει αίματα στους θεατές και τον Orion και αυτός καλυμμένος με αίματα πάνω στα χαλάσματα της εκκλησίας. Αν και το αγαπημένο μου στυλιστικό είναι τα κόκαλα-ζώνη γύρω από τη κοιλάρα του Inferno. Η τελευταία τέταρτη πράξη έχει τον τοξοβόλο Orion να βάζει φωτιά στους ανάποδους τρίσταυρους, σύμβολο των Behemoth πλέον. Οι φωτιές καίνε δυνατά καθώς παίζουν το "Sculpting The Throne Ov Seth" με τη κούραση μεν να είναι εμφανής καθώς πλησιάζουν στο τέλος αυτού του δίωρου σετ (!). Το "Decade Of Therion" είναι το φυσικό κλείσιμο ενός κολασμένου σετ, γεμάτο δύναμη και οργή αλλά η κλιμάκωση όλου του χορταστικού αυτού σετ είναι το μαγικό "O Father O Satan O Sun!". Όλα τα φώτα, οι φωτιές,τα props, τα βιντεοσκοπημένα αποσπάσματα γιγαντώνονται καθώς ο Nergal απαγγέλει μαζί με τους μασκοφόρους πλέον μουσικούς αδερφούς του σε αυτό το βέβηλο ταξίδι στην κόλαση μέσα από μια εκκλησία.
Φυσικά και είναι εμπορικό και έχουν τα λεφτά και τη δυνατότητα να το κάνουν. Σίγουρα υπάρχουν πιό κακοί και ίσως πιο trve σατανιστές εκεί έξω. Αλλά αμφιβάλλω αν κανείς έχει το όραμα και τη διάθεση να παρουσιάσει κάτι αντίστοιχο. Το απαύγασμα της δημιουργικότητας και θεατρικότητας του Nergal είναι ένα πραγματικό εκπληκτικό αποτέλεσμα που ίσως δύσκολα θα αναπαράγονταν με ζωντανό κοινό λόγω των πολλών εφέ και του κινηματογραφικού χαρακτήρα που είχε το livestream. Η συμπυκνωμένη ενέργεια, η ανάγκη για ξεμπούκωμα των καλλιτεχνών, ο ανταγωνισμός για μια νέα αγορά με ιδιαίτερες απαιτήσεις και γεννημένη κάτω από πρωτόγνωρες συνθήκες και οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις θα επηρεάσουν ακόμα περισσότερο το χώρο της μουσικής και σίγουρα θα οδηγήσουν στην εξέλιξη της γιατί φαντάζομαι τα live shows με κοινό στο μέλλον δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια και θα πρέπει και αυτά να προσαρμοστούν στις απαιτήσεις της εποχής. Και μάλλον τα livestreams είναι ένας προπομπός of things to come.