Αποδομώντας μια επιτυχία: Fun. (feat. Janelle Monáe) - "We Are Young"

Από τον Παντελή Μαραγκό, 14/03/2012 @ 12:01
Μπορεί στο Rocking.gr να εξακολουθούμε να διατρανώνουμε καθημερινά την πίστη μας στους καλούς δίσκους, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι ζούμε -για μια ακόμη φορά στην ιστορία της μουσικής- στην εποχή των singles. Είτε στη μορφή του δίσκου 45 στροφών ή σε εκείνη του cd single, το φυσικό προϊόν μοιάζει να μας έχει αφήσει χρόνους, αλλά αυτό είναι απλά κομμάτι της εξελικτικής διαδικασίας. Μια φορά κι έναν καιρό η μέτρηση των επιτυχιών γινόταν βάσει των πωλήσεων παρτιτούρων, μετά περάσαμε στους κέρινους δίσκους 78 στροφών και ούτω καθεξής. Τα τελευταία χρόνια οι πωλήσεις singles μέσω του νόμιμου downloading (ξέρετε, εκείνο το πανελληνίως άγνωστο σπορ) αυξάνονται με γοργούς ρυθμούς, έχοντας δώσει το φιλί της ζωής σε αυτήν τη μεταβατική εποχή της δισκογραφίας. Σε αυτό το πλαίσιο, θα ήταν άδικο να μην εστιάσουμε λίγο παραπάνω σε ορισμένα τραγούδια που «γράφουν» στις μέρες μας.

Έτσι, μετά το “Somebody That I Used To Know” (που τις τρεις τελευταίες εβδομάδες βρίσκεται στο #1 της Αγγλίας), θα αποπειραθούμε να «αποδομήσουμε» το “We Are Young” του  indie pop συγκροτήματος Fun. (παρέα με την Janelle Monáe).



New Age Hit Making Process

Το κομμάτι κυκλοφόρησε σαν digital single το Σεπτέμβριο, αλλά όπως συνέβη και με το κομμάτι του Gotye χρειάστηκε να μεσολαβήσει πολύς καιρός και πολλά παράπλευρα γεγονότα μέχρι να καταφέρει να γίνει hit. Στην περίπτωση του “We Are Young”, η ώθηση προήλθε από μια απροσδόκητη (και γλυκανάλατη ως συνήθως) διασκευή του κομματιού σε ένα επεισόδιο του Glee που προβλήθηκε το Δεκέμβριο. Η έκπληξη έγκειται στο γεγονός ότι εκεί δε συνηθίζονται επανεκτελέσεις σε κομμάτια που δεν έχουν ήδη γίνει επιτυχίες.



Η εκτέλεση αυτή έδωσε το φιλί της ζωής σε ένα εν δυνάμει hit που παραλίγο να περάσει στο ντούκου. Ωστόσο, το γεγονός που έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επιτυχία του κομματιού ήταν η χρησιμοποίηση του σε μια εντυπωσιακή διαφήμιση αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία προβλήθηκε για πρώτη φορά το Φεβρουάριο κατά τη διάρκεια του Suberbowl, που παραδοσιακά είναι το γεγονός με την υψηλότερη τηλεθέαση στις Η.Π.Α. κάθε χρόνο. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η διαφήμιση αυτή «έσπρωξε» το track μέχρι την κορυφή του Billboard.



Who are they and what are they to you? New Format!

Το κομμάτι βρίσκεται στο δεύτερο δίσκο του συγκροτήματος “Some Nights” που κυκλοφόρησε στις 21/02/2012 από τη (θυγατρική της Warner) Fueled By Ramen (Panic! At The Disco, Paramore, Sublime With Rome κ.α.), στο άρμα της οποίας ανέβηκαν το 2010. Πριν τους Fun., ο 30χρονος frontman του συγκροτήματος Nate Ruess ήταν μέλος του indie συγκροτήματος The Format (2001-2008) μέχρι τη διάλυσή τους. Μαζί του, το πρώην μέλος των Anathallo, Andrew Dost (πλήκτρα, κιθάρα, μπάσο, κρουστά, κλπ.) και ο Jack Antonoff (κιθάρα, τρομπέτα), ο οποίος παραμένει μέλος των Steel Train. Μαζί τους στο κομμάτι, η Janelle Monáe), η συνεισφορά της οποίας, ωστόσο, κρίνεται αρκετά περιορισμένη. Στην ακόλουθη ζωντανή εκτέλεση της παραχώρησαν μια στροφή του κομματιού.



What's the score?

Πριν λίγες μέρες το “We Are Young” έφτασε στην κορυφή του αμερικανικού singles chart κάνοντας τους Fun. το πρώτο rock group που «σκαρφαλώνει» μέχρι το #1 για τη δεκαετία που διανύουμε. Πριν από αυτούς ήταν οι Coldplay με το “Viva La Vida”, οι οποίοι είχαν «πατήσει» κορυφή τον Ιούνιο του 2008. Mε το κομμάτι αυτό, οι Fun. γίνονται το πρώτο rock συγκρότημα (μετά τους Nickelback και το “How You Remind Me” στα τέλη του 2001) που πηγαίνουν στο #1 με το πρώτο single τους που κατάφερε να μπει στο Hot 100 του Billboard.  Παράλληλα, χάρισαν στη Fueled By Ramen  το πρώτο της #1. Η εταιρεία παραλίγο να τα καταφέρει το 2007, όταν οι Fall Out Boy έφτασαν μέχρι το #2 με το “This Ain't A Scene, It's An Arms Race”. Μέχρι σήμερα, το κομμάτι έχει πουλήσει 1.500.000 αντίτυπα, εκ των οποίων το 77%  μετά την προβολή του διαφημιστικού σποτ στο οποίο χρησιμοποιείται. Στο youtube έχει ξεπεράσει τα 12 εκατομμύρια views, εκ των οποίων τα 10 κατά τις 3 περασμένες εβδομάδες.

What's The Story?

Πρόκειται για μια ιστορία στην οποία ένας τύπος προσπαθεί να επανορθώσει τα λάθη του παρελθόντος, ώστε να μην χάσει την κοπέλα του από κάποιον που εμφανίστηκε για να τη διεκδικήσει. Καθοριστική λεπτομέρεια: ο πρωταγωνιστής έχει πρόσφατα ασκήσει σωματική βία στην κοπέλα.

«My seat’s been taken by some sunglasses
Asking ‘bout a scar
And I know I gave it to you months ago
I know you are trying to forget»

Στην προσπάθειά του να δικαιολογηθεί και να υποβαθμίσει το γεγονός («between the drinks and subtle things»), χρησιμοποιεί αρκετή δόση χιούμορ αναφορικά με το τι έφταιξε, συνδέοντάς το έμμεσα με το γενικότερο κώδικα συμπεριφοράς του περίγυρού του («My friends are in the bathroom / Getting higher than the Empire State»). Η δήλωση μεταμέλειας συνοδεύεται από μια υπόσχεση ότι θα βρίσκεται δίπλα της στα δύσκολα («I’ll carry you home»). Έτσι, το γεμάτο υποσχέσεις refrain (ακούγεται 6 φορές, παρεμπιπτόντως) πέρα από μια ωδή στη νιότη, κρύβει μια χροιά εξαγνισμού και λύτρωσης.

«Tonight, we are young
So let’s set the world on fire
We can burn brighter, than the sun»

Τα cliché για τα αδιέξοδα της νέας γενιάς δε λείπουν, ενώ διάχυτη είναι και μια γενικότερη προσέγγιση του τύπου: «τα σπάμε επειδή απλά μπορούμε». Βέβαια, στις μέρες μας το μπάχαλο κι η αναρχία (όπως την αντιλαμβάνονται οι διαφημιστές αποσμητικών) πουλάνε, οπότε...

There's A Riot Going On

Σημαντικότατο ρόλο στην επιτυχία του “We Are Young” έπαιξε και το ενδιαφέρον, αν μη τι άλλο, video clip, το οποίο έκανε πρεμιέρα τις τελευταίες ημέρες του 2011, αλλά έχει την τιμητική του κατά τον τελευταίο μήνα. Το συγκρότημα παίζει το κομμάτι μέσα σε ένα μπαρ και όλα δείχνουν ήρεμα. Όταν μια κοπελιά στέλνει ένα SMS (που γράφει “Now” και έχει αποδέκτη κάποιον YNGBOY) ξεσπάει ένας κακός χαμός σε super slow motion.  Ξύλο πέφτει μπόλικο, αλλά όπως και στα καρτούν, εδώ δεν υπάρχουν αίματα.  Η μπάντα βρίσκεται σε απόσταση ασφαλείας από το επίκεντρο και τη βγάζει, σχετικά, καθαρή. Εκείνη, ωστόσο, που επιδεικνύει μεγάλο ταλέντο  στο να παραμένει «αδιάβροχη» είναι η Janelle Monáe, η οποία καταφέρνει να κινηθεί ατσαλάκωτη, ενώ τριγύρω βρέχει (κυριολεκτικά) καρεκλοπόδαρα.

Όπως και στους στίχους, έτσι και στο video, υπάρχει αρκετή βία με θύματα γυναίκες. Η κοπελιά που έδωσε το σύνθημα δέχεται, αμέσως μετά, ένα μπουκάλι στο κεφάλι. Παρ΄όλα αυτά, λίγο πριν το τέλος τη βλέπουμε να βγαίνει αλώβητη (και αρκετά ικανοποιημένη που τα ‘κανε όλα π...).  Λίγο μετά, μια άλλη κοπέλα δεν είναι εξίσου τυχερή, καθώς προσπαθεί να την κοπανίσει, αλλά στην έξοδο την περιμένει ένα πισώπλατο χτύπημα με σκαμνί που τη σωριάζει. Σε κάθε περίπτωση, είναι να λυπάσαι εκείνον που έμεινε πίσω για να καθαρίσει όλο αυτό το χάλι.

Η χρήση του super slow motion θυμίζει την αποσύνθεση στο “Inception” (2010) (που με τη σειρά του θυμίζει το Matrix κοκ.), αλλά και το απίθανο για την εποχή του (και όχι μόνο) video του “Street Spirit” των Radiohead από το “The Bends” (1995).



Behind The Scenes (With A Little Help From My Producer)

Σύμφωνα με τον ίδιο το Ruess, πηγή έμπνευσης αποτέλεσε η θεατρικότητα στο “My Beautiful Dark Twisted Fantasy” του Kanye West σε συνδυασμό με τη δουλειά που είχε κάνει εκεί ο παραγωγός Jeff Bhasker (Jay-Z, Kanye West, Beyoncé, Alicia Key κ.α.). Έτσι, επανειλημμένως προσπάθησε να συναντήσει τον Bhasker, ο οποίος στην τρίτη απόπειρα του Ruess δέχθηκε να του διαθέσει 10 λεπτά. Τα 10 λεπτά μετατράπηκαν σε ολοκληρωμένη συνεργασία στο δεύτερο άλμπουμ του συγκροτήματος, καθώς ο Bhasker ενθουσιάστηκε αμέσως μόλις ο Ruess του έπαιξε ένα μέρος του “We Are Young” που είχε γράψει μέχρι τότε.

Μακρινά (;) ξαδέλφια

Έχουν γραφτεί χιλιάδες τραγούδια για τα νιάτα. Άλλωστε, το ίδιο το rock’n’roll αποτελεί ωδή στη νιότη. Παρ΄όλα αυτά δεν υπάρχουν πάρα πολλές μεγάλες επιτυχίες με τη λέξη “young” στον τίτλο. Oι επιτυχίες του Neil Young δε μετράνε (εξυπνάδα…). Πρόσφατα, το “If I Die Young” του country συγκροτήματος The Band Perry έγινε τέσσερις φορές πλατινένιο στις Η.Π.Α., αλλά πέρασε απαρατήρητο για όσους δεν ασχολούνται με το είδος. Στους κλασσικούς, θυμόμαστε το “When I Was Young” των Animals από το 1967 και οπωσδήποτε το “Forever Young” του Bob Dylan από το Planet Waves (1974) (που είπε πολύ όμορφα κι η Joan Baez), ενώ και μια επιτυχία του Rod Stewart από το 1988 είναι βασισμένη σε αυτό.

Κομμάτι με τον ίδιο τίτλο έγινε επιτυχία και για το γερμανικό synth-pop τρίο των Alphaville, που στα μέρη μας είναι γνωστό κυρίως για το “Big In Japan”. Στο πρώτο τους άλμπουμ υπάρχει και το “Forever Young”, που το 1984 ήταν η πρώτη τους μεγάλη επιτυχία με μερικούς πολύ όμορφους στίχους «Hoping for the best, but expecting the worst / Are you going to drop the bomb or not?». Πριν 2 χρόνια μια διασκευή του Jay-Z με τον Mr. Hudson το επανέφερε στην επικαιρότητα.



Πηγαίνοντας στα κομμάτια με τα οποία το “We Are Young” των Fun. παρουσιάζει ομοιότητες ως σύνθεση δε χρειάζεται να φύγουμε και πολύ μακριά από τους Alphaville, καθώς την άνοιξη της ίδιας χρονιάς (1984), ένα άλλο synth-pop τρίο, εκείνο των βρετανών Thompson Twins, είχε τη μεγαλύτερή του επιτυχία στην Αμερική με τo “Hold Me Now”. Το κομμάτι των Fun. έχει αρκετά κοινά σημεία με αυτό.



Τα φωνητικά του Ruess θυμίζουν πολλούς. Μιλώντας για τους κλασσικούς δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στον Billy Joel, το Lindsay Buckingham των Fleetwood Mac ή ακόμη και τον Don McLean. Το πνεύμα του “The Black Parade” (2006) των My Chemical Romance οπωσδήποτε αναπαράγεται εδώ, ενώ ακούγοντας συνολικά το “Some Nights”, είναι αδύνατον να μην έρθουν στο μυαλό οι Queen.

Όπως είπαμε, η συνεισφορά του Jeff Bhasker στην παραγωγή είναι καταλυτική. Άλλωστε, το κομμάτι θυμίζει αρκετά το “Runaway” του Kanye West, στο οποίο την παραγωγή έχει κάνει επίσης ο Bhasker. Τα τύμπανα στην εισαγωγή φέρνουν στο μυαλό το “Maps” από το ντεμπούτο των Yeah Yeah Yeahs, ενώ με λίγη φαντασία μπορεί και να ακούσετε και τα φωνητικά του  “Magic” των Σκοτσέζων Pilot από το 1974.

Τέλος, το (μισό) refrain του κομματιού θυμίζει αρκετά το “I Will Follow Him” που έκανε γνωστό η Little Peggy March, στο μακρινό 1963.

  • SHARE
  • TWEET