Schmier (Destruction): «To heavy metal δεν είναι mainstream»

Μιλήσαμε με τον ηγέτη των θρυλικών Γερμανών thrashers για το νέο live άλμπουμ τους, τη metal μουσική και τους καιρούς της πανδημίας

Από τον Ιάσονα Ρεπαντή, 02/06/2020 @ 13:46

  Η φετινή χρονιά σηματοδοτεί είκοσι χρόνια από την επανένωση και δεύτερη περίοδο των Destruction. Η μπάντα είναι πιο παραγωγική από ποτέ, καθώς μετά την κυκλοφορία του "Born To Perish" (Nuclear Blast, 2019) περιόδευσε με τη νέα της σύνθεση που περιλαμβάνει εκτός από τους Schmier και Mike, τον Damir Eskić (lead guitar) και Randy Black (drums). Το "Born To Thrash" που κυκλοφορεί σύντομα σε βινύλιο και CD, έρχεται έντεκα χρόνια μετά το προηγούμενο live album "The Curse Of The Antichrist - Live In Agony". Είναι η εμφάνισή τους στο Party San Open Air 2019 και αποδεικνύει την άριστη φόρμα και τη φρέσκια δυναμική της μπάντας. O φιλικότατος Schmier μοιράζεται τις απόψεις του για τη ζωντανή ηχογράφηση, το metal και τους καιρούς της πανδημίας. 

Destruction - Schmier

Πρόσφατα ανέβασες φωτογραφίες στο Instagram που κάνεις ποδήλατο στο δάσος. Πού είσαι και δεν σε έχει πιάσει το lockdown;

Schmier: (γέλια) Ακριβώς... Βρίσκομαι σε μια ωραία πράσινη γωνιά της Γερμανίας κοντά στα σύνορα με Ελβετία και Γαλλία και κοντά στο σπίτι μου είναι ο Μέλανας Δρυμός. Αρκετός κόσμος που ζει στη Γαλλία και Ελβετία έρχεται στη Γερμανία να ψωνίσει γιατί είναι φτηνά, αλλά τώρα είναι πολύ ήσυχα γιατί τα σύνορα είναι κλειστά. Μόλις ανοίξουν θα έχει ξανά αρκετό κόσμο και αυτοκίνητα. Δεν έχω ζοριστεί με το lockdown αν και μου έχουν λείψει ορισμένα πράγματα.

Συγχαρητήρια για το "Born To Thrash’, πώς ήταν η συνεργασία με τον VO Pulver ξανά αλλά αυτή τη φορά για να μιξάρετε ένα live album;

Τα Little Creek Studios που δουλεύει είναι μια ώρα διαδρομή από το σπίτι μου, αλλά δεν μπορούσαμε να πάμε λόγω των συνθηκών. Οπότε του δώσαμε τα masters και η όλη διαδικασία έγινε μέσω τηλεφώνου, ίντερνετ με οδηγίες για τη μίξη π.χ. «βάλε περισσότερο μπάσο σε αυτό τη σημείο ή περισσότερα φωνητικά σε άλλο σημείο». Το πλεονέκτημα είναι ότι δουλεύουμε μαζί του εδώ και χρόνια οπότε γνωρίζει τον ήχο της μπάντας και τον εμπιστεύομαι. Καμιά φορά ζορίζω την υπομονή του (γέλια), καθώς εξαντλούμε τις μέρες που έχει διαθέσιμες και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα αλλά επειδή συνεργαζόμαστε εδώ και χρόνια αφιερώνει παραπανίσιο χρόνο. Έχει μεγάλη γνώση του metal το οποίο θεωρώ σημαντικό για τη συνεργασία μας και γίνεται ακόμα καλύτερος με κάθε album που έχουμε κάνει μαζί του.

Αυτό που προσέχουμε είναι να μην κάνουμε overproduce. Είναι κάτι για το οποίο είμασταν ξεκάθαροι από την αρχή, δεν μας ενδιαφέρει να κάνουμε τη μπάντα να ακούγεται τέλεια

Ποιά θεωρείς ότι είναι τα πιο σημαντικά σημεία για τη μίξη ενός live δίσκου;

Αυτό που προσέχουμε είναι να μην κάνουμε overproduce. Είναι κάτι για το οποίο ήμασταν ξεκάθαροι από την αρχή, δεν μας ενδιαφέρει να κάνουμε τη μπάντα να ακούγεται τέλεια. Αυτό έδεσε με το γεγονός ότι η όλη ηχογράφηση αυτού του δίσκου δεν είχε σχεδιαστεί, ένας φίλος μας που ήρθε και είχε εξοπλισμό μας το πρότεινε και δεχθήκαμε και τελευταία στιγμή αυτοσχεδιάσαμε για να συμπληρώσουμε και κάποια έξτρα μικρόφωνα που μας έλειπαν για το κόσμο. Πάντως για να επιστρέψω στην ερώτησή σου, το πιο δύσκολο πράγμα για το live album είναι να πετύχεις τη σωστή αναλογία της μπάντας με την ατμόσφαιρα και αντίδραση του κόσμου. Εκεί γίνεται τεχνικό το θέμα καθώς σε όλα τα μικρόφωνα πάνω στη σκηνή ηχογραφούν αναγκαστικά και κόσμο εκτός από το εκάστοτε όργανο. Από την άλλη έχεις το PA σύστημα που βγάζει τον ήχο της μπάντα, αλλά τα μικρόφωνα που είναι στραμμένα προς το κόσμο «τραβάνε» και ήχο της μπάντας. Έτσι έχεις δύο πηγές ήχου για τη μπάντα οι οποίες έχουν μια μικρή χρονική καθυστέρηση μεταξύ τους και μπορεί εύκολα κάποιος να μπερδευτεί και να νομίζει ότι η μπάντα είναι απροβάριστη. Η σωστή τους μίξη σε συνδυασμό και με το κόσμο, ο οποίος δεν τραγουδάει και συνέχεια, είναι σημαντική ώστε να πετύχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Χρησιμοποιούμε πραγματικούς ενισχυτές στη σκηνή τους οποίους βάζουμε δυνατά και μου αρέσει να νιώθω το rock 'n’ roll όπως βγαίνει από τα ηχεία και με κάνει να ανατριχιάζω

Έχετε in-ear monitors όταν παίζετε; Φαντάζομαι o Randy (σ.σ. βετεράνος drummer) παίζει με click-track.

Ναι ο Randy παίζει με click-track το οποίο βοηθάει όλους μας να μην έχουμε εκπλήξεις (γέλια). Με παλιότερους drummer είχαμε θέματα του τύπου αν είχαν πιει τη προηγούμενη μέρα έπαιζαν πιο αργά τα κομμάτια ή αν είχαν άγχος τα έπαιζαν πιο γρήγορα. Οι υπόλοιποι δεν έχουμε in ears. Χρησιμοποιούμε πραγματικούς ενισχυτές στη σκηνή τους οποίους βάζουμε δυνατά και μου αρέσει να νιώθω το rock 'n’ roll όπως βγαίνει από τα ηχεία και με κάνει να ανατριχιάζω.

Αν πας σε ενα φεστιβάλ σήμερα το 60%,70% από τις μπάντες παίζουν με backing tracks

Πολλές μπάντες σήμερα έχουν έναν «εμπλουτισμένο» ήχο στις εμφανίσεις τους το οποίο ήταν η μεγάλη διαφορά μεταξύ του rock 'n’ roll και άλλων ειδών μουσικής ειδικά τις προηγούμενες δεκαετίες…

Ακριβώς. Τόσες πολλές μπάντες σήμερα χρησιμοποιούν backing tracks και η πλειοψηφία του κόσμου δεν το καταλαβαίνει καν. Αν πας σε ενα φεστιβάλ σήμερα το 60%,70% από τις μπάντες παίζουν με backing tracks. Στο extreme metal δεν είναι συχνό αλλά έχω δει true metal μπάντες τύπου 80s που είχαν όλα τα backing vocals σε playback. Οπότε σε κάποια φάση ρώτησα τον τραγουδιστή μια τέτοιας μπάντας: «φοράς τα ρούχα απο τα 80s, τραγουδάς για τα ίδια μηνύματα από τα '80s αλλά γιατί χρησιμοποιείς φωνητικά από playback;» και μου λέει «είναι πιο εύκολο έτσι». Για μένα είναι λάθος. Κάποιοι τραγουδιστές έχουν playback tracks για όλη τη συναυλία. Καταλαβαίνω ότι θέλουν να κάνουν καλό show αλλά αν δεν μπορούν να το κάνουν καλύτερα να μην ανέβουν στη σκηνή.

Αυτό είναι επίσης ένα θλιβερό γεγονός για το σημερινό κόσμο, το μόνο που μετράει είναι τα λεφτά και ξεχνάμε τι είναι πραγματικά σημαντικό στη ζωή

Με τους Destruction τα κάνετε όλα live δεν είχατε ποτέ τέτοιο θέμα ακόμα και με μία κιθάρα.

Ναι, δεν ήταν ποτέ υπό συζήτηση. Αν δεν μπορούσα να τραγουδήσω ξανά όπως τραγουδάω τώρα θα σταματούσα. Το πρόβλημα είναι ότι κάποιες μπάντες που έχουν φτάσει σε ένα υψηλό επίπεδο και βγάζουν αρκετά χρήματα δεν μπορούν να σταματήσουν γιατί εμπλέκονται οικονομικοί παράγοντες και θα ήταν καταστροφή για όσους εμπλέκονται. Σε ένα reunion όχι πολύ καιρό πριν ανακάλυψαν ότι ο τραγουδιστής τραγουδούσε playback οπότε έγραψα στον ηχολήπτη που τον ήξερα. Μου απάντησε ότι έχουν επενδυθεί χιλιάδες δολλάρια και δεν έχει σημασία ότι δεν μπορεί να τραγουδήσει, πλέον είναι θέμα της μηχανής χρημάτων που πρέπει να συνεχίσει να δουλεύει. Αυτό είναι επίσης ένα θλιβερό γεγονός για το σημερινό κόσμο, το μόνο που μετράει είναι τα λεφτά και ξεχνάμε τι είναι πραγματικά σημαντικό στη ζωή.

Destruction

Ίσως κάτι τέτοιο να συμβεί και στην περίπτωση του covid-19, oι μπάντες, μεγάλες ή μικρές, θα πρέπει να παίξουν ξανά κάποια στιγμή; Οι μεν γιατί τους πιέζουν όσοι ζουν απο αυτές και οι δε γιατί ζουν οι ίδιοι από τα shows.

Έχει κάποια αλήθεια αυτό που λες, αλλά πιστεύω έτσι κι αλλιώς ότι πρέπει να γυρίσουμε στην κανονικότητα. Είναι τρελό αν σκεφτείς πόσο διπρόσωπη είναι η τωρινή κατάσταση. Σε ορισμένα μέρη σου λένε πρέπει να κρατάς δύο μέτρα απόσταση από τον άλλον, αλλά από την άλλη όταν οι κυβερνήσεις ζητάνε από τις αεροπορικές να βάζουν λιγότερο κόσμο στα αεροπλάνα αυτές αρνούνται γιατί δεν θα βγάζουν τα χρήματα που βγάζουν.

Πίσω στο "Born To Thrash", είναι μόλις o δεύτερος live δίσκος με δύο κιθαρίστες στο line up καθώς τώρα είναι μαζί σας ο Damir. Βρίσκεις ότι ο ήχος σας είναι καλύτερος με δυο κιθάρες;

Ακούγεται καλύτερα δεν χωράει αμφιβολία. Είχαμε για χρόνια την πρόκληση ως μουσικοί να ακουγόμαστε καλά με μόνο τρία άτομα στη σκηνή. Πολλές φορές μετά τη συναυλία μας έλεγαν οι οπαδοί πόσο καλά ακουγόμαστε μόνο με τρία άτομα οπότε τώρα που έχουμε τον Damir στα leads έχουμε πληθώρα επιλογών, περισσότερη δύναμη στον ήχο, περισσότερες αρμονίες. Επίσης με τέσσερα άτομα έχουμε καλύτερη σκηνική παρουσία καθώς υπάρχει μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με το κόσμο. Ίσως έπρεπε να το είχαμε κάνει νωρίτερα αλλά ψάχναμε να βρούμε το κατάλληλο άτομο. Ξέραμε τον Damir εδώ και χρόνια καθώς είχε παίξει κάποια solo στο "Under Attack" (2016), οπότε χαίρομαι που συμφωνήσαμε να μπει στη μπάντα πέρυσι και που ο κόσμος αντέδρασε και αντιδρά θετικά στις εμφανίσεις.

Live streaming; Είναι σα να συγκρίνεις τις τσόντες με το πραγματικό σεξ, τι θα προτιμούσες;

Να σε ρωτήσω κάτι άλλο επίκαιρο τώρα, βλέπεις τους Destruction να κάνουν ένα live streaming show χωρίς κόσμο σε αυτά τα ειδικά σχεδιασμένα multicamera venues;

Fuck that shit (γέλια). Είναι σα να συγκρίνεις τις τσόντες με το πραγματικό σεξ, τι θα προτιμούσες; Δεν υπάρχει τίποτα καλύτερο από την αλληλεπίδραση και την ενέργεια που παίρνεις από το κόσμο ζωντανά. Δεν γίνεται να αποτυπωθεί στο video η ανταπόκριση του κόσμου και η τρέλα που επικρατεί στα live. Δεν πιστεύω ότι αυτό είναι το μέλλον της μουσικής, θα ήταν πολύ θλιβερό.

Το heavy metal δεν είναι mainstream, η πλειονότητα ακόμα και σήμερα αντιπαθεί το heavy metal

Το video του "Curse The Gods" από το "Born To Thrash" έχει ένα πολύ ωραίο intro με φανατικούς οπαδούς που ήταν στο Party San Festival εκείνη τη μέρα. Το φανταζόσουν όταν ξεκινούσες τρείς δεκαετίες πριν ότι μια μέρα το metal θα είναι mainstream;

Καταλαβαίνω τι εννοείς και σίγουρα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά σήμερα, αλλά το metal δεν είναι mainstream. Ορισμένες μπάντες ή π.χ. το Wacken έχουν γίνει mainstream αλλά όταν είμαι έξω πολλοί άνθρωποι ακόμα με κοιτάζουν περίεργα και πολύ σπάνια με αναγνωρίζει κάποιος. Το heavy metal δεν είναι mainstream, η πλειονότητα ακόμα και σήμερα αντιπαθεί το heavy metal. Νομίζουν ότι είμαστε τρελοί (γέλια). Να σου πω την αλήθεια δεν έχω πρόβλημα με αυτό, δεν θα ήθελα να ακούν όλοι metal (γέλια). Αν το δεις ιστορικά το metal έγινε πολύ μεγάλο τη δεκαετία του '80 και μετά σχεδόν πέθανε τη δεκαετία του '90. Χαίρομαι που εξελίχθηκε και που ενωθήκαμε ξανά σαν μπάντα το 1999. Ταξιδεύουμε σε όλο το κόσμο και βλέπουμε οπαδούς σε απίστευτα μέρη όπως μουσουλμανικές χώρες σαν τη Μαλαισία και Ινδονησία.

Destruction

Προβάρετε πολύ μαζί πριν πάτε περιοδεία ή ο καθένας μόνος του;

Ναι και μάλιστα πριν χρόνια ζούσαμε όλοι στην ίδια περιοχή οπότε προβάραμε και τέσσερις φορές την εβδομάδα. Τώρα το προβάδικό μας είναι στην Ελβετία, αλλά κοντά στα σύνορα με τη Γερμανία οπότε όλοι έχουμε εύκολη πρόσβαση εκτός από τον Randy ο οποίος είναι στο Βερολίνο αλλά και πάλι η πτήση είναι μόνο μια ώρα. Με τη νέα σύνθεση και το νέο δίσκο είχαμε πολύ δουλειά να κάνουμε για να δέσουμε ως μπάντα καθώς και να μάθουμε νέα κομμάτια οπότε προβάραμε πολύ συχνά.

Έχετε και το Thrash Alliance tour το χειμώνα, θα γίνει λες;

Είμαι πολύ θετικός για το tour, μιλάω συνεχώς με πολύ κόσμο και πιστεύω οι εξελίξεις θα είναι τέτοιες ώστε να μας επιτρέψουν να το κάνουμε. Όλα θα εξαρτηθούν από το αν θα υπάρξει νέο κύμα κρουσμάτων. Τα φεστιβάλ είναι σε πολύ δύσκολη κατάσταση ακόμα και για του χρόνου αλλά θα δούμε τι θα γίνει. Πάντως ένα θεματικό πάρκο εδώ κοντά που μένω άνοιξε ξανά πρόσφατα και έμεινα έκπληκτος καθώς δεν περίμενα ότι μπορεί να μαζέψει κόσμο. Πιστεύω θέλει συγκεκριμένους κανόνες και επαγρύπνηση για να γυρίσουμε σε κάποια μορφή κανονικότητας, αλλά θα πρέπει τα όσα έγιναν να λειτουργήσουν σαν προειδοποίηση για το που παμε ως ανθρώπινο είδος, τι παράγουμε, προς συμπεριφερόμαστε και αν φροντίζουμε το πλανήτη. Ελπίζω να μάθουμε κάτι από όλα αυτά.

Destruction   

  • SHARE
  • TWEET