Nero Di Marte: «Γεμίσαμε με ανυπαρξία την τέχνη του σήμερα»

Στα καλλιτεχνικά άδυτα μιας πολύ ξεχωριστής μπάντας κι ενός εκ των πιο απαιτητικών avant-metal άλμπουμ που θα ακούσουμε φέτος - κι ίσως όχι μόνο

Από τον Αντώνη Καλαμούτσο, 10/03/2020 @ 16:13

Η αναζήτηση της πρωτοπορίας εντός του heavy metal χώρου είναι μια αργή διαδικασία που κρύβει αρκετές προκλήσεις. Αφενός, ο όρος avant metal προκύπτει συχνά ότι είναι αδόκιμος ή απλώς υπερβολικός και αφετέρου, η παραγωγή δίσκων που μοιάζουν πραγματικά πρωτάκουστοι είναι εξαιρετικά μικρή. Αν κάτι είναι ξεκάθαρο στο τρίτο άλμπουμ των Ιταλών Nero Di Marte "Immoto" είναι ότι πρόκειται για έναν δίσκο που ανατρέπει πολλά από αυτά που περιμένουμε από το avant garde metal: πρόκειται για μια αφύσικα διαφορετική heavy μουσική, εξαιρετικά αυτόφωτη, βαθιά ρηξικέλευθη, εξωφρενικά παράξενη. Το "Immoto" είναι ένα άλμπουμ ικανό να χάσεις τα λόγια σου.

Μια κουβέντα με τους Nero Di Marte έμοιαζε ανάγκη και μονόδρομος. Τελικά αποδείχτηκε ότι η συζήτηση μας με τον τραγουδιστή Sean Worrell δεν θα μπορούσε να μας απογοητεύσει. Επικεντρωμένος στο να μας εξηγήσει τα ανεξήγητα, ο Sean μας καλεί στον παράξενο κόσμο των Nero Di Marte, στις καλλιτεχνικές και προσωπικές τους ανάγκες και στις ρευστές φιλοσοφικές τους ιδέες, σε μια συνέντευξη που προέκυψε τόσο βαθιά όσο και η εκπληκτική μουσική τους.

Nero Di Marte

Καλώς ήρθατε στο Rocking.gr και συγχαρητήρια για το φανταστικό νέο σας άλμπουμ! Γιατί σας πήρε έξι ολόκληρα χρόνια να κυκλοφορήσετε το "Immoto" και ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις ως τώρα;

Γεια σου Αντώνη και Rocking.gr! Ευχαριστούμε πραγματικά για τον χρόνο σου, αυτές τις ερωτήσεις αλλά και για την προσοχή που μας έδειξες στην κριτική σου. Περάσαμε αρκετές μεταμορφώσεις αυτά τα χρόνια, στο line up με τον νέο μας ντράμερ Giulio αλλά και στο label, μετακινούμενοι στη Season Of Mist. Στην πραγματικότητα όμως η συνθετική διαδικασία για εμάς είναι μια μακρά διαδικασία συσσώρευσης, πειραματισμού και κυοφορίας. Ίσως αυτό να μην φαίνεται στα δυο πρώτα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν σε δυο συνεχόμενες χρονιές αλλά είχαμε γράψει εκείνα τα τραγούδια πολλά χρόνια πριν κυκλοφορήσουν. Οι αντιδράσεις ως τώρα είναι ενθουσιώδεις και ξεπερνούν ακόμα κι αυτό που περίμενα, αναγνωρίζω όμως ότι αυτή η μουσική θέλει χρόνο στο να αποκαλυφθεί και δεν απευθύνεται σε όσους δεν έχουν υπομονή ή δεν επικεντρώνουν την προσοχή τους.

Η μουσική μας πρέπει να απορροφάται ενστικτωδώς, άμεσα, χωρίς πολλά νοητικά φίλτρα

Ακούω heavy μουσική εδώ και 29 χρόνια και πολύ λίγες φορές στη ζωή μου συνάντησα ένα τόσο «δύσκολο» άλμπουμ. Η μουσική σας ακούγεται σαν ένας γρίφος κι είναι δύσκολο για τον ακροατή να τον λύσει. Πρόκειται για μια συνειδητή απόφαση ή απλώς προκύπτει έτσι;

Όχι, δεν είναι συνειδητή απόφαση. Όπως μόλις είπα, δουλέψαμε πολλά χρόνια πάνω σε αυτήν τη μουσική και οι συνθέσεις άλλαξαν πολύ σε αυτό το διάστημα. Δεν μπορώ να αναλύσω ή ακόμα και να γράψω μουσική σε ένα πολύ συνειδητό επίπεδο πια, γι αυτό και νομίζω ότι πρέπει να απορροφάται ενστικτωδώς, άμεσα, χωρίς πολλά νοητικά φίλτρα. Η μουσική σε ωθεί σε ένα συγκεκριμένο εξερευνητικό πεδίο ενώ την ακούς, έναν χώρο που ίσως είναι άβολος διότι ανοίγει το υποσυνείδητο, τους φόβους και την αμεσότητα. Πράγματα που πολλοί, πιστεύω, δεν αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση.

Το "Sisyphos" ήταν το πρώτο single του άλμπουμ. Μήπως το μαρτύριο του Σίσυφου συμβολίζει την τέχνη σας και τη διαδικασία της δημιουργίας της; Ή μήπως κάτι ακόμα βαθύτερο;

Και τα δύο. Συμβολίζει την τέχνη μας και τη δημιουργία της, αλλά σε ένα βαθύτερο επίπεδο κάθε δημιουργία, δράση και πρόθεση. Ο μύθος του Σίσυφου εξερευνά τον παραλογισμό της επαναληπτικότητας των πραγμάτων, τη μαρτυρική πράξη που μόνο μέσα της βρίσκεται η λύση της ζωής. Η ίδια η μουσική υπέδειξε βασικά τη χρησιμοποίηση αυτού του concept: ακουγόταν γεμάτη αυξομειώσεις και, συναισθηματικά, πολύ οδυνηρή και σκοτεινή.

Είναι το "Immoto" ηχογραφημένο ζωντανά; Αν όχι, είναι δύσκολο να καταλάβω πως έχετε πετύχει αυτές τις τέλειες ομαδικές δυναμικές!

Ο σκοπός ήταν να ηχογραφηθεί ζωντανά, κάτι που όμως τελικά δεν συνέβη εξαιτίας διάφορων παραγόντων και περιορισμών που είχαμε. Δουλέψαμε πολύ στην προ-παραγωγή με τις σωστές δυναμικές έτσι ώστε κάθε μέλος να μπορέσει να ηχογραφήσει σαν να ήταν σε live περιβάλλον. Πρέπει να βελτιωθούμε κι άλλο σ' αυτό - είμαι σίγουρος πως στο μέλλον θα ηχογραφούμε τα πάντα ζωντανά.

Έχουμε όλοι τον χρόνο να σκεφτόμαστε και να ανακαλύπτουμε ξανά τους εαυτούς μας, συνεχώς

Η ακρόαση του άλμπουμ μ' έκανε να σκεφτώ τον στίχο του W. Blake: «Να περιμένεις δηλητήριο από το στάσιμο νερό». Πώς προκύπτουν αυτές οι εντελώς απρόβλεπτες συνθετικές δομές;

Για εμένα είναι ένα μυστήριο το πώς δημιουργούνται κάποια πράγματα. Μας εμπλουτίζει ιδιαίτερα το γεγονός ότι όλοι στην μπάντα συνεισφέρουν στη μουσική κι έχουμε όλοι τον χρόνο να σκεφτόμαστε και να ανακαλύπτουμε ξανά τους εαυτούς μας, συνεχώς. Το γεγονός ότι έχουμε ακραία διαφορετικές μουσικές επιρροές κι ότι δίνουμε στους εαυτούς μας τον χώρο και τον χρόνο για να εκφραστούμε, έχει βεβαίως συντελέσει στο να δημιουργούμε μη-συμβατικά πράγματα.

Nero Di Marte

Αυτό είναι το πρώτο άλμπουμ του Giulio με τους Nero Di Marte κι οφείλω να πω ότι το παίξιμο του στα τύμπανα είναι απίστευτο! Ποια είναι τα καινούρια στοιχεία που έφερε στην μπάντα και με ποιους τρόπους είναι συνολικά διαφορετικό το "Immoto" από τις προηγούμενες δουλειές σας;

Μαζί με την τεχνική και τη δημιουργικότητα του, έφερε μια ανένδοτη αποφασιστικότητα στην όλη διαδικασία, καθώς και μια βαθύτερη κατανόηση του συνολικού οράματος του τι θέλουμε να δημιουργήσουμε. Όπως πρέπει να κάνει πάντα το καλό drumming, ήταν η «κόλλα» για όλες τις διαφορετικές ιδέες και τα progressions, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο στο άλμπουμ μεγαλύτερη εσωτερική συνοχή.

Η φωνή σου είναι επίσης εξαιρετική - και πολύ ξεχωριστή. Μπορείς να μου πεις ποιες θεωρείς τις βασικές σου επιρροές;

Ευχαριστώ πάρα πολύ! Είναι πάρα πολλοί οι καλλιτέχνες που επηρέασαν τα φωνητικά μου μέσα στα χρόνια. Στο ξεκίνημα μου ως τραγουδιστής, μου άρεσε η προσέγγιση των metal χροιών που άκουγα σε μπάντες όπως τους πρώιμους Meshuggah, Neurosis, Gojira, Hacride, Strapping Young Lad, Nevermore και σε άλλους μελωδικούς μα και σκληρούς, θεατρικούς τραγουδιστές. Αν μπορούσα να ξεχωρίσω τις βασικές μου επιρροές στο παρόν, θα έλεγα τον Nils Frykdahl των Sleepytime Gorilla Museum, τον Tom Waits, την Bjork, τον Mike Patton, τον Arca και πολλούς ακόμα non-metal τραγουδιστές. Η μουσική που γράφουμε απαιτεί ολοένα και περισσότερες δυναμικές στον τρόπο που τραγουδάω και θα ήθελα να υπερβώ τη διάκριση ανάμεσα στη μουσική και τη φωνή περισσότερο στο μέλλον.

Υπάρχει παγκοσμιότητα στους στίχους μας, αν κι είναι δοσμένοι με τρόπο άμεσο και προσωπικό

Τι σημαίνει η λέξη Immoto και γιατί τη διαλέξατε; Τι περιγράφει; Έχω αυτήν την αίσθηση ότι όλο το άλμπουμ ασχολείται με ζητήματα πνευματικότητας.

Immoto στα ιταλικά σημαίνει «Ακίνητος». Ο τίτλος είναι μια πρόσκληση για δημιουργία, διάδραση και διαλογιστική προσοχή κατά την ακρόαση, περιγράφει επίσης τη δουλειά που κάναμε κι εμείς τόσα χρόνια με τη μουσική και τους στίχους. Επιλέξαμε αυτήν τη λέξη γιατί εκφράζει αυτήν την επικέντρωση και για τις ηχητικές της αρετές. Υπάρχει μια πνευματικότητα συγκεκριμένου τύπου. Μια μη-θρησκευτική πνευματικότητα που αναγνωρίζει ότι όλοι ζούμε στον ίδιο χώρο, την ίδια στιγμή, ότι είμαστε μια συλλογική οντότητα, ότι πρέπει να δρούμε με προσοχή εσωτερικά κι εξωτερικά. Υπάρχει παγκοσμιότητα στους στίχους, αν κι είναι δοσμένοι με τρόπο άμεσο και προσωπικό.

Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια είναι το "Le Casa del Diavolo". Σε τι αναφέρεται; Είναι ο Διάβολος μια μεταφορά;

Είναι μια μεταφορά για τη δημιουργία ενός χώρου, ενός «σπιτιού», στο οποίο οι δημιουργικές προθέσεις μπορούν να ενώνονται και να αναδύονται, κατά συνέπεια ένας χώρος στον οποίον καταλήγουμε μεταμορφωμένοι. Υπάρχει κάτι διαβολικό σε αυτό, αν δούμε τα πράγματα μέσα από τα μάτια ενός δυτικού ανθρώπου, μια που η διάλυση της ατομικότητας και του εγώ είναι μια αντικουλτούρα.
Αν και υπάρχει έντονη μουσικότητα στη γλώσσα σας, είναι παράξενο που χρησιμοποιείτε κυρίως τα ιταλικά στους στίχους. Πώς πήρατε αυτήν την απόφαση; Θα το διατηρήσετε έτσι και στο μέλλον;

Προσπάθησα να μεταφράσω κάποια τραγούδια στα αγγλικά αλλά δεν λειτούργησε το ίδιο καλά. Τα ιταλικά είναι μια πολύ όμορφη γλώσσα, πολύ εκφραστική και ανοιχτή σε ερμηνείες, αν συγκριθεί με τα αγγλικά. Ταιριάζει με την άμεση, θεατρική φύση του άλμπουμ αλλά θα δούμε για το επόμενο. Δεν αποφασίζουμε εμείς, η μουσική θα αποφασίσει για εμάς, χαχαχα!

Εκτιμάμε την τέχνη, τα film, τη Φωτογραφία και τη Λογοτεχνία που έχουν την τόλμη να μην είναι άμεσα

Για κάποιο λόγο, διαισθάνομαι μια σύνδεση με άλλες μορφές τέχνης. Υπάρχουν στοιχεία Συμβολισμού, Σουρεαλισμού, Λογοτεχνίας ή Φιλοσοφίας στη μουσική σας;

Πιστεύω πως η συνθετική μας προσέγγιση έχει παραλληλίες με άλλες μορφές τέχνης. Δίνουμε στους ανθρώπους τη δυνατότητα να δημιουργήσουν τους δικούς τους συσχετισμούς και συνδέσεις με τη μουσική, εξαιτίας και της αφηρημένης φύσης της. Αυτό ισχύει στον Σουρεαλισμό και σε άλλες μορφές υποσυνείδητης έκφρασης, δεν θα τολμούσα όμως να κάνω συγκρίσεις με άλλους καλλιτέχνες ή άλλες μορφές τέχνης για να μην ακουστώ υποκριτικός. Εκτιμάμε την τέχνη, τα film, τη Φωτογραφία και τη Λογοτεχνία που έχουν την τόλμη να μην είναι άμεσα, άρα να παραμένουν και πιο ανοιχτά σε ερμηνείες. Αυτό είναι σίγουρα μια επιρροή στο πως φτιάχνουμε τα πράγματα.

Γεμίσαμε με ανυπαρξία την «τέχνη» του σήμερα, προς όφελος της εμπορικής αξίας

Οι Nero Di Marte είναι απολύτως αδύνατο να κατηγοριοποιηθούν. Πιστεύω πως αυτό είναι φανταστικό, μήπως όμως έτσι είναι δυσκολότερο να έχετε ένα "target group" ακροατών;

Είναι σίγουρα δυσκολότερο να προωθήσουμε τη μουσική μας, πρέπει να δημιουργήσουμε το δικό μας, διαφοροποιημένο κοινό με το πέρασμα του χρόνου. Είναι φυσικά εύκολο να κατηγοριοποιείς και να βάζεις ταμπέλα στα πράγματα, που μας οδήγησε όμως αυτό; Γεμίσαμε με ανυπαρξία την «τέχνη» του σήμερα, προς όφελος της εμπορικής αξίας. Το να βρίσκουμε πράγματα με νόημα που διαρκούν πολύ και αντηχούν μέσα μας έχει γίνει πια πολύ δύσκολο στις μέρες μας.

Nero Di Marte

Έχετε τρομερές live εμπειρίες με μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες extreme μπάντες στον χώρο. Επηρέασαν τον τρόπο που γράφετε μουσική;

Είμαι σίγουρος πως μας επηρέασαν με κάποιο τρόπο. Ήμασταν αρκετά τυχεροί να παίξουμε μαζί με κάποιες από τις αγαπημένες μας μπάντες μέσα στα χρόνια, όπως τους Gorguts, τους Godflesh, τους Intronaut κλπ. Δεν πήραμε όμως ποτέ τη συνειδητή απόφαση να αλλάξουμε κάτι μετά το πέρας κάποιας περιοδείας με κάποια extreme μπάντα, αντιθέτως το δικό μας μονοπάτι είναι πιο δυναμικό, ατμοσφαιρικό κι ανοιχτό ως προς την κατεύθυνση του.

Έχετε σχέδια για περιοδεία; Πιστεύεις ότι η μουσική σας μπορεί να παρουσιαστεί και να εκτιμηθεί σε φεστιβαλικούς χώρους;

Έχουμε κλείσει σε κάποια φεστιβάλ φέτος κι ελπίζω ότι θα μπορέσουμε να περιοδεύσουμε εκτεταμένα στην Ευρώπη στα τέλη του 2020. Για εμένα είναι πάντα συναρπαστικό να παίζουμε σε φεστιβάλ διότι πάντα λαμβάνουμε ενδιαφέρουσες αντιδράσεις από το κοινό. Έχουμε παίξει μπροστά σε πολύ black ή death metal ακροατήρια κι αυτό που παίρνουν από κάποιο show μας είναι πάντα διαφορετικό. Οι περιοδείες ήταν πάντα δύσκολες για εμάς, εξαιτίας των κανονικών μας δουλειών, αλλά θα κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε για να προωθήσουμε το άλμπουμ φέτος.

Συμβαίνουν θαυμάσια πράγματα τελευταία στο ιταλικό metal underground. Αισθάνεστε συνδεδεμένοι με τη σκηνή σας; Μπορείτε να μας προτείνετε σχετικές μπάντες και καλλιτέχνες;

Νομίζω πως έχουμε μεγάλη ποικιλία στην Ιταλία, υπάρχουν σπουδαίες μπάντες και σπουδαίοι άνθρωποι της μουσικής. Φυσικά, αυτό συγκρούεται με την έλλειψη από venue, την έλλειψη μεγάλου κοινού και τη μη-μεταφορά της αγάπης για τα Live από τις παλιότερες στις νεότερες γενιές. Μπάντες που λατρεύουμε στην Ιταλία είναι οι Juggernaut, Zu, Ad Nauseam, The Clearing Path, Void of Sleep, Miotic, Ottone Pesante, Arto, Zeus, Junkfood, Lleroy... και η λίστα μπορεί να συνεχιστεί για πολύ ακόμα. Κάθε μία από αυτές τις μπάντες είναι μοναδική και σπουδαία!

Θέλω να σας ευχαριστήσω γι' αυτήν την κουβέντα και για την υπέροχη μουσική! Ελπίζω να μην χρειαστεί να περιμένουμε άλλα 6 χρόνια για το επόμενο άλμπουμ κι εύχομαι να σας δούμε ζωντανά στην Ελλάδα σύντομα!

Δεν θα χρειαστεί να περιμένετε άλλα έξι χρόνια, θα το φροντίσουμε αυτό, χαχαχα! Και με τραγούδι που λέγεται "Σίσυφος", είναι προφανές ότι πρέπει να παίξουμε τώρα στην Ελλάδα! Γι άλλη μια φορά, ευχαριστούμε για αυτές τις ερωτήσεις. Cheers!

  • SHARE
  • TWEET