Graveyard: «Δεν προσπαθούμε να αναδημιουργήσουμε το παρελθόν»
Ο Truls Mörck παίζει μπάσο στους Graveyard, εξηγεί τα πλεονεκτήματα αναλογικής και ψηφιακής τεχνολογίας και αναλύει την ανάγκη τους να τζαμάρουν σε κάθε τραγούδι
Οι Σουηδοί είναι μια μπάντα που το site μας έχει αγαπήσει και αγκαλιάσει από τις αρχές της ύπαρξής της, εδώ δηλαδή και περίπου μιάμιση δεκαετία. Παίζοντας έναν αγαπημένο στ’ αυτιά μας ήχο που είναι επηρεασμένος από τα ‘70s, οι Graveyard έχουν επιδείξει αξιοσημείωτη συνέπεια στις ποιοτικές κυκλοφορίες όλα αυτά τα χρόνια. Σίγουρα το "Hisingen Blues" ξεχωρίζει στη δισκογραφία τους, όντας ο δίσκος με τον οποίο έκαναν το breakthrough τους, αλλά η αλήθεια είναι πως όλες τους οι κυκλοφορίες έχουν πράγματα να δώσουν.
Η πρώτη φορά που τους είδαμε στην Ελλάδα ήταν στο Gagarin και από τότε έχουν ακολουθήσει κι άλλες δύο αντίστοιχης ποιότητας, με την τελευταία να έρχεται το μακρινό πια 2017 στο αλήστου μνήμης Desertfest, που πολύ κακώς δεν έχει επαναληφθεί - ήταν τιμιότατο φεστιβάλ. Εν όψει της επιστροφής τους στο Floyd, ο μπασίστας τους Truls Mörck μας απάντησε σε κάποιες ερωτήσεις για το μέλλον του συγκροτήματος, για τον τρόπο δουλειάς τους και για το αν σκέφτονται κάποια επετειακή περιοδεία για κάποιον δίσκο τους.
Τώρα που έχει περάσει περίπου ενάμισης χρόνος από την κυκλοφορία του τελευταίου σας δίσκου "6", θα μπορούσες να κάνεις μια αποτίμηση της υποδοχής της οποίες έτυχε;
Η υποδοχή ήταν πραγματικά καλή. Πάντα προσπαθούμε να κάνουμε δίσκους που θα θέλαμε να ακούμε και μόνοι μας και το "6" φάνηκε σαν ένα φυσικό βήμα για εμάς. Γράφτηκε και ηχογραφήθηκε γύρω στο 2021 και 2022, κατά τη διάρκεια των σχετικά ήσυχων εποχών μετά την πανδημία. Στη στιχουργία του ασχολούμαστε πολύ με την ενδοσκόπηση και τις εσωτερικές αναζητήσεις και νομίζω ότι η συγκεκριμένη θεματολογία αντικατοπτρίζει κατά κάποιον τρόπο την ηρεμία που σου ανέφερα. Οι οπαδοί φαίνεται να έχουν αγκαλιάσει τον δίσκο και τα τραγούδια ήταν υπέροχα όταν τα παίζαμε ζωντανά μπροστά σε κόσμο. Κάποια κομμάτια συνδέθηκαν με τους ανθρώπους αμέσως, ενώ άλλα κομμάτια χρειάστηκαν λίγο παραπάνω χρόνο για να «μεγαλώσουν» - ακριβώς όπως μας αρέσει.
Υπάρχουν πλάνα για κάποια νέα δουλειά; Να περιμένουμε νέο δίσκο σύντομα;
Ναι, να περιμένετε. Δουλεύουμε πολύ σκληρά πάνω σε νέο υλικό αυτή τη στιγμή. Προσωπικά άντλησα έμπνευση από όταν ήμασταν σε περιοδεία με τους Baroness πέρυσι. Με το που έφευγα από τη σκηνή, τα περισσότερα βράδια επέστρεφα στο λεωφορείο μας, έπαιρνα την κιθάρα και ηχογραφούσα ό,τι μου ερχόταν στο μυαλό. Καβαλάω ακόμα αυτό το κύμα δημιουργικότητας και προσπαθώ να κρατήσω έναν σταθερό ρυθμό γράφοντας και ηχογραφώντας demos και δοκιμάζοντας διαφορετικούς ήχους στο στούντιο.
Να περιμένουμε να ακούσουμε κάποιο νέο κομμάτι στη συναυλία σας στην Αθήνα σε λίγο καιρό ή το setlist θα βασίζεται σε ήδη κυκλοφορημένο υλικό;
Προς το παρόν το setlist βασίζεται στον υπάρχοντα κατάλογό μας, αλλά ποτέ δεν ξέρεις - μερικές φορές ρίχνουμε μέσα και κάτι απροσδόκητο. Είτε έτσι είτε αλλιώς πάντως, να είστε σίγουροι ότι θα δείτε ένα δυναμικό σύνολο κομματιών στη συναυλία μας!
Κλίνουμε προς την αναλογική ηχογράφηση επειδή νιώθουμε ότι ταιριάζει στη μουσική μας, αλλά δεν είμαστε πιουρίστες. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει επίσης πλεονεκτήματα
Στο παρελθόν έχετε ηχογραφήσει τόσο αναλογικά, όσο και ψηφιακά. Πώς δουλεύετε σήμερα και ποια μέθοδο προτιμάτε;
Εξακολουθούμε να κλίνουμε προς την αναλογική μέθοδο επειδή έχει μια συγκεκριμένη ζεστασιά και αίσθηση που ταιριάζει στη μουσική μας, αλλά δεν είμαστε πιουρίστες. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει επίσης τα πλεονεκτήματά της. Τελικά η επιλογή έχει να κάνει με τη χρήση του κατάλληλου εργαλείου για την κάθε δουλειά. Το πιο σημαντικό είναι ότι η μουσική έχει μια αίσθηση ζωντάνιας. Νομίζω ότι κάποιο είδος υβριδίου μεταξύ μαγνητοταινίας και ψηφιακών μέσων είναι μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση. Για παράδειγμα, μπορείς να ηχογραφείς τα βασικά μέρη των κομματιών σε μαγνητοταινία και μετά να κάνεις τα overdubs και το μιξάρισμα στο Pro Tools, γιατί η αναλογική μίξη μπορεί να είναι λίγο κουραστική.
Όταν ηχογραφείτε αναλογικά, είστε σε θέση να εξασφαλίσετε τον εξοπλισμό που θέλετε να χρησιμοποιήσετε για τέτοιες ηχογραφήσεις ή υπάρχουν δυσκολίες καθώς προχωράμε στην ψηφιακή εποχή;
Γίνεται πιο δύσκολο, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν στούντιο και μηχανικοί που ξέρουν τον τρόπο τους γύρω από τον αναλογικό εξοπλισμό. Ο vintage εξοπλισμός χρειάζεται συντήρηση και πολλή σε βάθος γνώση. Εμείς γνωρίζουμε ανθρώπους που είναι καλοί με τις μηχανές μαγνητοταινίας και αντίστοιχο αναλογικό εξοπλισμό και μπορούμε να κάνουμε τη δουλειά μας. Όσο υπάρχουν μουσικοί που νοιάζονται για αυτόν τον ήχο, αυτοί οι άνθρωποι δεν πρόκειται να εξαφανιστούν.
Θα μπορούσες να μας μιλησεις για τη διαδικασία σύνθεσης και ηχογράφησης που ακολουθείτε ως συγκρότημα; Ακολουθείτε την ίδια διαδικασία σε όλους τους δίσκους σας;
Η διαδικασία αλλάζει λίγο με κάθε δίσκο. Άλλοτε τα τραγούδια ενώνονται στον χώρο και στον χρόνο που κάνουμε πρόβες, ενώ άλλες φορές κάποιος φέρνει μια πιο ολοκληρωμένη ιδέα. Όταν έρθει η ώρα να ηχογραφήσουμε, προσπαθούμε να συλλάβουμε την ενέργεια που έχουμε παίζοντας όλοι μαζί ζωντανά, αυτό ήταν πάντα το κλειδί για εμάς. Παλιότερα, όταν ήμασταν νεότεροι, περνούσαμε πολύ χρόνο απλώς τζαμάροντας και γράφοντας όλοι μαζί. Αλλά σήμερα, όταν ξοδεύουμε τόσο πολύ χρόνο περιοδεύοντας και από τη στιγμή που έχουμε όλοι οικογένειες και άλλα side projects, τείνουμε να γράφουμε πιο ατομικά και μετά να φέρουμε ολόκληρο κάποιο τραγούδι για να το δουλέψουμε μαζί στις πρόβες. Αυτό που χρειαζόμαστε ακόμα πάντως είναι το να τζαμάρουμε πάνω σε κάθε τραγούδι έτσι ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα βρούμε τη σωστή αίσθηση και την «κόλλα» για να το τελειοποιήσουμε.
Πώς αποφασίζετε ποιός θα τραγουδήσει το κάθε τραγούδι; Το τραγουδάει αυτός που το έγραψε ή υπάρχει άλλη μέθοδος επιλογής;
Στο πρώτο demo που κάναμε ποτέ, τραγούδησα ένα τραγούδι εγώ κι άλλο ένα ο Joakim. Έτσι, είναι ένα είδος παράδοσης το να λέω κι εγώ κάποια τραγούδια εδώ κι εκεί. Συνήθως εγώ τραγουδάω τα πιο κάνω τα πιο μειλίχια τραγούδια και ο Joakim τραγουδάει αυτά που χρειάζονται περισσότερη φωτιά.
Υπάρχει κάτι που πιστεύετε ότι δεν έχετε ακόμη εξερευνήσει και σκέφτεστε να πειραματιστείτε πάνω σε αυτό σε κάποια από τις μελλοντικές σας δουλειές;
Νιώθω ότι δοκιμάσαμε πολλά διαφορετικά πράγματα όλα αυτά τα χρόνια. Αυτή τη στιγμή εγώ γέρνω προς το να πάμε σε μια πιο αφαιρετική και απογυμνωμένη κατεύθυνση στον επόμενο δίσκο μας. Μόνο εμείς οι τέσσερις, χωρίς overdubs. Αυτό που θα ήθελα να κάνω μια μέρα, είναι να να βάλω έγχορδα σε ένα τραγούδι μας. Έχω έναν γείτονα που είναι συνθέτης και δούλευε παλιότερα για τη συμφωνική ορχήστρα του Γκέτεμποργκ. Ποιός ξέρει, ίσως μια μέρα να βρω το κουράγιο να τον ρωτήσω αν θα τον ενδιέφερε να γράψει κάτι για εμάς.
Μας χρειάζεται το να τζαμάρουμε πάνω σε κάθε τραγούδι, έτσι ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα βρούμε τη σωστή αίσθηση και την «κόλλα» για να το τελειοποιήσουμε
Πολλές μπάντες το κάνουν στις μέρες μας περιοδείες για την επέτειο ενός συγκεκριμένου δίσκου. Πώς σου φαίνεται αυτό; Βλέπεις να το κάνετε εσείς στο εγγύς μέλλον;
Είναι ωραίο πράγμα όταν ένα άλμπουμ σημαίνει πολλά για τον κόσμο. Εμείς χάσαμε την ευκαιρία να κάνουμε κάτι τέτοιο για το "Hisingen Blues" λόγω της πανδημίας, αλλά το συγκρότημα κλείνει σύντομα τα είκοσι χρόνια του και αυτό είναι κάτι που πιστεύω ότι πρέπει να το γιορτάσουμε.
Ενώ οι περισσότερες από τις μουσικές σας επιρροές προέρχονται από τη δεκαετία του '70, οι δίσκοι σας ακούγονται φρέσκοι. Πώς το καταφέρνετε αυτό;
Δεν υπάρχει καθορισμένη φόρμουλα - πρόκειται απλώς για τη δημιουργία ειλικρινούς μουσικής. Αγαπάμε τον ήχο και την αίσθηση παλαιότερων ηχογραφήσεων, αλλά δεν προσπαθούμε να αναδημιουργήσουμε το παρελθόν. Εστιάζουμε στην ατμόσφαιρα και την ενέργεια της μουσικής και νομίζω ότι αυτό είναι που την κάνει να ακούγεται φρέσκια.
Ποιο είναι το πιο διασκεδαστικό συγκρότημα με το οποίο έχετε περιοδεύσει;
Αυτή είναι μια πολύ δύσκολη ερώτηση! Έχουμε περιοδεύσει με πολλά σπουδαία συγκροτήματα όλα αυτά τα χρόνια και κάθε περιοδεία έχει τις δικές της ιστορίες. Αλλά μια από τις πιο διασκεδαστικές περιοδείες ήταν πιθανότατα αυτή που κάναμε με τους Mastodon και τους Clutch στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2015. Ήταν η πρώτη φορά για μένα εκεί και παίξαμε σε ορισμένα καταπληκτικά venues, μεταξύ των οποίων και το Red Rocks Amphitheater στο Κολοράντο. Οι Mastodon και οι Clutch ήταν επίσης πάρα πολύ καλοί μαζί μας. Κάναμε όλοι μαζί παρέα, παρτάραμε με τον Brent Hinds (σ.σ. πάει αυτός…) κ.λπ.
Πώς είναι η μέχρι σήμερα εμπειρία σας σε μια μεγάλη δισκογραφική εταιρεία;
Είναι καλή. Είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε με ανθρώπους που πιστεύουν σε αυτό που κάνουμε και που μας αφήνουν ελεύθερους να κάνουμε τους δίσκους που θέλουμε να κάνουμε. Αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα για εμάς.
Στη Σουηδία έχετε φανταστική μουσική σκηνή. Ποιο είναι το αγαπημένο σας συγκρότημα από εκεί και ποιες είναι οι σχέσεις σας με τα συγκροτήματα της πόλης και της χώρας σας;
Σίγουρα υπάρχει πολλή και καλή μουσική από τη Σουηδία. Για να είμαι ειλικρινής, όμως, από τότε που έγινα πατέρας πριν από τρία χρόνια, έχω σταματήσει να κυκλοφορώ πια τόσο πολύ και να συναναστρέφομαι με μουσικούς. Ένα πολύ ωραίο συγκρότημα είναι οι Goat. Μάλιστα, δουλέψαμε μαζί τους πέρσι και κάναμε μαζί μουσική η οποία θα βγεί σε ένα επτάϊντσο με αφορμή τη Record Store Day τον Απρίλιο.
Πού βλέπεις τους Graveyard σε 20 χρόνια από τώρα; Ή είναι πολύς καιρός στο μέλλον για να έχουμε σχέδια για τότε;
Είκοσι χρόνια είναι πολλά! Αν καταφέρουμε να συνεχίζουμε να παίζουμε μουσική και να την απολαμβάνουμε, θα ήταν υπέροχο. Δεν μας αρέσει να προγραμματίζουμε πολύ μπροστά - ένα βήμα τη φορά.
Truls, ευχαριστώ πολύ για την ευκαιρία γι’ αυτή τη συζήτηση. Κλείσε με ένα μήνυμα στους οπαδούς σας εδώ στην Ελλάδα.
Εγώ σας ευχαριστώ! Ανυπομονούμε να επιστρέψουμε στην Ελλάδα. Δεν έχω κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα, αλλά μπορώ να υποσχεθώ ότι θα φέρουμε κάθε ικμάδα πάθους και ενέργειας στη συναυλία! Δεν σας αξίζει τίποτα λιγότερο. Ας ελπίσουμε ότι αυτή τη φορά θα καταφέρουμε να δούμε και την Ακρόπολη!
Οι Graveyard εμφανίζονται στο Floyd στις 12 Απριλίου. Εισιτήρια μπορείτε να βρείτε εδώ.