Virus: «Το "Memento Collider" είμαστε εμείς όταν ονειρευόμαστε»

Οι Νορβηγοί progressive metallers μας μιλάνε για το νέο, εξαιρετικό τους άλμπουμ και την επικείμενη επίσκεψή τους στη χώρα μας

Από τον Γιάννη Δούκα, 29/07/2016 @ 12:35

Αφού το μυαλό μας επέστρεψε από τους άλλους κόσμους με όχημα τον νέο δίσκο των Virus "Memento Collider", απευθυνθήκαμε στον ντράμερ τους Einar Sjurso να μοιραστεί μαζί μας τον ενθουσιασμό του γι' αυτόν και να μας δώσει ραντεβού για τον Οκτώβριο στο ερχόμενο live τους.

Virus

Γεια σου Einar από την Ελλάδα και το Rocking.gr. Πώς είσαι;

Γεια χαρά, όλα καλά. Οι καλοκαιρινές διακοπές μόλις άρχισαν και ο καιρός είναι ωραίος για μια αλλαγή.

Συγχαρητήρια για το "Memento Collider". Και τα έξι τραγούδια είναι εκπληκτικά, ενώ ταυτόχρονα η νέα σας δουλειά μοιάζει λίγο διαφορετική σε σχέση με το παρελθόν σας. Ποιες ήταν οι πρωταρχικές μουσικές εκφράσεις που θέλατε να συμπεριλάβετε; Για πόσο καιρό οι Virus παλεύανε με το νέο LP;

Σε ευχαριστώ, χαίρομαι που σου άρεσε. Φαίνεται ότι οι περισσότεροι είναι πολύ θετικοί προς την κυκλοφορία αυτή και το ίδιο ισχύει για εμάς. Ξοδέψαμε απίστευτη ποσότητα χρόνου για αυτό. Ποτέ δεν υπάρχει μια συνειδητή κίνηση προς μια κατεύθυνση με τους Virus, τα τραγούδια βασικά έρχονται από μόνα τους. Ποτέ δεν γνωρίζουμε πώς θα καταλήξει ένα άλμπουμ μέχρι να το τελειώσουμε. Αλλά όσο θα ακούγεται σαν Virus και θα είναι καλύτερο από το προηγούμενο LP, εμείς θα είμαστε ικανοποιημένοι. Βλέπω τη μουσική μας σαν ένα αυτόνομο βασίλειο, ένα τοπίο αν θέλεις, το οποίο συνεχώς αναπτύσσεται, εξελίσσεται και διευρύνεται. Δεν είναι μια ευθύγραμμη πορεία από το Α έως το Ω, αλλά περισσότερο σαν κάτι που φανερώνεται με κάθε ηχογράφηση, γράψιμο και τακτοποίηση στη διάρκεια του χρόνου. Ξεκινήσαμε να δουλεύουμε το υλικό κατευθείαν μετά την περιοδεία του 2012. Ο Czral είχε ήδη έτοιμα demo των "Rogue Fossil" και "Afield", και μετά γράφαμε και κάναμε rehearsals. Οι ηχογραφήσεις ξεκίνησαν το 2015 και φτάσαμε έως εδώ. Βασικά είχαμε και άλλο υλικό που θα ταίριαζε στο άλμπουμ, οπότε δύο από αυτά τα τραγούδια θα χρησιμοποιηθούν σαν 7" στο όχι τόσο μακρινό μέλλον, όπως επίσης μπορεί να ξανασχοληθούμε με κάποια πράγματα που δεν χρησιμοποιήσαμε για το επόμενο ολοκληρωμένο LP. Παρεμπιπτόντως έχουμε ήδη αρχίσει να το δουλεύουμε.

Μπορείς να μας πληροφορήσεις περαιτέρω για τη διαδικασία ηχογράφησης του "Memento Collider"; Ο ήχος παραπέμπει σε soundtrack, σαν ένα background μιας ιστορίας, πιο αφηγηματικός αν μπορώ να γίνω αντιληπτός.

Λοιπόν, πάλι τίποτα δεν έγινε σκοπίμως. Απλά οδεύαμε προς έναν ζεστό, οργανικό ήχο. Υποθέτω προτιμούμε τον παλιομοδίτικο τρόπο παραγωγής με έναν ζωντανό ήχο στα τύμπανα και φυσικό βάθος. Όχι απλώς με reverb, αλλά τοποθετώντας διαφορετικούς ήχους με έναν τρόπο που η παραγωγή να δουλεύει καλύτερα. Είναι ο τρόπος που δούλευαν τη δεκαετία του '70. Εάν ακούσεις παλιούς δίσκους των David Bowie, Fleetwood Mac, Genesis κ.τ.λ. θα αντιληφτείς ότι όλοι είχαν έναν τέτοιο οργανικό ήχο. Νομίζω ότι υποσυνείδητα προσπαθήσαμε να κάνουμε κάτι τέτοιο, αλλά δεν είμαι σίγουρος αν το πετύχαμε. Πάντως, θεωρώ ότι είναι το καλύτερο άλμπουμ από πλευράς ήχου που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής.

Πάνω σε αυτό το θέμα, μου άρεσαν κάποιοι ήχοι που έχετε συμπεριλάβει. Αυτό το κάτι σαν γάβγισμα στη μέση του "Afield" ή τον παράξενο ήχο στην αρχή του "Steamer". Είναι όλα αυτά από πλήκτρα και ποιος είναι υπεύθυνος; Τα κρουστά στο τέλος του "Phantom Oil Slick" είναι δικό σου παίξιμο;

Πάντα προσπαθούμε να βάλουμε λίγο αλατοπίπερο παραπάνω και αυτήν τη φορά βάλαμε πιο πολύ από ποτέ. Βασικά, έχει πλάκα να κάνεις κάτι τέτοιο στο στούντιο και όποτε κάτι τέτοιο δουλεύει παραμένει. Υπάρχουν και στοιχεία που έχουν απομακρυνθεί, τα οποία μου διαφεύγουν διότι είχα ακούσει μη ολοκληρωμένα mix κατά τη διάρκεια της όλης διαδικασίας. Όσον αφορά για το πού βρήκαμε αυτούς τους ήχους: κάποιοι εντοπίστηκαν ακαριαία, νομίζω ότι ο ήχος στην αρχή του "Afield" είναι ένα έντομο μέσα σε μια γυάλα ή κάτι τέτοιο. Τα κρουστά του "Phantom Oil Slick" δεν έγιναν από εμένα, νομίζω ότι ήταν ή ο Czral ή o Bard ο παραγωγός μας. Πάντα έχει πληθώρα ιδεών, πολλές εκ των οποίων ταιριάζουν, οπότε είναι κάτι σαν το τέταρτο μέλος μας.

Το drumming σου είναι πολύ εντυπωσιακό για άλλη μια φορά, ειδικά στον τρόπο που δένεις αυτά τα παράξενα κιθαριστικά θέματα. Όλο αυτό προκύπτει από τα rehearsals ή παίρνεις τα riff σπίτι και τα επεξεργάζεσαι σκεφτόμενος ποιος ρυθμός ταιριάζει καλύτερα; Μπορείς να προσδιορίσεις τις επιρροές στο παίξιμο σου για το "Memento Collider";

Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια, το εκτιμώ. Συνήθως όλη η δουλειά γίνεται στα rehearsals, αλλά μερικές φορές δουλεύω κάτι στο μυαλό μου που αργότερα το δοκιμάζω στα ντραμς. Επίσης, κάποιες φορές ο Czral θα έχει έτοιμο όλο το τραγούδι με τους ρυθμούς του, οπότε εκεί βάζω λίγο «καρύκευμα» παραπάνω. Αλλά είμαι πολύ υπερήφανος για την απόδοσή μου σε αυτό το άλμπουμ. Νομίζω ότι είναι ό,τι καλύτερο έχω κάνει, ειδικά τα "Steamer" και "Dripping Into Orbit" έχουν πολύ ωραία πράγματα μέσα. Δεν ξέρω τι πραγματικά με επηρεάζει, είναι απλά το τζαμάρισμα με τον Czral και τον Plenum που το βγάζει έξω. Είναι ένα δημιουργικό και πολύ εμπνευσμένο περιβάλλον να δουλεύεις. Μεγαλώνοντας έχω ακούσει από όλα τα είδη μουσικής, αλλά πάντα κρυφοκοίταζα στο '70s funk και disco, όπως επίσης και λίγο από synth pop του '80 ρέει στο αίμα μου, εκτός από το rock και το metal φυσικά. Πάντα ευχαριστιόμουνα ρυθμούς που είχαν συνοχή και αμεσότητα. Νομίζω ότι φαίνεται. (χα χα)

Virus - Memento Collider

Πόσο νομίζεις ότι επηρεάστηκαν οι Virus από την έντονη συναυλιακή δραστηριότητα; Σας έφερε πιο κοντά όλο αυτό; Νομίζω ότι κάτι τέτοιο κάνει κρα στο νέο σας υλικό, μοιάζετε σαν συμπαγής μηχανή.

Ναι, θεωρώ ότι όταν το γυρίσαμε στην αρχική τριάδα και ξεκινήσαμε να δίνουμε live με αυτό το line-up μας έδεσε πολύ. Μόνο τρεις πάνω στη σκηνή κάνουν τον ήχο πιο γυμνό και τα λάθη είναι δυσκολότερο να τα κρύψεις πίσω από ένα στρώμα θορύβου. Επίσης, πιστεύω ότι η χημεία μεταξύ των τριών μας είναι κάτι το τελείως διαφορετικό από τότε που ήμασταν πέντε νοματαίοι στο σχήμα, αποτελούμενο κυρίως από νοικιαζόμενα χέρια. Νιώθω σαν να είμαστε περισσότερο μπάντα τώρα.

Και η επιστροφή του Plenum πώς λειτούργησε; Είναι ηλίου φαεινότερο ότι οι μπασσογραμμές στο "Memento Collider" είναι από τα highlight.

Νομίζω ότι ήταν το καλύτερο πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί. Πραγματικά. Είναι ένας τόσο μοναδικός μπασίστας και το παίξιμό του ήταν πάντα ζωτικής σημασίας για τον ήχο των Virus. Μη με παρεξηγήσεις, πιστεύω ότι ο Bjeima έκανε εκπληκτική δουλειά στο "The Agent That Shapes The Desert", αλλά κάτι λείπει από αυτό το άλμπουμ. Ο Plenum είναι επίσης εργασιομανής, εν αντιθέσει με μένα και τον Czral που ήμαστε πιο χαλαροί, οπότε έχοντας τον από πίσω ήταν σαν να μας μαστιγώνει για να ολοκληρώσουμε τα πράγματα. Όπως προείπα, το group είναι πολύ πιο δεμένο τώρα και ο Plenum έπαιξε ρόλο σε αυτό. Επιπλέον είναι ωραίος τύπος, οπότε τα πράγματα κυλάνε πολύ ομαλά.

Εάν θα έπρεπε να περιγράψεις με έναν λακωνικό τρόπο καθένα από τα έξι νέα τραγούδια τι θα έλεγες;

"Afield" - ταξίδι στην έρημο κατά τη διάρκεια της νύχτας
"Rogue Fossil" - disco ερπετών
"Dripping Into Orbit" - βαλς στο διάστημα
"Steamer" - αλλόκοτο πορφυρό
"Gravity Seeker" - ταξιδεύοντας με τζιπ υπό έναν πυρακτωμένο ήλιο
"Phantom Oil Slick" - ένα μακρύ ταξίδι σε αχανείς αποστάσεις

Όπως βλέπεις υπάρχει πολύ κίνηση στη μουσική μας, τουλάχιστον έτσι το αισθάνομαι εγώ.

Όταν οι αναμνήσεις συγκρούονται τι προκύπτει; Κάτι ευχάριστο ή ένας εφιάλτης;

Δεν μπορούσα να εξηγήσω τον τίτλο μέχρι πρόσφατα, όπου μου έσκασε φλασιά ότι μπορεί να γίνει αντιληπτό σαν μια μεταφορά όταν ονειρεύεσαι. Το "Μemento Collider" είμαστε εμείς όταν ονειρευόμαστε. Οι αναμνήσεις στοιβάζονται μαζί και όλα είναι πιθανά. Αυτή είναι η δική μου ερμηνεία, η δική μου εικόνα, αλλά ο κόσμος είναι ελεύθερος να το διαβάσει όπως επιθυμεί. Οι στίχοι των Virus και οι τίτλοι δεν είναι να παίρνονται κυριολεκτικά. Αυτό που έχει σημασία είναι οι λέξεις να κολλάνε με τη μουσική. Αλλά δεν κουβαλάνε πάντοτε ένα βαθύτερο νόημα.

Στον νέο δίσκο έχουμε κάτι σαν διερεύνηση των προβλημάτων του σύγχρονου ανθρώπου, την οικολογική καταστροφή και τις μολύνσεις; Ή ασαφής μουσικές εικόνες ανοιχτές σε οποιαδήποτε ερμηνεία;

Μπορεί να είναι και τα δύο. Δεν έχω εμβαθύνει πολύ στους στίχους αυτήν τη φορά. Είναι κυρίως δουλειά του Czral με λίγο εξωτερική βοήθεια. Όπως σου είπα, η λειτουργία των στίχων είναι να ταιριάζουν με τη μουσική, δεν έχουν πάντα βαθύτερες προεκτάσεις. Αλλά γνωρίζω ότι η κατάσταση του πλανήτη από την αρχή του χρόνου έως τώρα έχει απασχολήσει κάποια τραγούδια μας. Δεν είμαστε συγκρότημα που κηρύττει ή ασχολείται με πολιτικά, πιο πολύ ποιητικές περιγραφές παρά τραγούδια διαμαρτυρίας εάν με αντιλαμβάνεσαι. Είναι πιο πολύ «οι φάλαινες είναι στον ωκεανό» παρά «σώστε τις φάλαινες» για να το πω πιο σταράτα.

Η Ευρώπη προσφάτως, ειδικότερα με τον εμφύλιο στη Συρία και το μεταναστευτικό, έχει έρθει σε μια διπολική κατάσταση χωρίς ξεκάθαρη γνώση του τι να κάνει και πώς να πορευτεί. Έρχονται σκοτεινότερες μέρες; Θα διαλύσει πάλι το φάντασμα του εγωισμού και της ιδιοτέλειας την ήπειρο, για άλλη μια φορά;

Όντως σκοτεινές μέρες. Δεν έχω ιδέα τι πρέπει να γίνει για να βελτιωθεί η κατάσταση. Και αν ο Trump γίνει πρόεδρος, θα διαταραχτούν ακόμα πιο πολλές ισορροπίες. Νομίζω ότι ο κόσμος είναι ένα αρκετά καταθλιπτικό μέρος αυτήν τη στιγμή.

Virus

Ποιες ήταν οι εντυπώσεις σου από το Sonisphere στην Ελλάδα πριν περίπου πέντε χρόνια; Τι να αναμένουμε από το ερχόμενο live σας τον Οκτώβριο;

Για να είμαι ειλικρινής ήταν ένα από τα χειρότερα shows μας, αν και το ταξίδι καθεαυτό ήταν όμορφο. Ήταν την ημέρα, ήμασταν λίγο πολύ άγνωστοι και είχαμε ελάχιστη εμπειρία από live εμφανίσεις. Ήταν η δεύτερη ή η τρίτη εμφάνιση μας. Δεν ήμασταν πολύ καλοί και το κοινό δεν ήταν πολύ ενθουσιώδες, γεγονός κατανοητό θεωρώντας πόσος λίγος κόσμος είχε έρθει για να μας δει. Αλλά επιστρέφουμε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αυτό το φθινόπωρο και ελπίζουμε να δώσουμε ένα πολύ καλύτερο show. Επίσης, ελπίζουμε να δούμε όσο το δυνατόν περισσότερους από εσάς εκεί.

Ποια πιστεύεις ότι είναι τα κοινά χαρακτηριστικά όσων ακούνε Virus; Πέραν της καλής μουσικής αίσθησης, η πλειοψηφία έρχεται από τον metal χώρο ή όχι;

Όλων των ειδών άνθρωποι, όχι μόνο μεταλλάδες. Αλλά εφόσον ερχόμαστε από αυτήν τη σκηνή, προφανώς γνωρίζουμε περισσότερο κόσμο από το metal. Γενικά φαίνεται ότι άνθρωποι με πιο γνήσιο ενδιαφέρον για τη μουσική ανοίγονται σε υλικό σαν τους Virus, σε σχέση με πιο πουριτανούς, σκληροπυρηνικούς μεταλλάδες.

Και τώρα η πιο σοβαρή ερώτηση! Και τα δύο άλμπουμ των Inferno ήταν ηχητικός παράδεισος πίσω στη δεκαετία του '90 για αρκετούς. Υπάρχει ΕΣΤΩ μία πιθανότητα να συνθέσετε νέα τραγούδια;

Ηχητικός παράδεισος; Αλήθεια;;; Χα χα!!!! Λοιπόν, φοβάμαι ότι δεν υπάρχουν άμεσα πλάνα για περισσότερες δραστηριότητες από τους Inferno.’Έχω αρκετά με τους Virus και ο Czral έχει τους Aura Noir, όπως επίσης ο Plenum τους Audiopain. Απλά, δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για άλλο σχήμα. Σε αυτό το σημείο ηλικιακά, πρώιμα σαράντα, έχουμε αρχίσει να εκτιμούμε το να έχουμε ζωή παράλληλα, καταλαβαίνεις. Όχι απλώς να παίζουμε όλη την ώρα. Αλλά οι Inferno ήταν cool, σκοπεύω να επανακυκλοφορήσω αυτά τα άλμπουμ σε βινύλιο με την εταιρία μου, Duplicate Records.

Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου και ειλικρινά εύχομαι τα καλύτερα σε σένα και τους Virus. Τα λέμε Ελλάδα!!!

Σε ευχαριστώ για τη συνέντευξη! Και ξανά σε όσους μας διαβάζουν, ελάτε στα show μας τον Οκτώβριο!

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Memento Collider" από τον Γιάννη Δούκα.

  • SHARE
  • TWEET