Ruud Jolie (For All We Know): «Δεν θέλω η μουσική μου να είναι ένα εγωκεντρικό ταξίδι»

Μιλήσαμε με τον Ruud Jolie για το δεύτερο άλμπουμ των For All We Know, την Ολλανδική σχολή και το crowdfunding

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 06/09/2017 @ 12:19

Ο Ruud Jolie είναι γνωστός περισσότερο ως κιθαρίστας των Within Temptation, αλλά παράλληλα διοχετεύει την αγάπη του για το progressive rock/metal, μέσω του προσωπικού project των For All We Know. Κυκλοφορώντας το δεύτερο άλμπουμ του εν λόγω project, με τίτλο "Take Me Home" βρήκαμε την ευκαιρία να τον ρωτήσουμε για τις διαφορές που έχει σε σχέση με τον προκάτοχό του, για τη συνθετική του προσέγγιση και για την επιτυχημένη crowdfunding καμπάνια που έτρεξε, μεταξύ άλλων...

For All We Know

Καλησπέρα Ruud και συγχαρητήρια για το νέου σου άλμπουμ με τους For All We Know. Είναι μια ακόμα πολύ όμορφη δουλειά. 

Σε ευχαριστώ πολύ που το τσέκαρες!

Το πρώτο πράγμα που παρατηρεί κάποιος είναι πως δεν υπάρχουν τόσοι καλεσμένοι αυτή το φορά, όπως στο πρώτο άλμπουμ, παρά μόνο η Anneke σε ένα τραγούδι. Μοιάζει να είναι πλέον μια πιο κανονική μπάντα παρά ένα σόλο project ή είναι ιδέα μου;

Ναι, πράγματι. Όταν ο Wudstik ηχογραφούσε στο στούντιο μου τα φωνητικά για το "We Are The Light", σταμάτησε στη μέση μιας πρότασης και φώναξε «ξέρεις ποια θα ακουγόταν τέλεια σε αυτό το τραγούδι; Η Anneke van Giersbergen!». Για να είμαι ειλικρινής χρειάστηκα λίγο χρόνο για να συνηθίσω την ιδέα, γιατί, πράγματι, δεν σχεδίαζα να έχω guests σε αυτό το άλμπουμ,· αλλά καθώς πραγματικά συμπαθώ την Anneke, τόσο ως μουσικό όσο κι ως άνθρωπο, η απόφαση πάρθηκε κατά τη διάρκεια εκείνης της ηχογράφησης, χαχα!

Έχοντας στο νου ότι κατά βάση παραμένει μια σόλο δουλειά σου, ποιος ήταν ο ρόλος των υπολοίπων μελών στην δημιουργία και στην διαμόρφωση του άλμπουμ;

Αυτή τη φορά συνεργάστηκα περισσότερο με τον Wudstik. Συνήθως έφτιαχνα ένα οργανικό demo που του έστελνα. Εκείνος, με τη σειρά του, είχε ιδέες για τα φωνητικά (αν κι εγώ είχα ήδη κάποιες φωνητικές μελωδίες) και αν ήταν καλύτερες από τις δικές μου (που συνήθως ήταν) συνεχίζαμε με αυτές. Και είναι εξαιρετικός (σ.σ.: he's a master) στο να δημιουργεί τρομερές φωνητικές αρμονίες κι ενορχηστρώσεις. Το υπόλοιπο υλικό κατά βάση ενορχηστρώθηκε από εμένα. Ακόμα και τα ντραμς, κατά 80%.

Θεωρώ πως σε αυτό το άλμπουμ ο Wudstik δίνει τις καλύτερες ερμηνείες σε σχέση με όποια άλλη δουλειά του έχω ακούσει. Ποιο θα έλεγες ότι είναι το πιο δυνατό του σημείο ως τραγουδιστής το οποίο και προσπαθείς να εκμεταλλευτείς στο έπακρο όταν συνεργάζεσαι μαζί του;

Χαίρομαι που το λες αυτό, γιατί θα ήταν ο πρώτος που θα συμφωνούσε! Εγώ θα ήμουν ο δεύτερος, χαχα!

Όπως είπα, είναι πραγματικά μια ιδιοφυία σε ό,τι έχει να κάνει με cool φωνητικές αρμονίες. Ξέρεις, το να σκεφτείς μια αρμονία δεν είναι δύσκολο. Μία δεύτερη, γιατί όχι; Αλλά τότε (ο Wudstik) σκαρφίζεται μια τρίτη και μια τέταρτη, που νομίζεις ότι ποτέ δε θα δουλέψουν, αλλά όταν το ακούς τρελαίνεσαι. Επιπλέον έχει απίστευτο εύρος. Και, ακόμα, έκανε πολλά screams/grunts. Δεν είναι πάντα τόσο εμφανή, αλλά είναι εκεί.

Ποτέ δεν συμπάθησα την πολύπλοκη (prog) μουσική, απλά για χάρη της πολυπλοκότητας

Μουσικά, άλλες φορές κινείστε πιο κοντά στο rock κι άλλες πιο κοντά στο metal. Επίσης, είναι prog αλλά όχι υπέρ-φορτωμένο ή πολύ τεχνικό. Είναι αυτή η ενδιάμεση κατάσταση ή ίσως αυτή η ισορροπία που προσπαθείς να επιτύχεις σε αυτό το project;

Πρώτα απ' όλα, ποτέ δεν συμπάθησα την πολύπλοκη (prog) μουσική, απλά για χάρη της πολυπλοκότητας. Δεν θέλω η μουσική μου να είναι ένα εγωκεντρικό ταξίδι (σ.σ.: egotrip). Πιστεύω ότι το τραγούδι, οι μελωδίες και οι στίχοι είναι τα πιο σημαντικά. Αλλά από την άλλη, μου αρέσει να κοιτάζω για αρμονίες/μελωδίες/ρυθμούς που να μην είναι προβλέψιμοι και σε συνδυασμό με την ενορχήστρωση (σ.σ.: "instrumentation"), νομίζω ότι αυτά είναι που κάνουν το δίσκο να δικαιολογεί τον χαρακτηρισμό «prog».

Το project δεν είναι οικονομικά κερδοφόρο

Ανέλαβες ο ίδιος και την παραγωγή. Αυτό συνέβη επειδή είχες ακριβώς κατά νου το πώς θα ήθελες να ηχεί το άλμπουμ; Σκέφτηκες να προσλάβεις κάποιον εξωτερικό παραγωγό;

Ακριβώς αυτός ήταν ο λόγος! Αλλά, επίσης, νιώθω ότι ακόμα μαθαίνω πολλά ως «παραγωγός», οπότε ήθελα να εξερευνήσω τα όρια των όσων μπορώ να κάνω. Από το πρώτο άλμπουμ έχω βελτιώσει αρκετό από τον εξοπλισμό μου, οπότε κι αυτό αυτόματα βοήθησε.

Όμως ποτέ δεν ξέρεις. Ίσως δουλέψω με κάποιον εξωτερικό παραγωγό την επόμενη φορά. Από την άλλη μεριά, αυτό το project δεν είναι οικονομικά κερδοφόρο, ακόμα κι αν κάνω εγώ πολλά πράγματα (παραγωγή, κυκλοφορία και προώθηση), οπότε δεν νομίζω ότι θα υπάρχει το κατάλληλο budget για έναν εξωτερικό παραγωγό.

For All We Know

Φαντάζομαι πως υπάρχει ένα concept που συνδέει τους στίχους των τραγουδιών, λόγω του ότι υπάρχουν τρία "Breathe" τραγούδια και λόγω της μελωδίας του ομότιτλου τραγουδιού που επανέρχεται στο τέλος. Πες μας λίγα για αυτό...

Δεν είναι concept δίσκος με την κλασική έννοια, αλλά πράγματι υπάρχει ένα νήμα που ξεκινά στην αρχή και τελειώνει στο τέλος του. Έχει να κάνει με ένα άτομο που περνά δυσκολίες και το μυαλό του έχει σκοτεινιάσει, και ξεκινά ένα ταξίδι με σκοπό να βρει τον εαυτό του και να επιστρέψει σε μια κατάσταση που μπορεί να βρει το φως μέσα του. Οι τίτλοι των "Breathe: In", "Breathe: Hold" και "Breathe: Out" είναι επηρεασμένοι από τον διαλογισμό Zen. Προσωπικά (προσπαθώ να) διαλογίζομαι δύο φορές την ημέρα...

Ο συνδυασμός βαρύτητας και θετικότητας, ήταν κάτι που προσπάθησα πολύ να πετύχω σε αυτό το άλμπουμ

Ένα από τα αγαπημένα μου τραγούδια στο άλμπουμ είναι το "They’ll Win". Σε τι αναφέρονται οι στίχοι του; Έχεις εσύ κάποιο που ξεχωρίζεις;

Σε ευχαριστώ! Κι εμένα μου αρέσει αυτό το τραγούδι. Αλλά η αλήθεια είναι ότι μου αρέσουν όλα τα τραγούδια (του δίσκου), διαφορετικά δε θα τα κυκλοφορούσα, χαχα!

Θα έλεγα ότι το αγαπημένο μου είναι το "We Are The Light". Μου αρέσει ο τρόπος που ακούγονται οι στίχοι και είναι ένα βαρύ, αλλά θετικό τραγούδι. Αυτός ο συνδυασμός, βαρύτητας και θετικότητας, ήταν κάτι που προσπάθησα πολύ για να πετύχω σε αυτό το άλμπουμ.

Όποτε έχω ιδέες που μοιάζουν πολύ με υλικό από άλλες μπάντες, το διαγράφω

Το "Colors" μου άφησε μια Pain Of Salvation αίσθηση και έχοντας τον Kristoffer Gildenlow, αλλά και τον Leo Margarit στο σόλο project σου - ενώ ο Daniel Gildenlow ήταν μεταξύ των καλεσμένων στο πρώτο άλμπουμ - κάποιος θα μπορούσε να υποθέσει ότι είσαι οπαδός τους. Ισχύει; Πόσο σημαντικούς τους θεωρείς για το (progressive) metal των τελευταίων 20 χρόνων και πόσο σε έχουν επηρεάσει;

Ναι, είμαι οπαδός τους από το 1998. Οπότε, προφανώς, έχω επηρεαστεί από αυτούς. Όμως, όποτε έχω ιδέες που μοιάζουν πολύ με υλικό από άλλες μπάντες, το διαγράφω. Πραγματικά προσπαθώ να έχω τον δικό μου ήχο. Ξέρω πόσο δύσκολο είναι αυτό που λέω, ειδικά τα τελευταία χρόνια που ο καθένας μπορεί να ηχογραφήσει και να κυκλοφορήσει μουσική, αλλά πιστεύω ότι ιδιαίτερα σε αυτό το άλμπουμ οι For All We Know έχουν τον δικό τους ήχο. Ή τουλάχιστον αυτό ακούω από τους ανθρώπους που το έχουν ακούσει.

For All We Know

Η συμμετοχή της Anneke στο "We Are The Light" φαντάζομαι σχετίζεται και με την δική σου συμμετοχή στους The Gentle Storm, αλλά πόσο μεγάλη μπορεί να είναι και η Ολλανδική metal σκηνή... Φαντάζομαι λίγο πολύ όλοι γνωρίζεστε μεταξύ σας πλέον, περισσότερο ή λιγότερο...

Ναι, όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας, φαντάζομαι. Διδάσκω στο πρώτο Metal Κολλέγιο του κόσμου, το Metal Factory. Έχει τη βάση του στο Eindhoven και κάποιοι από τους συναδέλφους μου παίζουν στους Epica, τους Textures, τους VUUR, τους Mayan, τους Gorefest και τους Stream Of Passion, οπότε είναι πραγματικά ένας μικρός κόσμος!

Αναφερόμενοι στην Ολλανδική σκηνή είσαι μέλος της πιο επιτυχημένης μπάντας πιθανότατα μέσα από αυτή, τους Within Temptation και έχεις συνεργαστεί με διάφορους μουσικούς σε διάφορα projects. Ποιοι καλλιτέχνες και ποια άλμπουμ θα έλεγες ότι υπήρξαν τα πιο σημαντικά ως και σήμερα, αυτά που βοήθησαν την σκηνή να αναπτυχθεί και να ανθίσει;

Δεν έχω ιδέα, για να είμαι ειλικρινής.

Πάρτε αρκετό χρόνο για να προετοιμάσετε την καμπάνια σας [...] Και να είστε ξεκάθαροι για το πού θα πάνε τα χρήματα

Ολοκλήρωσες με επιτυχία την καμπάνια χρηματοδότησης μέσω του κοινού (σ.σ.: crowdfunding) του νέου άλμπουμ. Πόσο δύσκολο ήταν να επιτύχεις τον στόχο που έθεσες και τι χρειάζεται να κάνει κάποιος για να στήσει μια καμπάνια που θα έχει σοβαρές πιθανότητες να επιτύχει. Πολλές νέες μπάντες βασίζονται σε αυτό το μοντέλο για να τα καταφέρουν. Τι θα τις συμβούλευες;

Ξεκίνησα την καμπάνια ήδη από τον Ιανουάριο, αν και πρακτικά δεν θα ξεκινούσε πριν από τον Απρίλιο. Αλλά τον Φεβρουάριο ακύρωσαν την επιλογή για πληρωμή μέσω Paypal, που ήταν μεγάλο πρόβλημα. Ιδιαίτερα αν αναλογιστείς ότι η Ολλανδία δεν είναι μια χώρα «πιστωτικής κάρτας», όπως είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες για παράδειγμα. Αλλά ο στόχος επετεύχθη, ακόμα κι έτσι.

Η συμβουλή μου (όχι ότι είμαι ειδικός έτσι ξαφνικά): πάρτε αρκετό χρόνο για να προετοιμάσετε την καμπάνια σας. Ξοδέψτε χρόνο για να ετοιμάσετε ένα ωραίο pitch βίντεο, ένα όμορφο artwork, κρατήστε όσους σας στηρίζουν ενημερωμένους μέσω του Facebook και να είστε ξεκάθαροι για το πού θα πάνε τα χρήματα.

Πρέπει να σημειώσω ότι με βοήθησαν απίστευτα οι άνθρωποι του backersground και του missvisuals. Δε θα τα είχα καταφέρει χωρίς εκείνους.

For All We Know

Πώς βλέπεις να συνεχίζουν οι For All We Know από εδώ και πέρα; Θα κοιτάξεις να βρεις χρόνο για κάποια περιοδεία ή υπάρχουν άλλα πλάνα;

Προσπαθώ να κανονίσω κάποιες συναυλίες. Αρχικά, προσπαθώ για κάποιες στην Ολλανδία και μετά από αυτό θα δούμε. Το «πρόβλημα» είναι ότι όλοι είναι απασχολημένοι με τις άλλες μπάντες τους (είναι εκείνες που πληρώνουν τους λογαριασμούς, χαχα). Και όταν οι Within Temptation ξεκινήσουν να περιοδεύουν, θα πρέπει να επικεντρωθώ σε αυτό. Αλλά ποτέ δεν ξέρεις. Εγώ κι ο Wudstik έχουμε ήδη αρχίσει να μαζεύουμε ιδέες για άλλη μια κυκλοφορία. Ελπίζω να μη μεσολαβήσουν ξανά έξι χρόνια ανάμεσα στις κυκλοφορίες μας, χαχα!

Υπάρχει μήπως κάποιο νέο από το στρατόπεδο των Maiden United;

Θα κάνουμε μια πολύ ιδιαίτερη συναυλία στο Royal Theatre Carré, στο Amsterdam. Είναι ένα θέατρο με πολύ πρεστίζ, κάτι σαν το αντίστοιχο Royal Albert Hall της Ολλανδίας. Θα είναι στις 27 του Ιανουαρίου και θα έχουμε και πολλούς καλεσμένους στη σκηνή. Μπορείτε να κοιτάξετε στη σελίδα μας για περισσότερες πληροφορίες.

Έχεις ακούσει κάποιο άλμπουμ το 2017 που να σε εντυπωσίασε;

Ναι, ήμουν στην Πολωνία πριν από κάνα-δυο εβδομάδες, για την 35η επέτειο της εταιρίας Mayones. Με στηρίζουν εδώ και μια δεκαετία και ήμουν καλεσμένος στο πάρτυ. Έπαιξα για λίγο με τους Chassis, μια Πολωνική μπάντα, και οι headliners της βραδιάς ήταν οι Disperse, με τον Jakub Zytecki στην κιθάρα. Ο τελευταίος δίσκος τους, το "Foreword", είναι φοβερός!

Σε ευχαριστώ για τον χρόνο σου. Συμπλήρωσε ό,τι θες στην κουβέντα μας...

Σε ευχαριστώ που μου έδωσες την ευκαιρία να σας πω μερικά πράγματα για τους For All We Know. Το εκτιμώ.

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Take Me Home" από τον Χρήστο Καραδημήτρη.

  • SHARE
  • TWEET