Vulkan: «Η μουσική είναι ένα βιβλίο ιστορίας που θα εξιστορεί το πώς ήταν το 2020»

Μιλήσαμε με τον Johan Norbäck για τους Vulkan, για το νέο τους άλμπουμ αλλά και για έναν μίνι οδηγό αισιοδοξίας για τη μαυρίλα που μας περιτριγυρίζει

Από τον Δημήτρη Μωυσίδη, 07/07/2020 @ 13:28

Οι Vulkan μας έρχονται από το μακρινό Karlstad της Σουηδίας και έχοντας ήδη δύο αξιοπρόσεκτες κυκλοφορίες στο ενεργητικό τους, με μεγάλη μου χαρά και ευχαρίστηση διαπιστώσαμε ότι το τρίτο τους άλμπουμ είναι από τις αποκαλύψεις του 2020 όσον αφορά τον heavy prog ήχο. Με αφορμή λοιπόν τη κυκλοφορία του τρίτου τους άλμπουμ "Technatura" μιλήσαμε με τον ντραμερ του σχήματος, Johan Norbäck, επιχειρώντας να καταλάβουμε περισσότερο για το συγκρότημα, για τον σουηδικό τους ήχο και στίχο αλλά και να συζητήσουμε για την επικαιρότητα και την αισιοδοξία που πρέπει να μας διακατέχει όλους παρά τη μαυρίλα που διαπρέπει το "Technatura".

Καλημέρα από την Ελλάδα και το Rocking.gr. Καταρχάς θέλω να πώ πως όλοι μας εδώ ευχαριστηθηκαμε πολύ την ακρόαση του καινούργιου σας άλμπουμ και συγχαρητήρια για το πολύ καλό αποτέλεσμα. Είδαμε στα νέα την διαφορετική προσέγγιση της Σουηδίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και εύχομαι τα πράγματα να είναι καλά για εσάς και την οικογένεια σας.

Johan Norbäck: Σε ευχαριστώ πολύ. Το εκτιμούμε ιδιαιτέρως. Είμαστε καλά και προσπαθούμε να είμαι όσο προσεκτικότεροι γίνεται εδώ πέρα.

Vulkan

Πείτε μας μερικά λόγια για το συγκρότημα σας και το νέο άλμπουμ ώστε οι Έλληνες αναγνώστες να καταλάβουν καλύτερα για το ποιοι είναι οι Vulkan και ποιό είναι το κεντρικό μήνυμα του “Technatura”. Και πόσο σχετικό είναι το μήνυμα του άλμπουμ ακόμα περισσότερο τώρα με όλα όσα συμβαίνουν γύρω στο κόσμο

Johan: Οι Vulkan είμαστε μια μπάντα από το Karlstad της Σουηδίας. Ξεκινήσαμε να ηχογραφούμε το πρώτο μας άλμπουμ "Mask Of Air" το 2009 με ένα διαφορετικό όνομα μπάντας αλλά τελικά γίναμε οι Vulkan το 2011. Το “Technatura” είναι το τρίτο άλμπουμ μας και όπως φαίνεται και από τον τίτλο, είναι η μάχη της τεχνολογίας απέναντι στη φύση πχ η ανθρώπινη παρέμβαση ή η έλλειψη αυτής. Υποθέτω το γενικότερο θέμα του άλμπουμ είναι μια παρατήρηση στο τί συμβαίνει στον κόσμο σήμερα και πόσο γρήγορα τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο.

Το γενικότερο θέμα του άλμπουμ είναι μια παρατήρηση στο τί συμβαίνει στον κόσμο σήμερα και πόσο γρήγορα τα πράγματα πάνε από το κακό στο χειρότερο

Μπορώ να πω από αυτό που άκουσα ότι στοχεύετε σε μια ισορροπία ανάμεσα σε progressive και μελωδικά στοιχεία, δηλαδή ποιό mainstream στοιχεία που δεν θα αποξενώσουν πιθανώς ένα μεγαλύτερο φάσμα ακροατών. Αυτό ήταν μια συνειδητή απόφαση για να επέλθει αυτή η ισορροπία ή μια φυσική εξέλιξη που ήρθε καθώς γράφατε μουσική;

Johan: Απλά προσπαθούμε να γράψουμε καλή μουσική. Αν είναι mainstream ή όχι αυτό εξαρτάται από το τί νομίζει ο ακροατής. Παρά το γεγονός ότι ανέκαθεν είχαμε μια ‘pop’ φλέβα σε οτιδήποτε και αν κάναμε ανά τα χρόνια παράλληλα με τη prog. Αλλά δεν ήταν συνειδητή απόφαση να διευρύνουμε την προσβασιμότητα μας. Απλά ήρθε φυσικά κατά τη διαδικασία που γράφαμε μουσική.

Vulkan

Αναφέρω στην κριτική μου ότι υπάρχει κάτι με τη Σουηδία και τον ‘σουηδικό ήχο’ αν προτιμάτε, που διαπερνά όλα τα συγκροτήματα από τη χώρα σας ανεξαρτήτως είδος μουσικής. Είναι ένα συγκεκριμένο groove, ένας εγγενής ρυθμός που μπορεί να ακουστεί παντού σε όλα τα είδη. Συμφωνείτε; Είναι ένα στοιχείο της κουλτούρας σας; Ποιές είναι οι μη-σουηδικές επιρροές στη μουσική σας που επηρέασαν τον ήχο σας και το αποτέλεσμα που ακούμε στο “Technatura”;

Johan: Συμφωνώ απόλυτα. Ίσως να έχουμε κατηχηθεί στον ουηδικό τρόπο γραψίματος τραγουδιών, πηγαίνοντας πίσω στους ABBA ή στους Roxette και τώρα υπάρχει ο Max Martin. Είναι μουσική πιασάρικη με δυνατές μελωδίες με ένα τρόπο που φτάνει στον εγκέφαλο σουσαν ιός και μένει εκεί για πάντα, σου αρέσει ή όχι. Σχετικά με επιρροές στον δίσκο, υπήρξαν λόγω των δύο νέων μελών, του Christian (κιθάρα) και του Oscar (μπάσο). Συνδεόμαστε με τόσες πολλές μπάντες από όλο το κόσμο όπως οι Mastodon, King Gizzard & The Lizard Wizard, Night Verses, Mew και άπειρες άλλες. Αλλά σχετικά με αυτό τελευταία έχουμε ακούσει περισσότερη ουηδική μουσική από ποτέ όπως Gösta Berlings Saga, Amason and Elden, διάφορους τοπικούς μας ήρωες και άλλους περισσότερους γνωστούς. Ίσως και γι’αυτό να αρχίσαμε να γράφουμε στίχους στα ουηδικά.

Μιλώντας για Σουηδία, πρέπει να πώ ότι ίσως τα highlights του άλμπουμ είναι τα τραγούδια στη μητρική σας γλώσσα. Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος ή πιστεύατε ότι αυτά τα τραγούδια θα ταίριαζαν περισσότερο στα σουηδικά από μουσικής άποψης; Φαντάζομαι είναι και ένας τρόπος για τους μη-σουηδικό κοινό να επικεντρωθεί περισσότερο στη μουσική και τα συναισθήματα που λαμβάνουν και ίσως -σαν και εμένα- να ωθηθούν να μεταφράσουν τους στίχους;

Johan: Το πρώτο τραγούδι που γράψαμε στα σουηδικά ήταν το “Rekviem”. Ο Jimmy (φωνητικά) μας είπε ότι το τραγούδι έπρεπε να είναι στα σουηδικά επειδή απλά έτσι του ‘μιλούσε’ και έκατσε καλά και με τους υπόλοιπους και υπήρχε κάτι ποιητικό με αυτό. Αυτό το τραγούδι βγήκε τόσο καλό που έπρεπε να κάνουμε και άλλα! Έτσι προσθέσαμε τα “Spökskepp” και “Marans Ritt” εξαιτίας του feel αυτών των κομματιών. Είχαμε γράψει ένα στη μητρική μας γλώσσα οπότε πλέον δεν μας σταματούσε τίποτα ως προς την επιλογή για το τί το επόμενο τραγούδι θα ήταν.

Είμαι λάθος να υποθέσω ότι το όμορφο “Blinding Ornaments” μιλάει για τον καταναλωτισμό και τον εθνικισμό; Πόσο πιστεύετε στον στίχο “You only have a fragment of time, so be alive” και τί σημαίνει για εσάς προσωπικα;

Johan: Έτσι νομίζω. Μην είσαι….dick και κάνε το καλύτερο που μπορείς με αυτά που έχεις. Μην είσαι πρόβατο, σκέψου από μόνος σου. Είμαστε εδώ για πολύ λίγο πάνω σε αυτή τη μπλέ σφαίρα οπότε κάνε ότι καλύτερο μπορείς όσο δύσκολο και αν είναι. Νομίζω το τραγούδι αυτό είναι από αυτά που ότι σημαίνει για σένα προσωπικά έχει και τη μεγαλύτερη σημασία. Δεν νομίζω ότι έχει μεγάλη σημασία τί πρόθεση είχε ο Jimmy όταν έγραφε τους στίχους. Αυτή είναι και η ομορφιά των στίχων και ο καθένας μπορεί να τους ερμηνεύσει ξεχωριστά.

Η χρήση διαφόρων οργάνων όπως το τσέλο, το βιολί, η τρομπέτα-νομίζω και μπάντζο- φανερώνει μια προδιάθεση για πειραματισμό ή απλά έτσι θέλατε να πλαισιώσετε τον ήχο που θέλατε να εκφράσετε;

Johan: Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν πολύ cool να συμπεριλαμβάναμε φίλους και άλλους μουσικούς σε αυτό το δίσκο. Δεν το είχαμε ξανακάνει σε αυτή κλίμακα. Για παράδειγμα είμαι επίσης στο group Diablo Swing Orchestra και ρώτησα τα πνευστά μας να διαλέξουν κομμάτια στα τραγούδια που πίστευαν ότι χρειαζόντουσαν το κάτι παραπάνω, πέρα από τα βασικά όργανα. Ο Martin (τρομπέτα στους Diablo) και ο Johannes (τσέλο) γράψανε τις προσθήκες και τις ηχογραφήσαμε στο στούντιο. Το μπάντζο ηχογραφήθηκε στο πρώτο session από τον Christian. To hurdy-gurdy το άκουσες; Το tuvan throat singing (σ.σ. Λαρυγγισμοί. Αναφέρεται στο κομμάτι “Klagans Snara”); Θα είμαστε για πάντα ευγνώμονες για τη βοήθεια από τους φίλους μας. Όπως θα έλεγε και ο Ringo (σ.σ. “With A Little Help From My Friends”, Beatles).

Πόσο επηρεάστηκε ο ήχος και η κατεύθυνση των Vulkan με τις προσθήκες των δύο νέων μελών στη σύνθεση σας;

Johan: Βασικά ο ήχος δεν άλλαξε αλλά τα τραγούδια έγιναν καλύτερα. Επίσης αυτή τη φορά αλήθεια νιώθουμε σαν να είμαστε μια ολοκληρωμένη οντότητα. Ο Christian άρχισε να γράφει νέο υλικό απευθείας και μετά από μερικά τζαμαρίσματα ‘βρήκαμε’ ο ένας τον άλλο στο ίδιο μουσικό μονοπάτι χωρίς πολύ κόπο. Τόσο ο Christian οσο και ο Oscar είναι φοβεροί μουσικοί και φανταστικά μέλη της μπάντας έτσι τόσο εγώ όσο και ο Jimmy δεν θα μπορούσαμε να ήμασταν πιό χαρούμενοι να συνεχίσουμε το μουσικό μας ταξίδι μαζί τους. Και επίσης θα πρέπει να αναφέρω και τον νέο μας πληκτρά Olle Edberg που ήρθε πριν το release και έκανε τα πράγματα ακόμα καλύτερα

Παρακολουθώντας το βίντεο για το τραγούδι “The Visual Hex” παρατήρησα αναφορές σε concepts σαν το Matrix όπου η ζωή είναι ένα ψέμα, όπου όλοι μας είμαστε υπό παρακολούθηση και προσποιούμαστε ότι είμαστε κάποιοι άλλοι και βασικά λέμε ψέματα στο ίδιο μας τον εαυτό. Το διαβάζω σωστά; Ποιά είναι η άποψη σου για τα social media σήμερα, για τον εθισμό των ανθρώπων σε αυτά τα ψέματα που λέμε στους ίδιους μας τον εαυτό για να ανταπεξέλθουμε στην ‘πραγματική’ ζωή;

Johan: Ο τεράστιος Costin Chioreanu (Soen, Leprous, At The Gates) δημιούργησε το βίντεοκλιπ και είναι βασικά η δική του μετάφραση των στίχων οπότε δεν μπορώ να πω ότι είσαι λάθος. Τα social media για μένα είναι ένα μέρος όπου δεν υπάρχουν γραμμές και όρια. Είναι όλα και τα πάντα την ίδια στιγμή. Ταϊζόμαστε με highs και lows κάθε μέρα, αδιάκοπα. Είναι σαν ένα ναρκωτικό που δεν κόβεται με τίποτα. Έχει γίνει το επίκεντρο των πάντων αλλά πιστεύω ότι με όσο περισσότερες οθόνες είμαστε συνδεδεμένοι, τόσο περισσότερο αποσυνδεδεμένοι γινόμαστε ο ένας με τον άλλον.

Πες μου για το ποιός δημιούργησε το cover του άλμπουμ. Τη πρώτη φορά που το είδα δεν μπορούσα να βγάλω από το μυαλό μου την ομοιότητα με κάποια Edguy εξώφυλλα, τουλάχιστον ως προς το concept. Είναι ένα cyborg που μας κοιτάει περιπαιχτικά;

Johan: Χαχα. Δεν ξέρω τί κάνει αυτό το ‘πράγμα’ αλλά είναι ένας φίλος μας, ο Jonas Åsman που έφτιαξε το εξώφυλλο. Πήρε κάποιες κατευθύνσεις από εμας για να φτιάξει ένα υβρίδιο ανάμεσα σε άνθρωπο και ρομπότ και επαφίεται στον αναγνώστη να καταλάβει τί ακριβώς σημαίνει.

Οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε κακοί άνθρωποι. Η μουσική πάντα βοηθάει με κάποιο τρόπο. Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα που δεν έχεις ξανανιώσει και μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο για τις κακουχίες μας

Σε όλους τους στίχους σας μιλάτε για τα λάθη της ανθρωπότητας και υπάρχει ένας σκοτεινός τόνος όπως για παράδειγμα στο “Rekviem” και στο “The Madness Sees No End”. Υπάρχει ελπίδα για την ανθρωπότητα να κοιτάει προς ένα καλύτερο, πιό ελπιδοφόρο μέλλον; Ειδικά τώρα που όλα είναι τόσο στενάχωρα και δύσκολα για όλους, πώς μπορεί η μουσική να επιδράσει στα συναισθήματα των ανθρώπων και να βοηθήσει να βρεθεί καταφύγιο για τις μαύρες σκέψεις μας;

Johan: Οπωσδήποτε θα πρέπει να κοιτάξουμε προς ένα καλύτερο μέλλον. Ωστόσο αυτό μας ταίζουν και μας παρουσιάζουν συνεχώς. Φαίνεται σαν η αποκάλυψη να είναι στη γωνία αλλά πρέπει να έχεις εμπιστοσύνη στους ανθρώπους. Οι περισσότεροι από εμάς δεν είμαστε κακοί άνθρωποι. Η μουσική πάντα βοηθάει με κάποιο τρόπο. Η μουσική μπορεί να δημιουργήσει συναισθήματα που δεν έχεις ξανανιώσει και μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο για τις κακουχίες μας. Η μουσική είναι ένα βιβλίο ιστορίας που θα θα εξιστορεί στους ανθρώπους του μέλλοντος για το πώς το κλίμα ήταν το 2020 - και δεν μιλάω μόνο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου! Απλά προσπαθήστε να είστε θετικοί!

Υποθέτω η πανδημία έβαλε πραγματικό φρένο στα σχέδια σας για την προώθηση του άλμπουμ ή έχετε βρει νέους τρόπους να ανταπεξέλθετε και ποιά τα σχέδια σας για όταν τελειώσει η πανδημία;

Johan: Είναι όπως είναι. Ο καθένας πρέπει να κάνει αυτό που πρέπει κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Είμαστε όλοι μας μαζί σε αυτό. Υποθέτω προσπαθούμε να κρατήσουμε το momentum ενεργό. Είχαμε περισσότερη δημοσιότητα από ποτέ και αυτό είναι τέλειο. Η μόδα τώρα είναι το streaming και ευχαριστούμε την τεχνολογία για αυτό αλλά τίποτα δεν αντικαθιστά να είσαι σε ένα venue και να παρακολουθείς μια μπάντα από κοντά. Θέλουμε να δώσουμε στους οπαδούς μας κάτι και αυτό είναι που μπορούμε να κάνουμε τώρα. Μακάρι σύντομα τα πράγματα να βελτιωθούν. Καλύτερα ασφαλής παρά να μετανιώνεις (σ.σ. φύλαγε τα ρούχα σου). Εν τω μεταξύ έχουμε ήδη ξεκινήσαμε να γράφουμε τραγούδια για το άλμπουμ νούμερο τέσσερα! Θα είναι τέλεια!

Σε ευχαριστώ πάρα πολύ και ελπίζω να σας δούμε σύντομα στην Ελλάδα να μας παρουσιάζετε το “Technatura”

Johan: Ευχαριστώ και εγώ. Θέλουμε να παίξουμε στην Ελλάδα όποτε και αν συμβεί αυτό!

  • SHARE
  • TWEET