«7»: Οι φωνές που σημάδεψαν ταινίες

Όταν η φωνή κλέβει την παράσταση

Από τον Λουκιανό Κοροβέση, 10/02/2014 @ 12:10
Στο φετινό "Her" του Spike Jonze που παίζεται αυτό τον καιρό στις αίθουσες, ο Joaquin Phoenix ερωτεύεται την φωνή της Scarlett Johansson, της οποίας η ερμηνεία άνοιξε μια τεράστια συζήτηση στο Hollywood αναφορικά με το αν θα έπρεπε κάποιος να βραβευτεί με Oscar λόγω της ερμηνείας της φωνής του και μόνο!

Θέμα ιδιαίτερο, καθώς μια ερμηνεία δεν είναι μόνο φωνή, αλλά τι γίνεται όταν είναι ή όταν η φωνή αυτή είναι τόσο χαρακτηριστική, που χαρακτηρίζει και όλη την ταινία; Το Rocking.gr διάλεξε επτά φωνές που στιγμάτισαν ταινίες και ανοίγει ακόμα περισσότερο το θέμα της «φωνητικής» ερμηνείας...




1. Kiefer Sutherland as Τhe Caller
(Phonebooth - 2002)

Στο υποτιμημένο θρίλερ του Joel Schumacher από το 2002 ένας τρομαγμένος Colin Farrell σηκώνει κατά λάθος (;) ένα τηλέφωνο και τελικά βρίσκεται υπό τις οδηγίες ενός παρανοϊκού Sutherland που από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής, τον σημαδεύει με ένα sniper. Έξυπνο εύρημα, για μια «κλειστοφοβική» κατάσταση που εκτυλίσσεται σε ανοιχτό χώρο, με τον Jack Bauer του τηλεοπτικού "24" να χρωματίζει την συνομιλία με τόνους απειλητικούς που σε κάνουν να μην μπορείς να αφήσεις κάτω το ακουστικό, όπως άλλωστε και ο κεντρικός χαρακτήρας. Οι κακοήθεις μιλάνε για την κορυφαία ερμηνεία του Sutherland μέχρι σήμερα ενώ οι καλοπροαίρετοι υπογραμμίζουν ότι χωρίς την «στρατιωτική» του ερμηνεία, η ταινία που στηριζόταν κατά το ήμισυ σε αυτή (και κατά το άλλο ήμισυ στον Farrell) θα ήταν πολύ πολύ χειρότερη...

Trailer



2. Benedict Cumberbatch as Smaug
(The Hobbit: The Desolation Of Smaug - 2013)

Με την καριέρα του σε εκτόξευση πέραν κάθε προσδοκίας, ο Βρετανός τηλεοπτικός Sherlock Holmes, κλήθηκε να ερμηνεύσει τον δράκοντα Smaug στην δεύτερη τριλογία του Jackson σε έργο του Tolkien και τα πήγε περίφημα, καθώς ο είρων, πανέξυπνος αλλά και αλαζόνας δράκος δεν θα μπορούσε να έχει πιο ταιριαστή φωνή από αυτή του Benedict Cumberbatch. Όπως συνέβη και στην τριλογία του «Άρχοντα» έτσι και στο "Hobbit", ένα πλάσμα του φανταστικού κλήθηκε να σηκώσει το βάρος της μεσαίας και κομβικής ταινίας, και ας μην γελιόμαστε, κατάφερε να σώσει και την παρτίδα μετά από μια αδιάφορη / πολύ εισαγωγική πρώτη και μια επίπεδη δεύτερη (μέχρι την εμφάνισή του). Έτσι, η μάχη (υπό συζήτηση βεβαίως!) του δράκου με την ομάδα των Νάνων αποκτά άλλη χροιά και το επικό τέλος με το αναμενόμενο cliffhanger μας άφησε να αναμένουμε ένα τρίτο μέρος με ακόμα περισσότερο δράκο και Cumberbatch!

Trailer



3. John Hurt as The Narrator
(Dogville / Manderlay - 2003 / 2005)

Η Grace φτάνει κυνηγημένη σε μια μικρή επαρχιακή πόλη της Αμερικής και αναζητά καταφύγιο, το οποίο της προσφέρεται απλόχερα, αλλά όπως θα αποδειχθεί στην συνέχεια, όχι ακριβώς χωρίς αντάλλαγμα... Στην τριλογία των δύο (!) ταινιών του Lars Von Trier για την Αμερική, το σκηνικό είναι θεατρικό, καθώς τα πραγματικά σκηνικά αντικαθίστανται από μια τεράστια σκοτεινή αποθήκη, που έχει ζωγραφισμένα στο πάτωμα τα όρια κτηρίων και τόπων και δημιουργεί μια απελευθερωτική αλλά παράλληλα, θεατρική εντύπωση, καθώς παράλληλα βλέπουμε μια παραβολή για την χριστιανική ηθική της «προσφοράς σε αλλήλους» αλλά και της Νέμεσις που πέφτει πάνω όχι μόνο στους υβριστές, αλλά και σε όσους θεωρούν ότι είναι πιο πάνω από τους υπόλοιπους. Έτσι η ήρεμη φωνή του John Hurt, σχολιάζει, οδηγεί και εξηγεί τα τεκταινόμενα, καθώς η μέρα και η νύχτα στις πόλεις του Dogville και του Manderlay είναι απλά θεατρικές συμβάσεις στον... κινηματογράφο. Πολλοί είπαν ότι η φωνή δεν είναι απλά κάποιου αφηγητή, αλλά η φωνή του ίδιου του Trier που αφαιρώντας τα σκηνικά από την ταινία του, θέλησε να εμβαθύνει στις ερμηνείες, η ένταση των οποίων δεν θα τονιζόταν καλύτερα από την χρήση ενός Θεού / Αφηγητή, που βλέπει, κρίνει, αλλά δεν παρεμβαίνει...

Trailer



4. Andy Serkis as Gollum
(Lord Of The Rings / The Hobbit - 2002-2013)

Οι οπαδοί του «Άρχοντα» είχαν τεράστια απορία για το πώς θα αποδοθεί στην μεγάλη οθόνη ένας από τους πιο κεντρικούς «δεύτερους» χαρακτήρες του σύμπαντος του Tolkien, και ο Peter Jackson, τα ειδικά εφέ αλλά και ο Andy Serkis δεν τους άφησαν ανικανοποίητους, καθώς το σοκ από την παρουσία του ιδιαίτερου αυτού πλάσματος στο δεύτερο μέρος της τριλογίας, επισκίασε σχεδόν όλα τα υπόλοιπα στοιχεία του δράματος. Το Gollum του Serkis είναι διχασμένο, καθώς ταλαντώνεται ανάμεσα στην πειθήνια στάση ενός υποτακτικού αλλά και στην άσβεστη φλόγα του για το Δαχτυλίδι, το οποίο θεωρεί πως είναι δικό του και μόνο δικό του. Αντίστοιχα, ο Serkis δεν πλάθει έναν Gollum πλαστικό μόνο εξωτερικά (όλοι θυμόμαστε την ζωώδη «ερπετική» κινησιολογία του) αλλά ουσιαστικά και δύο φωνές, οι οποίες χαρακτήρισαν κάθε μια από την διττή του φύση. Παράλληλα η φράση «my preciousssss» δεν στιγμάτισε μόνο τον χαρακτήρα καθεαυτό, αλλά και όλo το κινηματογραφικό σύμπαν των «Αρχόντων».

Trailer



5. Hugo Weaving as V
(V For Vendetta - 2005)

«Remember, remember, the 5th of November» - φράση της οποίας η επανάληψη με την χαρακτηριστική, σοβαρή, βαθιά φωνή του Hugo Weaving δεν χαρακτήρισε μόνο το "V For Vendetta" του 2005 αλλά κατάφερε να σπάσει και τα στεγανά του κινηματογραφικού κόσμου! Στην ταινία ο (σοβαρός και υποτιμημένος) Weaving πρέπει να αποδώσει πειστικά τον χαρακτήρα του V, όντας καθηλωμένος πίσω από την χαρακτηριστική του μάσκα, γεγονός που θα μπορούσε πολύ εύκολα να κάνει τον χαρακτήρα και την ταινία, καρικατούρα. Αντ' αυτού, καταφέρνει να καθηλώνει το κοινό και να εμπνέει την Natalie Portman με την φωνή του και μόνο και έτσι, να ηγείται μιας επανάστασης. Η φωνή του Weaving, όχι μόνο αποθέωσε την ερμηνεία του (και την ταινία) αλλά κατάφερε να δώσει σχεδόν μυθικές διαστάσεις στον χαρακτήρα του V για την pop αλλά και επαναστατική κουλτούρα.

Trailer



6. Douglas Rain as HAL 9000
(2001: A Space Odyssey - 1968)

To 1968 οι υπολογιστές δεν είχαν εξελιχτεί όσο σήμερα και έτσι η κινηματογράφηση ενός υπολογιστή με φωνή, ψυχή (...) και φιλοσοφικές ανησυχίες, θεωρήθηκε επανάσταση και χαρακτήρισε το κινηματογραφικό διαστημικό έπος του Stanley Kubrick. O ΗAL 9000 του Douglas Rain είναι προφανώς ρομποτικός, ψυχρός και αποστασιοποιημένος, αλλά δεν διστάζει να παρέμβει και να διαφωνήσει με τον χειριστή/συνεργάτη του. Η σκηνή που ο HAL κερδίζει τον αστροναύτη Frank Poole στο σκάκι (προπύργιο της ανθρώπινης διανόησης και παιχνίδι θριάμβου της φαντασίας επί της υπολογιστικής λογικής) ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων και άνοιξε για την (τότε) κοινωνία το θέμα της τεχνολογικής εξέλιξης και πόσο αυτή θα μπορέσει κάποια στιγμή να ξεπεράσει τον δημιουργό της. Φυσικά όπως η ιστορία έδειξε, κάτι που το 1968 φάνταζε επιστημονική φαντασία, επιβεβαιώθηκε περίπου 30 χρόνια αργότερα όταν ένας κανονικός υπολογιστής (Deep Blue) κατάφερε να κερδίσει τον καλύτερο τότε εν ζωή σκακιστή (Kasparov) ξανανοίγοντας την ίδια συζήτηση από τους τεχνο-σκεπτικιστές, ορμώμενοι φυσικά από την διάσημη σκηνή της κινηματογραφικής Οδύσσειας!

Trailer



7. James Earl Jones as Darth Vader
(Star Wars mythology [1977/2005])

Από το "Star Wars" του 1977 μέχρι και την ολοκλήρωση (;) της μυθολογίας του Lucas, o ηθοποιός James Earl Jones με την χαρακτηριστική μπάσα φωνή του κατάφερε όχι μόνο να ερμηνεύσει μια από τις διασημότερες φωνές κακών στην ιστορία του κινηματογράφου, αλλά και να αναλάβει πλήθος άλλων ρόλων ως αφηγητής. Ο γνωστός σε όλους Darth Vader δεν θα ήταν ποτέ τόσο κακός (αλλά και μετέπειτα τραγικός) στο film, αν δεν είχε μια αρχετυπικά κακή φωνή, όσο αυτή που του χάρισε ο Jones, η οποία είναι ταυτόχρονα μοχθηρή, επιβλητική και απόλυτη, συνδυασμένη πάντα με την (ίσως ακόμα χαρακτηριστικότερη) βαριά / ασθμαίνουσα ανάσα του. Κλεισμένος πίσω από μια μάσκα και μην μπορώντας να αποδώσει διαφορετικά τα συναισθήματα ενός από τους διασημότερους κακούς / τραγικούς ήρωες του κινηματογράφου, ο uncredited Jones βοήθησε τον David Prowse (ο οποίος ακόμα και σήμερα δηλώνει απογοητευμένος από την αντικατάσταση της φωνής του) που ερμήνευσε τον ρόλο να αφήσει εποχή και να δημιουργήσει μια φωνή, που ήταν χαρακτήρας από μόνη της...

Trailer
  • SHARE
  • TWEET