Mark Zonder: «Τα ευκολομνημόνευτα τραγούδια δεν σημαίνουν απλή μουσική»

Ο θρυλικός drummer μας μίλησε για τους A-Z, το πρώτο τους άλμπουμ και την επανένωση με τον Ray Alder

Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 27/07/2022 @ 12:31

Ποιος αμφισβητεί το γεγονός πως οι τόσο σπουδαίες και αγαπημένες δουλειές των Warlord και των Fates Warning δεν θα ήταν ίδιες χωρίς το τόσο χαρακτηριστικό και εντυπωσιακό drumming του Mark Zonder; Φαντάζομαι κανείς! Ο σπουδαίος - και πολύ αγαπητός στη χώρα μας -  drummer προχωράει μπροστά, έχοντας σκοπό να παρουσιάσει μια νέα, διαφορετική πρόταση με τους A-Z, στους οποίους συναντάει μετά από χρόνια τον επίσης πολύ αγαπημένο Ray Alder στα φωνητικά, καθώς και μερικούς ακόμα εξαίρετους μουσικούς. Με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του πρώτου άλμπουμ του σχήματος μιλήσαμε μαζί του και μάθαμε (σχεδόν) όσα θα θέλαμε γύρω από αυτό.

A-Z

Γειά σου Mark! Ελπίζω να είσαι καλά. Πώς σε βρίσκει ο μετά-πανδημικός κόσμος;

Όλα καλά εδώ.

Πάντα ήμουν μεγάλος οπαδός του εμπορικού hard rock, με τα μεγάλα choruses και τις πιασάρικες μελωδίες

Είναι πολύ ευχάριστη η επιστροφή σου με τους A-Z και θα ήθελα να μας πεις τι σε οδήγησε στη δημιουργία αυτού του συγκροτήματος. Στο δελτίο τύπου αναφέρεσαι σε «διαφημίσεις μπύρας, διαφημίσεις αμαξιών και το Cobra Kai», κάτι το οποίο βρίσκω πολύ ενδιαφέρον και θα ήθελα αν μπορείς να επεξηγήσεις λίγο περισσότερο…

Όταν ξεκίνησα αυτή τη μπάντα ήθελα να δημιουργήσω μια μπάντα που θα είχε πιο ευρεία απήχηση, από το να δημιουργήσω μια μπάντα που θα έχει απήχηση μόνο σε ένα συγκεκριμένο κοινό. Πάντα ήμουν μεγάλος οπαδός του εμπορικού hard rock, το οποίο έχει μεγάλα choruses, πιασάρικες μελωδίες και τραγούδια που ο κόσμος δεν μπορεί να βγάλει από το κεφάλι του. Επίσης, γνωρίζω, πως κάτι τέτοιο λειτουργεί καλύτερα σε μια ζωντανή αρένα, οπότε απλά προσπάθησα να δημιουργήσω μια μπάντα που θα είχε απήχηση σε ένα πιο ευρύ κοινό. 

Αν δεν κάνω λάθος ο πρώτος τον οποίο επιστράτευσες για αυτή την μπάντα ήταν ο Lalu στα πλήκτρα. Πώς προέκυψε ως η πρώτη επιλογή και τι θα έλεγες πως σας συνδέει μουσικά;

Ένας φίλος μου συνέστησε να επικοινωνήσω μαζί του. Το έκανα κι από εκεί και πέρα τα πάντα κύλησαν πολύ ομαλά. Έψαχνα για κάποιον που θα ήταν και καλός συνθέτης και πάντα μου άρεσε πολύ να δουλεύω με κάποιον που παίζει πλήκτρα.

Πώς καταλήξατε να γράφετε τραγούδια; Υπήρχαν αρχικές ιδέες από εσένα ή τον Lalu και μετά ο καθένας προσέθετε το δικό του στοιχείο ή όλα τα μέλη συνεισφέρατε με συνθετικές ιδέες;

Πολλά από τα τραγούδια ξεκίνησαν με κάποιες ιδέες που είχα στα drums και τις οποίες ηχογραφούσα για χρόνια. Πάντα ήξερα ότι είναι πιο εύκολο για κάποιον άλλο μουσικό να γράψει κάτι πάνω σε έναν ημίτρελο ρυθμό στα drums, παρά εγώ να προσπαθώ να χωρέσω αυτόν τον ρυθμό σε μια ιδέα που έχει κάποιος άλλος. Οπότε, έστελνα στον Viv διάφορες ιδέες κι αυτός τις έστελνε πίσω έχοντας προσθέσει το δικό του μέρος πάνω από τους εν λόγω ρυθμούς. Έπειτα, του έστελνα μερικές ακόμα ιδέες στο ίδιο τέμπο ώστε να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε τα διάφορα μέρη του τραγουδιού. 

Ο Joop, ο κιθαρίστας, επίσης προσέφερε μερικά σπουδαία riff τα οποία τα μετατρέψαμε σε τραγούδια. Ο Viv είχε και κάποια παλιότερα τραγούδια που είχε γράψει και τα οποία ξαναδουλέψαμε. Το κομμάτι της σύνθεσης και της δημιουργίας ήταν πολύ εύκολο και κύλησε πολύ ομαλά. Μετά, είχαμε τον Philip και τον Joop που έπρεπε να είναι δημιουργικοί και να προσθέσουν τα δικά τους μέρη. Όταν είχαμε τη βασική δομή του τραγουδιού, το στέλναμε στον Ray.

A-Z

Πόσο δύσκολο (ή εύκολο) ήταν να συντονιστεί όλη αυτή η διαδικασία σύνθεση και ηχογράφησης, δεδομένου του γεγονότος ότι όλα τα μέλη μένετε σε διαφορετικές χώρες;

Δούλεψε πολύ-πολύ εύκολο καθώς όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι πολύ ικανοί κι έμπειροι στο κομμάτι των ηχογραφήσεων και της αποστολής αρχείων ο ένας στον άλλον. Μπορεί να λάμβανα μια βασική ιδέα από τον Viv και μέσα σε πέντε λεπτά να του είχα στείλει πίσω τη δική μου ιδέα. Και δέκα λεπτά μετά να μου έχει στείλει αυτός την δική του. Τα πάντα λειτούργησαν πολύ γρήγορα και ομαλά. Τον ευχαριστήθηκα πολύ αυτόν τον τρόπο δουλειάς.

Γενικά, αυτός ο τρόπος σύνθεσης και ηχογράφηση έχει γίνει πολύ κοινός στις μέρες μας. Πόσο διαφορετικός είναι σε σχέση με τις παλιές εποχές που μια μπάντα έπρεπε να κλείσει ένα στούντιο και να περάσει αρκετό καιρό μέσα σε αυτό ώστε να δημιουργήσει ένα άλμπουμ; Σου λείπουν εκείνες οι εποχές ή είναι καλύτερα όπως έχουν τώρα τα πράγματα;

Το πραγματικά θετικό στοιχείο του να ηχογραφείς απομακρυσμένα είναι το ότι σου δίνει τη δυνατότητα να ακούσεις πραγματικά τις ιδέες και να δοκιμάσεις αρκετές διαφορετικές εκδοχές τους. Όταν είναι όλοι μαζεμένοι, μερικές φορές όλοι βολεύονται με την πρώτη ιδέα και με αυτό τον τρόπο δεν επιτρέπουν στα τραγούδια να μεγαλώσουν και να πάνε εκεί που θα μπορούσαν, αν έπαιρνες πολύ χρόνο και ανέπτυσσες τις ιδέες.

Κανένας τραγουδιστής στον οποίο στείλαμε υλικό δεν έφτασε καν κοντά στον Ray

Πριν καταλήξετε στο να έχετε τον Ray μαζί σας προσεγγίσατε διάφορους τραγουδιστές. Θα μπορούσες να αναφέρεις κάποιο όνομα εξ αυτών που έφτασαν κοντά ή που σε εντυπωσίασε με την προσέγγισή του στο υλικό σας;

Δεν υπήρξε κανένας τέτοιος. Κανένας στον οποίο στείλαμε υλικό δεν έφτασε καν κοντά.

Είμαι σίγουρος πως όταν ο Ray συμφώνησε δεν χρειάστηκε να σκεφτείτε περισσότερο για τη θέση του τραγουδιστή. Είχατε κάποια ανησυχία μήπως η επανένωσή σου με τον Ray δημιουργήσει έναν ισχυρό σύνδεσμο με τις μουσικές των Fates Warning και συνεπώς με τον prog χώρο, κάτι που καταλαβαίνω θέλατε να αποφύγετε γενικώς;

Όταν γράφαμε το υλικό δεν είχε καμία απολύτως σχέση με τους Fates Warning. Ήμασταν επικεντρωμένοι σε πιο μικρά σε διάρκεια και πιο κοντά στο στυλ του εμπορικού rock τραγούδια. Επίσης, όταν συνθέταμε είχαμε πολύ ξεκάθαρα στο μυαλό μας να γράψουμε υλικό με κύριο γνώμονα τα φωνητικά. Επιπρόσθετα, οι μουσικοί στους A-Z είναι πολύ διαφορετικοί ως παίκτες. Οπότε, για να απαντήσω στην ερώτησή σου, όχι, δεν είχαμε καμία ανησυχία. Κάναμε απλώς αυτό που έπρεπε να κάνουμε, να είμαστε δημιουργικοί δηλαδή.

A-Z

Αλήθεια, πώς ένιωσες με αυτήν τη μουσική επανένωση με τον Ray; Δεν χρειάζεται να πω ότι οι δυο σας έχετε δημιουργήσει μαγικά πράγματα παρέα στο παρελθόν… Επίσης, υπήρξε κάτι που σε εντυπωσίασε από την απόδοση του Ray σε αυτό το άλμπουμ; Κάτι που δεν το περίμενες ενδεχομένως από αυτό, παρόλο που τον γνωρίζεις τόσο καλά;

Γνώριζα ότι και του Ray του αρέσει αυτού του είδους το εμπορικό rock, καθώς είχαμε μιλήσει επί αυτού στο παρελθόν. Επιπρόσθετα, ένα πράγμα που ήξερα για τον Ray είναι πως είναι ένας τραγουδιστής που συγχρονίζεται (σ.σ.: sings in the pocket) και μπορεί να γκρουβάρει. Δεν είναι από εκείνους τους τραγουδιστές που γεμίζουν τα πάντα με τη φωνή τους και δεν τους ενδιαφέρει που βρίσκεται το groove. Οπότε, σκέφτηκα πως θα ήταν τέλειος για αυτό το στυλ μουσικής.

Μόνο όταν ο καθένας είχε απόλυτη ελευθερία να κάνει ό,τι θέλει δημιουργικά αποτυπώνεις τη «μαγεία»

Σε γενικές γραμμές, ποια ήταν η μουσική συνεισφορά του κάθε μέλους και συνεισέφεραν στο να κάνουν πραγματικότητα το όραμα που είχες;

Ο Viv είναι σπουδαίος συνθέτης, αλλά ταυτόχρονα είναι εξίσου καλός με τους ήχους και τις δομές. Η αλληλεπίδραση μεταξύ κιθάρας και πλήκτρων είναι απλά εξαιρετική. Αλλά, αυτοί οι δύο τύποι παίζουν πολλά χρόνια μαζί οπότε αυτό είναι κάτι που το περίμενα. Ο Philip είναι ο απολύτως καλύτερος. Πέραν του φοβερού του ταλέντου, είναι και απόλυτα επαγγελματίας. Προφανώς, δεν ενοχλεί το ότι είναι ένας καλός φίλος που πραγματικά καταλαβαίνει τι θέλουμε να κάνουμε.

Το θέμα σχετικά με αυτή τη μπάντα, είτε μιλάμε για τους μουσικούς, είτε για τον Hugh Sime (σ.σ.: που επιμελήθηκε το artwork), είτε για τον Simone (σ.σ.: Mularoni) που ανέλαβε την μίξη, ήταν ότι ήθελα να βρω τους καλύτερους που θα μπορούσα σε κάθε τομέα και να τους αφήσω να κάνουν τη δουλειά τους. Ο καθένας είχε απόλυτη ελευθερία να κάνει ό,τι θέλει δημιουργικά. Έτσι μόνο αποτυπώνεις την «μαγεία». Όταν τα βασικά τραγούδια είχαν γραφτεί, τα έδωσα στον Ray και του είπα «κάνε ό,τι θέλεις». Κι αυτό έκανε, καθώς ελάχιστα πράγματα αλλαχτήκαν. 

Το ότι θέλαμε τα τραγούδια να είναι ευκολομνημόνευτα δεν σημαίνει ότι η μουσική θα έπρεπε να είναι απλή

Είναι ξεκάθαρο, ακούγοντας το άλμπουμ, πως η προσοχή έχει δοθεί στα τραγούδια και τις δυνατές μελωδίες αλλά την ίδια στιγμή είναι αδύνατο να μην ξεχωρίσουν τα sophisticated παιξίματα και ειδικά το τόσο αναγνωρίσιμο drumming σου. Αυτό είναι ένα στοιχείο που μου άρεσε πολύ προσωπικά. Ήταν πρόκληση και ενδεχομένως ένας στόχος για εσάς το να ισορροπήσετε μεταξύ των τεχνικών παιξιμάτων και των δυνατών μελωδιών ή ήταν κάτι που προέκυψε αβίαστα;

Όχι, σε καμία περίπτωση. Καθώς επικεντρωνόμασταν στις μελωδίες και στα πιασάρικα μέρη, ήμουν σίγουρος ότι το φυσικό ταλέντο και η κλίση που έχει το κάθε μέλος θα αναδειχθούν από μόνα τους. Θέλαμε να διασφαλίσουμε πως η μουσική θα χτιζόταν με τέτοιον τρόπο, ώστε τα φωνητικά θα ήταν εύκολο να γραφτούν και θα ήταν ευκολομνημόνευτα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα έπρεπε να είναι απλή ή να μην ακούγεται περίπλοκη.

Θα ήθελα να μου πεις μερικά λόγια για τους στίχους. Ποιος τους έγραψε, με τι καταπιάνονται και πόσο σημαντικό ρόλο έχουν στη συνολική εικόνα του δίσκου. Ακόμα περισσότερο, όταν έχεις έναν τραγουδιστή που βγάζει τόσο πάθος με τις ερμηνείες του όσο ο Ray έχω την αίσθηση ότι γίνονται ακόμα πιο σημαντικοί…

Ο Ray έγραψε όλους τους στίχους, όπως και όλες τις φωνητικές γραμμές. Μου είπε ότι κάποιοι στίχοι αφορούν προσωπικά θέματα και πως κάποιοι είναι απλό rock and roll. Δεν είναι ένας βαθυστόχαστος, concept δίσκος. Είναι απλά καλό, παλιομοδίτικο rock and roll.

A-Z - A-Z

Είχες κι εσύ μια "Pleasant Shade Of Gray" στιγμή όταν ο Ray τραγουδάει στον πρώτο στίχο του "Sometimes", "So where do you begin?" ή ήταν μόνο δική μου η αίσθηση; Αλήθεια, θεωρείς ότι υπάρχουν σημεία στο άλμπουμ που με κάποιες τροποποιήσεις θα μπορούσαν να είναι και τραγούδια των Fates Warning;

Σε καμία περίπτωση. Προφανώς, έχεις δυο μέλη του συγκροτήματος τα οποία ήταν βασικοί συντελεστές εκείνου του άλμπουμ, και έχουμε κάποιους χαρακτηριστικούς ήχους που ενδεχομένως να ακούγονται σαν αυτό, αλλά δεν υπήρχε απολύτως καμία σκέψη προηγούμενων δουλειών όταν γράφαμε και ηχογραφούσαμε αυτό το άλμπουμ. 

Το "A Pleasant Shade Of Gray" ποτέ δεν έλαβε την αναγνώριση που του άξιζε

Από όλα τα σπουδαία άλμπουμ που έχεις κυκλοφορήσει, πάντως, το "A Pleasant Shade Of Gray" έχει μια ξεχωριστή θέση στη καρδιά μου και είναι από τα αγαπημένα μου άλμπουμ όλων των εποχών. Και το drumming σου σε αυτό είναι πολύ καθοριστικό και είναι απλά υπέροχο. Πώς νιώθεις για αυτή τη δουλειά, 25 χρόνια μετά την κυκλοφορία της;

Πάντα μου προκαλούσε έκπληξη το γεγονός ότι δεν έλαβε την αναγνώριση που του άξιζε. Θεωρώ πως πρόκειται για έναν πολύ ξεχωριστό δίσκο, ο οποίος έχει πολύ περισσότερο βάθος και πολλά περισσότερα στοιχεία από όσα ο πολύς κόσμος στην πραγματικότητα εισέπραξε. Ένας concept δίσκος με τρομερή ροή και τόνους συναισθήματος.

Αν έπρεπε να επιλέξεις πέντε άλμπουμ που σε επηρέασαν και αν κάποιος τα συνδύαζε θα έπαιρνε μια βασική ιδέα για το πώς ακούγονται οι A-Z και το πρώτο σας άλμπουμ, ποια θα ήταν αυτά;

Λόγω του ότι ασχολούμαι με όλο αυτό πολύ καιρό, θα πρέπει να πω μπάντες κι όχι άλμπουμ που με επηρέασαν, όπως οι Journey, οι Kansas και οι Tower Of Power. Ένας από τους πιο επιδραστικούς drummer πάντως ήταν ο Ansley Dunbar στους τρεις πρώτους δίσκους των Journey.

Ήδη δουλεύουμε πάνω σε νέο υλικό

Έχετε ξεκαθαρίσει πως θέλετε να περιοδεύσετε όσο περισσότερο γίνεται με τους A-Z. Πρώτα από όλα, έχετε ήδη στα πλάνα κάποια επόμενη κυκλοφορία; Δεύτερον, πώς σκοπεύετε να γεμίσετε το σετ της πρώτης περιοδείας; Με κάποια διασκευή ή με τραγούδια από προηγούμενες μπάντες σας ίσως;

Δεν είμαι σίγουρος αν θα παίξουμε παλιότερο υλικό. Θέλω να πιστεύω πως ο δίσκος στην ολότητά του, με 11 τραγούδια, θα είναι αρκετός για να γεμίσει ένα σετ. Αλλά, ναι, ήδη δουλεύουμε πάνω σε νέο υλικό, καθώς έχουμε πολλές ιδέες και το πλάνο μας πάντα ήταν να πηγαίνουμε μπροστά.

Από όσο ξέρω γνωρίζεις κι έχεις ακούσει το "Crack The Sky", το άλμπουμ που αφιερώθηκε στη μνήμη του Bill Tsamis και θα ήθελα να μου πεις πως το βρήκες και τι σε έκανε να νιώσεις. Υπήρξε κάποια συγκεκριμένη διασκευή που ξεχώρισες;

Πραγματικά, εκτιμώ όλες τις μπάντες που συμμετείχαν. Δεν ήταν εύκολο το να το ακούσω. Προφανώς, μου έφερε πολλές αναμνήσεις με τον Bill στις οποίες ανέτρεχα. Πολύ στενάχωρη κατάσταση. 

Υπάρχει πιθανότητα να κυκλοφορήσετε δεύτερο άλμπουμ με τον Gary Wehrkamp; Ή με κάποιο άλλο project που ενδεχομένως έχεις στα σκαριά;

Όχι, έχω βάλει όλη μου την ενέργεια στους A-Z ώστε να διασφαλίσω ότι θα φτάσουν εκεί που πρέπει. 

Η Ελλάδα είναι ο νούμερο ένα προορισμός για να δώσουμε τις πρώτες ζωντανές μας εμφανίσεις

Σε ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου Mark. Για κλείσιμο, μπορείς να στείλεις το μήνυμά σου στους πολυάριθμους φίλους και οπαδούς σου στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα ήταν πάντα ξεχωριστή για μένα, τόσο με τους Fates Warning όσο και με τους Warlord. Ελπίζω να σας δω όλους σύντομα και να ξέρετε ότι η Ελλάδα είναι ο νούμερο ένα προορισμός για να δώσουμε τις πρώτες ζωντανές μας εμφανίσεις.

  • SHARE
  • TWEET