Συνέντευξη: Archive

08/09/2009 @ 15:46
Οι Archive έρχονται στη χώρα μας για τρεις συναυλίες σε Πάτρα, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, στις 10, 11 και 12 Σεπτέμβρη αντίστοιχα, και μέσω του τραγουδιστή τους, Pollard Berrier, μίλησαν στο Rocking.gr για την πορεία της μπάντας, την επερχόμενη περιοδεία και το νέο τους δίσκο, "Controlling Crowds", σε μια συζήτηση που δοκιμάστηκε από μια κάκιστη τηλεφωνική γραμμή και από μια σωρεία από κλισέ.

Καλησπέρα Pollard, πως είσαι; Η Ελλάδα είναι η πρώτη στάση της νέας σας ευρωπαϊκής περιοδείας. Πως θα περιέγραφες την ιδιαίτερη σχέση των Archive με το ελληνικό κοινό;
Είναι φανταστικό που ξεκινάμε και πάλι μια νέα περιοδεία. Αγαπάμε πολύ το ελληνικό κοινό και σίγουρα θέλουμε να τους δώσουμε ό,τι καλύτερο έχουν οι Archive. Πιστεύω πως όλα αυτά τα χρόνια έχουμε αναπτύξει μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με τους Έλληνες και έτσι είναι πολύ σημαντικό για εμάς που επιστρέφουμε για άλλη μια φορά στην Ελλάδα.



Ξέρεις πως φέτος παίζετε στην Αθήνα σε μεγαλύτερο κλειστό χώρο από ό,τι τις προηγούμενες χρονιές (σημ: θέατρο Badminton); Σε αγχώνει καθόλου αυτό;
Όχι, καθόλου. Στο παρελθόν έχουμε παίξει και σε μεγαλύτερους χώρους, αλλά για κάποιο festival. Δε με απασχολεί το θέμα της προσέλευσης. Εμείς θέλουμε απλά να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό και ελπίζουμε πως ο κόσμος θα ανταποκριθεί. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που αρχίζει η νέα μας περιοδεία και αναμένουμε αρκετό κόσμο, τόσο στην Αθήνα, όσο και στις άλλες πόλεις. Ανυπομονούμε να βρεθούμε στη σκηνή.

Ποια η γνώμη σου για το νέο album σας, "Controlling Crowds"; Ποιες είναι οι διαφορές του από το "Light" και ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις του κοινού;
Στο "Light" είχαμε μόλις αρχίσει να γνωριζόμαστε και να δένουμε ως ομάδα. Το "Light" ήταν υπέροχο στο ρόλο που έπρεπε να παίξει: αυτό της ενδυνάμωσης των σχέσεων ανάμεσά μας. Στο φετινό μας album, οι δυναμικές στο συγκρότημα έχουν αλλάξει: γνωριζόμαστε καλύτερα, έχουμε «δέσει» καλύτερα και υπάρχει μεγαλύτερη επικοινωνία ανάμεσα στα μέλη και αυτό βγαίνει και στο δίσκο. Ο κόσμος έχει αντιδράσει εξαιρετικά στο "Controlling Crowds" γιατί το θεωρεί πιο δυναμικό, πιο έντονο.

To "Controlling Crowds" έχει τέσσερα μέρη, χωρισμένα σε δύο δίσκους. Κυκλοφορήσατε τα πρώτα τρία στον πρώτο και αναμένουμε το τέταρτο μέσα στη χρονιά. Τι έχεις να μας πεις για αυτή την ιδέα;
Είχαμε αρχίσει να γράφουμε το "Controlling Crowds" ήδη από την προηγούμενη περιοδεία. Έτσι όταν ήρθε η ώρα να κυκλοφορήσουμε το δίσκο, μπήκαμε στο studio και ηχογραφήσαμε και άλλα κομμάτια και μας άρεσαν όλα. Απλά επειδή τα κομμάτια είχαν όλα γραφτεί σε διαφορετικές περιόδους, είπαμε να τα χωρίσουμε σε μέρη. Από την άλλη, έχουν όλα το ίδιο στιχουργικό θέμα: το κοινό και την κριτική απέναντι στις συμπεριφορές της ευρείας μάζας. Π.χ. στο "Bullet" αναρωτιόμαστε γιατί πρέπει να συμβαίνουν κάποια πράγματα, απορούμε για την πορεία των πραγμάτων, τον τρόπο που εξελίσσεται ο κόσμος. Ως εκ τούτου, θεωρήσαμε σωστό να ονομάσουμε και τα δύο album με το ίδιο όνομα και να τα κυκλοφορήσουμε με διαφορά λίγων μηνών.

Ένα από τα δυσκολότερα πράγματα που καλούμαστε να κάνουμε ως κριτικοί είναι να κατηγοριοποιήσουμε τους Archive, καθώς ο ήχος σας περιέχει πάρα πολλά ετερόκλητα στοιχεία. Σας ενοχλεί αυτό; Το επιδιώκετε; Τι μουσική παίζουν ακριβώς οι Archive;
Χαίρομαι πολύ που το λες αυτό. Μας αρέσει ιδιαίτερα αυτή η «ιδιαιτερότητα» του ήχο των Archive. Αυτός ο ήχος μας βγαίνει απλά φυσικά, καθώς γράφουμε τα κομμάτια μας όλοι μαζί, ως συγκρότημα, και έτσι σε κάθε κομμάτι μπαίνουν οι επιρροές του καθενός και το αλλάζουν ανάλογα. Αυτή η διαρκής αλλαγή στον ήχο μας, αυτή η εξέλιξη, είναι και η ουσία του συγκροτήματος. Δε θα θέλαμε να καταντήσουμε σαν τα συγκροτήματα που βγάζουν ένα καλό δίσκο και μετά σε όλη την υπόλοιπη καριέρα τους προσπαθούν να τον αντιγράψουν. Δε θέλουμε να βάζουμε στεγανά στην έμπνευσή μας - εμείς θέτουμε τα όρια του ήχου μας και κανένας άλλος. Και σίγουρα δεν τα θέτει καμία συγκεκριμένη ταμπέλα.

Στο "Controlling Crowds" ακούμε μια πολύ ευαίσθητη και συναισθηματική απόδοση από το συγκρότημα, η οποία είναι επενδυμένη από μια γενικότερη κινηματογραφική χροιά. Πως προέκυψε αυτό το ηχητικό αποτέλεσμα;
Μέσω πειραματισμού με τους υπολογιστές και τα ηχητικά τους. Αυτή τη φορά θελήσαμε να βάλουμε περισσότερο συναίσθημα και όγκο στις συνθέσεις και χρησιμοποιήσαμε τα πιο σύγχρονα προγράμματα παραγωγής και μίξης ήχου. Ασχοληθήκαμε πολύ με αυτό τον τομέα, δοκιμάσαμε πολλά διαφορετικά πράγματα και καταλήξαμε στον ήχο που πιστεύουμε πως αντιπροσωπεύει περισσότερο τους Archive του 2009. Την όλη διαδικασία της «παγίδευσης» του σωστού συναισθήματος την βρήκαμε εξαιρετικά διασκεδαστική.

Δεδομένου ότι οι Archive είναι ένα πολυμελές συγκρότημα, θα ήθελες να μας εξηγήσεις με ποιον τρόπο παίρνονται οι αποφάσεις;
Δεν είναι και τόσο περίπλοκο. Κατ' αρχήν όλοι έχουμε συμφωνήσει στον «ήχο Archive» κι έτσι έχουμε αίσθηση του τι περιέχει αυτός ο ήχος και τι θα έπρεπε να μείνει απ' έξω και να χρησιμοποιηθεί ενδεχομένως σε κάποιο side project του καθενός από εμάς. Στη συνέχεια μαζευόμαστε σε μικρές ομάδες και αρχίζουμε να δουλεύουμε τα κομμάτια και ο καθένας συνεισφέρει σε ιδέες και κριτική σε κάθε ένα από αυτά. Με τη βελτίωση της επικοινωνίας μέσα στο συγκρότημα φυσικά βελτιώνεται και διευκολύνεται και η διαδικασία συγγραφής ενός νέου δίσκου, πράγμα που νομίζω πως φαίνεται και στο "Controlling Crowds". Μπορεί μέλη των Archive να φεύγουν και άλλα να έρχονται, αλλά η βάση, η ουσία του συγκροτήματος, παραμένει σταθερή. Ο κάθε νέος μουσικός που θα μπει στους Archive θα καταλάβει κατευθείαν πως δουλεύουμε και δε θα το αμφισβητήσει - απλά θα αρχίσει να δουλεύει και αυτός με τον ίδιο τρόπο. Έτσι ο καθένας συνεισφέρει με τον τρόπο του και εισάγει και στον ήχο μας την προσωπική του σφραγίδα.



Ποιες είναι οι προσωπικές σου μουσικές επιρροές;
Ω, είναι τόσες πολλές. Γενικά όταν είμαστε στο studio ή στο δρόμο δεν προλαβαίνω να ακούσω πολλή μουσική. Πάντως ακούω τα πάντα: από MGMT και trip hop, μέχρι rock και electro. Δεν έχω κάποιες συγκεκριμένες επιρροές στη μουσική μου. Τον τελευταίο καιρό όμως οφείλω να παραδεχτώ πως ψάχνομαι περισσότερο στην rnb και την παλιά soul.

Τα τελευταία χρόνια το post rock βρίσκεται στα πάνω του, καθώς πολλά συγκροτήματα του ιδιώματος κυκλοφορούν εξαιρετικές δουλειές. Συμφωνείς ή πιστεύεις ότι είναι απλά μια μόδα που θα περάσει; Πιστεύεις ότι ο ήχος των Archive έχει κάπως επηρεάσει αυτά τα νέα συγκροτήματα;
Το ελπίζω. Σίγουρα πιστεύω πως η μουσική από τα '70s και μετά κάνει συνέχεια κύκλους. Αρχίζουμε με κιθάρες, μετά πάμε στα keyboards, μετά στα samples, μετά πάλι στις κιθάρες κτλ. Απλά το κάθε συγκρότημα θα βρεθεί σε μια εποχή και θα επηρεαστεί από τον ήχο της συγκεκριμένης εποχής. Έτσι κάνουμε και εμείς: μια θάβουμε τις κιθάρες και μια τους ηλεκτρονικούς ήχους. Αυτή την εποχή στην Αγγλία όλοι επιστρέφουν στον κιθαριστικό ήχο και αυτό σίγουρα επηρεάζει όλη τη σκηνή.

Πως νιώθεις όταν παίζεις κομμάτια των Archive από την εποχή που δεν ήσουν στο συγκρότημα; Προσπαθείς να τα προσαρμόσεις στο προσωπικό σου στυλ ή σέβεσαι το πρωτότυπο;
Και τα δύο θα έλεγα. Σίγουρα δε θέλω να αλλάξω το ύφος ενός τραγουδιού πάρα πολύ, καθώς ο κόσμος το ξέρει και το αγαπάει με ένα συγκεκριμένο στυλ. Από την άλλη, όταν παίζεις μουσική πάντα βάζεις και την προσωπική σου σφραγίδα στα κομμάτια τα οποία παίζεις ζωντανά με το συγκρότημα. Πάντως σίγουρα στα live πειραματιζόμαστε αρκετά πάνω στο υλικό μας, γιατί αυτό είναι και η ουσία των Archive.

Σε παλαιότερη συναυλία των Archive σε κλειστό χώρο είχα εντυπωσιαστεί με το light n smoke show σας. Είναι απαραίτητο μέρος των συναυλιών σας αυτό;
Ναι, φυσικά. Φαντάζομαι η επερχόμενη περιοδεία θα σου αρέσει περισσότερο, γιατί πέρα από τα φώτα και τους καπνούς θα προσθέσουμε για πρώτη φορά στις εμφανίσεις μας και visual show. Έχουμε φτιάξει κάποια special videos που θα συνοδεύουν συγκεκριμένα μέρη της εμφάνισής μας.

Μιας και τραγουδάς, απορώ αν ο καπνός επί σκηνής σου δημιουργεί προβλήματα στην αναπνοή ή το τραγούδι σου...
Εξαρτάται. Συνήθως στην αρχή κάθε περιοδείας έχω πρόβλημα, καθώς οι πνεύμονές μου είναι «καθαροί» για πολύ καιρό και ξαφνικά αναγκάζονται να καταπιούν πολύ καπνό. Ευτυχώς συνηθίζουν όμως εύκολα και στη συνέχεια της περιοδείας ανταποκρίνονται μια χαρά. Πάντως πολύ τραγουδιστές έχουν πρόβλημα με τον καπνό, ενώ άλλοι αντέχουν περισσότερο. Ξέρεις, πίνουμε ζεστό γάλα, μέλι, χτυπημένα αυγά ή οτιδήποτε χρειαστεί για να προστατεύσουμε τους λαιμούς μας και τη φωνή μας. Σίγουρα ζοριζόμαστε, αλλά προσωπικά το υπομένω, καθώς πιστεύω πως και οι καπνοί είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος των συναυλιών μας.

Παλαιότερα με το τραγούδι σας "Fuck You" είχατε κάνει μια τρόπον τινά «πολιτική» τοποθέτηση. Πιστεύεις πως με τη μουσική σας μπορείτε να «ελέγξετε το κοινό» (σημ: "Controlling Crowd");
Ναι, πιστεύω πως το τελευταίο μας album μπορεί να θεωρηθεί κάπως πολιτικοποιημένο, καθώς είναι concept και ασχολείται πάρα πολύ με το θέμα του ελέγχου, τόσο σε κοινωνικό, όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Το μήνυμα που προσπαθούμε να περάσουμε είναι πως ο καθένας πρέπει να πιστεύει στις δικές του αισθήσεις και να εμπιστεύεται μόνο ό,τι αυτός αντιλαμβάνεται, απομονώνοντας τους εξωτερικούς περιοριστικούς παράγοντες που προσπαθούν να στοχεύσουν το ενδιαφέρον του αλλού. Δεν πιστεύω πάντως πως με τη μουσική μας μπορούμε να ελέγξουμε το κοινό. Απλά ίσως προσπαθούμε να το αφυπνίσουμε κάπως.

Η δεκαετία τελειώνει και όλοι αναζητούν τα albums που τη χαρακτήρισαν. Ποιος δίσκος των Archive πιστεύεις ότι θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα ενδεχόμενο top 100;
Αν και είναι νωρίς ακόμα για να το κρίνουμε, πιστεύω πως το "Controlling Crowds" είναι ένας από τους δίσκους της δεκαετίας, καθώς είναι σοβαρός, ώριμος και αντιπροσωπεύει πλήρως τους Archive του 2009.

Και μια καθιερωμένη ερώτηση: ποια η γνώμη σου για το downloading και το internet;
Τα πράγματα είναι κάπως περίπλοκα. Από τη μια θα έλεγε κανείς πως σίγουρα το internet βοηθάει τα συγκροτήματα να ακουστούν σε ένα ευρύτερο κοινό πιο άμεσα και πιο αποτελεσματικά, από την άλλη «σκοτώνει» τις πωλήσεις και κάνει, ιδιαίτερα τα μικρά συγκροτήματα, να ζορίζονται πολύ για να επιβιώσουν. Από την άλλη, επίσης, υπάρχουν πολλά περισσότερα ηλεκτρονικά media που ασχολούνται με τη μουσική και σίγουρα αυτό βοηθάει πολύ τη σκηνή. Είμαι κάθετα αντίθετος με την επιβολή κυρώσεων στους οπαδούς: γιατί κάποιος να θέλει να βάλει φυλακή έναν οπαδό της μουσικής του; Το βρίσκω εντελώς λάθος. Γι' αυτό με κάποιους άλλους καλλιτέχνες στη Βρετανία φτιάξαμε το "Future Of Artists Coalition", με το οποίο αφενός μεν αντιτιθέμεθα στη δίωξη των οπαδών και αφετέρου εξετάζουμε τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατευτούν και τα δικαιώματα των καλλιτεχνών, π.χ. μέσω του νόμιμου downloading επί πληρωμή. Απλά πλέον έτσι θα έχει η κατάσταση και δε νομίζω ότι υπάρχει κάτι που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να την αλλάξουμε.



Σε ευχαριστώ πολύ Pollard. Καλή αρχή με την περιοδεία σας.
Και εγώ σε ευχαριστώ. Θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό για το ελληνικό κοινό. Τα λέμε στην Αθήνα.

Λουκιανός Κοροβέσης
  • SHARE
  • TWEET