Underground Express #21 - Ο άνθρακας κι ο θησαυρός

Το αθέατο τρένο του Rocking σκαρώνει ένα ταξίδι κάθε μήνα, ανακαλύπτει τους καλύτερους νέους underground δίσκους και αλητεύει στις ομορφότερες πόλεις

Από τον Αντώνη Καλαμούτσο, 06/11/2020 @ 12:22

 "All the world's a stage". Ο μεσαιωνικός στίχος του Shakespeare γίνεται όλο και πιο επίκαιρος σε κάθε περαστικό αιώνα, πάντα όμως πέρα από τα λαμπερά φώτα και τις μεγάλες σκηνές, σε κακοφωτισμένα προβάδικα, σε μικρά υπόγεια και γκαράζ, σε κάθε γωνιά αυτής της τρελής σφαίρας, η μουσικη του αύριο παίζεται ήδη σήμερα.

Το τρένο της φαντασίας μας που βαφτίσαμε Underground Express θα κάνει ένα ταξίδι κάθε μήνα προς κάθε πιθανό και απίθανο προορισμό με μόνο σκοπό να ανακαλύψει μουσικές χωρίς σύνορα και συμβάσεις, ρίχνοντας φευγαλέες ματιές στον πολιτισμό των πόλεων που επισκέπτεται.

Ταξίδι #21 - Νοέμβριος 2020: Τα όνειρα είναι σαν τα κοράλλια: πανέμορφα και υπό εξαφάνιση. Κι ενώ υπήρχε η διάθεση να γράψω για Samhain και γαλάζια φεγγάρια, οι Selfless Orchestra από την Αυστραλία - ως μπάντα του μήνα - μας τράβηξαν στον Μεγάλο Ύφαλο. Μας υποβάλλουν στην περιβαλλοντολογική αφύπνιση και τον καλλιτεχνικό ακτιβισμό και, κυρίως, ξυπνάνε την ιδέα ότι όλα είναι εφικτά αρκεί να κάνεις το πρώτο βήμα. Στο χέρι σου είναι ο θησαυρός, στο χέρι σου και ο άνθρακας. Στο χέρι σου η αγέννητη ιδέα.

Το δρομολόγιο του Νοέμβρη βρίσκει έξι εξαιρετικούς δίσκους. Η ακρόαση κρατάει από τη σκιά των Άνδεων ως τη θάλασσα της Σαρδηνίας, κι από το Μικρό Βερολίνο, στον Δρόμο του Μεταξιού και το Μαγικό Λιμάνι. Με τρελούς rock πειραματιστές, ambient ονειρευτές και φθινοπωρινές prog εξορμήσεις, τα ζαλισμένα μας βαγόνια ονειρεύονται νεογέννητους μόχθους.

Στάση 1η: Bydgoszcz, Πολωνία
Καλλιτέχνης: you.Guru
Άλμπουμ: Young Adult Fiction
Είδος: Experimental rock
Εταιρεία: Antena Krzyku
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 20-09-2020
Bandcamp
YouTube

you.Guru - Young Adult Fiction

Το πολωνικό αυτό τρίο ντεμπουτάρει με εξερευνητικό rock μεγάλου ενδιαφέροντος και είναι προφανές το απόσταγμα της εμπειρίας των τριών μουσικών. Η instrumental μουσική τους είναι σφιχτοδεμένη, δεν μπορεί όμως παρά να χώνει με περιέργεια τη μύτη της παντού. Το rhythm section παίζει παράξενα, ελαφρώς εξωτικά grooves, τη στιγμή που η κιθάρα και ειδικά τα electronics θαρρείς ότι θέλουν να χαθούν σε έναν σχεδόν χορευτικό κόσμο. Ημι-ψυχεδελικοί, μεθυστικοί, διακριτικά αφηρημένοι, οι you.Guru πειραματίζονται χωρίς να αφήνουν στην άκρη την ενέργεια που οφείλουν να αναβλύζουν, στοχεύοντας τελικά σε μια φαντασία που έχει ενηλικιωθεί προ πολλού.

you.Guru

Η πόλη Bydgoszcz βρίσκεται στο βόρειο μέρος της Πολωνίας κι έχει πληθυσμό κοντά στους 400.000 κατοίκους. Βρίσκεται χτισμένη ανάμεσα στους ποταμούς Vistula και Oder.

• Λόγω των πολλών και διαφορετικών αρχιτεκτονικών αναφορών στα κτίρια της πόλης, της αποδόθηκε το παρατσούκλι Μικρό Βερολίνο.

• Αποτελεί ένα από τα σημαντικά πολιτιστικά κέντρα της Πολωνίας. Ειδικότερα στη μουσική έχει μεγάλη παράδοση ενώ διαθέτει τη δική της Μουσική Ακαδημία αλλά και το alternative festival Low Fi.


Στάση 2η: Tulsa, ΗΠΑ
Καλλιτέχνης: 3,14
Άλμπουμ: Bombyx Mori
Είδος: World/Fusion
Εταιρεία: Worlds Within Worlds
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 02-10-2020
Bandcamp
YouTube

3,14 - Bombyx Mori

Τρεις ευρωπαίοι μουσικοί δημιούργησαν τους 3,14 στην Ισπανία, ζουν στις ΗΠΑ και αφιερώνουν την τέχνη τους στην παράδοση της Ασίας, το έντομο γνωστό ως ‘’μεταξένιο σκουλήκι’’ και τον Δρόμο του Μεταξιού! Όλος ο κόσμος σαν μια μικρή γειτονιά λοιπόν, καθώς οι παραδόσεις και οι επιρροές τεσσάρων ηπείρων κλειδώνονται μέσα στα ινδικά όργανα και ενώ η παρέλαση εξωτικών κρουστών και εγχόρδων μοιάζει με αφήγηση ιστοριών χιλιόχρονων. Η τεχνική τους είναι υψηλή μα και μετρημένη και οι συνθέσεις αναμιγνύουν του κόσμου όλου τα πανηγύρια, χωρίς να γίνονται υπερβολικά αυτοσχεδιαστικές, jam-αριστές ή για τουριστική χρήση. Με αξιέπαινη ισορροπία, φιδογυρίζουν σαν αρχαίος δρόμος που θα μας οδηγήσει σε μυστικά παλάτια.

3,14

• Τεχνικά, οι 3,14 έρχονται από αμερικανικό έδαφος οπότε δυο λόγια για την Tulsa...

• Σε κεντρικό σημείο της πολιτείας της Oklahoma, η Tulsa είναι μια πολύ αναπτυσσόμενη πόλη κι έχει γραφτεί σε αρκετά άρθρα ότι αποτελεί μια από τις σημαντικές πόλεις του μέλλοντος των ΗΠΑ. Το όνομα της προέρχεται από τη λέξη Tallasi, που στην ινδιάνικη διάλεκτο Creek σημαίνει Παλιά Πόλη.

• Το 1921 συνέβη το λεγόμενο Tulsa Race Massacre, ίσως το πιο αιματηρό και βίαιο γεγονός ρατσιστικής βίας που σημειώθηκε ποτέ στις ΗΠΑ.

• Προσωπικά είμαι sucker για την traditional folk της Appalachia - όχι ότι το έκρυψα και ποτέ. Από τα καλύτερα φετινά άλμπουμ για το είδος το "Thread" της Sally Anne Morgan. Τι εταιρειάρα αυτή η Thrill Jockey!


Στάση 3η: Λεμεσός, Κύπρος
Καλλιτέχνης: Arcadian Child
Άλμπουμ: Protopsycho
Είδος: Psych/stoner rock
Εταιρεία: Ripple Music
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 09-10-2020
Bandcamp
YouTube

Arcadian Child - Protopsycho

Το Παιδί της Αρκαδίας ψάχνει την ονειρική του προέλευση σε κάποιο μέρος που η ανατολή και η δύση δεν διαχωρίστηκαν ποτέ. Μεγάλα heavy psych riffs μπλέκονται με αμανέδες, καθαρά φωνητικά και phrygian σκάλες, κι όλα μαζί ξεχύνονται προς αναζήτηση μιας ψυχεδελικής πατρίδας που δεν βρίσκεται σε κανένα χάρτη. Αρκάς και ο θεός Διόνυσος, λες και βάλθηκε να εμποτίσει το "Protopsycho" με μια δημιουργική εκστατική δύναμη και να τραβήξει την μπάντα και τον ακροατή σε ένα ζαλισμένο χορό. Τα fuzz είναι υπό μερικό έλεγχο και η εισαγωγή του "The End" των Doors ρίχνει την παχιά της σκιά σε ένα, έτσι κι αλλιώς, ξεχωριστό υλικό.

Arcadian Child

• Κοίτα που βρίσκεται η Λεμεσός στον χάρτη: στο νότιο μέρος της Κύπρου, ατενίζει όλη τη Μέση Ανατολή και τη χώρα του Νείλου. Οι επιρροές των Arcadian Child δεν είναι μίμηση, είναι βίωμα.

• Ώρα για λίγη επικούρα. Κατά την τρίτη Σταυροφορία, ο Ριχάρδος Λεοντόκαρδος αναγκάστηκε να καταστρέψει την πόλη, αφού ο βυζαντινός κυβερνήτης Ισαάκ Κομνηνός αρχικά προσπάθησε να απαγάγει την αρραβωνιαστικιά του και στη συνέχεια άλλαζε γνώμη για το αν θα βοηθήσει στη Σταυροφορία ή όχι. Σε τύπο που τον λένε Λεοντόκαρδο, πρέπει να είσαι πιο προσεκτικός.

• Η πόλη φαίνεται πανέμορφη και το κλίμα ονειρικό - ειδικά αν ζεις στον 53ο παράλληλο...


Στάση 4η: Mendoza, Αργεντινή
Καλλιτέχνης: Qüassi
Άλμπουμ: Mareas
Είδος: Progressive/jazz/rock
Εταιρεία: Self-released
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 09-10-2020
Bandcamp
YouTube

Qüassi - Mareas

Άλλο ένα prog διαμάντι ήρθε να μας βρει από τη Νότια Αμερική κι εμείς ανοίγουμε με χαρά την πόρτα. Εξαιρετικά θέματα, μελωδίες και solo από μια χαρισματική μπάντα που ηχεί όσο πολύχρωμη και πολυδιάστατη όσο το εντυπωσιακό εξώφυλλο του ντεμπούτου τους. Prog αναφορές, fusion ανάπτυξη, συχνές funky διαθέσεις και παιχνιδιάρικα keyboards, μας καλούν σε έναν τρελό κόσμο όπου όλα είναι πιθανά, τα ηλιοβασιλέματα κρατούν αιώνια και το instrumental prog rock διαφεντεύει όλα τα ωκεάνια ρεύματα. Βασικά, ψάχνω να βρω τις λέξεις για να πω: Φοβερή μπάντα!

Qüassi - Mareas

• Ανατολικά των Άνδεων και ανάμεσα σε λόφους και κοιλάδες βρίσκεται η όμορφη πόλη της Mendoza. Εγκαινιάστηκε το 1561 από τον Pedro del Castillo και το original όνομα της ήταν το πολύ πιασάρικο Ciudad de Mendoza del Nuevo Valle de la Rioja.

• Αποτελεί μια από τις εννέα μεγάλες παγκόσμιες πρωτεύουσες του κρασιού. Εβίβα μωρέ!

• Στη Mendoza σταματάνε πολλοί αναρριχητές και λάτρεις της περιπέτειας που ταξιδεύουν με προορισμό το Όρος Aconcagua. Αν δεν το ξέρετε, έχει υψόμετρο σχεδόν 7.000 μέτρα κι είναι το μεγαλύτερο βουνό στον κόσμο, εκτός Ασίας.


Μικρό, φθινοπωρινό prog rock roundup!

Οι Qüassi μας προκάλεσαν, η χρονιά τελειώνει και οι φετινές prog κυκλοφορίες είναι άπειρες. Μόνο τις τελευταίες βδομάδες κυκλοφόρησαν μερικές πολύ αξιόλογες underground prog δουλειές, ας τις δούμε επιγραμματικά.

Όλοι οι λάτρες του είδους, γνωρίζετε βέβαια την εκπληκτική Apollon Records από τη Νορβηγία. Τσεκάρετε οπωσδήποτε το έκτο άλμπουμ των Pymlico με τίτλο "On This Day", ένα θαυμάσιο prog fusion κατασκεύασμα που φλερτάρει και με πιο mainstream pop στοιχεία. Εξαιρετική δουλειά επίσης από τους Yobrepus και το "Mycelium Days", θα τους τοποθετούσα στις μεγάλες εκπλήξεις της χρονιάς αν κάτι δεν με ξένιζε λίγο στα φωνητικά. Το νέο πόνημα των Ring Van Möbius από την άλλη δεν αστειεύεται, ελπίζω να τα πούμε σε μεγάλη παρουσίαση. Πολύ κοντά σε ποιότητα με τους Wobbler - αναμένοντας το review του κολοσσιαίου Σπύρου Κούκα.

Πάντα ψαρώνω όταν βλέπω τον τίτλο "Unravel", πάτησα play και οι Τεξανοί Herd Of Instinct με κέρδισαν με ευκολία. Πολύ δυνατό progressive με jazz αναφορές και πραγματικά καλές μελωδίες, κάτι γύρω από αυτό το γκρουπ υπονοεί ότι έχουν θαυμάσια καλλιτεχνική προοπτική.

Πιο εξτρεμιστές ως συνήθως οι Γάλλοι και οι Scherzoo στο "05" αποτελούν τη χαρά των rhodes/mellotron, προσεγγίζοντας συχνά και την αισθητική του Canterbury. Έρχεται και η σχιζοφρένεια των Le Grand Sbam τον Δεκέμβρη...

Ντεμπούτο το "Mind And Failure" των The Archipelago από την Κοπεγχάγη και, παρά το γεγονός ότι είναι πιο prog metal από τους προηγούμενους, παίζουν μελωδικά και ατμοσφαιρικά. Οι κιθάρες φέρνουν στην down under σκηνή αλλά υπάρχει και ένας διακριτικός λυρισμός που θυμίζει Γερμανία των '90s και ο νοών νοείτο.

Είπα down under; Οι Glass Ocean κουβαλούν όλα τα θετικά στερεότυπα του Αυστραλιανού prog ήχου που βρίσκεται σε ελεύθερη σχέση και με το alternative rock. Μείον ένας πόντος για το εξωφρενικά ίδιο με του "Images And Words" ταμπούρο, συν ένας για τον τίτλο "The Remnants Of Losing Yourself In Someone Else".

Απολύτως εξαιρετικοί οι Automatism από τη Στοκχόλμη! Το "Immersion" είναι πιο κοντά στο εξερευνητικό πνεύμα των καιρών μας, με πολλές ψυχεδελικές και kraut αναφορές. Η ποιότητα είναι πολύ κοντά σε μεγάλα ονόματα του είδους, ακούστε τους και τριπάρετε εγγυημένα.


Στάση 5η: Perth, Αυστραλία
Καλλιτέχνης: Selfless Orchestra
Άλμπουμ: Great Barrier
Είδος: Post rock
Εταιρεία: Stock Records
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 23-10-2020
Bandcamp
YouTube

Selfless Orchestra - Great Barrier

Άλλο ένα απίστευτο ντεμπούτο, αυτήν τη φορά από την Αυστραλία. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια τρομερή δουλειά από έναν μεγάλο αριθμό μουσικών και εικαστικών δημιουργών που ολοκληρώνει ένα μεγαλεπήβολο οπτικοακουστικό project, το οποίο αφορά την οικολογική και κοινωνική αφύπνιση σχετικά με τον Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο της Αυστραλίας. Μια πανέμορφη σύναξη ελεύθερης σκέψης αγκαλιάζει τον βασικό δημιουργό Steven Alyian και, όλοι μαζί, μας χαρίζουν ένα φωτεινό - αλά Sigur Ros - και δραματικό - αλά GY!BE - post rock κόσμο που ακροβατεί ανάμεσα σε σπαρακτικά rock κρεσέντο και contemporary classical δρόμους. Ένα πανέμορφο άλμπουμ με μεγάλη καρδιά, για ευαισθητοποιημένους ακροατές που θέλουν να γευτούν την ελπίδα μα και την απόγνωση. Άλμπουμ του Μήνα για το Express του Νοέμβρη και σας προτρέπουμε να ακούσετε, να διαβάσετε και να νιώσετε!

• Λόγω μεγάλου μεγέθους, βρες τη συνέντευξη των Selfless Orchestra στο τέλος του άρθρου. Μην την αγνοήσεις! Είναι αληθινή, διαφορετική και ίσως σε εμπνεύσει. Μόνο αγάπη για το Perth!


Στάση 6η: Sardinia, Ιταλία
Καλλιτέχνης: Saffronkeira with Paolo Fresu
Άλμπουμ: In Origine: The Field Of Repentance
Είδος: Ambient/Jazz
Εταιρεία: Denovali
Ημερομηνία κυκλοφορίας: 30-10-2020
Bandcamp
YouTube

Saffronkeira with Paolo Fresu - In Origine: The Filed Of Repentance

Καλώς ήρθατε στην αχρονικότητα. Εδώ, ο Saffronkeira οικοδομεί - ως μεγάλος κτίστης - ηλεκτροακουστικά τοπία από ήχους που, άλλοτε μοιάζουν με απομεινάρια ρυθμικής μουσικής και άλλοτε ρεμβάζουν σε έναν κόσμο σαν εκείνο το Los Angeles του Blade Runner. Από πάνω τους ίπταται η μελαγχολική τρομπέτα του Paolo Fresu, φέρνοντας έναν αέρα μιας νοτισμένης jazz που μεγάλωσε κάτω από τα κίτρινα φώτα χλωμών μεγαλουπόλεων. Το ταξίδι είναι μακρύ καθώς και οι δυο μουσικοί μαζί, ξεχύνονται σε ένα concept αναζήτησης των απαρχών του ανθρώπου, νιτσεϊκών συμβόλων και των κύκλων της ζωής. Τα κύματα της Σαρδηνίας βρέχουν ένα από τα ωραιότερα ambient άλμπουμ της χρονιάς.

Saffronkeira with Paolo Fresu

• Σαρδηνία, πρωτεύουσα το Cagliari. Το δεύτερο μεγαλύτερο νησί της Μεσογείου, δυτικά της Ιταλίας και ακριβώς κάτω από τη γαλλική Κορσική. Θέλω διακοπές.

• Η ιστορία της ξεκινάει από την Παλαιολιθική εποχή και χάνεται μέσα σε θριάμβους και κατακτητές. Είναι πολύ ενδιαφέρον ότι οι πέντε τοπικές διάλεκτοι αναγνωρίζονται ως ισότιμες των Ιταλικών.

• Η Ιταλία έβγαλε φέτος καταπληκτική μουσική. Πιο πρόσφατη, η πρώτη δουλειά των Coexistence, ένα tech death διαμαντάκι που προστίθεται στις πολλές εξαιρετικές δουλειές που έβγαλαν φέτος οι μπάντες του είδους.


Το τραγούδι του Νοέμβρη

Jo Quail

Jo Quail - Agnus Dei
Λονδίνο, Αγγλία

Η πολυαγαπημένη τσελίστρια κυκλοφορεί συχνά-πυκνά μεμονωμένες συνθέσεις αταλάντευτης ποιότητας. Το "Agnus Dei" είναι ένας δίλεπτος έγχορδος καταρράκτης συναισθημάτων και ο ιδανικός τρόπος να καλοδεχτείς την γκριζαδούρα του Νοέμβρη. Η Jo Quail ξεχωρίζει για το λυρικό και doomy της ύφος και, ενώ την απολαμβάνουμε σε μαγικές συνεργασίες, νιώθουμε και μια ανυπομονησία για κάποιο μελλοντικό solo άλμπουμ - σίγουρα θα αξίζει την αναμονή.


Ο εξωτικός προορισμός του μήνα

Puerto Rico

Το Puerto Rico μεταφράζεται ως το Λιμάνι της Μαγείας και, πράγματι, ποιος ανάμεσα μας δεν θα ήθελε να βρεθεί σε αυτό το αρχιπέλαγος της Καραϊβικής; Πέραν από το να μοιάζει σαν επίγειος παράδεισος, εντύπωση προκαλεί η περίεργη, ειδική σχέση της χώρας με τις ΗΠΑ: οι πολίτες μετακινούνται ελεύθερα αλλά το νησί δεν αποτελεί επίσημα πολιτεία και μέλος της χώρας. Ή και όχι, δεν έχω καταλάβει. Τέλος πάντων, οι Campo-Formio που μας «φώναξαν» εδώ μάλλον δεν σκοτίζονται για τίποτα άλλο από το πως θα κάνουν το εκρηκτικό τους power trio να ακουστεί πιο noise rock, πιο punk και πιο pop. Ταυτόχρονα. Το "Plan Maestro" θα σας πει τα υπόλοιπα.


Από reissues έχεις τίποτα;

Boris

Οι Boris (και) φέτος τα κατεδάφισαν όλα. Όσο όμως κι αν παραμένουν επίκαιροι, η αίγλη των "Absolutego" (1996) και "Amplifier Worship" (1998) είναι ακόμα αναλλοίωτη, η άτιμη. Στις 13 Νοεμβρίου, η Third Man επανακυκλοφορεί τα συγκεκριμένα άλμπουμ σε φυσικές εκδόσεις και σε ψηφιακή μορφή, για πρώτη φορά. Ένα θέλγητρο είναι τα λαχταριστά χρωματιστά βινύλια. Μεγαλύτερο ακόμα όμως είναι οι μουσικάρες (ειδικά του "Amplifier Worship") κι έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να βλέπει κανείς σήμερα, πόσο μπροστά ήταν αυτή η μπάντα 25 χρόνια πριν.

Πάρτε τα λεφτά μας!


Ένα ταξίδι στο Perth με τους Selfless Orchestra!

Selfless Orchestra

Καλώς ήρθατε στο Rocking.gr και συγχαρητήρια για το φανταστικό σας ντεμπούτο! Παρακαλώ πείτε μας την ιστορία της κολεκτίβας και παρουσιάστε μας σύντομα το μανιφέστο και τους καλλιτεχνικούς σας στόχους.

Γεια σας, ευχαριστούμε που επικοινωνείτε μαζί μας από την άλλη άκρη του πλανήτη. Οι Selfless Orchestra ήρθαν οργανικά στη ζωή μέσα από μια σειρά ευθυγραμμισμένων συμβάντων το 2018, ενώνοντας πολλά στοιχεία του δημιουργικού μου δικτύου σε ένα μεγάλο μουσικό και media project. Παίζω και ηχογραφώ μουσική εδώ και πολλά χρόνια και έχω υπάρξει curator σε πολλά καλλιτεχνικά events και φεστιβάλ. Εγώ και ο Ray (μπάσσο στους Selfless) δουλεύαμε για ένα φεστιβάλ που λέγεται Yardstock, το οποίο οργανώνεται από την τοπική κοινότητα - χωρίς να είναι εντελώς νόμιμο - και λαμβάνει χώρα μυστικά κάθε μερικούς μήνες. Ψάχναμε τρόπους επανασύνδεσης της μουσικής με την κοινότητα, να τη βγάλουμε από τα bar και τα club που δεν προωθούν την πραγματική δημιουργικότητα και οδηγούν συχνά σε καταχρήσεις ναρκωτικών και αλκοόλ. Πολλές προσπάθειες μας έχουν να κάνουν με το να επιστρέφουν πράγματα στον καλλιτέχνη και να υποστηρίζεται το δημιουργικό δίκτυο. Σε αυτό το Yardstock, αρχίσαμε να μιλάμε για το πόσο θα μας άρεσε να φτιάξουμε ένα επικό post-rock project και για το πόσο μας αρέσει αυτό το στυλ. Λίγο μετά, είχα μια παθιασμένη συζήτηση με τ@ν σύντροφο μου γύρω από την εκμετάλλευση του Μεγάλου Κοραλλιογενούς Υφάλου και για το λιμάνι εξόρυξης άνθρακα που έχει στηθεί, παρά τις διαμαρτυρίες του κοινού. Εκείνη τη στιγμή, το ζήτημα φαινόταν μάταιο - και σε μια στιγμή απόγνωσης που σκεφτόμουν «Τι στο διάολο κάνουμε τώρα;», με χτύπησε η έμπνευση, με πλημμύρισε σαν να έβλεπα το μέλλον. Συνειδητοποίησα ότι είχα φίλους που κινηματογραφούσαν όσα γίνονται στον Ύφαλο και σίγουρα θα μου δάνειζαν το υλικό τους, και θυμήθηκα την κουβέντα με τον Ray και όλους τους μουσικούς που ήξερα ότι θα υποστήριζαν την όλη ιδέα. Εκείνη την περίοδο άκουγα και σκεφτόμουν πολύ τους Καναδούς Godspeed You! Black Emperor και τον τρόπο που τα show τους πλέκουν σκηνές από φιλμ με τη μουσική και τις σκέψεις τους. Σκέφτηκα ότι κι εμείς θα μπορούσαμε να το κάνουμε αυτό, ακόμα πιο σκηνοθετημένο, εστιασμένο σε ένα μόνο ζήτημα και λέγοντας μια ιστορία πλήρως ενταγμένη στο live show μας, σε μια πλήρη performance. Την επόμενη μέρα άρχισα να τηλεφωνώ σε μουσικούς και να τους λέω «Έι, έχω αυτή την τρελή ιδέα... ίσως κάνουμε κάτι στο μέλλον», κι εκείνοι απαντούσαν «γιατί να περιμένουμε για μια ΤΕΤΟΙΑ ιδέα;». Μέσα σε λίγες βδομάδες, είχαμε ήδη οργανώσει το μεγαλύτερο μέρος του project. Ήταν ένα από τα πιο ομαλά project που έχω τρέξει ποτέ παρά τη μεγάλη του τεχνική πολυπλοκότητα, διότι όλοι καταλάβαιναν την ιδέα και το μήνυμα, όντας αποφασισμένοι να το πραγματοποιήσουν. Συναντηθήκαμε με τον Ray και δημιουργήσαμε ένα μανιφέστο: Να κάνουμε αντισυμβατικά όμορφη και άγρια μουσική που εξερευνά τα βασίλεια της ελπίδας και της απόγνωσης. Πάντα θα εμφανιζόμαστε στο ίδιο επίπεδο με το κοινό. Να σπάσουμε τον τέταρτο τοίχο και να δημιουργούμε χώρο για την ακρόαση αντί να εστιάσουμε στην παράσταση με επίκεντρο το Εγώ. Να δωρίζουμε χρήματα από τα εισιτήρια προς τους σκοπούς για τους οποίους παίζουμε μουσική και να ενδυναμώνουμε το κοινό. Βασικά, να κάνουμε κάτι καλύτερο από τα προηγούμενα μας σχήματα. Η ιδέα είναι ότι κάθε φορά μπορούμε να επιλέγουμε ένα περιβαλλοντολογικό ή κοινωνικό θέμα και κάθε φορά να δημιουργούμε μια ποιητική απάντηση, εκπαιδεύοντας αλλά και μαζεύοντας χρήματα για τον σκοπό - μια αρμάδα καλλιτεχνών που αντιδρούν δημιουργικά για τη διόρθωση των λαθών του κόσμου.

Τι σας ενέπνευσε για το συγκεκριμένο άλμπουμ;

Η αρχική ιδέα του 2018 αφορούσε μόνο συναυλίες. Το ενδεχόμενο ηχογράφησης δεν ήταν στο μυαλό μας αλλά η ηχολήπτρια μας ενθουσιάστηκε τόσο που μας πίεζε να πάμε και να το ηχογραφήσουμε. Αυτό που κάνει μοναδική αυτή την ηχογράφηση είναι ότι τα πάντα είναι live - εννοώ όλοι μαζί σ’ ένα δωμάτιο, ένα μόνο take, χωρίς ακουστικά ή monitoring - οπότε είναι όσο αγνότερο γίνεται. Ήταν ιδέα του μηχανικού ήχου Kieran Kenderessy. Μας είπε «παιδιά, είστε ένα ζωντανό σχήμα. Θέλω να αιχμαλωτίσω αυτήν την ενέργεια όσο πιο αυθεντικά γίνεται». Σπάσαμε κάθε «κανόνα», είχαμε ενισχυτές μαζί με παίκτες εγχόρδων, μικρόφωνα να πέφτουν στα τύμπανα. Τα χρησιμοποιήσαμε όλα προς όφελος μας. Κάποιες φορές ήταν αστείο, έμπαιναν ηχολήπτες μέσα στο studio και φώναζαν προσβεβλημένοι: «δεν μπορείτε να το κάνετε αυτό!». Έπρεπε να τους πετάξω έξω λέγοντας «Και ποιος το λέει; Μπορούμε! Και θα το κάνουμε. Σπαταλάς τον χρόνο μας. Μπορείς να πας να γαμηθείς;» Θέλαμε αυτή η ηχογράφηση να ακούγεται αυθεντική και αν το ακούσεις, καταλαβαίνεις τη διαφορά. Μπορείς ν’ ακούσεις ότι παίζουμε κι ανταποκρινόμαστε ο ένας στον άλλον, «αντιδράμε» στην παρουσία των άλλων μελών. Όταν μια μπάντα μπαίνει στο studio και κάθε μουσικός είναι σε ξεχωριστό δωμάτιο φορώντας ακουστικά, αφαιρείται η δυνατότητα του να είναι παρών με τους άλλους μουσικούς και να διαδρά με το συναίσθημα της μουσικής. Γίναμε ΤΟΣΟ τεχνοκρατικοί με τα recordings που ξεχάσαμε ποιος είναι ο σκοπός τους - να αιχμαλωτίσουν τη μαγεία της εκτέλεσης! Τον παλιό καιρό, η μαγεία αιχμαλωτιζόταν με τετρακάναλα σε μπομπινόφωνα και χάλια μικρόφωνα, τα οποία ακούγονται ΠΟΛΥ καλύτερα από τις ψηφιακές και αποστειρωμένες σύγχρονες παραγωγές. Υπάρχουν άπειρα λάθη στον δίσκο κι αυτό κάνει το αυτί να δίνει την προσοχή του, είναι αληθινό, είναι ανθρώπινο! Η όλη εμπειρία με έκανε να αναζητήσω ένα νέο ήθος σαν μουσικός. Η ερμηνεία είναι το παν! Αγκάλιασε κάθε ατύχημα. Η ζωή δεν είναι τέλεια, γιατί να είναι μια ηχογράφηση; Με την εξαίρεση κάποιων φωνητικών και κάποιων οργάνων στα ιντερλούδια, όλα τα υπόλοιπα είναι one take. Γάμα τους κανόνες.

Selfless Orchestra

Το "Great Barrier" αναφέρεται στον παγκοσμίως γνωστό Μεγάλο Κοραλλιογενή Ύφαλο. Είναι αυτός ο φυσικός θησαυρός υπό απειλή; Ενημερώστε μας για τον σκοπό και για το κίνημα για την προστασία του υφάλου.

Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι ο αριθμός των κοραλλιών έχει πέσει κατά 50% μόνο τα τελευταία 25 χρόνια. Φέτος, κι ενώ είμαστε όλοι απασχολημένοι με τον Covid 19, έγινε ένα ακόμα τραγικό γεγονός μαζικής εξαφάνισης, το μεγαλύτερο που κατεγράφη ποτέ και το τρίτο μέσα σε πέντε χρόνια. Προκαλείται κυρίως από την αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας. Τα νέα είναι στενόχωρα κι είναι ακόμα μια προειδοποίηση προς όλους μας, για τον αντίκτυπο που έχουμε στο περιβάλλον. Κάποιοι λένε ότι είναι ήδη πολύ αργά αλλά είναι σημαντικό να το δούμε σαν σημάδι για να γίνουμε πιο ευσυνείδητοι και ν’ αλλάξουμε τη συμπεριφορά μας. Αυτό είναι που μετατρέπει τα live μας σε μια τόσο δυνατή ιστορία. Η μοίρα του υφάλου έχει συνδεθεί με πολιτικές αντιπαραθέσεις και ξέπλυμα χρήματος, κι ενώ εμείς διαφωνούμε και οι κυβερνήσεις εξυπηρετούν τα συμφέροντα της βιομηχανίας καυσίμων, τα φώτα σβήνουν σε αυτόν τον υπέροχο θησαυρό της φύσης, σε αυτήν την ειδυλλιακή απεικόνιση της φυσικής ομορφιάς. Περισσότερο από το να προσπαθούμε απλώς να σώσουμε τον ύφαλο, προσπαθούμε να σώσουμε το δικό μας είδος, για να μάθουμε από τα λάθη μας και κάποια στιγμή να λυτρωθούμε. Δωρίζουμε μέρος των εσόδων μας στο Reef Restoration Foundation, έτσι ώστε ότι και να γίνει τα επόμενα χρόνια να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε στη ζωή κάποια είδη κοραλλιών. Δεν έχει να κάνει με την ελπίδα, με ελπίδες δεν επιτυγχάνεις τίποτα. Είναι για την ελευθερία και για τη δράση και κάθε μικρή πράξη μας κάνει να συνειδητοποιούμε, να αλλάζουμε και να διορθώνουμε τα λάθη. Όταν ο ύφαλος θα φύγει, θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα κι εμείς μαζί. Όσα περισσότερα μάθουμε τώρα, τόσο πιο έτοιμοι θα είμαστε να σώσουμε τους κακόμοιρους εαυτούς μας.

Το δελτίο τύπου αναφέρεται στην εικαστική πλευρά του project σας, φαντάζομαι ότι πρόκειται για κάτι φαντασμαγορικό! Με ποιον τρόπο προσπαθείτε να σπάσετε τον Τέταρτο Τοίχο και πόσα χάνουμε με το να μην βλέπουμε τη ζωντανή σας πλευρά;

Το μανιφέστο μας αναφέρει ότι παίζουμε πάντα στο ίδιο επίπεδο με το κοινό, έτσι ώστε να μην επιβάλλουμε στο κοινό κάποιο είδος ιεραρχίας. Όλοι, η μπάντα και το κοινό, είμαστε ίσοι. Το φιλμ λέει μια ιστορία και προβάλλεται σε όλες τις κατευθύνσεις, ώστε να παραμένει εκείνο στο επίκεντρο της προσοχής και όχι οι μουσικοί που παίζουν το δικό τους μέρος. Πρέπει να βλέπεις πέρα από τους μουσικούς και να εστιάζεις στην ιστορία και το βασικό θέμα. Ο κόσμος έρχεται να δει τους μουσικούς να παίζουν αλλά εμείς στέλνουμε την προσοχή τους στη μεγαλύτερη εικόνα. Φοράμε πάντα μαύρα για να χανόμαστε στις σκιές και για να αφήνουμε τα μάτια να κινούνται προς το μεγαλύτερο όραμα. Προτρέπουμε ενεργά το κοινό να κάτσει μαζί μας, να περπατήσει ανάμεσα μας, να νιώσει ότι είναι μέρος της Ορχήστρας. Κι αυτή η ιδέα είναι μόνο η αρχή, έχουμε πλάνα να επεκτείνουμε την καλλιτεχνική εμπειρία, να ενσωματώσουμε κίνηση, χορό και χρήση του περιβάλλοντος. Μία από τις πρώτες μου ιδέες ήταν να πλημμυρίζουμε τα venues με νερό για να δημιουργήσουμε μια πιο ρεαλιστική σύνδεση με τον ωκεανό και την ιστορία που λέμε - λίγο φιλόδοξο, αλλά παίρνεις μια ιδέα για το πώς σκεφτόμαστε αυτό το project! Η πιο πρόσφατη προσθήκη είναι μια χορωδία που τραγουδά ενώ κινείται μέσα στο κοινό, σπάζοντας ξανά την προσοχή που μπορεί να είχαμε αν ήμασταν το επίκεντρο της εστίασης, σε κάποιον που βομβαρδίζεται με ήχο ενώ βρίσκεται στο έδαφος με μια μπύρα στο χέρι. Θέλουμε να συνεχίσουμε να σπάμε αυτούς τους κανόνες και οι άνθρωποι να είναι πιο παρόντες σε ό,τι συμβαίνει. Έχει να κάνει με την ενεργή συμμετοχή με αδιόρατους τρόπους. Για πολύ καιρό, στεκόμασταν πίσω στην αίθουσα στο σκοτάδι, αφήνοντας κάποιον άλλον να μιλάει. Αν θέλουμε ο κόσμος ν’ αλλάξει, πρέπει όλοι να είμαστε πιο συγκεντρωμένοι και να είμαστε μέρος της κοινότητας, όχι παθητικοί θεατές.

Selfless Orchestra

Παρά την παγκοσμιότητα του μηνύματος σας, είστε μια μπάντα που επικεντρώνεται στο Perth (σσ: η Stock Records, η Perth Symphony Orchestra αλλά και μέλη των Karnivool που συμμετέχουν στο άλμπουμ, έχουν όλοι έδρα το Perth). Πώς σας έχει επηρεάσει η πόλη σας και πώς έχει συμβάλλει στη δημιουργία του "Great Barrier";

Το Perth είναι μια μοναδική πόλη, είμαστε απίστευτα απομονωμένοι, κάτι που σημαίνει ότι η καλλιτεχνική μας κοινότητα είναι πολύ δυνατή. Δεν είναι εύκολο να φύγουμε από εδώ και να αναζητήσουμε μια καριέρα αλλού και η πόλη μας είναι μικρότερη από άλλες, οπότε αλληλοϋποστηριζόμαστε και συνεργαζόμαστε με τρόπους που δεν βλέπεις σε μεγαλύτερες πόλεις. Έτσι έχουμε οδηγηθεί σε φεστιβάλ όπως το Yardstock ή το δικό μου Camp Doogs (2013-2019), αυτό είναι το πνεύμα της κοινότητας μας, αυτό έκανε εφικτή την ύπαρξη των Selfless Orchestra. Αν και ο Μεγάλος Κοραλλιογενής Ύφαλος είναι αρκετά μακριά από εμάς, αντιπροσωπεύει τις συλλογικές μας ανησυχίες για όλα όσα συμβαίνουν στον κόσμο αυτήν τη στιγμή. Μας επηρεάζει όλους. Όταν έβαζα την ιδέα στους συνεργάτες μου στο Perth ήξερα ότι θα συμμετέχουν με χαρά, ασχολούμαστε λιγότερο με τα Εγώ και τις καριέρες μας σε αυτή την πόλη. Απλά δεν λειτουργεί όπως σε μεγαλύτερα μέρη. Εδώ όταν κάνουμε κάτι το κάνουμε για να διασκεδάσουμε και για να ενισχύσουμε το δίκτυο μας. Θα επιστρέψει πίσω σ’ εμάς με διαφορετικούς τρόπους. Το πνεύμα της συνεργασίας έχει κάνει τη μουσική κοινότητα δυνατή σε αυτή τη μικρότερη κι απομονωμένη πόλη, και βλέπουμε δημιουργικά μας project να φτάνουν στην παγκόσμια αγορά. Έχουμε μια μοναδική θέση μακριά από τον υπόλοιπο κόσμο, μπορούμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά και να έχουμε πιο ταπεινές αξίες στις καλλιτεχνικές μας επιδιώξεις. Προφανώς, ένα project σαν το δικό μας ίσως να μην γινόταν πραγματικότητα στο Sydney ή Τη Μελβούρνη, σε εκείνες τις σκηνές επικεντρώνονται περισσότερο στο χρήμα και τη φήμη. Δεν ασχολούμαστε με αυτές τις αηδίες στο Perth. Καμιά φορά μας κριτικάρουν ότι είμαστε μικρή και «νυσταλέα» πόλη αλλά, κάποιες φορές, αυτό είναι προς όφελος μας. Δεν χρειάζεται ν’ ακολουθούμε άπληστες καριέρες στα δημιουργικά μας μονοπάτια, όπως κάνουν στις μεγάλες πόλεις.

Καταλαβαίνω ότι ιδανικά θα έπρεπε να είμαι στον ωκεανό, αν όμως ήμουν στο Perth και άκουγα το "Great Barrier" στα ακουστικά μου, ποια θα ήταν η τέλεια τοποθεσία για την καλύτερη ακρόαση του;

Στις εμφανίσεις μας αναζητάμε venues που βρίσκονται κοντά στον ωκεανό αλλά και στη σκιά της ανθρώπινης βιομηχανίας και των ανθρώπινων κατασκευών. Αυτό το σταυροδρόμι είναι η πηγή της έντασης, στην καρδιά του ζητήματος του Μεγάλου Κοραλλιογενούς Ύφαλου σήμερα. Για παράδειγμα, γιορτάσαμε την κυκλοφορία του άλμπουμ σε ένα εγκαταλειμμένο ναυπηγείο Naval. Ένα μέρος που μπορείς να νιώσεις το άγγιγμα του ωκεανού αλλά και την κρύα ατσαλένια φυλακή που έφτιαξε για εμάς η ανθρωπότητα για να μας διαχωρίσει από τη φύση. Θα ξεκινούσα την ακρόαση σε μια προβλήτα, θα περπατούσα ανάμεσα σε αποβάθρες και ναυπηγεία και θα ακολουθούσα το μονοπάτι μέχρι την ακτή και τον ωκεανό. Όταν το άλμπουμ τελειώσει, βούλιαξε στη σκέψη ότι είσαι ένα βιολογικό πλάσμα που είναι συνδεδεμένο με όλα αυτά. Η ομορφιά του ωκεανού, η κρύα ανθρώπινη βιομηχανία, είναι όλα μέρος του προβλήματος και μέρος της λύσης. Είσαι στην καρδιά όλου αυτού και υπεύθυνος να βρεις έναν τρόπο να πορευτείς.

Ευχαριστώ πολύ, καλή τύχη, καλά ταξίδια!

Main Image: Saffronkeira - By Willy Vecchiat 

  • SHARE
  • TWEET