Από τους Nτίνο Παυλίδη, Φίλιππο Αλέκου, Γιάννη Χυτήρογλου, 12/02/2014 @ 11:18
Αν μας ζήταγε ποτέ κανείς, για κάποιον λόγο, να κατασκευάσουμε μία λίστα με τις είκοσι μπάντες που έχουν τον πιο χαρακτηριστικό ήχο στο punk rock, αυτόν που όπως λέμε «βρωμάει» από χιλιόμετρα μακριά το όνομα της εκάστοτε μπάντας, τότε αναμφισβήτητα θα ήταν αδύνατο να λείψουν από την λίστα μας οι Αμερικανοί
Misfits, από το New Jersey των Ηνωμένων Πολιτειών. Το συγκρότημα αυτό έδωσε σάρκα και οστά σε αυτό που αποκαλούμε σήμερα horror punk, δημιουργώντας μία ολόκληρη σκηνή που κρατάει δυνατά ακόμη και στις μέρες μας, και ξεχωρίζει για την υπερ-cult αισθητική της, την μελωδικότητά της, την μαυρίλα της, αλλά και για την τεράστια δόση χιούμορ που εντοπίζεται σε κάθε έκταση της μουσικής της.
Με «σάρκα και οστά» για στίχους, και αντλώντας την θεματολογία τους κυρίως από τον παλιό cult κινηματογράφο τρόμου, οι Misfits κατάφεραν γρήγορα, από το ξεκίνημα τους, να δημιουργήσουν έναν πραγματικά γερό πυρήνα οπαδών, που γοητεύτηκαν αρχικά από το κάπως creepy παρουσιαστικό τους, και αγάπησαν στη συνέχεια την πολύ ιδιαίτερη μουσική τους, που εκκολάφθηκε και αναπτύχθηκε κατά βάση από τα υπερπιασάρικα riff του μοναδικού σταθερού μέλους τους Jerry Only, και φυσικά την κινητήρια δύναμη που ακούει στο όνομα Glenn Danzig, έναν πραγματικά χαρισματικό frontman, έναν αληθινά ευφυή στιχουργό, και μία μοναδική -στα χρονικά της rock μουσικής- φωνάρα, που χάρισε στο συγκρότημα μία χρυσή εποχή, και μια δισκογραφία που λατρεύεται με πάθος μέχρι και τις μέρες μας.
Στις
24 Φεβρουαρίου οι Misfits θα παίξουν για τρίτη φορά -στην σχεδόν τριάντα επτάχρονη καριέρα τους- επί ελληνικού εδάφους. Με αφορμή λοιπόν την επικείμενη αυτή εμφάνιση του Jerry Only και της κομπανίας των Dez Cadena (ex-Black Flag) και Eric 'Chupacabra' Arce (ex-Murphy's Law και Merauder) στην Αθήνα, εμείς θυμόμαστε, αναπολούμε, αλλά και νοσταλγούμε τις καλύτερες μάλλον στιγμές αυτής της τεράστιας μπάντας, από την εποχή που στο τιμόνι της βρισκόταν ο τρισμέγιστος τραγουδιστής Glenn Danzig, ο οποίος έμελλε στη συνέχεια να συνεχίσει την πορεία του στους Samhain αλλά και τους ολοδικούς του Danzig. Με την θεατρικότητα των 50s και της επόμενης δεκαετίας, με δεκάδες στοιχεία από το rock των Doors και γενικότερα των 60s, και φυσικά την «σκληράδα» που επήλθε στα 70s και στο hardcore punk των αρχών του ογδόντα, ελπίζουμε η παρακάτω αναδρομή να σας συναρπάσει, και να σας ξυπνήσει μπόλικες αναμνήσεις από τα παλιά.
Ν.Π.
|
|
10 |
|
She |
Cough / Cool single 7" (1977) Blank Records |
To "She", μαζί με το "Cough / Cool", αποτελούν τα δύο πρώτα τραγούδια που ηχογράφησαν το 1977 οι νεοσύστατοι, τότε, Misfits και κυκλοφόρησαν μαζί στο 7" single "Cough / Cool" από την Blank Records, ανεξάρτητο label που άνηκε στον ίδιο τον Danzig. Ένα ενδιαφέρον γεγονός με τηνoriginal εκδοχή του κομματιού, σε σχέση με την επανηχογράφηση του για το "Static Age" full length, είναι ότι δεν έχει καθόλου κιθάρα. Το single ηχογραφήθηκε από το trio Only, Martínez, Danzig, με τον τελευταίο να γεμίζει τον εθιστικό, up tempo ρυθμό του "She" παίζοντας ηλεκτρικό πιάνο.Το δεύτερο fact που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι η θεματολογία του. Οι στίχοι δεν αναφέρουν ποια είναι η ανώνυμη πρωταγωνίστρια τους, αλλά όπως μας πληροφόρησαν, σχεδόν είκοσι χρόνια μετά, τα liner notes του box set της μπάντας, το θέμα του τραγουδιού αφορά την Patty Hearst που πρώτα απήχθη και αργότερα συμμετείχε με τους απαγωγείς της σε ληστεία τραπέζης το 1974, για την οποία και καταδικάστηκε σε δύο χρόνια φυλάκισης.
Φ.Α. |
|
|
|
|
|
9 |
|
Bullet |
Bullet single 7" (1978) Plan 9 records |
Ένάμιση λεπτό ζωής σου αφήνει το τραύμα αφού σε πρωτοχτυπήσει η καυστική αυτή rock 'n' roll σφαίρα που εξαπέλυσαν για πρώτη φορά οι Misfits το 1978, στο ομώνυμο 7" single τους "Bullet" που κυκλοφόρησε στο νεοσύστατο τότε δισκογραφικό label του μεγάλου αυτού frontman του συγκροτήματος. Δύο άτακτα και γρήγορα riff, μαζί με την εκπληκτική φωνάρα του Danzig, και την μυθική γέφυρα που φωνάζει «Texas is the reason that the president's dead», αρκούν για να σε αποτελειώσουν και να προκαλέσουν τα πλήθη, με μπόλικη δόση χιούμορ, αφορμώμενοι την δολοφονία του πάλαι ποτέ πρόεδρου των ΗΠΑ John F. Kennedy και την -όπως φαίνεται κι απ' τους στίχους- καυτή σύζυγο Jackie Kennedy Ωνάση.
Ν.Π. |
|
|
|
|
|
8 |
|
We Are 138 |
Bullet single 7" (1978) Plan 9 records |
Μπορεί ένα τραγούδι, που η πλειοψηφία των στίχων του είναι απλά η επανάληψη της φράσης «we are 138» να προκαλέσει ολόκληρο debate στους οπαδούς μιας μπάντας σχετικά με την σημασία τους? Μπορεί αν μιλάμε για τους Misfits και το "We Are 138" από το δεύτερο τους single το 1978. Με κιθαρίστα αυτή τη φορά, ηχογραφούν τον απόλυτο mosh ρυθμό για να βάζουν φωτιά στις live εμφανίσεις τους. Ο Danzig δεν έχει δώσει ποτέ ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με το νόημα των στίχων, αλλά η πιο αληθοφανής εκδοχή είναι ότι ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από την πρώτη ταινία του George Lucas (ναι, του γνωστού) με τίτλο "THX 1138" (1971). Ο ένας και μοναδικός στίχος του τραγουδιού μοιάζει να συνάδει με το concept της ταινίας άλλωστε. «Do you think we're robot clean / does this face look almost mean / is it time to be an android not a man / the pleasantries are gone we're stripped of all we were». Και η διάρκεια του είναι 1:38...
Φ.Α. |
|
|
|
|
|
7 |
|
Last Caress |
Beware EP (1979) Armageddon records, Spartan records, Plan 9 records |
Δεν μπορούσε παρά να ήταν αναμενόμενη η επιρροή που ασκήθηκε ηθελημένα ή μη στους Misfits από τους Ramones. Σύγχρονοι και οι δύο, από την ίδια μεριά του Ατλαντικού, υπήρξαν -μεταξύ λίγων- οι τεράστιοι θεμελιωτές του punk, ενός ήχου που συναρπάζει ακόμη και στις μέρες μας, και που δεν λέει να πεθάνει σε αντίθεση με αυτό που συνήθιζαν να φωνάζουν την ίδια περίοδο οι μεγάλοι εκπρόσωποι του είδους στην Μεγάλη Βρετανία. Το "Last Caress" είναι η μαύρη εκδοχή των καλύτερων στιγμών από τους Ramones, και ένας γλυκύτατος χορευτικός ύμνος στον θάνατο, ικανός να σε κάνει να αντιμετωπίσεις τα πράγματα με έναν διαφορετικό και σαφέστατα fan τρόπο.
Ν.Π. |
|
|
|
|
|
6 |
|
Where Eagles Dare |
Night Of The Living Dead single 7" (1979) Plan b |
Από τα πιο πολυδιασκευσμένα κομμάτια των Misfits το "Where Eagles Dare", εμφανίστηκε αρχικά ως b-side στο single του "Night Of The Living Dead". Για μια μπάντα με τόσο χαρακτηριστικούς στίχους, η κραυγή «I ain't no goddamn son of a bitch - You better think about it baby» είναι ίσως αυτή που κάνει τη μεγαλύτερη εντύπωση. Το «Όπου Τολμούν Οι Αετοί» επίσης σε αντίθεση με πολλά άλλα τραγούδια των Misfits, καθώς και το όνομα της μπάντας, δεν είναι επηρεασμένο από κάποια ταινία. O Glenn Danzig τα βάζει με όλους εκείνους που τον κρίνουν αρνητικά από την εμφάνιση -κατεστημένο γονιών, δασκάλων, καλών παιδιών- και φυσικά υπόσχεται να τους πληγώσει και ο ίδιος σε μια μέρα πόνου. Πόσο πιο horror punk απ’ αυτό μπορείς να γίνεις;
Γ.Χ. |
|
|
|
|
|
5 |
|
Halloween |
Halloween single 7" (1981) Plan 9 records |
Τι κοινό μπορεί να έχουν οι Dropkick Murphys με τους AFI, τους Alkaline Trio, αλλά και τους δικούς μας The Last Drive; Ότι και οι τέσσερις έχουν διασκευάσει -εξαιρετικά- την εμβληματική αυτή κομματάρα των Misfits, αντλώντας έμπνευση από ένα τραγούδι άκρως ξεσηκωτικό, που σε κάνει να θέλεις να σηκώσεις την γροθιά στον αέρα και να κάνεις «sing-along» με τον διπλανό σου. Το αίσθημα του «παλιακού» που από την φύση του εκπέμπει αυτό το τραγούδι είναι το κάτι άλλο. Τα riff είναι πιο σκοτεινά από ποτέ, και η αλητεία της φωνής του Danzig σε ταξιδεύει σε μία άλλη εποχή, σε μία προαστιακή Αμερική, με ανυποψίαστα παιδιά να επιζητούν την περιπέτεια αγνοώντας τον κίνδυνο της διπλανής πόρτας... Κομμάτι σταθμός και ταυτότητα για το τεράστιο αυτό συγκρότημα.
Ν.Π. |
|
|
|
|
|
4 |
|
Skulls |
Walk Among Us (1982) Ruby records, Slash records |
Άλλες μπάντες θέλουν αγάπη, ειρήνη και άλλες τέτοιες αηδίες. Οι Misfits από την άλλη θέλουν απλά το κρανίο σου και τίποτα άλλο. Γραμμένο όπως και όλο το επίσημο full length της μπάντας από τον μέγιστο Glenn Danzig, το "Skulls" ανακατεύει τις 50s-60s καταβολές με τις horror punk διαστροφές σε ένα κομμάτι που διασκευάστηκε ακόμα και από τους Lemonheads. Η ηχογράφηση ακατέργαστη, σχεδόν ερασιτεχνική αλλά οι Von Frankenstein και Jerry Only καταφέρνουν να δώσουν την απαιτούμενη ρυθμική ενέργεια τη στιγμή που o Glenn Danzig τραγουδά γεμάτος συναίσθημα ότι κάνει συλλογή από κρανία μικρών κοριτσιών. Παρά τη μουσική δύναμη και τη στιχουργική βιαιότητα ο Glenn με τη φωνή του μπορεί να κάνει έναν Δαίμονα να φαίνεται συναισθηματικά ευάλωτος και αυτό είναι που κάνει τους Misfits ξεχωριστούς και το "Skulls" ένα από τα καλύτερα τραγούδια τους.
Γ.Χ. |
|
|
|
|
|
3 |
|
Mommy, Can I Get Out and Kill Tonight? |
Walk Among Us (1982) Ruby records, Slash records |
Ένα από τα καλύτερα live punk κομμάτια των Αμερικανών δεν θα μπορούσε παρά να κάνει την πρώτη του επίσημη εμφάνιση στην live εκδοχή του. Το "Mommy..." ηχογραφήθηκε ζωντανά το 1981, σε συναυλία της μπάντας στην Νέα Υόρκη και αυτή η ηχογράφηση συμπεριελήφθη στο "Walk Among Us" το 1982. O στακάτος, τραχύς ρυθμός του τραγουδιού, ο δαιμονισμένος τρόπος με τον οποίο ο Danzig «φτύνει» τους στίχους και η επική μπασογραμμή που κλείνει το κομμάτι προϊδεάζει για τον πανικό που θα προκάλεσε ανάμεσα στους παρευρισκόμενους στο Ritz και το καθιστά ιδανική επιλογή για συναυλία Misfits. Ο Danzig στιχουργικά φαίνεται να προσεγγίζει το θέμα του σχολικού bullying με τον γνωστό και τόσο ιδιαίτερο «Misfits» τρόπο. Το καλό και υπάκουο παιδί της τάξης «τρώει» berserk και κυκλοφορεί τα βράδια σκοτώνοντας με διάφορους ευφάνταστους τρόπους, φέρνοντας μάλιστα πίσω στο σπίτι και σουβενίρ. Τουλάχιστον ζητάει την άδεια της μητέρας του πριν βγει έξω...
Φ.Α. |
|
|
|
|
|
2 |
|
Die Die My Darling |
Die Die My Darling single 7" (1984) Plan 9 |
Το γνωστότερο ίσως και πιο αγαπητό, καθ' ότι διασκευάστηκε και από τους Metallica στο άλμπουμ "Garage Inc.", κομμάτι των Misfits, είναι αναμφισβήτητα το "Die Die My Darling". Με υπερπιασάρικο refrain και φυσικά τίτλο, πετυχαίνει την μπάντα στην φάση όπου παρατάει κάπως την θεματολογία γεγονότων της σύγχρονης αμερικάνικης ιστορίας και καταπιάνεται με την αισθητική horror και B movies ταινιών, βάζοντας το πρώτο μεγάλο λιθαράκι στην πρωτοκαθεδρία του ήχου που αποκαλούμε σήμερα horror punk. Με τίτλο και εξώφυλλο παρμένα από ταινία και comic αντίστοιχα, η μπάντα με κομμάτια σαν κι αυτό, συνεχίζει να οδηγεί την αξέχαστη αυτή κούρσα τρόμου, μυώντας τακτικά, τριάντα χρόνια μετά, όλο και περισσότερο κόσμο στις μουσικές της.
Ν.Π. |
|
|
|
|
|
1 |
|
Hybrid Moments |
Legacy Of Brutality compilation album (1985) Caroline records, Plan 9 records |
To 1985, απογοητευμένοι, καθώς αποτυγχάνουν στην αναζήτηση δισκογραφικού label για να κυκλοφορήσουν το περιβόητο full length τους "Static Age", οι Misfits με πρωτοβουλία του βράχου τους Glenn Danzig, προχωράνε στην κυκλοφορία της συλλογής "Legacy Of Brutality", όπου επεξεργάζονται, μιξάρουν και δίνουν τελικά στην δημοσιότητα κάποια από τα μεγαλύτερα κομμάτια που συνέθεσαν ποτέ τους. Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγεται το αριστουργηματικό έπος "Hybrid Moments", ένα απλοικό κομμάτι που η μελωδία του όμως δημιουργεί μοναδικά συναισθήματα, αποτελώντας ίσως το καλύτερο ever soundtrack για μία χαλαρή ταινία τρόμου σε ασπρόμαυρο φόντο, με κατατρομαγμένες φάτσες ξανθών bimbo κοριτσιών και εξωπραγματικούς πίδακες fake αίματος.
Ν.Π. |
|
|