Mandoki Soulmates

Utopia For Realists: Hungarian Pictures

Inside Out (2021)
Από τον Χρήστο Καραδημήτρη, 29/09/2021
Μια κολεκτίβα σπουδαίων μουσικών κι η ανακάλυψη ενός πανέμορφου μουσικού κόσμου
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Υπάρχουν φορές που χαίρομαι ιδιαίτερα την άγνοιά μου γύρω από καλλιτέχνες και το έργο τους, γιατί είναι σαν να ανακαλύπτω έναν μουσικό κόσμο που για κάποιον λόγο παρέμενε κρυμμένος. Η πιο πρόσφατη περίπτωση είναι αυτή του Leslie Mandoki, η οποία μάλιστα συνοδεύτηκε από μια μάλλον σουρεαλιστική αλληλουχία, αφού μέσω αυτού οδηγήθηκα εδώ, ψάχνοντας το ιστορικό αυτού του πολύ ενδιαφέροντα μουσικού. Αφορμή για να έρθω σε επαφή με το τι εστί Leslie Mandoki (και Mandoki Soulmates) αποτέλεσε η κυκλοφορία του "Utopia For Realists: Hungarian Pictures" από τη σχεδόν πάντα αξιόπιστη στις επιλογές της Inside Out.

Πριν αναφερθώ στο μουσικό περιεχόμενο της κυκλοφορίας θεωρώ πως είναι ενδιαφέρουσα μια ματιά στην ως τώρα πορεία του Leslie Mandoki. Εν συντομία, ο 68χρονος σήμερα ουγγρικής καταγωγής μουσικός, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το 1975 τη γενέτειρά του, τη Βουδαπέστη, λόγω πολιτικών φρονημάτων, αναζητώντας και βρίσκοντας άσυλο στη Γερμανία. Εκεί πραγματοποίησε μια σπουδαία μουσική καριέρα, κυρίως ως παραγωγός και εν συνεχεία ως ιδρυτής/drummer/τραγουδιστής των Mandoki Soulmates εδώ και 30 χρόνια.

Οι Mandoki Soulmates δεν είναι ακριβώς μπάντα, αλλά περισσότερο μια κολεκτίβα, μια κοινότητα μουσικών που τους ενώνουν κοινές ιδέες/αξίες, τις οποίες προσπαθούν να επικοινωνήσουν μέσω της μουσικής τους. Αν κάποιος ρίξει μια ματιά στον μακρύ κατάλογο των μουσικών που έχουν περάσει από τις τάξεις τους είμαι βέβαιος ότι θα εντυπωσιαστεί.

Πριν κάμποσα χρόνια, ο Mandoki παρέα με δυο επιφανή μέλη της εν λόγω παρέας, τους Jon Lord και Greg Lake, συζητούσαν την ιδέα του να δημιουργήσουν μια (prog) rock σουίτα βασισμένη στις μελωδίες και τα θέματα του σπουδαίου Ούγγρου, κλασσικού συνθέτη Bela Bartok. Ο Lake είχε ήδη να επιδείξει το "Barbarian" των Emerson, Lake & Palmer, αλλά ο Mandoki υλοποίησε εν τέλει εκείνη την εν λόγω ιδέα στο δεύτερο μέρος του διπλού άλμπουμ " Living In The Gap + Hungarian Pictures" που κυκλοφόρησε το 2019.

Λόγω της πανδημίας οι προγραμματισμένες ζωντανές εμφανίσεις προς υποστήριξη της εν λόγω δουλειάς ακυρώθηκαν και αντ’ αυτού ο Mandoki, αφού πρώτα διοργάνωσε μια streaming εμφάνιση, εν συνεχεία κυκλοφορεί το "Utopia For Realists: Hungarian Pictures", ένα οπτικό-ακουστικό ντοκουμέντο που αποτελεί διευρυμένη εκδοχή του "Hungarian Pictures". Στο BluRay κομμάτι της κυκλοφορίας βρίσκουμε δυο επιμέρους δουλειές. Η πρώτη περιλαμβάνει υλικό από την εμφάνισή των Mandoki Soulmates στο Βερολίνο για τη συμπλήρωση 30 χρόνων από την πτώση του τείχους, ενώ στο δεύτερο σκέλος η μουσική έχει ως επένδυση κινηματογραφικό υλικό το οποίο συλλέχθηκε από τον Mandoki και στοχεύει στο να αναδείξει διάφορες πλευρές του φυσικού κάλλους, του πολιτισμού και της εν γένει κουλτούρας της γενέτειρας χώρας του. Παράλληλα, υπάρχουν συνεντεύξεις και λοιπά παρασκηνιακά παρελκόμενα ως bonus υλικό. Όσον αφορά στο καθαρά ηχητικό κομμάτι της κυκλοφορίας, αυτό περιλαμβάνει νέες στούντιο ηχογραφήσεις, οι οποίες αποτυπώνονται στο CD/βινύλιο και κατ’ εμέ αποτελεί το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της κυκλοφορίας.

Παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις περιλαμβάνει, το "Utopia For Realists: Hungarian Pictures" δεν μπορεί να θεωρηθεί ως μια καθαρά νέα μουσική πρόταση, αλλά αυτό μάλλον μικρή σημασία έχει. Διότι, με την ευκαιρία της κυκλοφορίας του μέσω του δικτύου της Inside Out (και ήτοι της Sony) δίνεται η δυνατότητα σε πολύ κόσμο - όπως εμένα - να έρθει σε επαφή με ένα εκθαμβωτικά όμορφο μουσικό έργο.

Πρόκειται για μια μίξη rock, jazz, κλασσικής και folk μουσικής, η οποία φέρει τη σφραγίδα ποιότητας τεραστίων μουσικών προσωπικοτήτων. Είτε αποδίδοντας και αναδεικνύοντας τα υπέροχα θέματα του Bartok, είτε ενσωματώνοντας πιο contemporary πρωτότυπες συνθέσεις, η εν λόγω δουλειά αποτελεί μια ατελείωτη ροή μελωδιών, μέσα από ένα υπέροχο σύμπλεγμα διαφορετικών μουσικών οργάνων. Η ακουστική κιθάρα του Al Di Meola, το φλάουτο του Ian Anderson, το σαξόφωνο του Bill Evans, το hammond του Cory Henry, το μπάσο του Richard Bona, η ηλεκτρική κιθάρα του Mike Stern (Miles Davies) οι φωνές του Nick Van Eede (Cutting Crew) ή του Bobby Kimball (Toto) και φυσικά τα κρουστά του ίδιου του Mandoki, είναι μόνο μερικά από τα επιμέρους στοιχεία που εναλλάσσονται, συνδυάζονται και περιπλέκονται με ιδιαίτερη μαεστρία σε 63 απολαυστικά λεπτά. Έχοντας ως ραχοκοκαλιά το εναρκτήριο "Sessions In The Village", το 26λεπτο "Transylvanian Dances" και το 16λεπτο "Return To Budapest" το άλμπουμ περιλαλμβάνει και πιο προσιτά/εμπορικά σημεία, αλλά και διευρυμένα ορχηστρικά μέρη, τα οποία δένουν άρτια κι εξυπηρετούν το συνολικό αποτέλεσμα.

Την ίδια στιγμή, ο Mandoki δεν ξεχνάει τον σκοπό των Soulmates και μέσα από τα πιο συμβατικά τραγούδια (πχ τα "Turn The Wind" και "Young Rebels" που έχουν ενσωματωθεί ως τμήματα του "Transylvanian Dances" ή το "Let The Music Show You The Way" που αποτελεί μέρος του "Return To Budapest") βρίσκει το βήμα για να μιλήσει για τα βιώματά του ή για τον ενωτικό ρόλο που μπορεί και πρέπει να έχει η μουσική. Στο δε κλείσιμο του "The Torch" επιχειρεί να κάνει τη μετάβαση του πυρσού στην επόμενη γενιά, παροτρύνοντάς τη να μείνει δυνατή, γενναία, «πεινασμένη» κι «ανόητη».

Η κυκλοφορία του "Utopia For Realists: Hungarian Pictures" με βρήκε απροετοίμαστο και με συνεπήρε με την ποιότητα και τον μουσικό της πλούτο. Μπορεί η ιδιαιτερότητά της να μην την καθιστά επιλέξιμη για τις τελικές λίστες της χρονιάς, αλλά πρόκειται για μια δουλειά που αξίζει να έχει μεγαλύτερη απήχηση και να ακουστεί από περισσότερο κόσμο. Προσωπικά, ήδη μου άνοιξε την όρεξη για μια αναζήτηση στο μουσικό παρελθόν του Leslie και των Mandoki Soulmates και κάτι μου λέει πως δεν θα το μετανιώσω.

  • SHARE
  • TWEET