Oceans Of Slumber: «Δεν ανησυχούμε αν η μουσική που γράφουμε είναι αρκετά metal»

Η Cammie Gilbert μιλάει στο Rocking για το νέο βήμα των Αμερικανών metallers

Από τους Χρήστο Καραδημήτρη, Σπύρο Κούκα, 03/08/2022 @ 14:38

 Μια μπάντα που έχει ξεχωρίσει της γενιάς της για την ιδιαίτερη και απόλυτα προσωπική της μουσική προσέγγιση, οι Oceans Of Slumber συνεχίζουν και μας απασχολούν για όλους τους σωστούς λόγους. Έχοντας εδώ και λίγες μέρες στις αποσκευές τους το νέο τους, εξαιρετικό πέμπτο άλμπουμ και συνεχίζοντας στο μονοπάτι της εξέλιξης που έχουν αποφασίσει να ακολουθήσουν, η frontwoman τους, Cammie Gilbert, είχε πολλά ενδιαφέροντα να μας πει, τόσο για το δίσκο και τη συνολική πορεία της μπάντας, όσο και γενικότερα.

Oceans Of Slumber

Cammie, χαίρομαι που έχουμε την ευκαιρία γι' αυτήν την κουβέντα. Την τελευταία φορά που μίλησες με κάποιον από τη σελίδα μας ήταν πίσω το 2016 και τα πράγματα ήταν τελείως διαφορετικά τότε. Πώς είσαι αυτή τη στιγμή που μιλάμε και πώς πέρασες τις δύσκολες ημέρες της πανδημίας, τα τελευταία δύο χρόνια;

Είναι όλα καλά. Σίγουρα, τα χρόνια της πανδημίας ήταν δύσκολα. Ήμασταν σπίτι και δεν υπήρχαν πολλά πράγματα να μας κρατήσουν παραγωγικούς και να αντιμετωπίσουμε αυτήν την κατάσταση. Οπότε, δουλέψαμε σε ένα άλμπουμ για να κρατήσουμε εαυτούς απασχολημένους και συγκεντρωμένους με κάτι και θεωρώ ότι αυτό ήταν κάτι που μας βοήθησε.

Εστιάσαμε στο να κάνουμε τη φωνή μου το πιο προεξέχον όργανο της μπάντας

Έχετε ένα νέο άλμπουμ που κυκλοφόρησε πριν μερικές μέρες και είναι προφανές ότι ο ήχος σας συνεχίζει να εξελίζεται με έναν τρόπο μοναδικό και απόλυτα προσωπικό. Ποιες, όμως, θα ξεχώριζες ως τις πιο διακριτές αλλαγές του "Starlight And Ash", σε σχέση με τις προηγούμενες δουλειές σας;

Πραγματικά, δεν ξέρω. Προφανώς δεν υπάρχουν growls και στοιχεία σαν κι αυτά, αλλά κάθε άλμπουμ είναι μέρος μιας εμπειρίας και μιας και τελειώσει, το αφήνουμε να πάρει το δρόμο του - και, σίγουρα, δεν το συγκρίνουμε με τα υπόλοιπα έργα μας. Ξέρεις, στην πραγματικότητα δεν νοιάζομαι για το τί άλλαξε ή τι νιώθω διαφορετικό σε σχέση με παλαιότερα, γιατί δεν έχει ουσιαστική σημασία. Δεν μπορώ να επιστρέψω στο περιβάλλον και τις εμπειρίες που μας έκαναν να δημιουργήσουμε κάποιο προηγούμενο άλμπουμ. Είναι σαν καθένα από αυτά να είναι απομονωμένο το ένα από το άλλο.

Ίσως, όμως, αν είχα να το σκεφτώ τι κάναμε διαφορετικά εδώ, θα απαντούσα πως εστιάσαμε στο να κάνουμε τη φωνή μου το πιο προεξέχον όργανο της μπάντας. Αποφασίσαμε να σταματήσουμε να ανησυχούμε κατά πόσο ακουγόμαστε αρκετά metal ή σε ποιο είδος ανήκουμε μουσικά πλέον ή πως πρόκειται να εξελιχθεί η κάθε σύνθεση μας. Έτσι, απλώς γράψαμε τη μουσική που θέλαμε και μας εκφράζει, όπως και θα έπρεπε.

Απόλυτα κατανοητά όσα λες, τα οποία με οδηγούν στην επόμενη ερώτηση. Ανέφερες ότι δεν σας ένοιαζε αν θα είστε αρκετά metal. Σίγουρα, ο ήχος σας έχει τη βάση του στο metal αλλά ταυτόχρονα έχει αρκετές προεκτάσεις και σε άλλα μουσικά είδη. Στο δελτίο τύπου για το νέο άλμπουμ αναφέρετε ότι το "Starlight And Ash" δεν είναι metal, αλλά οι αιχμές του είναι. Μπορείς να μας το εξηγήσεις;

Θεωρώ ότι υπάρχουν ακραία στοιχεία σε αυτό που δεν ταιριάζουν σε άλλα είδη και είναι σίγουρα μακριά από το να χαρακτηριστούν mainstream. Είναι περισσότερο μια αίσθηση αυτό το χαρακτηριστικό. Ξέρεις, η έκφραση, οι στίχοι και, φυσικά, όλοι οι μουσικοί μας είναι metal μουσικοί και αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι το οποίο θα ήταν heavy με τον τρόπο του και συναισθηματικά φορτισμένο. Έτσι, το κοντινότερο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εύστοχα το υλικό του άλμπουμ είναι ως metal, αλλά στην πραγματικότητα θεωρώ ότι κάναμε κάτι δικό μας, το οποίο αδικείται αν προσπαθήσει κάποιος να το εντάξει σε πλαίσια στα οποία δεν ταιριάζει ακριβώς.

Oceans Of Slumber

Υπάρχουν κάποιες επιρροές σας που αναφέρονται, επίσης, όπως ο Nick Cave, οι Type O Negative και οι Katatonia Και φυσικά υπάρχει μια αναντίρρητη μελαγχολία στην ατμόσφαιρά σας. Έρχομαι να ρωτήσω, λοιπόν, από που αντλήσατε επιρροές για αυτό το άλμπουμ και πως χρησιμοποιήσατε δημιουργικά τα ερεθίσματα από εκείνες;

Όταν η συζήτηση έρχεται στις επιρροές, όλα έχουν να κάνουν ελάχιστα με τον μιμητισμό ενός ήχου/καλλιτέχνη, αλλά πολύ περισσότερο με το να χαράξεις ένα δικό σου μονοπάτι και να είσαι αυθεντικός, όπως ο Tom Waits και ο Nick Cave. Και οι δύο ξεχωρίζουν για αυτό που κάνουν και είναι μοναδικοί, δημιουργώντας μουσική που επηρεάζεται από τις προσωπικές τους εμπειρίες. Έτσι και για εμάς, είναι περίπου το ίδιο πράγμα. Δεν ακολουθούμε τυφλά ένα ύφος ενός άλλου δημιουργού, αφού πλέον έχουμε τόσες εμπειρίες και τόσα διαφορετικά πράγματα που ακούμε: από country και gospel, έως metal, southern blues και folk. Υπάρχουν τόσα πολλά στοιχεία και ακούμε τόση πολλή μουσική που τελικά αυτό που προκύπτει είναι το φιλτράρισμα όλων αυτών των μουσικών ερεθισμάτων.

Η δυαδικότητα του άλμπουμ αποτελεί μια αντανάκλαση της ζωής

Η υψηλή αισθητική είναι αναπόσπαστο μέρος του χαρακτήρα σας, αλλά θεωρώ ότι με το εξώφυλλο του Eliran Kantor έχει υπάρξει το ιδανικό ταίριασμα μουσικής και εικόνας. Θεωρώ, ωστόσο, ότι υπάρχει ένα πιο προσωπικό, βαθύτερο νόημα πίσω από το συγκεκριμένο εξώφυλλο. Θα ήθελες να μας πεις περισσότερα;

Υπάρχει ξεκάθαρα μια ιστορία πίσω από το άλμπουμ. Πήραμε πολλές από τις προσωπικές μας εμπειρίες και τις μετατρέψαμε σε αυτές τις folklore αφηγήσεις και στην ιστορία της φανταστικής πόλης που έρχεται στη ζωή μέσω της δημιουργίας του Elinar για το εξώφυλλο μας. Ήθελα να αντιπροσωπεύει τη θυσία της μητρότητας και πως η εκκίνηση ενός μέρους και οι άνθρωποι του προέρχονται από τη μητέρα, με τον ένα τρόπο ή τον άλλο. Θέλησα αυτό να αναπαρασταθεί με έναν ρεαλιστικό μεν, αλλά συγχρόνως μυστικιστικό τρόπο. Σαν να βρισκόμαστε σε τέτοια σταυροδρόμια και έχουμε αυτό το όμορφο ζωντανό δέντρο ως αποτέλεσμα. Είναι ένας ζωντανός οργανισμός αλλά είναι και μια φλόγα που μεγαλώνει στην ακτή. Η δυαδικότητα του άλμπουμ αποτελεί μια αντανάκλαση της ζωής. Ξέρεις, για να φτάσεις στην πραγματική ευτυχία πρέπει πρώτα να καταφέρεις να αντιμετωπίσεις μεγάλα εμπόδια και δυστυχίες, ενώ κάθε ζωή που υπάρχει ή θα υπάρξει, προϋποθέτει κι έναν αναπόφευκτο θάνατο. Όλες αυτές οι αντιφάσεις είναι μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης, και το εξώφυλλο του Elinar καταφέρνει να αιχμαλωτίσει όλα τα προαναφερθέντα συναισθήματα με τρόπο υπέροχο.

Το "Heart Of Stone" υπήρξε ένα από τα πρώτα δείγματα από το νέο δίσκο, όντας ένα ατμοσφαιρικό τραγούδι με συγκεκριμένες δυναμικές. Γιατί το επιλέξατε ως πρώτο single και ποιο το νόημα της - όχι και τόσο αισιόδοξης - ιστορίας που αφηγούνται οι στίχοι του;

Το συγκεκριμένο τραγούδι θεωρήσαμε ότι είναι μια καλή ένδειξη των στοιχείων μας που διαφοροποιήθηκαν. Θέλαμε ένα τραγούδι που θα είναι ελκυστικό στο τωρινό μας πυρήνα ακροατών και έχει αυτό την περίεργη, σκληρή αλλά συγχρόνως σαγηνευτική αίσθηση που επιζητούσαμε. Είναι ένα γλαφυρό τραγούδι, ξέρεις, για αυτήν την εσωτερική πίεση που ασκούμε στον εαυτό μας, τις τρικλοποδιές που βάζουμε οι ίδιοι στη ζωή μας, κάτι που πιστεύουμε ότι αφορά πολλούς ανθρώπους που περνούν δυσκολίες και βιώνουν παρόμοιες εμπειρίες. Έτσι, ένιωσα ότι ήταν μια ιδανική ματιά στο πώς θα ήταν η ιστορία του άλμπουμ.

Oceans Of Slumber

Τί συνέβη την άνοιξη του '21 που έπρεπε να εκφραστεί μέσω αυτού του πανέμορφου piano track;

Μια καλή φίλη του Dobber και κατά κάποιον τρόπο μητρική φιγούρα για εκείνον, απεβίωσε. Ήταν πάντοτε πολύ υποστηρικτική σε εκείνον και μεγάλη οπαδός της μπάντας και της δουλειάς που εκείνος έκανε. Ο Dobber δούλευε σε αυτό το κομμάτι όταν αρρώστησε και τελικά η σύνθεση του συνέπεσε με τo πένθος του, καθώς εκείνη έχασε τη μάχη. Ουσιαστικά, το τραγούδι είναι αφιερωμένο στη μνήμη της.

Ας περάσουμε σε μια πιο συνηθισμένη ερώτηση, λοιπόν, καθώς αναρωτιέμαι, πως αποφασίσατε να διασκευάσετε το "House Of The Rising Sun"; Είναι ένα τραγούδι που έχει διασκευασθεί αμέτρητες φορές με διαφορετικούς τρόπους, αλλά καταφέρατε παρ’ όλα αυτά να παρουσιάσετε κάτι διαφορετικό και δικό σας. Ποια ήταν η οπτική σας πίσω από αυτήν την προσέγγιση;

Είναι ένα προσεγμένο τραγούδι που έγινε γνωστό από τους Animals και, όπως προανέφερες, πολύς κόσμος το γνωρίζει. Αλλά είναι ένα απίστευτα παλιό τραγούδι, τόσο που πολύς κόσμος δεν γνωρίζει τις ρίζες του και υπάρχουν πολλές εκδοχές του τριγύρω. Είναι ένα από τα τραγούδια που μεγαλώσαμε με αυτό και θα έπαιζε όταν η οικογένεια θα βρισκόταν μαζί. Άλλωστε, πάντοτε προσπαθούμε να περιλαμβάνουμε στους δίσκους μας και μια διασκευή. Είναι σαν μια αναφορά στους Type O Negative και, στην προκειμένη, αυτή η διασκευή ταίριαξε στα «θέλω» μας για το συγκεκριμένο άλμπουμ. Ουσιαστικά, είπαμε να του ρίξουμε τις ταχύτητες και να το αποδομήσουμε σε κάτι με ένα αληθινό, παλιακό άρωμα. Θέλαμε ένα τραγούδι που να σου δίνει την αίσθηση σαν να μπαίνεις σε μια ταβέρνα ή ένα bar, σε μια απροσδιόριστη περίοδο και με απροσδιόριστη οικονομική σταθερότητα. Αυτή η σύνθεση μας έδωσε τόσα περιθώρια να παίξουμε γύρω της και να την προσαρμόσουμε στο προσωπικό μας ύφος. Είναι πιθανότατα μια από τις πιο δημοφιλείς διασκευές που έχουμε κάνει, αλλά δεν έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό. Απλά είχε τις προοπτικές να κάνουμε με αυτό ό,τι θέλαμε, όπως και τελικά κάναμε.

Η θρησκεία είναι ένα μόνιμο αγκάθι, αλλά απολαμβάνω να «παίζω» με τις εικόνες που αφορούν την πίστη και την ευσέβεια

Γενικά, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι η θρησκεία αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους στίχους σου, κρίνοντας και από τα gospel τμήματα της μουσικής σας;

Ας πούμε ναι… Αλλά η έννοια της «πηγής έμπνευσης» δεν είναι ακριβώς ταιριαστή εδώ. Η θρησκεία είναι ένα μόνιμο αγκάθι σε ό,τι με αφορά, αλλά απολαμβάνω να «παίζω» με τις εικόνες που αφορούν την πίστη, την ευσέβεια, την αγιότητα και την ιερότητα κάποιας έννοιας ή προσώπου. Για να δημιουργήσεις, λοιπόν, τις μεταφορές που θέλεις χρειάζεται να χειραγωγήσεις την αφήγηση, με την ένταξη κάποιων παγκόσμιων εικόνων, κάποιων εννοιών που όλος ο κόσμος γνωρίζει και μπορεί να καταλάβει. Καλώς ή κακώς, όλοι μας έχουμε κάποια θρησκευτική εμπειρία, οπότε το να χρησιμοποιήσεις θρησκευτικές έννοιες για να εκφράσεις τα δικά σου νοήματα μέσω των στίχων σου, είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να το αντιληφθεί.

Από το "Winter" κι έπειτα, κάθε σας άλμπουμ υπήρξε πιο λεπτομερές και συναισθηματικά πλήρες. Όμως, κάποιοι ακροατές ίσως νοσταλγούν την πιο πρώιμη περίοδο σας. Μακροπρόθεσμα, είναι πιθανόν να σας δούμε να προβαίνετε σε μια επιστροφή στις μουσικές σας ρίζες για κάποιον λόγο; Ή η στόχευση είναι να συνεχίσετε τα βήματα μπροστά, όπως και κάνετε;

Για μένα, ο στόχος είναι μονάχα να προχωράς μπροστά. Ό,τι είναι στο παρελθόν, βρίσκεται εκεί και δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε την εμπειρία μιας περιόδου που έχει περάσει, ή το συναίσθημα μιας εμπειρίας που δεν υπάρχει πια. Τότε είχαμε διαφορετικά μέλη και ήταν μια άλλη περίοδος. Κάθε άλμπουμ το βλέπουμε από το σημείο που βρισκόμαστε τη στιγμή που το δημιουργούμε. Ποτέ δεν είναι ο σκοπός μας να δημιουργήσουμε ξανά ένα τραγούδι ή έναν ήχο. Αυτό που κάνουμε είναι να παίρνουμε τις παρούσες εμπειρίες μας και ό,τι μας απασχολεί την εκάστοτε δημιουργική εποχή, και να τα εξωτερικεύουμε. Ξέρεις, τα προηγούμενα μας άλμπουμ δεν πάνε πουθενά, βρίσκονται ακόμη εκεί για τους νοσταλγούς τους, δεν εξαφανίστηκαν επειδή βγάλαμε νέο άλμπουμ (γέλια). Μπορεί ο καθένας να τα επισκεφθεί ξανά όποτε και όσες φορές θέλει. Αλλά, εμείς δεν παίζουμε με τέτοια λογική. Οπότε, δεν υπάρχει και κάποια υπόσχεση από πλευράς μας σχετικά με το τι θα κάνουμε και που θα βρισκόμαστε μουσικά αργότερα.

Αν ο κόσμος δεν γράφει μουσική σχετικά με την πραγματικότητα που βιώνει και βρίσκεται γύρω του, τότε δεν ξέρω γιατί γράφει μουσική

Θεωρείς ότι η καλλιτεχνική δημιουργία μπορεί να πηγαίνει χέρι - χέρι με την κοινωνικοπολιτική κριτική μέσω της μουσικής; Ή θαρρείς πως είναι δύο κόσμοι που δεν είναι απαραίτητο να συναντιόνται;

Κοίτα… Αν ο κόσμος δεν γράφει μουσική σχετικά με την πραγματικότητα που βιώνει και βρίσκεται γύρω του, τότε δεν ξέρω γιατί γράφει μουσική σε πρώτο χρόνο. Ξέρεις, δεν είναι πως είμαστε κάποια πειρατική μπάντα που γράφουμε μουσική για πιώματα. Οπότε, προφανώς όσα συμβαίνουν γύρω μας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, θα βρίσκονται και στη μουσική μας. Αν γράφεις σοβαρή μουσική, τότε τα διάφορα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα θα είναι δεδομένα μέρος της δημιουργίας σου. Εκτός κι αν γράφεις μονίμως μουσική για parties, οπότε υποθέτω μπορείς να διασκεδάζεις ακόμη ενώ ο κόσμος καταρρέει γύρω σου. Εμείς, ωστόσο, γράφουμε σοβαρή μουσική, οπότε διάφορα τέτοια θέματα περιλαμβάνονται στη θεματολογία μας. Είναι ο δικός μας τρόπος έκφρασης για να δείξουμε για τι νοιαζόμαστε πραγματικά, συνεπώς αν πρόκειται για ανάλογα ζητήματα, τότε θα γράψουμε μουσική για αυτά. Πρέπει να γράφεις μουσική για πράγματα που έχουν αξία για εσένα.

Κάποια πράγματα σε υπερβαίνουν και δεν μπορείς να τα αλλάξεις

Συνεχίζοντας από την προηγούμενη ερώτηση και την απάντηση σου, έχουμε δει τα τελευταία χρόνια αρκετά κινήματα ισότητας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όπως για παράδειγμα το Black Lives Matter. Θεωρείς, λοιπόν, ότι τέτοια μηνύματα θα έπρεπε να εκφράζονται εντονότερα και πιο ξεκάθαρα από σχήματα της μεταλλικής κοινότητας;

Ο καθένας είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του. Θα μπορούσαν να ειπωθούν τόσα πολλά για αυτό το θέμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρόκειται να αλλάξει κάτι σύντομα. Σίγουρα, θα ήταν πολύ χρήσιμο ο καθένας να χρησιμοποιεί το βήμα έκφρασης που το δίνεται για να αναδείξει ανάλογα παραγνωρισμένα ζητήματα, αλλά, ξέρεις, τελικά ο κόσμος θα κάνει αυτό που είναι να κάνει. Κάποια πράγματα σε υπερβαίνουν και δεν μπορείς να τα αλλάξεις. Προσωπικά, χρησιμοποιώ το βήμα έκφρασης μου για να εκφράσω τις ανησυχίες μου και να παρουσιάσω την οπτική μου σε διάφορα θέματα διότι θεωρώ ότι έτσι θα βοηθήσω τον κόσμο ή ότι ο κόσμος αξίζει να ενημερωθεί. Όμως, ακόμη κι αν κάνεις και πεις τόσα πολλά, κάποια πράγματα δεν αλλάζουν. Χρειάζεται περισσότερος κόπος και χρόνος για να αλλάξουν. Οπότε, θα ενθάρρυνα τον καθένα να χρησιμοποιήσει ό,τι έχει διαθέσιμο και ό,τι κάνει να έχει νόημα για εκείνον - οτιδήποτε κι αν είναι αυτό.

Oceans Of Slumber

Ως ερμηνεύτρια, έχεις μια πολύ χαρακτηριστική χροιά που σε ξεχωρίζει. Έχοντας αυτό κατά νου, με ποιον τραγουδιστή ή τραγουδίστρια θα ήθελες να κάνεις ένα ντουέτο μελλοντικά, αν είχες την ευκαιρία;

Θα έλεγα την Anneke Van Giersbergen. Έχει μια πραγματικά υπέροχη φωνή και είναι σαν soprano, μπορεί και πιάνει πολύ ψηλές νότες. Θεωρώ ότι η φωνή της και οι χαμηλότερες συχνότητες που κινούμαι εγώ φωνητικά θα ταίριαζαν άψογα μεταξύ τους. Θα ήταν κάτι όμορφο και θεωρώ ότι και υφολογικά θα ήταν ταιριαστό.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια των Oceans Of Slumber; Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε στην Ελλάδα ξανά σύντομα;

Ω φίλε, προσπαθούμε! Λατρέψαμε την τελευταία φορά που βρεθήκαμε εκεί! Δουλεύουμε πάνω σε αυτό και σίγουρα θα επιστρέψουμε στην Ελλάδα. Είναι η αγαπημένη μας εμφάνιση αυτή που δώσαμε εκεί. Αυτή τη στιγμή, βέβαια, έχουμε ένα αμερικανικό tour, όπου και θα διασχίσουμε την Ανατολική Ακτή. Κατόπιν αυτού, θα δούμε. Δυστυχώς, δεν μπορούμε να κάνουμε μακρόπνοα σχέδια περιοδειών έτσι όπως είναι ακόμη τα πράγματα.

Κλείνοντας, θα ήθελα να σε συγχαρώ ξανά για το νέο άλμπουμ. Πρέπει να ομολογήσω ότι είναι το αγαπημένο μου απ’ όσα έχετε κυκλοφορήσει μέχρι στιγμής και ένα από τα καλύτερα που έχω ακούσει μέσα στο 2022. Εύχομαι να αναγνωριστεί όπως του αξίζει και να σας ξαναδούμε σύντομα να παίζετε στην Ελλάδα.

Σε ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια, σημαίνουν πολλά για μένα. Πραγματικά ελπίζω κι εγώ να επιστρέψουμε το συντομότερο δυνατόν. 

  • SHARE
  • TWEET