Automaton: «Η μουσική είναι προπομπός των κοινωνικών αλλαγών»

Μιλήσαμε με την αθηναϊκή μπάντα για την επανακυκλοφορία του "Echoes Of Mount Ida", για το ελληνικό underground και άλλα ωραία πράγματα

Από τον Μανώλη Κληρονόμο, 21/10/2015 @ 12:57
Οι Αθηναίοι Automaton μπορεί να δραστηριοποιούνται μόλις τρία χρόνια, αλλά μουσικοί που απαρτίζουν τη μπάντα είναι χρόνια στη φάση και ξέρουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν για να δημιουργήσουν σωστή ακραία μουσική. Με αφορμή την επανακυκλοφορία σε βινύλιο του ντεμπούτου τους, "Echoes Of Mount Ida", το οποίο πλέον είναι πιο μεγάλο, πιο ψυχεδελικό και με ακόμα καλύτερη παραγωγή, βρήκαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε για τον δίσκο, το ελληνικό underground και άλλα ωραία πράγματα.

Γεια σας παίδες. Ξεκινώντας πείτε μας μερικά πράγματα για τη μπάντα. Ποιοί είστε, πότε ξεκινήσατε και τι στόχους είχατε όταν φτιάξατε τους Automaton;
Γεια! Είμαστε μια πενταμελής αθηναϊκή μπάντα. Οι δύο κιθαρίστες έπαιζαν μαζί στα '90s και κάποια στιγμή κάπου στο 2011-2012 αποφάσισαν να ξαναξεκινήσουν μια μπάντα. Ο αρχικός στόχος ήταν και είναι, όσο μπορούμε, να παίξουμε καλή μουσική και να δώσουμε το δικό μας στίγμα σαν μπάντα.

Γιατί επιλέξατε να επανακυκλοφορήσετε το ντεμπούτο σας, "Echoes Of Mount Ida";
Φίλοι και γνωστοί ζήταγαν το ντεμπούτο μας σε βινύλιο, κάτι που δεν είχαμε σκοπό να κάνουμε αρχικά. Όταν όμως προέκυψε η πρόταση από την  Sound Effect Records να επανεκδώσουν τη δουλειά σε μια μερακλίδικη έκδοση βινυλίου αποφασίσαμε ότι άξιζε τον κόπο να εκδωθεί το "Echoes Of Mount Ida" σαν (full-length πια) LP-vinyl. Μπήκαμε στο στούντιο (Oak Street Studio) και ηχογραφήσαμε ένα ακόμη κομμάτι που ήδη παίζαμε στο live set μας και πλαισίωνε το "Echoes Of Mount Ida" αλλά δυστυχώς δεν είχε ηχογραφηθεί για την CD έκδοση.

Φαίνεται ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται περί μιας απλής επανακυκλοφορίας αλλά περισσότερο μια επαναδόμηση. Υπήρχε κάτι που πιθανόν να μην σας άρεσε στο original υλικό, οπότε θέλατε τώρα να το ξαναφτιάξετε από την αρχή;
Έχουν αλλάξει λίγα πράγματα σε σχέση με την αρχική δουλειά καθώς βρήκαμε την ευκαιρία να επέμβουμε διακριτικά στο υλικό μας. Έτσι κι αλλιώς θα έπρεπε να υποστεί κάποια επεξεργασία για την κυκλοφορία σε βινύλιο. Η κυριότερη διαφορά με την έκδοση σε CD είναι το ένα έξτρα κομμάτι ("Fear") αλλά και κάποια synths στο πρώτο κομμάτι του δίσκου ("Going Down").  Έτσι, με αφορμή την κυκλοφορία σε βινύλιο παρουσιάζουμε μια πιο πλήρη εικόνα αυτού που θέλαμε να είναι το "Echoes Of Mount Ida".

Σε αυτή την επανακυκλοφορία, συνεργαστήκατε με τον Dr. Space των Oresund Space Collective. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία; Με τι τρόπο σας βοήθησε ο Dr. Space; Επίσης, υπάρχει περίπτωση να ξανασυνεργαστείτε στο μέλλον;
Ο Dr. Space πρόσθεσε απλόχερα τα διαστημικά του αναλογικά συνθεσάιζερ στο πρώτο κομμάτι του δίσκου ("Going Down") και έδωσε μια παραπάνω ψυχεδελική πινελιά που θέλαμε σ' αυτό το κομμάτι. Επίσης δούλεψε και στο έξτρα κομμάτι του δίσκου αλλά τελικά δεν συμπεριλάβαμε τα synths του σε αυτό για λόγους ομοιογένειας περισσότερο. Το σύνολο της δουλειάς του θα την μοιράσουμε δωρεάν μέσω του bandcamp της μπάντας (ή αλλού) σύντομα ως Dr. Space Sessions. Σίγουρα οι δρόμοι μας θα ξανασυναντηθούν στο μέλλον. ‘Ίσως καταφέρουμε να παίξουμε μαζί του κάποιο live!

Automaton

Αν και το ύφος σας θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως βάρβαρο, ατμοσφαιρικό sludge, στα δύο πρώτα μικρότερα κομμάτια που υπάρχουν στην δεύτερη πλευρά του βινυλίου, ακούγονται περισσότερο σαν αγνό doom χωρίς ατμόσφαιρες και έξτρα θόρυβο στην παραγωγή. Αυτό είναι ένα δείγμα του ότι ακόμα ψάχνετε τον ήχο σας ή θέλετε να συνδυάσετε αυτά τα δύο για λόγους ποικιλομορφίας;
Κυρίως το δεύτερο. Η δεύτερη πλευρά έχει συνθέσεις που δεν υπηρετούνται με περισσότερους ambient ήχους, κατά τη γνώμη μας τουλάχιστον, καθώς ο καθένας αντιλαμβάνεται τη μουσική με τον δικό του τρόπο... Τον ήχο μας θα συνεχίσουμε να τον ψάχνουμε και θα προσπαθούμε να τον εξελίξουμε. Όσο αφορά το "Echoes Of Mount Ida", οι διαφορές που επισημαίνεις είναι ουσιαστικά οι δύο άξονες της μπάντας, ο βαρύς και ακατέργαστος ήχος από τη μια αλλά και κάποια στοιχεία πιο «ατμοσφαιρικά». Πάντως στη δεύτερη πλευρά του δίσκου τελικά επανέρχεται η ατμόσφαιρα, κλείνοντας τον δίσκο με την ίδια διάθεση που ξεκίνησε.

Η πρώτη πλευρά πάντως περιέχει αυτήν ακριβώς την εκκωφαντική ατμοσφαιρική σαπίλα που μου αρέσει στο είδος και μου κάνει εντύπωση το ότι δεν διαφέρει και πολύ από τον ήχο που βγάζετε στα live σας. Το επιδιώκατε αυτό, το να βγάλετε τη live αισθητική στον δίσκο, ή σας βγήκε έτσι απρόσκοπτα;
Πράγματι, ως ντεμπούτο θέλαμε να αποτυπώνει αυτό που παίζουμε live όσο πιο κοντά γίνεται. Νομίζω το πετύχαμε, ειδικά εάν το ακούσει κανείς δυνατά.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ γενικότερα ότι το post-metal / atmospheric sludge έχει αρχίσει να ακούγεται όλο και πιο παρωχημένο. Αντιθέτως, εντός των συνόρων υπάρχουν ακόμα αρκετά συγκροτήματα που καταπιάνονται με αυτό (όπως και με το stoner ακόμα περισσότερο). Πού θεωρείτε ότι οφείλεται αυτό; Υπάρχουν ακόμα περιθώρια εξέλιξης;
Κατά μία έννοια, όλα έχουν παιχτεί πια, σε όλα τα είδη! Όσο αφορά την εξέλιξη του είδους που αναφέρεις, νομίζω υπάρχει αλλά οδηγεί σε ακόμη πιο ακραία και δύσκολα ακούσματα όπως π.χ. με «πειραματικά» σχήματα. Αυτές είναι συνήθως πολύ αξιόλογες δουλειές όμως δύσκολες στο άκουσμα, απευθύνονται σε λίγο κόσμο και σε λίγες ώρες της ημέρας. Εξέλιξη λοιπόν υπάρχει στα είδη γενικότερα, αλλά μάλλον γίνεται ανακατεύοντας στοιχεία από διαφορετικά genres μουσικής.  Όμως μιλάμε για μουσική που είναι ήδη δύσκολη για τους περισσότερους, και κάπου πρέπει να υπάρχει κάποια ισορροπία. Κάπου εκεί μέσα εισέρχεται και το stoner, τα '70s revival, οι νεο-ψυχεδέλειες, δίνοντας μια γέφυρα μεταξύ της rock-blues και του πιο βαρύ ήχου και προσφέροντας κάτι πιο βατό και διασκεδαστικό. Είναι λογικό στην ελληνική σκηνή να υπάρχει πληθώρα συγκροτημάτων stoner καθώς αυτό αντανακλά το τι ακούει ο περισσότερος κόσμος. Τώρα, post-metal / sludge συγκροτήματα δεν νομίζουμε ότι υπάρχουν πολλά στη σκηνή. Γνωρίζουμε λίγα και εξαιρετικά, όπως πχ. Sadhus, Hedvika, Agnes Vein, Fields Of Locust, Allochiria που δίνουν την δικιά τους ερμηνεία στον βαρύτατο ήχο και εξελίσσονται με τον τρόπο τους.

Ποιά είναι η άποψή σας για την πειρατεία; Υπάρχουν αμέτρητοι καλλιτέχνες / συγκροτήματα που ξεκίνησαν να παράγουν μουσική λόγω αυτής αλλά υπάρχουν και πολλοί άλλοι που αντιθέτως, σταμάτησαν. Εσείς πιστεύετε ότι κάνει περισσότερο καλό ή κακό στη μουσική;
Δεν γνωρίζουμε κάποιους καλλιτέχνες που ξεκίνησαν να παράγουν μουσική λόγω της πειρατείας. Πάντως, ο διαμοιρασμός, παράνομος ή όχι, της μουσικής μέσω ίντερνετ είναι πλέον ένα δεδομένο, μαζί με ένα σωρό άλλα συνεπακόλουθα, καλά και κακά. Ήδη διαμοιράζονται άλλα πράγματα εκτός μουσικής όπως λογισμικό, ταινίες, γίνεται outsourcing υπηρεσιών σε κράτη με φτηνό εργατικό δυναμικό κλπ. Η μουσική στο σύνολο της ακολουθεί τις γενικότερες αλλαγές που ζούμε. Στο έργο "Θόρυβοι" του συγγραφέα Ζακ Ατταλί γίνεται μια πολύ ενδιαφέρουσα κοινωνικοπολιτική ανάλυση για το θέμα αυτό, όπου μάλιστα παρουσιάζεται η άποψη ότι η μουσική είναι προπομπός των αλλαγών που έρχονται στην κοινωνία σε κάθε εποχή.

Automaton

Σχετικά με την ελληνική σκηνή, πιστεύετε ότι παίρνει την υποστήριξη που θα έπρεπε να παίρνει; Εσάς σας βλέπω σχεδόν σε κάθε underground (και όχι μόνο) συναυλία, ακόμα και όταν δεν παίζετε, είστε εκεί για να στηρίξετε. Υπάρχουν πράγματα που θα έπρεπε να αλλάξουν και, αν ναι, ποιά;
Με εξαίρεση τις μπάντες που κάνουν τα πρώτα live που χρειάζονται την στήριξη φίλων και συναδέλφων, σε ένα live πρέπει να πηγαίνουμε για να γουστάρουμε, αλλιώς καλύτερα να μείνουμε σπίτια μας! Οι μουσικοί των μπαντών θα πρέπει να πηγαίνουν στα συναφή τους live, και το κάνουν στο μέτρο που μπορεί ο καθένας. Υπάρχει έτσι μια αλληλοϋποστήριξη, ο ένας επηρεάζεται θετικά από τον άλλον και φυσικά υπάρχει και ένας «ανταγωνισμός». Αποτέλεσμα είναι να υπάρχει μια ζωντανή σκηνή που εξελίσσεται συνολικά. Πλέον οι καλύτερες μπάντες του χώρου έχουν κάνει πολύ ουσιαστικά βήματα στο εξωτερικό. Η διεθνή καριέρα αυτών των μπαντών είναι ήδη γεγονός. Υπάρχουν και πράγματα που θα πρέπει να αλλάξουν στον χώρο και σχετίζονται με τις δυσκολίες που συναντούν οι διοργανωτές μιας συναυλίας που επομίζονται γραφειοκρατεία, υψηλή φορολογία και διάφορα εμπόδια. Υπάρχει θέμα επίσης με την ασφάλιση των μουσικών. Εν ολίγοις, εαν θέλεις να οργανώσεις ένα live νόμιμα και σωστά, υπάρχουν μεγάλα εμπόδια και λίγα περιθώρια να είναι βιώσιμο αυτό οικονομικά.

Ποιές είναι οι μεγαλύτερες σας επιρροές και ποιοί δίσκοι σας άλλαξαν τη ζωή;
Ενδεικτικά κάποιες επιρροές και σημαντικοί δίσκοι είναι: Black Sabbath - "Black Sabbath", Pink Floyd - "Ummagumma", ΥΟΒ, Hawkwind, Queensryche - "Operation: Mindcrime" κλπ.

Απ' όσο ξέρω ηχογραφείτε νέο υλικό. Σε ποιά φάση βρίσκεστε ακριβώς και πότε αναμένεται να κυκλοφορήσει ο νέος δίσκος; Τι ηχητική κατεύθυνση θα έχει;
Αυτή τη στιγμή κυρίως γράφουμε νέο υλικό, πράγματι. Δεν έχει πάρει την τελική μορφή του ακόμη, είμαστε στο στάδιο της προπαραγωγής όπου δοκιμάζουμε διάφορα. Οπότε είμαστε μακριά ακόμη από μια νέα κυκλοφορία. Ελπίζουμε μέσα στο 2016 πάντως!

Οι περισσότεροι από εσάς έχετε εμπλακεί και με άλλες μπάντες. Πείτε μας μερικά πράγματα για αυτές.
Υπάρχει ένα side-project με τους Omega Monolith, με το όνομα MOGG. Αυτό που γίνεται είναι ότι οι κιθάρες μας και η φωνή μας ενώνουν τα decibel τους με τους Οmega Μonolith. Έτσι έχουμε ένα σχήμα με τρείς κιθάρες που έχει ήδη κάνει κάποιες support εμφανίσεις (Suma, Oranssi Pazuzu) στο οποίο βρίσκουμε την ευκαιρία να παίζουμε όσο πιο δυνατά γίνεται.

Μιας και έρχονται εκλογές, ποιά είναι η άποψή σας για την πολιτική; Θα πρέπει τα συγκροτήματα να έχουν πολιτική άποψη ή θα πρέπει η πολιτική να μένει εκτός από τη μουσική;
Η μουσική βασίζεται στην εύρεση και έκφραση της αλήθειας. Η στενή έννοια της πολιτικής και οι εκλογές είναι το ακριβώς αντίθετο. Τα συγκροτήματα που παίζουν στην underground σκηνή ήδη με την επιλογή τους αυτή εκφράζουν εν μέρει μια πολιτική άποψη.

Αυτό ήταν παίδες. Κλείνοντας πείτε μας πότε και πού μπορούμε να σας (ξανά) ακούσουμε και από πού μπορούμε να προμηθευτούμε το βινύλιο και φυσικά ό,τι άλλο θέλετε. Ο επίλογος δικός σας. Σας ευχαριστώ.
Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον σας. Θα μας ακούσετε σε κάποιο live από Γενάρη και έπειτα. Το βινύλιο μπορείτε να το προμηθευτείτε από: Sound Effect, Σπύρου Τρικούπη 50 & Καλλιδρομίου, Εξάρχεια, τηλ 210-8259883.

Photos by Vassiliki Panagopoulou
  • SHARE
  • TWEET