Δημήτρης Παναγόπουλος

Παρείσακτο Αντικλείδι

In Vivo (2010)
Από τον Κώστα Σακκαλή, 08/10/2010
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;
Γνωστός άγνωστος της εγχώριας rock ο Δημήτρης Παναγόπουλος, από τις περιπτώσεις που όλοι τον ξέρουν αλλά... δεν το ξέρουν. Δύσκολο όποιος έχει έστω και επιδερμική σχέση με την ελληνική μουσική να μην έχει σιγοτραγουδήσει κάποια στιγμή την "Αύρα". Πόσοι ξέρουν όμως τι κρύβεται πίσω από αυτό το τραγούδι στην υπόλοιπη δισκογραφία του Παναγόπουλου; Σαφώς πολύ λιγότεροι. Εδώ έρχεται η συλλογή "Παρείσακτο Αντικλείδι" να καλύψει αυτό το κενό.

Οι επιλεγμένες στιγμές της μικρής δισκογραφίας του είναι μία ιδανική ευκαιρία να γνωρίσουμε έναν καλλιτέχνη που θα μπορούσε να είναι και μία κατηγορία από μόνος του για τα μουσικά μας δρώμενα. Το κοντινότερο ίσως παράδειγμα θα μπορούσε να είναι ο Βαγγέλης Γερμανός, αλλά και αυτός μόνο συγκρίνοντας τους πρώτους δίσκους τους, καθώς στη συνέχεια και οι δύο πήραν διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο ένας απλοποιώντας και ο άλλος, που μας αφορά στο συγκεκριμένο κείμενο, περιπλέκοντας τη μουσική του.

Είναι αλήθεια ότι το ντεμπούτο "Ασταθής Ισορροπία" (1988), που περιείχε και την προαναφερθείσα επιτυχία, εντάσσεται ουσιαστικά στο είδος της ακουστικής φολκ μπαλάντας. Οι συνθέσεις διατηρούν μία πολυπλοκότητα, τόσο παικτικά, με τα εναλλασσόμενα αρπίσματα, όσο και μελωδικά, αλλά τα τέσσερα τραγούδια που παρουσιάζονται εδώ δείχνουν ότι είναι επίσης προσιτά. Αυτός είναι και ο δίσκος που καταξίωσε τον Παναγόπουλο και τον έχρισε μεγάλο ταλέντο της rock σκηνής.

Προς τιμήν του, η επόμενη προσπάθειά του ήταν ακόμα πιο καλλιτεχνικά φιλόδοξη και ίσως εμπορικά καταδικασμένη. Το γεγονός ότι η μουσική δεν ήταν η κύρια ενασχόλησή του (είναι διαπρεπής ερευνητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών) φάνηκε από την απόσταση των πέντε ετών που μεσολάβησε. Αντί λοιπόν να πατήσει στην προηγούμενη επιτυχία του, με την άνεση του χρόνου παρουσίασε ένα έργο συνθετικά όμοιο αλλά ενορχηστρικά πιο κοντά στο πνεύμα της jazz και του Nick Drake. Η "Εκτροπή" εκπροσωπείται με τέσσερα επίσης τραγούδια, που είναι λιγότερο άμεσα, αλλά με μικρή επιμονή έχουν τη δικιά τους μαγεία να αποκαλύψουν.

Άλλη μία πενταετία δισκογραφικής απραξίας και ο Παναγόπουλος με την Αυρα του (το συγκρότημά του) κάνει την έκπληξη να παρουσιάσει έναν ηλεκτρικό δίσκο και μάλιστα ηχογραφημένο ζωντανά στο studio, διασκευάζοντας κλασικά blues και blues rock κομμάτια. Εδώ αποδεικνύεται και η δεξιοτεχνία του στην ηλεκτρική κιθάρα αλλά και η βαθιά του αγάπη και μελέτη για αυτό το είδος μουσικής. Οι διασκευές είναι εξαιρετικές, σε τραγούδια των Creedence Clearwater Revival, Howling Wolf κ.α., ενώ στέκεται επάξια και μία δική του instrumental σύνθεση, το "See You Around". Περιέργως, ο δίσκος αυτός λαμβάνει και τη μερίδα του λέοντος με έξι παρουσίες, γεγονός που, όσο ποιοτικός και να είναι, στερεί, θεωρώ, από κάποιες δημιουργίες του ίδιου του Παναγόπουλου την ευκαιρία να ακουστούν.

Η τελευταία φορά που η ελληνική μουσική βιοτεχνία (γιατί περί τέτοιας πρόκειται) άκουσε το όνομα του Δημήτρη Παναγόπουλου ήταν το 2002 με το δίσκο "Εκδυση". Να τονίσουμε ότι το μουσικό κατεστημένο των ελληνικών δισκογραφικών δεν ήταν ποτέ του γούστου του και για το λόγο αυτό οι κυκλοφορίες του είναι ανεξάρτητες και ελεγχόμενες από τον ίδιο. Ισως αυτός να είναι και ο λόγος που η τελευταία του δημιουργία πέρασε λίγο πολύ στα ψιλά και είναι πραγματικά κρίμα, γιατί πρόκειται για την πιο ώριμη και ολοκληρωμένη δουλειά του. Δε θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε ότι περιέχει το απόσταγμα των τριών προηγούμενων προσπαθειών του. Ηλεκτρισμός αλλά και ακουστικές κιθάρες, blues και μπαλάντες, ενορχηστρώσεις ψαγμένες, αλλά και προσιτές μελωδίες, άξιζε σαφώς καλύτερης τύχης και τα πέντε δείγματα που λαμβάνουμε εδώ είναι η απόδειξη.

Όσο και αν ψάξει κανείς δε θα βρει άλλη "Αύρα" στα album του Παναγόπουλου. Ας είμαστε ξεκάθαροι σε αυτό. Όσοι ελπίζουν σε κάτι τέτοιο, σίγουρα θα βρουν μία συλλογή που θα το εμπλέκει δίπλα στο "Πόσο Σε Θέλω" των Τερμιτών και λοιπά ανάλογα άσματα.  Όσους, από την άλλη, αφορά το από ποια καλλιτεχνική διαδικασία προέκυψε αυτό το, υπέροχο αναντίρρητα, τραγούδι και ποια συνέχεια το ακολούθησε, όσους αφορά να ανακαλύψουν μία περίπτωση ταλαντούχου και μισοκρυμμένου καλλιτέχνη, εδώ μπορούν να κάνουν την κατάλληλη αρχή.
  • SHARE
  • TWEET