Παρασκευή και Σάββατο οι δύο εμφανίσεις των Katatonia στη χώρα μας

21/09/2006 @ 03:49
Η On Stage Productions και το Rock Hard παρουσιάζουν: Katatonia + support. 22 Σεπτεμβρίου - Υδρόγειος, Θεσσαλονίκη. 23 Σεπτεμβρίου - Gagarin 205, Αθήνα. Oι "τροβαδούροι της μελαγχολίας", Katatonia, επισκέπτονται τη χώρα μας για δυο ανεπανάληπτες συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, συναυλίες που αναμένεται να καθηλώσουν το πιστό κοινό τους. Στην αθηναϊκή συναυλία θα ανοίξουν οι God.Fear.None (www.myspace.com/godfearnone) και στη Θεσσαλονίκη οι Embrace Depart από την Έδεσσα.

Στο βιογραφικό που ακολουθεί θα διαβάσετε την θαυμαστή πορεία προς την επιτυχία μιας μπάντας που ποτέ δεν φοβήθηκε να ρισκάρει και να εντυπωσιάσει με την πρωτοτυπία των ιδεών της.

Σύνθεση: Jonas Renkse - φωνητικά, Anders Nystrom - κιθάρες, Mαttias Norrman - μπάσο, Fredrik Norrman - κιθάρα, Daniel Liljekvist - τύμπανα

Δισκογραφία:
“Dance of December souls” (1993)
“Brave murder day” (1996)
“Discouraged ones” (1998)
“Tonight’s Decision” (1999)
“Last fair deal gone down” (2001)
“Viva emptiness” (2003)
“The great cold distance” (2006)

«Η μοναξιά είναι η μοίρα όλων μας» δηλώνει ανενδοίαστα ο frontman της μπάντας Jonas Renkse, αποδεικνύοντας πόσο πολλή σημασία αποδίδει στα τερτίπια της Ειμαρμένης. Ραντεβού με τη μοίρα θα είναι και οι προγραμματισμένες συναντήσεις του κοινού της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με τους KATATONIA στα τέλη του Σεπτεμβρίου. Ενός Σεπτεμβρίου που είναι υποχρεωμένος να μεταμφιεστεί σε κάποιον προσφιλή μήνα του Χειμώνα ώστε να προσφέρει τις οικείες συνθήκες που τόσο πολύ έχουν ανάγκη οι καταξιωμένοι Σουηδοί για να δημιουργήσουν και να καταπλήξουν. Έχοντας μάλιστα κυκλοφορήσει πρόσφατα ένα ακόμη σπουδαίο άλμπουμ (“The great cold distance”), ένα ακόμη αριστούργημα γνήσιας θλίψης και αβίαστης μελαγχολίας, ενδεδυμένο με τον μανδύα του ποιητικού, του ονειρικού, που ανέκαθεν τους ξεχώριζε από τις σοβαροφανείς μπάντες των ρηχών προθέσεων, οι KATATONIA υπόσχονται δυο επιβλητικές εμφανίσεις κατά τη διάρκεια των οποίων οι απόκρυφες σκέψεις, οι ανομολόγητοι πόθοι και οι αναθυμιάσεις της απόγνωσης, θα μεταφραστούν σε νότες πολυκύμαντες και σπαρακτικές, λυρικές κι αισθαντικές.

Για να φτάσουν ως το κραταιό σήμερα της καθολικής αναγνώρισης από Μέσα και οπαδούς, οι KATATONIA χρειάστηκε να διανύσουν έναν μακρύ δρόμο αλλεπάλληλων μουσικών μεταμορφώσεων. Οι πρώιμοι μαυρομεταλλικοί βρυχηθμοί των πρώτων demos της μπάντας (με σπουδαιότερο από αυτά το “Jhra Elohim Meth”, που εκτός των άλλων εγκαινίασε την πολύχρονη συνεργασία του γκρουπ με τον περίφημο Dan Swano), όταν εκείνη δρούσε ακόμη σε ερασιτεχνικό επίπεδο, παραχώρησαν τη θέση τους σε μελαγχολικά, επικά ηχοτόπια, μήτρες των πιο απαισιόδοξων συναισθημάτων, όπως αυτά παρουσιάζονται μέσα από το πρώτο full length άλμπουμ με τίτλο “Dance of December souls”. Τα Unisound studios στα οποία ηχογραφήθηκε το άλμπουμ αποτέλεσε στα χρόνια που ακολούθησαν ένα δεύτερο σπίτι για τους Anders Nystrom (aka Blackkheim στα χρόνια της οργισμένης εφηβείας) και Jonas Renkse (aka Lord Seth) που ως και σήμερα εξακολουθούν να αποτελούν το δημιουργικό πυρήνα γύρω από τον οποίο περιστρέφονται όσοι σχετίζονται – με τον έναν ή τον άλλον τρόπο – με την μπάντα.

Μια Σκανδιναβική μπάντα του σκληρού μεταλλικού χώρου δεν μπορεί να αποφύγει – ειδικά στα πρώτα στάδια ενηλικίωσης της – τις ηχογραφήσεις εκείνες που γνωρίζει ότι θα της αποδώσουν μακροπρόθεσμα το χαρακτηρισμό cult, ο οποίος θα συσπειρώσει γύρω της τους αφοσιωμένους οπαδούς της. Το δεκάλεπτο γοτθικό έπος “Scarlet Heavens” ηχογραφήθηκε το 1994 και κυκλοφόρησε σαν split 10’’ με τους PRIMORDIAL, κάνοντας με τον καλύτερο τρόπο αυτή τη δουλειά.

Το 1995 οι Renkse και Nystrom, έχοντας αντιμετωπίσει πολλές δυσκολίες ως προς τη σύνθεση ενός σταθερού line-up αποφάσισαν να διαλύσουν – προσωρινά, όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια – την μπάντα. Στο διάστημα που μεσολάβησε μέχρι την επανασύνδεση, ο Renkse φόρμαρε το side project των OCTOBER TIDE, ενώ ο Nystrom μοίρασε ισόποσα το χρόνο και το ενδιαφέρον του στους DIABOLICAL MASQUERADE και τους BEWITCHED.

Η επιστροφή των KATATONIA στο μουσικό προσκήνιο στις αρχές του 1996 ήταν κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή. Το “Brave murder day” είναι σταθμός στην καριέρα του γκρουπ, ένας θεόρατος φάρος που φώτισε τις επόμενες δουλειές όχι μόνο των KATATONIA αλλά και πολλών άλλων σχημάτων που γονάτισαν μπρος στο κυριαρχικά θλιμμένο κάλλος του. Εκείνη την εποχή σχηματίστηκε και το γνώριμο line up των KATATONIA που με μια δυο προσθήκες στο μέλλον μένει αναλλοίωτο ως σήμερα. Ο Fred Norrman, πρώην κιθαρίστας στους OCTOBER TIDE εισχώρησε στην μπάντα μετά Βαΐων και κλάδων, αλλά η βόμβα μεγατόνων έσκασε με τη έλευση του σπουδαίου Mikael Akerfeldt των OPETH, ο οποίος αντικατέστησε προσωρινά τον Renkse στον τομέα των φωνητικών, αφού ο τελευταίος θεώρησε πως ήταν προτιμότερο να κάνει ένα μικρό διάλειμμα από τις υποχρεώσεις του.

Το mini άλμπουμ “Sounds of Decay” γέμισε το διάστημα ως την κυκλοφορία του πολυαναμενόμενου “Discouraged ones” (1998). O Renkse επέστρεψε στα καθήκοντά του, μόνο που αυτή τη φορά τα φωνητικά του ήταν πλέον καθαρά, απογυμνωμένα από το γρέντζο και τις κολασμένες κραυγές του παρελθόντος. Τα αισθήματα της θλίψης και της απόγνωσης, η απέραντη αίσθηση της μοναξιάς, έπρεπε να βρουν άλλους τρόπους δημιουργικότερης έκφρασης, πιο εξευγενισμένης και μοντέρνας συνάμα. Η βαθύτερη ουσία της φιλοσοφίας της μπάντας όμως δεν άλλαξε. Απλά, η πρόοδος φάνταζε και ήταν, επιβεβλημένη.

Έπρεπε όμως να φτάσουμε στο 1999 και το “A tonight’s decision” για να γνωρίσει η μπάντα την επιτυχία που της άξιζε. Η δημοτικότητα των KATATONIA με το εν λόγω άλμπουμ ξεπέρασε κάθε προσδοκία, ακόμη και των υπεύθυνων της εταιρείας της, Peaceville, και η φυσική κατάληξη αυτής ήταν η σκανδιναβική περιοδεία με τους μύθους του ιδιώματος PARADISE LOST. Τότε και μόνο τότε συμπληρώθηκε το παζλ του line-up με τις προσθήκες των Mattias Norrman (αδερφού του Fredrik) και του Daniel Liljekvist στα τύμπανα. Επιπροσθέτως, στο ρόλο του παραγωγού συναντάμε τον Mikael Akerfeldt, πίσω από το drum kit στέκεται ο Dan Swano, και τα φωνητικά του Renkse είναι πιο οργισμένα από ποτέ.

Το “Last fair deal gone down” (2000) που ακολούθησε, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένα αέναο, μάταιο παιχνίδι ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Μια συμμαχία ανάμεσά τους που καταρρίπτεται και επιβεβαιώνεται διαρκώς. Κυκλικά. Με απώλειες πολέμου, πόνο απροσμέτρητο. Μια κάθαρση που μένει πάντα ημιτελής. Ο μοντερνισμός έχει κάνει δυναμική είσοδο με φωτιές και πυροτεχνήματα, όμως οι KATATONIA δεν παρεκκλίνουν ποτέ από το στόχο τους. Βυθομετρούν την αίσθηση της οδύνης, γλεντούν το ανεκπλήρωτο, τιμούν σιωπηρά και με ήθος τη συνειδητοποίηση πως η κάθαρση και η σωτηρία δεν είναι ποτέ εφικτές. Όχι, σε αυτό τον κόσμο. Σίγουρα όχι. Οι OPETH μάλιστα συμμερίστηκαν τις απόψεις τους και ο σεβασμός τους δηλώθηκε έμπρακτα με το κάλεσμα για από κοινού ευρωπαϊκή περιοδεία. Η καθιέρωση είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο.

Ένα άλμπουμ σαν το παραπάνω, έθεσε ανυπέρβλητες δυσκολίες στον διάδοχό του. Πόσο εύκολο είναι να επαναληφθεί μια καλλιτεχνική επιτυχία ανάλογου βεληνεκούς; Καθόλου εύκολο για μια οποιαδήποτε μπάντα, όχι όμως και για τους KATATONIA. Το “Viva emptiness”, ο φόρος τιμής στις άδειες, μοναχικές ψυχές που αιωρούνται και ανυψώνονται στο νεφέλωμα της ματαιότητας, ανήμπορες, καταβεβλημένες από το κυνήγι χιμαιρικών ονείρων, δεν συναντάει κανένα εμπόδιο στο δρόμο του για την ολοκληρωτική κατάληψη του ασυνειδήτου του ακροατή. Όσο κι αν οι κριτικοί επέμειναν στην alternative ερμηνεία των μέσων, το υπόβαθρο και οι προθέσεις είναι αμιγώς μεταλλικές. Όλα είναι θέμα στυλ. Τα όρια παραείναι αδύναμα για να περιορίσουν τα (δυσοίωνα) οράματα των καλλιτεχνών.

Το 2006 βρίσκει τους KATATONIA πιο ακμαίους από ποτέ άλλοτε. Το νέο άλμπουμ έχει ήδη κατακτήσει ξεχωριστή θέση στις καρδιές των οπαδών του σχήματος. Και πώς να μην γίνει κάτι τέτοιο, από τη στιγμή που το ‘The great cold distance” διαθέτει όλα εκείνα τα στοιχεία που έχουν κάνει λατρευτή την μπάντα στο πέρασμα των χρόνων. Ο δυναμισμός είναι το πρώτο στοιχείο που επισημαίνει κανείς με τις απανωτές ακροάσεις του άλμπουμ, ένας δυναμισμός που έχει επιστρατευτεί για να γκριζάρει ακόμη περισσότερο το φόντο, να ατσαλώσει τα ντεσιμπέλ θλίψης, παράνοιας, αποστροφής προς κάθε τι γήινο, ανούσιο και συμβιβασμένο που εκπέμπει αυτό το απόκοσμο κομψοτέχνημα. ΟΙ KATATONIA ετοιμάζονται να εφορμήσουν στις συνειδήσεις και των ελλήνων οπαδών, παίζοντας ζωντανά παλαιούς και νέους ύμνους που έχουν πολλάκις αγαπηθεί. Το κάλεσμα είναι δεδομένο, η πρόκληση τεράστια: Ποιος μπορεί να αρνηθεί μια βραδιά τελετουργικής αποκαθήλωσης όλων των παραισθήσεων που αποπροσανατολίζουν την ύπαρξή μας; Ποιος φοβάται να αντικρίσει κατάφατσα τους χειρότερους εφιάλτες του; Οι απαντήσεις επί σκηνής, στις 22 και 23 Σεπτεμβρίου, σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα αντίστοιχα. Από τις εμπειρίες εκείνες που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει έτσι εύκολα...

Δελτίο Τύπου
  • SHARE
  • TWEET