Jonathan Jackson: «Πάντα έψαχνα πώς να συνδυάσω τη μουσική με την ηθοποιία»

Μιλήσαμε με τον βραβευμένο με Emmy ηθοποιό για τη μουσική των Enation, τις συναυλίες και τις ισορροπίες ανάμεσα στα επαγγέλματά του

Από τον Αντώνη Μαρίνη, 09/12/2016 @ 14:55

Ίσως να τον γνωρίζετε ως Lucky Spencer ή ως Avery Barkley. Ή μπορεί να τον είχατε δει στο πλάι της Lena Headey στην τηλεοπτική εκδοχή του "Terminator". Όταν ο Jonathan Jackson αφήνει στην άκρη τις υποκριτικές του υποχρεώσεις, γράφει μουσική και παίζει με τους Enation, την μπάντα που δημιούργησε με τον αδερφό του Richard πριν από περίπου δεκαπέντε χρόνια. Απόλυτα προσγειωμένος και πάντα χαμογελαστός, μας μίλησε για τον τρόπο που λειτουργεί το συγκρότημα, τις ιδιαιτερότητες που αντιμετωπίζει ένα power trio στη σκηνή, αλλά και για το πώς καταφέρνει να συνδυάζει την ηθοποιία με τη μουσική.

Jonathan Jackson

Παίζεις κιθάρα από μικρή ηλικία. Τι σε ενέπνευσε για να ξεκινήσεις;

Ο θείος μου έπαιζε κιθάρα και αγαπούσε τη rock μουσική. Κι ο μεγαλύτερο αδερφός μου έπαιζε ντραμς, οπότε πιστεύω ότι η κιθάρα με τράβηξε για να μπορώ να παίξω μαζί του.

Θυμάσαι το πρώτο, ή κάποιο από τα πρώτα κομμάτια που έγραψες;

Που να έγραψα... wow! Ναι, η αλήθεια είναι πως δεν θυμάμαι ακριβώς το όνομά του. Ένα από τα πρώτα τραγούδια (που γράψαμε) ήταν το "Pressure". Απλά χρησιμοποίησα ένα μάτσο από συγχορδίες και τζαμάραμε με τον αδερφό μου στο υπόγειο του σπιτιού μας. Νομίζαμε ότι ακουγόταν τέλειο, αλλά είμαι σίγουρος ότι δεν ήταν ιδιαίτερα! [Γέλια]

[Γέλια] Πόσο πολύ έχει αλλάξει η προσέγγισή σου στο συγγραφικό κομμάτι με τα χρόνια;

Έχει αλλάξει πολύ, κυρίως επειδή ξεκίνησα από τόσο μικρός, ήμουν έντεκα χρονών. Αρχικά έγραφα κυρίως στην κιθάρα αλλά στη συνέχεια έμαθα πιάνο. Όσο περνούν τα χρόνια γράφω πιθανότατα το 60, ίσως και 70% στο πιάνο και αρκετά λιγότερο στην κιθάρα. Η πιο επιθετική, rock μουσική συνήθως γράφεται στην κιθάρα και το πιο λυρικό υλικό στο πιάνο.

Ποιες θα έλεγες ότι είναι οι μεγαλύτερες επιρροές σου, μουσικά;

Είναι πολλές, πραγματικά. Ξεκινούν από τους R.E.M. και καταλήγουν στον Leonard Cohen, τους Echo And The Bunnymen, τους U2, τον Peter Gabriel...

Φαίνεται και στη μουσική αυτό, δεν είναι μονοδιάστατη...

Ω, ναι! Επίσης είναι ο Van Morrisson, οι Radiohead, θα μπορούσα να συνεχίσω για ώρες... [Γέλια]

Πού βρίσκεις έμπνευση όταν συνθέτεις;

Η έμπνευση έρχεται από πολλά διαφορετικά μέρη. Κάποιες φορές είναι ο πόνος, να περνάς κάτι δύσκολο. Κάποιες φορές είναι η χαρά. Είμαι παντρεμένος εδώ και δεκατέσσερα χρόνια, οπότε αρκετά τραγούδια συνδέονται με τη γυναίκα και τα παιδιά μου. Σε άλλες περιπτώσεις είναι βιβλία που σε εμπνέουν, Ντοστογιέφσκι ή κάτι αντίστοιχο. Μια ιδέα που καρφώνεται στο μυαλό σου και σε κάνει να σκέφτεσαι.

Νωρίτερα αυτήν τη χρονιά κυκλοφορήσατε το τελευταίο σας EP, "Blame-Shifter". Υπήρξαν διαφορές στη δημιουργική διαδικασία σε σχέση με προηγούμενες κυκλοφορίες σας;

Ναι, νομίζω ότι ως συγκρότημα τριών ατόμων ήμασταν ενθουσιασμένοι και προσπαθήσαμε να φτιάξουμε έναν δίσκο που να περικλείει την ενέργεια μίας ζωντανής συναυλίας. Η ενορχήστρωση είναι πολύ εστιασμένη στα τρία όργανα - την κιθάρα, το μπάσο και τα ντραμς· και τα φωνητικά, βέβαια. Θέλαμε να κάνουμε ένα κάπως πιο σκληρό, πιο εναλλακτικό άλμπουμ. Αυτός ήταν ο στόχος μας.

Για την κυκλοφορία του δοκιμάσατε μια crowd funding προσέγγιση. Πώς πήγε;

Ναι, δοκιμάσαμε το PledgeMusic. Πήγε τέλεια! Η ανταπόκριση ήταν καταπληκτική και η υποστήριξη από τους οπαδούς απίστευτη. Έκανε τεράστια διαφορά για εμάς, κι επίσης μας ενέπνευσε να θέλουμε να γράψουμε την καλύτερη δυνατή μουσική που μπορούμε, καθώς όλος αυτός ο κόσμος βοήθησε στη δημιουργία και θέλαμε να τους ξαφνιάσουμε και να τους εμπνεύσουμε με τη σειρά μας.

Jonathan Jackson Enation

Οι Enation είναι μια σχεδόν οικογενειακή μπάντα. Η μουσική σας είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς ή προτιμάτε να δουλεύετε ο καθένας μόνος του;

Συνηθίζω να γράφω τα περισσότερα τραγούδια μόνος μου, αλλά στο κομμάτι που αυτά παίρνουν ζωή, αυτό γίνεται συλλογικά με τον Richard και τον Daniel. Συνήθως εγώ έχω τους στίχους και τη μελωδία στο πιάνο ή στην κιθάρα κι εκείνοι βάζουν το ρυθμικό μέρος, που για εμένα είναι κάτι πολύ σημαντικό, γιατί διαφορετικά τα τραγούδια μου θα ακούγονταν κάπως flat, δεν θα είχαν δυναμική. Οπότε τα ενορχηστρώνουμε όλοι μαζί και ξέρεις, δεν συμφωνούμε διαρκώς για τα πάντα, παρότι σε γενικές γραμμές οι στόχοι μας είναι ίδιοι.

Ένα από τα πράγματα που αγαπάω είναι ότι θέλουν πάντα το καλύτερο για τα τραγούδια. Είναι και οι δύο διατεθειμένοι να μη παίξουν σε ένα κομμάτι αν αυτό είναι για το καλύτερο. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο Richard έμεινε εκτός κομματιών, γιατί έκρινε ότι δεν χρειαζόταν να παίξει, είναι πάντα ανάλογα με το τι ταιριάζει. Κι αυτό είναι κάτι πραγματικά εξαιρετικό.

Με την υπάρχουσα κατάσταση της μουσικής βιομηχανίας αρκετοί καλλιτέχνες προτιμούν να κυκλοφορούν μεμονωμένα τραγούδια ως singles ή EPs. Σκοπεύετε να ακολουθήσετε αυτόν τον δρόμο αντί για full-length δίσκους;

Το "Blame-Shifter" ήταν κάτι που έγινε εν μέρει λόγω χρονικών περιορισμών. Δεν είχαμε τον χρόνο να ηχογραφήσουμε έναν full-length δίσκο, λόγω των γυρισμάτων και του προγράμματός μου. Οπότε αυτό που κάναμε ήταν να κυκλοφορήσουμε το EP και τώρα έχουμε σχεδόν έτοιμο ένα δεύτερο EP. Έτσι, θα συνδυάσουμε αυτά τα δύο σε ένα πλήρες άλμπουμ. Το βλέπαμε ως κάτι ενιαίο όλο αυτόν τον καιρό, αλλά το ηχογραφήσαμε ως δύο ξεχωριστά κομμάτια.

Επίσης κυκλοφορήσατε το "Live From Nashville" τον περασμένο μήνα, αν δεν κάνω λάθος. Είχα την ευκαιρία να το ακούσω μερικές φορές στο Spotify και ακόμα κι έτσι μπορείς να καταλάβεις ότι ο ήχος του είναι εξαιρετικός. Πώς τα καταφέρατε;

Η συναυλία στο Nashville ήταν η πρώτη της περσινής περιοδείας και η αλήθεια είναι ότι δεν ξέραμε πώς ακριβώς θα πήγαινε. Τελικά είμαστε χαρούμενοι, γιατί παίξαμε καλά και ήταν μια ωραία βραδιά. Επειδή, ξέρεις, στο πρώτο σόου μιας περιοδείας έχεις την αγωνία ότι τα πάντα μπορούν να πάνε λάθος. [Γέλια]

Αλλά ευτυχώς παίζουμε μαζί για τόσα πολλά χρόνια και τα πάντα πήγαν καλά. Στη συνέχεια, ο Greg Archilla, που βοήθησε στην παραγωγή των δύο τελευταίων δίσκων μας, ανέλαβε τη μίξη. Μας έχει δει πολλές φορές να παίζουμε στη σκηνή, οπότε έχει πραγματικά αίσθηση του πώς να πετύχει στην ηχογράφηση την αίσθηση που υπάρχει όταν είσαι εκεί ο ίδιος.

Jonathan Jackson Enation

Σε αυτό το άλμπουμ υπάρχουν κάποιες πολύ ωραίες διασκευές, ειδικά εκείνες των Radiohead τις λάτρεψα. Υπάρχει κάποιο ενδεχόμενο για κάποιο EP διασκευών ίσως;

Αυτή την ερώτηση την άκουσα πρόσφατα! Δεν μου είχε περάσει από το μυαλό προηγουμένως, αλλά όσο το σκέφτομαι υπάρχουν τόσα τέλεια τραγούδια από υπέροχες μπάντες. Και παίζοντας αυτά τα τραγούδια, πραγματικά, νιώθω ότι μας κάνουν καλύτερους ως μπάντα.

Και παίζοντας ένα κομμάτι είναι αρκετά διαφορετικό από το να το ακούς...

Ναι. Είναι σαν να μαθαίνεις πώς άλλοι μουσικοί προσεγγίζουν τα όργανα και τη μουσική τους.

Έχουν προκύψει δυσκολίες στη ζωντανή παρουσίαση της μουσικής σας, με δεδομένο ότι είσαστε μόλις τρία άτομα;

Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, ιδίως στο πιο πρόσφατο υλικό μας, είναι να οργανώνουμε τα τραγούδια με τέτοιον τρόπο που να μεταφράζονται από το στούντιο στη σκηνή όσο καλύτερα γίνεται. Όταν είσαι σε ένα συγκρότημα με τρία άτομα, κάθε όργανο είναι καθοριστικό κι εκτεθειμένο. Δεν μπορείς να κρυφτείς πίσω από άλλα όργανα, είσαι εκεί έξω. Οπότε προσπαθούμε η μουσική μας να είναι ενορχηστρωμένη από αυτήν την οπτική και αυτήν τη λογική έχουμε ακολουθήσει και στον καινούργιο δίσκο που θα κυκλοφορήσει σύντομα. Το σκεφτόμαστε συχνά, πώς θα μπορούσαμε να αποδώσουμε κάτι πιο σύνθετο ζωντανά.

Στο "Nashville" σου δόθηκε η ευκαιρία να συνδυάσεις τη μουσική με την ηθοποιία. Πώς νοιώθεις με όλη αυτήν την κατάσταση;

Είναι υπέροχο! Ξεκίνησα να παίζω μουσική όταν ήμουν έντεκα χρονών και την ίδια περίοδο ξεκίνησα υποκριτική. Πάντα αναρωτιόμουν πώς θα μπορούσα να κάνω και τα δύο ταυτόχρονα, και τότε ήρθε αυτή η σειρά όπου έχω την ευκαιρία να παίξω έναν μουσικό. Επίσης κάνουμε περιοδείες με το "Nashville" και ηχογραφούμε αρκετά. Και είναι μια ευτυχής συγκυρία, επειδή ο κόσμος μπορεί να έρθει ευκολότερα σε επαφή με τους Enation και να δεθεί ακόμα περισσότερο.

Πώς καταφέρνεις και βρίσκεις χρόνο να γράφεις και να ηχογραφείς ανάμεσα στις τηλεοπτικές υποχρεώσεις και τις περιοδείες;

Είναι αρκετά δύσκολο. Το γράψιμο δεν είναι τόσο μεγάλο πρόβλημα, αλλά οι ηχογραφήσεις μπορεί να είναι πραγματικά δύσκολες. Υπάρχουν εβδομάδες που έχω γυρίσματα από τη Δευτέρα ως την Τετάρτη και μετά Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο πηγαίνω στο στούντιο για να ηχογραφήσω. Αλλά στο τέλος όλα πάνε καλά.

Τι φυλάει το μέλλον για τους Enation;

Αυτόν τον καιρό τελειώνουμε τον επόμενο δίσκο, για τον οποίο είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι και ελπίζουμε να επεκτείνουμε τις περιοδείες μας. Έχουμε περιοδεύσει πολύ στις Ηνωμένες Πολιτείες τα τελευταία δύο χρόνια και τώρα ελπίζουμε να καταφέρουμε να έρθουμε στην Ευρώπη. Πραγματικά ελπίζω να καταφέρουμε να παίξουμε στην Ελλάδα, θα μας άρεσε πολύ κάτι τέτοιο. Νομίζω πως αυτοί είναι οι στόχοι μας, να φτιάξουμε την καλύτερη μουσική που μπορούμε και να περιοδεύσουμε, να βιώσουμε το ζωντανό κομμάτι της μουσικής.

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "Live From Nashville" από τον Αντώνη Μαρίνη.

  • SHARE
  • TWEET