Γιώργος Καρράς

Ασκήσεις Απλότητας

United We Fly (2023)
Από τον Αντώνη Αντωνιάδη, 25/01/2023
Ένα ορχηστρικό κομψοτέχνημα διαχρονικής αξίας
Πώς βαθμολογείτε το δίσκο;

Εδώ, στο Rocking.gr, έχουμε δηλώσει ξεκάθαρα πως στη συλλογική μας αντίληψη οι Τρύπες υπήρξαν το καλύτερο ελληνικό rock συγκρότημα. Παράλληλα, σε προσωπικό επίπεδο, δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιο άλλο σχήμα που να υπήρξε τόσο καθοριστικό για εμένα όσο αυτό. Και αυτή η διαπίστωση δεν έχει να κάνει μόνο με το ότι οι Τρύπες υπήρξαν τόσο σημαντικές στην διάπλαση της αισθητικής μου αλλά, κυρίως, με τον τρόπο με τον οποίο πορεύτηκαν μέσα στην ελληνική πραγματικότητα και με το πώς, με την στάση τους, απέδειξαν πόσο μακριά μπορείς να φτάσεις, υπολογίζοντας μόνο στα δικά σου πόδια και χωρίς να κάνεις καμία έκπτωση στο καλλιτεχνικό σου όραμα.

Αν με ρωτούσε κάποιος ποια θεωρώ πως ήταν η χειρότερη συνέπεια της διάλυσης του συγκροτήματος, χωρίς αμφιβολία θα απαντούσα ότι η εξαφάνιση του Γιώργου Καρρά από τα καλλιτεχνικά δρώμενα της χώρας είναι το γεγονός που, κυρίως, με στεναχώρησε και αυτό για το οποίο μιλούσαν και οι περισσότεροι οπαδοί του συγκροτήματος, οι οποίοι γνώριζαν την γιγάντια συνεισφορά του σε όλα τα επίπεδα. Τον συναντήσαμε λίγα χρόνια μετά σε μια συνεργασία με τον Μπάμπη Στόκα και μετά πάλι σιωπή. Θυμάμαι έντονα το συναίσθημα, πριν καμιά δεκαετία, όταν ανακάλυψα το κανάλι του στο youtube και άκουσα το εκπληκτικό "Βρες μου έναν Τόπο", όπως επίσης και τις ατέλειωτες συζητήσεις για το πόσο θέλουμε να ακούσουμε περισσότερη μουσική από αυτόν. Κι όσο αυτός λοιπόν δημιουργούσε το "Ασκήσεις Απλότητας", εμείς κάναμε ασκήσεις υπομονής κι ελπίζαμε στη δισκογραφική επιστροφή του.

Σε αυτό το πλαίσιο, φαντάζομαι αντιλαμβάνεστε γιατί η ανακοίνωση της νέας δουλειάς του αποτέλεσε ένα πραγματικά σπουδαίο νέο για όσους από εμάς, εδώ και είκοσι χρόνια, αισθανόμαστε αυτό το κενό της απουσίας του ως συνθέτη. Η κυκλοφορία του δίσκου αποτελεί από μόνη της ένα πάρα πολύ σημαντικό γεγονός, πιθανά, και χωρίς υπερβολή, το σημαντικότερο εγχώριο γεγονός του τρέχοντος έτους. Πόσο μάλλον όταν σε αυτόν συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, ο Μπάμπης Παπαδόπουλος και ο Γιώργος Χριστιανάκης, ενώ την ηχοληψία και επεξεργασία του ήχου έκαναν ο Τίτος Καργιωτάκης και ο Χρήστος Χαρμπίλας στο στούντιο Royal Alzheimer Hall, ονόματα σημαντικών συνεργατών δηλαδή που παραπέμπουν και στο παρελθόν του δημιουργού.

Για όλους αυτούς τους λόγους, το νέο άλμπουμ του Γιώργου Καρρά αποτελεί μια κυκλοφορία που αφορά έτσι κι αλλιώς τους πάντες. Το ότι όμως πρόκειται για ένα συγκλονιστικό αριστούργημα ορχηστρικής μουσικής, το καθιστά τον δίσκο που, ήδη από το Γενάρη, μπορεί να διεκδικεί μια θέση ψηλά στις κορυφαίες κυκλοφορίες της χρονιάς. Είχαμε πάρει μια γεύση με το "Χωρίς Ιθάκη", που κυκλοφόρησε τον περασμένο Οκτώβριο, κι αποτέλεσε μια σαφή απόδειξη της ενορχηστρωτικής ιδιοφυίας του δημιουργού του, όμως είναι πραγματικά απερίγραπτο το συναίσθημα του να ακούς την εισαγωγή του "Μικρός Ουρανός" καθώς οι επαναλαμβανόμενες μελωδίες δένουν με ηλεκτρικές κιθάρες που παραπέμπουν στις Τρύπες του 1996 ενώ, παράλληλα, ξετυλίγεται μπροστά σου ένα έργο που μπλέκει ηλεκτρονικά στοιχεία, πιάνα, έγχορδα και πνευστά.

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του όμως, είναι ο τρόπος με τον οποίο ο δίσκος είναι δομημένος φανερώνοντας στον ακροατή συνεχώς καινούργιους κόσμους, χτισμένους πάνω σε μελωδίες που είτε περνάνε και χάνονται, είτε επαναλαμβάνονται με διαφορετική κάθε φορά δυναμική, αποκαλύπτοντας τα πολλαπλά προσωπεία τους. Στις συνθέσεις του Καρρά συνυπάρχει το οικείο, κάτι από τις Τρύπες ή κάτι από το "Υπέροχο Τίποτα", με τον ενθουσιασμό ενός καλλιτέχνη που επανεφευρίσκει τον εαυτό του, ενώ εντυπωσιάζει ο τρόπος με τον οποίο ισορροπεί ανάμεσα στο κλασικό και το μοντέρνο και το πώς μπλέκει μεγάλους Έλληνες (και όχι μόνο) συνθέτες, post-rock, ambient pop, και τόσα άλλα είδη.

Κάθε κομμάτι του "Ασκήσεις Απλότητας" μοιάζει να είναι φτιαγμένο με αγάπη και προσοχή πετυχαίνοντας να παντρεύει την απλότητα, αλλά σε καμία περίπτωση την απλοϊκότητα, με πολυεπίπεδες, προσεγμένες ενορχηστρώσεις που σχηματίζουν έναν κύκλο συνθέσεων που μπορεί να αγγίζει την τελειότητα αλλά, συγχρόνως, διατηρεί μια γλυκιά περιπετειώδη αυθάδεια, κάπως σαν τις γραμμές του εξωφύλλου που σχηματίζουν δυο κύκλους που τέμνονται αλλά δεν ταυτίζονται απόλυτα ποτέ. Έτσι και η περιήγηση μέσα στις μουσικές της νέας δουλειάς του Καρρά αποτελεί ένα συναρπαστικό ταξίδι σε δέκα τραγούδια που το καθένα διατηρεί την αυθυπαρξία του αλλά, όλα μαζί, μετατρέπονται σε ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης που χωράει το παρελθόν, το παρόν, κι ελπίζουμε και το μέλλον του δημιουργού του, ανοίγοντας όμως και νέους τρόπους αντίληψης αυτού.

Από τη μελαγχολική μελωδία στη "Θάλασσα" μέχρι το εκπληκτικό "Κάθε Μέρα", από τον τρόπο που το "Παιδική Χαρά" σε ταξιδεύει σε ανύπαρκτα κινηματογραφικά τοπία μέχρι το "Περιμένοντας το Φως" στο οποίο συνυπάρχει η αισθητική του "Δεκαπέντε Εσπερινοί" με τις Τρύπες, από τις πανέμορφες μελωδίες του "Χορός" μέχρι την εντυπωσιακή ενορχήστρωση του "Φαύλος Κύκλος", και από τους ηχητικούς πειραματισμούς του "Γλυκιά Αγωνία" μέχρι την αφοπλιστική απλότητα του "Ξανά από την Αρχή", όλα εδώ λειτουργούν με τέτοιο τρόπο που είναι αδύνατον να μην σκεφτεί κανείς πως πρόκειται για μια δουλειά που από την κυκλοφορία της, δικαίως διεκδικεί τον τίτλο του κλασικού και του διαχρονικού.

Με τον νέο του δίσκο ο Γιώργος Καρράς δεν χρειαζόταν να πείσει κανέναν ότι αποτελεί έναν κορυφαίο τραγουδοποιό. Όμως, με το "Ασκήσεις Απλότητας" πετυχαίνει να υπερβεί τη μέχρι τώρα πορεία του και να αναδειχθεί σε έναν δημιουργό που, ασχέτως προτιμήσεων, οφείλει να έχει μια απολύτως καθολική αναγνώριση, όχι μόνο για αυτά που μας έχει προσφέρει στο παρελθόν αλλά και για αυτά που μας χαρίζει σήμερα. Είκοσι χρόνια είναι πολύς καιρός. Μετά από έναν τέτοιο δίσκο, θα μπορούσα να πω πως η αναμονή άξιζε τον κόπο. Δεν θα το πω όμως, όχι γιατί το άλμπουμ δεν είναι εξαιρετικό από κάθε άποψη, αλλά γιατί ελπίζω να υπάρξει συνέχεια και να ακούσουμε κι άλλη μουσική στο άμεσο μέλλον, να μην χρειαστεί δηλαδή να περιμένουμε άλλα είκοσι χρόνια. Την έχουμε ανάγκη. Πιθανά περισσότερο απ’ όσο και ο ίδιος μπορεί να συνειδητοποιεί.

Bandcamp

  • SHARE
  • TWEET