Oak: «Δεν θα αλλάξουμε το στυλ μας προκειμένου να πετύχουμε»

Μια πρώτη γνωριμία με τους Νορβηγούς Oak, μία από τις μεγαλύτερες prog εκπλήξεις της χρονιάς που έφυγε, σε μία σύντομη κουβέντα που σταχυολογεί τα βασικά

Από τον Αντώνη Καλαμούτσο, 16/01/2019 @ 12:24

Δεν ξέρω πόσοι γνώριζαν τους Oak πριν κυκλοφορήσουν το "False Memory Archive" πριν μερικούς μήνες και πόσοι θα μπορούσαν να περιμένουν ένα άλμπουμ σαν αυτό. Για εμάς πάντως, το δεύτερο άλμπουμ της φινετσάτης μπάντας από το Όσλο ήταν απρόσμενο και μας βρήκε εντελώς απροετοίμαστους. Το ότι με τέτοιο ανταγωνισμό κατάφεραν να τρυπώσουν στην πρόσφατη μας prog ανασκόπηση, ίσως λέει κάτι. Το σίγουρο είναι ότι η μπάντα δείχνει απολύτως έτοιμη ηχητικά, συνθετικά και αισθητικά για μεγάλα πράγματα.

Ενώ ετοιμάζονται για τα release show τους στο Όσλο, βρήκαμε την ευκαιρία να κλέψουμε λίγο από τον χρόνο του Sigbjorn Reiakvam (τύμπανα, programming) και να μιλήσουμε για κάποια ζητήματα γύρω από το ηχητικό σύμπαν της μπάντας. Ο Sigbjorn δεν μας βγήκε και πολυλογάς αλλά, σε κάθε περίπτωση, η μουσική των Oak είναι τέτοια που πολλά πράγματα είναι καταδικασμένα να «αιωρούνται». Όσοι αγαπάτε το μοντέρνο prog, απαγορεύεται να τους αγνοήσετε!

Oak

Καλώς ήρθατε στο Rocking.gr και συγχαρητήρια για το υπέροχο καινούριο σας άλμπουμ! Έχουν περάσει μόλις λίγοι μήνες από την κυκλοφορία του "False Memory Archive" και θέλω να σας ρωτήσω ποιες είναι οι πρώτες αντιδράσεις από τον τύπο και τους οπαδούς;

Ευχαριστούμε! Η υποδοχή είναι θαυμάσια από έντυπα και οπαδούς, πολλές φανταστικές κριτικές και όμορφα σχόλια, κάτι που φυσικά εκτιμάμε πολύ!

... ζούσαμε στιγμές rock star δόξας όπως το να κάνουμε παιδιά!

Το ντεμπούτο σας κυκλοφόρησε το 2013, κάτι που σημαίνει ότι σας πήρε πέντε χρόνια να κυκλοφορήσετε άλμπουμ, πολύς χρόνος για μια μπάντα που δεν έχει διαμορφώσει μια ευρεία βάση οπαδών. Τι συνέβη αυτά τα χρόνια; Υπήρχαν ζητήματα που έπρεπε να λυθούν ή ήταν θέμα τελειομανίας;

Λοιπόν, το ντεμπούτο μας κυκλοφόρησε το 2013 από τη δική μας εταιρεία, χωρίς καλή διανομή και σχεδόν μηδαμινό promotion, άρα δεν πήγε και πολύ μακριά όπως ελπίζαμε. Νοιώθαμε ότι το άλμπουμ αξίζει περισσότερα και ευτυχώς το ίδιο πίστεψε και η Apollon Records, η οποία το επανακυκλοφόρησε το 2016, παίρνοντας πολλούς περισσότερους επαίνους και αναγνώριση. Στο μεταξύ συνθέσαμε το "False Memory Archive" και ναι, σε ένα βαθμό μπορείς να πεις ότι ήταν θέμα τελειομανίας όπως επίσης κι ότι ζούσαμε στιγμές rock star δόξας όπως το να κάνουμε παιδιά και να φτιάξουμε σπίτια, χαχαχα!

Ας μιλήσουμε για το "False Memory Archive". Καταρχήν, η παραγωγή είναι φανταστική! Μπορείς να μας δώσεις κάποιες τεχνικές λεπτομέρειες - στούντιο, εξοπλισμό, παραγωγός και τα λοιπά;

Ευχαριστούμε! Η παραγωγή του άλμπουμ είναι δική μας, ηχογραφήθηκε στο ιδιόκτητο studio Ljugekroken στο Όσλο ενώ κάποιες grand piano ηχογραφήσεις έγιναν στην εκκλησία Toyen, η οποία είχε φοβερή ακουστική. Στο studio μας έχουμε μερικούς καταπληκτικούς προενισχυτές από API, Neve και Universal Audio ανάμεσα σε άλλα και μια καλή γκάμα από Brauner, Sennheiser και Shure μικρόφωνα. Ηχογραφήσαμε σε Pro Tools. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε τον Jens Bogren στα Fascination Street Studios στο Orebro της Σουηδίας για τη μίξη και το mastering κι όπως πάντα έκανε εκπληκτική δουλειά. Ένας πραγματικός άρχοντας της τέχνης του.

Art rock ίσως να είναι μια πιο ταιριαστή περιγραφή για τους Oak

Η μουσική σας ακούγεται σαν μια μίξη πολλών στυλ κι επιρροών, αν και κατηγοριοποιείστε ως prog. Πώς θα περιέγραφες τον ήχο σας; Πιστεύεις ότι ο όρος prog χρησιμοποιείται όταν οι άλλες περιγραφές αποτυγχάνουν ή θεωρείτε πραγματικά ότι είστε μια προοδευτική μπάντα;

Ναι, έχουμε πολύ διαφορετικό μουσικό υπόβαθρο, ακούμε πολύ διαφορετική μουσική μεταξύ μας κι έχουμε μια πλατιά γκάμα επιρροών. Αρκετές κριτικές για το "False Memory Archive" μας περιέγραψαν ως art rock και ίσως αυτή να είναι μια πιο ταιριαστή περιγραφή για τους Oak αλλά είμαστε εντάξει και με την prog ταμπέλα επίσης. Δεν μας απασχολεί και πολύ πώς θα το αποκαλούν αρκεί να ακούγεται σαν Oak.

Είναι σημαντικό να βρίσκουμε μια καλή ισορροπία ανάμεσα σε σκοτεινά και φωτεινά κομμάτια

Επίσης, υπάρχουν δύο είδη συνθέσεων στο άλμπουμ, μια καλή ισορροπία ανάμεσα σε μικρές και μεγάλες συνθέσεις, σχεδόν σαν να έχετε δύο πρόσωπα. Πιστεύω ότι λειτουργεί μια χαρά όπως είναι αλλά πιστεύεις ότι υπάρχει περίπτωση να αφιερωθείτε μόνο σε ένα είδος σύνθεσης στο μέλλον;

Δεν νομίζω ότι θα μας περιορίσουμε ποτέ στο να κάνουμε μόνο μικρά ή μεγάλα tracks εις βάρους του άλλου στυλ αλλά αφού το διευκρίνισα αυτό, υπάρχει περίπτωση να καταλήξουμε να έχουμε μόνο μικρά ή μόνο μεγάλα κομμάτια σε κάποιο συγκεκριμένο άλμπουμ. Δεν προγραμματίζουμε τη διάρκεια όταν ξεκινάμε να γράφουμε, πηγαίνουμε όπως μας πάει και στο τέλος επιλέγουμε τα τραγούδια που συμπληρώνουν το ένα το άλλο και βελτιώνουν τη συνολική εικόνα και συνοχή. Είναι πιο σημαντικό να βρίσκουμε μια καλή ισορροπία ανάμεσα σε σκοτεινά και φωτεινά κομμάτια για να επιτυγχάνουμε το ταξίδι που επιδιώκουμε ένα άλμπουμ να μοιάζει.

Οι στίχοι μας εγείρουν μεγάλο ενδιαφέρον

Και τώρα, στίχοι! Πόσο σημαντική είναι η στιχουργική πλευρά των Oak για εσάς; Μου αρέσουν αλλά προσωπικά νομίζω ότι είναι ένας τομέας στον οποίο θα μπορούσε η μπάντα να βελτιωθεί. Μου άρεσαν πολύ οι στίχοι του ομότιτλου τραγουδιού γιατί φαντάζουν πολύ πραγματικοί, μπορείς να μας πεις κάτι γι αυτές τις Polaroid;

Οι στίχοι είναι εξόχως σημαντικοί! Ο Simen γράφει τους στίχους και πιστεύω ότι είναι πάρα πολύ καλοί, φαντάζομαι ότι αυτό είναι θέμα γούστου προφανώς. Φαίνεται ότι οι στίχοι μας εγείρουν μεγάλο ενδιαφέρον και μας ρωτάνε συχνά για αυτούς. Πολλές κριτικές επίσης κάνουν αναφορές στους στίχους μας. Όσο για το ομότιτλο, είναι μια απόπειρα να αναπαραστήσουμε τα συναισθήματα που κυριεύουν κάποιον όταν κοιτάζει παλιές φωτογραφίες μιας διαλυμένης οικογένειας.

Κάποιες φορές επιχειρούμε να αναπαραστήσουμε κάποιο ονειρικό σενάριο

Σε πολλές στιγμές κι ειδικά στο track "The Lights" ο ακροατής μπορεί να αισθανθεί μια κινηματογραφική προσέγγιση της μουσικής. Προσπαθείτε ποτέ να αιχμαλωτίσετε μια εικόνα ή αίσθηση όταν παίζετε και γράφετε το υλικό σας; Αν ήταν υποθετικά να συνθέσετε ένα soundtrack, ποιον σκηνοθέτη ή είδος ταινίας θα προτιμούσατε;

Αυτή είναι ενδιαφέρουσα ερώτηση! Σε όλους μας αρέσουν πολύ τα soundtrack και ναι, προσπαθούμε κάποιες φορές να δημιουργήσουμε μια εικόνα για τον ακροατή. Είναι σημαντικό το να δημιουργείς μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα και να πυροδοτείς συναισθήματα. Κάποιες φορές επιχειρούμε να αναπαραστήσουμε κάποιο ονειρικό σενάριο ή να καταπιαστούμε με ένα συγκεκριμένο θέμα χρησιμοποιώντας τα διαθέσιμα εργαλεία. Βασικά έχουμε συνθέσει για δυο ταινίες μικρού μήκους και θα ήταν σπουδαίο να γράψουμε για μια κανονική ταινία! Μια ταινία του David Lynch ή του Lars Von Trier θα ήταν προφανείς επιλογές αλλά οτιδήποτε στο οποίο θα μπορούσαμε να δημιουργήσουμε μια στοιχειωμένη ή έντονη ατμόσφαιρα θα ήταν τέλειο!

Κάποιες φορές επιλέγουμε να μην κλιμακώνουμε την ένταση για να δημιουργήσουμε μια διαφορετική εμπειρία

Στις Αρχαίες Ελληνικές Τραγωδίες κανένα έργο δεν μπορούσε να θεωρηθεί ολοκληρωμένο αν δεν παρέδιδε στο τέλος κάθαρση. Σε στιγμές, έπιασα τον εαυτό μου να ζητάει ένα ξέσπασμα, κάποιο δυνατό ή γρήγορο μέρος που θα ανακούφιζε την ατμοσφαιρική ένταση των τραγουδιών σας. Πιστεύεις ότι υπάρχει το στοιχείο της κάθαρσης στη μουσική σας; Συμφωνείς ότι είναι σημαντικό;

Οπωσδήποτε. Τόσο το "Walk Of Atonement" όσο και το "Psalm 51" αποτελούν προσπάθειες να αφήσουμε τον ακροατή στην καρέκλα του για λίγο, αφού η μουσική τελειώσει. Όσο για σκληρά και γρήγορα μέρη, δεν μας φαίνεται ξένο σαν ιδέα. Κάποιες φορές επιλέγουμε να μην κλιμακώνουμε την ένταση για να δημιουργήσουμε μια διαφορετική εμπειρία. Μας αρέσουν κι εμάς τα σκληρά και γρήγορα μέρη.

Δεν καθόμαστε αραχτοί ελπίζοντας ότι δεν θα μας προσέξει κανένας

Τι είδους επιτυχία ονειρεύεστε για την μπάντα; Είναι η «επιτυχία» ένας όρος που αναφέρεται στο δημιουργικό ή το εμπορικό κομμάτι κατά τη γνώμη σου; Νομίζω ότι μπορείτε να πετύχετε και τις δύο αλλά ποια «επιτυχία» θα ήταν η προτεραιότητα σας;

Εντάξει, δεν καθόμαστε αραχτοί ελπίζοντας ότι δεν θα μας προσέξει κανένας. Θα ήταν σπουδαίο φυσικά να μπορούμε να παίξουμε σε cool μέρη για τεράστια πλήθη. Αλλά δεν πρόκειται να αλλάξουμε το στυλ μας ή να γράψουμε διαφορετικά για να πετύχουμε. Πιστεύουμε πολύ σε αυτό που κάνουμε και ότι από μόνο του θα μας πάει εκεί που θέλουμε.

Oak

Σχέδια για περιοδεία; Θα λάτρευα να ακούσω πώς βγαίνει η μουσική σας ζωντανά! Σκοπεύετε να αφιερωθείτε παραπάνω στον τομέα Live;

Ναι, σκοπεύουμε, θέλουμε να κάνουμε πολύ περισσότερες συναυλίες. Έχουμε δύο show στο Όσλο τον Ιανουάριο, θα παίξουμε στο Quebec του Καναδά στο Terra Incognita Festival τον Μάιο και στο Night Of The Prog Festival στο Lorelay της Γερμανίας το καλοκαίρι. Δουλεύουμε όμως στο να κλείσουμε περισσότερες ημερομηνίες.

Υπάρχει πλάνο για το επόμενο άλμπουμ ή θα περιμένουμε για άλλα πέντε χρόνια;

Έχουμε σχέδιο κι έχουμε ήδη γράψει αρκετά κομμάτια αλλά έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε. Δεν θα είναι πέντε χρόνια, αν όλα πάνε καλά θα υπάρχει καινούριο άλμπουμ το 2020.

Παρακαλώ προτείνετε μας κάτι καινούριο και σπουδαίο, μπάντα, άλμπουμ, βιβλίο, ταινία, οτιδήποτε!

Μας συγχωρείτε αλλά ήμασταν πολύ απασχολημένοι τελευταία και δεν εξερευνήσαμε όσο θα έπρεπε. Κάποια από τα βιβλία που διάβασα την περασμένη χρονιά, το "Stalin And The Scientist" του Simon Ings ξεχώρισε, μαζί με το "Master And Margarita" του Bulgakov και το "We The Drowned" του Carsten Jensen - δανειστήκαμε τον τίτλο αλλά όχι το περιεχόμενο! Όχι καινούρια αλλά εκπληκτικά και πολύ διαφορετικά βιβλία.

Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σου, εύχομαι κάθε επιτυχία κι ελπίζω να έχουμε την ευκαιρία να σας δούμε κάποια στιγμή!

Σας ευχαριστούμε!

Διαβάστε εδώ την κριτική του δίσκου "False Memory Archive" από τον Χρήστο Καραδημήτρη.

  • SHARE
  • TWEET